|
|
| Ryttere over 16 på pony til stævne? |
| Forfatter:  |
Kristina König |
| Dato:  |
12-03-2009 11:45 |
|
Hej! I forbindelse med nytænkning omkring stævner sprang denne bestemmelse i øjnene. Man har ved udv. klubstævner mulighed for at lade ryttere over 16 år ride på kat. 1. ponyer. § 140, stk. 3: Ryttere, der rider på kat. 1og kat. 2 ponyer, må deltage i springning, dressur og military indtil slutningen af det kalenderår, hvori rytteren fylder 16 år. Ved D-stævner/klasser kan stævnearrangøren åbne klasserne for ryttere fra 16 år og op efter på kat. I ponyer. Alle ponyregler i reglementet er gældende uanset rytterens alder. Spørgsmålet er så, hvor mange ville benytte sig af dette? Skriv venligst kun i tråden hvis du eller en du kender med sikkerhed ville benytte sådan en mulighed. Vi prøver at afdække, hvorvidt der overhovedet er en interesse for sådan noget. Kristina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg syntes det |
|
|
vil være en rigtig god ide. Jeg er selv 26 år men på grund af min højde 1.60, fungere jeg ikke rigtig på en hest, med kæmpe ryksving. Derfor vil jeg være rigtig glad, hvis der var flere klubber der ville lave sådan nogle klasser, hvor vi også kunne være med i. lad det da komme an på en prøve og se hvor mange der tilmelder sig :0) Mvh Sandra C
2½ års spring/dressur hoppe sælges/byttes med vallak 8-15 år - Forsvunden pony efterlyses stor dusør - Se mere på min præsentation -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vil det sige? |
|
|
Vil det sige at jeg så ville have mulighed for selv at starte min kat. I pony selvom jeg er 29 år? Det vil det vel.. Nu er jeg ikke kæmpestor og kunne højde og drøjde mæssigt nok godt hænge sammen med ponyen der er en smart new forrest type. Jeg har længe prøvet at finde en rytter der var rutineret nok til at ride ham fast med henblik på at starte ham, men han er først 4 i år og det kniber at finde en rytter der er både rutineret nok, seriøs og har mod og lyst til at uddanne en ung pony i dressur. Derfor har jeg selv redet ham mest i dressuren indtil nu, og det ville da være SUPER hvis jeg selv kunne debutere ham. Jeg går ud fra man ikke kommer til at ride mod ponyryttere på under 16 - det ville da være uretfærdig konkurrence overfor Signe på 15 at skulle stille op mod dressurmutter på 35 der har trænet heste siden Beatles havde langt hår... Noget andet er vægt og højde. Nu er jeg kun 165 og normal af bygning, men hvad gør man hvis der kommer en rytter på 188 og 120 kg på en DSP? Udelukkes vedkommende? Er nysgerrig for at høre mere...
Pony til salg Kæmpe udsalg af kvalitetsrideudstyr: Sadler samt diverse montering, kandar, dækkener og meget andet - skriv og hør nærmere
Løvehoved-kaniner og marsvin til salg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg ved |
|
|
Ringsted Rideklub (RIR) flere gange har udskrevet LA1 og LA2 på den måde, om der så var nogle der startede under de forudsætninger ved jeg ikke. Min datter ville helt klart starte det, hvis ponyen var gående.
Med venlig hilsen Lene Super hoppeføl e. BH Don Romantic/Friedenfürst/Regazzoni sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skrive i tråden |
|
|
Hvis man kun må skrive, hvis man ville starte en sådan klasse, så får du jo ikke et reelt billede om der egentlig er behov for dette. Jeg rider selv kat. 1 pony og når jeg starter, så er det i hestklasser. Netop ved D-stævner, hvor rytterne i ponyklasserne ofte er uøvede eller meget unge, så synes jeg ikke det er fair at en voksen starter mod dem. Og konkurrencen i ponyklasserne er noget hårdere end den er i hestklasserne!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg synes det |
|
|
skulle laves efter højde og vægt, da jeg ikke er vildt stor.. så at os der små kan ride stævner på kat. 2'er ponyer..
Sagde baloo som kører case, claas og passer jerseykøer hver dag:p
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sker sjældent |
|
|
denen regel har været der et par år. jeg ser den kun brugt til stævner hvor kat1 der ikke er opklasset får lov at starte mod hestene. helt ærligt. folk på 16++ i alder skal da heller ikke ride stævner mod dem på 10-14 år. tror denne holdninig afholder de fleste fra at bruge denne § Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lige et pip.... |
|
|
men inden for distance er der jo ikke hest og ponyklasser. Her går det efter harmonien, og jeg er næsten helt sikker på, at den person, der er 188 cm og vejer 120 kg og starter på en lille dsp vil blive udelukket. Nu er der jo en del voksne, der ride ponyer, kan man læse herinde, så hvis det sådan blev for alvor, så tror jeg faktisk nok, at der skal blive støttet op omkring det. Men skal de starte ponyklasserne eller starte de hesteklasserne eller noget helt tredie??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overvægt |
Kristina König |
12-03-2009 13:16 |
|
Lige omkring overvægt har vi dommere altid den mulighed, at vi kan udelukke sådanne ekvipager via § 140, stk. 6:
I ponykonkurrencer må der ikke være vægtbestemmelser. Dog kan dommeren henstille, og Dansk Ride Forbunds disciplinudvalg bestemme, at en rytter med tydelig overvægt i forhold til ponyens størrelse, nægtes start i fremtidige stævner. Enhver henstilling fra en dommer følges af en indberetning til Dansk Ride Forbund, der underretter rytteren skriftligt. Fjordanton:´jeg er af den opfattelse, at tråden bliver mere overskuelig, hvis det kun er tilmeldingslysten, som debatteres frem for det gavnlige, holdninger til bestemmelsen osv.
Som jeg læser bestemmelsen, er vanskeligt at se, hvorvidt man reelt må lade voksne ride mod børn. Dette synes jeg ikke er rimeligt. Det må være problematikken for ponyer, som starter mod heste, der sigtes på, selvom børn godt kan ride hest 
Det, jeg mener, er altså; vil du som o/16 ponyrytter stille op i klasser for kun kat. 1. mod ligesindede 
Kristina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvorfor ikke |
|
|
Jeg læser det som om, at der kan laves klasser for ryttere, der ER fyldt 16 år, altså skal man ikke konkurrere med dem under 16.
Jeg rider selv pony og ville da benytte mig af, hvis der blev udskrevet sådanne klasser, hvor voksne kan konkurrere mod hinanden på de heste, som passer til vores højde/drøjde/temperament.
Vi voksne kan altså også være uøvede/nybegyndere, og er man for dygtig, bliver man vel hurtigt udklasset ??
Og jo ældre man bliver, jo mere "ærlig" bliver man vel også, og kun tilmelder sig klasser, hvor sværhedsniveauet passer til det, som man og hesten kan ?
Hilsen Pia
Lille selskabspony søges, helst hoppe Alternativt tilbydes "gratis" løsdrift - se præsentation
Man bliver aldrig for gammel til en New Forest Pony !!!
Varme staldstøvler sælges - str. 36 - ubrugte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Ja, det ville jeg når min bliver gammel nok til at starte stævner. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jubiii! |
|
|
Jeg ville helt klart benytte mig af det.  Nu avler og rider jeg fjorheste, så det ville være helt ideelt for mig hvis der blev udskrevet sådanne klasser. Nu rider jeg normalt bare hesteklasser til DRF stævner og det er også helt fint, men jeg ville helt klart melde til en "småheste" klasse hvis det fandtes  Venlig hilsen Kiki
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ridning i pony |
|
|
Jeg har benyttet mig af det, da jeg blev over 16 men da jeg var 17½ -18 år var det ikke fedt at ride mod dem på 8 mere så valgte derefter at opklasse ponyen men super god idé, men burde ikke være til længere end 18 år.
Men det kræver så at der er mange steder det er ok man kan jo ikke staret pony den ene week og hest den næste week 
Hilsen Line og hendes skønne hypp Bianca
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skal forståes som |
|
|
at D-stævne arrangører kan give lov til at folk over 16år konkurrere på fod med ponyrytter på kat 1 under 16år. derfor bruges denne regel ikke ret meget her på sjælland. Kat 1 har jo altid lov at ride mod hestene, hvis bare de opklasses til heste......... Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville |
|
|
gerne stille i sådan en klasse - men har svært ved at gennemskue om det er tanken at man MÅ det hvis nu man har fået klasset ponyen op som hest? For så skal man jo til at tænke sig vældigt om inden man opklasser - eller stiller krikken i en ponyklasse .... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jep.... |
|
|
Jeg ville komme til at starte rigtig meget på ponyerne på mit job hvis klasser blev udskrevet sådan.
©´¯`·.¸¸.·´¯`·- Spyrow -·´¯`·.¸¸.·´¯`© Some people wish to feel stronger - some simply are! Der findes to slags dyr - Dem vi spiser og dem vi slår ihjel...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trine.. |
|
|
er den klasset op til hest må du ikke. er en pony opklasset til hest må den kun starte som hest indtil den nedklasses med nye rytter.
Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Denne regel |
Heidi (Pingu) |
13-03-2009 10:32 |
|
Jo, jeg ville absolut benytte mig af denne regel (hvis jeg har forstået den ret). Jeg red for nogle år siden på en fjordhest. Vi var ikke specielt gode, men vi havde trænet godt og ville ud at starte stævne. Vi skulle starte de nemmeste klasser, men fordi hun var 148 og jeg var over 16 blev det mod heste. Vi havde intet at stille op i mod dem! De store, slanke heste var jo slet ikke at sammenligne med min tykke, pelsede pony, og det gik helt forfærdeligt. Derfor ville jeg benytte mig af reglen. Mange af de store kat. 1 ponyer, som voksne ofte rider: haflingere, fjordheste og større blandinger er virkelig anderledes fra heste, og derfor er det så svært at stille op imod dem! - Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Misforstået... |
|
|
Er den her tråd ikke blevet misforstået eller er det mig der læser det forkert? § 140, stk. 3: Ryttere, der rider på kat. 1og kat. 2 ponyer, må deltage i springning, dressur og military indtil slutningen af det kalenderår, hvori rytteren fylder 16 år. Ved D-stævner/klasser kan stævnearrangøren åbne klasserne for ryttere fra 16 år og op efter på kat. I ponyer. Alle ponyregler i reglementet er gældende uanset rytterens alder. Er det du spørger til ikke bare om man vil benytte sig af reglen om at man som voksen må stare hesteklasser på kat. 1 pony? Der er vel ikke tale om klasse udelukkende for ponyer og voksne?? Jeg ville benytte mig af at starte hesteklasser på pony - for det gør jeg allerede 
Venlig hilsen Linda, Højballe, Mr. Bowie, Spirit, Philip, Raki og Cosmo Forhandler af rideudstyr fra CHESSMAN www.rytterbixen.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| linda.... |
|
|
nej DRF skriver intet om klasser for kun voksne på ponyer men de åbner mulighed for at vokse kan ride på ponyer mod ryttere under 16år. Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DRF..... |
Kristina König |
13-03-2009 12:15 |
|
Jeg kontakter lige DRF for at høre deres fortolkning af reglementet, så vi kan få det på plads. Jeg kan ikke selv bestemme mig for, hvad der er den mest korrekte fortolkning. Voksne på kat. 1 mod børn giver ingen mening i min verden. Kristina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Telefon |
Kristina König |
13-03-2009 12:17 |
|
Jeg har lige talt med forbundet, og jeg skal ringe igen mandag for at tale med en Susanne Borup. Jeg opretter en ny tråd mandag med den rigtige fortolkning  Kristina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke noge god ide !!!! |
Banebygger |
13-03-2009 12:25 |
|
Jeg mener ikke det er nogen god ide, for som nogle af de ovenstående indlæg også nævner, så er det da ikke retfærdig over for de unge og urutinerede ponyrytter at der kommer en "gammel" rytter på 30 og rider imod dem. Jeg har ikke problemet da jeg ikke selv rider længere og min datter ikke er over 16 endnu, men hvis en klasse udskrives på den måde, vil jeg ikke lade min datter starte ved det stævne, så man må nok regne med at hvis man udskriver klasserne på den måde får man i første omgang nogle flere starter, men hvad med næste stævne, melder ponyforældrerne så deres rytter til igen, når de sidste gang blev nr 9 med et rigtig flot ridt, men slået af 8 "voksne" ryttere? Det tror jeg næppe, så på længere sigt vil jeg ikke gøre det hvis jeg var proposition udskrivende klub Undskyldningen med at man ikke kan ride en hest når man "kun" er 160 cm høj holder altså ikke. Der er masser af konkurance rytter på højt plan der er under 160 cm, så hvis I vil ride stævner så må I op på hesten, eller stille op på pony i hesteklasserne. Alternetivt så køb en Islænderpony. der må alle ride med uanst størrelse og alder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
alternativt kunne man også starte i western regi når man er over 16 år. i western findes der hunter klasser, både som springklasser og som en form for gangarts klasse, dog ikek som i kender i engelsk dressur, hesten skal være smidig, selvgående og på bagparten og ikek mindst lydig. hunter klasser foregår i engelsk udstyr= springsadel og engelsk trense med næsebånd. og blir man nu evt bidt af det kan man vælge at ride western klasser også, de er faktisk ret sjove og der er mulighed for alt inden for western, arbejde med sin hest med feks kvæg, arbejde i de små detaljer inden for trail ( forhindringsbane) er man til bling bling og bløde gangarter og stil så er det pleasure, er man til galop med spins og sliding stop som de fleste tænker på med western ja så er det reining. og skal der fart over feltet er det polebending og barrel race som er speed events. og har man en hest man ikek kan ride på ja så har vi da klasser hvor man går med sin hest i grime også  sågar findes der også køre klasser inden for western, feks pleasure driving, men den har jeg endnu ike set udbudt i dk. kort sagt inden for western finder du alt! og vi har ikke vores dyr delt op i hest elelr pony, og ingen aldres krav om du ikek må ride på din pony efter 16 år, tvertimod klarer ponyer sig REt godt inden for western, specielt haflinger og fjordheste klarer sig hamrende godt. Western kan rides på alle racer i alle aldre  jeg startede selv på min springhest efter Lando på 162 i stang og 9 år da han blev omskolet og vi have det kanon dejligt, stemningen til stævner er helt unik. så for alle over 16 år er der en stor verden af muligheder inden for western og endda en mulighed hvis man ikke har en western sadel 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ser frem til |
|
|
At høre den rigtige fortolkning fra Kristina på mandag, for alt efter hvad den er vil mit svar være forskelligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mmmmmm |
|
|
Jeg ville gøre det hvis det også gjaldt II'er ponyer. Men det gør det desværre ikke 
I dét sekund en hest bliver født, - Bliver der fundet én til at ride den <3 People in cars looks worse than they are - People on horses, looks better than they are
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|