Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

 Et delmål blev et slutmål... :-(
Forfatter: 
Dato:  25-06-2017 18:32

Det er vist på tide med en opdatering fra Grenanda og jeg - denne gang desværre med dårligt nyt.

 

Det bliver ret langt, så for de, der ikke gider læse hele den lange historie, så er den her ganske kort: Grenanda og jeg nåede et delmål i slut april, nemlig at debutere i LA5 og LA6, og endda med rød sløjfe, men desværre blev det også slut på stævneåret 2017. Grenanda står nemlig nu med en dobbelt gaffelbåndsskade og skal have ro til august, hvor jeg håber, hun er klar til langsom genoptræning. I mellemtiden har jeg fornøjelsen af "lille" Lantino, en Heartbeat-vallak på 9 år og ca. 180 cm. Ham kan I se lidt længere nede.

 

 

 

 

Vores sidste opdatering var omkring 1. marts, hvor vi lige havde været til fastelavnsstævne og var placeret i LA3 og LA4 - et super stævne på en hest, der bare var med mig, så skønt!!

 

Men i ugen derefter virkede Grenanda sur, tvær, uvillig og rigtig "hoppet". Hun fik nogle fridage og derefter ville jeg hygge med hende med en løsspringningsdag. I opvarmningen i longen kunne jeg dog se, at hun ikke taktede helt rent på benparret udvendige forben/indvendige bagben, uanset hvilken volte, hun gik rundt på. Ligeud var der ikke umiddelbart noget, andet end måske lidt stivhed/spændthed.

 

Mit bedste bud var, at det kom fra kroppen et sted og ikke benene, så fysioterapeut blev bestilt, men på dagen aflyste hun desværre, og efterfølgende kunne jeg ikke få fat i hende længere. Ugerne gik, jeg opgav min ellers faste fysioterapeut og endelig i slut marts fik jeg en tid hos en anden behandler, som meget grundigt og kompetent gik hesten igennem og da også fandt en del i både lænd, hofte og skulder.

 

I april kom vi godt i gang igen, og Grenanda var flyvende - især blev galoppen meget bedre - vores svageste gangart, hvor hun har manglet lidt styrke. Midt/slut april vovede jeg derfor at melde os til i LA5 og LA6 - et delmål, som jeg havde håbet vi kunne nå i løbet af sommeren. I ugen op til stævnet blev Grenanda dog voldsomt hingstegal, og vi havde da heller ikke vores aller bedste stævne, jeg måtte virkelig ride til, da hun desværre var noget spændt og lidt bag schenklen og deraf faldt lidt på forparten for mig. Alligevel landede vi på 66,67% i LA5, hvilket gav en fin, rød sløjfe, og 66,45% i LA6 - et mulehår, 0,05%, fra 2. pladsen.

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

 

.... Nå - her stopper det sjove så!! For knap en uge efter stævnet var den gal igen, Grenanda begyndte igen at takte urent på præcis samme måde som sidst. Denne gang blev dyrlægen tilkaldt, og han kløede sig da også noget i håret. I longe på venstre volte sagde han: "Ja, den er halt på højre forben." - om på højre volte, hvor han så måtte sige: "Hmm... Nu er den halt på venstre forben!". Bøjeprøve gav intet, men blokader viste, at smerten sad mellem kodeled og knæ, og så begynder man jo at få lidt svedige håndflader... Scanning viste desværre, at der var tale om overbelastede gaffelbånd på begge forben. Hun har kun været gående i april, fordi hun jo endte med at stå stille stort set hele marts.

 

Der er dømt 3 måneders ro inden kontrolscanning i august, dog må hun gerne blive gående i Active Horse løsdriften og komme med på fold, og så går jeg ture med hende på fast underlag hver dag. Vi har nu overstået de første 7 uger...

 

Foldbumsen Grenanda... Som det ses på mælkebøtterne, er billedet fra start maj, hun er blevet temmelig meget rundere om maven efterhånden!

Billede

 

Vi hygger, Grenanda nyder sin lange sommerferie, tror jeg!

Billede

Billede

Billede

 

I samråd med smeden har vi sænket hende lidt i dragten, da hun stod lidt stejlt på forhovene, og så har hun fået Easyshoe Performance N/G på, efter hun ellers har gået barfodet. Derudover står hun med Ice Vibe gamacher (ispakning/-omslag kombineret med vibration) hver dag, både før og efter gåturen, og hun ELSKER!!! dem - faktisk står hun ofte og døser hen med dem på. De sidder lidt sjovt på billedet med vilje - skaden sidder i den øverste 1/3 af gaffelbåndet, så jeg lægger dem højt for at "ramme" skaden bedst muligt. Hun går desuden med Back on Track gamacher på fold/i anlægget og fik også laserbehandling i starten.

Billede

 

Billede

 

 

Nå, men i mellemtiden har jeg jo så fået fornøjelsen af at ride den lille Lantino, som er ca. 180 cm, 9 år og efter Heartbeat. Ved siden af ham ligner Grenanda jo en pony!!! Grenanda får efterhånden et arsenal af tilskud: Stroppy Mare, ølgær, magnesium, hyben, ekstra vitaminer og Re-Vet. Og når hun nu ikke har en boks og dermed heller ingen krybbe, så spises der på striglepladsen. Jeg ville gerne have haft hende til også at spise tang og hvidløg, men desværre nægter damen!!

Billede

 

Lantino kom til Thommysminde 1. marts, ejer havde da haft ham et års tid og har haft ham stående derhjemme, men manglede motivationen til at få kørt i ridehus, og Lantino havde derfor stået stille i en 9 måneders tid.

Billede

 

Desværre er Lantino en noget skeptisk hest, som bestemt ikke mener, foderautomaterne er sikre at gå ind i! Han har nu været her i 3½ måned, og ejer har nu opgivet, han er dermed den første hest, som er blevet opgivet på Thommysminde, han lærer desværre ikke at bo i Active Horse anlægget. Jeg har ikke tal på de timer jeg, ejer og staldpersonalet har trænet med ham, men hver gang han begynder at gøre fremskridt, så får han en eller anden dårlig oplevelse i en automat, bliver forskrækket eller andet, og så er han 5 skridt tilbage. Til sammenligning lærte Grenanda systemet på 2 uger. Nysgerrig er han, men han går ikke ind af sig selv, han kan trækkes ind, men bakker hurtigt ud igen.

Billede

 

Men en fin hest, det er han bestemt!

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

 

Men Grenanda og jeg, vi stopper stævneåret her. Vi nåede LA5 og LA6, men vi når jo desværre ikke vores andre mål, c-stævner og MB0-debut inden nytår. Jeg savner at ride hende mere end ord kan beskrive, min aller bedste veninde, som bare har rykket så vildt det sidste stykke tid, og som bare slet, slet ikke har toppet endnu.

 

Da hun havde stået 2½ uge tjekkede jeg hende første gang i longe, 1 uge efter smed, bare lige kort for at se, hvordan beskæring og sko havde påvirket hende - ja så var hun faktisk rengående, og jeg har herefter tjekket en gang om ugen for at sikre, at det ikke pludselig går tilbage. Faktisk synes jeg, hun nu traver bedre end nogensinde, men SELVFØLGELIG får hun alligevel de 3 måneders ro, jeg lader hende hellere stå for længe end at risikere, at hun kommer i gang for hurtigt. Men trods alverdens skræktanker om, at hun aldrig bliver ok igen, så er jeg nu efterhånden fortrøstningsfuld og tror på, hun nok skal komme sig 100%. Det SKAL hun!!

 


 


Nu med

* Smukkedukken Grenanda *

 

 

Tidligere med

* Dakar Knudsgaard * Hidalgo * Lenzicco * Enzo * Palatino * Indian Kapella *

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  25-06-2017 21:42

Åh hvor skrækkeligt med dobbelt gaffelbåndsskade Seneskader er min største frygt!

 

Af ren nysgerrighed og uvidenhed, har din dyrlæge så et bud på, hvordan hun har pådraget sig skaden?

De fleste heste jeg har kendt/set med seneskader, har enten haft dårligt eksteriør/benstilling, blevet redet forkert/for hårdt, eller forkert beskåret- og det kan selvfølgelig også være akut opstået som følge af foldskade/styrt/spark osv.

 

Men det lyder jo som om, at du passer super-duper godt på Grenanda, hun går i aktiv løsdrift, hun ser umiddelbart fin ud bygningsmæssigt osv. Så hvis man ikke umiddelbart ved, hvorfor hun har fået den type skade, er du så ikke ultra nervøs for, at det bliver en tilbagevendende skade :/?

 

Jeg krydser fingre for at hun kommer sig 100%- du gør ihvertfald dit for, at hun skal blive klar igen med alt det behandling og tilskud du giver hende


Mvh Mie C.

Med dragen Teaser

 

Vil du følge med i daglige opdateringer?

følg med her:

www.facebook.com/dvdragenteaser

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Frygt for tilbagefald
Forfatter: 
Dato:  25-06-2017 23:00
Puh, jo det er jeg godt nok ekstremt bange for! Dyrlægen kunne ikke rigtig give et klart svar, andet end at hun stod lidt stejlt, men han mente ikke, jeg skulle ændre noget specielt. Dyrlægen kom lige fra en meget voldsom oplevelse og var noget chokeret og oprevet, og egentlig følte jeg ikke, jeg fik så meget vejledning. Jeg har ikke brugt denne dyrlæge før, jeg har 7-9-13 ikke haft brug for dyrlæge til andet end vaccination og tandrasp mens jeg har haft Nanda, og da jeg selv er flyttet, kan jeg ikke bruge min "gamle", faste dyrlæge, da de ikke kører i mit nye område. Egentlig kunne jeg godt tænke mig en second opinion, men jeg er bange for, det er spild af penge, da dyrlægen absolut er kendt for at være meget dygtig, så jeg har ingen grund til at betvivle hans ord.

Jeg har dog selv en teori om, at det mest af alt handler om hovenes vinkel. Grenanda flyttede i løsdriften d. 1. november sidste år, og det har været hårdt for hovene. De er klart blevet slidt mere end da hun stod i boks, hun går jo meget mere og på fast underlag med sand, og jeg ser flere af de barfodede heste i anlægget med meget slid i tåen især. Jeg tror, Grenanda langsomt har fået ændret vinklen i hoven ved at slide for meget af tåen, og det har jeg og min smed så ikke været obs på. Samtidig med det, så startede jeg med undervisning hos en helt genial berider da vi flyttede herud, hun har bare fået Grenanda ud i en enorm udvikling, og det har jeg da været vildt begejstret for og har måske fået presset hende for meget? Jeg ved det ikke, men jeg vil i hvert fald fortsætte med sko og sørge for, hun bliver holdt nede i dragten. Staldejer, som er særdeles kompetent på området, spurgte som det første efter dyrlægen havde været der, om ikke dyrlægen havde sagt, hun skulle ned i dragten - for han havde bidt mærke i, at hun stod stejlt.

Jeg håber faktisk, at det er "synderen", for det kan jeg da gøre noget ved. Men der er ingen tvivl om, at jeg fremover vil passe ekstra godt på hende, tilrettelægge træningen med flere skridtture ud på asfalt, fortsætte med Ice Vibe både før og efter ridning, BoT, ingen springning længere, og ingen dybe baner. Opvarmningen ved sidste stævne var nemlig ret dyb, og jeg mistænker at det er den, der har fået skaden til at bryde op igen efter hun har fungeret i april.

Jeg er nødt til at tro på, at hun bliver ok igen, for jeg kan slet, slet ikke bære tanken om, at hun ikke gør. Vi to er slet ikke færdige som makkerpar på dressurbanen!!!

 


Nu med

* Smukkedukken Grenanda *

 

 

Tidligere med

* Dakar Knudsgaard * Hidalgo * Lenzicco * Enzo * Palatino * Indian Kapella *

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  26-06-2017 02:36

Kender det desværre lidt for godt, dog kun på et ben, bag.

Troede vi sku ude og prøve en LA3 i sommeren, men nej.

Vi startede med en infektion, da det var væk kom der noget 4 dage efter, samme sted, samme ben.

Hun blev sat i behandling for infektion igen, og måtte gerne skidtes.

Ja, jeg tøffede rundt i skoven i 20 dage med skaden

Efter 16 dage med forskelligt medicin og intet hjalp, kom dr dyr endelig med apparatsamlingen.

Det tog et halvt min, at finde seneskaden, hmmm

Nå 3 måneder som foldbums på græs.

Vi har lige passeret 2. måned og det ser rigtig pænt ud, vi satster på, at hun går lige igennem kontrolscaningen.

 

At alt det unødvendige medicin så har kostet mig over 6000 xtra, er jeg super træt af.

Det har været så hårdt for hendes mave, at hun viste tegn på begyndende mavesår, med 2 gange kolik.

Søndag aften kl. 22 og onsdag efter kl 18 + mavesårsmedicin.

 

Håber I kommer godt ud af det med begge ben, det er satme uheldigt.

Men der er lys for enden af tunnelen, har set det

 


HorsePhotoHolic

 


Du må stå inde for det du får ud af livet,
for der er ingen som går ud af livet i live

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-06-2017 15:00

Åh, det er ØV!!

 

Alt er krydset her for din smukke stævne makker bliver helt klar igen!!!

 

Han er nu heller ikke tosset at se på, ham den bette brune

 


Never argue with an idiot

they drag you down to their level

and then beat you with experience

0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsada
Forfatter: 
Dato:  27-06-2017 12:51

øv hvor trist med den fine grå Håber for dig hun kommer sig fuldstændig!!!

 

Men sikke en lækker stor brun mule du har fået lov at ride istedet


Isabella af mindet... I hjertet gemt og aldrig glemt!! 28/3/2002 - 18/5/2016

0
0
Svar på denne tråd
 
 æv æv æv
Forfatter: 
Dato:  27-06-2017 20:22

åh hvor jeg føler med dig!!! - hun skal nok blive god igen - det er jeg sikker på. Men det er bare så æv - især når det nok er en snigende skade... har selv stået der med vores - det var så bare en tredobbelt ligamentskade i den ene bagkode. Hun kom sig heldigvis og vi er tilbage i fuld ridning :)


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Seneskader SUCKS!
Forfatter: 
Dato:  27-06-2017 21:13

Så surt at lige når alt begynder at flaske sig, så går mekanikken i stykker Heldigvis er dyrlægerne ved at have ret ok styr på de der seneskader - og du har optimale forhold til hende hvor hun kan bevæge sig på fast bund uden at blive jaget rundt. Det tager tid - lang tid, og måske også længere end 3 måneder (synes det lyder af meget kort tid...) - men det er det værd i den anden ende.

 

God bedring til den grå dressurmule!

 

Trine (Faxa)


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider