Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Juniornettet

Når bidet misbruges
Forfatter: 
Dato:  09-03-2008 12:35

synes lige i skal se disse videoer:

www.youtube.com/ watch?v=uihxWW69PZA&feature=related

www.youtube.com/ watch?v=8wYpFdYqrAI&feature=related

jeg skal advare, der er stærke klip.

videoerne er om bidet, jeg rider selv med bid, så det her er ikke en lektie om "det forkert at ride med bid", nærmere bare viden om det. Desværre er det hele på russisk, så de fleste vil nok ikke kunne forstå det, men klippende taler tydeligt for sig selv.

I live in a House,But I'm home IN THE SADDLE

0
0
Svar på denne tråd

*overskrift*
Forfatter: 
Dato:  09-03-2008 12:39

ej, hvor er det bare så synd:'(

Future-light
Den perfekte hest!

♥↕♥

0
0
Svar på denne tråd

jdfjsjdjsajdsj
Forfatter: 
Dato:  09-03-2008 12:51

OMG - aldrig nogensiden ville jeg kunne få mig selv til at behandle, min hest sådan - at hive den sådan i munden, slå den osv osv :S De burde måske overveje at lade hver med at ride!!

(L) Simone & Low Länder (L)
- elsker den pony, mit liv, mit et og alt
søger Low's fortid, kig på linket Tak:
www.heste-nettet.dk/forum/7/107129/ 107129/

0
0
Svar på denne tråd

okijuhygtf
Forfatter: 
Dato:  09-03-2008 12:58

det der er jo slet ikke noget der minder om ridning !

det er jo bare alt der bliver misbrugt

» RabarberMuffin B-)

Some Day I'll Be Riding My Own Horse Again

Nightwish 2007 [L]

0
0
Svar på denne tråd

omg omg omg
Forfatter: 
Dato:  09-03-2008 13:27

guuuuuud, hvor er det forfærdeligt !

$ofiesofersofing

Kokkedal ridelejr ' 27 08

0
0
Svar på denne tråd

dddddddddddddddddddddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  09-03-2008 13:40

EJ ;´/

Gud Hvor er det synd.

Og hvordan kan man stå som tilskuer, og som optager?

Louise.

0
0
Svar på denne tråd

sderftg
Forfatter: 
Dato:  09-03-2008 15:10

ad. var nødt til at lukke for det. synd for hestne. svin.

Mvh.
Anne Sofie Krøyer
0
0
Svar på denne tråd

fgjhvgbjvhjkbh
Forfatter: 
Dato:  09-03-2008 15:28

FØJ hvór humant!

mage til onskabsfulde ryttere skal man da lede længe efter!

der må da overhovedet ikke være tale om nogen form for tillid eller samarbejde. Hver gang de springer over en forhindring får de pisk. hvor er det klamt og syndt at se på!

jeg syntes ikke bare det er bides der misbruges men også pisken. pisken er ens forlængede arm ikke et "våben" eller afstraffels redskab. føj

Sagde SkiderRikke;

» rikkeevigglad :}

donni & rikke - soulmates!

0
0
Svar på denne tråd

sfdsfsfs
Forfatter: 
Dato:  09-03-2008 16:09

oh my gud!

-er helt mundlam!

ηαтαlιє &єѕтєηу ѕυηѕнιηє

You gave me a smile that I could never forget

0
0
Svar på denne tråd

lkzxfgdg
Forfatter: 
Dato:  09-03-2008 17:57

de mennesker er jo syge...

stakkels heste!! sådan noget må stoppes uanset hvor og hvornår det sker... det synes jeg hver rytter og heste mennesker har pligt til.

M.V.H

evA med sin Aslan

...One girl will fight to find the HERO within!

0
0
Svar på denne tråd

hvis der er noget
Forfatter: 
Dato:  09-03-2008 18:18

der kan gøre mig helt ubeskrivligt sur - så er det folk der tror de opnår noget, ved at piske, flå og slå sin hest. Det er ikke ridning, men mishandling. Prøv at se frygten og angsten i hestenes øjne. Men de prøver virkelig hestene, trods smerte og alt for store krav. Det er et tydeligt billede på hvor meget hestene vil gøre for os, hvis man dog bare vil lytte til sin hest og dens signaler. De signaler i vidioerne kan sgu da ikke blive tydeligere

Kæft man .. Har de hørt ord som samarbejde og tillid fx? vil sgu påstå at det er det vigtigte når man opgåes heste.

Med den dejlige traver, Face The Feat - som bare kaldes Findur :)

0
0
Svar på denne tråd

hephey
Forfatter: 
Dato:  09-03-2008 18:32

jesus christ hvor skulle de bare ikke have lov til at have med heste at gøre... stakkels stakkels heste

Forkselligt udstyr sælges

0
0
Svar på denne tråd

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Forfatter: 
Dato:  09-03-2008 18:36

Aj , kunne seriøst ikke få mig selv til at se mere !

Trykkede kryds ! .

Hvor er det dog forfærdeligt ! .

Hvordan kan man få sig selv til sådan noget !?

Hvorfor tænker så mange kun negativt om andre !? .

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift.
Forfatter: 
Dato:  10-03-2008 10:16

Ca. sådan så jeg ud, da jeg så klippene. Føj, hvor er det frygtlig!

Hilsen Helene

0
0
Svar på denne tråd

Tænk...
Forfatter: 
Dato:  10-03-2008 11:47

at nogen mennesker er så ONDE. Ja de må være født onde :(

Catja Jessen

www.cogcjessen.dk

0
0
Svar på denne tråd

mulloh
Forfatter: 
Dato:  10-03-2008 13:44

Så vil jeg hellere høre på den kritik jeg får om kortere tøjler :O

Men det er godt nok slemt - og det ligner at det er det samme sted - så de må være undervist sådan!

lone h myrtue'

med guldponyen camilla

» it doesn't matter how far..

0
0
Svar på denne tråd

llllllllllllll
Forfatter: 
Dato:  10-03-2008 14:59

arh nogen spassere! hvis jeg så nogen gøre det ville jeg gå ind og sige de skulle stoppe med det @!#$!

Line

Med den dejlige fjordbolle (part) Gule <3

>> Brug hovedet husk hjelmen <<

0
0
Svar på denne tråd

hgfdsasdf
Forfatter: 
Dato:  10-03-2008 15:22

Det er vildt synd, desværre er der også sådanne ryttere i DK, men i DK bruger vi bare hårdere og hårdere bid så det ikke ser så slemt ud, fordi man ikke skal hive så meget..

FX. som de små 3'er ponyrytter som rider med stangbid og kandar OSV på klubplan, det er jo i de fleste tilfælde, fordi de ikke har de såkaldtee "kræfter" til at styre hesten rundt..

Team Speedy <3 (L)

Uden ytringsfriheden ville jeg dø ? :O

www.webhorse.dk
Superadmin på Webhorse.dk

Bruger: Michelle

0
0
Svar på denne tråd

Sådan....
Forfatter: 
Dato:  10-03-2008 17:24

... er verden efterhånden, om vi vil indse det eller ej. Jeg bliver også bare så vred inden i, at jeg bare har lyst til at gøre alt for at rede de stakkels dyr.

Jeg læste i avisen sidste dag, at dyremishandling er på sit højeste lige nu, at politiet har lavet 2 specialstyrker til dyremishandling.

Det er så skrækkeligt, de mennesker der har med dyrerne at gøre, tænker efterhånden aldrig mere på at der er levende væsner, som føler ligesom vi gør osv.

Men desværre, man skal ikke tage langt for at finde sådanne tilfælde, selvfølgelig ikke i så ekstrem grad, eller det man man nu godt, men tag bare til et klubstævne, så ses det allerede der. Børnene lærer det for starten, for ingen griber ind. Hesten og andre dyr er efterhånden blevet et middel der skal gøre alt hvad der bliver bedt om, og ikke bliver set som et levende væsen.

0
0
Svar på denne tråd

nnnnnnnnnnnnnn
Forfatter: 
Dato:  10-03-2008 18:39

Gud hvor er det GRUSOMT!!!!!!!!

Det er dyremishandling...

De slår jo dyrene 2-tal hårdt!!!

Emilie

Med den 4-ever dejlige Mickey

I love you

~Tidligere Julie og £milie(gek)~

0
0
Svar på denne tråd

tralalal...
Forfatter: 
Dato:  11-03-2008 17:18

Puha...

Sikke et forfærdeligt liv de heste må ha :S

Det er jo klart de stikker af når de refuserer på banen - de er jo bange for pisk og biddet .. ham manden på den sorte hest, den stak af hver gang den refuserede... han tæskede jo løs på den og hev og flåede i munden på den .. det er jo klart den bliver bange og prøver at flygte fra det ... - sådan er deres natur !!

Jeg vil MEGET hellere kigge på video som denne :

youtube.com/ watch?v=XgBnP5TWgEU&feature=related

youtube.com/ watch?v=fQsNJc4VIp4&feature=related

Det er bare SÅ utroligt hvordan han gør det !!! - ja svaret er arbejde og tillid ... men hvor er det bare rørende at se .. får helt kuldegys og tårer i øjnene ...

Desværre er det bare den nemmeste måde med hård afstraffelse og at blive sur og skælde ud (det er den nemmeste "lige-nu-og-her-løsning" men på længere sigt får man bare et fantastisk og langt mere smertefrit forhold til sin hest på den anden måde !!

Mathilde Fryba

» Tidligere mathilde ♥s-bine♥

» nu med »Gizmo«

0
0
Svar på denne tråd

Nathalie <3
Forfatter: 
Dato:  11-03-2008 20:13

Godmorgen!

De fleste af hestene tager ryyven for groft på deres ryttere, og hvis det var mig der sad på en af dem der tager røven, så havde den sgu også fået et klask i måsen jensen. De andre tager biddet og løber, du kan jo se, selv publikum bakker bagud. Så er der sgi inte andet for, end at få den til at slippe biddet, det der "søde rare lille pruhest, vil du være sød at sætte farten ned, for ellers rider vi lige ind i en 120 cm. høj okser, så kan du ikke lige styre udenom?" Nej, så er det konsekvent, og så bliver man nød til at understrege sine signaler og en volte hjælper jo tydeligvis ikke på det!

Og ja, jeg har klasket min hest et par i bagdelen, (måske for overdrevet mener nogen) og ja jeg har "savet" (hedder det ikke det?) min hest i munden, fordi den tog biddet og løb.

Hvad ville I have gjort, hvis I var i deres situation?

» Sascha & Nathalie <3

hvis din hest var en hund - ville den så logre når du kom?

lewis saskibard & freulin nybo efterlyses!

0
0
Svar på denne tråd

nhcdjshgvjkhfvjkf
Forfatter: 
Dato:  11-03-2008 22:23

Sascha (Nathalie):

Hvad jeg ville gøre i deres situation?

Jeg ville lære at ride ;)

For det kan de da tydeligvis ikke.

NUMSEFISKEN
Med Equito's Litote
Roots reggae, come smoke your herbs
0
0
Svar på denne tråd

hmm.....
Forfatter: 
Dato:  12-03-2008 09:49

Sascha: du er da godt naiv, hvis du mener en hest kan tage røven på dig - for det har den simpelthen ikke hjernekapaciteten til.

desuden, hvis du mener at det der er ordentlig ridning, ja, så er du da en af dem der aldrig burde ha' lov at side på en hest.

0
0
Svar på denne tråd

EN LÆNGERE SMØRRE
Forfatter: 
Dato:  12-03-2008 15:48

Der er sgu mange mange mange andre måder at lære sin hest respekt, og at slå og save den i munden er IKKE en af tingene - man når sgu hundret gange længer, ved at opbygge respekt til sin hest, ved at behandle den godt!

Det er jo det samme som mennesker, det er bevist at hvis fx. dine forældre siger at det er strangt forbudt at du gør det, så giver det dig mere lyst til at gøre det - på en måde har jeg samme opfattelse af det emd hestene, at slå den og behandle din hest som vi ser på filmen, gør ikke at den næste gang tager fx. alle springene og ikke refusere..

Men hvis man istedet stoppe op, og sagde okay der er noget min hest ikke forstår her, og tog til side at man SKAL vinde hvergang, så kunne det sgu være at vi havde mange mange flere rytter som nåret helt til tops, ved at de behandlet deres heste godt!

- Selv slår jeg aldrig min hest, eller saver den i munden. Jeg arbejder meget på at stoppe op, og huske mig selv på at det er et dyr vi har emd at gøre, ikke et menneske, dette dyr lære udfra hvad du viser den, den kan sgu ikke regne det hele ud selv - derfor vender vi altid tilbage til det som han er bange for,hvor jeg går ved siden af og støtter ham, hvis han bliver bange, måske kommer til at træde mig over foden eller noegt idet han blev bange, så slår jeg ham sgu ikke.

Det er for det første mig som bragte ham til det sted hvor han var bange, og ikke hesten! så derfor kan det ikke være hestens skyld - men rytteren

0
0
Svar på denne tråd

fsdffsd
Forfatter: 
Dato:  13-03-2008 11:03

Jeg bryder generalt bare ikke om bid, jeg ser ikke grunden til at ride med det.....

Umadachi wa wareware no kagami desu!

0
0
Svar på denne tråd

Jeg elsker dig Lasse. <333
Forfatter: 
Dato:  13-03-2008 11:48

Jeg ved ikke om jeg vil kalde det naivt - men jeg kan godt følge Sascha.
Jeg har altså også haft et par heste, som man bare nogle gange ikke kunne gøre andet end at hive i tøjlerne ved. Min sidste hest, kunne man ikke springe med et trensebid, fordi den blev så ivrig, at man ikke kunne stoppe den igen. Ja - så er der måske mange der vil sige, : så har i ikke grundridningen på plads! - But yes - Grundridningen var iorden, men når hun så spring - var det lige som hendes hjerne sagde klik, ørerne fremad, og bare over springene så hurtigt som overhovedet muligt.
- Og så var det altså lige meget hvor meget man sad og hev i hende, hun skulle nok komme over.

.. Også er jeg så også en af de (kald det naive mennesker) som ikke tror på at hesten ikke kan drille. For det tror jeg på. For det har jeg altså været ude for mange gange.
- Bla. under spring. Hvis jeg ikke sad ordentlig, f.eks. hvis jeg lændede mig for meget frem hen til et spring, også hun stoppede, så næste gang læner man sig rigtig meget tilbage, så hesten skal springe - men gør det alligevel ikke, så sætter man springet ned, og hesten gør det samme.
allerede lang tid før, sætter den farten ned, og hopper på stedet.

.. Det er jeg overbevist om at det er drilleri - jeg ved mange siger at en hest ikke kan drille -
men glem det, i for ALDRIG mig til at tro på at en hest, er så dum at den ikke kan drille.
- så jeg vil heller ikke udelukke at mine heste også har fået et par klap i r.ø.v.e.n -

.. men det der vil jeg godt nok sige er grotesk på de videoer, jeg slukkede for den første halvt inde, fordi jeg ikke kunne holde til at se mere.
Desværre er der også mange i Danmark der gør sådan noget, desværre rigtig mange ponyryttere, hvis forældre VIL have de vinder. (Jeg er så også af den tro, at børn bliver meget påvirket af deres 'gale' forældre, der bare vil have de vinder, ellers er hesten ubrugelig) ..

- Men jeg bryder mig ikke om bid,
så den springpony jeg havde,
red jeg med hackamore på.
- da den så også var MEGET nemmere
at styre.

.. En lang smøre -
fra én som ALTID står ved sine meninger.

»Lasse's Chelle«

¬ Nu uden Vestergaards in-zeit,

Tico, Calypso & Tulle !

Linka R.I.P

Jeg står ved mine meninger!

Lasse, jeg ved lægerne kan gøre dig rask,

så vi kan være sammen forevigt.
0
0
Svar på denne tråd

100Carat:
Forfatter: 
Dato:  13-03-2008 19:27

Min hest er sgu da klog nok til at kunne tage røven på de ryttere, der ikke kan ride hende ;) (når vi har haft nogen ude at prøve hende som part)

Og lige da jeg fik hende, lod jeg hende tage røven på mig - og hun fortsatte med det, indtil jeg gav hende et par klask i røven - hun har aldrig gjort det siden :)

Jeg har ikke sagt, at det er ordentlig ridning, men du bliver nød til at understrege, hvis hesten ikke reagerer.

» Sascha & Nathalie <3

part søges til 7 årig dv hoppe, 3500, 162 cm. du er mindst 16 år

0
0
Svar på denne tråd

Når bidet misbruges
Forfatter: 
Dato:  13-03-2008 19:36

Sascha, du er ik så gammel, så det er lige før du er undskyldt.. men prøv dog, at sæt dig lidt ind i hestens fysik. en hest er IKKE klog nok, til at tage røven på folk.

Sabrina & Feykir

& Herkules, Shadow, Malte

akademisk ridekunst

"skridten lever af sving!"

0
0
Svar på denne tråd

Stinky:
Forfatter: 
Dato:  13-03-2008 19:53

Hvis ikke den tager røven, hvad gør den så? :)

» Sascha & Nathalie <3

0
0
Svar på denne tråd

hmmm...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2008 20:39

Sascha, LilleChelle og mange andre, det fremgår tydeligt at i overhovedet ikke har kendskab til hvordan hestens hjerne fungere, får så ville i ikke skrive som i gør.

så her kommer fra den berømte Andrew McLean om hestens hjerne:

Enhver der interesserer sig for heste bør have kendskab til hestens hjerne, eftersom det hovedsageligt er den vi arbejder med, når vi træner heste. Hestens hjerne vejer ca. et halvt kilo og er højt specialiceret til det, hesten har brug for. Derimod har heste ikke evnen til at ræsonnere, fantasere eller hævne sig.

Hestens hjerne har fra tidernes morgen udviklet sig til at være ekstremt effektiv, fordi den er et meget "dyrt" organ at vedligeholde, hvad foderenergi angår.

For et dyr som hesten, der ikke alene er græsæder men også et dyr der har udviklet sig til at leve i områder der er præget af kulde eller tørke, er der ikke næringsoverskud til at forsyne unødvendige nerveceller.

En højt udviklet pandelap, som hos mennesket er sædet for ræsonnement og abstrakt tankevirksomhed, og som er resultatet af vores egen unikke evolution, findes kun i en vis udstrækning hos menneskeaber og delfiner, ellers ikke hos andre dyrearter. For et dyr der lever af at græsse, er evnen til at kunne ræsonnere for kostbar en luksus, som det ikke har brug for. Der er ikke plads i hestens hjerne til ekstreme følelser som euforisk kærlighed eller indædt had. Der er heller ikke plads til fantasi, glæden ved musik eller poesi, til hævn eller massemord. Der er ikke plads til, og heller ikke behov for, moral eftersom instinkter tjener hesten meget bedre.

Hesten består med glans de eksperimentelle tests, vi adfærdsforskere udsætter den for: dens enorme hukommelse og evne til at diskriminere, dens evne til at vælge den løsning ud af mange forskellige, som resulterer i en belønning, dens evne til at generalisere, at lære ved forsøg-fejl fremgangsmåden, ofte efter kun et forsøg, og at associere signaler eller tegn til bestemte begivenheder.

Ifølge de fleste adfærdsforskere omfatter hestens verden imidlertid ikke evnen til at ræsonnere. Empirisk erfaring viser at hesten kun har lidt indsigt i sin instinktive adfærd, hvilket måske forklarer hvorfor en hest kan være fast besluttet på at ville skade sig selv. Hvorfor forsøger en hest ellers at skade sig selv ved at trække tilbage, når den står bundet til en pæl, at kaste sig voldsomt rundt i en trailer eller bogstaveligt talt at styrte imod solide genstande, lukkede døre og lign.? Det er ikke så mærkeligt at vi ofte mener, at den slags heste er direkte 'gale'. Hestens manglende indsigt er årsagen til, at den ikke har nogen fornemmelse for 'form'. Den kan ikke indse at en lille hvid pony, som den aldrig har set før, også er en hest, eller 'forstå' udseendet af et æsel eller en stor hund. Hestens manglende indsigt er grunden til, at den bliver stående ude i regn og blæst i stedet for at gå ind under det halvtag, du så venligt har bygget til den. Først efter at den ved et tilfælde finder ud af, at det er behageligere at stå inde under det, begynder den at vælge halvtaget for at få læ.

Ikke brug for ræsonnement

Under naturlige forhold har heste aldrig haft brug for evnen til mere kompliceret tankevirksomhed som fx at ræsonnere, fordi, som Budiansky udtrykker det, i modsætning til mus løber græs ikke væk og gemmer sig. Faktisk var moder natur venlig over for græsædende dyr ved ikke at give dem indsigt i deres instinktive adfærd. Under naturlige forhold står heste, zebraer eller wildebeest altid på menukortet. At have indsigt i at det er tilfældet og hele tiden at skulle være bekymret, især hvis du var lidt langsom, hvis du var ung, syg, halt, hvis du havde et føl eller blot det at det var nat, ville drive dig fuldstændig til vanvid. Bob Bermond, som forsker i bevidsthed, udtrykker det endnu tydeligere: at være i stand til at ræsonnerende og at forestille sig noget, sådan som mennesker er i stand til det, har en enorm maladaptiv bagside, idet det gør det muligt for os at projicere og at forstærke vores værste frygt og at udvikle psykotisk adfærd. Han siger, "Forlængelsen af følelser er et velkendt fænomen hos mennesker, og psykologiske forsvarsmekanismer såsom fordrejning, fortrængning og projicering ville fx ikke kunne foregå uden dette fænomen". Selvom det kan forekomme at heste ser spøgelser omkring ethvert hjørne, er det ikke fantasi der spiller en rolle i deres adfærd.

Hjernen delt i tre

Pattedyrs hjerner er det mest fantastiske af alle organer, og deres basale opbygning er ret simpel. Hjerner kan opdeles i tre dele, den basale del, den mellemliggende del og den ydre del. Funktionen af den basale del er hovedsaligt at regulere kroppens funktioner, såsom at regulere indholdet af ilt, vand og næring i kroppen. Mellemhjernen tager sig af instinktiv adfærd såsom fødesøgning, fødeoptagelse, seksuel adfærd, flugtadfærd og socialadfærd. Hesten fødes med et færdigt "program" for alle de instinktive adfærdsmønstre, den vil få brug for igennem hele livet. På en måde har denne del af hjernen en færdiglavet intern struktur af hestens ydre verden. Nervebanerne er forudbestemt.

Hesten fødes med et motorisk program for at gå i skridt, i trav og i galop, for at lave changement, at patte, at blive bange for bestemte former, at være ekstra forsigtig omkring vand, huler og grøfter, og for at parre sig senere i livet. Den ydre del af hjernen, hjernebarken, benyttes hovedsaligt til at lagre indlært information, altså hukommelse, samt til at udføre forskellige processer. Som ethvert hestemenneske ved, har heste en fotografisk hukommelse. Hukommelsen lagres intakt. I modsætning til menneskets hukommelse, som ændres og sløres af lignende hændelser der kan være sket tidligere eller senere, fremkalder hesten kun sin hukommelse, når den samme stimulus (fx et bestemt synsindtryk) er til stede. Af den grund er hestens hukommelse meget mindre udsat for at forvrænges. Hvis noget ændres i landskabet, bliver hesten først mistænksom, derpå vænner den sig til ændringen og til sidst opdaterer den sin hukommelse om landskabet.

De tidlige stadier af hukommelsen (eller rettere de lærte reaktioner eftersom hukommelse hos heste mest består af adfærdsreaktioner) lagres i hjernen som spinkle nervebaner og netværk. Jo mere den samme reaktion gentages i forbindelse med den samme stimulus, desto mere etableret bliver nervebanen. En nervebane er en række af nerveceller der er knyttet sammen med nerveforbindelser (de såkaldte synapser). Ved hver nerveforbindelse findes et utal at andre forbindelser, men når en bestemt forbindelse er veletableret på grund af mange gentagelser, er det denne bestemte forbindelse der altid vælges først. Det er hukommelsen i synapserne der sørger for at en nerveimpuls altid fører hen til de nerver, der giver den ønskede reaktion. Efter et passende antal gentagelser dannes et stabilt adfærdsmønster eller en vane. Hos pattedyr kan indlærte adfærdsreaktioner modificere instinktiv adfærd og derved hæmme eller forstærke instinkterne. At springe til side for noget skræmmende er nøjagtig en sådan reaktion: en adfærdsreaktion der er blevet forstærket gennem gentagelse, indtil den er blevet en vane. En lydig hests adfærd er det samme: indlærte reaktioner som under menneskets kontrol hæmmer dens instinktive adfærd såsom at løbe, at gå i panik, at æde, socialisere eller at parre sig.

Et signal ad gangen

Det du stiler efter når du træner din hest, er at få dine signaler til hesten til at resultere i vaner. Når dine signaler er blevet etableret som vaner kan du føje andre signaler til eller du kan blande det oprindelige signal med andre for at fremkalde vanen. Du kan endda blande forskellige vaner.

Det er det der fx sker ved den klassiske dressurtræning - at blande vaner. Ved at give hesten signal til at gå fremad (schenkeltryk) og derpå at standse (tøjletræk), kan du få hesten til at gå mere samlet. MEN - og det er et stort men, hvis den grundlæggende vane ikke er etableret tilstrækkeligt, dvs. hvis hesten ikke har lært at gå tydeligt, villigt og ensartet fremad for schenkelindvirkningen og at standse tydeligt, villigt og ensartet for tøjleindvirkningen, vil de to signaler forvirre hesten hvis de gives samtidigt. Og en forvirret hest vil være meget tilbøjelig til at vise konfliktadfærd.

Derfor er det særdeles vigtigt kun at træne et signal ad gangen og kun at forvente en reaktion på signalet, indtil signal-reaktion forbindelsen er fuldt etableret. Tænk på dengang du lærte at køre i bil. Hvis en passager begyndte at tale med dig under kørslen blev du distraheret og begyndte at svede. Du var i konflikt fordi du havde svært ved at koncentrere dig både om at køre og at samtale. Men efter at dine køreegenskaber er blevet etablerede som vane kan du køre fra A til B uden at tænke over det nærmere. På samme måde er det vigtigt først at etablere de grundlæggende reaktioner hos hesten at gå fremad, at standse, at dreje og at vige med bagparten. Hvis ikke vil du hurtigt få en problemhest, en forvirret hest i konflikt.

Selvfølgelig er ingen vane fuldstændig ubetinget. Naturen ville være godt tosset hvis den tillod en vane at dominere over en grundlæggende overlevelsesdrift. Ikke desto mindre har mange store mestre i ridekunst forstået vigtigheden af at jo tydeligere og mere veletableret en vane er, desto mindre indflydelse har dens instinkter. Veltrænede hingste arbejder fint i nærheden af hopper i brunst. Dengang heste blev brugt i krige var det dem der havde lært de grundlæggende reaktioner, der var de mest pålidelige krigsheste. Desværre er det ikke særligt kendt at rolige heste er heste der er trænet til at vise konstante ensartede reaktioner på signalerne, uden at der opstår "kortslutning" i hjernens nervebaner. Den oftest gentagne vej gennem hjernens netværk er den der giver ro. Det er ikke fordi en hest fødes rolig (selvom arvelige egenskaber kan hjælpe); det er fordi træningen har været omhyggelig.

Undgå "tillært hjælpeløshed"

Under naturlige forhold er heste sjældent i konflikt i længere tid ad gangen, fordi de under frie forhold kan løse deres problemer ved at følge deres instinkter. De kan flygte fra skræmmende situationer, de kan opsøge græs eller andet at æde hvis de er sultne, eller de kan true eller angribe en anden hest hvis de er bange for at miste position. Men hvad gør en hest der bliver redet, når trykket fra biddet i dens mund siger den skal standse og trykket fra schenklerne på dens sider siger den skal gå fremad? Denne simple (men hyppige) situation medfører konflikt hos mange heste. Derfor er det så vigtigt at træne hesten til selv at opretholde sin kropsholdning. Det bedste bevis for at hesten har lært det, er at give efter for tøjlerne i nogle få sekunder. Hvis den bevarer tempo og holdning har den lært det korrekt. Men hvis den går hurtigere eller mister sin holdning har den ikke lært det.

En hest der udsættes for konstant tryk (fx fra biddet) udvikler det, psykologer kalder 'tillært hjælpeløshed', hvilket betyder at hesten tilpasser sig smerten. Men tilstanden har en pris, og prisen betales i form af adfærdsproblemer. I værste tilfælde kan hesten begynde at beskadige sig selv, i mindre slemme tilfælde at den begynder at skrabe, når den står stille eller at den bliver aggressiv under opsadlingen. Hesten kan begynde at vise problemer når den skal dreje eller at blive ængstelig når den skal gå væk fra stalden. (Konflikt manifesterer sig ofte, når hesten føler sig mindst sikker.) Eventuelt kan den begynde at stejle, bukke, eller den kan udvikle stresskolik.

Moderne indlæringsteori

Hovedproblemet er at den moderne indlæringsteori stadig mangler at blive inkorporeret i nutidens træningsmetoder og at rideinstruktører lærer at benytte den i deres undervisning. Og det er en skam fordi der er en sand rigdom af viden lige siden Pavlov, Skinner og andre forskere samlede det væld af information der findes om hvordan dyr lærer. Træningen af heste, som er baseret på mange generationers erfaring, foregik langt fra de kredse, indlæringspsykologerne færdedes i, og hestetræningen forblev derfor fuldstændig uberørt af forskernes resultater. At de "gamle" traditionelle metoder virkede, kunne jo også demonstreres med stor succes på højeste niveau af mange veltrænede "villige" heste. Og selvom der til alle tider har været trænere, der har praktiseret noget af det, Pavlov og Skinner fandt, var de ikke i stand til at forklare den teoretiske baggrund for deres træningsmetode. Det var bare noget der 'faldt dem ind naturligt'. Enhver historie om en rytter eller en træner med talent vis er, at de i mange tilfælde ikke er i stand til at forklare deres evner, hvilket får os til at tro at de er noget der svarer til myten om hesteviskerne. Efter min mening er hesteviskere enten gode hestetrænere som ikke forstår eller kan sætte ord på deres evner, eller de er charlataner, som ikke vil.

Ned igennem historien har der været utallige tilfælde af mindre 'villige' heste som er blevet afskrevet som uegnede, simpelthen på grund af at vi mente, at hesten havde en eller anden åndelig og moralsk indstilling til træningsprocessen. Vi havde en forestilling om at disse 'uvillige' heste ikke 'ønskede' at lære. Men træn sådan en hest på en anden måde og se hvordan spillereglerne ændres fuldstændigt. Den nye bølge af 'horsemanship' der for tiden gennemstrømmer hele verden, er gradvist ved at opdage nye måder at gøre tingene på. En af de mere spændende måder er klikkertræning (mere om den senere). Men desværre er nogle af de moderne træningsmetoder blot fårekød klædt på som lammekød! (Sådan udtrykker en australier det. En dansker ville nok snarere sige en ulv i fåreklæder. Oversætterens bemærkning). Nogle "New Age" træningsmetoder følger ikke altid indlæringspsykologiens principper helt stringent, selvom de foregiver at gøre det. Ofte er de blot traditionelle hestetrænertricks som er pakket ind på ny i pseudovidenskabeligt indpakningspapir. Ofte går de traditionelle fejl igen, som fx fejlen at for mange signaler gives på en gang uden den nødvendige forudgående signal-respons konsolidering, eller at for mange forskellige signaler gives for at opnå den samme respons, at forskellige responser gives på det samme signal, eller den manglende forståelse for den belønnende virkning af ophør af tryk.

Heste har ikke moral

Alle nutidige træningssystemer fokuserer på vigtigheden af hestens "underkastelse", og de fleste ser megen adfærd som dominant adfærd, som fx når hesten trænger sig ind på trænerens individuelle område. Jeg plejede også at betragte tingene på den måde. Denne indstilling taler om at vinde hestens 'respekt'. Og det er absolut ikke så mærkeligt at vi betragter tingene på den måde. Heste lever jo i et socialt system der indeholder en hakkeorden, og erfaringen viser jo, at hvis man giver dem en lillefinger tager de hurtigt hele armen! Problemet med denne måde at betragte tingene på er blot, at hvis hesten skulle kunne besidde en bestemt 'attitude', skulle den også kunne skelne mellem rigtigt og forkert. Den skulle være i besiddelse af en vis grad af moral. Måske er det rigtigt at hesten har det. Men hvis den ikke har det, har vi et stort problem. Ved at antage at hesten har moral, gør vi den ansvarlig for sin adfærd. Det retfærdiggør at vi bebrejder den når den begår en fejl, at den ved hvad vi forventer af den trods vores uklare krav til den. Det at den alligevel ikke gør som vi forlanger, er blot et tegn på ulydighed hvilket berettiger os til at straffe den.

Jeg begyndte at se anderledes på tingene for nogle få år siden. Jeg underviste en pige der red på en nervøs hest og forklarede hende at hesten var dominant og at hun skulle sørge for at sætte sig bedre igennem så den ville underkaste sig mere. Efter ridetimen kom pigens far hen til mig og stillede spørgsmål om denne dominans-underkastelsesforklaring jeg havde givet. Jeg svarede at det var indlysende at hesten ikke havde respekt for mennesker. Den skubbede til folk, den gned sig mod dem, den gik ind i dem når man førte den, o.m.a. Faderen svarede at eftersom heste ikke besidder evnen til at ræsonnere, kan vi glemme alt om det der med attitude. Det er meget mere sandsynligt at det vi ser her er en række af enkelte tillærte responser, idet hesten har forsøgt hver enkelt af dem og er blevet belønnet for dem. Men hov, vent lige, hvem var det der var underviseren her! Jeg spurgte ham hvem f¿... han var og han introducerede sig som Kim Ng, Professor i eksperimentel psychologi ved Monash Universitetet. Og det var begyndelsen på en lang og interessant forbindelse med Professor Ng, af hvem jeg har lært en meget stor del af min forståelse for heste og træning. I virkeligheden er det fuldkommen underordnet om heste besidder en forestilling om sådan noget som attitude. Som træner er det bedre at distancere sig fuldstændigt fra den tanke. Du vil være i stand til at træne med langt mere følelse og indlevelsesevne, hvis du forlader tanken om at hesten er ansvarlig for sin adfærd. Det er et velfærdsanliggende som alle trænere bør tage stilling til på et eller andet tidspunkt.

Giv aldrig hesten skylden

Endvidere er der andre rationelle grunde til ikke at give hesten skylden for sin adfærd. Enhver manøvre som hesten udfører og som vi måtte betragte som et eksempel på dominans, er simpelt hen en tillært respons. Hesten lærer at gå ind på dit område, simpelt hen fordi den bliver belønnet ved at du går til side for den. Det at du ikke irettesætter den virker som en belønning. Hesten går dårligt når du fører den fordi den bliver belønnet for sin manglende indsats ved ikke at blive korrigeret. Men hvad der er meget værre er, at den viser flere forskellige reaktioner på et bestemt signal, hvilket i sig selv kan føre til konfliktadfærd. Når du trækker hesten fremad, går den ikke kun fremad men også lidt til siden, eventuelt i for langsomt et tempo og lign. Og jo mere i konflikt hesten kommer, eller jo mere konfliktadfærd den viser, desto mindre korrekt reagerer den på andre signaler og i andre situationer. Dette giver den frihed til at forsøge andre adfærdsreaktioner, som regel 'antisocial' adfærd. I stedet for at gå ind i dig støder den nu til dig med hovedet. Dens medfødte sociale instinkt øger dens konfliktrelaterede reaktioner når den føler at den befinder sig i en konfliktsituation.

Konflikt er en rutschebane der under naturlige omstændigheder har udviklet sig til at føre hesten til den ultimative belønning, genvindelsen af sin frihed. Men hos en tamhest som ikke kan genvinde sin frihed kan konflikten kun være destruktiv. I en social sammenhæng har den der står øverst i det sociale hierarki alle fordele, og naturen har selekteret de instinkter der fører til en høj position fordi der er også en reproduktiv fordel ved at besidde dem. Så i stedet for at dyrke 'attitudefremgangsmåden' er det bedre gennem træningen at rette hver enkelt adfærdsreaktion som er en del af dens ulydighed, og resultatet bliver at du får en rolig hest. Mere om det senere.

Det som videnskaben tilbyder os er et lille vindue gennem hvilket vi kan lære hesten bedre at kende; ikke at kende den som vi bilder os ind vi kender den, men at kende hestens mentale styrker og begrænsninger, således at vi kan træne den med mere forståelse og følsomhed. Tålmodighed er ikke nok. Vi skal kende de principper hvorpå træningen skal baseres.

der findes mange andre gode artikler om det her fra samme mand, som jeg gerne finder frem.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  13-03-2008 21:12

JEG er kke Andrew et eller andet fan .
og jeg bliver det heller ALDRIG !!!

For jeg synes det er totalt latterligt at sige en hest ingen hjerne har til at drille,
hvad så med de heste, der prøver folk af de første gange de rider på dem? ..
øhm _ hvad laver de så? udover at prøve af?!

»Lasse's Chelle«

Tico, Calypso & Tulle !

Linka R.I.P

0
0
Svar på denne tråd

100Carat:
Forfatter: 
Dato:  13-03-2008 21:15

Kan vi få beviser på det? :)

» Sascha & Nathalie <3

0
0
Svar på denne tråd

NEJ NEJ NEJ
Forfatter: 
Dato:  14-03-2008 19:17

Selvfølgelig kan en hest drille og måske tage røven på folk - men det giver på ingen måde jer ret til at slå jeres hest!

Det er alt alt for dårlig stil, at være så svag at man ikke gider prøve at sætte sig ind i at lære sin hest, at den ikke skal tage røven på ne, og ved at tage den nemme udvej ved at slå og hive hesten i munden ved bidet, det er for slapt - man må ofre sig lidt hvis du gerne vil have med dyr at gøre!!

0
0
Svar på denne tråd

Is med fløde
Forfatter: 
Dato:  14-03-2008 19:57

Er enig med LilleChelle. Har også en hest som der bare spurter afsted når han ser et spring, og rider med et 3-ringsbid på ham, indrømmer jeg gerne Men nu er det sådan at selv om jeg sidder helt stille med hånden, så kaster han med hovedet og tripper, for han il bare spurgte afsted over springet Og ja, jeg har også givet mine heste et rap i røven.

Grafik havde f.eks. en mani med at vende rundt og lae et kæmpe bukkespring, og der fik han altså en i røven - for det skal den ikke.

Den anden jeg har, har da også fået en i røven, da han gang på gang blev ved med at løbe ud med bagbarten - og jeg havde skulderen på plads - det blev jeg så træt af og klappede til den EN gang, hårdt, men kun EN ENESTE GANG

Men syndes også at nogen af billederne er skrækkelige - men hallo? Hvor mange springrytter har ikke givet deres heste en i røven, når dyret stoppede? Syndes nu at man har til dens til at blive lidt for hellig?

Og ja, det kunne da være smukt vis alle kunne ride deres heste med et tov om halsen på den, men desværre er det ikke tilladt

Og til sidst vil jeg slutte af med at sige - Jeg vil hellere have et skabt bid på, end at skulle sidde og flå hesten i munden -

TheÆblemos

Det handler ikke om hvordan verden ser på dig,
Men om hvordan du ser på verden.
....
,,,,
Sponseret af: AT HorseCare
0
0
Svar på denne tråd

Simone-Low:
Forfatter: 
Dato:  14-03-2008 21:25

Hvordan vil du så lære din hest, at den ikke skal tage røven på dig? :)

» Sascha & Nathalie <3

0
0
Svar på denne tråd

fghjklæ
Forfatter: 
Dato:  14-03-2008 21:29

Fuldstændig utilgivelig ondt!!

Fandme om de ikke skal overveje deres ridning

90% har jeg læst og hørt, er rytterens fejl i ridningen.

© Marko & Evald ©

©©©©
>> Der er kun eét svar på nederlag, og det er sejr! <<

.. Hun sagde sin mening og .. Ruller væk igen ..

0
0
Svar på denne tråd

hejhej
Forfatter: 
Dato:  14-03-2008 21:45

Sascha og Co: Tænk at I kan finde på, at sige at saven i munden er ok!!!!!

En hest der tager biddet og løber er farlig, ja, men hvorfor tror du den gør det? Fordi den ikke gider arbejde? Fordi den gerne vil genere sin rytter? Nej, det kommer af angst, frustration eller forvirring. At man vælger at tæve sådan en hest gør jo ikke just situationen bedre - så vil den nok ikke stole mere på dig eller adlyde dig bedre en anden gang.

Man er nødsaget til, med sådan en hest, at starte fra nul. Lærer den start-stop signaler og give den en grund til at stole på den rytter der sidder på den.

ALDRIG i livet om I burde have hest med den holdning I har - køb en gyngehest - de tar ikke skade af et los i røven og saven i munden.

At heste skal have skarpt bid på til spring er total overvurderet og bare en al for nem løsning på ens problemer - lær for fanden da hesten at lystre!! Og det kan sagtens lade sig gøre, men det tager tid - og det har I åbenbart ikke meget af!

Sandra&Tímon

Team Korshøje

Lokalkørsel på Sjælland med stor hestetrailer tilbydes. Skriv en PB.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-03-2008 09:54

Nu har jeg altså aldrig brugt begge ting på én gang.
Det kan jeg godt nok heller ikke se nogen grund til.
- Men min gamle pony, med trensebid og et spring.
Det gik bare ikke.
... Sig at jeg ikke kan ride - Jeg er KOMPLET lige glad.
Men der må være noget om at hun elskede at springe,
og at det bare skulle gå stærkt. For hvordan kunne man ellers arbejde
med det samme problem i over 6 år ? ...
Man kunne lige så godt opgive at øve dressur på en springbane, eller bare med et enkelt spring i ridehuset.

Når i siger: Lær hesten at lystre - Year øhm -
Hesten havde sin grundridning på plads,
red div. La dressur øvelser - Med beridders tiltro !
men når hun så et spring var hun ikke til at styre med et trensebid.
Jeg prøvede forskellige bid, trensebid - tre-rings (er jeg imod) - Pelham (delt og stang)- Springkandar (delt og stang) .. men intet kunne stoppe hende. med ørerne fremme hele vejen igennem, og det dejligste blik en hest kunne have - sprang hun over alt i en rivende fart, der også resulterede i vi styrtede :/ .. Men derefter fandt jeg det bedste bid NOGENSINDE og jeg bytter det aldrig ud med noget andet - (Hvis min hest til den tid kan gå på det. Et hackamore ! .. Aldrig har jeg haft en hest der lyttede til mig, og hvor man ikke skulle have ondt i armene bagefter. Men her kunne jeg ride hende ordentligt. Selv i en grime kunne jeg springe hende. Men nej - det må man jo ikke til stævner. Og heller ikke hackamore som pony. Men jeg kvittede stævnerne. Og fik en dejlig pony, jeg kunne styre under springningen. Men når hun har drillet, har hun fået én i røven. Jeg ved mange siger, en hest ikke kan drille. Men jeg er af anden opfattelse. For jeg kan ikke se hvad den ellers gør ! .

- Jeg går ind for ridning uden bid -
for jeg går ind for at hesten skal kunne rides med så små signaler som overhovedet muligt,
og sådan bliver min nye hest (som skal være et føl) også tilrides.
Men vi brugte over to år, på at prøve at omskole min gamle pony,
og det lykkedes en lille smule - det lykkedes mig da at kunne springe hende uden bid !

-

»Lasse's Chelle«

Tico, Calypso & Tulle !

Linka R.I.P

0
0
Svar på denne tråd

Arrgh det er for meget
Forfatter: 
Dato:  15-03-2008 16:22

Hold da op hvor er du godt nok naiv Sascha!

For første gang i hele mit liv, har jeg haft lyst til at slå ihjel. Hvis jeg ser nogen gøre sådan ved deres hest, så går jeg sku hen og giver dem et ordentlig gok i låget. Er det lovligt at behandle sin hest sådan? burde man ikke sige at man ikke måtte deltage i stævner, gøre et eller andet. Jeg forstår sgu godt at de heste ikke vil springe over.

Synes det er ok at bruge de der underlige bid ( ved ikk hvad de hedder) men så skal man eddermanme også have 100% styr på hvad men laver

Nana Brix

forlad aldrig den du elsker for en du holder af,

for den du holder af, vil forlade dig for den han/hun elsker

Ny Præs kig ind

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  15-03-2008 17:15

Der må jo også være en eller anden logisk sans i 'de fleste' ryttere, til at de ikke slår deres heste med pisken - samtidig med at hive den i munden.
- Men desværre er det bare ikke alle der har den logiske sans.

Jeg vil hellere sætte et stærkere bid på min hest,
end at skulle sidde og flå i den. Det giver ingen mening.
Men der kan desværre komme situationer hvor man ikke kan komme uden om det.
Men aldrig om jeg har kunne se mening i dem der slår hesten,
samtidig med at holde den tilbage.
- Jeg rider så vidt muligt uden pisk -
fordi hesten skal kunne rides så følsomt som muligt,
der er desværre bare nogle der er tilredet forkert :/
Så de eksempelvis er schenkeldøve :/

- men jeg priotere at kunne ride mine heste uden bid -
der er bare nogle som hidser sig meget op over bid -
det gjorde min springpony, derfor jeg red med hackamore på hende.
Det var virkelig lykken.

»Lasse's Chelle«

Tico, Calypso & Tulle !

Linka R.I.P

0
0
Svar på denne tråd

Nana *Fainal*:
Forfatter: 
Dato:  15-03-2008 23:59

Hold da op, der skal ikke meget til at sætte dit @!#$ i kog hva? :)

» Sascha & Nathalie <3

0
0
Svar på denne tråd

Det minder om den..
Forfatter: 
Dato:  16-03-2008 11:12

ridning jeg så til det c-stævne vores klub holdte for en måned siden, blev virkelig chokeret over at BØRN red på den måde..

Der kom en rytter på banen med en smuk palomino, tøsen havde en springpisk med, spore på og et ordenligt pelhambid.. Hesten refuserede og så fik den ellers tæsk med pisken, imens hun red den imod barrieren og rev i biddet, tilsidst råbte jeg at hvis hun ikke stoppede, så fik hun samme tur.. Snotfornærmet blev hun og forlod banen..

Jeg fårstår ikke at dommeren ikke sagde noget, men det er åbenbart okay at den nye generation nærmest mishandler deres heste..

Krone og Bølge - En selvfølge

R.I.P Luna - Sov godt smukke hest.!

0
0
Svar på denne tråd

Mr. Malle..
Forfatter: 
Dato:  16-03-2008 23:00

Nu har jeg ikke set videoen (tør ikk, kan ikk holde ud at se noget slemt med dyr)

Jeg er lidt en blanding her kan jeg forstå?

Jeg mener bestemt IKKE at det er i orden at save + tæve sin hest!

Hvis en hest refuserer for et spring, er den enten utryk/bange for noget, eller forstår ikke rytters signaler..

Hvis en hest 'tager r*ven' på én, så er der nok noget galt hvis den bliver ved, og ved, og ved..

Den kan enten have ondt, eller misforstår nogle signaler fra rytter.

Jeg mener derimod godt at en hest kan være fræk og 'lege' fx på en stadgang og virkelig være fræk og sjov.

En hest kan da også måske finde ud af at være fræk med rytter på, men den kan altså ikke gøre det 100% bevidst..

Den KAN ikke tænke: ''Ej, nu keder jeg mig altså.. Hvad kan jeg finde på at lave? Nu har jeg det! Jeg kan tage biddet og løbe!

-Det er nok sjovt''

-Det kan en hest bare IKKE tænke!

Så jeg er lidt en blanding..

IMOD overdrevet brug af pisk + bid

og lidt FOR at en hest kan være fræk, men ikke 100% bevidst som der står lidt over..

>> Isabella & Mr. Malle <<

-Nu med ejen pony!

RIGTIGE piger rider DRESSUR!

-Med part på I'eren DosMil

( Tildligere Chirsto ♥Chrissen♥ )

0
0
Svar på denne tråd

Isabella »DosMil«:
Forfatter: 
Dato:  16-03-2008 23:07

Jeg synes du skal se filmen, og så sige din mening en gang til :) Læg især mærke til den brune hest der refuserer og den (kan ikke huske hvilken farve, mener den er brun) der løber fra biddet :)

Og så til 100Carat - jeg tror egentlig lidt, du har misforstået mine indlæg - jeg er ikke typen der pisker og slår min hest, ved det første den stopper ved. Den får en chance, hvor jeg lige prikker til den - bliver den ved, sparker jeg lidt hårdere (og det er så her, den har lært, at den skal gå fremad, efter den fik et par dask) og hvis den ikke går fremad, så får den en i måsen jensen. Og hvis min hest løber fra mig, altså virkelig løber, ikke bare det der spurter galop, så jo, så bliver jeg da nød til at save den i munden. Og hvis den synes det gør ondt, jamen så må den da bare lade være med at løbe fra mig. (det er sjældent den løber fra mig ;))

Så dvs - at efter jeg gav det et klask i røven, så har den ikke stoppet og taget røven på mig igen ;)

» Sascha & Nathalie <3

0
0
Svar på denne tråd

aaaaaa
Forfatter: 
Dato:  17-03-2008 20:28

Det er bare så ondt sådan som nogle mennesker behandler deres heste!

Et forhold mellem hest og menneske burde være bygget på tillid og samarbejde. Der er jo ingen af delene overhovedet i de videoer. Dem der gør det tænker da overhovedet ikke på hesten men på sig selv og på at vinde! Jeg tænker at de sikkert syntes at det er vildt pinligt og så bare må over det spring som hesten refuserede, og det kan ikke gå hurtigt nok. Jeg tænker også at de bare vil vinde over hesten. Det syntes jeg er noget værre pjat. Jeg tror virkelig overhovedet ikke at hesten gør det fordi den vil være irreterende og vinde over rytteren men fordi at den er vildt forvirret, bange og har OVERHOVEDET ikke tillid til dens rytter!

Hvis man fx. var taget til et andet land og overhovedet ikke forstod deres sprog, og dem der boede i landet skulle lære en at at cykle. De gav en en cykel og snakkede til en på deres sprog. Man havde aldrig nogensinde set en cykel før og anede ikke hvad man brugte sådan en til. Så prøvede man sig lidt frem og hver gang man gjorde noget forkert slog de en.

Ville man så ikke også gøre noget i fortvivlelse fx. at prøve at flygte? men de havde bundet en fast og det gjorde ondt når man prøvede.

Tænk på at sådan har ALT for mange heste det!

0
0
Svar på denne tråd

blablabla
Forfatter: 
Dato:  17-03-2008 21:19

hejsa ..

nu sider jeg her ogfår helt tåre i øjnene og tænker på at jegf en gang blev så hidsig at jeg bare trak alt hvad jeg kunne i bidet og så bagefter hoppede jeg af for jeg kunne næsten ikke stå på benene for jeg fik det så dårligt efter at have gjort det. men kan det havde skadet hendes mund?

jeg vil og¨å lige spørge om noget andet..
skal hesten íkke have 100% tillid til en for at tør springe med en?

}Pernilløh

du ved hende med Mille!

Ægte kærlighed :D

0
0
Svar på denne tråd

is med fløde
Forfatter: 
Dato:  18-03-2008 09:57

Syndes altså det er utroligt at i alle lægger vægt på springrytterne, hvad med dressurytterne? Det er da lige så syndt for hestene som får stoppet en kandar i munden? For der er faktisk ikke plads i hestens mund til både bridonget og kandarstangen? Det er da ligeså meget mishandling som et 3-ringsbid er?

TheÆblemos

Det handler ikke om hvordan verden ser på dig,
Men om hvordan du ser på verden.
....
,,,,
Sponseret af: AT HorseCare
0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-03-2008 17:20

Jeg fatter ikke hvordan folk kan få sig selv til at behandle deres heste på en sådan måde ! Det er jo forfærdeligt at se på :( Sådanne folk burde ikke have hest ! Der er ingen grund til at slå sin hest, hvis de dog bare gad lytte til hestens signaler i stedet for. Grusomt !

- Sandra Skøtt

Bakkegårdens Beauty Star.

.. nobody will ever take your place girl <3

0
0
Svar på denne tråd

wooooooooooooooooooow
Forfatter: 
Dato:  18-03-2008 17:35

Jeg synes det er helt utroligt hvad folk tænker på :O Jeg synes det er FRYD!!! når rytterne så ryger af hahaha LÆR DET!! :)

Gør livet til en fest rid fjordhest

Claus er den bedste for evig og altid.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider