Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Hjælp - køb af hest med skade
Forfatter: 
Dato:  27-12-2007 14:05

Hvordan er man stillet når man køber hest - især når man køber en der lige har været skadet...???


Vi har en situation med Køber, Sælger og en dejlig hest på 9 år, som har en gammel seneskade.

Køber kender Sælger og hendes hest gennem flere år. I alle de år har Hesten aldrig været halt og Køber kender hesten som en dygtig og rar hest.



For ca ½ år siden bliver hesten halt. Der bliver snakket meget frem og tilbage om seneskaden/hovbyld eller hvad det kan være. Hesten får ro og endelig er den klar til genoptræning nu.

Hesten går LB men Sælger har længe snakket om at købe en hest der kan komme videre, da hun gerne vil videre. Hun køber derfor en anden hest da Hesten desuden også står halt efter et længere stykke tid.


Køber kommer meget hos hesten og deltager også selv i genoptræningen. Hun er selvsagt glad for Hesten og kender jo også både Hest og Sælger godt.


Men hvad nu? Køber vil gerne købe Hesten, hun ved at den har en kendt seneskade fra tidligere tid og hun ved at den har lige været ude af træning pga skade.

Hun vil derfor kun købe hvis hun er sikker på at Hesten kan holde til regelmæssig træning på LB-niveau, (og gerne lidt stævne?)

Derfor skal handelen ske pr 1. februar/marts når Hesten gennem genoptræning og daglig træning (af både Køber, Sælger og Passer) har bevist at den er ok.

MEN med klausul at hvis den bliver halt efter et stykke tid går handelen tilbage.



Hvad mener I?

Hvordan står Køber i alt det her, hvor meget klausul-tid har hun ret til? Eller køber hun som beset og står uden rettigheder hvis hesten er halt efter 2 mdr?

Hvad vil Købesummen skulle sættes ned med, efter omstændighederne? Hesten er en flot stor Hest, som går LB (når den er rengående)


Håber der er nogen der kan hjælpe med gode råd og viden! på forhånd tak!


Malene





Kig inden for på


Familiens Blog



Vitte's Blog

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvis jeg skal tage en chanse
Forfatter: 
Dato:  27-12-2007 21:32

med sådan en hest, vil jeg maks betale en symbolsk beløb, hvis jeg skal købe den som beset og her snakker jeg om slagtepris pluds 2000 kr.

Hvis der derimod kan laves en kontrakt, hvor handlen kan gå tilbage, hvis hesten efter et fastsat antal måneder viser sig ikke at kunne bruges, ja så ville det nok være en god ide at sælge til en reduseret men dog rimelgit pris.

Men antal måneder skal være mere end to, for hesten kan næppe nå at blive ordentlgit genoptrænet på så kort tid og ej hellere bevise om den kan holde.







MOBBEN IMC.
jubii..
Gyldenløvshøjrideklub
medlem af DRF pr.1/1-08 http://www.glrk.dk/
0
0
Svar på denne tråd
 
 enig med inger
Forfatter: 
Dato:  29-12-2007 00:46

Ja, når hesten står med en skade, er den ikke meget værd. Der er jo aldrig nogen garantier, og det med at skrive en klausul lyder simpelthen or risikabelt i mine ører. Jeg ville aldrig gøre det.


Hvis du er indstillet på, at hesten måske alrig bliver rask igen, kan du spørge sælger, om vedkommende vil være med til at sælge til et symbolsk beløb. Ellers er der jo altid masser af raske heste i verden, som er værd at investere i.

0
0
Svar på denne tråd
 
 I ridning
Forfatter: 
Dato:  30-12-2007 18:30

Hesten er som sådan ok nu - i ridning og rengående.


Så den har ingen skade pt.


Men jeg hører Jer


Det er ikke mig der skal købe, men en jeg kender. Hun er mest hooked på at købe Hesten og ikke alle mulige andre, bla fordi at hun netop kender Hesten og er tryg ved den. En ny skal man jo først til at lære at kende fra bunden, der kan være mange små finurligheder og uvaner.


Malene





Kig inden for på


Familiens Blog



Vitte's Blog

0
0
Svar på denne tråd
 
 tilbagekøb
Forfatter: 
Dato:  13-01-2008 16:01

Jeg ville sige, at sælger skal kunne tage hesten tilbage indenfor 1 år. Jeg har selv haft en hest med en seneskade, som blev ved med at bryde op. Så man ved faktisk først efter et års tid om hesten kan holde til at blive redet på.


Hoppe 3-8 år søges. DV eller lign. med papirer, uden handelsfejl og stangmål mellem 168-172 cm. Maks. pris 45.000 kr.

0
0
Svar på denne tråd
 
 køber må bestemme sig
Forfatter: 
Dato:  20-01-2008 00:23

Jamen Køber kender jo hesten så enten vil hun købe den eller også vil hun ikke - det gælder både med/uden fejl.


Enten eller...



M.V.H. Maria L. Nielsen


www.lykkepoms.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Takker
Forfatter: 
Dato:  29-01-2008 13:55

tak for Jeres svar




Malene





Kig inden for på


Familiens Blog



Vitte's Blog

0
0
Svar på denne tråd
 
 seneskade
Forfatter: 
Dato:  04-02-2008 19:40

Jeg har engang for en del år siden solgt en hest med en tidligere seneskade.

Det var 3 år siden at hesten havde haft skaden. Den var genoptrænet gik let A dressur og let C spring- ren i røngten og bøjeprøve.


Men den blev solgt med bemærkning omkring seneskaden på den måde, at såfremt skaden brød op så kunne hesten IKKE leveres tilbage på den konto.

Man ved jo aldrig hvordan køber rider hesten. Af mig var blev den jo ikke overredet på nogen måde - men det kan man ikke garantere at køber ikke gør. Havde køber nu deltaget i en hubertusjagt for fuld knald - så er jeg ikke sikker på at sene ville holde.


Er din hest rengående, ok i dyrlæge og i fuld ridning. Så kan du roligt sælge den på trods af dens tidligere skade. Det skal bare gøres tydeligt overfor køber hvad den har fejlet osv.


Hilsen

CB




0
0
Svar på denne tråd
 
 desuden
Forfatter: 
Dato:  04-02-2008 19:46

Jeg tror man vil blive noget overrasket, hvis man vidste hvor mange heste der bliver solgt med tidligere skader UDEN at det bliver tydeligjort over for køber - hvilket er totalt dårligt.


Men det er langtfra alle heste som får problemer pga. tidligere skader. Man kan med lidt god vilje sammenligne en sportshest med fx. en fodboldspiller. Hvad de spillere ikke gennemgår af skader - men med rette behandling, pauser mv. kommer de sig jo og får ikke mén af det.


Hilsen

CB

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider