Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
JHN Opslagstavlen (Arkiv)

 SRP - abstract.
Forfatter: 
Dato:  20-12-2010 16:07

Hej Alle.

Nu lakker SRPén endelig mod en ende, men, men, men - det betyder, at jeg skal til at lave abstract. Er der nogen, der kan fortælle mig, hvordan man gør / give gode råd?


Er der nogen, der måske vil vise deres evt. tidligere abstract - bare for inspirationens skyld?


På forhånd tak !

0
0
Svar på denne tråd
 
 Epirus
Forfatter: 
Dato:  20-12-2010 16:12

Søg på google på abstract og SRP ;)


Der kommer mange gode sider frem :)



... Sofie Støjko

- nu med stjernen Robiane Elmbo


0
0
Svar på denne tråd
 
 Abstract
Forfatter: 
Dato:  20-12-2010 16:15

Ja, det er så også det eneste som jeg mangler og har manglet i nogle timer - Kan simpelthen ikke tage mig sammen til at lave det!



- Med "krikkerne" Zaco&Flicka!

Det er menneskeligt at fejle..



Rest in Peace


0
0
Svar på denne tråd
 
 abstract.
Forfatter: 
Dato:  20-12-2010 16:45

Hmm, okay - det prøver jeg lige så!

Men jeg har det på præcis samme måde, desværre. Jeg kan virkelig ikke tage mig sammen!

0
0
Svar på denne tråd
 
 lidt om abstract..
Forfatter: 
Dato:  20-12-2010 19:39

Nedenstående er kopieret direkte fra word, forsk. tips og vejledninger jeg brugte da jeg skrev min i 2009. Hvis det ser sært ud er det fordi det har stået i rammer osv. i word, og det jo ikke vises her.

Om lidt poster jeg mit eget abstract.




Om det engelske abstract

Fra vejledningen til studieretningsprojektet
2.7 Opgavebesvarelsen skal indeholde et kort resume på engelsk.
Hver elev skal som led i sin besvarelse af den større skriftlige opgave udarbejde et kort resume (også kaldet et abstract) på engelsk. Resuméet er en mini-udgave af opgavebesvarelsen og bør i koncentreret, men sammenhængende form præsentere opgavebesvarelsens vigtigste elementer. Resuméet skal i sig selv udgøre en meningsfuld helhed og kunne forstås uafhængigt af selve opgavebesvarelsen. Det vil i de fleste tilfælde kunne rummes på 15-20 linjer, og det anbringes mest logisk lige efter titelsiden.

Resuméet bør indeholde undersøgelsens problemstilling (opgaveformuleringens indhold), begrundelse for materialevalg, metodiske fremgangsmåder og/eller teoretiske grundlag, væsentligste resultater og konklusioner.
På engelsk kan en disposition for resuméet (the abstract) se sådan ud:

Problem statement
Approach
Results
Conclusions

Det forventes, at alle relevante fag i en elevs studieretningsforløb inddrager træning i udarbejdelse af denne type resume.

I bedømmelsen af resumeet indgår ikke alene, om det er en relevant sammenfatning af besvarelsen som helhed, men også den sproglige udformning. Med den sproglige udformning forstås kohærens, præcision i ordvalg og korrekthed. Ved korrekthed forstås evne til at udtrykke sig uden meningsforstyrrende fejl.

Det er forventningen, at vejleder(e) og censor normalt vil være i stand til at bedømme resumeet, og at bedømmerne således ikke forudsættes at have undervisningskompetence i engelsk.

Engelsk resumé - Abstract

Et resumé er en kort sammenfatning af hele besvarelsen, skrevet på engelsk. Resuméet kaldes også et abstract.

Formålet er at give læseren et hurtigt overblik over opgavens indhold.

Det engelske resumé:

  • fylder typisk 10-15 linjer
  • indeholder en beskrivelse af opgavens:
    • formål/problemstilling
    • anvendte metoder
    • resultater og konklusioner
  • indeholder ikke citater eller kildehenvisninger
  • skrives i ét afsnit
  • laves efter opgaven er skrevet
  • placeres umiddelbart før indholdsfortegnelsen

Det indgår i bedømmelsen af opgaven, om resuméet er:

  • en relevant sammenfatning af opgaven
  • overskueligt disponeret og indholdsmæssigt sammenhængende
  • skrevet på forståeligt og korrekt engelsk

De tre hovedpunkter i et engelsk resumé:

1. Formål

Hvorfor?


  • Hvilken problemstilling ville du undersøge eller teste (din hypotese)? Gå tilbage til din opgaveformuleringen og sørg for at der er overensstemmelse hermed.
  • Formulér formålet præcist og sammenhængende.
  • Eksempler på indledninger:

This study tests . . .

The study investigates . . .

This paper examines . . .

2. Metode


Hvordan?


  • Hvad gjorde du, og hvordan gjorde du det?

Skriv i korte, præcise vendinger.


3. Resultaterogkonklusioner

Hvad fandt du ud af?


  • Hvad er resultatet af din undersøgelse/analyse? Hvad har du konkluderet?
  • Eksempler på afslutninger:

There is a significant relationship between . . .
The results show that in 85% of the cases . . . It is shown that Raymond Carver is strongly influenced by . . .



Sproglige tips:

Forhold dig objektivt

Undgå de personlige stedord "jeg" eller "vi":
Skriv ikke: "I investigate the incidence of?"
Skriv i stedet: The study investigates?"

Tid

Normalt skrives i NUTID.
DATID kan evt. bruges til at beskrive metoden (hvad man har gjort)

Variér dit sprog

Gentag ikke blot nøgleord og -sætninger fra selve besvarelsen.
Find en ny måde at sige det på.

Naturvidenskabeligtellerhumanistisk fag?

Resuméets udformning bærer præg af, hvilket område du skriver inden for:

Humanistisk fag (fx litterær analyse)

· What the study set out to do

· What themes you identified in the literature

· How you integrated these themes to reach your conclusions

· What conclusions did you draw

Naturvidenskabeligt fag (fx empirisk undersøgelse)

· What the study set out to do

· What method(s) you adopted

· What results were achieved

· What conclusions can be drawn

· What recommendations your research leads you to make.


Et sidste godt råd:

Tænk pådin læser!

Det engelske resumé er læserens (censors!) førstehåndsindtryk.

Det vil derfor være en rigtig god idé at "sælge sig selv" bedst muligt:

Sørg for at alle niveauerne i Blooms taksonomi er repræsenteret (redegørelse, analyse, vurdering), så du demonstrerer overfor læseren at din besvarelse er dybtgående, velovervejet og gennemarbejdet.


Om det engelske abstract

Fra vejledningen til studieretningsprojektet
2.7 Opgavebesvarelsen skal indeholde et kort resume på engelsk.
Hver elev skal som led i sin besvarelse af den større skriftlige opgave udarbejde et kort resume (også kaldet et abstract) på engelsk. Resuméet er en mini-udgave af opgavebesvarelsen og bør i koncentreret, men sammenhængende form præsentere opgavebesvarelsens vigtigste elementer. Resuméet skal i sig selv udgøre en meningsfuld helhed og kunne forstås uafhængigt af selve opgavebesvarelsen. Det vil i de fleste tilfælde kunne rummes på 15-20 linjer, og det anbringes mest logisk lige efter titelsiden.

Resuméet bør indeholde undersøgelsens problemstilling (opgaveformuleringens indhold), begrundelse for materialevalg, metodiske fremgangsmåder og/eller teoretiske grundlag, væsentligste resultater og konklusioner.
På engelsk kan en disposition for resuméet (the abstract) se sådan ud:

Problem statement
Approach
Results
Conclusions

Det forventes, at alle relevante fag i en elevs studieretningsforløb inddrager træning i udarbejdelse af denne type resume.

I bedømmelsen af resumeet indgår ikke alene, om det er en relevant sammenfatning af besvarelsen som helhed, men også den sproglige udformning. Med den sproglige udformning forstås kohærens, præcision i ordvalg og korrekthed. Ved korrekthed forstås evne til at udtrykke sig uden meningsforstyrrende fejl.

Det er forventningen, at vejleder(e) og censor normalt vil være i stand til at bedømme resumeet, og at bedømmerne således ikke forudsættes at have undervisningskompetence i engelsk.

Engelsk resumé - Abstract

Et resumé er en kort sammenfatning af hele besvarelsen, skrevet på engelsk. Resuméet kaldes også et abstract.

Formålet er at give læseren et hurtigt overblik over opgavens indhold.

Det engelske resumé:

  • fylder typisk 10-15 linjer
  • indeholder en beskrivelse af opgavens:
    • formål/problemstilling
    • anvendte metoder
    • resultater og konklusioner
  • indeholder ikke citater eller kildehenvisninger
  • skrives i ét afsnit
  • laves efter opgaven er skrevet
  • placeres umiddelbart før indholdsfortegnelsen

Det indgår i bedømmelsen af opgaven, om resuméet er:

  • en relevant sammenfatning af opgaven
  • overskueligt disponeret og indholdsmæssigt sammenhængende
  • skrevet på forståeligt og korrekt engelsk

De tre hovedpunkter i et engelsk resumé:

1. Formål

Hvorfor?


  • Hvilken problemstilling ville du undersøge eller teste (din hypotese)? Gå tilbage til din opgaveformuleringen og sørg for at der er overensstemmelse hermed.
  • Formulér formålet præcist og sammenhængende.
  • Eksempler på indledninger:

This study tests . . .

The study investigates . . .

This paper examines . . .

2. Metode


Hvordan?


  • Hvad gjorde du, og hvordan gjorde du det?

Skriv i korte, præcise vendinger.


3. Resultaterogkonklusioner

Hvad fandt du ud af?


  • Hvad er resultatet af din undersøgelse/analyse? Hvad har du konkluderet?
  • Eksempler på afslutninger:

There is a significant relationship between . . .
The results show that in 85% of the cases . . . It is shown that Raymond Carver is strongly influenced by . . .



Sproglige tips:

Forhold dig objektivt

Undgå de personlige stedord "jeg" eller "vi":
Skriv ikke: "I investigate the incidence of?"
Skriv i stedet: The study investigates?"

Tid

Normalt skrives i NUTID.
DATID kan evt. bruges til at beskrive metoden (hvad man har gjort)

Variér dit sprog

Gentag ikke blot nøgleord og -sætninger fra selve besvarelsen.
Find en ny måde at sige det på.

Naturvidenskabeligtellerhumanistisk fag?

Resuméets udformning bærer præg af, hvilket område du skriver inden for:

Humanistisk fag (fx litterær analyse)

· What the study set out to do

· What themes you identified in the literature

· How you integrated these themes to reach your conclusions

· What conclusions did you draw

Naturvidenskabeligt fag (fx empirisk undersøgelse)

· What the study set out to do

· What method(s) you adopted

· What results were achieved

· What conclusions can be drawn

· What recommendations your research leads you to make.


Et sidste godt råd:

Tænk pådin læser!

Det engelske resumé er læserens (censors!) førstehåndsindtryk.

Det vil derfor være en rigtig god idé at "sælge sig selv" bedst muligt:

Sørg for at alle niveauerne i Blooms taksonomi er repræsenteret (redegørelse, analyse, vurdering), så du demonstrerer overfor læseren at din besvarelse er dybtgående, velovervejet og gennemarbejdet.





- Julie med Mimira <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 mit abstract
Forfatter: 
Dato:  20-12-2010 19:40

Abstract


The following paper examines the novel "American Psycho" written by Bret Easton Ellis and published in 1991. The novel suggests a discussion that deals with the American society in the 1980s and this study will therefore contain a debate of the social issues of "American Psycho".

First of all this paper makes a review of the economical and political changes in the American society during the 70s and 80s to support a complete understanding of the conclusions later made. Subsequently follows a thoroughly prepared analysis and interpretation of the novel, discussing composition, main characters, themes and the author's style of writing mainly focusing on the effect this has on the reader's comprehension of the novel. At last this paper compares the social studies with the behaviour of Patrick Bateman, the main character in "American Psycho".

The result of this study shows a straight connection between the economical reforms of Ronald Reagan, the American president during the 80s, and the brutal murders committed by Patrick Bateman. Patrick Bateman is a part of the rich, but even though he therefore benefits from Reagan's economical policies, he still suffers from the superficial consuming culture that surrounds him. His frustrations and suppressed feelings lead to his violent and torturing behaviour.




- Julie med Mimira <3

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider