Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Juniornettet

"Min hest vil ikke"..?
Forfatter: 
Dato:  16-11-2003 21:35
ejj. sad lige og snakkede i fon med *Anna*(Simba) i dag og vi havde en snak om hvordan heste skal rides osv.

Så kom vi ind på at vi engang havde set nogle indlæg hvor der stod noget med at en eller anden havde problemer fordi hesten ikke ville springe. og så snakkede vi lidt om hvad de fleste ville svare. og nogle har jo den holdning, at så skal de bare have én i røven og ha at vide hvem der bestemmer.
Men helt ærligt? det er forkert, efter min mening.

Hesten skal springe (eller hvad man nu vil have den til - nu bruger jeg bare spring som eksempel) fordi den har LYST TIL DET! Den skal trække mod springene af sig selv med ørerne fremme og det hele, uden at nogen presser den til det.
og hvis den ikke vil det. jah. Så er det bare ikke springning der passer til den? Så er det ikke værd at kæmpe, for der er ikke noget ved at lære en hest at ville springe, den skal gøre det af egen fri vilje fordi den elsker det.
og hvis den så ikke gør det, så må man bare finde noget andet!

kan ikke lige nå at skrive mere.. men hvad er jeres holdning til det?

Mulle & Vilddyret
0
0
Svar på denne tråd

noget andet
Forfatter: 
Dato:  16-11-2003 22:21
Haaarj Mulle....
Din holdning er helt forkert, for hvis du først er redet mod et spring og hesten ikke vil, og du så bare lader den løbe med sejren, vil den bruge dette mod dig igen, og igen. Så er du redet mod springet eller noget andet som du har sat dig for mål, så skal du vinde, for du skal sætte dig i respekt, ellers tager din hest magten, også kan den blive farlig, og så tænker du nok: JA ja en gang hvor hesten vinder, det sker der nok ikke noget ved.
Men det gør der, en af mine veninder gjorde engang dette, og hun er kommet alvorligt til skade.
Man skal vise hesten hvem der bestemmer, og det gjorde hun ikke, hun lod den løbe uden om springet, sætte hoven brat ned når hun rensede den - uden at tage den op igen. Ponyen fandt ud af at den kunne løbe om hjørner med hende, og en dag hvor hun ville lukke den på mark, vente hesten rundt, og løb hende ned. Den havde taget magten.
Så til alle magtkampen er den længste og sejeste, men det er den der holder bedst.
Venligst Ninna.
&
Verdens bedste ponze
Mr. Swing King
(y) (y)
0
0
Svar på denne tråd

Tjaaaaa:D
Forfatter: 
Dato:  16-11-2003 22:42
Syndes jo Mulle har ret da vi er enige i denne sag ;)
Det er rigtig nok den ikk skal løbe med sejren, selvfølig, skal men se og den bare laver fis og ballade ... Men Hvis den ikk kan li' det eks. bliver bange, lægger ørerne tilbage osv. skal man jo ikk gøre det!? Det hælper jo ikk at , sætte et stærkere bid i munden, ta' spore og pisk i hånd og på fod .. Også eller bare losse, piske og rive den i munden... Det er jo og det man skal. 8-)
Men så kan man jo som vi snakkede om, ta' en pause på en måned og se hvordan den så reager...
;)
;-D |  -Anna&Simba- |  ;-D 

Der er mange heste i denne verden, men i mit hjerte er der kun én,
Simba.
Citat: Mig :D

|  Så er det snart juul | 
0
0
Svar på denne tråd

Manse..
Forfatter: 
Dato:  17-11-2003 00:09
MAgtkampen?

Hvad er det der er så fedt ved at kæmpe med sin hest??? Og få en hest der springer fordi den er tvunget til det???

Det handler ikke om at få hesten til bare at gøre det - det handler om at hesten skal ØNSKE at gøre det!

Mulle & Vilddyret
0
0
Svar på denne tråd

muuuh..
Forfatter: 
Dato:  17-11-2003 10:06
er der ikke flere der vil svare? :S hoho.

Mulle & Vilddyret
0
0
Svar på denne tråd

jeg tror
Forfatter: 
Dato:  17-11-2003 13:58
at Manse har misforstået...
Det Manse beskriver er jo dte med at man ikke abre skal lade hesten snyde en.. det er jeg helt enig i..

MEN IKKE DET MED MAGTKAMPEN::!!!!!!!!!!!!!!

Altså Selvfølgelig skal hesten ikke springe hvis den VIRKELIG ikke bryder sig om det... Ellers så bliver man jo ikke eén over springet vel?? for hvis hesten ikke vil samarbejde frivilligt ja så er det bare ikke lige DEN hest man skal springe på :-D

Lad os sætte den over til mennesket:

DU har nogle forældre som der gerne vil have at du skal danse ballet. Men du vil ikke fordi du synes at det er kedeligt og du kan ikke finde ud af det.Du vil hellere spille Håndbold.... Hvad ville du sige til at dine forældre begyndte at piske dig bagi fordi du ikke ville danse ballet???
Hilsenanso&polli
:-D Den Fanatiske Computerbetvinger :-D
|Digte|HP|Email|
0
0
Svar på denne tråd

Min holdning
Forfatter: 
Dato:  17-11-2003 15:22
.. Jeg synes lidt det samme som Mulle. Hvis hesten nu er bare for at springe, eller den gør en reaktion, som betyder den ikke kan lide det som man ville have den til, så ville jeg også finde nået andet, eller måske begynde fra starten, med nogle bomme. -men som Manse siger, skal man heller ikke lade hesten løbe uden om, hvis man kan se at den har ørene fremme, eller lign. for der er det så at den tager røven på os.

Så min mening er: Hvis hesten er bange for at springe, så start forfra, hvis den bare tager røven på os, så må den lige havde af vide hvem der bestemmer.!

-Undskyld mit sprog. ;-)

:-DQnusser fra *linus og Kashmir* :-D

Carpe dien = Grib dagen.!
0
0
Svar på denne tråd

min holdning:
Forfatter: 
Dato:  17-11-2003 16:04
Er 99,9€ enig mæ Mulle!!!!!!!!!!!!!
hvad for man ud af en lang magtkamp?? jeg ville da ik ha en hest som jeg sku kæmpe med hver dag for for mig er hesten frem for alt en ven og jeg kæmper ik med venner!!! hvis den fx. bider mig bliver jeg da sur og siger højt NEJ og slår den med fald hånd på halsen..! jeg går da ik helt grassat og slår og hiver i den stakkels ponz!!! og hvis nogle vil vide det har det fatisk betydet at den nu både er glad for mig, ved at jeg bestemmer men frem for alt har tillid til mig!!!!!!!!
hvad skal man med en hest der kun lystre fordi den er bange????
ja jeg spørg bare.....

:-)VrinZk fra *MeFeNiRo* :-)
♥ Og de skøre ponzer Felix, Nikki & Robin! ♥
Man kan ikke prygle noget ind i ponyer,
>o< men man kan klappe meget ud af dem! >o<
○Citat: Frit efter Astrid Lindgren○
0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  17-11-2003 19:01
...det kommer jo meget an på, HVILKE grunde hesten har til ikke at springe 8-)

Tag fx min egen pony; engang i mellem, så er han, for at sige det mildt, skidefræk, det er når vi er på udebane (han gør det aldrig hjemme), kan han finde på at stoppe, hvis han synes springet ser farligt ud. Og det er spring, som vi har sprunget 100 gange derhjemme. Så gir' jeg ham en eller to i r*ven, for det er udelukkende for at prøve mig af, han gør det.

Men hvis hesten er disideret bange for at springe, skal man selvfølgelig ikke tvinge den!

Lige det du siger med, at hvis hesten ikke ønsker at springe, er det nok ikke en springhest, er jeg egentlig ret uening i. Jeg tror ikke, at det er særlig mange heste, som ikke ønsker at springe - men de kan selvfølgelig have dårlige erfaringer med det.

Derfor tror jeg det rigtige i sådan en sag er, at man lige så stille skal få hesten til at synes det er sjovt, ved at bare springe de småting man fx møder på en tur i skoven, og så langsomt bygge det op.

Vibeke og Diamond
Diamond - a girl's best friend ;D
0
0
Svar på denne tråd

aoihfaoih
Forfatter: 
Dato:  17-11-2003 19:10

Min hest ville da klart foretrækker at spise hele foderrummet hvis den måtte bestemme -men det må den ikke.

0
0
Svar på denne tråd

Enig...
Forfatter: 
Dato:  17-11-2003 19:21
Ja, jeg er helt enig!

Fks. kan jeg heller ikke klare mennesker der pisker/skriger/klapper en hest over springet! Altså at der står mennesker nede på jorden og gør det! (Og folk der sidder på ryggen)
Et eksempel; Min søster var til at springestævne på den pony hun får undervisning på - Freja. I LD stoppede Freja 3 gange, (på det samme spring) og så blev de jo disket. Banepersonalet begyndte så at fare rundt og klappe, og vifte - og Freja blev mere og mere stædig. Min søster red ned til hende der ejer Freja - der var gået ind på banen, og de gik så sammen hen til springet. Hende der ejer Freja satte springet ned, og bad banepersonalet flytte sig - vupti Freja var ovre! Hun vil IKKE have at hendes heste skal jages over, for hvis man så er til et stævne, og folk klapper bliver hesten jo bange, da den forbinder det med at den bliver jagtet over springet!

Hvis hesten stopper er det 95 % rytterens fejl, jeg synes al for tit man ser folk der så lige giver hesten et par rap. (hvis den stopper) Det mener jeg er latterligt, da det sikkert var rytteresn egen fejl at hesten stoppede!!
Jeg mener at man skal RIDE hesten over, ikke piske/råbe/skrige/hvad jeg nu ellers har set folk gøre!

Det var et lille sidespor ;)

Carina :)
~Dunja, Monse & Boy~
- 3 ponyer med power ;D
0
0
Svar på denne tråd

Hmm....
Forfatter: 
Dato:  17-11-2003 21:34
Selvfølgelig er det os der skal bestemme over hesten, men hvis en hest virkelig ikke vil springe, er den sansyneligvis nok bange, om så hjælper det sku ikke bare at tæske løs på den, så skal man sætte nogle små spring op, og rose den, hvis den da kommer over, og så sæt det højere og højrere op. Lad den snuse lidt til springene kan også være en god ide. Hvis det er en hest der er vant til at springe og den stopper, så lad være med at bruge pisk, for så risikerer man bare at den løber af helvede til med en, brug hellere senklerne/ sporene og spark lidt til den et par gange foran springet, det var lige hvad jeg kunne fortælle, bare husk at man også nogle gange skal se det fra hestens side, men selvfølgelig hver bestemt, ellers laver den selvfølgelig det nummer igen, hesten skal vide når den går noget forkert, men den skal også vide når den gør noget godt :-)

Knuz & Krammer Stine & min lille ponze Sophie
:-)

>o<Tro er fast tillid til overbevisningen om det vi ikke ser >o<
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider