Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

Stævne på " romkuglen"
Forfatter: 
Dato:  11-12-2012 15:11

Så er det tid til endnu en opdatering på ham "Romkuglen"!

Roman og jeg har nu kendt hinanden i i små 6 uger, og jeg er utrolig glad for ham.

Vi har været af sted til de første par stævner og det er dem denne opdatering hovedsageligt kommer til at handle om.

Efter 14 ugers bekendtskab tog vi til vores første stævne sammen.

D. 3 November havde jeg fødselsdag og det skulle selvfølgelig fejres med en dag indeholdende massere af hest.

Så jeg drog af sted med Roman til Arden rideklub, hvor jeg først skulle ride og efterfølgende selv dømme. Vi skulle starte LC1 og LC2. Klubben havde været så søde at stille en boks til rådighed, så det hele kunne gå op.

Roman var utrolig sød på opvarmning, og var super afslappet og meget lydig.

Billede

Billede

Derfor kom det meget bag på mig at han fik "glosuppe" til middag da vi kom på banen.

Billede

Så vi fik et program med en del spændinger og en hest der kiggede en del. Resultatet blev derefter og vi fik 64,167 %. Det rakte dog alligevel til en 4. plads og en fin grøn roset.

Da vi skulle på banen anden gang, var jeg bedre forberedt og fik ham til at koncentrere sig, det rakte til 66,52 %, og en 3. plads, så vi var meget glade. Han var meget mere fokuseret på opgaven og gav mig en helt anden følelse end i 1. program.

Her er lidt billeder fra programmerne

Billede

Billede

Billede

Små 5 dage efter var der et C-stævne i BRRK, hvor der fredag aften og søndag morgen ville gå en LA1.

Det var en kæmpe chance at jeg havde meldt os, for der var mange øvelser Roman endnu ikke havde lært, så jeg var forberedt på at vi nok ville ligge mellem 50-60%.

For på de 5 dage, skulle jeg lære ham anspring fra skridt, kontra ( han har tendens til at bytte, da tidligere rytter er springrytter) , tilbage trædning, parader og nå ja overgangene sidder heller ikke helt i skabet og travøgningerne er han slet ikke stærk nok til at vise endnu.

Med alt dette i baghovedet var jeg forberedt på at jeg bare ville ride sikkert, og give ham en god tur, og tage de kiks der måtte komme, og bruge ridtene til at lærer ham at kende i en stævnesituation og mærke hvilken opvarmning der passede bedst til ham (hvor lidt, hvor meget, hvor meget skridt, trav, galop osv. Osv.)

Afsted kom vi og jeg havde noget kriller i maven. Roman var en drøm på opvarmning og jeg var spændt på om han så ville kigge da vi kom ind.

Han gav mig bare det bedste ridt, og selvfølgelig er der mange ting der kan blive bedre, især da han jo endnu mangler styrke og bæring, men hold da op jeg var stolt af ham.

Han var så villig og fokuseret og han lystrede mit mindste vink.

jeg har en video, og den vil jeg gerne vise jer. Jeg har skrevet dommerens kommentare ind? og ja, det var bare en super dejlig dag.

www.hestegalleri.dk/video/ staevner_og_loeb/300745- debut_paa_c_plan_la1

Om Søndagen kiksede opvarmningen desværre for os.

Det hele var ellers bare timet, men da hesten før mig udgik, mistede jeg pludselig overblikket over hvornår vi skulle ind, og det resulterede i en rytter, der allerede havde mistet pusten og havde krampe i mavemuskler inden vi kom op af midterlinien.

Så et noget slapt ridt, der var knapt så flydende, og med lidt små kiks, og et fejlanspring, men sørme om vi ikke red til lige knap 62 % alligevel.

Så vores debut på C-plan kunne ikke have været gået bedre.

Her er lidt billeder derfra

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Ugen efter tog vi til et aften C-stævne at debutere i vores første LA2.

Roman var super, men da vi kom på banen spændte han lidt op over omgivelserne, men jeg følte selv jeg fik redet mig godt ud af det især i galopprogrammet. Ingen øvelsesfejl, og egentlig et ok flow, men en del spændinger i travprogrammet.

Jeg måbede dog lidt da jeg så resultatet og den efterfølgende kritik. Vi red til 54% og jeg fik 5 i rytter ( for mig er et 5 tal altså kun når man enten er dicideret ond ved hesten, eller at man nærmest er ved at falde af) og Roman 5 i eftergivenhed og kritik for at han var for lang og åben og ikke samlet nok til klassen. Og han gik altså i præcis samme holdning som den video jeg har lagt ind. Hun skrev bl.a. at jeg skulle have mere fat i ham, og tilslut skrev hun " dejlig hest, men mangler noget hjælp fra sin rytter"? nå, så har jeg da også prøvet at få 5 i rytter.

Men her er der lidt billeder derfra

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Nå? skidt pyt? Som min underviser sagde til mig efterfølgende er det bare med at træne videre og arbejde hen i mod at blive så gode og fejlfri at vi ikke er til at komme uden om.

Jeg ved det ikke er personligt, men at det er min ridestil hun ikke bryder sig om, så jeg må jo bare prøve at rette ind, og næste gang behøver jeg i hvert fald ikke være nervøs for at han kommer baglod.

Ved samme undervisningstime fik jeg også besked på at holde en stævnepause, og så evaluere de ridt der havde været og sætte ind der, hvor fejlene går igen.

Så nu har vi intensiveret undervisningen til 2 gange om ugen og så kommer vi ud på stævnebanerne til januar.

Det var en lille opdate herfra

0
0
Svar på denne tråd

dommere
Forfatter: 
Dato:  11-12-2012 16:34

Dommere er bare mennesker, og somreglt må man bare tage det man kan bruge og ignorer resten. Jeg syntes generelt kvaliteten i Danmark, ihvertfald på lavere plan (C stævner) er tragisk umoden (blandt dommerne..)

Uddannelsen for dommere i Danmark er ligeledes til grin, så hvis jeg var dig, ville jeg heler ikke tage det så tungt :)

Held og lyke med ridningen frem over :)

For where your treasure is, your heart will be also.

Musik komponeres til kur programmer, hjemmesider, videoer MM.

Send pb for info.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-12-2012 17:10

Jeg synes det ser rigtig fint ud. Dejlig hest :)

Med hensyn til et 5-tal, så har det jo intet at gøre med om du er ond eller ej. Men rider du programmet til under 55% så kan dommeren jo ikke ligefrem give dig som rytter en høj karakter = rytteren indvirker på hesten performence :) Så jeg synes det er helt fair at give et "lavt dømt" program en lav karakter til rytter.. ellers kan det jo nærmest kun være hestens skyld ;)

Om du så generelt er enige i karaktererne ser jeg som noget andet :) Keep on the good work

0
0
Svar på denne tråd

Bum bum
Forfatter: 
Dato:  11-12-2012 17:16
Alle de dommere jeg red ved er nogen jeg har stor respekt for, og jeg ved at de alle er knald dygtige!
Derfor jeg måbede noget da der så var så vidt forskellige meninger om hans "holdning" og min ridning.

Men pyt... Jeg vil prøve at give hende det hun efterspørger næste gang.
Hun kan jo også have prøvet at motivere mig til at gå hjem og træne ved at dømme mig så hårdt. Og hun viser jo at det er min måde at ride ham på, der er problemet.
Nu må vi se hvordan næste bedømmelse bliver, hvis jeg en dag skal ride ved hende igen:-)
0
0
Svar på denne tråd

Bum bum
Forfatter: 
Dato:  11-12-2012 17:26
Chris:
Jo det har det faktisk lidt.
På de sidste dommerkurser jeg selv har været på, og der har underviserne sagt, at man er virkelig hård hvis man skal give et 5 tal. Så skal rytteren enten havde været dicideret grim/voldsom i sin korrektion ( så man evt. Overvejer et gult kort ), have redet fejlbane 2 gange, eller nærmest havde været ved at falde af hesten flere gange...
Men igen... Hun må jo have ment at jeg har redet så elendigt at 5 tallet var fortjent:-)

At jeg så selv mener at Roman går i en ganske flot holdning der matcher kravene til LA2 er en anden side af sagen;-)
0
0
Svar på denne tråd

Nå, videre i teksten:-)
Forfatter: 
Dato:  11-12-2012 17:46
Men jeg æder gerne mit 5 tal:-)
Jeg vidste jo vi ikke var 100 % klar og jeg må bare bruge det som en motivator til at træne, træne og træne( også selv om det er snestorm og bidende koldt) sådan at jeg aldrig ser det grimme 5 tal igen:-)
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-12-2012 17:51

Kan ikke lige følge at han er lang osv, syntes det er en underlig bedømmelse

Tak for kigget, håber på bedre billeder af jer næste gang

*Her skulle der stå noget meget smart og klogt*

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

0
0
Svar på denne tråd

Hvis 5 er
Forfatter: 
Dato:  11-12-2012 21:16

når man er ved at falde af eller er tæt på advarlse, hvornår for man så 2 eller 3 i rytter?

Nå men jeg glæder mig til at se mere til jer i januar og se hvordan I har flyttet jer :)

Sagde Janne

0
0
Svar på denne tråd

Sympatisk
Forfatter: 
Dato:  17-12-2012 09:29

Jeg syntes det er en fantastisk smuk hest du har, og en meget sympatisk form for ridning du viser.

Et godt hestemenneske hører når hans hest taler til ham,

- et stort hestemenneske kan høre hesten hviske,

men dårlige hestemennesker kan end ikke høre når hesten skriger!

0
0
Svar på denne tråd

ddddddd
Forfatter: 
Dato:  17-12-2012 18:02

Synes det virker voldsomt du kan få 5 i opstilling.

Selv når jeg har redet stævner og jeg har siddet som en sæk kartofler hele klassen igennem (en dag jeg havde meget ondt i min ryg/lænd, så nedsidning burde jeg faktisk ikke have lavet) men nægtede at give op.

Der fik jeg 6 i opstilling.

Synes det ser godt ud, ikke helt klar til LA, ville nok skrue lidt ned i klasserne - han blvier lidt ustabil og jappende.

Rigtig lækker hest med kvalitet (y)

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-12-2012 22:42

Han er da bare en super lækker hest, men ser ham ikke helt som 100 procent klar til LAèrne. Han er lidt for ustabil og urolig fortil, spænder op og når han bliver eftergivende går han bag lod...MEN...der er jo kun en vej frem og det er bare træne, træne og træne...Skøn er han...elsker hans udtryk og udstråling...han bliver bare mega fin.

Zahrah Hamrah El Azraff..Hvorfor ride kopierne, når man kan få originalen? (;

0
0
Svar på denne tråd

Bum bum
Forfatter: 
Dato:  20-12-2012 09:49
Ja, helt klar var/er han jo ikke:-)
Jeg føler dog ikke jeg kan tillade mig at gå ned i klasserne.
Jeg hader nemlig LB klasserne, og synes faktisk de er sværere at ride end LA 1 og 2.
Bevares havde jeg en hest på 160 cm, var jeg nok af en anden mening, men nu er Roman 177 cm, og jeg synes simpelthen at alle de små volter og vendinger der er i LB'erne forlanger mere af ham end LA'erne gør.
Så hvis jeg skal gå nogle niveauer ned, ville vi havne i LC'erne og det synes jeg ikke ville være fair.
Tak for jeres søde kommentare og gode tone
0
0
Svar på denne tråd

lb og la
Forfatter: 
Dato:  20-12-2012 12:41

MHT. at starte La i stedet for lb, må jeg altså give ts ret. Jeg har aldrig fattet hvorfor de programmer skal være så svære. Jeg har selv en 4 års på 175, og han har da det sidste lange stykke tid kunnet spring i galop fra skridt og lave en smule kontra(la1), men jeg har store problemer med at skulle klemme ham ind på en 10 m volte i trav, og lave schenkelvigninger i skridt (lb). Jeg kender mange der gerne springer lb'erne over og går direkte til la, for mange heste er det altså mere heste venligt

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider