Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Læsehestens Bogforum (Arkiv)

 Teorier om T-touch og arbejde fra jorden?
Forfatter: 
Dato:  05-01-2004 15:53
Hejsa allesammen...

jeg har læst Lauren brookes bøger Heartland, som jeg synes er meget gode. Men jeg ville godt vide, om I ved om alt det omkring T-touch, arbejde fra jorden og knytte-bånd-teknikken kan udføres i praksis.
Hvis I har læst bogen eller ved noget om det, så kunne det da være helt okay, hvis I ville fortælle mig lidt om det....

tak på forhånd...

camilla
0
0
Svar på denne tråd
 
 TTouch...
Forfatter: 
Dato:  06-01-2004 12:18
hej Camilla,

du kan læse mere om Ttouch og Linda Tellington-Jones her

eller lån disse bøger på biblioteket:

Improve your horse's well-being : a step-by-step guide to TTouch and TTeam training
1999. Reprinted, 2000. 64 sider, illustreret i farver
Forlag: Trafalgar Square
Sprog: Engelsk
Emne: Tellington Touch metoden ; heste ; berøring ; pleje

Hestens personlighed : lær at forstå og påvirke din hests personlighed
1. udgave, 1996. 2. oplag, 1999. 182 sider, illustreret
Forlag: Aschehoug
Emne: TTEAM ; TTOUCH ; heste ; adfærd ; personlighed

Linda Tellington-Jones' rideskole : hav det sjovere og bliv dygtigere med TTEAM og TTouch
Linda Tellington-Jones, Andrea Pabel, Hilmar Pabel
1. udgave. 1997. 118 sider, illustreret i farver
Forlag: Aschehoug
Emne: heste ; berøring ; ridning
Om hvordan man trin for trin kan lære at anvende Tellington-TTouch-metoden. Bl.a. om berøringsformer af dyr, børns ridning uden saddel samt arbejdet med træningen af heste. Beskrevet gennem ca. 100 fotos med ledsagende tekst


Go' fornøjelse! ;-)

hilsen sussie


0
0
Svar på denne tråd
 
 ttouch...
Forfatter: 
Dato:  04-02-2004 14:41
Har arbejdet 3.mdr. Hos Lindas søster, og mener bestemt at Ttouch&Tteam kan udføres i virkeligheden :)
Hvis du med "knytte-bånd-teknik" mener at jage hesten og så vente på den kommer til dig,så vil jeg forholde mig lidt skeptisk. Må indrømme jeg ikke ser den store ide i det!! Hvorfor jage på en hest man vil gøre til sin ven? Og dens valg bliver så enten: At blive jaget på, igen igen.... Eller: At gå ind til personen der lige har jaget den rundt... Det syntes jeg ikke er 2 gode muligheder...
Men man kan forresten sagtens få hesten til at følge dig rundt (hvis det er det du vil...) uden det! Min hest elsker Ttouch berøringerne,og det har gjort at han stoler meget på mig,og derfor gerne vil følge mig!
Forresten-har overvejet om jeg burde læse disse Heartland bøger,nu hvor jeg har arbejdet med Tteam,kunne være lidt skægt :) Skal de alle læses,eller ka du anbefale nogle særlige??
Viggo...
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ttouch og Tteam
Forfatter: 
Dato:  18-02-2004 15:13
Tak for hjælpen begge to... Jeg ville også mene at det kunne udføres i virkeligheden, men ville gerne lige have det bekræftet...!
Til Viggo, så synes jeg godt du kan læse Heartland, det giver et lidt andet syn på "knytte-bånd-teknikken", og man hører om heste der blover hjulpet ved hjælp af Ttouch og Tteam... Jeg har også læst "Linda-Tellington's rideskole", som jo handler om T-team og Ttouch.... Synes de er gode...

Knus Camilla
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hey med dig
Forfatter: 
Dato:  24-10-2004 19:20
Jeg bruger selv knytte-bånd metoden på min hest, " Og det virker" Jeg laver også T-touch på hende.
Så ja det kan udføres i praksis.

Hilsen Josephine
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvordan gør man?
Forfatter: 
Dato:  02-02-2008 19:04

Men HVORDAN knytter man bånd? Hvordan gør man det?

Jeg har en islænder, og hendes tillid til mig er ikke særlig stor. Ville det hjælpe at knytte bånd, og bruge T-touth til hende?


0
0
Svar på denne tråd
 
 Horsemanship
Forfatter: 
Dato:  07-07-2009 18:26

Hej.


angående knytte-bånd metoden,(også kaldt join-up), kan jeg anbefale nogle af monty roberts bøger.

Jeg kom også selv ind i denne verden med horsemanship, igennem Heartland bøgerne.

Og Join-up er en god måde at komme i bedre kontakt med sin hest, og forbedre tillidsforholdet.

Men der er også mange andre øvelser osv, som kan styrke forholdet mellem hest og rytter.

- jeg må sige at jeg personligt ikke er særligt glad for alle metoder der bliver beskrevet af de forskellige trænere/forfattere. Men søg evt. under ordet " horsemanship". der er mange bøger og dvd'er om emnet, som kan hjælpe en på vej. :)

og så vælg evt. de metoder/øvelser ud, som du føler for. :D


0
0
Svar på denne tråd
 
 kan i linke?
Forfatter: 
Dato:  13-07-2009 15:54

kan i evt. linke til en hjemmeside hvor de beskriver TTouch med Linda tellington jones? på dansk :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Andre metoder...
Forfatter: 
Dato:  29-10-2009 20:30

Hej!
Jeg har også læst heartland-bøgerne og jeg ville også vildt gerne prøve metoderne af! Men har ikke vidst, hvordan.

Men jeg har nu fundet ud af, at der findes mange andre metoder at "knytte bånd" på, end heartlands metoder. Trænere som fx Klaus Hempfling og Alexander Nevzorov kan lave de mest utrolige ting med hesten løs, og det kan ikke udføres, hvis ikke hest og rytter virkelig har et stærkt bånd til hinanden! Så deres metoder kan også give gode resultater. Men jeg kender ikke deres metoder. Men du kan låne bøger af Klaus Hempfling på biblioteket, eller du kan tage til hans kurser, for at får mere at vide. Alexander Nevzorov er russer, så det er nok lidt svært at få fat i ham :D

www.youtube.com/watch?v=eHaEzGz0HeE af Alexander.

www.youtube.com/watch?v=ppmnDUQDMis af Klaus.

http://hempfling.com/ Klaus' hjemmeside.

http://www.hauteecole.ru/en/ Alexanders hjemmeside.



Jeg kender også en 3. metode, som jeg selv har afprøvet. Det virker fint, men pas på med nervøse heste... de kan gøre skade på sig selv, hvis de løber rundt i "blinde"...

Det, man gør, er at træne med hesten løs. Man går rundt med hesten efter sig, og hvis den ikke vil følge én, skal man jage den over i et bestemt hjørne (bare et, man selv har valgt skal være hestens hjørne). Så skal man vente, til den smasker; det betyder at den overvejer at "underkaste" sig mennesket. Så henter man den igen. Går igen rundt med den. Træner forskellige gangarter; skridt, trav, stoppe osv. Mærker den over det hele (når du må røre den overalt, skal du vise den, at du også stoler på den, ved fx at sætte dig mellem benene på den og under maven, osv). Sådan opbygger du et bånd til hesten, der er basseret på tillid og respekt. Du har opnået at være hestens leder.... Hvis du vil vide mere om det, så skriv til mig :)

Mange hilsner fra Simone :)



Du skaber selv dit liv! Pas på, hvad du skaber...



0
0
Svar på denne tråd
 
 Grunden til......
Forfatter: 
Dato:  12-11-2009 15:18

Pas på med Join Up. Jeg har selv brugt join up, og har læst Heartland bøgerne også.

Ideen med join up er at hesten skal vælge dig som sin "leder" den skal acceptere at du er øverst i rang, ligesom når du ser heste jage med hinanden ude på folden.


Grunden til at hesten "overgiver" sig og derefter knytter bånd til dig, er fordi de fleste heste ser det som en lettelse at de ikke skal være lederen. De fleste problemer mellem rytter og hest opstår fordi hesten ikke stoler på at rytteren er kompetent nok til at lede, og derfor ikke er sikker og til at stole på.


I join up makerer man sin position, og det gør at hesten ikke længere er den der skal tage alle de store beslutninger men til gengæld bare skal lytte til ejeren.


Laves Join up rigtig skal det kun laves én gang! Ellers vil det svare til at den stærke sparker til en der allerede ligger ned. Hvis I forstår.


Grunden til at man skal passe utrolig på med join up er fordi man skal være utrolig præcis. Du skal give og tage på de helt rigtige tidspunkter og kunne læse hvornår hesten viser de rette signaler. Dette mener jeg ikke nogen kan uden først at gå grundigt i dybden med hvad Join up vil sige.


Laver man join up forkert skader det langt mere end det gavner og du demonstrer magt istedet for rang over for hesten.


Personligt mener jeg man som utrænet skal holde sig langt fra join up, jeg bruger det heller ikke længere mener der findes lang bedre og sikre metoder som bedre kan tåle at mna som nybegynder begår fejl. Fx Klaus Hempfling, Pat Parelli mf.



Heste PC spil sælges se præsentation

SILLE FOREVER !!


0
0
Svar på denne tråd
 
 Join up...
Forfatter: 
Dato:  04-12-2009 20:07

Har ikke noget med lederskab eller knytte bånd at gører!


Når man laver Join up agerer man rovdyr!


Og det er kun en måde at få hesten til at underkaste sig,ikke til at stole på en.


Det kan virke på nogle heste,hvis man er meget dygtig til at tyde de små signaler,men der er altså mange andre og bedre måde.


Tag evt ud og se demonstrationer ved forskellige horsemanshippersoner,og deltag på kurser.


Og læs så bøger om adfærd.


Hempling er en af de dygtigste og Tellington Jones griber det anderledes an,men er også dygtig.


Monty Roberts har desværre ikke helt levet op til sit ry,og har selv erkendt at join up ikke er godt for heste,men blev brugt som tvangsform,så pas lidt på men hans metoder generalt,også hvad angår føltræning!


Held og lykke med det.


Mvh Sarah


Træning og undervisning i horsemanship, trailerlæsning

og samlet ridning for løs tøjle


Heste sælges,se præsentation.

Bla. 2 års palominohoppe,2 islændere og 6 års dressur fjordhest.

0
0
Svar på denne tråd
 
 link til knytte bånd metoden
Forfatter: 
Dato:  26-06-2010 19:41

hejsa.


jeg har også store planer med det de gør i heartland børgerne er nu kommet til nr. 18 og ved ikke hvad jeg skal gøre uden heartland. nå men her er et link til knytte bånd metoden www.youtube.com/watch?v=9Dx91mH2voo håber du vil kunne lære noget :)


Stald Foldager
- En Stald For Alle
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider