|
|
| HN-hykleri? Er der handling bag ordene? |
|
|
Hej HN'er. Som de fleste der færdes på HN nok ved, har set og måske deltaget i, opstod der ramaskrig i en tråd omkring ridning til DM i dressur i år (www.heste-nettet.dk/forum/14/ 1107424/1107424/). Den overordnende stemning var, at det, der kunne ses på billederne, ikke var i orden i følge de øjne, der så; altså de almindelige ryttere. Der blev råbt temmelig højt i tråden og "nyheden" om den (subjektivt vurderede) grimme ridning nåede også uden for Danmark. NU måtte der gøres noget. Der kom et par gode forslag, hvoraf jeg blandt andet fulgte op på det ene; jeg oprettede en facebook-gruppe, hvor man kan dele opslag omkring aktiviteter, der søger at gøre opmærksom på og ikke mindst at organisere aktiv handling mod de aspekter i hesteverdenen, man finder beklagelige (ikke kun rettet mod DM eller de specifikke ryttere). Altså et tilbud til at finde fæller på et område, der eftersigende (som det gives udtryk for på HN) ligger nær ens hjerte: Dyrevelfærden (www.facebook.com/groups/ 401309609988374/). Som start ligger der en grundversion af et brev til sponsorer af de ryttere, der var under stærk kritik - et brev, der forklarer, at man ikke længere ønsker at købe deres produkter, sålænge disse penge er en indirekte støtte til bestemte ryttere. Man kan også være en politisk forbruger i hesteverdenen! Her, et par uger efter, er der i alt 12 medlemmer af gruppen. Trådstarter er tilsyneladende ikke en af dem. Af dem, der deltog aktivt i debatten, kan jeg kun finde én, der også har meldt sig til siden. Med mit ringe kendskab til menneskene bag computerskærmene spørger jeg derfor, så ydmygt som muligt: Er der andre aktiviteter igang? Eller bliver det ved snakken? For det, jeg umiddelbart oplever, er et hyklerisk HN. Et HN, where you talk the talk - but do you walk the walk? Er det substansløst, det der siges? Eller er der handling bag ordene? Hvis ikke, så kom dog ind i kampen!
Aim for the moon - and if you miss it, grab a star! Lektiehjælp/privatlærer tilbydes - erfaren og med succes på tværs af de sproglige og samfundsfaglige linjer. København/Nordsjælland.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Debatten har jo været |
|
|
på HN hver eneste gang der har været et større stævne - så hvad skal vi konkludere ud fra det? Den har langt fra været så hidsig denne gang - så hvad skal vi konkludere ud fra det? Kampene kæmpes efter min mening ude på de enkelte ridebaner og i rytterstuen på de små steder hvor alting starter, ikke med storstilede aktioner og forkromede medier. Det kan være fordi jeg er for resultatorienteret og ikke tror på mediemiraklers blivende værdi og hurtige løsninger, men hvis der nu er noget om det, er det jo et sundhedstegn at der ikke er flere på FB - i bund og grund er det jo ikke andet end snak à la HN (som f.eks. dette indlæg ).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| søs Meggi |
|
|
Ok, spændende. Kan du fortælle lidt om det? Buhl: Det lyder da godt, hvis der rent faktisk er nogle rundt omkring, der gør en aktiv indsats - det er ikke noget, jeg hører om eller ser i min omgangskreds. Der er det ret status quo. Facebook-gruppen er i øvrigt ikke ment som et sted for snak og diskussion, men som et sted for opslag til konkrete møder, arrangementer, ideer osv. Og så følger jeg ikke helt din logik; Hvis folk er på facebook = snak. Hvis folk ikke er på facebook = handling?
Aim for the moon - and if you miss it, grab a star! Lektiehjælp/privatlærer tilbydes - erfaren og med succes på tværs af de sproglige og samfundsfaglige linjer. København/Nordsjælland.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Bare rolig. Der sker skam noget. Du skal nok huske paa, at verden er blevet ret sammenhaengende via nettet. Der er mange fungerende internationale grupper paa Facebook, hvor folk der modsaetter sig voldelig ridning, blaa tunger og bloedende munde finder sammen, udarbejder strategier, deler kontakt-detaljer osv. DM historien kommer derved hurtigt og effektiv ud til en masse mennesker, som kan sende den videre i deres netvaerk. Du kan ikke doemme HN-folkene alt efter om de meldte sig ind i din gruppe eller ej. Jeg er selv med i fire-fem grupper paa FB alene, som fungerer som en overdimensionel rytterstue. Det betyder at danske medlemmer kan bringe mere eller mindre 'inside information', amerikanske bringer deres perspektiv, tyske deres etc. Saa det handler nok om, at finde de grupper der er, istedet for konstant at oprette nye.
luxmondy.daportfolio.com/ Cetereum auteum censeo Hyperflexionen esse delendam. (nogenlunde efter Cato)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Jeg er aktivt inde i kampen om at få Big Lick bannet i USA - Så aktivt jeg nu kan i hvert fald. 
Jeg er ikke selv inde i dressuren, så selvom jeg ved at Rollkur er et kæmpe problem herhjemme, snakker jeg som regel kun en sjælden gang imellem med i debatterne (bl.a. i omtalte tråd), og koncentrerer mig istedet om at deltage på mere aktivt plan på mit eget område.
Vi (natural rytterne inden for vores race) får ofte at vide af Big Lick rytterne, at det er idiotisk at vi kun går efter dem, når der er problemer i toppen af ca. alle grene indenfor ridesporten - kast bolden videre, you know - og at Rollkur og div. er meget værre end hvad de har gang i. Jeg tænker om Rollkur rytterne herhjemme gør brug af samme afværge?
Mvh. Lykke Proud owner of: Pearl & Amber Tennessee Walking Horse *NU MED TWH FØL* *If love alone could have saved you, you never would have died* R.I.P Dixie!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Andre ting... |
|
|
Der er gang i en hel del andre ting, bla. på facebook... Ting hvor jeg også aktivt deltager... Mvh. Lotte
Med Heimdals Knut Rædkær´s Le Louvre Stenhedegårds Dorién Rosenheim My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse! Keep it simple. Keep it easy, and if its not you are doing it wrong!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opsang til rytterne .. |
|
|
Det behøver jo ikke kun være på de små lokale ridebaner vi gør noget .. Efter at have set DM billederne, tog jeg en beslutning om at buh'e af de rytter, som i mine øjne ikke rider korrekt .. så er jeg sq ligeglad om man er AH, prinsesse af Berleburg, eller en anden ..
Grim ridning er bare ikke pænt og fortjener ikke ros ..
- Anne Mikkelsen - Heste er ikke mere skrøbelige end vi gør dem! Stamtavlen afgører ikke hestens potentiale - det gør rytterens dygtighed!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg har skrevet under på en underskriftindsamling til FEI... Ellers tror jeg, det vigtigeste er vi hver i sær SELV rider så pænt vi kan! - ikke bliver så vant til at se det, at det bliver ok. Og boycotter at være tilskuer til den modbydelige ridning der er blevet normen, Jeg kunne ikke drømme om at støtte op om dressurstævner hvor denne ridning belønnes. Hvis tilskuerbænkene en dag var tomme så måske nogen begyndte at tænke sig lidt om og overveje hvorfor? Og at vi står ved vores meningers mod. Forstået på den måde at man også mener det er grim ridning hvis nogen hører det, ikke kun når man skriver annonymt på nettet. Jeg føler en enorm afmagt, i det her om rollkur - det er modbydeligt, og hvad kan jeg som ene menneske gøre? ikke ret meget andet end at i hvertfald ikke støtte det. Det med sponsorene havde jeg ikke tænkt på.. Forbruger magt, smart. er der en link hvor man kan se disse breve og hvem sponsorene egentlig er til disse forskellige ryttere - da jeg ikke kan holder ud at se på det, aner jeg ikke en døjt om hvem der er deres sponsore.
Venligst Maluna *** Lys, billig 2værelses andel på Nørrebro sælges klik her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mystisk |
|
|
Syntes at det er underligt, at i der siger at i har aktiviteter i gang ikke fluks benytter jer af at lufte hvad i har gang i, med hvem og hvor. Det kan da kun være en fordel at få så mange med som overhovedet muligt? jeg bryder mig ikke om grim ridning, men jeg er bestemt heller ikke tilhænger af "støvsugerridning" undskylder lige mit ordvalg her, det skyldes kun at jeg ikke ved med hvilket ord jeg ellers kan forklare hvad jeg mener. Håber ikke at jeg støder nogen. Her en lille historie om en konsekvens af hetzen mod dressurrytterene. Forleden jeg ude og hilse på en gammel rideveninde der hvor hendes hest er opstaldet. Her kom jeg i snak med en anden rytter, som jeg kun kender af navn. Vi talte lidt om min ejendom og mine heste. Så spurgte hun hvad jeg brugte dem til og jeg svarede at jeg i al beskedenhed forsøger at ride lidt dressur. Damen (som i øvrigt er kendt i TREC kredse) farede fuldkommen i flink og skældte mig ud!! Om jeg var klar over at AH var et modbydeligt svin og at det er bevist at de værste ryttere er de som forsøger at ride dressur, men som altid ender med at ride bag lod og rollkur......Woooow, damen har aldrig set mig ride  Nå, egentlig ville jeg bare sige....fint at i gør noget for at få opmærksomhed på hestevelfærd, men lad nu være med at piske en stemning op som gør os helt almindelige ryttere til hestevolds psykopater.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Guldhår: sjovt, jeg har lidt samme historie Det var for nogle år siden, hvor der var et TV2 program, hvori man diskuterede AH og hans metoder. I studiet var Susan(blueberry hill) og Ulf Helgstrand. Nå, men et par dage efter at det havde været vist, havde en far, hvis datter gik til ridning, spurgt hvad hun havde lavet den dag... Jamen, hun havde såmænd redet dressur.. Og faren blev også edder rasende. "Dressur var dyremishandling og han havde da godt set det frygtelige program hvor hestenes hoved blev revet rundt i de mest uhyggelige stillinger, så det skulle hun i hvertfald ikke ride". Det er jo lige her det bliver lidt farligt, når man prøver at udbrede det til dem som ikke kan skelne. Dressur kræver så meget ride-teknisk viden, så når almindelige mennesker bliver forelagt beviserne, så har de ikke en kinamandschance for at bedømme det på det rigtige grundlag. Jeg ved ikke hvad løsningen skulle være, men man skal bare passe lidt på hvordan man gør det, så det ikke går ud over os "almindelige" dressurryttere..
Mange hilsner fra Dorte -nu med den skønne Stald Carès Spartacus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Hej igen, Guldhår og TanteTutSpartacus, der jo fjolser allevegne og i alle overbevisningsrækker... Det skal man ikke glemme. Jeg afskyr rollkur, og al det der tales udenom at være det, men ligner til forveksling. Men jeg ville aldrig skælde en fremmed ud bare fordi jeg hørte ordet dressur!! Er jeg tilfældigvis på besøg i en stald hvor der rides kraftigt bag lod, siger jeg ikke et ord, jeg er gæst. Og sådan er det nu nok flertallet der tænker/reagerer. Når min hest engang er ordentlig genoptrænet efter sit brækkede ben regner jeg da selv med at ride noget dressur, det er jo også alm opdragelse af hesten, men jeg kommer ALDRIG til at acceptere at den har mulen bag lod. Heldigvis er hun aldrig blevet bedt om det, og har derfor aldrig selv tilbudt det. Så der er jeg heldig!
Venligst Maluna *** Lys, billig 2værelses andel på Nørrebro sælges klik her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|