Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

 DM i dressur...
Forfatter: 
Dato:  09-06-2013 22:35

Hej allesammen

 

Syntes lige jeg ville vise jer et lille udpluk af de billeder mig og min veninde fik taget ved dages DM i dressur, Kür finalen...

 

Here goes, danmarks bedste ryttere...

 

My Lady

Billede

 

Billede



Billede

 

Billede


Skridt...?
Billede

 

 

Billede

 

Billede


Piaffe...
Billede

 

Billede

 

 

Billede

 

Piaffe

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede



Billede


Billede

 

 

Billede


Politi heste
Billede


Cassiopeia
Billede

 

Billede


Digby
Billede



Billede



Billede


Team Helgstrand:
Billede



Billede



Billede



Billede



Billede


Nintendo:
Billede



Billede



Billede



Billede



Billede



Billede

 


Billede



Billede



Billede



Billede


Fitou L
Billede



Billede




Billede


Akeem
Billede



Billede


A happy athlete...
Billede


And a not so happy one...
Billede



Billede



Billede


Travers...
Billede



Billede



Billede


Piaffe
Billede



Billede


Passage
Billede



Billede



Billede


Et styks blå tunge...
Billede


Travers...
Billede


Piaffe
Billede



Billede



Billede


Piaffe
Billede



Billede


Raneur
Billede



Billede


Fitou L
Billede



Billede


Piaffe
Billede



Billede



Billede



Billede



Billede



Billede



Billede


Donnperignon - danmarksmester i dressur...
Billede



Billede



Billede


Tilbage til læremesteren... i piaffe...
Billede

 


Billede



Billede



Billede


Loxana
Billede



Billede


Danmarksmesteren...
Billede


Og nummer 9...
Billede



Billede


DK - mester
Billede


Akeem
Billede


Travers...
Billede


Galop changement
Billede


Fri trav - Raneur
Billede



Billede


Dk - mester og dennes læremester...
Billede


Passage...
Billede



Billede

4 taktet galop

Billede



Billede


Piaffe...
Billede


Travers...
Billede


Fri trav...
Billede


Passage
Billede



Syntes måske vi trængte til at se den anden side af det vi ellers ser, og jeg vil bare gøre opmærksom på at jeg her ikke har valgt de værste billeder, eller kun grimme billeder, for der var pæn og sympatisk ridning imellem i dag, det var desværre fåtallet og de blev ikke belønnet tilsvarende...

 

Jeg har omkring 1600 billeder mere, som procentvis viser det samme...

 

Jeg er ikke ude på at hænge nogen ud, i må selv danne jer det indtryk i har lyst til, men nu har i ihvertfald noget at danne udtryk udfra...

 

Jeg har heller ikke bevidst forsøgt at tage "grimme" billeder... stil dig mellem opvarmningen og stævnebanene og fyld kameraet...

 

I må alle have en fortsat god dag...

 

Mvh. Lotte

 


Med


Heimdals Knut

Rædkær´s Le Louvre

Stenhedegårds Dorién

Rosenheim

 

My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse!

Keep it simple. Keep it easy, and if its not you are doing it wrong!

18
7
Svar på denne tråd
 
 En fortsat god dag...
Forfatter: 
Dato:  09-06-2013 22:39

Jo tak... der er da et par heste som ikk har det...

 

Man ved ikk helt om man skal grine eller græde, det meste af tiden er det mest bare tragi-komisk....

 

Og så er der lige Nintendo som burde ha været disket for ualmindelig ringe horsemanship, og så lige i snuden på dommerne... som altid, man må være imponeret over hvor meget mishandling er tilladt i dressurens navn...

 

Uha, nu fik jeg vist sagt nok

 


starstonestenfalk.wordpress.com/

 

Saleem OX

Apocalipse Ibn Saleem

Marble Dane XX

Ac Bahiyya Jawahir OX

Ablazing Legacy OX

12
2
Svar på denne tråd
 
 123...
Forfatter: 
Dato:  09-06-2013 22:59

Hvor er det bare grimt at kigge på de heste. Stakkels dyr.

Hvor er jeg glad jeg ikke rider dressur, dersom det er det her som er de bedste ryttere i DK


Alltid med en

Appaloosa

 

Berta - Shetlænder/Islandshest hoppe 2003. Søger rytter

Such-A-Cloud - Appaloosa hingst 2012.

 

Skrivefejl? Ret mig gerne, jeg er nordmand.

3
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  09-06-2013 23:03

..Øv. Nogle af de billeder får det til at vende sig i maven på mig :( Hvordan kan nogen sætte sig op og gøre det ved en hest? Fatter det ikke. Og endnu mindre hvodan de kan belønnes for det med placeringer...

7
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  09-06-2013 23:34

Den eneste, jeg synes red pænt, var Nathalie.. Mange af de andre var godt nok ikke søde ved hestene..


Mhv. Sacha og Natash

1
2
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 00:02

Det var da vist dagens sure opstød? Det er godt nok nemt, at sidde bag skærmen og pege fingre af andre. For dressuren (og ridesporten) har da været mange år undervejs til at blive, hvad det er i dag. Og grunden er vel at finde i, hvor pengene var og er. Prestige, omtale og hurtige resultater.

 

Jeg er ikke tilhænger af, hvordan disse heste rides. Men egentlig synes det er forkert, at hænge rytterene ud på den måde. Hvis man er interesseret i at være på toppen i ridesporten, går det bare ikke at hygge med sin 'tulle-pony'. Det kunne sikkert være mægtig hyggeligt, men jeg tror næppe, der ville være flere tilskuere af den grund - eller penge bagved. Faktisk er jeg så naiv, at jeg tror på ridesporten står overfor en forandring og at vi i fremtiden vil se mere hestevelfærd på banerne. Men ting tager tid! Og især når det omhandler mere og andet end blot hest og rytter, som i dette tilfælde - hvor det er noget mere omfattende, med avl, foder, reklamer ect (PENGE) involveret.

 

Faktisk vil jeg gå videre, og tror heller ikke på rytterene vågner om morgenen, med et brændende ønske om at se billeder, som disse, af dem selv. Men det er spillets regler. Der findes efterhånden et utal af heste-folk, der lever af at arbejde med heste på dyrenes præmisser, både her i DK og i den store verden. Men hvor er de i DM-, EM- og VM-sammenhæng?

 

Ridesporten er ikke, hverken mere eller mindre hellig, end nogen anden sport. Det er pengene bagved, der tæller. Og så længe det er underholdning, som giver penge i kassen og ikke god samvittighed, så vælger jeg ikke at støtte udviklingen. Jeg har ikke hest, men da jeg havde hest, var det ikke for at turnere rundt på stævnebanerne og blive 'målt og vejet'. Mit behov for at samarbejde med min hest, blev bevist hver dag ved at han var min makker. Størrelsen af mit smil, hver aften var nok for mig.

 

Vi er alle forskellige, vi har ikke ens ambitioner - alligevel kan de fleste nok blive enige om, at denne billedserie ikke er hverken køn eller inspirerende. Desværre er der bare ikke (ligenu) penge i at hestevelfærden er vigtigere end tilfældet er. Og verden er fuld af uretfærdigheder, men de forsvandt heller ikke ved at blive påpeget.


19
41
Svar på denne tråd
 
 Hmmmm..
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 00:10

synes egentlig ikke, at der er nogen der bliver "hængt ud"...

Ts ligger billeder ind fra et offentligt(går jeg ud fra) arrangement..

 

Hvis rytterne har noget at skjule, er det vel i sidste ende et skidt tegn... Har de ikke samvittighed til at deres ridning ender på nettet, burde de måske overveje, at ligge stilen om..!!

 


Mvh. Heidi

 

23
1
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 00:20

Billeder viser et øjeblik, men ikke hele 'helheden' - men igen, jeg falder ikke i svime over ridningen vist - i hvert fald ikke positivt. Synes bare det bliver mere og mere accepteret, at pege fingre af andre og brokke sig over at ting ikke er gode nok. Om det så er os alm hesteejere imellem eller det er mod en anden tilgang, til overbevisningen om rigtig og forkert. Egentlig forstår jeg bare ikke behovet for at hævde sig...


6
14
Svar på denne tråd
 
 Grusomt..!
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 00:24

Fy for h*lvede! Og det skulle forestille at være toppen?.. Det vender sig i mig at de kan gøre det ved hestene, og så bare for penge og gode placeringer?! FØJ!!


Don't feed the bad wolf.

15
2
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 00:25

 

Jeg ser ikke et behov for at hævde sig, men folk der undre sig over at man vil ride på den måde og have hest på den måde.

At folk der er Danmarks Mester - hvilket vel er fordi man er Danmarks bedste, rider på en sådan måde.

 

Hvor jeg så modsat, desværre syntes der er en tendens til og sige " pas din egen kage " - men det er desværre rideverdenen i en nøddeskal.

Man skal bare vende det blinde øje til og lade som ingenting.


Nu meget eget ponydyr

 

Opstaldning tilbydes i Odense S

Græs springbane, ridebane, mindre ridehus

19
2
Svar på denne tråd
 
 Sørgeligt
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 04:54

syn og sørgelig nogen mener det er denne slags ridning der skal til for st være med på toppen, penge? Nårh...det er derfor, jamen så er det da helt ok

 

Til OL kunne vi jo se at det kan lade sig gøre at ride sympatisk OG vinde, se blot på det engelske hold

 



MVH. Lene

7
1
Svar på denne tråd
 
 Sure opstød?
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 05:25

Helt ærligt, Lonek, er det så ikke tiltrængt med lidt sure opstød? Hvis alle bare finder sig i at det her er toppen af dressur sporten, så blir tingende aldrig lavet om...

 

Og ingen a rytterne blir hængt ud, tro mig, vi har faktisk lagt de pæneste billeder op af dem alle sammen... Jeg har ondt af fotografen fra ridehesten som skal få det der til at ligne pæn ridning...for der er sat*me svært...

Og nej, jeg håber ikke at nogen ryttere vågner i morgen og ønsker at se sig selv sådan, men faktum er, de fleste til DM ved lige nøjagtig hvad de laver, og gør det med vijle, i fuld offentlighed, og dommere eller stævne personale, eller publikum griber ikke ind...

 

føj for katten siger jeg bare...

 

Og ja, hvor er os natural horsemanship trænere i top sporten?

Vi er der ikke, vi kan nemli slet ikke konkurrere, hvis vi ikke er villige til at ride vores heste i småstykker... Hvor er det trist at heste ikke kan skrige, langt de fleste af hestene i den klasse ville have skreget i smerte gennem hele programmet... der er bare ikke andet at sige til den slags brug a kandar...

 

Men ja, lad os alle holde mund, for ingen uretfærdigheder går jo nogen sinde væk ved at folk får øjnene op for dem... Det gør de jo så heller ikke ved at de ikke blir omtalt...

 

Med hensyn til at vise helheded, tja, vi har indtil flere billed serier, på op til 15 billeder i træk, som viser en ganske tragisk helhed, tro mig, det blir faktisk meget værre af at se billederne i sammenhæng...

 

og ja, det blir forhåbentlig mere og mere almindeligt at pege fingre af den slags ridning... det håber jeg virkelig...

 


starstonestenfalk.wordpress.com/

 

Saleem OX

Apocalipse Ibn Saleem

Marble Dane XX

Ac Bahiyya Jawahir OX

Ablazing Legacy OX

20
2
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 07:43

Hvor er det TRIST at der stadig rides sådan på "toppen"... Disse heste burde jo gå ,på dette sadie, i selvbæring, nakken som højeste punkt, i lod, med rolig mund, bagbenene inde under sig og med en god svingende ryg... Men ak... Føj for dælen... Godt jeg ikke er en fin fin stramsur musse der skal ligge krop til "toppens" dressurryttere


 

 

* Mine drenge bor i paradiset hos http://www.teamholmer.dk *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

20
1
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 08:14

Altså, jeg forstår nok bare ikke hvem, det er i med disse billeder forsørger at 'tale' til. For der har jo i længere tid været oplysning omkring, hvor dårlige vilkår der faktisk er for hestene på det niveau, så jeg troede da egentlig langt de fleste herinde, var klar over situationen. -Og ikke blev overraskede over de billeder lagt i denne tråd.

 

Så jeg forstår ikke, hvad der er ts hensigt med billederne. Hvorfor jeg oplever det, som et surt opstød. Hvis det er meningen, at billederne skal ud i offentligheden, for at skabe fokus på hestenes dårlige vilkår - så synes jeg det er et halvhjertet forsøg, at ligge dem her på HN. Fordi jeg igen tror, folk der kommer her er klar over virkeligheden. Og hvad er det billederne herinde skal gøre? Hvordan er det tingene skal ændre sig, med de billeder? Hvem er det billederne skal ramme?

 


9
15
Svar på denne tråd
 
 Suk...
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 08:27

Jeg tager hatten af for enhver der prøver at oplyse om hvad der foregår af frygtelige ting på dressurbanerne.

 

Og til dem som synes at man ikke skal hænge dem ud, fordi at man jo er "nødt" til at ride sådan for at vinde, burde efter min mening skamme sig. Det er aldrig i orden at behandle et dyr sådan, heller ikke hvis man gerne vil frem i livet. Håber selvfølgelig at rytterne har en dårlig smag i munden, men jeg tvivler.

 

Disse billederne skal ikke andet end at skabe debat og oplyse om hvordan det foregår i toppen. Hver gang at nogen viser billeder og siger NEJ, kommer vi et lille skridt nærmere, en dressur verden der går op i hestens ve og vel. Hvis man siger at små ting ikke gør en forskel, skyder man sig selv i foden for så er der til sidst ingen der tør sige noget.

 

Jeg håber at der forhåbentlig snart er nogen der boykotter de stævner. For så kan man som tilskuer ikke råbe højere.

36
0
Svar på denne tråd
 
 Hvorfor tager I afsted??
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 08:45

Jeg undrer mig jo over, at alle dem der tager disse skræmmende billeder overhovedet er taget afsted og har betalt for indgangen på stævnepladsen.

Hvorfor gør I det? I ved jo, hvad I får at se, og at det ikke er kønt. Det er jeres entrepenge sammen med de tusindvis af andre der også synes det er grim ridning - når de er kommet hjem - men gladeligt betaler for at se det live.

 

Ja, I skaber debat her på HN, men er vi ikke alle mere eller mindre klar over, at det er sådan det foregår, der er jo ikke noget nyt under solen med disse billeder.


Sagde Ditte

Kun døde fisk svømmer med strømmen

11
7
Svar på denne tråd
 
 ikke som anden sport
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 08:46

Man kan jo ikke sammenligne ridesporten med andre sportsgrene, idet der deltager en part som ikke kan sige fra - ej heller sige av. Det er forskellen, og der adskiller MARKANT ridesporten fra andre sportsgrene - uanset hvor mange penge der er i.




 

Kursus med Kirsten Hansen i 9600 Aars

den 15. og 16. juni

www.heste-nettet.dk/forum/9/223340/ 223340/

14
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsada
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 08:52

Endnu et "se hvor grim ridningen idag er blevet" indlæg


Kunne du tænke dig et vildt fedt, personligt og UNIKT pandebånd til din hest...?

Så kig forbi EAN Design´s hjemmeside......!

http://bricksite.com/eandesign/om


10
13
Svar på denne tråd
 
 Sørgeligt syn
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 08:52

Jeg ved jo godt hvordan toprytterne rider, men alligevel bliver jeg chokeret hver gang, jeg ser det.

 

Hvordan kan de ryttere være i stand til at se sig selv i spejlet.

Og hvordan kan man være så naiv at man ikke kan se det er helt helt forkert (både som rytter og tilskuer).

 




Skrev Christina

 

Med Albert

og Himmelhesten Rubin

 

5
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 09:02

Jeg syntes så tilgengæld at tråden er ualmindelig dårlig stil.. Ja, det ser ikke kønt ud. Men det er still-billeder.. Jeg var selv tilstede og ja, det var ikke alle som red lige pænt.. Men billederne kan altså give et helt forkert indtryk alt efter hvilket moment de er taget i. Bl.a. er der et billede af Thomas Sigtenbjerggaard, hvor det ser ud til at han vrider hestens hovede rundt og bøjer den kraftigt af, men sandheden er at han er ved at dreje hesten rundt næsten ude foran det ene dommerhus, hvor der ikke var så meget plads til at vende på, lige inden han skulle starte sit ridt. Og Michaela Gundersen, havde en af de heste(efter min mening) som stod flottest fortil, med enten næsen i lod eller lidt foran, hvilket det slet ikke ser ud til på billederne. Der var også en anden rytter(kan ikke huske hvem det var), hvor hesten nogle gang dykkede fortil og puttede sig ind til bringen, de billeder ville da heller ikke have set godt ud, hvis de var fanget i øjeblikket. Syntes bare at det er så nemt at stille sig op med at kamera og tage 2000 billeder, vælge nogle rigtig grimme ud og smide dem op her på Heste-nettet, så alle kan skrive: ihhh hvor er det forfærdeligt, nej det er for galt, osv, osv..

Jeg går ud fra at der et eller andet sted var en teknisk delegeret eller en stævneansvarlig som man kan henvende sig til, hvis ridestilen overtræder ens grænser??? Hvorfor så ikke henvende sig der i stedet for her på nettet?? Arrangørerne bliver jo ikke opmærksomme på det, af at lægge det her på Heste-nettet..

 

Og jeg skal lige sige, at der var et par ryttere(nævner ingen navne) som godt kunne have brugt en løftet pegefinger fre en evt. teknisk delegeret, men det var et par enkelte og slet ikke alle dem som bliver fremhævet her i tråden.



Mange hilsner fra Dorte

-nu med den skønne Stald Carès Spartacus

18
14
Svar på denne tråd
 
 Vi har alle dårlige momenter
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 09:28

Hvis vi får en en til at stå med et kamera og tage billeder af os selv bare en enkelt træningstime, så vil med garanti ALLE få dårlige momenter som vil give stof til eftertanke!! Prøv det siger jeg bare -

 

Jeg har i øvrigt ingen kommentarer til den vise billedserie!

 

Mvh

Linda

 

16
7
Svar på denne tråd
 
 Husk Ja hatten også!
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 09:30

Hvor synd, at I slet ikke har nogle billeder af junior/ungrytterne. Der vises ellers utrolig meget pænt ridning, og hvor er det dejligt at se, for det er jo fremtidens topryttere.:-)

Min søn har været i dagpleje hos en af ungrytternes familier, og det er simpelthen så fantastisk at se hvordan deres topheste lever et helt normalt hesteliv, med døgnfold og skovure.:-)

 

Jeg tror også på at vi kommer til at se (endnu mere) positiv udvikling i ridesporten i de næste 5-10 år.


 

Mvh. Lea

 

 

 

 

If horseback riding was easy, it'd be called football.

 

 

 

20
0
Svar på denne tråd
 
 julemandd
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 09:32

Starstone: "... men faktum er, de fleste til DM ved lige nøjagtig hvad de laver, og gør det med vijle, i fuld offentlighed, og dommere eller stævne personale, eller publikum griber ikke ind..."

 

Jeg går udfra at dig og trådstarter var publikum. Så havde i fat i de ryttere i syntes red grimt? Eller en official, eller en dommer? Eller tog i bare en masse billeder i kunne lægge op på HN bagefter?

 

Det er ikke fordi jeg skal forsvare deres ridning, jeg synes heller ikke at det er pænt! Men med sådanne udtalelser, så må man da forvente at i også har gjort en indsats selv?! (Udover at lægge billeder på HN)

 



Hilsen Rikke

 

 

19
4
Svar på denne tråd
 
 Pip herfra
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 09:41

Som den amatørrytter jeg er, kender jeg alt til dårlige momenter - men min hest går alligvel aldrig med halsen i den position ..

Hvor mange dårlige momenter skal samles, før det kan anerkendes som et helhedsindtryk?


..Jeg er ikke bange for at ride, jeg er bange for at falde af..

15
3
Svar på denne tråd
 
 griner....
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 09:45

dobbeltmoralen længe leve..

 

Der er intet galt med adfærdsproblemer, uuredte haltheder, utilpassede sadler, basale fodringsfadæser og generel negligering af hesteholders ansvarlighed, blot de ikke rider på topplan.

 

Ja, der rides "grimt" på mange af billederne, men AHs hest mærker nøjagtig samme tøjletryk, som fjordbollen, der ikke har et stopsignal, grundet dårlig træning.

 

Det er vel ikke mere uetisk, at genere sin hest, for at vinde DM, end det er for at ride en gang om ugen, for sin fornøjelses skyld.

 

Så kan vi sagtens blive enige om, at visse topryttere er nogle klaphatte, der burde købe en cykel, men jeg kender også ganske søde ryttere, der koster flere heste førligheden, grundet manglende talent og træningsvillighed.

 


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

44
6
Svar på denne tråd
 
 vil ikke
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 11:26

sige så meget..

 

Men jeg synes vi skal klappe vores prinsesse Nathalie på skulderen.. Jeg kan ikke mindes at have set urimelig ridning fra hende, hun kan få det bedste frem i selv den hest man ikke lige forventer bliver en stjernehest..

 

og så komme frem ved medaljerne..


Nu med hjemmeside: www.farving.dk/lene den er stadig under opbygning og vil løbende blive udvidet og opdateret.

18
1
Svar på denne tråd
 
 Hvad kan jeg sige
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 11:41

 

 

GOD FRI MIG VEL OG OGSÅ STØRSTE PARTEN AF DE HESTE Men omvendt hvad havde vi forventet??????



Selv den mindste stjerne lyser.....

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 11:49

Laver popcorn

7
6
Svar på denne tråd
 
 Dm dressur
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 12:08

Nimbus 1: Ja, det er da klart at der foregår grim ridning andre steder end til DM i dressur, selvfølgelig gør der det. Men men men, forskellen er at de gør det derhjemme alene og måske simpelthen ikke ved bedre grundet dårlig information. Ryttere til DM er jo offentlige og "folk man ser op til", og folk der burde vide bedre. Derfor synes jeg ikke at det er dobbeltmoralsk for nøj der er stor forskel.

 

Jeg synes stadig at det er godt at lægge billederne op, og som trådstarter skriver har hun rent faktisk prøvet at vælge billeder som ikke kun var grimme.

 

Forstår dog stadig ikke hvorfor man tager til arrangementet. Ville ønske at alle dem der brokker sig over ridningen herinde, næste år vælger at blive væk. For det er sgu svært at sige noget til stævnet, for så blivet man jo nok bare smidt ud derfra og så har man ikke opnået noget. Men hvis arrangementet ikke er besøgt og bliver en økonomisk fiasko, ja så kunne det være der sker noget.

 

Men, ja deltager normalt aldrig i debatter herinde og nu kan jeg huske hvorfor. Forstår ikke hvorfor man kan bitche over at en modig rytter ligger billeder op af grim ridning på topplan, når man er enig i at det ikke er okay. Måske er alle i dette forum enige om at det ikke er okay at behandle sine dyr sådan, men så er det vel også okay at vise billeder af det. Hvis denne tråd får bare en til at tænke "Hmm, det er rigtigt det ser da ikke rigtigt ud, det der." Så har man jo opnået meget.

7
0
Svar på denne tråd
 
 Det er trist
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 13:22

Det er godt nok rigtig trist at det overhovedet er muligt at tage så mange billeder af så mange equipager i så mange "dårlige momenter" ved et enkelt stævne for ryttere, som skulle være blandt landets bedste dressur-ryttere

 


Kh NinaSt

22
2
Svar på denne tråd
 
 Utroligt..
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 14:19

Hver gang der kommer en af disse tråde med billeder at ufattelig grim ridning fra et stort show/stævne eller ling.

Så bliver der HVER gang trukket kortet om at musse rides grimt også, at det blot er et moment..

 

Det er et moment når vi har et, to, tre billeder, men en hel serie af billeder er sku da ikke et moment for pokker!

 

Og DM skal vise Danmarks BEDSTE ryttere, ikke lille Lærke på Musse der træner til LC1 stævne!

 

DANMARKS BEDSTE.. Chokerende at det er sådanne ridning der skal forestille det..


Mvh. Pernille.

 

 

Mor til rollingerne Storm og Sille.

25
2
Svar på denne tråd
 
 kan kun sige
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 14:31

....

 

Vi kan alle ride i dårlige momenter .. og jo - det er for at hænge nogen ud for det er jo lige netop det du gør ..

 

Jeg synes der var masser af flot ridning på Broholm punktum.

 

Prøv at holde jeres kamera på "tage billeder hvert sekund" i en træningstime med jeres egen hest, og sig mig om ikke der er minimum 20% billeder hvor det ser ud som om at der rides rolkür eller lignende.


Mette Stelmach


med de skønne pletter
Sartors Simply the Best og Rughavens Shadow


*** RIP ***

Cappucino

01.06.03 - 17.06.10

RIP

Quinar's Lovespot
22.04.00 - 30.05.11

*** Mine Engle ***

13
17
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 14:40

 

Hvis min ridning på 20% af billederne lignede noget hvor hesten gik roll kur, så måtte dem omkring mig gerne give mig et slag, for det er overhovedet ikke noget jeg stiler efter.

 

Hvis det skete, så var min ridning ikke på rette spor og skulle laves om på stedet, da jeg ikke går efter at udøve bag lod ridning og især ikke kraftig bag lod.

 

Men okay, det er så måske bare mig der finder det unormalt at ens hest ryger i roll kur position 20% i løbet af ½-1 time.


Nu meget eget ponydyr

 

Opstaldning tilbydes i Odense S

Græs springbane, ridebane, mindre ridehus

20
0
Svar på denne tråd
 
 Ærgeligt
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 14:44

Jeg må indrømme at jeg heller ikke er tilhænger af momenter, men som en anden siger hvor mange momenter skal der til før man har et helhedsindtryk?? Men det er da ikke så svært for næste gang så videofilmer dem der vil gøre en indsats for sporten det bare så er det jo helheden.

Nå det var egentligt slet ikke det jeg ville skrive om.

 

For jeg var der og jeg så ridningen også ridningen på banen og jeg er bare ved at være der hvor jeg ikke længere har lyst til at tage til DM og JBK osv for hvor det for år tilbage var en enkelt hest der fik lidt ekstra tam tam og gik dobbelttaktet osv så er det nu hovedparten.

 

Jeg blev direkte utilpas og ked af hele den scene der udspillede sig omkring Akeem Foldager. Hans tidligere rytter stod på sidelinien og så ridtet og måtte rent faktisk vende sig bort et øjeblik. Der var bestemt ikke svært at se hvad denne og hans flok stod tilbage med af følelse efter ridtet. Og hvad med os andre, ja jeg så ihvertfald ikke den glade og skønne hest som han tidligere har været.

 

Vi snakkede så om at det var utroligt at Anna kunne ride så fint når nu hu var under AH's vinger. Og hvad skete der... En hest mere kom ind, dobbelttaktende, uren, spændt... Vores undring faldt til jorden og det måtte erkendes at sådan går det åbenbart vores ellers dygtige, sympatiske ryttere når det pludseligt er seniorsporten man befinder sig i.

Dette slet ikke for at hænge nogen ud men det var jo helt forfærdeligt.

 

Personligt havde jeg glæde ved at se 2 af ridtende som var både teknisk gode, spændende og ikke uetisk ridning i MIN optik.

Kæmpe cadeau til bla Natalie. Hun gjorde det fint.

Jeg glædes hver eneste gang at jeg ser ryttere der bruger en masse kræfter til at opbygge deres heste til et godt langt liv i sporten. Og se Benedikte lige skulle hen og give Digby en godbid og rose ham det siger meget ofr mig om hvordan man ser hesten i familien.

Natalie har fortjent den position hun har idag og har måtte kæmpe for at ryste det af sig at hun altid fik ekstra procenter grundet sin titel.

 

Nå og var der ikke andre der fandt lidt morsomt hvordan Hasse skulle fortælle dommerne at det var deres ansvar at bedømme korrekt??? Flere gange sagde han det.

 

Jeg mener faktisk at det er dommerstaben der skal ruskes op i. Jeg ved godt det er rytterne og trænerne der udfører "miraklerne" men det er da kun fordi de bliver belønnet for kadancerede spjætheste. Hvis dommerne dømte efter fordringerne så ville det jo ikke være den type ridnig der vandt indpas. For når man lever af at lave rideheste så gør man det hurtigst muligt i fht at få forretningen hest til at køre ligesom enhver anden forretning forsøger at minimere produktionsomkostningerne ved deres produkt så længe forbrugeren efterspørger det og de får kvalitetsstempel.

I denne sammenhæng er det jo så tilskuere og ryttere der er forbrugere og dommerne der er kvalitetseksempel.


Mvh. Mette


46
0
Svar på denne tråd
 
 jeg sagde ikke 20%
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 14:45

af timer ..

jeg snakkede om billederne ..

 

Hvis du tager f.eks. en galopfrevkens .. Så skal hesten hive i tøjlen på et tidspunkt og den skal stå på det ene forben og se ud som om at hovedet er på et mærkeligt sted.

 

Men det er stillbilleder og nemt at pille ud... :)

 

Det er bare der jeg vil hen


Mette Stelmach


med de skønne pletter
Sartors Simply the Best og Rughavens Shadow


*** RIP ***

Cappucino

01.06.03 - 17.06.10

RIP

Quinar's Lovespot
22.04.00 - 30.05.11

*** Mine Engle ***

3
9
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 14:50

 

Det ville jeg virkelig heller ikke kunne forstå er muligt, men igen - jeg stiler slet slet ikke efter bag lod ridning og så meget tøjlekontakt som der er, så måske det er der min "kæp" ligger i manglende roll kur billeder.

 

For jeg har ingen billeder hvor de heste jeg rider er derinde, heller ikke de mindre heldige momenter.


Nu meget eget ponydyr

 

Opstaldning tilbydes i Odense S

Græs springbane, ridebane, mindre ridehus

4
0
Svar på denne tråd
 
 griiiiim ridning
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 15:39

Der er godt nok langt imellem snapsene .

 

Uanset niveau, ussel mammon og "du kan ikke goere det bedre selv" (og JO det tror jeg faktisk godt, jeg kan), saa maa vi da alle vaere enige om, at det er ualmindelig horribel ridning.

 

Tak for billederne, der igen mindede mig om, hvorfor jeg aldrig staar paa sidelinjen og hepper.


Hilsen Line

R.I.P. Deseado

DMJ D'YQUEM

12
0
Svar på denne tråd
 
 Okay så,
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 16:19

hvorfor vi tog der ned... ganske simpelt for at høre Hasse og Natalie's clinic....

 

Nej det var ikke DM vi kom efter... men det er sku sørgeligt, lige meget hvad, at det her er hvad ride sporten er blevet til- legal dyremishandling og selv her inde er der tydeligvis folk som synes at det er i orden at mishandle sin hest- selv i momenter....

 

Når det er sagt, der er IKKE tale om momenter her! Jo stil billederne er altid et moment, og tro mig, de billeder her er alle det PÆNE moment... i må gerne se alle 2000 billeder....

 

Desuden er det ikke en løsning at blive væk. Det eneste man får ud af det er at folk som ikke ved bedere klapper, og hestene blir stadi mishandlet. Men ja, HN er nok ikke det rigtige sted at lægge den slags op, i virkeligheden må vi nok hellere sende billederne til et par aviser eller to...

 

Mht at klage over ridningen ved selve stævnet, der var INGEN officials i nærheden af opvarmings banen, eller dressur banen på noget tidspunkt overhovedet, så det er sku lidt svært... og egentlig burde der slet ikke være tale om at klage over det her, det burde meldes til dyreværnet... men nej, en hest må man gerne torturere.... ???

 

Og selv hvis det kun var et moment, hvor Nintendo feks, blir flået i munden med kandar stangen, eller sparket i lysken med hjul sporen, eller et enkelt moment hvor Akeem får blå tunge (.......) så er den slags momenter altid under al kritik og burde på ingen måde finde sted blandt top ryttere!

 

Til Linda ?Peré?

100% nej! Jeg har i skrivende stund mere end 20.000 ride billeder af mig og mine heste og ikke ET hvor der er noget der bare ligner de momenter vi ser her. Hvis der var er jeg ret sikker på jeg vi grave mig ned og aldrig ride igen... Ja vi har alle dårlige momenter, men det er langt fra os alle sammen der mishandler vores heste... hvis du har så dårlige momenter, som vores danske top ryttere, så sku du skamme dig, og sige pænt undskyld til din hest....


starstonestenfalk.wordpress.com/

 

Saleem OX

Apocalipse Ibn Saleem

Marble Dane XX

Ac Bahiyya Jawahir OX

Ablazing Legacy OX

23
1
Svar på denne tråd
 
 fortsat god dag...
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 16:26

 

Lige nogle ganske simple kommentarer...

 

Jeg har faktisk ikke været til DM på broholm, eller for den sags skyld World Cup i Arena fyn, de sidste mange år...

Hvorfor...?

Ganske simpelt såmænd, jeg gider ikke betale for at se grim ridning, der i visse tilfælde mere end bare tangere til mishandling, pakket ind i bånd og glitter...

Det er ganske usmageligt...

 

Disse billeder er ikke, og jeg gentager IKKE bare "dårlige momenter" - jeg har op til flere serier hvor der er er ti billeder, eller mere i træk, der er lige så grimme som dem der er vist her...

Tro mig, billederne er meget være når de IKKE er taget ud af sammenhængen...

 

Og så vil jeg lige indskyde at du ikke finder den slags billeder af mig og mine heste nogen steder...!

Heller ikke ud af 4-500 billeder taget på mellem 20-30 min, og den slags "billede-dage-serier" har jeg op til flere af...

 

Jeg har måske mellem 20-30.000 ridebilleder liggende af mine egne heste gennem de sidste 8 år og du finder ikke ét der tilnærmelsvis tangere det her:


Billede


1. fordi jeg ikke rider med kandar (endnu - min hest er 4)

2. Fordi jeg ganske simplet ikke hiver i min hest på den måde...!

og 3. Hvis jeg en eller anden dag, (gud forbyde det) skulle finde et sådan billede, bare ét mellem alle mine flere tusind billeder, ville jeg slå mig selv så hårdt oveni hovedet med en skovl, at jeg aldrig kunne sætte mig op på en hest igen...!

 

For den slags ridning er ikke ok, acceptabelt eller "bare et dårligt moment" - det der er ikke ok, lige meget hvem der gør det...!

 

Og grunden til at der ikke blev kontaktet hverken stauterts eller dommere, var ganske simpelt fordi der ingen stauterts var, og dommerene gemmer sig fint inde i deres små søde huse...

Og det var heller ikke det jeg kom derned for, det var heller ikke at tage billeder af denne kalibre heller - det var faktisk for at se Hasse Hofmanns og Prinsesse Natalies clininc, som vi jo så ikke så, da hele programmet var rykket en hel time frem, så det var lidt øv, for det var det vi kom for at se...

 

Og til aller sidst, så hænger jeg vist ikke nogen ud, jeg nævner vist ingen navne, jeg viser bare frem hvad der rent faktisk skete, hvordan det rent faktisk så ud... Sanheden - kold og simpelt - intet bånd og glitter...
 
Og jo der var pæn ridning, bestemt - men der var desværre mere af det modsatte, især hvis man vidste hvad man kiggede efter...
Og jeg syntes også jeg har vist de pæne equipager her også, for de var der, og de fortjener cadeux...!
 
Og jo - de her billeder burde vises frem andre steder end på HN - men HN er bedre end ingen steder...
Men tror i selv ridehesten.com ville vise den slags billeder...?
Og hvem siger at de ikke allerede er på vej "andet steds hen"...?
 
Og ja hvis jeg bare kan få én til at slå øjnene op og sige "dét der, det er ikke okay" - så har jeg gjort hvad jeg kom her for at gøre...
 
For det er sådan man ændre tingene - en person af gangen... Og lige nu står ridesporten ret meget på en knivsedge, det kan falde begge veje - det kommer helt an på hvem vi vælger at lytte til - og hvad vi vælger at overse...
 
I må alle have en fortsat god dag...
 
Mvh. Lotte
 
 

 


Med


Heimdals Knut

Rædkær´s Le Louvre

Stenhedegårds Dorién

Rosenheim

 

My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse!

Keep it simple. Keep it easy, and if its not you are doing it wrong!

23
0
Svar på denne tråd
 
 Tja...
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 16:29

...NØJ! nogle skrækkelige momenter du har fanget på nok 90% af billederne!

 

Hvis dét der skulle forestille de "bedste" ryttere i Danmark er jeg sgu glad for ikke at være en af dem.....

 

Heste der fejltakter, bliver redet på stangen, hevet ind med næsen og smider ryggen....ja kønt er det sgu ikke

 

Det er lige nogle få af AH og af Nathalie på Digby? hvor ridningen ser nogenlunde og ud.....


Mvh Nina Nielsen

 

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

 

og

* Kirstine Vårby *

 

Trailer søges til leje!

 

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=21&i=2...sc&e=0

 

4
1
Svar på denne tråd
 
 nej hvor
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 16:30

Nej hvor sørgeligt. Tror snart, jeg bliver skovtursrytter. Det er da pinligt, det der. :(

 

Ingen hest er fejlfri, MEN det der er godt nok ekstremt, hold da op!

 

Håber ikke, der er nogen, der mener, det ser godt ud, med hånden helt inde på hjertet.


100% genial rytter

 

Mere høflighed i ridesporten! Altså ingen kommentarer ;)

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Lige en ting til
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 16:49

hvis vi skal på med ja hatten... Hende på Fitou L, red rigtig pænt. Hendes hest blev ikke flået rundt, og ja de havde kiks, som vi ikke har lagt op, fordi, igen, det her er de pæne billeder, men generelt, det var en rigtig sympatisk equipage at se på- også på opvarmningsbanen...!

 

Hende fra Blue Hors, og neej jeg kan ikke huske navne, sorry, men hende på Loxana, red også rigtig fornuftigt hele vejen igennem og hesten så ud til at have overskud til at svare for hjælperne, frem for at hoppe rundt på fire stive ben, som de fleste andre...

 

Ham fra Blue Hors, øf, jeg kan ikke huske hans navn heller, men hesten hed vist Cassiopeia, red også ret pænt. Han havde virkelig kedelige momenter, men overordnet set var hans ridt acceptabelt det meste af tiden.

 

Og Natalie, ja, hendes hest havde tre gangarter, var takt fast of øvelses stærk, men på 95% a de billeder vi fik a hende havde Digby munden meget voldsomt åben... det kan jeg faktisk også til dels acceptere, at den havde, fordi resten a det de lavede var så stabilt og fornuftigt at se på, ingen er fejlfri...

 

der var også en enkelt mere, som red ret pænt, hvor jeg hverken kan huske navn på hest eller rytter... sorry... den lille brune på nogen a de første billeder...

 

Men resten ja, der er vist blevet sagt hvad der sku siges...

 


starstonestenfalk.wordpress.com/

 

Saleem OX

Apocalipse Ibn Saleem

Marble Dane XX

Ac Bahiyya Jawahir OX

Ablazing Legacy OX

7
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 19:16

Føj for....

 

Jeg ville skrive, at jeg til stadighed ikke ka begribe hverken hvordan, det er tilladt, eller hvordan, de får sig selv til det. Men som nogle andre skriver (har kun læst få andre svar her) så er det jo "udbud og efterspørgsel" - så rettere er mysteriet nok hvordan, de fortsat kan få opbakning. Der må sidde mange "sofaryttere" hjemme der stadig synes, det er fedt at se på. :S

 

Men jeg kan altså ikke forstå hvordan nogen, der går op i hesten, kan behandle dem sådan. Gør de det virkelig kun for pengene - uden overhovedet at kunne lide/have noget forhold til sine dyr? :S


~ Sandra & Tess.

 

Undskylder mulig møgirriterenhed.

 

What a massive responsibility, being a moral creature.

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 Vi burde Buh'e ;)
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 20:46

Har bestilt biletter til EM i Herning, og har netop taget en beslutning.. At bryder jeg mig ikke om ridningen så buh'er jeg sq af rytten .. Måske er det hvad der skal til ?


 

- Anne Mikkelsen -

 

Heste er ikke mere skrøbelige end vi gør dem!

 

Stamtavlen afgører ikke hestens potentiale

- det gør rytterens dygtighed!

 

 

24
1
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 21:25

Det jeg bed mest mærke i var, hvor du i din billedserie først viste billeder af Danmarks-mesteren, og derefter den hest, der blev nummer 9. Jeg sad og gloede frem og tilbage på de to billeder efter hinanden, og kunne faktisk næsten ikke tro mine egne øjne.

Sikke en FORSKEL!

 

Jeg sad flere gange og tænkte "sikke nogle krumspring de heste kan, men hvor er dressuren?"

Jeg er selvfølgelig også farvet af, at jeg lige har været inde og kigge i tråden on Katja's Corvette, hvor man ser en glad hest og rytter, samt en hest der slapper meget mere af i dressuren end de heste, der vises her.

Katja har i øvrigt vundet en del ting, så jeg forstår slet ikke, hvorfor der lige præcis i dressuren skal dømmes efter disse ting - i andre grene kan de åbenbart godt finde ud af at dømme korrekt.

 

Når jeg siger korrekt mener jeg, at dommerne kigger efter, om hesten bærer sig korrekt og øvelserne udføres korrekt.

Disse billeder viser ihvertfald det modsatte.

 

Og jer der siger 'jamen sådan er det i dag, dette er en dum tråd' osv, hvordan ser i jer selv? Er i gode mennesker?

SE lige de billeder, for pokker da, hvordan kan i brokke jer over denne tråd?

Det er fint i er fan af rytterne eller whatever, det er der INGEN der klantrer jer for. Men SELVFØLGELIG skal billeder som disse da ud på HN! Én person mere der ser dem, er en person mere der er klar over, hvad der foregår.

 

Personligt troede jeg at udviklingen var ved at vende, især efter OL, så jeg blev faktisk overrasket over billederne i denne tråd, også selvom jeg "godt ved hvordan det er".

 

Glæder mig til ungrytterne bliver ældre og får overtaget, deres ridning ser pænere ud.


Mvh. Sophie (:

stud.med.vet

16
0
Svar på denne tråd
 
 Det er da
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 21:50

fuldkommen ligegyldigt hvordan min Musse ser ud under ridning - Jeg skal ikke vises frem som Danmarks Dressur Elite. At jeg så aldrig har redet en hest således er en anden historie.

 

 

Når man skal fremvise sin hest og ud af til være Den bedste rytter, så skal der ikke engang momentvis vises billeder at Roll-kur, blå tunge, flåen, hiven, trækken, vidt åben mund.

Så skal der vises billeder af en hest i bæring, med lukket mund, der rides sympatisk..

 

Jeg tænker at rytterne nok gerne vil behandles sympatisk, så hvorfor skal hestene ikke?


Mvh. Pernille.

 

 

Mor til rollingerne Storm og Sille.

14
1
Svar på denne tråd
 
 Øv bøv TS ....
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 21:53

Gid at trådstarter ville tage sin utilfredshed med dem hun mener det vedrører, frem for at udstille mennesker på denne måde.

 

Det er menneskeligt lavt, syntes jeg. Ingen kommentarer til ridningen..... Jeg var der jo ikke !


Guldhår

 

www.Lehmanns-Rideudstyr.dk

-shop bedre online

...........Bedst til Bucas

 

Lavfruktan WRAP sælges og leveres

 

6
34
Svar på denne tråd
 
 fortsat god dag...
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 22:23

Nej, guldhår, det var det du ikke, og det skal du virkelig være glad for...!

 

Det er desuden liiiidt svært at tage det med rytterene, når 8 ud af 10 red usympatisk (nogle mere end andre)...

Syntes det er "lavt" at vende det blinde øje til, ignorere problemt og håbe det løser sig selv...

 

Men der er vi jo nok så forskellige...

 

 

I må alle have en fortsat god dag...

 

Mvh. Lotte


Med


Heimdals Knut

Rædkær´s Le Louvre

Stenhedegårds Dorién

Rosenheim

 

My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse!

Keep it simple. Keep it easy, and if its not you are doing it wrong!

17
1
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 22:44

Blot lidt undren herfra - noget, jeg har tænkt over flere gange.

 

Hvordan er det at udstille nogen, at man henviser til noget, der alligevel er tilgængeligt for alle?

 

Alle har mulighed for at se, hvad billederne viser - man kunne se det derude, sikker også noget i TV, der er sikkert mange andre, der har taget billeder af det, det kommer sikkert op som debat maaaange andre steder - også i blade og så videre. Derudover er det et emne, der er meget oppe, så heller ikke der udstilles der noget, der ikke er fokus på i forvejen.

 

Samtidig må der huskes på, at dette ikke blot er noget, Asfaloth ligger ud og at det er noget en-gangs - derfor lyder det også lidt halv-sært at sige, at man da ikke kan vide det bare pga. lidt billeder. Er det ikke efterhånden så velkendt, at mange topryttere ikke rider særlig pænt, at det ikke giver mening at blive ved at fornægte det?

 

Når man vælger at udstille sig selv ved at ride i eliten og være i søgelyset, så VIL man blive bedømt (hvilket da også næsten er meningen..? ). Jeg kan simpelthen ikke forstå, at nogen kan have ondt i numsen over det - hvordan kan det undgås, at noget, der er tilgængeligt for alle, bliver omdiskuteret?

 

Jeg synes tværtimod at det er langt bedre, at der her vises billeder af, hvad der foregår (og ikke bare få uheldige), så folk selv kan danne sig et indtryk - endda fra en, der selv var der. Det' da møj bedre end alle dem, der går og brokker sig og opretter tråde uden at have noget egentlig på det.

 

Man kan ikke udstille noget, der udstiller sig selv.

 

Jeg tror nærmere at dem, der ser det som et problem, selv har et eller andte i klemme et sted. Som oftest bunder frustrationer i noget hos en selv. :)


~ Sandra & Tess.

 

Undskylder mulig møgirriterenhed.

 

What a massive responsibility, being a moral creature.

 

24
1
Svar på denne tråd
 
 dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 22:46

Jeg fik ondt i maven over denne her tråd!!!!

 

Grim, grim ridning. Ja hesten kan da åbne munden indimellem og den kan kravle lidt bag lod indimellem. Men det der, der vises på disse billeder - det er SLET ikke okay!! Det er jo ikke "baaare" momenter, man kan jo fornemme ud fra disse billeder - at det er sku sådan de rides hestene. Dagligt.

AV.

 


"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 Apropos debatten
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 23:07

om hvordan hesten bør bevæge sig, ridemetoder og ikke mindst dommernes rolle i dette, har jeg lige i dag fået avisen Hest og Rytter ind af døren og har her til aften læst en kanon artikel skrevet af Leif Tørnblad på side 24. Artiklen hedder godt nok "at dømme den unge hest" men mange af de ting han siger finder jeg nu relevante for heste i alle aldre.



MVH. Lene

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-06-2013 01:52

Jeg syntes bestemt at det er absolut grim ridning.

 

Men når det så er sagt syntes jeg faktisk det er en fallit erklæring st sige man har 1600 billeder fra stævnet, og bringer det frem på nettet når DM er slut.

 

Vi kan alle sidde og dømme, og gør det også, men dobbeltmoralen viser sig når man gerne vil tage billeder for at bringe dårlig ridning frem i lyset, men samtidig ikke har nosser nok til at kontakte dem der er TD.

4
11
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-06-2013 06:10

Så vidt jeg ved, så skal der da være en teknisk delegeret til et dansk ridestævne? Og jeg ved at man kan henvende sig der, hvis man ser hård/grim ridning.. Har prøvet det til et springstævne, hvor teknisk delegeret tog hånd om det med det samme og fik det stoppet.

 

Men en anden idè kunne måske være at starte en underskriftsindsamling og aflevere den til et af de store dressurstævner(måske EM) og have pressen med når man afleverer den, så de bliver nødt til at tage den alvorligt.. Hvis der er så mange som er imod den ridning vi ser på topplan i dag, så burde det da ikke være noget problem at få gang i det og så gør man da noget, i stedet for at pege fingre af rytterne bagefter, her på HN



Mange hilsner fra Dorte

-nu med den skønne Stald Carès Spartacus

0
4
Svar på denne tråd
 
 Teknisk delegeret
Forfatter: 
Dato:  11-06-2013 08:20

Ja, ja, det burde der have været, men det var der ikke, vi så ingen officials hele dagen, og det var vel at mærke ikke fordi vi ikke kiggede efter dem, for det gjorde vi, flere gange...!

Der var ingen der overvågede opvarmningen...

 

Og det var grimt da vi så det live, men jeg må ærligt indrømme at jeg blev mere en bare lidt chokeret da jeg kom hjem og så, hvor slemme billederne i virkeligheden var...!

Hvor meget de egentligt viste, hvordan Nintendos rytter på en hel skå linje (på selve stævnebanen!) sidder med sin 2,5 cm lange hjulspore direkte ind i lysken på hesten, 10 billeder i træk, eller hvor meget der egentligt blev redet KUN på kandarstangen, og hvordan bridon tøjlen, hang og dinglede på langt de fleste af billederne...!

 

Men ja, lad det da endelig gå ud over hende der rent faktisk turde sige noget, hende der rent faktisk ikke bare vendte det blinde øje til, for det er jo helt sikkert hende der er dobbeltmoralsk...

 

Og nu er det lidt svært at tage billederne op mens DM kører, da vi jo først kunne tage billderne med hjem, da den sidste rytter havde redet... (ja alle 2000 billeder er taget søndag alene, under DM Senior klassen...!)

 

I må alle have en fortsat god dag...

 

Mvh. Lotte


Med


Heimdals Knut

Rædkær´s Le Louvre

Stenhedegårds Dorién

Rosenheim

 

My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse!

Keep it simple. Keep it easy, and if its not you are doing it wrong!

9
1
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-06-2013 09:23

Asfaloth - hvad med at sende billederne til nogen, der har noget indflydelse? Jeg aner intet om, hvad der er af muligheder, men der må da sidde noget "bestyrelse" af en art et sted, der holder styr på ridningen? Jeg tænker, at sendes der billeder som den serie, du skriver, du har af eks. Nintendo, må det da kunne få øjnene op på nogen? Når billederne overraskede dig, så kan det være, de også kan give nogen andre en lussing. :)


~ Sandra & Tess.

 

Undskylder mulig møgirriterenhed.

 

What a massive responsibility, being a moral creature.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 videre...
Forfatter: 
Dato:  11-06-2013 09:37
Billederne er allerede sendt videre...
Hvad der sker fra her, det vil tiden vise...

Fortsat god dag..

Mvh. Lotte

Med


Heimdals Knut

Rædkær´s Le Louvre

Stenhedegårds Dorién

Rosenheim

 

My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse!

Keep it simple. Keep it easy, and if its not you are doing it wrong!

11
1
Svar på denne tråd
 
 TS - Træk lige vejret
Forfatter: 
Dato:  11-06-2013 09:56

Jeg skrev:

 

Hvis vi får en en til at stå med et kamera og tage billeder af os selv bare en enkelt træningstime, så vil med garanti ALLE få dårlige momenter som vil give stof til eftertanke!! Prøv det siger jeg bare -

 

Jeg har i øvrigt ingen kommentarer til den vise billedserie!

 

Mvh

Linda

 

 

Du svarer:

Til Linda ?Peré?

100% nej! Jeg har i skrivende stund mere end 20.000 ride billeder af mig og mine heste og ikke ET hvor der er noget der bare ligner de momenter vi ser her. Hvis der var er jeg ret sikker på jeg vi grave mig ned og aldrig ride igen... Ja vi har alle dårlige momenter, men det er langt fra os alle sammen der mishandler vores heste... hvis du har så dårlige momenter, som vores danske top ryttere, så sku du skamme dig, og sige pænt undskyld til din hest....

 

 

Lad venligst være med at blive personlig over for mig - det var jeg ikke i mit indlæg!

 

(Og ps: Kan godt se at der havde sneget sig en tastefejl ind - der skulle ikke have stået at jeg ingen kommentarer havde til den VISE billedserie - der skulle have stået den VISTE billedserie)

3
12
Svar på denne tråd
 
 Henvendelse til TD'r
Forfatter: 
Dato:  11-06-2013 10:34

Når nu man ikke selv har kunne finde en TD'r, så er der helt sikkert et stævnesekreteriat sådan et sted, ligesom alle andre steder på en stævneplads, hvorfor henvendte man sig ikke der, og spurgte efter en TD'r?

 

4
1
Svar på denne tråd
 
 øhhhhhhh
Forfatter: 
Dato:  11-06-2013 11:07

nu kan jeg af og til også komme helt i tvivl om, hvad kritikken retter sig imod.

 

I følge de teoribøger jeg lige har for hånden, er vinklen på en korrekt tilpasset kandarstang 40-45 grader, når den er anstillet.

 

Der vises mange taktfejl, velan, men er det noget, der er til smerte for hesten?. I en ikke så gammel tråd mente halvdelen af HN, at det er acceptabelt et longere en uren hest, da den ikke har smerter, når den er tøjlehalt. Så er taktfejl vel ikke det store problem, for hesten.

 

Så er der mange, der er stolte af, at deres egen hest, aldrig går baglod. Det er en fin overbevisning at have, men ikke noget videre sagligt argument for at ynke andres heste. Dog savnes der ligeligt mange billeder i HNs galleri af heste, der er redet til biddet efter teoribøgerne, som i TS billedeserien. Det er så et spørgsmål om politisk overbevisning, hvor næsen skal være, for at man er hestevenlig..

 

Akeem er så blevet solgt til Satan selv. Hmmmm....der vil jeg nok tilknytte den kommentar, at handler man med AH, så skal man påregne en vis risiko for at miste flere penge end beregnet, men ved Joachim vil jeg, Mikado Engvang in mente, tage adskillige blodprøver, over en lang periode. Laban af Kloster blev også behørigt uddannet af J T, hvilket var noget af en forestilling.

 

Hvad vil jeg så sige...

 

Det er helt fair og redeligt at knytte negativ kritik af DM-rytterne, hvis man ikke finder deres måde at udføre "dressur" i overensstemmelse med ens egen opfattelse.

 

Der skal ikke forekomme voldelige overgreb på hestenes, og f.eks episoden med Nintendo, der referes til, er vel videofilmet og indsendt til DRF.

 

Selvfølgeligt må man mene, hvad man vil om vores topryttere, men, som så mange gange før, er denne tråd endt i en forherligelse af vore egne amatørevner, en del selvfedhed, og en usaglig kritik, baseret på en noget uobjektiv indgangsvinkel.

 

Der savnes en tråd, med billederne af de ryttere, der, i følge TS selv, red ganske tåleligt.

 


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

16
5
Svar på denne tråd
 
 Nimbus1
Forfatter: 
Dato:  11-06-2013 14:59

Jeg er meget enig med dig, har dog en lille kommentar:-)

 

Hun HAR faktisk også billeder med af i hvert fald to, hvor det ikke ser voldsomt ud: Digby og Fitou :-)

 

Har kvinder mon mere føling?

(jeg kender godt svaret, tror jeg)

2
1
Svar på denne tråd
 
 Teknisk delegeret
Forfatter: 
Dato:  11-06-2013 18:05

Der er såmend en liste på hjemmesiden over officials til stævnet, det er der iøvrigt næsten altid så det er ikke ret svært at finde ud af hvem der er TD til sådan et stævne. Det er meget sjældent de har selvlysende veste på med en pil på hovedet. Som regel står de ret anonymt i et hjørne og kigger. Jeg opdager tit kun der er TD tilstede fordi jeg ved hvem der er TD i mit område.

 

www.broholm-rideklub.dk/?DK/DM/ INFORMATION%20TIL%20RYTTERNE.aspx

 

3
1
Svar på denne tråd
 
 fortsat god dag...
Forfatter: 
Dato:  11-06-2013 21:39

Linda: måske du skulle få dine læsebriller på, for det der er ikke mit svar...

 

 

Syntes måske at diskutionene om TD'er er total malplaceret; syntes der er noget meget vigtigere der bør diskutres og tages hånd om i stedet!

Bortset fra det, burde det virkelig ikke være nødvendigt at tilfældige tilskuere skal henvende sig en TD'er. De burde virkelig selv kunne se at der var noget galt...!

 

Ang. taktfejl - jeg syntes måske ikke det var det mest seriøse problem, men nuvel, vi kan da godt tage den også.

Jo, taktfejl er ganske uhensigtsmæssige for hesten, og dennes fysik. Taktfejlene i sig selv, gør måske ikke ondt, men det kan konsekvenserne af de taktfejl meget vel komme til.

 

Taktfejl er i virkeligheden den lille "stemme" der sladre - de sladre nemlig om at rytteren ikke formår at ride sin hest fra dens naturlige balance på ca 60/40 (forpart/bagpart) over i en minimum 50/50 balance.

Når rytteren ikke formår det, er det at der opstår taktfejl.

I trav hvor det dirgonale forben slipper jorden efter det dirgonale bagben, som her:


Billede

 

Og i galop hvor det dirgonale forben rammer jorden før det dirgonale bagben:


Billede

 

Omvendt kan man også vende galoppen, så hesten i stedet sætter det dirgonale bagben i jorden før forbenet, som hesten feks gør i en galoppirouette:


Billede



I skridt viser det sig i at hesten begynder at passe, hvis man forlægger dens vægt for meget og i visse, ret slemme tilfælde, indlærer man et så forkert bevægelses mønster, at den til sidst ikke kan skridte rent længere, heller ikke uden rytter:


Billede

 

Taktfejl er virkelig ganske skadelige for hesten hvis de (som det oftes ses) er pga. ringe ridning, af ryttere der ikke formår at ride balance ind i hesten. Hesten vil så gå rundt på forparten og dette vil naturligt nok slide ganske uhensigtsmæssigt på hestens bevægelsesapparat. Som i sidste ende vil ende i smerter, af den ene eller anden årsag...

 

Personligt vil jeg hellere se en hest redet i balance, som måske ikke (endnu) går "rigtigt" til biddet, end en hest der "går til biddet" men er ude af balance.

Den først omtalte hest, vil med tiden "helt af sig selv" få hovedet ned på plads, hvor imod den anden hest med stor sandsynlighed ikke komme op i balance, pga. fejlridning...!

 

Ang. den anden debat der omtales ang tøjlehalthed (som jeg har overset - desværre), vil jeg bare lige pointere at jeg aldrig ville hverken ride eller longere en hest der er halt! Vi kan vel ret hurtigt blive enige om at en tøjlehalt hest er halt pga. ringe ridning, og en rytter der har for meget fat i tøjlen, hvis hesten derfor stadig halter i longe, er der ikke længere tale om en tøjle halt hest, men en halt hest, og en sådan hest bør tilses af en dyrlæge...!

 

Ang. brug af kandar, er det helt rigtig at en kandar må stå en i 45 graders vinkel, som her:

Billede


Men en kandar brugt på denne måde, er bare på ingen måde acceptabelt:


Billede

 

 

Og jeg har faktisk lagt en del billeder op af de pæne equipager, her er der især tale om Fitou, Digby, Loxana og til dels Cassiopaia...

Der belv her vist ryttere der red sympatisk med indføling og godt horsemanchip...


Billede

 

I må alle have en fortsat god dag...

 

Mvh. Lotte

 

 



Med


Heimdals Knut

Rædkær´s Le Louvre

Stenhedegårds Dorién

Rosenheim

 

My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse!

Keep it simple. Keep it easy, and if its not you are doing it wrong!

11
3
Svar på denne tråd
 
 12345678910
Forfatter: 
Dato:  11-06-2013 22:42

Såfremt der er nogen de skulle have lyst til at se rytterne ride kur, så kan de ses her på You tube:

www.youtube.com/watch?v=H0apqBuE8oc

 

 


Du er velkommen til at besøge min hjemmeside.:

http://www.aagaard-rasmussen.dk/

6
2
Svar på denne tråd
 
 Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  12-06-2013 01:15

Ja det ka jeg godt se, det er BARE dårlige momenter, men der er edder-fanme mange af dem.

 

Stakkels Nintendo, for hold da nissefest en grim ridning (flere af hestene)

Men hvis det bare er momenter, burde de momenter bare ik forkomme!!

Hvis det er DM og ridning i offentlighed, hvordan ser det så ud der hjemme?

Tør jeg ik tænke på....

 

Der er et par stykker, hvor kandarstangen er ren tortur.

Måske de sku holde sig til trensebid, for det andet ka de vist ik finde ud af.

 

Udhængning eller ej, så synes jeg det er fint det kommer frem, hvem der laver den slags ridning.

For jeg antar, at nogen driver en form for ridning af andres heste ved siden.

Så sku man ha sin hest i ridning, er det rart man ka ta det i opløbet.

 

Jeg kommer ik selv til sån noget, for jeg keder mig ved at se dressur.

 


 

 


Du må stå inde for det du får ud af livet,
for der er ingen som går ud af livet i live

 

 

 

Rambo Wug 155cm med 370g sælges

8
1
Svar på denne tråd
 
 asfaloth
Forfatter: 
Dato:  12-06-2013 12:19

det du skriver og viser 2 indlæg oppe med stangen er da noget pjat.

 

den hest på det nederste billede har da en LANGT løsere tøjle end den på billedet oppe over.

at den så putter sig og bliver snæver er vi enige om. men tøjlen hænger da i en blød bue på lige præcis det billede.

 

angående stangens vinkel så har det altså også en hel del med kæden at gøre.

 

stram kæde = meget stangeffekt uden stangen flytter sig mange milimeter.

 

løskæde = man kan bevæge stangen flere cm uden den voldsomme effekt.

(medmindre man har en meget stor bue på stangen)

 

så man kan altså ikke se blot på stangens vinkel hvor stor effekt det har. medmindre alle rider med ens spændte kæder og samme bue på stangen.

 

tror bestemt ikke nogle af disse heste bliver redet "værre" på hjemmebane. man siger jo "når det er perfekt hjemme, går det forhåbentligt nogenlunde ude i byen". det gælder jo uanset om man rider lc eller grand prix.

 

Jeg ville kunne fanges i mange af samme kedelige momenter som vises i serien... både når jeg laver fejl, når hesten er gået i "glo-mode". og der ville helt sikkert komme flere af dem hvis jeg skulle ride den rundt på broholm.

 

Men det kunne jeg så sandelig også da jeg var horsmanship/distance rytter.

 

Jeg vil vove at påstå at de fejl jeg laver nu som dressur rytter kontra dem som hygge/horseman/turrytter er "mindre onde".

 

Fks heste showet i roskilde... christ man.... gider dårligt at begynde at remse alt det horrible op. men alt i alt kan man da sige at ovenstående dressurheste er rengående, i pænt huld og stand, udstyret passer dem og ikke mindst deres ryttere.

 

så ja... jeg ville vælge at bo hos en af ovenstående ryttere frem for den lokale bondemand og rides af hyggeryttere hvis jeg var hest.


Rønnebærrene er sure..... sagde ræven der ikke kunne nå dem !

5
11
Svar på denne tråd
 
 Falliterklæring
Forfatter: 
Dato:  12-06-2013 14:22

 

 

Jeg har svært ved at følge argumentationen med, at fordi andre gør det skidt, så retfærdiggører det dårlig ridning?

 

Rosalia, du sammenligner en flok glade amatører med den ypperste rideelite i Danmark, der rider de sværeste dressurklasser på internationalt plan.

 

Vi taler om topatleter, der burde kunne vise os det perfekte ridt, og så mange dårlige momenter på samme dag er en skændsel. Alle kan have en skidt dag, men at dårlige momenter er mere reglen end undtagelsen, er en sand falliterklæring.

 

Videnskaben fortæller os meget klart, fuldstændig fri for personlige holdninger og følelser, hvordan man kan se på en hest, om den føler smerte eller ubehag, samt hvilke ubehag, stress og konsekvenser en bestemt rideform har for en hest. Hvordan kan man fuldstændigt negligere dette som professionel idrætsudøver?

 

Hånden på hjertet til jer, der ikke synes, at denne ridning fortjener kritik: Er dette ifølge jer, pæn harmonisk og hestevenlig ridning, som den bør være udført af topeliten?

Jeg har set flere af ridtene, og undres over, at fx Akeem blev placeret så højt. Jeg ved ikke, hvad den gangart kaldes (kadenceret trav, en form for passage), som han blev redet rundt i det meste af tiden, men synes den virkede enormt anspændt og ujævn og hoppende.

 

(har intet specielt imod Helgstrand, nu var det bare hans ridt, der slog mig som værende specielt ringe, og undrede mig derfor over hans gode placering).Bed desuden mærke i, hvor mange kræfter rytterne faktisk bruger på tøjlehjælpen og med sporene. Virkede voldsomt.

 

Hestene har ingen stemme. Det er vores ansvar, at de bliver behandlet ordentligt.

 


Hilsen Line

R.I.P. Deseado

DMJ D'YQUEM

22
1
Svar på denne tråd
 
 line...
Forfatter: 
Dato:  12-06-2013 16:33

jamen så skal al ridning jo forbydes.

 

selv de heste der rides rundt i "frihedsdressur" helt uden udstyr viser jo samme tegn på ubehag som ridehestene. selv de heste som laver dressur og trix uden rytter på og uden nogen form for snore eller lign viser dette ubehag/stress.

 

heste der går på folden og er generet af en flue kan udtrykke slemt ubehag. skal vi så bare aflive hele baduljen eller hvad ?

 

heste der bliver stressede når de fodres i stalden selvom nærmeste nabohest er 10 meter væk..... hvad gør vi med dem ? lader være med at fodre dem ?

 

er det ok at avle på dem fordi det er da smertefuldt for dem at fole ?

at sy dem sammen bagi for at undgå diverse ting, og så klippe dem op igen uden bedøvelse ?

 

hvad med vores grise, høns, køer, mink osv osv... tror vist nok heste er nogle af de dyr vi mennesker behandler bedst. eller tror de heste i viser står for lud og koldt vand til daglig ? de bliver passet i hoved og r.. til gengæld forlanger man de skal arbejde under rytter på en bestemt måde.

 

Hvad med kassedamen der sidder med hovedpine og ondt i ryggen og måske lige en tandpine... er det ikke "synd" ?

 

ville da klart foretrække at være hest og have et "skodjob" max 1 time om dagen og så leve i luxus frem for kassedame eller pelsmink. (lad os så lige være enige om at der også er gode momenter imellem de dårlige ik)

 

verden er altså ikke lyserød og lavet at plys.

der vil altid være øvelser/træninger/sitationer som dyret ikke bryder sig om og så må man løse det på bedste vis.

for nogle er løsningen åbenbart at skyde den eller sætte den på en græsmark iført bobleplast og fluespray, for andre er det noget andet.

 

ja der vil altid være nogle der træder over grænsen og det er ikke ok, men sæt nu den grænse et reelt sted hvor man virkelig kan sige man ødelægger dyrets livskvalitet og ikke bare generer den for en stund.

 

inden i svarer så tjek lige disse video

 

Smuk video fra jorden uden udstyr, men sikke mange momenter der er med løftet hale, taktfejl, ører der ligger helt tilbage, "det hvide vender ud af øjenene" osv. og der er jo toppen af poppen i hms ik ???

 

www.youtube.com/watch?v=zq06bmJLt- U&feature=pyv&ad=10609...w=dressage

 

video her.. alle mulige vilde ting, hun læsser sin løse hest fra taget af traileren, rider post på 4 samtidig, totalt vildt. men igen kan man finde mange af de samme momenter. se det lige og tænkt en ekstra gang over hvad der er foråsaget at ridning og hvad der er normalt selv for en fri hest.

 

www.youtube.com/watch?v=LUIwmHsHf88


Rønnebærrene er sure..... sagde ræven der ikke kunne nå dem !

4
23
Svar på denne tråd
 
 Rosalia
Forfatter: 
Dato:  12-06-2013 16:36

Kig lige efter igen på det billede med "løse" tøjler....det er altså bridontøjlen der er løs og IKKE den til stangen! ;)


Mvh Nina Nielsen

 

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

 

og

* Kirstine Vårby *

 

Trailer søges til leje!

 

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=21&i=2...sc&e=0

 

11
0
Svar på denne tråd
 
 For første gang..
Forfatter: 
Dato:  12-06-2013 20:25

i mange år var vi ikke på Broholm til finalen, - men det ser ikke ud som om vi er gået glip af noget :-/

 

Nej, for at være en smule konstruktiv. Toppen af ridesporten herhjemme er gennemsyret af en lille skare af rygklappere, som skiftes til at sponsorere hinanden. Der er penge nok til at købe gode uddannede heste, så man kan være med på toppen ihverfald et stykke tid, ellers køber man bare en ny og så kører det igen. De ryttere der er på toppen er absolut ikke de største talenter og det gælder bestemt også inden for springning; - de har bare pengene til at købe sig en plads der.

 

Der er nu også ryttere, hvor ridningen ser ganske sympatisk ud, bl.a Fitou og Digby. Har egentlig aldrig forstået hvorfor Natalie ikke bliver belønnet noget mere - måske lidt kedelig hest og ikke den vilde gang, men f...... velredet og det er vel i bund og grund det det handler om ;-)

 

God aften - Maybritt


----Pura Raza Espanola----

Ebano LXXI; Champion i funktionalitet står til avlsbenyttelse.

www.stutterielfalcon.dk




19
0
Svar på denne tråd
 
 Rosalia
Forfatter: 
Dato:  12-06-2013 22:39

Undskylde jeg siger det, hvad dælen er det for en holdning at have omkring heste...?

 

Der er MEGET langt fra de videoer du viser til det der blev vist på broholm, meget langt...!

Af den simple grund at langt de fleste heste på broholm, er tvansindlagt til at udføre hvad rytteren beder dem om.

Og hvis de ikke gør som rytteren forlanger, så bliver den udsat for smerte, enten ved pisk, spore eller bid.

 

Og her snakker jeg ikke om negativ forstærkning, som vi jo alle bruger i vores daglige ridning, som er det jeg ville kalde "acceptablt ubehag" (og her kan bruges både bid, spore og piske for min skyld, jeg bruger det hele selv - alt med måde) - nej her taler jeg om direkte straf, hvor der omgående bliver afregnet i en "anstillet" kandarstang (med en helt løs bridon tøjle) et slag med pisken eller en stor hjulspore direkte ind i siden.

 

DET har intet med "acceptablet" ubehag at gøre, det er tortur...!

 

De heste der ses i videoen har ikke rytter på ret meget og der er ingen bid involveret og, basicly, hvis den ikke syntes det var sjov/acceptablet, eller hvis den bare ikke gider mere, så kan den vende sig om og gå sin vej...

Det ville jeg gerne se Nintendo gøre, eller nårh nej, det kan han jo nok ikke, for der er ligsom en eller anden hvis rytter der har fat i "den lange ende"...!

 

Og nej jeg ville med garanti hellere være hest ved bonden og komme på fold hver dag, men ikke leve i luksus, end bo ved Helgstand, stå inde 23 timer i træk og blive udsat for tortur 1-2 timer dagligt...

 

Og du kan jo på ingen måde, overhovedet sammenligne med en kassedame, hun har et klart valg, hvis hun har det skidt, kan hun melde sig syg, eller tage en hovedpine pille, hun har et valg...

Hestene i dine videoer de har et valg, Nintendo - har har intet valg...

 

Og ja, heste bliver nødt til at arbejde lidt for os, som verdene ser ud i dag, og derfor har vi det meget store ansvar at sørge for at "man løser det på bedste vis."

 

Men helt ærligt, hånden på hjertet, er det her bedste vis...? Hvis jeg nu fortæller dig at hesten ikke belv bange for en traktor?


Billede


Ang. brug af kandar, er jeg godt klar over at kandarens hårdhed også afhanger af hvor stram kæden er og hvor stor en tungefrihed stangen har...

Men det er og bliver ikke okay at man rider på kandar, hvor kandaren er anstillet, men bridonen er løs...!


Billede

 

Her en lille billede serie, hvor det tydeligt ses at Nintendo vist ikke bare lige "dykkede" ind bag lod:


Billede

 

Disse tre billeder er taget lige i rap...

Billede



Billede



Billede

Lidt mere end bare et dårligt moment...

 

Her tilgengæld er en rytter der løser sin ridning på bedste vis:


Billede



- fortsat god dag...

 

Mvh. Lotte

 


Med


Heimdals Knut

Rædkær´s Le Louvre

Stenhedegårds Dorién

Rosenheim

 

My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse!

Keep it simple. Keep it easy, and if its not you are doing it wrong!

14
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg synes
Forfatter: 
Dato:  13-06-2013 00:34

Det er glimerende at der atter engang bliver sat fokus på, hvordan eliten behandler deres heste. For os som ikke gider bruge en flad femmer på at støtte sådan et arrangement, får jo lejlighed til at se, at ridningen på elite niv. stadig er overvejende usympatisk.

 

Jeg forstår til stadighed ikke, hvor amatørryttere altid skal rodes ind i sådan en debat. Eliteryttere som rider DANMARKSMESTERSKAB, udstiller frivilligt sig selv. Det gør lille Lise altså ikke. Lille Lise aner måske ikke, at det hun gør er etisk forkasteligt(kan være hun er inspireret efter et besøg ved DM, hvor hun så toppen af poppen hive og slide i et kandar. Og så ved hun jo ikke bedre). Hende er der håb for ude i fremtiden. Eliteryttere har adgang til diverse kloge hoveder, så de burde om nogen være bevidste om at det de gør, ikke er fair over for hesten. Så længe den glade atlet(det skulle så være hesten) bliver udsat for overgreb i form af at få hevet hovedet rundt ved hjælp af vægtstangsprincippet og en stærk arm, bare for at nævne et eks. så tvivler jeg altså på at den er så glad endda,

 

Klart at heste generelt nok hellere ville stå og fede den på en græsmark. Men når vi nu vælger at iføre dem udstyr og ride på dem, så burde vi være i stand til at gøre det på en etisk nogenlunde acceptabel måde.

 

At sammenligne ridesport med en kassedame, er måske at skyde gråspurve med kanoner..

 

13
0
Svar på denne tråd
 
 Rosalia
Forfatter: 
Dato:  13-06-2013 00:53

Ser du de samme billeder som os andre?

Det du siger er, at fordi der er andre dyr og mennesker (kassedamen har vel selv valgt det) der blir udsat for smerte, er det helt i orden, at gøre det ved disse heste?

For det er det du skriver.

Eller er det fordi du svare på en anden tråd, herinde?

Syg holdning!!!!

 

Det er tydeligt, at der blir hævet godt i nogle kandarstænger.

De 3 billeder i rap ovenover, er ik bare uheldige momenter, det er afstraffelse med savning.

Det ska man være blind for ik at ka se...


 

 


Du må stå inde for det du får ud af livet,
for der er ingen som går ud af livet i live

 

 

 

Rambo Wug 155cm med 370g sælges

2
2
Svar på denne tråd
 
 Asfaloth ..
Forfatter: 
Dato:  13-06-2013 07:40

Beklager - my bad ;-)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ridning
Forfatter: 
Dato:  13-06-2013 07:41

Jeg har ikke set videoen, da denne debat handler om, hvorvidt Danmarks dressurelite rider pænt og etisk forsvarligt.

Andre ridediscipliner bør ligeledes udføres uden tvang og ubehag for hesten,og jeg forherliger ikke en speciel type omgang med heste. Alle kan gøre som de har lyst og evner, men de skal dælme gøre det ordenligt.

 

jeg fatter stadigvæk ikke argumentet med, at fordi andre gør det skidt, så skal Danmarks dressurelite ikke klandres for deres dårlige ridning.

 

Selvfølgelig skal ridning ikke afskaffes, men det skal påtales og stoppes, når det ser ud som på billederne her. vi taler altså om toppen af poppen, de personer af alle, der burde kunne vise os det fuldendte ridt, der har adgang til de bedste heste og bedste trænere.

 

Der er ikke svaret på spørgsmålet om, hvorvidt dette for tilhængerne er smuk, harmonisk og inspirerende ridning? En træningsform og et resultat man som seriøs dressurrytter har lyst til at stræbe efter?

 

Jeg er selv dressurrytter og ikke bange for pisk og kandar, men jeg bliver ked og øv og ærgelig over at se på dem. Det ser tvungent, ubehageligt og anspændt ud. Der er ikke noget wauw og lækkert over det. Man bliver nærmest lidt trist og harm over at se, hvordan de rider. Hvor er ens sagelige smil og inspiration efter DM? Det er s'gu da trist!

 

Håber snart nogle modige dommere, officials eller eliteryttere siger højt og tydeligt fra, og at de sympatiske og korrekte ridt, der heldigvis også blev vist, honoreres for det.


Hilsen Line

R.I.P. Deseado

DMJ D'YQUEM

10
0
Svar på denne tråd
 
 De samme billeder
Forfatter: 
Dato:  13-06-2013 07:51

Som jeg læser Rosalias indlæg, så ser hun de samme billeder som jeg ser, og hun synes også at hestene bliver redet på en måde, hvor de udtrykker smerter og konfliktadfærd.

 

Rosalia argumenterer i kort form sådan:

 

Det er i orden at ride hestene på måder som gør ondt på dem, fordi de har det godt de timer af døgnet, hvor de ikke rides.

 

Det er i orden at ride hestene på måder som gør ondt på dem, fordi kassedamen i netto også har ondt.

 

Det er i orden at ride hestene på måder som gør ondt på dem, fordi heste også kan blive generet af insekter på folden.

 

Det er i orden at ride hestene på måder, som gør ondt på dem, fordi Claus Hempflings heste viser, at de synes der er for langt mellem godbidderne.

 

Jeg må så sige, at jeg ikke er blevet overbevist at Rosalias argumentation.


Kh NinaSt

18
1
Svar på denne tråd
 
 hmm....
Forfatter: 
Dato:  13-06-2013 10:04

Nej, at der er børn, der sulter i Afrika, betyder ikke at jeg skal spise op.

 

MEN, det er det grundliggende bag selve kritikken, jeg studser over.

 

Hvis jeg skulle føle mig i stand til, endda kun på billeder, at udtale mig utvetydigt omkring, hvorvidt andres heste "har det skidt", så skulle jeg stå brandvagt ved døren på mit opstaldningssted og højlydt kommentere på de andres heste, ridning og optømningsvalg.

 

Nej, jeg står ikke og råber BUUH efter den noget for store og ubalancerede pige, der rider en gammel hest uden overlinie, uanset de dårlige momenter, der kunne skydes der, fordi hun er en sød pige, der gør det bedste hun kan.

 

Hvordan skulle jeg så nogensinde, med god samvittighed, sidde på nettet og udgyde harme over "de stakkels heste", når jeg har accepteret at andre heste ikke har det super fjong?. Det ville kun tjene til, at andre på HN kunne tænke "neej, hvor har hun ret", og ikke betyde en dyt for nogen eller noget.

 

Derimod kan jeg stille mig op og nedgøre deres evner indenfor "dressur", fordi jeg har en anden opfattelse af "dressur", ligeledes er polo noget af det ringeste ridebanespringning, jeg længe har set.

 


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

10
5
Svar på denne tråd
 
 nina,,,
Forfatter: 
Dato:  13-06-2013 10:36

er din argumentatione bedre ?

 

når hesten udviser samme adfærd tolker du :

 

Dm dressurheste "har ondt"

hemplings frihedsdressur "sur over godbidden er for langsom"

 

så det er jo et fortolkningsproblem. de viser jo i bund og grund det samme.

 

er det ok eller ikke ok at heste viser denne adfærd under træning ? under deres leveforhold ?

 

her tænker jeg så skal AL træning stoppes... og lille musse der er sur og viser tydelig konfliktadfærd når den får sadel på inden skovturen.

 

også hempflings hest der er mega sur over den manglende godbid.

 

og hesten der skal bøje sig/bevæge sig i rytterens ønskede retning der viser konflikt på det.

 

ligesom musse der viser absolut samme adfærd når lotte på 8 år hiver den væk fra græsrabatten den har stukket hovedet i.

 

så det jeg mener er at der bør ikke diskuteres om hvem der har 5 eller 9 kg i tøjlerne, om bøjningen er 20% for stor eller lav. men om vi vil acceptere at vi beder heste generelt om krav som i alle situationer vil udløse denne adfærd og disse momenter på trods af alle de mange gode timer/minutter i samme situaton.

 

skal man heller ikke køre i trailer eller træne dette med heste der ryster som espeløv bare ved at snuse til rampen ?

 

det er meget få mennesker der ikke har heste for deres fornøjelses skyld... så ja heste skal udføre deres "job" for os for at vi gider bruger vores tid og penge på den.

 

at ridningen på disse dressur heste ligger meget fjernt fra mange fks herinde er nok fordi der er mange der ikke har siddet på ryggen af sådan en krabat.

men der er mange der har redet på "klaus fjordhest" på rideskolen og hevet hans hoved op af græsrabatten eller fået andre til at spænde sadlen fordi krikken sparker hver gang den skal på. dette er alment accepteret... hvorfor er folk så sådan oppe på dubberne over dressuren ?

 

enten må vi være enige om vi alle træner vores dyr efter bedste evne og alle heste uanset race, diciplin, træner vil vise konfliktadfærd både i træningen men også bare i deres naturlige adfærd.

Det er fint med fokus...men skal folk altså se det her HELE vejen rundt.

 

men jeg vil da gerne se video af jer der kan ride 1 time uden dårlige momenter... er sikker på jeg kan klippe billeder ud der ser vældig grimme ud, selv på en skridt tur i skoven. hvis ikke så skal jeg nok komme med en stor klapsalve og kæmpe ros.


Rønnebærrene er sure..... sagde ræven der ikke kunne nå dem !

4
16
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-06-2013 12:21

Føj for F***** og andre ikke særligt pæne ord...
Stakkels stakkels heste. Tænk at man få sig til at gøre det. :(

Da en anden sagde at vedkommende var glad for ikke at være dressur rytter, tænkte jeg først ENIG! Derefter tænkte jeg så - jamen det er jo ikke et hak bedre indenfor vores race. Tvært imod.

Tænk at dét er hvad man ser på toppen - Indenfor dressur, spring, western, væddeløb, gangartsridt osv. Øv hvor er det altså trist, og lige til at få ondt i maven af.

Heldigvis er vi efterhånden begyndt at gå ret meget op i velfærden hos vores heste, og jeg håber håber håber, at toppen af ridesporten vil se ganske anderledes ud om få år. Kunne det ske over natten, ville det naturligvis være at foretrække, men bare det går den rigtige vej.

Og at der er penge i at ride sin hest sådan, forstår jeg simpelthen ikke. Jeg ville aldrig give penge for at se det der - Til gengæld ville jeg godt give penge for at se en harmonisk equipage, hvor både hest og rytter ser ud til at nyde ridtet, samtidig med at begge yder deres bedste.

Heldigvis kan dette bruges som værende øjenåbner for os andre, så vi kan lære af det.


Mvh. Lykke


Proud owner of:
Pearl
& Amber

Tennessee Walking Horse

 

*NU MED TWH FØL*

 

*If love alone could have saved you, you never would have died*

R.I.P Dixie!

8
1
Svar på denne tråd
 
 Tak for billederne,
Forfatter: 
Dato:  13-06-2013 14:35

Der er ingen tvivl i mit sind, at disse billeder ikke blot er uheldige momenter. Ridningen er udtryk for, at vores fornemmelse for korrekt dressur og hensynsfuld ridning har flyttet sig.

 

Der er mange penge i sporten i dag, specielt hvis man har "et navn" og kan levere vindere paa stribe. At hestene ikke holder, er en anden sag.

Det er muligt, ogsaa i dag, at ride paa hestens premisser. Ingrid Klimke og Uta Graf skyder ikke genvej - men de faar saa heller ikke de point, de fortjener.

 

Dommerne doemmer ikke udfra reglerne, desvaerre. Der er nok heller ingen grund til at haabe paa mirakler fra EM i dressur. Leif Toernblad er dommer, som han ogsaa var til Olympiaden i London, hvor han efterfoelgende paastod at dommerne havde beloennet korrekt ridning (i en artikel i Eurodressage). Hmm - blev Adelinde da ikke nr 2? Efter at have trukket hestens naese ind til bringen lige foran dommerne.

 

Tro heller ikke at de engelske ryttere er meget bedre. Adelinde er f.eks. blevet valgt til gaeste taler til British Dressage Convention.

 

Maa jeg bruge dine billeder paa Facebook?

Der er et par internationale grupper, som vil finde dem interessante.

11
0
Svar på denne tråd
 
 dressur..
Forfatter: 
Dato:  13-06-2013 18:27

Comino: Du bruger bare løs...!

 

Rosalia:

 

Undskyld jeg siger det, men for dælen hvor burde du skamme dig, noget så grusomt!

 

Der er rigtig, rigtig, rigtigt uendelig langt fra at:

 

 

- lille musse der er sur og viser tydelig konfliktadfærd når den får sadel på inden skovturen.

 

- hempflings hest der er mega sur over den manglende godbid.

 

- musse der viser absolut samme adfærd når lotte på 8 år hiver den væk fra græsrabatten den har stukket hovedet i.

 

- skal man heller ikke køre i trailer eller træne dette med heste der ryster som espeløv bare ved at snuse til rampen ?

 

Til det her:


Billede



Og det er ganske simpelt fordi at musse har en ejer der ikke ved bedre (du skal ikke prøve på at fortælle mig at de viste ryttere her ikke ved bedre...!) og hempflings hest den er ikke tvunget, den føler ingen smerte (du skal ikke prøve på at fortælle mig at de viste heste ikke føler smerte, og ikke er tvunget - ikke ubehag - smerte!)

Og det er dit ansvar at sørge for at hesten der er bange for traileren, lære på "bedste vis" at blive tryg ved traileren...!

DIT ansvar...!

 

Godt horsemanship handler ganske simplet, og helt enkelt om at lære din hest at håndtere verdenen, at lære den på "bedste vis" hvordan den kan leve i vores verden, og det er DIT ansvar at sørge for at "bedste vis" indeholder ingen eller i hvertfald en meget begrænset form for ubehag...!

 

Og jo der er faktisk en hel del mennsker der har heste for deres fornøjelses skyld, det har jeg - men ligegyldigt om man har dem for "sjov" eller forretning, har vi det ansvar at sørge for at de har det allerbedst muligt, at de lever et så naturligt hesteliv som det kan lade sig gøre, og at de bliver behandlet med al respekt og venlighed, for husk på - hesten har ikke valgt os, det er os der har valgt den - og det, mere end noget andet forpligter...!

 

Og jo, jeg tror bestemt ikke det er udelukkende "sjov og forøjelse" at ride på "sådan en krabat" - men det er da udelukkende fordi der er nogen *host* der ikke har lært hesten at det er rart at have rytter på ryggen, nogen som ikke har lært den at det kan være behageligt, måske endda sjovt at arbejde med sin rytter...!

Og det er rytterens og KUN rytterens skyld at hesten ikke syntes det...!

 

Og nu er der rigtigt, rigtig langt fra konfliktadfærd til det der ses på et billede som det her:


Billede


Det er smerte, ganske simplet - og det bør ikke ske...!

 

Og igen er der rigtig, rigtig langt fra "dårlige momenter" som vi alle har, til den billedeserie jeg viste i mit sidste indlæg, det er ganske overlagt tortur fra rytterens side (ironi on)- men det er jo helt okay, for det er jo hestens "job" - den har det jo godt resten af tiden... - ironi off...

 

- over and out...

 

- Lotte

 

 

 


Med


Heimdals Knut

Rædkær´s Le Louvre

Stenhedegårds Dorién

Rosenheim

 

My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse!

Keep it simple. Keep it easy, and if its not you are doing it wrong!

14
2
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  13-06-2013 19:56
For at kunne bedømme "mishandlingen" fuldstændig objektivt, så mener jeg at det kræver en video.. prøv at søg på Youtube på Broholm 2013, så kommer der flere videoer op :-)


Mange hilsner fra Dorte

-nu med den skønne Stald Carès Spartacus

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lotte...
Forfatter: 
Dato:  13-06-2013 20:08

det billede du viser og siger "det er smerte". er du sikker på det ???

 

det er jeg nemlig ikke.

 

Jeg ser mindst ligeså slemme "smerte" udtryk hos friheds dressur heste. skal jeg finde billeder og lægge ind ligefrem ?? selv mulen kan disse heste uden optøming krølle på samme måde.

 

Dvs i din verden er det ok at skabe konkliktadfærd/smerte/ubehag/krav hos hesten så længe idioten i den anden ende er "uvidende" ???

folk der vejer 120 kg og ikke har balance til at trave i hjørnerne fordi de så falder af.... de ved nu nok godt de egentligt ikke burde sidde på en hest ik ?

 

enhver der har befundet sig mere end 5 min i en stald ved da at en hest der står med ører ned af nakken, bider og sparker efter mennesker syntes tingene er ubehagelige.

 

men det er ok hvis det er lille lotte der sadler rideskole ponyen op ??

 

nu skriver jeg som jeg gør for fks hesten Nintendo (uden at kende den)netop ikke bliver hevet i munden, den går meget gerne bag lod af sig selv.. ligesom flere af disse fremavlede top dressurheste gør. det kan se meget voldsomt ud og være svært at forestille sig, hvis man kun er vant til "musse". nogle af de heste der vises som går "pænt" og roses lidt herinde har langt flere kg i tøjlerne.

 


Rønnebærrene er sure..... sagde ræven der ikke kunne nå dem !

1
16
Svar på denne tråd
 
 se det her
Forfatter: 
Dato:  13-06-2013 20:18




prøv lige at se den her video... frihedsdressur i topklasse.

 

www.youtube.com/watch?v=bx-z_SRRddA

 

denne video viser da ovennævnte momenter *10. helt uden bid osv.

 

 

 

Billede




Billede





 


Rønnebærrene er sure..... sagde ræven der ikke kunne nå dem !

0
9
Svar på denne tråd
 
 tralala lu la lej
Forfatter: 
Dato:  13-06-2013 20:46

rosalia

 

jeg er fuldstændig uenig med dig, med lad nu det ligge, jeg har bare et enkelt spørgsmål til dig, et ja/nej spørgsmål :)

 

 

ser disse heste lige så anstrengt ud, med blå tunger, åbne munde, og kraftigt under lod som disse ovenfor?

 

www.heste-nettet.dk/forum/14/ 1107772/1107772/


Den bedste dag i mit liv var da jeg fik grønt lys til at ride igen :-)

 

Nu på prinssesse hesten Pandora <3

 

Blev mor den 28/08-12 til den smukkeste lille dreng <3 <3

1
0
Svar på denne tråd
 
 mine svar...
Forfatter: 
Dato:  13-06-2013 20:56

anstrengt : ja

blå tunger : ved jeg ikke.

åbne munde : ja - i momenter - endda flere der både skummer og nulrer/spidser mule.

kraftigt under lod : ja enddda rollkur viser flere af dem.

 

vil du så svare mig på 2 spørgsmål :

 

1.syntes du at de heste nevzorov og hempfling viser er udelukkende "fryd og gammen" uden nogen form for gene af hesten ?

 

2. er du enig i at alle heste under arbejde alt fra trækheste, mountain games ponyer, parelli, distance, rideskole osv osv viser samme eller lignende konfliktadfærd og "smerteudtryk" i momenter når de bedes om at lave en øvelse/arbejde ???

2
8
Svar på denne tråd
 
 tralala lu la lej
Forfatter: 
Dato:  13-06-2013 21:06

Rosalia

 

1. der er ikke nogen blå tunger på de billeder :)

 

2. en hest må da også gerne skumme? hvad skulle der være galt i det?, hvilke af billederne i den tråd jeg linker til har hestene kraftigt åbne munde, som overnævnte fotos?

 

3. hvilke heste ser du lige så kraftigt under lod og i rolkur holdning (hvor rytter velogmærket sidder med lige så kort tøjle og med helt spændte under arme?

 

 

selfølgelig vil jeg da svarer på spørgsmål :)

 

1. jeg må indrømme jeg ikke har set dine vidoer, men den store forskel for mig i de 2 kategorier af samme gren er: hestene i fri dressur bliver ikke hevet kraftigt i munden, og går derfor ikke kraftigt under lod pga smerte, men på en eller anden måde af ejen fri vilje.

jeg tror ikke der er noget der bare er fryd og gammen, så havde hesten nok valgt folden frem for os.

 

2. nej det er jeg ikke enig i, jeg er enig i det ikke går så legende let som en del vil have det til at lyde som, og jo det spænder og strammer i overlinjen når en hest skal sætte sig bag til, eller trænes i de mere samlede øvelser, og det kan vi da godt sige er ubehag, men ridning skal aldrig indvolvere smerte hverken hos hest eller rytter, så er der noget galt, og man går endten for hurtig til værks, for voldsommt eller forkert ganske enekelt.

 


Den bedste dag i mit liv var da jeg fik grønt lys til at ride igen :-)

 

Nu på prinssesse hesten Pandora <3

 

Blev mor den 28/08-12 til den smukkeste lille dreng <3 <3

6
0
Svar på denne tråd
 
 Hold da op
Forfatter: 
Dato:  13-06-2013 22:55

Her kigger man væk et par dage og så kan man slet ikk følge med mere... Er vildt imponeret over så mange der sider og giver TS ballade for at turde vise ridesportens grimme ansigt...

Neej, det er aldrig sjovt at se sine idoler sådan, men helt ærligt, den her slags ridning er under ingen omstændigheder acceptabelt, momentvis eller ej.

 

At sammen ligne med amatør ryttere, tja, det er tåbeligt. Det er lisom at sige, min nabo sparker sin hund, så må jeg også... bare fordi andre ikke kan ride, behøver vores top ryttere heller ikke kunne??? Det er jordens dårligste argument...

 

 

 

Linda ?Peré?

den vil jeg så svare på, eftersom det var mig og ikke TS der skrev den kommentar... Nu må man ikke blive personlig? Hvad er det så når du påstår at vi alle har den slags momenter? Ja undskyld, men den slags tar jeg sku egentlig ret personligt, for det vil jeg på ingen måde have sidende på mig!

 

Rosalia

Hold da op, har du øjne? Nintendo's rytter sider og trækker sin hånd helt ind i maven på sig selv på ind til flere af billederne, men du mener altså at han ikke trækker i den og at hesten selv vælger at hyperflexe?

 

Og seføli er det ikke i orden med lille lotte på rideskolen, hvis hun blir behandlet sådan, men helt ærligt, det gør hun ikke! Det her er mishandling på højeste plan, det er overlagt, med vilje og gennemført onsdkabsfuldt over for det stakkels dyr, og udført af en af danmarks top ryttere! Jeg begriber ikke at NOGEN med hjerte og sjæl kan få sig selv til at forsvare den slags!

 

MHT Alexander og hans heste, nu ER jeg horsemanship træner og kender en hel del til hvad han laver- tydeligvis også mere end du gør......... Og nej, jer er ikke specielt fan af ham...

 

Når det er sagt, jeg ser absolut ingen af ovenstående momenter hos Alexander, hans heste er ikke hyperflexet, blir ikke trukket rundt for tøjlen, og langt de fleste af dem slår direkte fra i mange momenter... Hans heste udviser måske nok en del stress adfærd, men på ingen måder smerte...

hvad ville du vise med den video? At alle heste blir mishandlet, så derfor er det okay at blive ved med at klappe i vores små hænder og kigge den anden vej? ??

 

For så kan jeg kun sige at jeg er uenig...!

 

 

Comino

Jeg har et album liggende du er velkommen til at dele;

www.facebook.com/media/set/ ?set=a.574439575933761...626&type=1

 


starstonestenfalk.wordpress.com/

 

Saleem OX

Apocalipse Ibn Saleem

Marble Dane XX

Ac Bahiyya Jawahir OX

Ablazing Legacy OX

4
2
Svar på denne tråd
 
 Rosalia
Forfatter: 
Dato:  13-06-2013 22:59

Hvis du ikke kan se det er smerte, så er skulle du måske tage dine læsebriller på, se hesten dybt i øjnene, og se om Nintendo ser glad ud...?

Helt ærligt, tror du det her er en glad hest...?

(for en helt stram kandar tøjle, ja klart den "dykker" da bare, helt af sig selv ind bag lod - or not... )

 

Billede

 

Må ærligt indrømme at jeg ikke ser de samme udtryk ved friheds dressur, som hos heste trænet i rollkur, jo de kan godt se anspændte ud, med ørene ned af nakken.

Men prøv du at se to unge "drenge" lege på folden, bide, stejle, løbe om kap, har de altid ørene fremme? Er de måske lidt spændte engang imellem, selvfølgelig er de det, men det er et valg de selv tager...!

 

Ligesom Hempflings hest og den du viser (Som forresten viser en Piaff der er bedre end 90 % af rytterne på broholm, og så gør han det helt uden en kandar stang, tænk engang...! ), det er et levende dyr, den har følelser ligesom du har...!

 

 

Og nej selvfølgelig er det ikke okay med en rytter der vejer 120 kg, eller lille lise der hiver hendes pony i munden, selvfølgelig er det ikke det. MEN det er mere acceptabelt, hvis de ikke ved bedre.

Og det gør de fleste jo kun hvis der er nogen der fortæller dem det, men hvis DU nu står ved siden af og siger det er okay, at hive sin pony i munden, - "den dykker jo bare "helt af sig selv" bag lod", hvorfra skal lille Lise så vide bedre...?

 

 

Du skriver:

 

nu skriver jeg som jeg gør for fks hesten Nintendo (uden at kende den) netop ikke bliver hevet i munden, den går meget gerne bag lod af sig selv.. ligesom flere af disse fremavlede top dressurheste gør. det kan se meget voldsomt ud og være svært at forestille sig, hvis man kun er vant til "musse". nogle af de heste der vises som går "pænt" og roses lidt herinde har langt flere kg i tøjlerne.

 

Hvad dælen er det for en omgang ævl at fyre af...?

Hvilken klaphat har fyret den direkte løgn af overfor dig...?

For det er hvad det er, det er direkte løgn...!

Ingen heste går bag lod, af "sig selv" så konsekvent (for en stram kandar tøjle ) som Nintendo gør...!

Det er en ganske simpel tillært adfærd, der er utrolig nem at installere i en hest.

Du holder ganske simpelt en lidt hård, jævn kontakt fra hånden til biddet, og når hesten så "dykker bag lod" for at undgå presset, så slipper du tøjlen. Så lære du din hest på kun en enkelt time at ligge baglod, for det er det mest behagelige sted at være...

Det er ikke hestens skyld, det er DIN skyld, og det er en fejl der meget hurtigt kommer til at tage ÅR at rette, for du kan ikke ride en hest, der ikke er fremme til biddet...!

 

Undskyld jeg spørg, men hvem har lært dig din rideteori...?

 

Over and out...

 

Mvh. Lotte

 

Ps. Jeg er ellers enig med Varmblod*er vejen frem*

PPS. Jeg har forresten tre "fremavlede top dressurheste", og kun en "musse"... Og ridningen ved mig ser nu ikke voldsom ud, det er så også sådan ca. det direkte modsatte jeg stiler efter...

Når ridning ser "voldsom" ud, så ved man, "without a shadow af a doubt" at man gør noget HELT forkert...!

 


Med


Heimdals Knut

Rædkær´s Le Louvre

Stenhedegårds Dorién

Rosenheim

 

My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse!

Keep it simple. Keep it easy, and if its not you are doing it wrong!

6
2
Svar på denne tråd
 
 okay...
Forfatter: 
Dato:  13-06-2013 23:25

så er jeg med.

 

den grimme ridning er ok bare det er mindre rutinerede der gør det

 

skulle bare være helt sikker på om i var imod al grim ridning eller kun dressur toppen. har vist fået svaret efterhånden.

 

angående at gå bag lod og rollkur selv... det kan de fleste der har siddet på en sensibel hest vist godt være enig med mig i... jer der ikke har oplevet det skal nok nikke genkendende til det en dag. hvis du gider se de videoer jeg har linket til ses der både åben bund, bag lod, spidse muler i frihedsdressur. kunne "tegne" en kandar på hesten i et still billede og så ser den skam ud ligesom dem der vises i tråden. de fleste heste viser dog også gerne dette på folden hvis der sker noget der får dem op i det gear.

 

nu bliver tråden personlig fordi man ikke lige har samme mening og ser verden i andet end sort/hvid og det niveau gider jeg ikke droppe ned på så hopper af her, tager en kop kaffe og fejrer janteloven.


Rønnebærrene er sure..... sagde ræven der ikke kunne nå dem !

2
12
Svar på denne tråd
 
 okay så hvad
Forfatter: 
Dato:  13-06-2013 23:37

er det du siger?

 

At fordi Alexanders heste - det er ham du kalder firheds dressur, by the way- ser stressede ud, så er det i orden at vores danske top ryttere behandler deres heste som skidt?

 

Undskyld, men det forstår jeg ikke?

 

Og jo, jeg er bestemt imod al slags mishandling, men der er forskel på overlagt mishandling fra folk som burde vide bedere og fra små unger på rideskolen...

 

de små unger skal lære ar ride et sted, hvis det her er den slags idoler de vokser op med, hvordan skal de så nogensinde vide bedere?

 

Mht sensible heste, jeg har redet nogen af de mest sensible a slagsen, du kan komme asfted med at møde, gennem årene, og ALDRIG mødt en der frivilligt gik roll kur med munden åben og hovedet nede på bringen eller omme bag sin egen skulder.... eller som spontant gik rundt med en blå tunge...

 

Det er lidt for nemt er det ikke, bare at smide janteloven efter os? Helt ærligt, synes du det her er acceptabel ridning fra danmarks elite?

Jeg synes egentlig at standarden burde være noget højere og at vi alle sammen skulle være med til at forlange at den blev det... Undskylder hvis det blir for personligt, eller løb du bare tør for argumenter?


starstonestenfalk.wordpress.com/

 

Saleem OX

Apocalipse Ibn Saleem

Marble Dane XX

Ac Bahiyya Jawahir OX

Ablazing Legacy OX

2
3
Svar på denne tråd
 
 tralala lu la lej
Forfatter: 
Dato:  14-06-2013 05:53

rosalia

 

det er ihvertfald løgn, jeg har reddet flere sensible heste (michellino heste, xx, følsomme trakehner osv) og ikke en af dem har gået sådan med hoved og hals, og nej en senibel hest skal på ingen måde derind og gå, og går den derinde så er det dig som rytter der har fejlet, dig som rytter der rider fokert, formentlig med alt for meget tøjlekontant, hvilket man sjældent har brug for på de rigtige følsomme, her har man nemlig en fantastisk mulighed for at forfine sine hjælpere..

 

selfølgelig er der ikke nogen der kan lide grim ridning, men du kan ikke samligne uerfarene heste mennesker og eliten, det er både unfair overfor den uerfarene og eliten, de har jo trods alt lavet et eller andet for at komme til tops (trænet underarme bla).

 

jeg er skam hverken personlig eller andet, men du er nød til at acceptere vi ikke er enige med dig, og det er svært at forstå nogle syntes det her i orden, jeg mangler stadig noget saglig dokumentation fra dig der fortæller hvorfor hesten så har blå tunge, meget åben mund, går stærkt under lod, men næsen spændt godt ind. frem for du bare skyder på alle andre ridefolk og siger når tykke lise gør det på musse, så kan Andreas helstrand også gøre det på hans hest, hvis fjordhestelotte bliver hevet op så hun ikke render afsted og æder græs så kan nintendo (en elite hest) sørme også godt gå sådan.

 

du kører debat formen, hvis naboen slår sine unger, må jeg også gøre det..


Den bedste dag i mit liv var da jeg fik grønt lys til at ride igen :-)

 

Nu på prinssesse hesten Pandora <3

 

Blev mor den 28/08-12 til den smukkeste lille dreng <3 <3

8
2
Svar på denne tråd
 
 
 Rollkurforbud
Forfatter: 
Dato:  14-06-2013 07:59

Fra Ridehesten 2009:


>> Ved en FEI-konference i Lausanne den 9. februar 2009 blev træningsmetoderne rollkur og hyperflexion defineret som "bøjning af hestens nakke under tvang". Disse træningsmetoder vil fremover være forbudt og skal sanktioneres ved internationale stævner. Træningsmetoden "Low, Deep and Round" blev på konferencen defineret som "bøjning af hestens nakke uden tvang", og denne metode vil fremover være tilladt <<

 

 

Der vises et billede af en hest der bøjes kraftigt af efterfulgt af denne tekst:


>> FEI har på et seminar i dag adskildt træningsmetoden hyperflektion (rollkur) og den metode som i mangel af bedre kaldes low, deep and round. Det er billeder som dette, det internationale rideforbund med en stillingtagen til spørgsmålet, ønsker at undgå på opvarmningsbanerne. (Foto: Ridehesten).<<

 

 

 

Rosalia, vil du forklare mig forskellen på billedet i Ridehesten anno 2009, og så de billeder der ligger her i tråden, hvor hestene også bøjes af?

www.ridehesten.com/dk/Heste-nyheder/ SeNyhed/?ID=7369

 

Jeg gentager gerne teksten fra billedet i Ridehesten:
>> Det er billeder som dette, det internationale rideforbund med en stillingtagen til spørgsmålet, ønsker at undgå på opvarmningsbanerne <<

 

Og her et billede fra DM 2013

www.facebook.com/ photo.php?fbid=5744404...2F%2Ffbcdn- sphotos-b-a.akamaihd.net%2Fhphotos- ak- frc3%2F971754_57444046...=960%2C640

 



De venligste hilsner Louise

6
0
Svar på denne tråd
 
 Rosalia...
Forfatter: 
Dato:  14-06-2013 09:17

Du læser ikke hvad jeg skriver... (ikke at du har gjort det overhovedet...!)

 

Nej det er selvfølgelig ikke mere okay, at musse bliver behandlet dårligt, af lise der ikke ved bedre vs. toppen der behandler deres heste dårligt.

MEN det er mere acceptabelt (ikke okay) når lise ikke ved bedre, eller lise har fået afvide af toppen, at det hun gør er rigtig (stadig uvidenhed i min bog), eller har set toppen, og så tror at det er okay at behandle sin hest sådan...!

 

Og så kan man vende det om og sige: er det okay at toppen gør det, bare fordi Lise gør det...?

 

Hvis det går den ene vej, må det vel også gå den anden vej...?

 

 

Og jo der er stadig kæmpe stor forskel på Alexander og det der er vist her, som du selv pointere så har hesten i din video IKKE en kandar på, dens hoved bliver ikke hivet ind, den er ikke tvunget via smerte i munden.

 

Du skal ikke påstå at Nintendo ingen smerte føler når hans rytter gør det her:


Billede


Det her:
Billede


det her:
Billede


det her:
Billede


det her:
Billede


eller det her:
Billede


Jeg har tre heste der er halv fuldblod eller derover, jeg har redet en del Romanover, og et par efter Nobelman, en del ungheste, og et par GP heste. Og ingen af dem gik rollkur "af sig selv"

Og der var ellers et par mere end bare lidt sensible heste imellem...!

 

Igen ingen hest går som på de overstående viste billeder af sig selv, det skal du virkelig ikke prøve at bilde mig ind...!

 

 

Igen hvem har lært dig din ride teori...?

Syntes måske du skulle gøre dig selv den tjenste at købe Hasse Hoffmanns bog om dressur, for hvis der er nogen der har brug for at læse den, er det vist dig...!

 

- Lotte

 

Ps. er igen enig med varmblod*er vejen frem*


Med


Heimdals Knut

Rædkær´s Le Louvre

Stenhedegårds Dorién

Rosenheim

 

My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse!

Keep it simple. Keep it easy, and if its not you are doing it wrong!

4
2
Svar på denne tråd
 
 griner....
Forfatter: 
Dato:  14-06-2013 10:26

her er det jo et spørgsmål om, hvorvidt man accepterer en tøjlepålagt hovedholdning, som en del af træningen.

 

Den debat har intet at skaffe med en debat, der efterhånden er baseret på mishandlingsterminologi.

 

Nintendo blev ikke redet pænt, det er gået op for de fleste, men er vi så ikke tilbage ved at ENKELTE ryttere har tabt sutten, hvilket ses i alle sammenhænge.

 

At klandre andre for ikke at kunne "rideteori", fordi de er uenige er ikke videre givende for noget.


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

10
4
Svar på denne tråd
 
 hmm....
Forfatter: 
Dato:  14-06-2013 10:44

Nu er Hasse H tilhvertifald ikke uvidende omkring sin rideteori, men stadig er en piaf så udtrykt således..

 

www.ridehesten.com/dk/Heste-nyheder/ SeNyhed/?ID=14217

 

Her ser hesten ikke ud til at nyde det store teoretiske input mere end Nintendo.

 

 

Uanset, hvilken "teoretiker" man følger, så kommer man ikke uden om, at ridning live altid vil afvige fra det tænkte ideal.

 

Derfor skal enhver debat heromkring føres nuanceret.

 

De momenter, der vitterligt er momenter skal frasorteres, taktfejl og midlertidige kommunikationsfejl skal vurderes som det, det er, og berettiget kritik tilrettes de, der har fortjent den.

 

Ens egen personlige ridning, og holdning omkring træning, burde måske tages til revision, hvis man er overbevist om, at det er en endelig sandhed man er nået frem til, for så er ens udvikling stoppet..

 


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

9
4
Svar på denne tråd
 
 Hasse H
Forfatter: 
Dato:  14-06-2013 12:58

Når du er i stand til at vurdere andres manglende teori, hvordan kan det så være, at du kan anbefale Hasse Hoffmanns bog og samtidigt være så tilfreds med formen på din unghest?

 

I øvrigt enig med nimbus.

Falder jeg over en dårlig karfoffel i køkkenhaven, er det ikke sådan, at jeg udråber alle kartofler til at være uspiselige.

 


Cirkelinemus :-)

 

5
4
Svar på denne tråd
 
 Okay...
Forfatter: 
Dato:  14-06-2013 16:57

Har i set det første indlæg...? Tror måske der er lidt mere end én "kartoffel" der er dårlig...

 

 

Som sådan er jeg ikke imod en "tøjlepålagt hovedholdning" så længe den ikke er mere end hesten kan bære, og så længe den ikke er tvunget...

Her mener jeg at man sagtens kan vise hesten vejen ned til indvendig eller udvendig, med en let kontakt til siden feks.

 

En holdning der er skabt via tøjlen alene, er ikke velset i min bog, da det er direkte nedbrydende for hesten...

 

Nu syntes jeg så der er meget langt fra den piaffe (over jorden?) som Nintendo mfl. viste, til den nimbus viser af Tiesto.

Nuvel, jeg kan godt se den er noget snæver fortil, og ser lidt presset ud. Tilgengæld sætter den sig enormt flot bagtil, den vinkler i bagbenen, istedet for bare at løfte dem op, og Hasse sidder i et flot aflasende sæde, og følger hestens i dens bevægelse.

Nu har jeg desuden set en hel del andre billeder af netop denne equipage i denne øvelse, og det ser nu altid pænt ud det jeg ellers har set...

 

Og uden tvivl er ridning en meget nuanceret ting, der er ikke kun "lille lise" og "toppen", der 1000 nuancer indimellem, men nu brugte Rosalia selv disse definitioner, så kunne vi ligeså godt fortsætte i den stil, det virkede til at det var det hun forstod bedst...!

 

Der er desuden heller ikke kun rigtigt, der er en million nuancer i rigtigt, og det er op til den enkelte rytter/træner at finde det der fungere allerbedst for netop den hest der arbejdes med.

 

Der er heller ikke kun forkert, der er ligeledes mange nuancer i forkert, nogle værre end andre, men ikke desto mindre er de alle forkerte...

 

Der er desuden ingen "endelig sandhed" - nogle trænere har dog virkelig nogle utroligt vise ting at formidle og disse trænere skal bruges...!

Ridning er et puslespil, som vi samler brikker til hele livet, og jeg har ikke dem allesammen, jeg finder nye brikker, hver evig eneste gang jeg er sammen med mine heste eller er ude og ride - nogle gange små brikker, andre gange er det nogle kæmpe store nogen...!

 

Ang. Rosalias ridetori, ville jeg bare utroligt gerne vide hvem der har fyldt hende med alt det direkte forkerte viden hun har fået fat i, af den simple grund at så ved jeg da hvem jeg skal undgå i fremtiden...!

 

Ang. min egen unghest og min ridning, har jeg ikke de store kommentare til det, da det ingen relevans har for denne tråd, what so freaking ever...

 

Andet end, da jeg også syntes dette har en relevans for netop denne debat, taget direkte fra Hasse's Bog:

 

"Hesten skal først og fremmest lære at gå frem for schenklen, stoppe for tøjlen, og være schenkelret .... Mellem disse signaler og i et samspil mellem rytterens hjælpere; den fremaddrivende, modholdende og sideførende hjælp bringer rytteren hesten ind i den form, som den har gavn af at gå på i det uddannelsestrin, den er nået til."

 

"Enhver hest skal gå i den rigtige takt og bæring, således at det afskub, der kommer fra bagbenene, giver den form, hesten har foran."

 

"Hesten skal være i balance, men den må ikke gå i en tvungen form"

 

"Og så bør man huske på, at det ikke så meget er hovedets og halsens placering, man skal se på, men mere på bagbenenes arbejde og placering inder hesten"

 

- Hasse Hoffmann

 

 

 

Fortsat god dag

 

mvh. Lotte


Med


Heimdals Knut

Rædkær´s Le Louvre

Stenhedegårds Dorién

Rosenheim

 

My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse!

Keep it simple. Keep it easy, and if its not you are doing it wrong!

8
1
Svar på denne tråd
 
 jamen...
Forfatter: 
Dato:  15-06-2013 00:31

kære TS, jeg er næsegrus beundrer af Podhajsky, og kan hans bøger udenad, men når jeg ser filmene fra 50èrne af deres opvisninger, så støder jeg såmænd på de samme grundfejl, som du knipser på Broholm 60 år senere.

 

(De få voldelige episoder undtaget, forstås).

 

Så kan man enten vælge at tænke, at det er utroligt at de ikke kan huske, hvad de selv har skrevet, eller også må man filosofere over, hvorfor der er den forskel mellem den, ellers dejlige, absolutisme, der er fremherskende i deres værker, og så udførelsen, trods fraværet af nymodens prestigejageri.

 

Bevares, det er nemmere kun at forholde sig til den sort/hvide version, og skønt at ende en argumentation med nogle citater, der almindelig mundsvær blandt ryttere..

 

(Faktisk kan jeg erindre næsten identisk ordknepperi fra AH)

 


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

5
2
Svar på denne tråd
 
 Smerter
Forfatter: 
Dato:  15-06-2013 08:37

For mig at se handler debatten nu så ikke om tøjlepålagt hovedholdning, men om retten til at dømme ens egen fortolkning af diverse udtryk hos hesten og diverse udtryk hos medskribenter som værende sandheden.

Fortolkning er individuelt fra person til person.

 

Navnet på Rosalia's underviser er dermed uvæsentligt. Rosalia fortolker på underviserens ord, lige som du fortolker på Hasses ord. At din ridning på unghesten så ikke er uvæsentlig, er netop fordi den er et billede af din fortolkning og din efterfølgende praktiske udførelse af disse ord. - Og jeg spørger igen: Hvordan kan du fremhæve Hasse og samtidigt være tilfreds med formen og arbejdet på din unghest?

 

Jeg læser Rosalias indlæg som et forsøg på at skelne mellem ubehag og smerter. Der bliver skrevet smerter i stort set alle indlæg, men er der reelt ikke blot tale om ubehag i forskellige grader?

Vi påfører hesten ubehag i vores omgang med den - det kan ikke undgås. Men at et ubehag er identisk med smerter - det er en fortolkning.

 

Jeg har en hest, der finder så stort ubehag ved grimer, at den vender om og går væk, når grimen skal på, hvis det ikke er en helt bestemt grime. Er der tale om smerter? Nej. Samme hest siger intet til trensen, og står i øvrigt helt roligt og afslappet, når tingen monteres.

 

At der er ubehag forbundet med kandar og tilsnørret næserem er oplagt - men smerter? Det kan diskuteres. Og jeg vil give Rosalia ret i, at hesten har et mønster for at vise ubehag uanset om den kan gå væk eller ej. At de enkelte heste har været trænet med smerter skal jeg ikke kunne sige noget om, men jeg tvivler stærkt på, at de kan arbejde sig igennem et dressurprogram - med smerter.

 

Nogle ryttere - både top og bredde - opererer med en grad af ubehag, som ikke er i orden. Og så er det i mine øjne fuldstændigt lige gyldigt, om der er tale om bevidst eller ubevidst hensigt fra rytteren. Derfor syntes jeg, det er rigtig ærgerligt, at hele disciplinen tages som gidsel for nogle rytteres ridning.

 

Men som jeg læser dit billede af Hasses piaff, så er det ok, at Tiesto ser presset ud, når den blot har den rigtige form? Hesten må altså gerne vise ubehag, hvis blot man i øvrigt sympatiserer med piloten? Eller piloten ikke ved bedre?

Det sætter jo så ridningen generelt i et helt andet lys, hvor det er umuligt at navigere.


Cirkelinemus :-)

 

3
5
Svar på denne tråd
 
 dressur...
Forfatter: 
Dato:  15-06-2013 09:11

Nimbus:

 

Jeg syntes det er godt vi har "absolutisme", at vi har det perfekte i "bog form" som vi skal stræbe efter, som vi kan bruge til vores daglige ridning, ligesom du også bruger den fra den/dem? (kender dem ikke) du omtaler...

 

Nu skal vi jo så huske på at at det er levende, meget stort dyr vi arbejder med, og det vil, hver evig eneste gang vi sætter os op på dem være uforudsete siturationer. der vil ligeledes være steder hvor hesten bevæger sig "uhensigtsmæssigt" i forhold til idealen, og det er her vi skal løse dette "på bedste vis" - men løsning kan evt frembringe lidt dårlige momenter, og her snakker jeg ikke om det der bliver vist af Donnperignon, Nintendo elller Akeem, som er vist overfor, men billder som dette hvor hesten desværre ikke er helt i balance, heraf takfejlen, men hvor hesten ellers arbejder i en ganske flot form:


Billede

 

Og det er okay, ingen er perfekte...! Ingen hverken Lille lise, toppen eller de 1000 nuancer midt i mellem, og det er acceptablet, for vi kan ikke, da vi arbejder sammen med et andet levende væsen opnå det perfekte.

MEN derfor skal det perfekte stadig være der, selvom det måske kun er på papiret - sådan at vi ved hved der er rigtigt, og hvad der ikke er...!

 

Ja se den slags har jeg så aldrig hørt fra AH, jeg har istedet hørt et begreb som "fede forben", at der er okay at øve piaff trin på sin 4 års (har jeg set), samt versader, travers mv...!

 

Ang. hasses piaff - nej det er ikke helt okay at hesten står i den form den gør, det skrev jeg vist heller ikke, men derfor er dette "dårlige moment" stadig en millard gange pænere en den piaff "over jorden?" som bliver vist længere oppe - men derfor er det stadig en "forkert brik" selvom han dog har en hel del flere rigtige brikker med i hans piaff...

 

Ang. smerte vs. ubehag - ubehag er ganske okay, vi kan ikke leve med hesten uden at påføre dem en eller anden form for ubehag.

Men du skal ikke prøve at bilde mig ind - cirkelinemus - at nintendo eller Donnperignon eller Akeem ingen smerte føler når deres hoved bliver revet rundt i unaturlige positiner, i en ren kandar stang, når AH klapper Akeem i røven 5 gange i rap x 2, så jeg kan høre det oppe på stævnebanene, eller når Nintendos rytter sidder med sporen i siden på hesten en hel langside...

For den hopper jeg bare ikke på... Og så er det lige meget om det var disse topryttere der gjorde det, eller lille lise,(eller de 1000 nuancer indimellem der gjorde det) det var stadig ikke okay...!

 

Men hvis lille lise ikke får afivde at det er forkert, hvofra skal hun så vide det...? Jeg er helt sikker på at toprytterene godt ved det...

 

Undskyld hvis dette indlæg ikke giver den store mening - det er skrevet lidt i hast, da jeg har lidt travlt i dag...

 

Fortsat god dag til jer...

 

Mvh. Lotte



Med


Heimdals Knut

Rædkær´s Le Louvre

Stenhedegårds Dorién

Rosenheim

 

My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse!

Keep it simple. Keep it easy, and if its not you are doing it wrong!

11
0
Svar på denne tråd
 
 hov.hov..
Forfatter: 
Dato:  15-06-2013 12:50

Hvis hesten på billedet er på vej ind i en galoppirouette, så er det ikke en taktfejl, da det dersens moderne videnskabs-noget har medført at en pirouette er 4-taktet, det er nemlig kun muligt i teoribogen at udføre den 3-taktet..


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

3
3
Svar på denne tråd
 
 kommentarer
Forfatter: 
Dato:  15-06-2013 17:08

Hej.

 

Jeg har fuldt med i debatten, og vil egentlig ikke blande mig i holdningerne. Men jeg kan se, at Ridehesten har en nyhed omkring, hvilken kommentarer DRF har til netop (går jeg ud fra) disse billeder og den medfølgende kritik.

 

Jeg har ikke deres Ridehesten+ abonnement. Er der nogen, der har det og har tid til lige at skrive, hvad de siger til hele affæren?

 

På forhånd tak


Aim for the moon - and if you miss it,

grab a star!

 

Lektiehjælp/privatlærer tilbydes - erfaren og med succes på tværs af de sproglige og samfundsfaglige linjer.

København/Nordsjælland.

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  15-06-2013 17:14

 

Oprettede en gratis bruger til anledningen, det er bare den sædvanlige udenoms snak og " alting er godt og vi holder øje " ;)

" Billederne har givet anledning til en del debat og kritik af særligt danmarksmester Anna Kasprzak. Dansk Ride Forbund sagsbehandler ikke i det offentlige rum, men har følgende kommentar til debatten:

Hestevelfærd kommer altid i første række for Dansk Ride Forbund. For at sikre, at vores konkurrenceheste har det godt og altid er fit to compete, overvåges og tjekkes hestene af dyrlæger og fysioterapeuter både før, under og efter konkurrence.

Vi har fuld tillid til, at vores ryttere gør, hvad de kan, for at sikre deres hestes velfærd. Skulle der opstå situationer, hvor der er tvivl om, at reglerne er blevet overtrådt, tager vi selvfølgelig sagen op og behandler den. Dette sker dog ikke i det offentlige rum, men hos de rette instanser.

I forhold til de offentliggjorte billeder fra DM 2013 af Anna Kasprzak, har vi følgende kommentar:

Vi bakker 100% op om Anna og hendes ridning. Vi kender Anna og hendes familie gennem mange år, og en ting er sikkert - hestevelfærd er og har altid været en førsteprioritet for Anna og familien, og de er et eksempel til efterlevelse. At dømme Annas ridning ud fra øjebliksbilleder er urimeligt, da et still-billede fra en bestemt vinkel har svært ved at gengive den komplette virkelighed.

Udtalelse fra landsholdsdyrlæge, Hans-Christian Matthiesen:
- Jeg har fulgt de danske landsholdsheste gennem 8 år, og jeg var til stede som stævnedyrlæge under DM. Ved DM tjekkede vi hestene både før, under og efter konkurrence, og vi oplevede, at hestene var fit to compete, og vi så ingen tegn på, at hestene havde lidt overlast. "


Nu meget eget ponydyr

 

1
4
Svar på denne tråd
 
 rideforbund
Forfatter: 
Dato:  15-06-2013 17:16

Da det er en udtalelse fra rideforbundet kan du finde den på rideforbund.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 tralala lu la lej
Forfatter: 
Dato:  15-06-2013 17:23

sikke da en objektiv umelding fra DRF

 

Vi bakker 100% op om Anna og hendes ridning. Vi kender Anna og hendes familie gennem mange år, og en ting er sikkert - hestevelfærd er og har altid været en førsteprioritet for Anna og familien, og de er et eksempel til efterlevelse - og det lader vi så bare stå for sig selv

 


Den bedste dag i mit liv var da jeg fik grønt lys til at ride igen :-)

 

Nu på prinssesse hesten Pandora <3

 

Blev mor den 28/08-12 til den smukkeste lille dreng <3 <3

13
0
Svar på denne tråd
 
 Hurra for
Forfatter: 
Dato:  15-06-2013 19:00

Dansk Rideforbund... dem kan man altid regne med



starstonestenfalk.wordpress.com/

 

Saleem OX

Apocalipse Ibn Saleem

Marble Dane XX

Ac Bahiyya Jawahir OX

Ablazing Legacy OX

6
1
Svar på denne tråd
 
 Trist tråd......
Forfatter: 
Dato:  15-06-2013 19:44

Til at starte med forstår jeg simpelthen ikke hvorfor man tager til et sådan arrangement, hvis man ikke synes om det der bliver vist? Ville personligt aldrig bruge tid, penge og energi på at tage til koncert med f.eks. et band jeg på forhånd viste jeg ikke kunne holde ud at se og høre på!! Kan udemærket forstå at man blive frusteret over at se heste blive behandlet på denne måde, men at støtte projekt med sin tilstedeværelse og efterfølgende med at give det omtale, så DRF, samt de aktuelle rytter, får mulighed for forklare med store ord hvordan det hele bare handler om hestevelfærd. Vand blomsterne og lad dog ukrudtet visne hen. Lad os se nogle billeder og videoer af de rytter der viste pæn ridning, og lad deres navne bliver set på nettet.

 

Min personlig frustration med hensyn til denne slags arrangementer, handler ikke om smerte vs. ubehag eller manglende hestevelfærd. Synes dens slags begreber er meget difuse i ridesporten, da vi egetlig ikke præcis ved hvordan en hest skelner mellem ubehag og smerte, og vi ved at vi engang imellem må gå på kompromi med hestevelfærden for at få hesten til at passe ind i vores moderne verden.

 

Min frustration går på hvor mange (dommer, rytter, avler, underviser og lise'er) der har glemt hvor dressuren kommer fra og hvor smuk den kan se ud. Hvor er letheden. elegancen, smidigheden og hesten der ligner et stolt og modigt væsen, der er i stand til at blive en forlænges af sin rytter, og villigt udføre hvad rytteren beder om! Synes generelt det er pinligt så imponeret folk ofte bliver af at se noget så simpelt som en lydig hest = ingen synlige hjælper :-(

 

Håber virkelig der med tiden vil komme mere fokus på dem der gør sig umage for at bevare dressurens grundlag :-)

7
4
Svar på denne tråd
 
 Julebassen
Forfatter: 
Dato:  15-06-2013 21:38

Hvordan mener du man kommer burhøns til livs? Ved kun at tale om og vise billeder af fritgående høns?

 

Hvad med træmmekalve? billeder af kødkvæg på marken med deres kalve?

 

Hvad med overgreb på børn? dem kommer vi også bedst til livs ved at skabe omtale for alle de børn der har det godt?

 

Jeg har svært ved at se hvordan man på nogen måde kan skabe omtale og oplyse den almene befolkning og andre hestemennesker om at der foregår grimme ting i ridesporten ved kun at vise pæne billeder.

 

Denne tråd har jo rent faktisk også startet noget. Nok til at DRF er kommet med en udtalelse og det endda i en weekend.

 

jeg er så meget enig i at letheden er blevet glemt et sted derude sammen med de små usynlige hjælpere.

13
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-06-2013 00:11

 

Kunne DRF finde paa et mere overfladisk, selv-satirisk svar hvis de havde proevet?

 

Og skal vi tro paa HC, en dyrlaege og FEI dommer, hvis egen hest med led-fejl i nakke og ryg ifoelge ham blot var 'dum' og havde behov for lidt taev?

 


Portrætter males efter foto:


luxmondy.daportfolio.com/



Cetereum auteum censeo Hyperflexionen esse delendam.

(nogenlunde efter Cato)

 

11
1
Svar på denne tråd
 
 griner...
Forfatter: 
Dato:  16-06-2013 00:20

Skal vi fæste vores lid til en folkedomstol, anført af en selvbestaltet undercoverpapparazzi, der heldigvis kan skelne smerte, som hos de forhadte ekvipager, fra glæde over flotte vinkler i bag, som HHs piafhest, så der er nogen til at dømme levende og døde..

 

Tænk, om DRF stod bag deres dommere, og vi andre blev overladt til at tænke selv


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

3
8
Svar på denne tråd
 
 Jane B
Forfatter: 
Dato:  16-06-2013 00:42

Problemet er at vi som mennesker har svært ved negationer og at vores visuelle hukommelse bliver meget påvirket af gentagelser, samt at hele vores software er optimeret til at genralisere. Vi er simpelthen meget nemme at manipulere visuelt med. Så hvis vi ikke får mulighed for at se alternativer, så "glemmer" vi desværre simpelthen hvordan det egentlig skal se ud.

 

Og angående burhøns, så er min erfaring fra mine egne frit gående høns, at når folk ser hvor meget høns har brug for at hakke i jorden, støvbade og slappe af i solen, giver det meget mere mening for dem, hvorfor høns på ingen måde hører til i et lille bur. Så ja, jeg mener faktisk at gode eksempler har en stræk, og desværre ofte undervuderet, effekt! Mange bliver virkelig overrasket når de ser hvor meget "personlighed" en høne kan have.

 

Men der hvor vi egentlig opfatter den tråd vidt forskelligt er, at jeg ikke mener at det er den almene befolkning eller andre hestemennesker der skal oplyses om disse billeder. Hvad skal den almene befolkning gøre ved det? - forbyde ridning? Og de andre hestemennesker, er vel sådan en som mig, der ikke mener den moderne sportdressur er fair over for hesten , og derfor ikke støtter op om arrangementer som dette - og vi bliver jo ikke mere oplyst af disse billeder.

 

Efter min mening må det være sportsdressurens støtter der skal tage ansvar. En tom tribune og et "din søgning gav ingen resultater" på google ved "DM dressur", skulle nok få DRF til at tænke i nye baner.

 

DRF's udtalelse synes jeg simpelthen er pinlig - skriver de ikke lidt direkte at hvis bare man kender nogen i DRF godt, så har man deres støtte uanset hvad resten af hesteverden mener. For mig lyder det som om DRF er inhabil i denne sag!

 

Selvom vi er uenig angående denne tråd, er jeg glad for at jeg ikke er den eneste der savner lethed og harmoni i den moderne dressur :-)

3
3
Svar på denne tråd
 
 Det har massiv effekt at
Forfatter: 
Dato:  16-06-2013 01:16

"handle politisk" = man køber ikke sæd (dvs avler ikke med hingste hvis man ikke kan lide måden ejer træner/rider/fremviser på og man køber ikke afkom senere, heller), produkter/tilskud, sadler, udstyr, heste, undervisning med de ryttere eller deltager i arrangementer hvor den slags foregår - andet end for at dokumentere det.

 

Så sender man en mail til arrangørerne "jeg kunne godt tænke mig at deltage i dit og dut, men grundet tidligere "hesteu-venlige" begivenheder (beskriv disse, gerne billeder) afstår jeg fra at købe billet/ afstår fra at støtte arrangementet.

 

Et par tusinde eller flere af den slags mails og manifestationer op til større arrangenmenter skulle nok rykke de dovne, blinde, døve og stumme hestepolitikere/arrangører/TD´er/ dommere.....sådan over tid.

 

Hvis folk virkelig MENER det og handler på det.Virkelig sætter hælene i = nægter at støtte det cirkus, på enhver tænkelig måde.

 

Lad være at købe foder, forsikring, transport mm hos de der sponsorerer de voldelige ryttere osv osv....find selv på flere, lav lister, del dem.Det er nemt nok at se i diverse blade og på hjemmesider, hvem der er støttet af de store firmaer, skriv dem en mail om hvorfor du ikke længere vil bruge deres produkt og køb noget andet.

 

Det er de helt almindelige ryttere der lægger HOVEDPARTEN af økonomien i heste-sektoren og vi bestemmer selv hvor vi lægger vores penge. Der er ganske frit valg på alle hylder.

 

Hvis bare 25 % af de almindelige ryttere handlede gennemført politisk-økonomisk på alle områder, så skulle I se løjer- det ville flytte noget. Over tid.Kort tid.

 

Hvis man synes Nathalie rider pænt (det synes jeg er gennemgående) så vælg de leverandører som HUN er sponsoreret af fx mht foder, forsikring, udstyr.....und so weiter og smid en mail om dit valg.

 

Både om tilvalg og fravalg.


Lipizzanere til salg:

* Rolig,barok type,vallak f.2009,ryttervant,157 cm

* Lipizzaner/DSP-hoppe,7 år,155 cm,tilredet

Begge er trafiksikre og turfornuftige.

13
0
Svar på denne tråd
 
 Hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  16-06-2013 08:15

Der kan helt givet være smerter forbundet med brugen af pisk. Men anvendelse af denne er ikke forbeholdt ridestile. Pisken er et hjælpemiddel tilgængeligt for alle. Evt. tvivlsom anvendelse af pisken er altså ikke kun kendetegnet for dressuren.

 

Nintendos rytter sider med sporen i siden på hesten en hel langside: Jeg kan ikke finde pågældende situation illustreret med billeder? Det kan også være aldeles vanskeligt at vurdere kraften bag signalgivning med schenklerne ud fra et billede. Men nej, jeg vil ikke automatisk mene, at anvendelse af en spore er smertevoldende.

Ligesom jeg ikke automatisk mener en væsentlig grad af afbøjning - overbøjning - er smertevoldende. Du har selv skrevet, at der er en smal sag at lære en hest at gå bag lod. Og med hensyn til overbøjningen - så er hestene her formentlig vant til dette, de følger med i bevægelsen, dvs. bøjningen kan gøres for let hånd. At der er tale om at rive, hive og flå skal nok forstås med visse modifikationer. Du skal ikke rive, hive, flå ret meget i et bid før hesten er bakket af på det, eller så død for bid, at de finere signaler, der kræves til de enkelte øvelser ikke er muligt. Der kan givetvis være ubehag forbundet med hovedpositionen, og man kan helt sikkert diskutere hvilken gavn hesten har af "øvelsen". Med FEI-reglerne i hånden er nogle af situationerne ganske enkelt ikke tilladt, men at dømme dressurdisciplinen ned på dette?

 

Jeg vil give Jullebassen ret - der er langt mere udvikling og læring i at vise de gode ridt end denne følelsesmæssige udladning, der ingen gavner. Nu har disse billeder affødt en udtalelse fra en dyrlæge på stedet, og hvad så nu?

 

Jeg kan ligeledes tilslutte mig eva lydeking-olsens metode. Vil man lave ændringer, så er dette en yderst effektiv måde.


Cirkelinemus :-)

 

4
4
Svar på denne tråd
 
 Hængt ud...
Forfatter: 
Dato:  16-06-2013 08:42

Jeg må ærlig indrømme at jeg bliver lidt træt af at folk skriver sådan her: "Jeg er ikke tilhænger af, hvordan disse heste rides. Men egentlig synes det er forkert, at hænge rytterene ud på den måde. Hvis man er interesseret i at være på toppen i ridesporten, går det bare ikke at hygge med sin 'tulle-pony'"

 

Det kan godt være at rytteren bliver hængt ud, og hvad så? jeg mener, man ser et billede af, hvordan rytteren rider. Kan rytterne ikke lide at det kommer ud, må de ride så de ikke bliver "hængt ud". Hvis de red pænt, ville billederne jo også komme herind, der er jo billeder af pæn ridning imellem disse billeder. Det her er en kamp for hestene og ikke for at man skal holde hånden over rytterne. Det er rytterne, der er skyld i den kamp der for hestene...!

 

Jeg synes, at sådan et uddrag af en kommentar, som jeg har gjort fed, giver udtryk for, at det er okay, at påføre væsentlig ubehag og smerte på sin hest, hvis man vil være med i toppen af sporten. Man skal åbenbart ikke gå efter at hygge med sine heste, det er kun pony-folket der kan det.

For mig bliver heste gjort til et redskab uden føelser, når man kommer med sådanne udtalser, og så tænker jeg: KØB DOG EN CYKEL...! Jeg er træt af ,at der sidder nogle mennesker, og synes det er lidt synd for de ryttere, der hver eneste dag hiver deres heste i munden, påføre smerte og stress, samt ikke tillader hesten af trække vejret ordentligt, fordi de gerne vil være i toppen af sporten.....!

12
0
Svar på denne tråd
 
 en mere herfra
Forfatter: 
Dato:  16-06-2013 08:59

Ydermere tænker jeg, at dem der bliver så stødt over at billederne bliver vist, er det dem, der selv har en dårlig smag i munden, og inderst inde godt ved, at der kan tages samme billeder af dem under ridning...? Går de rundt og føler en angst for at blive "udstillet" på Hestenettet???? Nå bare en tanke...

7
2
Svar på denne tråd
 
 Nimbus
Forfatter: 
Dato:  16-06-2013 09:50

"Skal vi fæste vores lid til en folkedomstol, anført af en selvbestaltet undercoverpapparazzi, der heldigvis kan skelne smerte, som hos de forhadte ekvipager, fra glæde over flotte vinkler i bag, som HHs piafhest, så der er nogen til at dømme levende og døde..

 

Tænk, om DRF stod bag deres dommere, og vi andre blev overladt til at tænke selv "

 

For det første, nogen skal vel dømme, når nu drf og dommerne ikke kan??? eller så er det bare i orden?

 

Her er ikke tale om forhadte equipager, i guder hvor sku du sætte dig ned og læse hvad vi skriver, her er billeder af alle hestene ved DM finalen, den slags gider jeg ikk ha skudt i skoene...!

 

her er tale om en forhadt ridestil, ja, og om at mishandling ikke burde være lovligt eller blive præmieret, og det gælder sku hvem som helst!

 

Og FYI, vi var på ingen måde undercover, vi stod frit fremme... Andreas så os, vi har ind til flere billeder hvor han kigger direkte ind i kameraet... men efter som der ingen officials var, havde han, lisom os, ikke nogen at klage til....!

Og papparatzzi's blir vist betalt for deres billeder, det har vi på ingen måde bedt om eller forventet, men siden hvornår blir man til en undercover papparatzzi fordi man tager billeder i fuld offentlighed ved et stævne? Puha, så må jeg nok hellere lade være a lægge de billeder op jeg tog til dyreskuet i går, de var ellers pæne, alle sammen...

 

Sjovt nok ser det ud til at 'lille lise og musse der hjemme' faktisk KAN ride, det er kun på top plan vi har et problem...

 

 

Når det er sagt, det her har spret sig som ringe i vandet- det var hvad vi håbede på, men hold op det er gået stærkt, og ja, når trådstarter og jeg aldrig er set i ridesporten igen så er det ganske enkelt fordi vi kommer på den sorte liste nu...

 

Og jo, jeg har været dér før, så deeet skal man ikke grine af... rideverdenen er et frygteligt sted, hvor man åbentlyst må mishandle sine dyr, hvor folk stædigt og nidkært forsvare retten til at gøre det og hvor de få som åbner munden blir kaldt grimme navne og kommer på alle dommernes lister, så ride karieren var slut...

 

Til sidst, tak til alle jer som har set billederne og kommet med fornuftige kommentare, tak til alle jer som har hjerte og sjæl!

 

Og så tror jeg at jeg forlader tråden her, nu hvor jeg alligevel er ude at svømme må jeg hellere bruge min til på at skrive til et par aviser i stedet for at blive ved med at gentage mig selv her inde...

 

Mit album på face book er blevet delt 350 gange på mindre end 48 timer og jeg har fået 50 nye venne anmodninger i løbet af det sidste døgn... tak til alle jer også!

 


starstonestenfalk.wordpress.com/

 

Saleem OX

Apocalipse Ibn Saleem

Marble Dane XX

Ac Bahiyya Jawahir OX

Ablazing Legacy OX

13
0
Svar på denne tråd
 
 griner...
Forfatter: 
Dato:  16-06-2013 10:24

Ja, at oplyse masserne, samt beskytte Lille Lises sjælefred, har nogen gange en dejlig sideeffekt af popularitet.

 

Så er vi tilbage ved, at vi spændt venter på alle de, der vil gøre noget aktivt, som f.eks alle dem, der står til Hingstekåring og oplyser om de skadelige følgevirkninger af arrangementet, og alle dem, der har taget en TD-uddannelse, for at sikre velfærden ved stævner, og ikke mindst, dem der gør en kæmpe indsats i det daglige, for at hjælpe Lille Lise.

 

Desværre er de midlertidigt indisponerede, da det kun tæller som korrekt aktivisme, hvis det kan dokumenteres og rygklappes på nettet.

 

Jeg har intet imod påtale af dårlig ridning, men meget mod usaglig selvpromovering, hvilket er den mest fremherskende debat form.

 

Det, der undrer mig allermest, i betragtning af, hvor mange gange episoden skal fremhæves, HVOR er videoen af mishandlingen af Nintendo. Det var åbenbart så iøjefaldende og groft, at man måtte kunne lade selve billedkvaliteten fare, for så at vælge video, for netop utvetydigt at dokumentere dette. Måske kunne man have brugt en telefon?.

 

Nå, men jeg glæder mig til EM, der er mulighed for, endnu engang, at høste anerkendelse på bekostning af andre, hvilket man ikke skal lade gå fra sig, og jeg er ikke det fjerneste bekymret for at arrangementet bliver berørt af virkelige protester og indsigelser, så der bliver masser af topridning for os, der har solgt vores sjæl til djævelen..

 

Vel mødt


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

4
11
Svar på denne tråd
 
 Pippi 11 ♥Montoya♥
Forfatter: 
Dato:  16-06-2013 10:53

Der er det med ord, at de beskriver kun det de står for. Og menneskerne indeni har en vane for at læse andet og mere end det skrevne ord, samtidig med der nok også var følelser bagved, der ikke kom frem. Faktisk er det ikke ret nemt, hverken at skrive eller læse - uden at blive fanget af vaner og egne fordomme. Desuden, så husk, den fremhævede kommentar nøjagtigt er et uddrag. -Det bliver forståelsen jo ikke nemmere af. At blive reduceret!

 

Jeg er ked af, jeg ikke formår at gøre mig tydeligere på skrift. Det du tydeligvis har fået ud af mit bidrag i denne debat, er langt fra hvad meningen var. Men det beskriver jo alligevel meget godt, hvad ts er oppe imod. Forskellige mennesker. Individualitet og personlige erfaringer. Denne tråd giver mig mulighed for at se tydeligheden i mangfoldigheden blandt mennesker, hvor etik og moral bliver diskuteret.

 

Til din kommentar omkring, hvem der måske har en dårlig smag i munden, vil jeg alene sige; jeg har aldrig gjort noget mod en hest, jeg siden har fortrudt. Alt jeg igennem årene har lavet, har jeg lært af og er blevet klogere undervejs - men jeg kan stå inde for, hvordan mine heste og andre jeg har været i nærheden af, er blevet behandlet. Jeg fortryder intet! Hvad det så betyder i jeres andres ører og hvad i ville se, hvis jeg arbejdede med en hest, er ikke nødvendigvis det samme. Det er nemlig personligt. Meget personligt. Og vi er tilbage i diskutionen omkring rigtigt og forkert... Uden at blive enige!


0
0
Svar på denne tråd
 
 Lidt simple svar på falderebet...!
Forfatter: 
Dato:  16-06-2013 11:02

Når nu dommerene ikke selv kan se problemet, så er der jo nogen der må se problemet...

 

 

Cirkelinemus:

Både pisk, spore og bid er ganske gode hjælpemidler når de er brugt korrekt...

Den knap så pæne brug af dem, er desvæære ikke kun forbeholdt dressursporten, men den er OGSÅ til stede her...!

 

Ang, brugen af spore og bid:

 

I will let the pictures speak for themselves...:


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede




Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede




Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede



Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede




Billede


Billede



Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede


Billede

 

 

Er det bare et dårligt moment, hvor mange dårlige momnter skal der til for at det ikke er det mere...?

 

Hvem kan helt ærligt sige at det her okay, eller bare acceptable ridning...?

 

Og bare lige så vi kan se forskellen, for der er nogen der kan gøre det rigtig, hvilket vel egetligt bare gør det endnu værre, eftersom hun kun blev nummer 3...


Billede



 

 

 

- Over and out...

 



Med


Heimdals Knut

Rædkær´s Le Louvre

Stenhedegårds Dorién

Rosenheim

 

My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse!

Keep it simple. Keep it easy, and if its not you are doing it wrong!

9
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-06-2013 11:08

 

Nu har de jo forbudt foto og film ved EM i Herning - undskyld mig,men nu har Dansk rideforbund da for alvor et problem!

 

I mine øjne er dette et forsøg på at yde censur, og det gør man da kun, når man mener at der foregår noget omverdenen ikke skal have kendskab til eller udbrede....

 

Helt ærligt, jeg synes det er ret rystende, et eller andet sted har man jo erkendt, at det som foregår på opvarmningsbanen ikke tager sig pænt ud (mildt sagt) på billeder.Og at DRF er nødt til at forsvare deres opbakning af en rytter, men et langt og varmt venskab med familien, øger ikke just tilliden til det foretagene.

13
0
Svar på denne tråd
 
 Links...
Forfatter: 
Dato:  16-06-2013 11:09

Det bliver svært at lave dokumentation fra EM fordi:

 

epona.tv/blog/2013/june/if-the-shoe- fits

 

 

Og DRF holder på deres egne fordi de har "kendt Anna i årevis"

 

epona.tv/blog/2013/june/danish-nf- 100-behind-kasprzak

 

 

Men nogen ser det vist for hvad det er:

 

www.eurodressage.com/equestrian/ 2013/06/15/rollkur-debate-flares- again-denmark

 


Med


Heimdals Knut

Rædkær´s Le Louvre

Stenhedegårds Dorién

Rosenheim

 

My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse!

Keep it simple. Keep it easy, and if its not you are doing it wrong!

4
0
Svar på denne tråd
 
 griner...
Forfatter: 
Dato:  16-06-2013 11:19

Ja, ridestilen kan debatteres, hestenes hovedholdning kan debatteres, igen igen, Nintendo får rigeligt med negativ forstærkning...

 

Du mener den forkerte blev belønnet, hvilket ikke er ualmindeligt i koncurrencer, og dommerne kan kun klandres for at dømme det, de ser på banen, ikke det, der er sket/ikke sket på opvarmningsbanen.

 

Som du selv gentager, så var der mange tålelige ekvipager, der er 3, der gentagne gange bliver nævnt negativt, hvilket må siges at være et gennemsnitligt resultat.

 

Faktisk er jeg positivt overrasket over netop stangbrugen på DP, at der rides i en snæver holdning kan ikke tisse mig mere af, end når der rides med næsen i sandet, eller med stiv fremskudt hals. Det er en personlig vurdering, hvad der tjener ens hest bedst, og en sondering alle ryttere foretager, og som man må respektere..

 

Strøtanke, så du egentligt HH ride unghestene i Herning.? Her var netop evnen til at bøje af til siderne meget essentiel for kvaliteten i hestens uddannelse...


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

2
11
Svar på denne tråd
 
 iøvrigt..
Forfatter: 
Dato:  16-06-2013 11:28

Så kan man se 4800 billeder på Ridehesten, der kan man så selv vurdere partiskheden af udplukkene i denne tråd.

 

www.ridehesten.com/dk/heste- billeder/salg/ ?catalogid=14&cataloge...rchstring=

 

 

Ja, det er træls at man selv skal slæbe sig til Herning, for at se, hvad der foregår, når man ellers er vant til at få serveret sin mening på et sølvfad..


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

3
6
Svar på denne tråd
 
 Billeder
Forfatter: 
Dato:  16-06-2013 12:15

Jeg forstår ikke, at der er nogen, der kan forsvare de billeder af en hest, der bliver voldredet. Og jeg forstår ikke, at de mennesker, som så det live, ikke greb ind. Og jeg forstår ikke, at der i det hele taget ikke var nogen, der greb ind.

 

Det er lidt som, hvis direktøren slår sit barn, så ser man gennem fingrene med det. Men hvis det er den enlige mor, så meldes hun straks.

 

Jeg synes, at der er mange fine billeder af pæn ridning også.


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

Hestepasser/rytter søges til hesten på min profil.

10
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  16-06-2013 12:23

Sikker mange armmuskler mange af rytterne må have......

 

Sidespring:

Jeg kunne læse længere oppe (Leonidas), at foto og film til EM i Herning er forbudt. Det er da vel ikke rigtigt? Jeg kan ikke finde noget forbud på deres side.

Jeg har da netop glædet mig til at fotografere toppen - og alt det andet........

 

Og det er IKKE ment ironisk! Og jeg har ingen intentioner om at dokumentere skidt ridning, jeg vil bare gerne have mine egne minder om en kæmpe begivenhed på dansk grund.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Eva Lydeking-Olsen
Forfatter: 
Dato:  16-06-2013 15:04

 

Du har bare så fuldstændigt ret!

 

Garanteret effektfuldt at være "politisk" køber....og netop i den forbindelse give tydeligt til kende, hvorfor man ikke vil købe eller deltage i dit/dat.

 

 

Hilsen Linda.

 


Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
2
0
Svar på denne tråd
 
 En app ønskes
Forfatter: 
Dato:  16-06-2013 16:28

Helt enig - Evas forslag er rigtig godt, og jeg tror også, at det vil være meget effektivt, hvis bare der er tilstrækkelig mange, der griber ideen.

 

Jeg vil helt sikkert skrive til nogle af de sponsorer, der støtter ryttere, der rider usympatisk, at jeg vil fravælge deres produkter - og hvorfor.

 

Men jeg følger ikke rigtig med i dressurtoppen. Det er kun nogle få at billederne, hvor jeg kender rytterne (en grund til, at jeg ikke forstår bemærkninger om "at hænge nogen ud" - jeg forholder mig til ridningen og genkender ikke rytterne).

 

Det betyder, at jeg skal i gang med lidt udforskning, for at finde ud af, hvilke rytteres ridning jeg sympatiserer med og dernæst, hvilke sponsorer de har.

 

Og det skal jeg nok få gjort i en eller anden udstrækning, men jeg kunne ønske mig at nogen udviklede en app med rytternes navne og deres sponsorer, som jeg kunne bruge, når jeg var på indkøb i rideudstyrs- og foderforretninger. Så ville jeg hurtigt kunne tjekke, om et firma er på min positiv-liste eller ej.

 

Og alene det, at der blev udviklet en app, ville også være med til at sætte fokus på problemerne.


Kh NinaSt

4
0
Svar på denne tråd
 
 Nimbus...
Forfatter: 
Dato:  16-06-2013 16:53

Så udfra det det du skriver er det helt okay, AL den ridning der er vist i denne tråd...?

De går jo bare lidt snævert...? Stangen er jo ikke brugt forkert, så det er jo helt okay?

 

Igen der var 4 equipager ud af 14, der efter min mening var tålelige, ud af dem var tre rigtig flotte, resten af de 14 var "tvivlsomme" og tre af dem, var direkte grimme at se på...

Det er dem der er fremhævet mest her...

 

Og det kunne, efter min mening også sagtens ses i selve programmerne, igen hvis man ved hvad man ser efter...

(her kan jeg så kun konkludere at det kan dommerne ikke, og en hel del andre også, for den sags skyld, en mening jeg ved jeg ikke er ene om)

 

De 4800 billeder du linker til er fra HELE broholm stævnet, som strakte sig fra Torsdag til søndag...

 

Vores billeder er tager på 4 timer, under selve Senior klassen...

Og igen, hvis man kigger efter på de billeder Ridehesten har lagt op, dem alle sammen forresten, og man ved hvad man kigger efter, vil man se rigtig mange taktfejl, ryttere der har lidt for meget fat i ude fortil, og som bruger nogle ret kedelige overdrevne hjælpere, som giver nogle ret kedelige indikationer for den ridning der ligger bag...

Men igen, det er kun hvis man ved hvad man kigger efter...

 

Og ja jeg syntes faktisk det er ganske forkasteligt at "man selv skal slæbe sig til Herning, for at se, hvad der foregår" - hvis FEI/DRF/ECCO ikke har noget at skjule, hvorfor så lave et forbud...?

Hvis alting er som det skal være, hvorfor skal det så ikke vises så meget frem som overhovedet muligt?

 

 

Ja, jeg så Hasse i Herning - gjorde du, for det lyder ikke sådan?

Jo Hasse snakkede om at det var vigtigt at hesten skulle kunne bøje UDEN modstand, til begge sider, samt at denne bøjning skulle komme via den hjælp man gav fra benene, og IKKE hvor meget man hev i tøjlen...

 

Så du ride ham den allersidste hest lørdag, der krøllede bagom biddet, for en helt løs tøjle. Den hest der ikke kunne rides frem for den lette schenkelhjælp, den hest der ikke kunne flyttes med, medmindre det var for tøjlen, den hest han hoppede nedfra flere minutter før de 10 min var gået, fordi han simpelthen var så ked og led over den ridning der var lagt i hesten. Hørte du skuffelsen i hans stemme, da han sagde at den her hest var det han ville kalde for "barret" (hvis dette kan siges om en dressurhest) - så du skuffelsen i hans øjne, og hørte du efter da han sagde at det var synd og skam at heste blev trænet sådan, eller da han sagde at det er VORES ansvar at vores heste ikke ender sådan, at det er VORES ansvar at ridesporten ender det rigtige sted...?

 

 

 

Det gjorde jeg, det gjorde vi, og med den tanke, fortsat god dag...

 

 

Mvh. Lotte

 


Med


Heimdals Knut

Rædkær´s Le Louvre

Stenhedegårds Dorién

Rosenheim

 

My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse!

Keep it simple. Keep it easy, and if its not you are doing it wrong!

8
1
Svar på denne tråd
 
 Fravælge produkter
Forfatter: 
Dato:  16-06-2013 16:53

Helt enig i at man i valget af produkter kan afspejle sin holdning til dressuren!!

 

Og det er noget jeg vil gøre fra nu af.. En hurtig googlesøgning viste hvem der sponsorerer de forskellige ryttere, og selvom Kingland tidligere har været et favorit mærke for mig, bliver deres produkter lagt på hylden.. De sponsorerer desværre mange af de ryttere jeg ikke ser mig enig med :)

8
0
Svar på denne tråd
 
 Mesteren....
Forfatter: 
Dato:  16-06-2013 17:03

Eller hvad vi nu skal kalde hende, er sponsoreret af Pavo, som kan kontaktes her:

 

salg@pavo.dk

 

Jeg har gladeligt anvendt Pavos produkter, det gør jeg ikke mere, med mindre Pavo tager dyb afstand fra denne ridning og dropper deres sponsorart offentligt.

 

Kingslands produkter, droppede jeg for længe siden, det samme gælder BH's produkter.

 

Og heldigvis findes der andre, bedre og billigere produkter på markedet.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Keep five yards from a carriage, ten yards from a horse and a hundred yards from an elephant. But the distance one should keep from a wicked man cannot be measured

.

7
1
Svar på denne tråd
 
 Et lille link
Forfatter: 
Dato:  16-06-2013 17:17

 

European Herning Meia Guide:

wiegaarden.ipapercms.dk/ 139952EuropeanHerning/ EuropeanMediaGuide/

 

På side 13, under Television and internet video rights.

 

Mvh. Lotte


Med


Heimdals Knut

Rædkær´s Le Louvre

Stenhedegårds Dorién

Rosenheim

 

My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse!

Keep it simple. Keep it easy, and if its not you are doing it wrong!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dansk hesteforsikring
Forfatter: 
Dato:  16-06-2013 17:24

Og jeg har fundet ud af, at mit forsikringsselskab, Dansk Hesteforsikring, sponsorerer Natalie, så dem beholder jeg

 

Blue Hors produkter har jeg længe gået udenom, fordi jeg ikke ville støtte et firma, der stod bag Andreas Helgstrands ridning - og jeg forestiller mig, at stilen er den samme med nye folk i sadlen - korriger mig, hvis jeg tager fejl, jeg følger jo ikke så meget med.

 

Mon ikke billederne på ridehesten.com er fra selve banen (jeg har ikke set dem alle) og det er nok for de fleste dressurheste i topsporten "de bedste syv minutter af de timer i hestenes liv, som de tilbringer under rytter" (Citatet er fra min underviser). Så selvfølgelig er der ikke lige så kraftig "voldridning", som på billederne fra opvarmningen.


Kh NinaSt

7
2
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-06-2013 17:29

 

Skulle vi ikke tage og hylde de ryttere der gør det OK.

 

Istedet for at vise og nævne dem, der gør de ting der ikke er iorden, så nævne og hylde de ryttere der gør det ordentlig.

 

Alt reklame er god reklame, selv at blive nævnt og vist i dårlige/grimme situationer.

 

Derfor hylde de få, som gør det rigtig godt.

 

 

MVH Hanne.

 

8
1
Svar på denne tråd
 
 Blue hors
Forfatter: 
Dato:  16-06-2013 17:44

De to ryttere vi så fra blue hors var begge tålelige, den ene var pæn:

 


Billede




Billede

 

Også på opvarmningen...

 

- Lotte



Med


Heimdals Knut

Rædkær´s Le Louvre

Stenhedegårds Dorién

Rosenheim

 

My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse!

Keep it simple. Keep it easy, and if its not you are doing it wrong!

5
0
Svar på denne tråd
 
 Pæn ridning
Forfatter: 
Dato:  16-06-2013 18:40

Jeg har aldrig fulgt med i hvad der sker i toppen af dressursporten, så dette indlæg var en øjenåbner for mig, og har sat gang i mange tanker omkring ridesporten..

jeg har ikke tænkt mig at stoppe med at bruge Blue hors produkter, da det ikke er deres ryttere jeg væmmes ved.. Men det er jo individuelt hvilken ridning man bifalder, og hvilke ryttere man ikke vil støtte. Og jeg kan da godt afsløre at mit kommende føl ikke bliver efter en hingst fra Stald Helgstrand ;)

5
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for billederne
Forfatter: 
Dato:  16-06-2013 18:44

Tak for billederne, Asfaloth.

 

Jeg vil søge lidt mere efter billeder af Blue Hors ryttere og finde ud af, om Blue-Hors-produkter skal rykkes fra min minus- til min plusliste.


Kh NinaSt

4
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-06-2013 18:47

nå ja,man må godt tage billeder - vi skal bare vide hvem du er, derefter afgøre om det er ok....

 

"It is not possible to shoot any footage anywhere on the showground without persmission from the organisers. This specifically includes footage to be shown on the internet. Those organisations wishing to shoot footage on the grounds must have a media credential as well as a permission to shoot footage."

"Those approved to shoot footage will be granted a special sticker to be placed on their camera. Only cameras with this sticker will be allowed to shoot footage, and then only in approved areas."

Hmmmm, Dansk rideforbud, kan i stave til Instagram?

 

Hvorvidt en række ryttere er mere hårdhændede en reglementet tillader, er for så vidt ikke spørgsmålet - det som er tankevækkende,er at man ikke engang vil tale om det.. og det er svært at tro på et upartisk panel, hvis hovedsponser er under anklage..

 

Og ja,finder "barring" i dressur sted, burde det da været noget vi kunne tale om?

Det værste er, at jeg er overbevist om at disse ryttere ikke mener at de gør noget galt, men at denne ridestil blot er blevet alment accepteret som en effiktiv metode, for hesten siger jo ikke fra og klarer sig godt...

9
0
Svar på denne tråd
 
 tralala lu la lej
Forfatter: 
Dato:  16-06-2013 19:22

Lotte

du rammer bare hovedet på sømmet :)


Den bedste dag i mit liv var da jeg fik grønt lys til at ride igen :-)

 

Nu på prinssesse hesten Pandora <3

 

Blev mor den 28/08-12 til den smukkeste lille dreng <3 <3

1
0
Svar på denne tråd
 
 men men men
Forfatter: 
Dato:  16-06-2013 20:20

Jeg er jo ikke nogen - hverken journalist eller medlem af noget som helst.......

 

Og mit kamerea er bare sådan et halvbilligt et, der tager halvdårlige billeder ;-)

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 aktivisme
Forfatter: 
Dato:  16-06-2013 21:16

Uanset hvad, uanset hvad man synes om ridningen, så er DRFs udmelding slatten, vattet, tåget og direkte og åbenlyst indlejret i en større poltisk-økonomisk sammenhæng.

 

Så på baggrund af tidligere gode indlæg - og da jeg altid er for aktivisme, særligt at den forbrugerorienterede art - har jeg udfærdiget et lille papir, man evt. kunne bruge som "modsvar" til de sponsorer, der støtter rytterne.

 

Det er bare et udkast, en ide. Brug det, ret i det, gør whatever

(en idé er dog at samle riiiiigtig mange mennesker til at skrive under, så de virkelig kan se det batter. Eller endnu bedre. Alle sender deres individuelle afsted samme dag - man skal bare kunne se, det batter!)

 

Kære NAVN.

 

Jeg skriver til jer, fordi jeg vil oplyse om, at jeg ikke længere vil købe jeres produkter. Jeg skriver til jer, fordi min beslutning om ikke længere at købe jeres produkter er et politisk-økonomisk udsagn, som jeg gerne vil uddybe for jer.

 

Ridning er mere end en sportsgren. Det er en livsstil. Det er en stillingtagen til væsentlige etiske og moralske problemstillinger, som man udsættes for hver eneste dag. Det er derfor, at mange af os almindelige forbrugere gerne køber jeres produkter: Fordi vi ønsker at give vores heste de bedste muligheder for at udvikle sig og leve som sunde heste med høj velfærd. Derfor betaler vi også gerne mange penge for jeres produkter. Glædeligt og jævnligt.

 

Desværre er der også mange af os, der mener, at ridningen på eliteplan støt forrykker sig mod et udtryk, der er i stærk opposition til vores etiske ideal. Senest er metoder lignende rollkur og kraftig brug af hyperflexion samt generel usympatisk, overdreven brug af hjælpere som bid, sporer og pisk blevet dokumenteret gennem billedmateriale ved Danmarks Mesterskaberne i dressur 2013. Jeg skriver til jer, fordi nogle af de ryttere, der udviser denne type adfærd, er sponsoreret af jer.

 

Der er naturligvis tale om en fortolkning af billederne. Andre ser måske ikke de samme etiske problemer i ridningen, som jeg gør. Uanset hvad, er der dog ingen tvivl om, at der ikke er tale om momenter, men om en systematisk ridestil. Dette ses af billedserien, der fylder over 1600 billeder taget over 4 timer.

 

På baggrund af min tolkning, som afgør, at der er tale uetisk ridning, er min beslutning kategorisk: Jeg vil ikke længere støtte jeres produkter på nogen måde, grad eller form, så længe ryttere, der dokumenteret rider således, er støttet af jer. I det tilfælde at I skulle beslutte at tage afstand fra denne type ridning, vil det glæde mig igen at købe jeres produkter.

 

Med ønsket og håbet om igen en dag at finde det etisk, politisk og økonomisk forsvarligt at købe jeres produkter,

NAVN


Aim for the moon - and if you miss it,

grab a star!

 

Lektiehjælp/privatlærer tilbydes - erfaren og med succes på tværs af de sproglige og samfundsfaglige linjer.

København/Nordsjælland.

10
1
Svar på denne tråd
 
 Super godt formuleret
Forfatter: 
Dato:  16-06-2013 22:50

...og ville det være en ide at lave en tilsvarende der udtrykker støtte/sympati til dem som sponsorerer de sympatiske ryttere, in casu Nathalie, Lone Bang Larsen og evt. Maria Anita Andersen fra dette års DM ? Hvis det var de tre bedste.....(jeg var der jo ikke )

 

Det ville på sigt give dem mere sponsorstøtte/længerevarende sponsorstøtte og bedre muligheder fremover til de ryttere og ganske stille tippe vægten i sporten.....

 

Jeg er ikke Facebook-fan, men det er jo oplagt at lave en gruppe og lægge skabeloner som den ovenstående ind, oplysninger om sponsorater osv så det er nemt tilgængeligt og kan deles af alle.


Lipizzanere til salg:

* Rolig,barok type,vallak f.2009,ryttervant,157 cm

* Lipizzaner/DSP-hoppe,7 år,155 cm,tilredet

Begge er trafiksikre og turfornuftige.

4
0
Svar på denne tråd
 
 sådan...
Forfatter: 
Dato:  16-06-2013 23:17

jeg har lavet en facebook-gruppe.

 

I mangel af bedre hedder den "hesteaktivisme": www.facebook.com/groups/ 401309609988374/

 


Aim for the moon - and if you miss it,

grab a star!

 

Lektiehjælp/privatlærer tilbydes - erfaren og med succes på tværs af de sproglige og samfundsfaglige linjer.

København/Nordsjælland.

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-06-2013 01:20

 

HanneHolt: Jeg er af den overbevisning, at stilhed er accept. Det er ikke godt nok kun at lege positiv, for saa bliver al den grimme ridning til en normal-tilstand vi gradvist bliver blinde overfor.

 


luxmondy.daportfolio.com/

 

Cetereum auteum censeo Hyperflexionen esse delendam.

(nogenlunde efter Cato)

 

6
0
Svar på denne tråd
 
 Synlighed og vedholdenhed...
Forfatter: 
Dato:  17-06-2013 10:56

Personligt er jeg dressurrytter helt ind til min indre kerne og jeg elsker at se de højere klasser...

 

Jeg har intet imod spore, pisk, næsebånd, kandar eller en bomsadel! Jeg rider med det selv, men det er ikke ens betydende med at jeg mishandler min hest.

 

Men men men, de billeder eller den ridning vi tit ser i toppen nu skær også mig i øjnenen.

Jeg tænker tit ØV! Den stil bevæger sig så langt væk fra, hvad jeg elsker ved dressuren.

 

Jeg kan heller ikke lide den udvikling sporten har taget. Men hvad kan vi gøre?

 

Jeg synes forslaget med brevet til produktleverandøren er en fin ide. Dog tror jeg ikke det har den store effket med mindre, der er flere tusinde, som skriver!

Jeg håber, da mange vil gøre det og det vil få effekt.

 

Noget jeg tror vil skabe mere effekt er en stille demostration til de store arrangementer her i dk. Næste gang er jo i Herning.

 

Folk der møder op med netop de billeder af hestene trukket i holdning - forstøret billeder i plakatstørrelse, print det på t-shirts mm.

 

Tænker billederne kun skal være af hesten - ikke fordi der ikke må nævnes navne, men for at sætte fokus på selve ridningen og ikke en personforfølgelse. Det tror jeg desværre bare til bliver forsvarret på samme vist som DRF lige har gjort.

 

Hvis så personerne stiller op i stilhed ved indgangen, så alle ser det, når de går ind. Ikke noget med råb og skrig, bare fremvise billederne som taler for sig selv!

 

Det tror jeg, hvis der er nok personer som demonstrerer vil få mediedækning! Og den måde tror jeg bliver svært for evt. DRF at agumenterer sig imod. For på et tidspunkt bliver deres evige "lukken øjne" overfor udviklingen vel tyndslidt!

 

For så længe de støtter op omkring denne udvikling, ja så ser det sort ud...

Problemet starter jo allerede på C plan...

 

Der skal en holdningsændring til hos toppen og DRF og det tror jeg ikke sker ved personudhængning. Men en kollektiv modstandstagen imod udviklingen!

 

15
0
Svar på denne tråd
 
 griner...
Forfatter: 
Dato:  17-06-2013 11:02

nej, jeg kom netop ikke til Herning i år, men har haft fornøjelsen af at få HH refereret af ryttere, der nu flittigt benytter "kys-stigebøjlen", fordi de har hørt det..

 

Hvilket understreger min pointe, al rideteori er et fortolkningsspørgsmål, og bliver set og opfattet forskelligt, alt efter, hvem der modtager den.

 

Jeg siger netop ikke, at det er "ok, fjong og acceptabel" ridning, du viser på billederne, men jeg vogter altid på, at min egen personlige opfattelse af ridning, ikke er den eneste måleparameter.

 

 

Selvfølgelig skal voldelige overgreb ikke toleres, men med en frekventering af landsstævner, der strækker sig fra først i 80èrne, så er disse blevet meget få i løbet af de seneste år.

 

Jeg gentager...Der er himmelvid forskel på at klnadre ryttere for at de rider hesten mere snævert, end man selv bryder sig om, og så trække debatten over i en smerte/mishandlingsdebat, som dette er endt med.

 

Når de 4800 billeder, der netop er fra de bedste dressurekvipager p.t i DK viser så mange pæne billeder af god basisridning, så er der godt nok sket meget på dressurfronten, hvilket er stor glæde værdig.

 

Der kommer rigtigt mange gode forslag i denne tråd, særligt med sponsorsiden, og fremhævelsen af de positive ryttere, det er forslag, der kan bedre udviklingen, og kræver en mere aktiv stillingtagen.

 

Det, der vitterligt får mine børster til at rejse sig, er den gentagne fastholdelse af, at der KUN er 4 ud 14, der KAN ride, så lige netop TS ikke finder det forkert.

 

Tjaah, alle kan uddanne sig til dommere, al vurdering er subjektiv, og en medfølgende grov generalisering er, udover usagligheden, barnlig, og får netop forsøgene på at skubbe yderligere på udviklingen i positiv retning, til at fremstå som anført af AHs "nordbaggeryttere".

 

Hvis man nu havde videofilmet og anmeldt den grove episode, og derefter startet en sober debat, hvorvidt de, af FEI anførte regler på hovedholdning på opvarmning var overholdt, og derefter spammet med billeder af de nydeligt ridende ekvipager, så havde min indstilling til tråden været en helt anden.

 

Jeg kan vist heller ikke citeres for at have sagt noget positivt om AH nogensinde, udover at hans mangel på følsomhed gør ham til et forbandet spild af teknik og talent..

 

Det gør ham desværre ikke til en ond dyrplager, så jeg må nøjes med et rent personligt ubehag ved manden.


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

5
2
Svar på denne tråd
 
 Moral og dobbeltmoral ;-)
Forfatter: 
Dato:  17-06-2013 11:10

Hvad er det man siger... Moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt

 

DU kan ikke dømmes udfra et billede, men andre kan godt ??

 

er det moralen der er skæv her er er det nu i bund og grund janteloven der lever og ånder som altid.

 

Utroligt man på 14 dage kan gå fra den ene grøft til den anden

 

Kære lotte/asfaloth/TS.

 

Fandt lige en nylig tråd herinde på opslag og billeder af dig og din unghest. nu kommenterer jeg ikke din ridning men moralen i det her.

www.heste-nettet.dk/forum/14/ 1106888/1106888/

 

Du lægger selv billeder ind her hvor din unghest åbner munden. troede ikke det kunne ske for nogle her på HN andet end "de onde millionær proff ryttere" ??

 

umiddelbart ligner det for de fleste at der er lige lidt rigeligt vægt i tøjlen, hvilket støttes op for os der ser billederne af at du sidder med "brede klaverhænder".

 

Du forklarer dog grunden til det her... løst, næsebånd, hesten selv lægger vægt i osv osv....citat fra dit svar i tråden : "men han åbner ikke munden fordig jeg sidder og har 100 kg i den, han åbner munden fordi han kan, fordi mit næsebånd er ret løst, og jeg vil egentligt meget gerne kunne se når den gør det, da det giver et mere ærligt billede af hvordan hesten arbejder...

 

Jeg er som sagt ret tilfreds med den måde han arbejder på, og jeg har ikke tænkt mig at ændre det helt store"

 

hvordan i alverden kan du så dømme at andre heste ikke også har en årsag til samme/lignende moment ?

 

 

udover det svarer din veninde som kender din hest og dig, og har redet den.

 

citat fra starstone i tråden :

Iii hvor er HN er fantastisk sted, Lotte's hænder? Helt ærligt, gider i lige... Sys faktisk hun har en ret blød og betænksom hånd, som følger hesten, hvilket er absolut det vigtigste på en unghest...

 

citat fra starstone :

Alle de tidligere billed tråde Lotte har lagt op, hvor hesten faktisk ikke var ret ridelig, men hvor hun lod den daske rundt for løse tøjler, blev rost til skyerne, men nu, hvor hesten faktisk er blevet rettet op, går i balance med sin rytter, og flytter sig for ben og sæde langt det meste a tiden, så falder i over hendes hænder?

 

og det bedste citat startstone :

Tillykke HN, endnu engang, har i bevist hvor få a jer der rent faktisk kan finde ud af at se hvad der sker på et billede...

 

Der er dog nogen som kan... I andre ku lære noget


Rønnebærrene er sure..... sagde ræven der ikke kunne nå dem !

2
14
Svar på denne tråd
 
 Rosalia
Forfatter: 
Dato:  17-06-2013 11:29

Jeg kan virkelig stadig ikke se hvad min personlige ridning af min unghest har med sagen at gøre...?

 

Og jeg har ikke tænkt mig at kommentere på det, andet end at jeg er en amatørrytter, ikke danmarks elite, jeg laver fejl, jeg lære af dem og laver det om jeg syntes skal laves om...

 

At min unghest åbner munden lidt er for sin sag irrelevant, det gør ikke ridningen i denne tråd pænere (tror ingen steder jeg, eller andre for den sags skyld, har klandret rytterene for at deres heste går med åden mund), jeg rider ikke på kandar, og du finder ingen billeder af min unghet hvor den går med næsen på bringen...!

 

Ifølge den klassiske uddannelses skala af en dressurhest hedder det Takt - løsgjorthed - accept af bid (-spændstighed - ligeudretning - samlinsgrad) --- I denne rækkefølge...!

 

Gæt hvor jeg er i denne skala med min unghest...

Gæt hvor overstående ryttere er i træningsskalen med deres heste?

 

Syntes måske nok du synker utroligt lavt lige nu, hvis du har et problem med min ridning kan du tage det i tråden der omhandler min hest, for den har absolut ingen relevans her, overhovedet...!

 

-over and out...!

 

Mvh. Lotte


Med


Heimdals Knut

Rædkær´s Le Louvre

Stenhedegårds Dorién

Rosenheim

 

My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse!

Keep it simple. Keep it easy, and if its not you are doing it wrong!

8
0
Svar på denne tråd
 
 Forsøg på at sætte en ny dagsorden?
Forfatter: 
Dato:  17-06-2013 11:49

Helt enig med Asfaloth - lad os debattere Asfaloths ridning i tråden, der handler om Asfaloths ridning.

 

Men forsøg på at sætte en ny dagsorden er jo velkendt metode i diskussioner - og nogle gange har den god effekt. Asfaloth hoppede så ikke på den.


Kh NinaSt

8
1
Svar på denne tråd
 
 hvis du læser
Forfatter: 
Dato:  17-06-2013 11:54

hvad jeg skriver. så kommenterer jeg absolut ikke din ridning, hverken godt eller skidt.

 

jeg siger bare din hest gør noget som du i denne tråd har meget voldsomme meninger om. og står skråfast om at det kun sker under

ekstrem smertepåvirkning og langvarig tortur. hvilket du lyder yderst overbevist om...

 

så undrer det mig bare at når din egen hest gør det samme så "er der en meget sød lille lyserød" forklaring på det.

men andre skal udstilles og dømmes med den værste årsag til den åbne mund som findes.

 

jeg dømmer ikke et eller flere billeder af en hest med åben mund...

 

Hverken ungheste på den vante hjemme bane eller heste der befinder sig til et stort arrangement med publikum og DM titler.

 

jeg påpeger bare at det her er dobbeltmoral ud over alle grænser. "dyrplageriet" må gælde alle eller ingen. man kan ikke sådan vælge og sige det er ok jeg gør det men de andre må ikke.


Rønnebærrene er sure..... sagde ræven der ikke kunne nå dem !

2
13
Svar på denne tråd
 
 det er da absolut relevant.
Forfatter: 
Dato:  17-06-2013 12:05

hvis man i denne tråd skriger

 

"alle heste med åbne munde bliver mishandlet"

 

og man 14 dage før selv laver en tråd hvor ens egen hest går med åben mund og man tydeligt giver udtryk for at det er OK at hesten gør som den gør i den situation. hvad er forskellen så udover uddannelses niveau på ekvipagerne ?

 

er det vi diskuterer her ikke hestevelfærd ?

 

nu findes der altså langt flere "hn-heste" i dk end der findes proff GP heste. så jeg syntes da i allerhøjeste grad at det er relevant at hvis man VIRKELIG mener det man siger det så gælder for ALLE heste, og ikke blot den lille bitte top skare der er.

 

jeg dømmer ikke din hest/ridning lotte, jeg er nok den eneste herinde der har indrømmet sort på hvidt at åbne munde forekommer i min egen ridning, ikke ønskeligt for mig, men det sker... men ifølge denne tråd er det vist dig selv der dømmer det du viste for 14 dage og var stolt af ?

 

ellers kan vi jo alle bare skrive anonymt herinde hvis man ikke skal stå ved dem mening man havde i går ?


Rønnebærrene er sure..... sagde ræven der ikke kunne nå dem !

3
10
Svar på denne tråd
 
 Rosalia
Forfatter: 
Dato:  17-06-2013 12:35

Ingen har på noget tidspunkt sagt: "alle heste med åbne munde bliver mishandlet" - heller ikke mig...

 

Der er i stedet snakket om overdrevet brug af tøjle og spore og til dels pisk, man kan se hestene er stressede, da flere skære tænder, slår meget med halen, sveder overdrevent, har mærker efter sporene, har blå tunge, har voldsomme taktfejl med flere...

 

Der er en ret stor forskel udover uddannesles niveau på rytteren - nemlig uddannelses niveauet på hesten...!

 

 

Mvh. Lotte

 


Med


Heimdals Knut

Rædkær´s Le Louvre

Stenhedegårds Dorién

Rosenheim

 

My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse!

Keep it simple. Keep it easy, and if its not you are doing it wrong!

3
1
Svar på denne tråd
 
 Let's see you do better...
Forfatter: 
Dato:  17-06-2013 12:46

Copyright EponaTV - fordi jeg ikke kunne have sagt det bedre selv...:

 

Whenever horse welfare is called into question, those who do the asking are met with the counter claim: "Have you ever ridden a Grand Prix horse?" "How many Olympic jumpers have you brought on?" "Let's see you do better."

 

 

What does this mean, better? Better for the rider? Better for the FEI? Better for the judges? Spectators? Sponsors? Or better for the horse? Surely, by now everybody has discovered that they are not all one and the same.

 

The "FEI code of conduct for the welfare of the horse" states that:

"At all times the welfare of the Horse must be paramount and must never be subordinated to competitive or commercial influences."

 

We think this is a very good explanation for what "better" means. Above all else - according to the FEI rules and surely, according to the thinking of any sane individual, "better" means "kinder." Less invasive. Less stressful. Less painful. More voluntary. More free. More relaxed. More humane.

 

This inevitably means that the owner of a healthy, well cared for horse standing in a field eating grass, doing nothing other than fill his belly and hang out with his mates is actually already doing "better" than the owner of a tense, teeth grinding animal having his tongue and spine compressed in the name of sport.

 

All power to those who may be able to take the horse all the way from his field to the Olympics without compromising his welfare. But if you can't - if you have to use force and pain, then you are not doing better - you are doing worse - than those who accept their limitations and adjust their ambitions accordingly. It doesn't matter how many medals you win. You have no right to ask anyone else to "show you that they can do better."

 

Good horsemanship is first and foremost about doing no harm. It says so right there in the FEI Code of Conduct.

 

"At all times the welfare of the Horse must be paramount and must never be subordinated to competitive or commercial influences."

So if your horse reacts to the competition atmosphere by becoming tense, you sympathetically ride your way out of it or you don't ride at all. Your horse's fear or reluctance is not a blank cheque for you to cause him as much additional pain as it will take to win you a prize. If your horse won't jump then you were either unlucky or not sufficiently skilled. Your personal failure does not entitle you to beat an animal - not even a horse - with a stick. Sorry, what? You want to see us do better? Look no further than to the top of this page.

 

Should we ride horses at all? Yes, why not, as long as they don't mind. How do we know if they mind? That's difficult because we can't ask them. But we can listen. We can refrain from muffling their protests and we can do our best to check our own egos. We can take a good, long, honest look at our own abilities and ask: "Should I really be trying for this lateral movement or should I aks my trainer to put me back on the lunge?" "Should I enter this showjumping class which means I need a stronger bit or should I stay at home and perfect my riding in a snaffle?" "Should I load my horse today at any cost or should I cancel my engagement away from home and set aside more time for stress free training?" "Should I fight with my horse today in order to avoid losing face in front of all these people? Or should I step down and wear my crown of thorns before the self appointed experts?"

 

Perhaps it's time to adjust our expectations of horses and the things they can comfortably do for our egos. Perhaps it's time we made things a little easier on them and harder on ourselves.

 

 

- See more at: epona.tv/blog/2012/december/lets- see-you-do-better

 

 

- over and out...

 

 

Mvh. Lotte


Med


Heimdals Knut

Rædkær´s Le Louvre

Stenhedegårds Dorién

Rosenheim

 

My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse!

Keep it simple. Keep it easy, and if its not you are doing it wrong!

9
1
Svar på denne tråd
 
 tralala lu la lej
Forfatter: 
Dato:  17-06-2013 15:21

Rosalia

 

jeg bliver oprigtig ked af du ikke kan se forkellen på amatør rytter Lottes unge heste let åbne mund, og de billider der er lagt frem i denne tråd :(

 

jeg tror ikke nogen har sagt åben mund er mishandling, men åben mund forsaget af hård tøjle føring, blå tunger og et overdrevent tøjle brug, ja det tangere altså mishandling.


Den bedste dag i mit liv var da jeg fik grønt lys til at ride igen :-)

 

Nu på prinssesse hesten Pandora <3

 

Blev mor den 28/08-12 til den smukkeste lille dreng <3 <3

9
0
Svar på denne tråd
 
 Føj for den...
Forfatter: 
Dato:  17-06-2013 15:56

Så fik man lige sit "verdens billede" rystet på et øjeblik. .

 

En god tråd og en god debat, som både giver plads til dem der har forståelse for hestes rolle i dressursport og dem som desværre ikke har. .

 

SUPER med fokus på de firmaer der er sponsor for rytterne. .

 

Jeg sidder og tænker hvilken TV station fra DK der kommer og dækker begivenheden? Måske der var en som skulle sende dem et link til tråden her....

 

Det hjælper tydeligvis ikke at involvere DRF og næppe heller *"Ridehesten". .

 

*(med tidligere sager i baghovedet!)


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man kan læse sig til meget, bare ikke erfaring.

4
0
Svar på denne tråd
 
 okay...
Forfatter: 
Dato:  17-06-2013 17:25

så er vi enige om at åbne munde kan fremkomme uden decideret mishandling og tvang

 

Så er vi da et stykke tættere må min pointe.

 

nu snakker vi så om ekstremt svedte heste

kraftig brug af sporer

halepisken

 

Så kunne vi reelt starte forfra... fks friheds dressur igen, de pisker dælme også med halen, digby er også en af dem der er gode til det på trods af han er den der herinde bliver rost mest.

nogle gør det bare de er i longe i kapsun

 

sådan er det med alt det i nævner... ingen af os ønsker det men det ER nu engang bare virkeligheden. uanset race/diciplin/rytter.

 

jeg har da masser af billeder hvor min hest sveder... og der ligger da masser af billeder herinde med sporer der ikke ligger hvor de bør. hvor går grænsen ??? ved skumsved ? ved drydsved ? eller hvad er det lige der er ok ? skal der tages hensyn til om det er frostvejr i ridehus eller 25 grader i solen ? eller skal man se det i hesten øjne om der ligner det er synd for den ?

 

Det jeg vil frem til er at alt det i er harme over er gør vi alle i mere eller mindre grad. eller nu er det måske ok at en unghest går med 3 cm åben mund men en 9 års må ikke gå med 2 eller 5 cm åben mund.... ej altså... enten eller enten er det "synd" for alle og skal forbydes 100% eller også er det ikke, man kan ikke gradbøje "synd" eller mishandling efter hvem personen i den anden ende, tror dyret er ligeglad om det er Hansen eller Jensen. så enten eller.... !

 

syntes det er alt for selvfedt at høre på folk brokke sig over noget som de gør selv.

 

og nej jeg syntes da ikke det er smukke billeder, der er OGSÅ smukke billeder fra broholm. ligesom der er grimme. men tager vi til D stævne i morgen med 2 fotografer med hver deres opgave, den ene skal tage positive prydfotos og den anden gå efter fejlene så har vi jo samme seance (endda værre vil jeg mene)

 

uanset hvilken hestesportsgren, med eller uden udstyr, shetlænder eller DV så vil disse ting være at finde. når ikke engang de største "guruer" indenfor HMS kan fremvise en eneste hest i en form for fastlagt program uden de her signaler fra hestene som mange tolker som "smerte" og ubehag osv hvordan skal vi andre så på nogen måde kunne ???

 

den dag man kunne forvente disse ting ikke fremkommer er den dag både hest og rytter er 100% færdiguddannede og der intet er at rette... en sådan ekvipage er vist ikke vist frem endnu.

 

Jeg syntes stadig det er her oser langt væk af dobbeltmoral og jantelov.

 

Men okay flere herinde siger jo sådanne billeder ikke findes af dem til hest. men sjovt man så falder over dem alligevel. og det er så dem man selv har valgt at lægge ud offentligt.

hånden på hjertet... så er der nok mange herinde der har billeder man ikke har lyst til at lægge på nettet. ovenstående ryttere har bare ikke muligheden for selv at vælge. syntes det ville være fair at diskutere dem udfra en video istedet for så man kan se sammenhængen. men det her er da lynching uden omtanke eller kig i egen baggård først.

 

Der vil altid være idioter der ikke burde sidde på en hest... men at 90% af en flok ryttere der har viet deres liv til heste og ridning skulle være dyremishandlere af så slem grad den holder altså bare ikke.

 


Rønnebærrene er sure..... sagde ræven der ikke kunne nå dem !

3
10
Svar på denne tråd
 
 Over and out
Forfatter: 
Dato:  17-06-2013 18:16

 

Nu tror jeg vist det er ved at være på tide at jeg lader tråden stå, og lader billederne tale for sig selv, jeg har svaret på alt, minimum 3 gange, så hvis nogen vil vide noget, så læs de andre indlæg.

 

Til aller sidst vil jeg vise en rytter, som jeg personligt mener er meget tæt på idealen, hun rider godt nok bidløst her, men det er ikke noget hun altid gør...

Og der var mange der kunne lære noget af hende...

 

Uta Gräf og Le Noir, enjoy...


Billede

www.youtube.com/ watch?feature=player_e...5XUq56P_I0

 

Over and out...

 

 

Mvh. Lotte


Med


Heimdals Knut

Rædkær´s Le Louvre

Stenhedegårds Dorién

Rosenheim

 

My Horse, My horse, a Kingdom for my Horse!

Keep it simple. Keep it easy, and if its not you are doing it wrong!

8
0
Svar på denne tråd
 
 jamen hun
Forfatter: 
Dato:  17-06-2013 18:25

overskrider jo også dine "grænser".

 

Hesten pisker på videoen ENORMT meget med halen.

 

sporerne bliver tydeligt brugt kontinuerligt.

 

hendes albuer ender flere gange bag ryggen af hende. havde hesten haft bid i munden og man havde taget et still billede der mens den lige fejltaketer i galoppen mens albuerne lige ryger ud af kurs så havde hun jo passet udemærket ind i den serie du viser ovenover.

 

og det er så på hjemmebane på en video hun selv har valgt at offentliggøre

 

så tak for at du beviser min pointe for mig.

 

sådan ER ridning bare i mere eller mindre grad. selv de "bedste/sødeste/rareste" ekvipager har de her momenter

 

jeg har IKKE noget imod ute graffs ridning. inden nogen misforstår det.


Rønnebærrene er sure..... sagde ræven der ikke kunne nå dem !

3
9
Svar på denne tråd
 
 Vi er ikke de eneste,
Forfatter: 
Dato:  17-06-2013 18:32

der stiller os kritiske! GODT at der er fokus på det, og at det er blevet moderne at "pege fingre".

 

www.eurodressage.com/equestrian/ 2013/06/15/rollkur-debate-flares- again-denmark


 

 

Heste sladrer ikke - men det burde tilskueren gøre!

 

Rolig hest/stor pony 147-162 stg. købes til voksenrytter. Opstaldes hjemme. Dressur/skov/hygge/klubstævner. Trafiksikker.

4
1
Svar på denne tråd
 
 Kære Lotte
Forfatter: 
Dato:  17-06-2013 18:47

Tusind tak for din oplysende billedserie.

 

Jeg har været "ude af sporten" i nogle år, og er vendt tilbage - dog til islændere. Derfor vidste jeg ikke, at den slags her foregik, og jeg er mildest talt overrasket, ulykkelig og frustreret. Det, du viser her er i min verden IKKE etisk forsvarlig ridning, og jeg synes ikke, der er noget, der kan undskylde det. Der er INTET, der er ens hests ulykke og mistrivsel værd. Nogle gange fejler jeg måske også. Men jeg retter op på det, og vil altid min hest det bedste.

 

Jeg så (og kommenterede) i øvrigt også på din tråd, hvor du vidste din unghest frem. Jeg synes det var fin ridning, og jeg kan på ingen måde se, hvorfor din personlige ridestil skulle ligge til grund for kritik her. Både fordi, at det burde man ikke, og fordi jeg heller ikke kan sætte noget som helst på det. Jeg gav et par (synes jeg selv - correct me if i'm wrong) konstruktive kommentarer, men det havde jeg egentlig også indtryk af, at du gerne ville have. Jeg synes på ingen måde du kan sammenlignes med det, der ses her!!!

 

Efter at have gennemset billedserien med min mand, har vi i fællesskab besluttet, at vi IKKE vil deltage i årets EM i Herning, hvilket vi ellers havde planlagt. Det er simpelthen ikke noget, vi kan støtte. Dette har jeg også tænkt mig at meddele arrangørerne.

 

Jeg vil desuden overveje, om jeg skal trække støtten af bestemte danske firmaer, der støtter de hårde ryttere.

 

Igen: tak.

 

Hilsen Mette.

16
0
Svar på denne tråd
 
 Epirus
Forfatter: 
Dato:  17-06-2013 19:03

Udmelding fra DRF ang. fotografering ved EM i Herning:

www.rideforbund.dk/Information/ Nyheder/2013/06%20-%20Juni/ Fotografering%20og%20v...%20EM.aspx

 

Der er åbenbart tale om en misforståelse, og tilskuere er velkommen til at tage alle de billeder og video de vil både på banen og opvarmningen


 

... Sofie Støjko

- nu med stjernen Robiane-Elmbo


0
1
Svar på denne tråd
 
 tjaaa...
Forfatter: 
Dato:  17-06-2013 19:49

Det var kun kort tid den artikel var synlig på hjemmesiden. De har fjernet den igen.

 

Følgende tekst var hvad der stop på siden:

 

I weekendens løb har enkelte medier i Danmark og i udlandet bragt historier på deres hjemmesider og Facebook, hvor de advarer publikum til ECCO FEI European Championship mod at fotografere og optage video under mesterskabsstævnet. Det er en total misforståelse af reglerne og meget ærgerligt, at flere medier helt uden grund har valgt at skabe utryghed og usikkerhed hos publikum.

Årsagen til disse udmeldinger skal nok findes i det faktum, at den offentliggjorte Media Guide, som er en guide til pressen, er blevet misfortolket som en vejledning til publikum. Media Guiden, som kan ses på EM Hernings hjemmeside er, som navnet siger, en guide til pressen.

Som det er tilfældet ved alle store sportsarrangementer er rettighederne til offentliggørelse af fotos og video ophavsretsbeskyttet. Sådan er det også ved EM i Herning. Det er det internationale rideforbund FEI, der har rettighederne til offentliggørelse, og det er udelukkende de akkrediterede journalister og fotografer, som har lov til at offentliggøre billeder og video fra stævnet. Naturligvis efter nærmere bestemte internationale regler for at sikre en korrekt håndtering af disse rettigheder.

Fotografer til du segner
Det er meget vigtigt for arrangørerne bag EM i Herning, at alle ryttere, officials og publikum får en god oplevelse af at være gæst i Danmark og Herning til august. Og derfor er det vigtigt at understrege, at man som publikum må fotografere og optage video af hjertets lyst, men kun til eget brug eller til at uploade på egne profiler på de sociale medier.

Har man lyst til at overvære opvarmningen, så er man meget velkommen til det. Arrangørerne har fra planlægningens start lagt opvarmningen på en sådan måde, at alle kan få glæde af at følge rytternes forberedende arbejde med deres heste. Som en del af de oplevelser, tilskuerne får ved mesterskabet. Ved siden af opvarmningen bliver der et cafeområde, så man kan nyde en forfriskning, mens man ser heste og ryttere på opvarmningsbanen.

Vi glæder os til at se jer alle i Herning - og husk lige kameraet!

Kilde: European-Herning

1
0
Svar på denne tråd
 
 tralala lu la lej
Forfatter: 
Dato:  18-06-2013 00:25

Rosalia

 

nu må du simpelthen holde op, nej vi er ikke tættere på din ponite, jeg skærer det ud i pap, en åben mund er ok, det årsagen der ikke altid er ok!

 

at en hest der går frit rundt med åben mund er fuldstædnig underodnet, at lottes ung hest har let åben mund har ikke et hak med de billeder at gøre, hestene på billederne har åbne munde og blå tunger grundet iltmangel som kommer af overdreven hyperfleksion, den åbne mund kommer af den stramme kæde og den overdrevne og usympatiske tøjleføring.

 

du anerkender selv det ikke er pænt, men alligevel forsvarer du det.

 

du mangler iøvrigt at svarer på mine spørgsmål omkring para dressur, du sagde du så nøjagtig de samme ting der, vil du være venlig at vise mig hvor? :)


Den bedste dag i mit liv var da jeg fik grønt lys til at ride igen :-)

 

Nu på prinssesse hesten Pandora <3

 

Blev mor den 28/08-12 til den smukkeste lille dreng <3 <3

6
0
Svar på denne tråd
 
 dressur-tortur?
Forfatter: 
Dato:  18-06-2013 00:54

Så er debatten også nået sverige www.facebook.com/ photo.php?fbid=1015171...463&type=1

 

:)


 

 

Inkarneret dressur rytter

 

- www.dressage- enthusiast.blogspot.com/

 

 

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 Og dette var i 2009...
Forfatter: 
Dato:  18-06-2013 04:50

 

Vedr. adskillelsen af 'rollkur' og 'LDR':

 

"Resultatet af konferencen er et stort skridt for hestevelfærden, og jeg er yderst tilfreds med udfaldet. Der har længe hersket forvirring om definitionerne af forskellige træningsmetoder. Men efter konferencen i dag har vi fået defineret begreberne, hvilket vil gøre det lettere for både ryttere og stewards at kende grænserne fremover", siger Ulf Helgstrand.

 

"Vi er glade for, at det nu endelig er defineret, hvad rytterne må og ikke må på opvarmningsbanerne. Det er retningslinjer, der også skal gælde ved danske stævner", siger Ulf Helgstrand.

 

 

Saadanne udtalelser, set i bagklogskabens afslørende lys, vakler virkelig mellem noget selv-satirisk noget og tragedie. Det beviser bare hvad vi allerede vidste i 2009 - de definitioner var saa intetsigende og overfladiske, at de ingen forskel ville gøre.


luxmondy.daportfolio.com/

 

Cetereum auteum censeo Hyperflexionen esse delendam.

(nogenlunde efter Cato)

 

9
1
Svar på denne tråd
 
 retningslinjer
Forfatter: 
Dato:  18-06-2013 22:30

Jeg har ikke læst alle kommentarer, men vil bare lige fortælle at jeg indtil nu har brugt to weekender på DRF's træner 1 kursus, hvor vi sidste gang bla. diskuterede takt og rytterens opstilling.

Jeg havde frygtet denne weekend en smule, fordi jeg ikke er en af dem som lovpriser AH som rytter... men jeg blev meget positiv overrasket, da jeg kunne høre at det gjorde vores underviser heller ikke.

Og det var tydeligt at høre at der blev taget afstand fra grim ridning, og at DRF er på rette vej, men Rom blev ikke bygget på en dag, så ting tager tid, men alene det, at de er på rette spor gør mig fortrøstningsfuld... og jeg synes altså AH har lagt stilen en smule om, synes bestemt ikke det er så grimt som det tidligere har været, så der er håb forude...

 

Og så skal man huske at billeder er øjebliksmomenter...og måske man skal lære at se takten først i de forskellige gangarter... ved en af billederne står der "piaffe" men det er for mig at se ret tydeligt at det er et galopmoment vi ser... og billedet efter understreger kun at det var galop...

 


Med venlig hilsen

Zooropa - Anne




*** Impossible as they may seem
You've got to fight for every dream
'Cause who's to know which one you let go
Would have made you complete ***

7
7
Svar på denne tråd
 
 Zooropa
Forfatter: 
Dato:  20-06-2013 00:13

Dit indlæg, syntes jeg bestemt, lyder lovende for fremtiden!

Jeg kunne kun få lov at klikke een gang på , men det var altså for lidt, så blev nødt til at skrive et indlæg! Så here we go:

 

Med hensyn til at læse billeder - så har jeg også tidsligere oplevet flere gange, at momentet på det viste billede skulle være noget andet, end det jeg fandt logisk. "Fejlen" kunne selvfølgelig gå begge veje.

I denne billede-serie fandt jeg også billeder, der ikke stemte helt overens med TS's tekst.

Det ødelægger lidt tilliden til, om TS rent faktisk er i stand til at se, hvad der foregår irl.

Endelig har billedserien her i tråden jo kun dokumenteret snævre hovedholdninger - og helt sikkert ubehagelige for hesten - hos nogle ryttere. Og ikke voldspom anvendelse af spore og pisk som postuleret af TS. Jeg siger ikke, sporer og pisk ikke blev anvendt - eller anvendt for groft, men billederne dokumenterer ikke den påstånd.

 

Pøj-pøj med træner-uddannelsen. Og gå så ud og spark lidt mås bagefter og få lært nogle ryttere ordentlig dressur fra bunden, så vi fremover - forhåbentligt - kan slippe for denne slagt kritiske ryster, men istedet få en saglig debat med erkendelse af, at vi alle oplever og tolker subjektivt. -Selv stakkels Hasse's ord.


Cirkelinemus :-)

 

3
6
Svar på denne tråd
 
 lige et pip mere
Forfatter: 
Dato:  20-06-2013 01:11

...og så undrer det mig en smule at springrytterne er fredet i den her hetz?? Vi ser aldrig lignende tråde med springryttere...og jeg synes bestemt ikke ridningen er pænere på springbanen - nærmest tværtimod!

 

Nogen af jer fotografer og kritikere der kan forklare mig hvorfor springrytterne er "fredet"?

 

Jeg ser ofte springheste, der bliver rykket i munden... har vidt åbne munde, store udspilede øjne, der er forholdte over springene så de ikke har frihed til at bruge sig korrekt over springet osv osv... Er det bare okay i jeres øjne? Eller er i bare ikke "nået" til dem endnu, og tager først fat der, når I er "færdige" med dressuren?

 

Beklager den lettere provokerende tone... jeg er efterhånden ret splittet over disse tråde... på den ene side synes jeg jo det er positivt at DRF ser dem og reagerer på dem, men på den anden side synes jeg bare det er det samme pladder igen igen fra folk der sidder derhjemme og pudser glorien og slet ikke er åbne over for at se de forandringer der ren faktisk sker i sporten...

 


Med venlig hilsen

Zooropa - Anne




*** Impossible as they may seem
You've got to fight for every dream
'Cause who's to know which one you let go
Would have made you complete ***

2
6
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  20-06-2013 04:19

 

Den ridning der vises er ikke blot grim, men ogsaa stik modsat dressurens grund-ideer og -principper. Springing har altid handlet om at faa en hest over en forhindring hurtigere end andre, mens dressur engang handlede om at faa en veltilpas og velfungerende hest.

Det er nok derfor jeg tager fat i dressuren foerst - fordi jeg naerer en utopisk tanke om at skal noget forandres, skal man vel begynde her.

 

Jeg finder det ikke spor bedre at se en springrytter hyperflexe sin hest. Men i springing kan Luca Moneta og Luciana Diniz vinde, selvom de rider nydeligt og let med respekt for hesten. I dressur bliver du MAKS nummer tre.

 

Mht din afsluttende pointe, saa kan det vaere meget svaert at se forandringen i sporten hvis man skimmer referater fra FEI og Int. Dressage Club og FEIs dressur komite. Ditto hvis man bevaeger sig ind paa andre fora end HN. Eller hvis man som jeg bor i England, hvor helgen-status er garanteret ved en roed roset.


luxmondy.daportfolio.com/

 

Cetereum auteum censeo Hyperflexionen esse delendam.

(nogenlunde efter Cato)

 

12
1
Svar på denne tråd
 
 tralala lu la lej
Forfatter: 
Dato:  20-06-2013 08:11

Zooropa

 

Jeg tror bare du er gået glip af de tråde :)

jeg har set mange tråde hvor bla. Tina Lund bliver kritiseret voldsomt, og flere andre spring ryttere, men jeg indrømmer blankt jeg ikke er så meget inde i springning, og har derfor ikke helt styr på de forskellige spring rytteres navn.

 

Men der skal ikke herske tvivl om jeg ville kritisere lige så kraftigt hvis jeg så denne form for "ridning" hos spring rytterene.

 

Der er flere indlæg fra ts længere nede med billeder, der viser en konstant sporre ind i siden, så jeg syntes ts har dokumenteret den påstand.

 

Jeg tror ikke snakken om piske er møntet præcis på disse billeder, men som andre debatter kommer man rundt omkring og debattere flere problemstillinger.

 

Jeg undrer mig så også, jer der syntes debatterene bygger på usande udsagn og er ukonstruktiv, hvorfor opretter i aldrig en tråd, hvor i ligger jeres syn frem og klargøre hvilken debat i vil have?

 


Den bedste dag i mit liv var da jeg fik grønt lys til at ride igen :-)

 

Nu på prinssesse hesten Pandora <3

 

Blev mor den 28/08-12 til den smukkeste lille dreng <3 <3

2
1
Svar på denne tråd
 
 Fy for helvede
Forfatter: 
Dato:  20-06-2013 14:45

NEJ nu må folk fandme stoppe. :O At forsvare denne form for ridning er SYGT !!!! FØJ hvor burde i skamme jer. Der er nok billeder til at se hvad der foregår. Hold da kæft hvor jeg skammer mig FØJ

6
4
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-06-2013 18:31

Tja, det er ihvertfald ikke Danmarks bedste ryttere, det ser anstengt ud og det burde det ikke gøre, jeg har set flottere eqvipager igennem årene hos privatejede stalde.

 

 

Føj at de ikke har lært noget af de seneste års massive kritik af rollkur,

stakkels heste, hvorfor er der ikke nogen der griber ind? Det forstår jeg ikke.

 

Det lyder til det er en venskabelig familie klub de har dannet i toppen hos DRF.....

 

 

De ryttere burde været diskvalificeret på stedet for unødig grov hyperbøjning på opvarmingsbanen.

 

Det er levende væsner ikke sportrekvisitter som de bliver behandlet som i disse tilfælde.

 

Det ender med ingen gider at se dressur længere med den manglende vilje til at stoppe ryttere der stadig bruger rollkur trods forbuddet.

 

 

Tak til ts. Min mand og jeg har besluttet at vi ikke sælger vores dressurplag, for vi vil ikke kunne bære hvis han ender i klørerne hos sådanne ryttere.

 

Vh Charlotte

 


Heste lyver aldrig

15
1
Svar på denne tråd
 
 Dressur heste
Forfatter: 
Dato:  20-06-2013 18:53

Puhh den er tung, at åbne den her tråd.. .

 

Det Charlotte skriver omk. avl er også noget jeg har tænkt over.

 

HVORFOR er det så præstigefyldt, at avle en god dressurhest, og sælge til en top-rytter, når det tit er den træningsform de mødes med?

 

OK, de betaler mere end dygtige og kærlige fritidsryttere, kan men det burde måske være omvendt. .


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man kan læse sig til meget, bare ikke erfaring.

2
1
Svar på denne tråd
 
 Tjaaaa
Forfatter: 
Dato:  23-06-2013 12:44

måske kan foto vinklen snyde lidt, men en fri trav med kun et ben på jorden og 3 i luften, stemmer da ikke overens med hestens naturlige gangart, og det uanset hvilken vinkel det er taget fra.

Fint med fokus på denne dårlige ridning, må håbe at ungrytterne holder den gode og hestevenlige ridning fremover.

7
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider