Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

Zaba til Blue Hors championatet
Forfatter: 
Dato:  04-07-2016 16:09

Så er der nyt fra Zaba og mig

De af jer der kan huske mig, ved at jeg har været forfulgt af uheld, og at jeg har mistet mange af mine heste. Det ser dog ud til at den onde cirkel med nu endelig er brudt for nu har jeg været ejer af Zaba i snart 2 år, og det går mildt sagt forrygende med hende.

Jeg er næsten nød til at knibe mig i armen dagligt og jeg tager ikke en eneste dag med hende forgivet - man ved jo aldrig hvornår det en dag er slut.

Jeg blev den glade ejer af Zaba d. 4 december 2014, og har derfor haft hende fra hun var 2 år.

Jeg lærte hende dog at kende da hun var 1,5 år, men der skulle jeg jo altså ikke have en plag.. Anonym og ranglet var hun også, men bevæge sig det kunne hun til gengæld

Her er hun fra da hun var føl:

Billede

og her fra da hun var 1,5 år

Billede

Her fra da jeg fik hende hjem

Billede

Jeg har brugt ufatteligt meget tid på at miljøtræne med hende, for folk plejer at gyse, når de hører hendes afstamning, der er Blue Hors Zack/Michellino, og da jeg købte hende var hun da også en varm kartoffel, og hurtig som en Ninja.

Det har træningen dog hurtigt fået vent på hovedet.

Da tiden kom til at hun skulle gøres ryttervant sendte jeg hende i træning Hos Sissel Ulbæk v/ Young Horse Performance I vejle.

jeg var nede og besøge hende og Sissel var super sød til at sende mig billeder og holde mig opdateret.

Her fik Zaba en rigtg god intro til at være ridehest, og de første 4 uger blev brugt på tilvænning af sadel, hovedtøj, plastik ting og en masse miljø træning inde og ude. de sidste 8 uger blev brugt på at sissel kunne kravle rundt på hende og til sidst ride hende rundt i alle 3 gangarter

tingene kunne sikker have været gjort hurtigere, men jeg havde specifikt bedt om at tingene skulle tages helt stille og roligt, og at hun hellere skulle have en fridag for meget ned en for lidt hvis sissel følte at hun havde brug for det.

Da Zaba kom hjem havde jeg en bombesikker ryttervant hest.

Her er lidt billeder fra Zabas ophold hos Sissel.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Derefter var der dømt vokse pause - Zaba er nemlig født sent, så hun er egentlig 6 mdr. bagefter sin årgang. hun er nemlig fra d. 28.06.12.

I hendes vokse pause har jeg brugt tid på at lave en masse jordarbejde undervejs for at holde hende stimuleret mentalt. Det er noget hun elsker.

Billede

Billede

Billede

d. 15 Marts 2016 flyttede vi ud hos SD dressage hos Stine Døssing, og det er nok den bedste beslutning jeg nogensinde har taget.

Zaba stortrives og Stine behandler hende som var hun hendes egen hest. Bonusen ved at stå opstaldet er at vi kan tilrettelægge ridningen af Zaba 110% efter hendes behov for evt. pause der i mellem.

d. 1 april valgte jeg nemlig at sætte Zaba i ridning hos Stine, Jeg konkluderede simpelthen at jeg var blevet for "gammel" til selv at sætte hende i gang med de risci, der nu er ved at starte en unghest op, og så er jeg også blevet lidt rusten i at ride de helt unge heste, der i princippet kun kan sides på, men endnu ikke har så meget "mund" og styring.

Efter 4 uger fik hun pause, og d. 13 Maj, blev hun sat i ridning ved Stine igen med henblik på at tage hendes med i byen for første gang til Blue Hors championatet d. 24 juni 2016.

jeg er så under hele forløbet blevet koblet på sideløbende, og det var altså kæmpe stort at sidde der oppe, når man har haft hende fra hun var lille:-)

Billede

Billede

Billede

Endelig oprandt den store dag, hvor min lille brune musse skulle vise om alt min miljøtræning havde givet pote eller om der ville gå Michellino ville slå igennem...

Jeg befandt mig på ferie i italien, og var ved at gå ud af mit gode skind af spænding og nervøsitet!

Nerverne måtte dulmes med hvidvin og fingrene blev krydset.

Billede

Billede

Heldigvis var Stine og hendes groom Charlotte så søde til at holde mig opdateret med beskeder og billeder, og avleren havde mig med på facetime, så jeg følte næste at jeg var der selv, og ja, det var lige før at jeg fældede en tåre af stolthed over Zaba...

For tænk jer... Hun gik dernede som om hun aldrig havde bestilt andet!

6 ugers sammenlagt ridning var hvad den unge dame havde fået.

Derudover så synes jeg at hun blev eminent flot fremvist af Stine.
I mine øjne bliver hun fremvist præcis som en unghest, skal vises.
En unghest, der arbejder fremme foran schenklen i et tempo den kan bærer og med en dejlig let kontakt ude fortil, og så er det skønt at se at Zaba var så meget med på legen. Hun lystrede Stines mindste vink, og dommerne nåede dårligt nok at bede om overgangene, så havde Stine vist dem
Og så var det så fedt at se at alt min lidt "nørdede miljøtræning" gav pote. Så skønt at se sin 4 års gå rundt, fuldt fokuseret på sin rytter og uden at ænse de flotte og lidt overvældende omgivelser, som der jo er på Blue Hors. Det var også hendes første møde med hvidt hegn og det at blive redet med andre heste, og nå ja, så gik hun selvfølgelig lige i trailer, og stod bomstille dernede mens hun blev flette og fik lagt bandager og blev sadlet op.
Tja, i kan nok høre at jeg er stolt af min lille brune musse.
Jeg synes hun er "rocker" sej!

Nu har hun ferie frem til d. 12/7, g så starter vi hende så småt op igen, og så venter kåringen og DRF championatet lige om hjørnet

Hun fik i øvrigt følgende karaktere:
galop 8
ridelighed 8
Potentiale 8.
Sportstype 7,5
trav 7,5
Skridt 7
Placeret som nr. 15 ud af 44

Der ligger i øvrigt video af ridtet inde på min facebook side " Jeanett og Zaba - fra drøm til virkelighed" til de nysgerrige der vil se den.

Her er lidt billeder fra den store dag :-)

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Det var en lille opdatering fra os - det er stadig helt uvirkelig for mig at min lille baby er blevet "voksen" :-)

Mvh. Jeanett og Zaba Vilsbæk

- hvis du har lyst til at følge os, er du velkommen til at gå ind og trykke "synes godt om" vores facebook side " Jeanett og Zaba Vilsbæk - fra drøm til virkelighed! "

19
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-07-2016 17:06

jeg ville gerne have set din video også.... men da der ikke er linket til den og jeg ikke har FB, er det umuligt

Skål og tillykke - kan godt forstå du er glad!!!!!!!!!!!!!!!

Tak for kigget!!!!!

Never argue with an idiot

they drag you down to their level

and then beat you with experience

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-07-2016 23:45

hun er mega lækker og har en udstråling der siger spar to :-)

Og kan kun give dig ret i at det er super unghesteridning der vises.

Tillykke med det flotte resultat og held og lykke med kåring og championat.

Mvh Naja

Ydmyg tjener for Donna og Bob

og lykkelig ejer af Cirkeline

1
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  05-07-2016 10:22

Mrsheaven:

Så er der sendt en Pb med et link afsted til dig J

Og tak for din søde kommentar

SeniorHeavy:

Tak for din søde besked.

Ja, det er sjovt hvordan hun pludselig har ændret sig fra at være ret "kedelig og anonym" som plag til pludselig at være en folk vender sig om efter ude på stævnepladsen, og spørger interesseret ind til.

Jeg kan huske da jeg købte hende, der var der vist ikke mange der forstod, hvorfor det lige skulle være hende - især fordi jeg havde været ude og se på 73 heste inden jeg fandt frem til Zaba, meeen nu begynder folk efterhånden at kunne se hvad det var jeg så i hende dengang.

Det bedste er at hun er så flink og ridelig

Hun er den perfekte "konehest" for mig - Hun passer på mig, og er så utrolig lærenem og samarbejdsvillig.

Om jeg er dygtig nok til at kunne tage Zaba hele vejen vil tiden vise - men mit vigtigste mål er at hun forhåbentlig bliver 30 år og gammel og grå hos mig:-)

- hvis du har lyst til at følge os, er du velkommen til at gå ind og trykke "synes godt om" vores facebook side " Jeanett og Zaba Vilsbæk - fra drøm til virkelighed! "

4
0
Svar på denne tråd

skøn læsning
Forfatter: 
Dato:  06-07-2016 12:01

hold op hvor er hun bare en fantastisk flot "brun musse" og hvor er det bare dejligt at se så fin unghesteridning - og så fedt at alt dit miljøtræning giver pote - det er så dejligt når hestene har lært at takle alt det der udenoms - så de kan nyde at være hypheste :)

Glæder mig til at ser mere fra jer :)

pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

1
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-07-2016 15:06

Super dejlig hest - lige min type :)

Dejlig ridning og tillykke med resultatet :)

0
0
Svar på denne tråd

Skøn hoppe
Forfatter: 
Dato:  10-07-2016 10:04

Sikke en dejlig tråd at læse. Stort tillykke med din smukke hoppes bedrifter.

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  12-07-2016 14:11

Svensen:

Ja, jeg er stadig så overrasket over, hvor flot hun tog det. Det blev en bedre debut,end jeg overhovede have drømt om:-)

Nu skal hun til 4 års championat i Tørring her d. 31/7, så der er jeg spændt på om hun tackler det lige så flot, eller om vi bare var heldige her første gang:-)

Lyon og Marie:

Tusind tak for jeres søde kommentare - de varmer:-)

her er par pletskud fra i lørdags med mig som pilot:-)

Billede

Billede

Billede

4
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider