Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 ang loven om smede??
Forfatter: 
Dato:  24-04-2007 23:36

Er der en klog person herinde der kan sætte mig lidt ind i sagerne. Er den nye lov udført således at det nu kun er registrede smede der må beskære vores heste eller går sammenslutningen for danske beslagsmede ind under den katagori også??


Jeg tænker at de jo i begge forbund har krav om forsikring osv. til at dække hestene ind så er der forskeld i forhold til loven??


mvh. Mette


Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
Forhandler af Regulator og Linamix på fyn.
Prob serie sælges. se præs.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsa!!
Forfatter: 
Dato:  28-04-2007 07:59

Sådan som jeg forstår det er det kun de smede som er faguddannet som må beskærer og sko hestene. Prøv at læse dette: www.heste-nettet.dk/nyheder/2580/


Mvh Kit

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ved ikke
Forfatter: 
Dato:  28-04-2007 11:04

Vi kom til at snakke med vores smed om det sidst han var her, og han var ikke sikker på det blev til noget. Han havde været på kursus med Falk-Rønne i sidste uge, og havde forstået at det ikke var muligt aht. smedemangel at opretholde det krav.


Men om det er hele sandheden ved jeg ikke.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det bliver ikke p.t. vedtaget
Forfatter: 
Dato:  28-04-2007 12:02

Men der er forbehold i loven, således at justistministeret på et senere tidspunkt kan tilføje det.

0
0
Svar på denne tråd
 
 silotte mfl
Forfatter: 
Dato:  29-04-2007 00:52

Dvs det er jo den formulering der hele tiden har været i den eksisterende dyreværnslov, hvor der står at justistministeriet kan fastsætte nærmere regler. bla bla. Der står ingen steder REG smede!, kun med relevant faglig uddannelse. Dvs har de et svendebrev, så behøver de ikke være medlem af foreningen. Der står også at justitsministeriet kan fastsætte nærmere regler for godkendelse af fremtidige uddannelser.


Ja begrundelsen var manglen på beslagsmede. Der er vurderet at der skal være 400 uddannede beslagsmede, hvis de 175.000 heste skal have smed hver 3 mdr. Men arbejdsgruppen påpeger at smeden skal tilkaldes efter behov, typisk hver 6 uge, og så kommer vi jo op på et behov på 800 beslagsmede!!! Way to go...


Nå men hele behandlingen af loven, er jo ikke helt færdigt endnu.


MVH


Christina


If you cant bring the horse to the nature, bring the nature to the horse!

0
0
Svar på denne tråd
 
 snakkede
Forfatter: 
Dato:  29-04-2007 09:09
med min smed så sent som i mandags, han har ingen faglig uddannelse, men har forsøgt at få svendebevis igennem et kursusforløb, han fortalte mig at det først var muligt at komme til svendeprøve i 2009, på trods af at han havde gennnemført sine kurser og da der intet står i loven og han er yderst kompetent på området, har jeg ingen problemer og det har loven så vidt jeg har forstået heller ikke.

Knabstrupperhingsteføl til salg
0
0
Svar på denne tråd
 
 Måske loven ikke er færdigbehandlet
Forfatter: 
Dato:  29-04-2007 10:24
Men da jeg var til møde i onsdags om loven, var rådgiverne fra Østlige Øers svine- og byggerådgivningskonsulenter sikre på, at dette punkt bliver der ikke rørt ved lige p.t. netop p.g.a. smedemanglen.

Mvh

Charlotte, der accepterer at andre har deres egen mening.



0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider