|
|
| Voksne på kat.2 ponyer? |
|
|
Jeg går og har set mig noget lun på en lækker lille kat.2 pony - jeg er selv 161/62 kg og med korte ben, og har tidligere redet den størrelse før. Så længe ponyen har lidt fylde, så ser det harmonisk ud og jeg føler ikke at jeg sidder på en alt for lille pony. Men jeg er jo altså alligevel blevet 28 år og på papiret for gammel til at ride pony, og selvom alle mine hesteveninder primært også rider pony (NF/SPH/haffer) så griner de altså alligevel lidt kærligt af mig.? Men må jeg ikke se billeder af voksne ryttere på kat.2/lille kat.1 ponyer? Meget gerne også i stævnesituationer, da jeg påtænker at ride championater. Dette er dog kun en fryns, for det er ponyens gode hoved og sind jeg er faldet for.??? Så frem med de små og smarte, jeg ved jo at de er herinde! ??
Mvh. Lea If horseback riding was easy, it'd be called football.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 165cm og 138cm |
|
|
Jeg er vidst også vokset fra min for længe siden, i hvert fald hvad alderen angår. Jeg er 165cm og han er ca. 138cm, men med god fylde. Her er lidt billeder af os. Har ikke bøjler på, så benene hænger måske lidt længere nede end de ellers havde gjort. Vi rider kun tur så har ingen stævnebilleder. Jeg er forresten 25..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmmm |
|
|
Det kommer til at se omtrent sådan her ud, sammenlignet med de voksne  . Pony var 138, og jeg 160 (på en god dag). Dog tæller det så ikke helt, da pony var islænder og således via magi i stand til at bære 120 kilo, ifølge de fleste ejere af en sådan  Jeg regnede den nu altid for en 2èr pony...
Screw you guys...I`m going home. Eric Cartman
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxxxxxxxxxxxx |
|
|
Her er det en kat 2 ponyhingst GP Montedo Højgård med voksenrytter på 163 cm
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kat 2 ponyer |
|
|
Hvor er det godt at se voksne ride Kat. 2 ponyer. Jeg har selv en af slagsen, dvs. hun er nu 138cm og 2½ år, så hun kan jo blive større, men hvis nu hun kun bliver 140 kan jeg se at jeg sagtens kan ride hende. Jeg er 163cm og normal vægtig 
Mie Bastian/perfect/pamina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Jeg har ikke nogen billeder at vise, men føler bare for lige at give et besyv med alligevel. Dette mest fordi at jeg selv har set flere voksenryttere på ponyer hvor jeg har stået og tænkt at det er da godt nok synd for den lille skid.. Dermed ikke ment at det altid er det, men det er blot derfor, at jeg lige vil indskyde lidt, udelukkende i god mening.  Jeg har for lidt siden set en almindelig voksen på hvad jeg skydeer til omkring de 65 kg. ride rundt på en SPINKEL 2'er pony. Generelt synes jeg at jeg omkring mig oplever en alt for åben holdning til at sætte alt for store ryttere på alt for små heste. Jeg er også med mine pt. 70 kg. blevet tilbudt at ride en LILLE fjordhest til undervisning, men det vil jeg helst ikke. Dog er der på stedet også en stor fjordhest som jeg ikke har skrupler med at ride en sjælden gang imellem. Hvad jeg tænker har intet med den overordnede harmoni at gøre, men simpelthen vægten. Tænk på at hvis du ved 63 kg. skal nå de 10 % (hvilket jeg ikke siger, du skal, det er skidesvært, men jo det er sat som det optimale), så skal din hest veje 630 kg, og det tror jeg endda er mere end min frieserblanding (som jeg for god ordens skyld heller ikke rider og ikke vil ride før jeg er under 60 kg. engang). Tænk også på at sadel skal passe til ponys måske korte ryg og din bagdel (det problem ser jeg OFTE, endda også med vokseryttere på heste..), og jo oftere og mere seriøst, du vil ride hesten, jo vigtigere er det også med vægten. Jeg ville personligt ikke ride en 2'er pony, selv hvis jeg vejede 63 kg. - så skulle den i hvert fald være MEGET kraftig. Hvis vi antager at ponyen vejer 300 kg, så skal du veje 30 kg. for at ride den indenfor 10 %, der anses for det optimale hvor hesten ikke bør påtage sig skader af rytters vægt. Op til 15 % anses det for OK, der bør hesten ikke være svært belastet, dvs. 45 kg, men op til 20 %, altså 60 kg., begynder det at være mere belastende, og over 20 % kan det være skadeligt.
Sagde Sandra med Den Fejlfarvede Frieser
I don't trip... - I do random gravity checks. "Still good!"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sku' vi nu ikke liiiige... |
|
|
Jeg har godt læst den der 10% forsknings konklusion et eller andet sted, og skal være den første til at anfægte den udbredte accept af, at en kortrygget islænder på 1.35 snildt kan spæne rundt i hejst tølt med en velvoksen mand på lænden - men mon ikke sandheden skal findes et eller andet sted mellem disse yderpunkter.... Der er vel næppe nogen, der selv med de mest kristiske briller på, kan påstå at f. eks. pintoen ovenfor ser belastet ud? Jeg kommer en del i NF kredse, og ser jævnligt voksenryttere på 2'er ponyer; med meget få undtagelser ser det både harmonisk og velfungerende ud, og i de undtagelser jeg har set, har rytter været væsentligt højere og/eller tungere end 161/62. Var jeg selv ponyavler, ville jeg elske at sælge til en lille voksen, fremfor et barn, der typisk vil skifte til noget større, når alder eller rytterstørrelse kræver det - og det er iøvrigt en holdning, der deles af mange af de avlere jeg kender.... Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pas på vinklen... |
|
|
... Når folk skal fotografere dig på din lille "hest"  Jeg er ti centimeter højere end du selv er (173) og mit ridedyr er lige omkring 138. For en god ordens skyld vil jeg nævne at det lille pus under mig vejer omkring 380 kg = 15 % af dette = 57 kg = min vægt. Så den overlever forhåbentligt lidt endnu... Også selvom den er en aldeles kortrygget islænder.
Jeg har masser af billeder, hvor pony & jeg ser ret harmoniske ud i størrelsen, men så er der altså også bare nogle af dem, hvor fotografen lige skulle have bøjet sig ned i knæene... Især når jeg har ridestøvler på, ser meget meget værre ud end det er.
Først til et skræk-billede. Alt er galt og gør pony mindre og mig til en kæmpe. Vinkel, støvler, opstilling... 
Her til et par af de mere realistiske.
Held og lykke med indkøbet - Og husk.. Der er altså ikke noget bedre end at kunne hoppe op uden sadel, at kunne se henover ryggen når man strigler, og aldrig at være den der får grenene i hovedet på skovturene! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke for |
|
|
det - men er du HELT sikker på at du som voksen må starte noget som helst på en kat 2 pony?! Det er jeg nemlig ikke  Undersøg det lige inden du HAR købt krikken og forelsket dig i den - hvis du altså virkelig gerne vil ride stævner  Jeg så forresten sådan ud på min nyligt solgte 2'er:
Og bare for spas og løjers skyld - på en lille hest på 154:
Så hvis ponyen er bred nok og måsen kan være i sadlen så er det ikke nødvendigvis fuldkommen tåbeligt at købe en 2'er pony 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Lig mærke til at jeg IKKE skrev at jeg forventer at nogle skal holde sig på 10 %. Tværtimod. Jeg skrev somend blot hvad jeg skrev for at smide lidt faktorer ind til samlingen, da jeg ofte synes, at der blot bliver spurgt til om det ser harmonisk ud, hvor jeg er mere tilbøjelig til at sige skid på, om det ser helt fantastisk ud, bare rytters vægt ikke er for høj, sadlen passer og det fungerer.  Jeg kan ikke se på nogle billeder i denne tråd at ponyerne er belastede - MEN jeg tror også at der skal meget til for at man kan se det så snart, rytter sidder der, og det ville da være trist hvis man med det blotte øje kunne se at heste/ponyen er belastet. De finder sig jo i og vænner sig til mange ting, men det er ikke ens betydende med, at de ikke over tid kan få skader alligevel. Hvis nogen af jer har set nogle af de tråde herinde, hvor tunge ryttere har reddet på både heste og fjordheste, og så er blevet spammet ned af åh nej, gå ned fra din hest, du vejer for meget - der kan man altså heller ikke se på hesten, at den er belastet, og det er også ofte de tunge rytteres argument - den siger ikke nej, den ser ikke belastet ud. Hvad er forskellen her? Den eneste i denne tråd, jeg ville udmelde at jeg 100 % ikke tror på, skader sin hest pga. vægt, er T1NE på sin idlænder. Hun fylder ikke meget og det er en islænder hun rider rundt på. Men med de andre ekvipager - selvom at det måske ser harmonisk nok ud (hvilket vel mest har noget at gøre med rytters benlængde), så vil jeg skulle vide hvad rytter og pony vejer, hvad ponyen bruges til og hvor godt rytteren sidder i sæddet under ridning, om pony bruges korrekt osv. Der er så mange ting i det..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Jeg påtænker selv at ride championaterne og de stævner der er i foreningen, men resten får en dygtig lille ponyrytter lov til at tage sig af.:-) Så længe ponyen ikke er officielt færdigmålt - det kræves først til C stævner - så kan jeg uden problemer starte alle de stævner jeg vil. Nu er den lille fætter jo også kun 4 år, så det er begrænset hvad vi skal ud at snuse til de næste par år. Min popo kan heldigvis snildt skrues ned i en 34-36/16,5" og ellers findes der jo gudskelov nogen der er uddannet til at hjælpe mig med at finde alternativer.:-D Tess, jeg er desværre talblind så jeg læser kun blah blah blah i dine indlæg.:-( Heldigvis er jeg hverken blind på øjnene eller dum i nakken, så jeg glæder mig som en 11 årig til at jeg skal ud og prøve det lille myr på lørdag! <3 Og tusind tak for alle de skønne billeder af jeres dejlig ponyer! Der er jo altså nok noget om at man aldrig bliver for gammel til at ride pony.:-?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tilføj Else |
|
|
Typemæssigt minder 'min' pony meget om pintoen - som i øvrigt er helu usandsynlig lækker!!! Er han på max mål? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Morild - der er ellers ikke særlig mange tal i mine indlæg i forhold til tanker om sund fornuft, sadelstørrelse osv. Jeg håber da også at din måske kommende 2'er pony er godt stor, men jeg er ikke enig i at alle er lige gode til at bedømme den slags ud fra "sund fornuft". Langt fra endda. Men pøj pøj med det da, jeg ville somend blot hjælpe med indput til ovevejelserne, det er dig selv der skal leve med resten. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stor vs lille |
|
|
Der er SÅ meget forskel på om man sidder på en bred lille hest, eller en smal stor hest! Prøv lige at se på mine billeder på min profil, der er et hvor jeg sidder på en 2'er fjordhest og en del hvor jeg rider på en engelsk fuldblod på 158. Billderne hvor jeg rider uden sadel i vandet og de sidste to billeder hvor jeg rider til stævne er på en engelsk fuldblod på 163. Jeg synes jo jeg ser mindst ud på fjordhesten. Jeg rider nu Islænder på 134 og jeg er selv 156 høj.
Har du fået dine vinger sidder de nu godt nok? og kan du flyve rundt i luften med de andre i din flok? *Homestyle, -jeg glemmer dig aldrig, R.I.P 26/9-05*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| her voksenrytter på pony., 135 |
|
|
min egen pony og jeg.. jeg er så 165. 23 år. pony 135. en smule spinkel af bygning rider mounted games, hvilke er grunden til jeg ejer pony
Mvh Natasha Nadin Saén-g. - Du er gemt, men aldrig glemt Wild Secret min evige stjerne - mindet vil leve
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tra la la lalulalej |
|
|
det lyder meget ekstremt at skulle veje under 60 kilo for at ride en frieser blanding har den dårlig ryg? Nå men jeg syntes nu pinto pony ser fin ud og finder du en i den størrelse, brede mæssigt, kan jeg ikke problemet 
Den bedste dag i mit liv var da jeg fik grønt lys til at ride igen  Blev mor den 28/08-12 til den smukkeste dreng <3 Glædelig jul 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
| Forfatter:  |
chris »97« |
| Dato:  |
17-12-2013 08:27 |
|
Jeg har redet en del ponyer som voksen rytter - den første er new forest på 140 og nr 2 er en welsh på 121 (Min højde: 157, vægt: 46 kg). Billederne er taget da jeg var 22 eller 23, men jeg er ikke blevet større siden - rider dog slet ikke mere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Men Tess hvor ser du henne, at jeg ikke allerede har overvejet alle de ting du nævner i dit første (meget lange og lidt belærende) indlæg? Jeg er som sagt talblind, så jeg kan ikke regne din 10 % formel ud - til gengæld har jeg øjne i hovedet og min sunde fornuft. Det med at ride pony er jo ikke just nyt for mig, det plejer bare at være store kat 1 ponyer.;-) Jeg tror du skal prøve at ændre ordlyden i dine indlæg lidt, for de virker meget som en løftet pegefinger. Jeg er lidt ligeglad, men nu har jeg bare lagt mærke til at du ofte er ude med riven herinde - omend du nu formulerer dig pænt.:-) Og så kan jeg da lige tilføje, at den stakkels lille kat.2 pony er på max mål. Og jeg glæder mig stadigvæk helt vildt til på lørdag! <3 Igen mange mange tak for alle de indlæg som er kommet! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Julemand |
|
|
Sandra Tess - Så skru dog ned for klogeågen, helt ærligt 
Her er jeg på min brede islænder. Hun er vel 138 cm i stg. Jeg er 22 år og 183 cm, så lange ben ja. Jeg vejer dog kun et par og tres kilo og pony gik glad og fro på tur i den tid jeg havde hende. Til sammenligning på den varmblod jeg har nu, på 165 cm: Hvis jeg nogensinde skal passe en hest, så skal den være to meter høj 
Hilsen Rikke Med Misty Høstemark
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bare en tanke... |
|
|
Hmm - hvis vi skal holde os til de 10% er der godt nok mange ryttere - både amatør som professionel, der ikke må ride... Deeet har jeg ligesom lidt svært ved at se ske 
Sometimes I pretend to be normal - but it gets boring so, I go back to being ME...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De 10 % er slet ikke |
|
|
rigtig forskning og snarere en (forskningsmæssigg) våsehistorie.....altså, jeg ved godt den er offentliggjort og debatteret vidt og bredt, men vås er det. Den reelle forskning der er lavet (ikke meget, men noget i USA og noget i Japan)- viser samstemmende at 20 % er helt fjong og 30 % begynder at blive problematisk......
Opstaldning Sorø;gode og sikre forhold. Working Equitation bane, ridehus og masser af terræn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis de 10% var gældende |
|
|
måtte jeg jo fx. slet ikke ride ham her: (Jeg synes nu ellers jeg ligner grønærten på ham  ) Jeg vejer omkring 65kg som det ser ud nu og pony vejer omkring 450kg - så de 10% er jo langt overskredet - jeg kan nemlig godt regne  Han har nu heller aldrig været specielt bekymret over at have mig på ryggen så jeg har lystigt mishandlet kamelen 
/Trine T =) What We Do in Life Echoes in Eternity. If opportunity doesn't knock, then build a door.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sandra... |
|
|
når du nu så vedholdende henviser til forsknings-resultater (som Eva godt nok tillader sig at anfægte... ) kan du så ikke også lige referere til den forskning, der dokumenterer at netop islændere skulle være undtaget fra de disse konklusioner? Du skriver jo: "Den eneste i denne tråd, jeg ville udmelde at jeg 100 % ikke tror på, skader sin hest pga. vægt, er T1NE på sin idlænder. Hun fylder ikke meget og det er en islænder hun rider rundt på", så jeg må gå ud fra, at du ved 100 %, at det er tilfældet? Og så undrer det mig da samtidig, at du helt disser Nimbus og hendes islænder - der jo endda iflg. hende selv, netop kan bære 120 kg...?  Morild - rigtig god fornøjelse på lørdag; kan du ikke løfte sløret for, hvad det er for en race? Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kat 2... |
|
|
Jeg rider også et par kat 2 ponyer for tiden, dog er det ikke noget jeg specielt har valgt. Ponyerne er af egen avl, og de blev nu engang ikke større. Men uddannes skal de jo alligevel (de er til salg), og ingen af dem har da vist de mindste problemer med at jeg rider dem. Jeg er 178 cm høj, så til tider kan det se lidt tosset ud med mine lange ben. Ponyerne er begge 5 års Connemara vallakker på 139-140 cm. Især ham på 140 er kraftig og syner betydelig større. Begge har jeg startet op til 90 cm spring, hvilket svarer til LA2* og er det højeste de må gå i den alder (hvis jeg da havde været ponyrytter). Den ene træner også op til LA4 dressur, men jeg har haft lidt svært ved at finde stævner til ham, da jeg ikke synes han hører hjemme på lang bane. Hesteklasser på kort bane kan være svære at finde... Uanset om ponyen er officielt målt eller ej, så må voksenryttere starte kat 2 ponyer til klubstævner op til sværhedsgrad 2. Eftersom det er op til LA6 dressur og 120 cm spring, så er der vist ikke de store begrænsninger der. Billeder fra stævnesituationer
140 cm ponyen som 4 års - placeret ved første dressurstart (LC1) 140 cm ponyen igen, til DSP championats finalen (90 cm). Han var fejlfri og blev første uplacerede. Han har kæmpe kapacitet, og forudsat han får sig en ponyrytter, så vil han uden problemer komme til at gå landsstævner i det nye år. 139 cm ponyen, her i en 80 cm klasse. 139 cm ponyen i opvarmningen til dressurstævne. Han syner betydelig mindre, selv om det kun er den ene cm på stangmålet...
Her efter et sløjfespringsstævne i sommers. Vi har ingen problemer med at indsamle rosetter  ...så voksenrytter kan sagtens ride stævner og championater på kat 2 og have det sjovt. Hvad skal man dog med de store heste? Pga min højde foretrækker jeg dog store kat 1 ponyer (Connemara naturligvis!) 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Når... |
|
|
...man nu skal købe hest, hvorfor så ikke starte ud med at finde en, som faktisk passer i størrelsen? Jeg er selv 1.67 - og mener ikke, at jeg kunne gå meget under størrelsen af de to heste, jeg har nu. Det har både med harmonien og balancen at gøre. Frida blev målt til 1.48 som 3 års. Gry er ca. 1.46. Min gamle hoppe på ca. 1.70+.
Mette (Fjolle)
Det Gule Helvede ...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler... ...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen... |
|
|
hvis rytter på 1.67 passer fint til pony på 1.46, så må rytter på 1.61 og pony på 1.40 jo netop også være et godt match....  Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| griner... |
|
|
egentligt er det ret simpelt...Hvis man kan passe en 16" sadel, bruger junior i stigeremme og bukser, så kan man også passe en stor 2 er pony.. 
Screw you guys...I`m going home. Eric Cartman
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum |
|
|
Pony: Welsh - 50% araber. 138 cm. Spinkel af bygning. Vægt: ? Men vel ca 350 kg Rytter: 174 cm, 64 kg. Dvs. under 20% reglen www.youtube.com/watch?v=javU2fO6dAQ Absolut intet problem - men med det sagt, så følte jeg mig da stor (ikke tung!) til hesten, da det primræe formål var at ride den op i spring. Efter et halvt år kom vi til et punkt hvor jeg ikke ville springe højere bane (Over 1 meter). Her trådte vægtstangs princippet i kraft. Jeg har desuden redet en del islændre i str varierende fra 130 til 145. Jeg har lange ben og foretrækker klart at ride min hest på 167. Men til tur/hygge, så går en 2'er an. Jeg vil dog fraråde det såfremt der er tale om spring, og man er for høj/lang.
*Anne*
~ Hestens fejl er rytterens fejl ~ Verden ændres af kendsgerninger - VÆR en kendsgerning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nimbus 1 |
| Forfatter:  |
chris »97« |
| Dato:  |
19-12-2013 14:58 |
|
Er tilbøjelig til at give dig ret