Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

Kan man få lidt billedhjælp?
Forfatter: 
Dato:  14-04-2013 20:03

Jeg har været ude at prøvefotografere lidt :-) Jeg skal have taget et billede af en mand foran denne bygning, og jeg tænkte, at jeg hellere lige måtte snuppe nogle for forhånd. Hvilket vist var meget klogt, for de fleste var totalt overbelyste. I mangel af model har min fototaske, assisteret af forbikravlende unge, stået model.

Men jeg er ret meget i tvivl om både beskæring, vinkel og hvor mege af bygningen, der skal med. (Og der er sikkert en hel masse andet, jeg har overset også :-))

Vil I kigge og se, hvad I synes, jeg skal gå efter? Og al anden kritik modtages også med kyshånd :-)

1.

Billede

2.

Billede

3.

Billede

4.

Billede

5.

Billede

mvh. tina

Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd

Hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  16-04-2013 15:22

Himlen er overskyet, og husfacaden er mørk, så himmel og vinduesrammer vil være udbrændt medmindre:

1. Du venter på facaden springer ud, eller
  2. Du hyrer en gartner til at "fikse" bygningen uden at spørge først,
  3. Du venter til en solskinsdag, hvor lyset rammer facaden,
  4. Du har en meget rolig hånd (eller tre fødder), og samler flere eksponeringer til eet billede (google "HDR").

3 og 4 er nok det nemmeste. HDR bliver svært, hvis der er andre mennesker og manden der skal fotograferes ikke er meget meget rolig.

Så er der det med vinkel og beskæring. Den er lidt svær, undtagen hvis manden har samme højde som din fototaske

Billede 1: Du har skåret tårnet i stykker. Det er slemt, og både arkitekt og bygherre vil skiftevis hjemsøge dig natten mellem onsdag og torsdag. Fundamentet i nederste højre hjørne ødelægger linierne for mig, så det måtte ikke komme med hvis jeg tog billedet - det samme gælder huset til højre, som ikke passer til dets nabo. En mand der er 3 æbler høj ville fint kunne erstatte fototasken, men er han 1.80 kommer han til at dominere hele billedet, og skygge for det meste af bygningen -- så jeg tror det skal tages på højkant, og meget længere væk. Jeg kan ikke lure om trækronerne så kommer i vejen.

Billede 2: Næsten fint, bortset fra man kan se et flag (formodentlig på toppen af tårnet hin sønderflåede?) - og hvis manden der skal fotograferes er ryttersoldat hjemvendt i triumf, eller en selvglad fransk konge så kan han godt erstatte din taske, men kommer til at ligne en statue, og igen blive meget dominerende. Men det kan godt være det kan lykkes -- ellers prøv at gå en meter til højre og 1-2 meter bagud (hvis du kan komme langt nok ned), og forsøg eventuelt også at få grundlinien ved husets fundament med.

Billede 3: God, men TÅRNET alsår!!! Her er også plads til en mand uden at han skal have hvid hue og hvide bukser på - og uden at han kommer til at "eje hele byen". Jeg ville nok rykke et par cm mod højre, så træet afgrænser bygningen i stedet for at stjæle fra det.

Billede 4: Her er vist kun plads til et par træsko og et sæt skinneben? Medmindre han skal stå under en halvbue. Hvis ikke han skal dække for den højre halvbue, ville jeg rykke lidt mod venstre så højre side af højre halvbue flugter med højre side af højre vinduesparti (ligesom du har gjort på billede 5, bare spejlvendt). Jeg ved ikke hvilken historie billedet skal fortælle, men vil "fremmede" betragtere (der genkender manden), også kunne se hvor det er taget henne, når der er så lidt af bygningen med?

Billede 5: Ahaaa, det er ikke kun tårnet du hader, men også taget? Du må nok hellere tale med en bygningspsykolog :) Jeg ville nok placere modellen hvor barnets hoved+skuldre er, og ikke hvor fototasken er, så der bliver lidt bevægelse og asymmetri. Måske flytte mig så man kan se mere af hoveddøren.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider