Så er det tid til endnu en opdatering på ham "Romkuglen"!
Roman og jeg har nu kendt hinanden i i små 6 uger, og jeg er utrolig glad for ham.
Vi har været af sted til de første par stævner og det er dem denne opdatering hovedsageligt kommer til at handle om.
Efter 14 ugers bekendtskab tog vi til vores første stævne sammen.
D. 3 November havde jeg fødselsdag og det skulle selvfølgelig fejres med en dag indeholdende massere af hest.
Så jeg drog af sted med Roman til Arden rideklub, hvor jeg først skulle ride og efterfølgende selv dømme. Vi skulle starte LC1 og LC2. Klubben havde været så søde at stille en boks til rådighed, så det hele kunne gå op.
Roman var utrolig sød på opvarmning, og var super afslappet og meget lydig.
Derfor kom det meget bag på mig at han fik "glosuppe" til middag da vi kom på banen.
Så vi fik et program med en del spændinger og en hest der kiggede en del. Resultatet blev derefter og vi fik 64,167 %. Det rakte dog alligevel til en 4. plads og en fin grøn roset.
Da vi skulle på banen anden gang, var jeg bedre forberedt og fik ham til at koncentrere sig, det rakte til 66,52 %, og en 3. plads, så vi var meget glade. Han var meget mere fokuseret på opgaven og gav mig en helt anden følelse end i 1. program.
Her er lidt billeder fra programmerne
Små 5 dage efter var der et C-stævne i BRRK, hvor der fredag aften og søndag morgen ville gå en LA1.
Det var en kæmpe chance at jeg havde meldt os, for der var mange øvelser Roman endnu ikke havde lært, så jeg var forberedt på at vi nok ville ligge mellem 50-60%.
For på de 5 dage, skulle jeg lære ham anspring fra skridt, kontra ( han har tendens til at bytte, da tidligere rytter er springrytter) , tilbage trædning, parader og nå ja overgangene sidder heller ikke helt i skabet og travøgningerne er han slet ikke stærk nok til at vise endnu.
Med alt dette i baghovedet var jeg forberedt på at jeg bare ville ride sikkert, og give ham en god tur, og tage de kiks der måtte komme, og bruge ridtene til at lærer ham at kende i en stævnesituation og mærke hvilken opvarmning der passede bedst til ham (hvor lidt, hvor meget, hvor meget skridt, trav, galop osv. Osv.)
Afsted kom vi og jeg havde noget kriller i maven. Roman var en drøm på opvarmning og jeg var spændt på om han så ville kigge da vi kom ind.
Han gav mig bare det bedste ridt, og selvfølgelig er der mange ting der kan blive bedre, især da han jo endnu mangler styrke og bæring, men hold da op jeg var stolt af ham.
Han var så villig og fokuseret og han lystrede mit mindste vink.
jeg har en video, og den vil jeg gerne vise jer. Jeg har skrevet dommerens kommentare ind? og ja, det var bare en super dejlig dag.
www.hestegalleri.dk/video/ staevner_og_loeb/300745- debut_paa_c_plan_la1
Om Søndagen kiksede opvarmningen desværre for os.
Det hele var ellers bare timet, men da hesten før mig udgik, mistede jeg pludselig overblikket over hvornår vi skulle ind, og det resulterede i en rytter, der allerede havde mistet pusten og havde krampe i mavemuskler inden vi kom op af midterlinien.
Så et noget slapt ridt, der var knapt så flydende, og med lidt små kiks, og et fejlanspring, men sørme om vi ikke red til lige knap 62 % alligevel.
Så vores debut på C-plan kunne ikke have været gået bedre.
Her er lidt billeder derfra
Ugen efter tog vi til et aften C-stævne at debutere i vores første LA2.
Roman var super, men da vi kom på banen spændte han lidt op over omgivelserne, men jeg følte selv jeg fik redet mig godt ud af det især i galopprogrammet. Ingen øvelsesfejl, og egentlig et ok flow, men en del spændinger i travprogrammet.
Jeg måbede dog lidt da jeg så resultatet og den efterfølgende kritik. Vi red til 54% og jeg fik 5 i rytter ( for mig er et 5 tal altså kun når man enten er dicideret ond ved hesten, eller at man nærmest er ved at falde af) og Roman 5 i eftergivenhed og kritik for at han var for lang og åben og ikke samlet nok til klassen. Og han gik altså i præcis samme holdning som den video jeg har lagt ind. Hun skrev bl.a. at jeg skulle have mere fat i ham, og tilslut skrev hun " dejlig hest, men mangler noget hjælp fra sin rytter"? nå, så har jeg da også prøvet at få 5 i rytter.
Men her er der lidt billeder derfra
Nå? skidt pyt? Som min underviser sagde til mig efterfølgende er det bare med at træne videre og arbejde hen i mod at blive så gode og fejlfri at vi ikke er til at komme uden om.
Jeg ved det ikke er personligt, men at det er min ridestil hun ikke bryder sig om, så jeg må jo bare prøve at rette ind, og næste gang behøver jeg i hvert fald ikke være nervøs for at han kommer baglod.
Ved samme undervisningstime fik jeg også besked på at holde en stævnepause, og så evaluere de ridt der havde været og sætte ind der, hvor fejlene går igen.
Så nu har vi intensiveret undervisningen til 2 gange om ugen og så kommer vi ud på stævnebanerne til januar.
Det var en lille opdate herfra