Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Juniornettet

smedudgifter kontra udstyrsudgifter,,
Forfatter: 
Dato:  30-06-2008 18:30

Jeg blev lige inspireret af et indlæg fra Hn omkring pasning af hestens hove.

En undersøgelse viser hvor ofte hesteejerne får ordnet hove på deres heste:

3 % har smed hver måned

29% hver 6. uge

39% hver 2. mdr

15 % hver kvartal

4 % hver halve år eller sjældnere

Samtidig er udgifterne til nyt rideudstyr steget.

Mange mener jo at dette er alt for dårligt - altså at kun godt hver 3. får hestenes hove beskåret hver 6. uge som er anbefalet ;)

Dyrlæger mener også, at hesten egentlig burde få beskåret hove+få nye sko oftere.

Desuden er det anbefalede rykket fra hver 32. dag til hver 6. uge ;)

Hvad mener I med dette??

Tror en del af dem der har heste uden sko, lader deres heste gå noget længere end de anbefalede 6 uger. Et eller andet sted forstår jeg også det hvis hesten bliver redet og får slebet hovene ned. Men så får ordnet hove inden de bliver smadret og alt for slidte.

Min går med 4 sko og får også "kun" nye sko på hver 2. måned. jeg synes sagtens hun kan gå to måneder med de samme sko, så længe hendes hove ikke er flækkede og grimme!!!!

Selvfølgelig er det ejers pligt at sørge for at hestens hove bliver vedligeholdt, det er jo vigtigt for at hesten kan fungere optimalt. Jeg vil da nok også sige at i stævnesæsonen med mordax er det hver 6. uge for ellers bliver selve hullerne for irreterende at gøre klar til mordaxene ;)

Nogle heste kan jo gå med de samme sko længere tid end andre. ved nogle er det jo simpelthen bare nødvendigt at de får smed måske hver 5. uge!

ღ ღ ღ

Jeg vil aldrig glemme vores tid

0
0
Svar på denne tråd

Hejhej
Forfatter: 
Dato:  30-06-2008 20:07

Jeg kan ikke rigtigt følge hvor du vil hen med dit indlæg.

At hestene skal have smed hver 32. dag (4½ uger) i stedet for hver 42. dag (6 uger)?

Da jeg havde hest, der var i træning og gik med 4 sko, havde jeg besøg af smeden hver 5. uge. Da den var skadet var det de første 3 mdr. hver 3. uge, derefter hver 4. uge, da ringsko og såler ikke måtte rykke sig pga. hovens beskæring for optimal sammengroning af benet.

Da hesten gik uden sko, var smeden "kun" på besøg hver 8. uge, da den ikke krævede det oftere.

"If you can dream it, you can do it!"

Walt Disney

- Uden Lakaj... Sov godt du smukke - jeg savner dig!

0
0
Svar på denne tråd

hejhej
Forfatter: 
Dato:  30-06-2008 20:11
Ved heller ikke rigtig hvor du vil hen med dit indlæg

Min hest får kun nye sko på omkring hver 8.-9. uge om vinteren, da den ikke behøver oftere.
Om sommeren får han nye sko hver 5.-6. uge, for så blir de hurtigere slidt.

Der er jo forskel på hove og forskel på brugen af hesten - derfor synes jeg ikke man kan sige, at hesten skal have smed hver 6. uge. Det er jo penge ud af vinduet hvis hesten ikke har brug for det så tit.

Sandra&Tímon

Team Korshøje

Lokalkørsel på Sjælland med stor hestetrailer tilbydes. Skriv en PB.
0
0
Svar på denne tråd

LAlalalal
Forfatter: 
Dato:  30-06-2008 20:12

Jeg syntes det er for dårligt, at det kun er hver 3. der får ordnet hestene fusser hver 6. uge. Hesten skal have skiftet dem hver 6. uge, fordi smeden ligger skoene så de skal skiftes så tit. Går der længere tid end 6-7 uger, så begynder skoene at "klemme" og det kan let irritere hesten.

Tænk på os selv, hvis vi skulle gå i sko, hvor sålen var gået i stykker, så vi evt. gik på jorden, eller hvor de var begyndt at klemme, fordi de var for små. Ville det behage os, at skulle rende rundt i dem HELE tiden, fórdi vores forældre ikke gad at købe et par nye? "De holder nok lige 3-4 uger mere." Sådan ser JEG på det.

Min egen hest får smed hver 4-5-6 uge alt efter hvordan hovene ser ud. Han får så tit, fordi han går med ringsko og såler på forhovene, og han har tildens til bukkehov. Havde han ikke haft det, ville der MAKS gå 6 uger med alle 4 sko.

SOFIE DYBERG

Med Zobell og Lisa.

Der findes INGEN som jer.

True love without a end. <3

0
0
Svar på denne tråd

cavasjo <3
Forfatter: 
Dato:  30-06-2008 20:20

cavasjo får hver 7. da hans føder ikke er vokset og sådan, før hver 7.

.. Mie

Cavasjo

you're simply the best.

0
0
Svar på denne tråd

weekend..
Forfatter: 
Dato:  01-07-2008 10:43

Helena H og Sandra *team Korshøje* : Ja, selvfølgelig om I mener at hesten skal have skiftet sko hver 6. uge eller det er okay og vente to måske tre uger MERE! Altså (!) om det er fair for hesten at den skal gå 8 uger før den får nye sko.

Hvad mener I med dette??

Det var spørgsmålet ^^ ;)

ღ ღ ღ

Jeg vil aldrig glemme vores tid

0
0
Svar på denne tråd

Hestens hove..
Forfatter: 
Dato:  01-07-2008 16:02

Min hest går uden sko - og det har intet af gøre med penge, men jeg mener ikke at heste skal have sko på når de går helt fint uden.

Nu er det Keppie der har skrevet det - og jeg har selv haft hende som smed,!! Der fik vi beskåret hove et sted mellem hver 4 uge og 5 uge.

Nu får min hest ordnet når hun trænger (ca. 6 uge)

Grunden til folk bruger flere penge på udstyr i forhold til smed er nok at med udstyr kan de se de får noget for pengene.

Jeg har haft forskellige smede men flere siger gerne 8 uger, !!

Kærlig Hilsen Camilla

Ejer af araber hoppe

0
0
Svar på denne tråd

jeg kan henvise
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 23:09

til tråden i Røgt og pleje. Hvorfor starte en diskussion to steder??

MVH

Christina

www.aktivstald.dk

www.sundehove.dk

Min lusitano hingsteplag savner selskab pr 1 juli

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider