Nedenstående er kopieret direkte fra word, forsk. tips og vejledninger jeg brugte da jeg skrev min i 2009. Hvis det ser sært ud er det fordi det har stået i rammer osv. i word, og det jo ikke vises her.
Om lidt poster jeg mit eget abstract.
Om det engelske abstract
Fra vejledningen til studieretningsprojektet
2.7 Opgavebesvarelsen skal indeholde et kort resume på engelsk.
Hver elev skal som led i sin besvarelse af den større skriftlige opgave udarbejde et kort resume (også kaldet et abstract) på engelsk. Resuméet er en mini-udgave af opgavebesvarelsen og bør i koncentreret, men sammenhængende form præsentere opgavebesvarelsens vigtigste elementer. Resuméet skal i sig selv udgøre en meningsfuld helhed og kunne forstås uafhængigt af selve opgavebesvarelsen. Det vil i de fleste tilfælde kunne rummes på 15-20 linjer, og det anbringes mest logisk lige efter titelsiden.
Resuméet bør indeholde undersøgelsens problemstilling (opgaveformuleringens indhold), begrundelse for materialevalg, metodiske fremgangsmåder og/eller teoretiske grundlag, væsentligste resultater og konklusioner.
På engelsk kan en disposition for resuméet (the abstract) se sådan ud:
Problem statement
Approach
Results
Conclusions
Det forventes, at alle relevante fag i en elevs studieretningsforløb inddrager træning i udarbejdelse af denne type resume.
I bedømmelsen af resumeet indgår ikke alene, om det er en relevant sammenfatning af besvarelsen som helhed, men også den sproglige udformning. Med den sproglige udformning forstås kohærens, præcision i ordvalg og korrekthed. Ved korrekthed forstås evne til at udtrykke sig uden meningsforstyrrende fejl.
Det er forventningen, at vejleder(e) og censor normalt vil være i stand til at bedømme resumeet, og at bedømmerne således ikke forudsættes at have undervisningskompetence i engelsk.
Engelsk resumé - Abstract
Et resumé er en kort sammenfatning af hele besvarelsen, skrevet på engelsk. Resuméet kaldes også et abstract.
Formålet er at give læseren et hurtigt overblik over opgavens indhold.
Det engelske resumé:
- fylder typisk 10-15 linjer
- indeholder en beskrivelse af opgavens:
- formål/problemstilling
- anvendte metoder
- resultater og konklusioner
- indeholder ikke citater eller kildehenvisninger
- skrives i ét afsnit
- laves efter opgaven er skrevet
- placeres umiddelbart før indholdsfortegnelsen
Det indgår i bedømmelsen af opgaven, om resuméet er:
- en relevant sammenfatning af opgaven
- overskueligt disponeret og indholdsmæssigt sammenhængende
- skrevet på forståeligt og korrekt engelsk
De tre hovedpunkter i et engelsk resumé:
1. Formål
Hvorfor?
- Hvilken problemstilling ville du undersøge eller teste (din hypotese)? Gå tilbage til din opgaveformuleringen og sørg for at der er overensstemmelse hermed.
- Formulér formålet præcist og sammenhængende.
- Eksempler på indledninger:
This study tests . . .
The study investigates . . .
This paper examines . . .
2. Metode
Hvordan?
- Hvad gjorde du, og hvordan gjorde du det?
Skriv i korte, præcise vendinger.
3. Resultaterogkonklusioner
Hvad fandt du ud af?
- Hvad er resultatet af din undersøgelse/analyse? Hvad har du konkluderet?
- Eksempler på afslutninger:
There is a significant relationship between . . .
The results show that in 85% of the cases . . . It is shown that Raymond Carver is strongly influenced by . . .
Sproglige tips:
Forhold dig objektivt
Undgå de personlige stedord "jeg" eller "vi":
Skriv ikke: "I investigate the incidence of?"
Skriv i stedet: The study investigates?"
Tid
Normalt skrives i NUTID.
DATID kan evt. bruges til at beskrive metoden (hvad man har gjort)
Variér dit sprog
Gentag ikke blot nøgleord og -sætninger fra selve besvarelsen.
Find en ny måde at sige det på.
Naturvidenskabeligtellerhumanistisk fag?
Resuméets udformning bærer præg af, hvilket område du skriver inden for:
Humanistisk fag (fx litterær analyse)
· What the study set out to do
· What themes you identified in the literature
· How you integrated these themes to reach your conclusions
· What conclusions did you draw
Naturvidenskabeligt fag (fx empirisk undersøgelse)
· What the study set out to do
· What method(s) you adopted
· What results were achieved
· What conclusions can be drawn
· What recommendations your research leads you to make.
Et sidste godt råd:
Tænk pådin læser!
Det engelske resumé er læserens (censors!) førstehåndsindtryk.
Det vil derfor være en rigtig god idé at "sælge sig selv" bedst muligt:
Sørg for at alle niveauerne i Blooms taksonomi er repræsenteret (redegørelse, analyse, vurdering), så du demonstrerer overfor læseren at din besvarelse er dybtgående, velovervejet og gennemarbejdet.
Om det engelske abstract
Fra vejledningen til studieretningsprojektet
2.7 Opgavebesvarelsen skal indeholde et kort resume på engelsk.
Hver elev skal som led i sin besvarelse af den større skriftlige opgave udarbejde et kort resume (også kaldet et abstract) på engelsk. Resuméet er en mini-udgave af opgavebesvarelsen og bør i koncentreret, men sammenhængende form præsentere opgavebesvarelsens vigtigste elementer. Resuméet skal i sig selv udgøre en meningsfuld helhed og kunne forstås uafhængigt af selve opgavebesvarelsen. Det vil i de fleste tilfælde kunne rummes på 15-20 linjer, og det anbringes mest logisk lige efter titelsiden.
Resuméet bør indeholde undersøgelsens problemstilling (opgaveformuleringens indhold), begrundelse for materialevalg, metodiske fremgangsmåder og/eller teoretiske grundlag, væsentligste resultater og konklusioner.
På engelsk kan en disposition for resuméet (the abstract) se sådan ud:
Problem statement
Approach
Results
Conclusions
Det forventes, at alle relevante fag i en elevs studieretningsforløb inddrager træning i udarbejdelse af denne type resume.
I bedømmelsen af resumeet indgår ikke alene, om det er en relevant sammenfatning af besvarelsen som helhed, men også den sproglige udformning. Med den sproglige udformning forstås kohærens, præcision i ordvalg og korrekthed. Ved korrekthed forstås evne til at udtrykke sig uden meningsforstyrrende fejl.
Det er forventningen, at vejleder(e) og censor normalt vil være i stand til at bedømme resumeet, og at bedømmerne således ikke forudsættes at have undervisningskompetence i engelsk.
Engelsk resumé - Abstract
Et resumé er en kort sammenfatning af hele besvarelsen, skrevet på engelsk. Resuméet kaldes også et abstract.
Formålet er at give læseren et hurtigt overblik over opgavens indhold.
Det engelske resumé:
- fylder typisk 10-15 linjer
- indeholder en beskrivelse af opgavens:
- formål/problemstilling
- anvendte metoder
- resultater og konklusioner
- indeholder ikke citater eller kildehenvisninger
- skrives i ét afsnit
- laves efter opgaven er skrevet
- placeres umiddelbart før indholdsfortegnelsen
Det indgår i bedømmelsen af opgaven, om resuméet er:
- en relevant sammenfatning af opgaven
- overskueligt disponeret og indholdsmæssigt sammenhængende
- skrevet på forståeligt og korrekt engelsk
De tre hovedpunkter i et engelsk resumé:
1. Formål
Hvorfor?
- Hvilken problemstilling ville du undersøge eller teste (din hypotese)? Gå tilbage til din opgaveformuleringen og sørg for at der er overensstemmelse hermed.
- Formulér formålet præcist og sammenhængende.
- Eksempler på indledninger:
This study tests . . .
The study investigates . . .
This paper examines . . .
2. Metode
Hvordan?
- Hvad gjorde du, og hvordan gjorde du det?
Skriv i korte, præcise vendinger.
3. Resultaterogkonklusioner
Hvad fandt du ud af?
- Hvad er resultatet af din undersøgelse/analyse? Hvad har du konkluderet?
- Eksempler på afslutninger:
There is a significant relationship between . . .
The results show that in 85% of the cases . . . It is shown that Raymond Carver is strongly influenced by . . .
Sproglige tips:
Forhold dig objektivt
Undgå de personlige stedord "jeg" eller "vi":
Skriv ikke: "I investigate the incidence of?"
Skriv i stedet: The study investigates?"
Tid
Normalt skrives i NUTID.
DATID kan evt. bruges til at beskrive metoden (hvad man har gjort)
Variér dit sprog
Gentag ikke blot nøgleord og -sætninger fra selve besvarelsen.
Find en ny måde at sige det på.
Naturvidenskabeligtellerhumanistisk fag?
Resuméets udformning bærer præg af, hvilket område du skriver inden for:
Humanistisk fag (fx litterær analyse)
· What the study set out to do
· What themes you identified in the literature
· How you integrated these themes to reach your conclusions
· What conclusions did you draw
Naturvidenskabeligt fag (fx empirisk undersøgelse)
· What the study set out to do
· What method(s) you adopted
· What results were achieved
· What conclusions can be drawn
· What recommendations your research leads you to make.
Et sidste godt råd:
Tænk pådin læser!
Det engelske resumé er læserens (censors!) førstehåndsindtryk.
Det vil derfor være en rigtig god idé at "sælge sig selv" bedst muligt:
Sørg for at alle niveauerne i Blooms taksonomi er repræsenteret (redegørelse, analyse, vurdering), så du demonstrerer overfor læseren at din besvarelse er dybtgående, velovervejet og gennemarbejdet.