Antonia: Jeg tror bestemt ikke, at du kan skifte mellem at starte i pony- og hesteklasser (i hvert fald ikke samme år). Enten er den pony, ellers er den hest
Hvis den ikke er målt er den vel i realiteten en hest, men bliver den så målt som pony, er det en pony. Men til klubstævner bliver der jo ikke ført regnskab med starterne på samme måde som ved C-stævner, så du kan måske komme af sted med det, selvom det jo så ikke er lige efter reglementets principper.
Jeg har selv en 1'er-pony, som ikke er opklasset, men som jeg starter i hesteklasser til stævner, hvor det står i propositionerne, at hesteklassere er åbne for ryttere over 16 år på kat. 1-ponyer. Jeg har ikke oplevet at blive dømt ned som følge af, at jeg red pony, tværtimod har jeg i hvert fald ikke fået dårligere kritikker med hjem end da jeg red ponyklasser, men det er lidt hårdere at ride et dressurprogram på A- end på B-bane.
I springningen har jeg heller ikke oplevet problemer med afstande, men nu har min pony også en rimelig stor galop, så han kan oftest gå på de samme afstande som hestene.
Minusserne er, at jeg 'kun' kan ride D-stævner og, at jeg i springklasser 'kun' starter LC/LB/LA-klasser, hvor jeg, hvis det havde været en ponyklasse, ville have redet M-klasser, hvor sværhedsgraden på banerne er større.
Blev min pony opklasset til hest, ville jeg dog godt kunne starte C-stævner.
Jeg har desuden adskillige gange forsøgt at få svar på, om jeg må starte C-stævner i ponyklasser uden for konkurrence, da jeg jo i realiteten ikke er startberettiget i forhold til bestemmelserne om, at man ikke må ride ponyklasser, når man er over 16. (Der er krav om, at man ikke må være startberettiget i klassen iht. propositionerne eller andre bestemmelser før, man kan få lov at starte uden for konkurrence).
Til klubstævner, kan du måske godt få lov at starte ponyklasser, der er i hvert fald en paragraf i reglementet, der omtaler det, se evt. her www.heste-nettet.dk/forum/1/1881338/ 1880418/
Om man må starte til d-stævner uden for konkurrence er vist mest op til klubben selv, idet de jo ikke på samme måde som til C- og B-stævner mv. er tvunget til at følge reglementet - sådan har jeg i hvertfald hørt det