|
|
| Farouche og Eilberg over 99% |
| Forfatter:  |
Roselina ♣C♣ |
| Dato:  |
27-07-2012 08:02 |
|
www.ridehesten.com/dk/Heste-nyheder/ SeNyhed/?ID=14285
Michael Eilberg og Woodlander Farouche - hvis der nogen, der har fundet optagelser af deres program, hvor der blev redet til 99,60%, må I meget gerne smide et link ind her i tråden. Her er de fra sidste års UVM i Verden. www.youtube.com/watch?v=o4wmEkO-q8c Jeg synes, det er så fantastisk at se den ro hoppen udstråler, ingen halepisk på noget tidspunkt . Og som der skrives i en leder om dem i Rideshesten 9/11: ..."Woodlander Farouche og Michael George Eilberg demonstrerede for samtlige tilstædeværende i Verden, at det er muligt at levere et guldridt, uden at ride i et overtempo og uden at tvinge hesten ind i rammen i en skruestik mellem hånd og schenkel"...
De venligste hilsner Louise ************************ Fotografier viser os det, vi normalt ikke ser, fordi de stander tiden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fantastisk langsom takt |
|
|
Øj - det er fedt at se en SÅ LÆKKER hest gå i en så langsom takt Det har jeg faktisk drømt om længe at få mulighed for at se. Fy FOR DA hvor er den lækker  Tak Roselina 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| det er SÅDAN |
|
|
det skal se ud.... Ro og harmoni.... KH:)Annette
rigtige piger rider hver dag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| blev nysgerrig |
|
|
Jeg blev lige nysgerrig omkring, hvem han var - for så følsom ridning er da et særsyn ) Nå men faderen, som underviser både Michael og en søster, er tysk og uddannet hos Reiner Klimke og Johan Hinnemann - det forklarer en del om den smukke, følsomme ridning samt hvad de siger omkring ridning og håndtering af ungheste samt man ser faktisk det de siger de gør, blive gjort i praksis på en video. Desværre har de som alle andre, der vil gøres sig på topplan, taget LDR/roll kur til sig, men jeg må så sige, at den er den mest (og eneste) følsomme udførelse af LDR/roll kur, jeg til dato har set. Det er dog stadig ukorrekt i min verden, hvilket jeg i særdeleshed synes kan se på de af deres heste, der er uddannet til højere niveau, hvor bla. gangen er redet ud af dem. Ærgerligt - for GUD HVOR ER DET ELLERS SMUK ridning på den yndige hoppe 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| fffffffffff |
|
|
MUMS en lækker hest, waow - sådan en måtte gerne stå i min stald. Smuk, smuk ridning af ham og han sidder bare så rolig og hesten forlænger så lækkert sine skridt. Flot fri skridt og lækker fri trav altså.. Mums. Gid man kunne sidde så pænt til hest selv. Nogle der ved hvordan den har fortøj på, i træningsvideoen? Eller hvad er det den har på omkring halsen/skuldren?
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gud.... |
|
|
Gud, tænk hvis alle red så pænt !!! Hvor ville vi få nogle tilfredse heste! Ikke skyggen af spændthed, åben mund, strittende forben. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjaaa... |
|
|
Selvom videoen er rystet kan man faktisk godt se at hesten den "mimrer" en del og åbner og lukker munden, men for at hesten ikke er spændt så meget ind at den slet ikke kan åbne munden. Derudover ser det rigtig godt ud 
-Jane www.hms4life.dk trailerlæsning og problemløsning i nordjylland Opstaldning i løsdrift ved Aalborg tilbydes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| griner... |
|
|
Ja, så blev min mistanke da bekræftet... Det handler jo ikke en dyt om ridestil, fordringsoverholdelse, eller takt, men om, hvorvidt man er dygtig til at være konsekvent i sin signalindlæring, og derved give hesten ro. Det er jeg 100% enig i, og så kan jeg da også se igennem fingre med den knækkede nakke, de mange et-bens-billeder, den mimrende mund, og den enddog meget snævre holdning i træningsvideoen. Endelig kan fløjene forenes...  (Og længe leve målrettet konsekvent avl, der atter beviser sin berettigelse.)
Screw you guys...I`m going home. Eric Cartman
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jamen hvor er det dog fantastisk, at stort set alle kan blive enige om, at dette er en fantastisk ekvipage. Det ændrer dog ikke, at den i store dele af programmet ligger en del bag lod, og jeg syns til tider den virker en smule forholdt.... Hvis man altså tager de sortsynede briller på, og SKAL fluekn¤ppe en smule...  Udover det, vil jeg gerne klappe i mine små, flæskede pølsefingre, over den ro, lethed og følsomhed der trods alt er det samlede hovedindtryk...Sikke da en utrolig elegance denne hest lægger for dagen...lækkert, lækkert dyr og lækker ro hersker der over programmet. Keep in mind...Den er sølle 5 år gammel.
Zahrah Hamrah El Azraff..Hvorfor ride kopierne, når man kan få originalen? (;
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| blabla |
|
|
Jeg undrer mig faktisk lidt over den enighed. For mig at se, er det et utroligt lækkert ridt i første video og lækker ridning i sidste video også. Jeg synes klart, at det er langt over standard, og er enig i bedømmelsen af det som følsom og fin ridning. Med tanke på hestens alder og de krav, disse stævner stiller til dem, synes jeg også, at den går godt - bedre end man kunne forvente. Jeg personligt, synes det er et dejligt ridt, men er også glad for konkurrencedressur, når kvaliteten (IMO) er god. MEN, jeg synes jo stadigvæk, at den gør nogle af de ting, som De Hellige Ænder (sagt i bedste mening) plejer at reagere promte på. Måske mest slående, den lidt snævre hovedholdning /lidt dybe holdning i træningsvideoen. Samtidig nævner en også, at den er trænet med LDR, så selve træningsmetoden er jo også ofte kritiseret. Altså, kunne jeg godt tænke mig at vide, måske især fra en af de "hellige" (man ved vel godt selv, hvis man er en af dem, der ofte er kritisk overfor moderne dressur), hvorfor den ridning, der vises på videoen er ok. Hvad er det, der gør forskellen? Er det simpelthen bare, at den udstråler ro og harmoni?
Mvh. Katja Pikeur Epsom stævnejakke, st. 76, farve navy sælges. Se annonce på profil Passer/rytter søges til dressurhest. Se annonce på profil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| griner... |
|
|
og tænke sig...der kan komme meget godt ud af følsomt redet LDR. "Now he wants to lover his neck, thats ideal".. Super clinic for øvrigt, når jeg får mere en 1/2 mbits forbindelse, skal jeg nyde det hele...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
| Roeselina og Søs |
MTDressage |
28-07-2012 04:39 |
|
Hvorfor er det lige I er så begejstret for denne ridning når alle andre som benytter sig af LDR bliver haglet ned? Når ikke hestene takter rent(1 ben i jorden i en travøgning samt venstre forben og højre bagben ikke er ens parralelle, går bag lod, er spændt i nakken og den som øverste punkt eller er spændt ind i snudeskaftet, viser rynker omkring biddet går med åben mund og redet med stram tøjleføring? Alt dette er lige nøjagtigt hvad denne hest tydeligt viser! Og det er endda til de magiske og helt ude i skoven point den netop lige har opnået. Her er et billede netop taget fra denne iøvrigt dejlige hoppe opnåede 99,6 %!!!
Tro på dig selv og dine muligheder, - derved kommer du længst!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Små skridt |
Roselina ♣C♣ |
28-07-2012 11:05 |
|
Selv den længste rejse begynder med et enkelt skridt - og det skridt synes jeg, dommerne i Verden tog i 2011, da de dømte dette ridt som vinder. Jeg ved ikke, om det er Søs eller jeg, der løber af med titlen Den Mest Hellige HN´er, men jeg vil forsøge at svare på spørgsmålene om hvorfor denne video fremhæves. Da jeg sidst var afsted som tilskuer til et middelstort dressurstævne herhjemme, var der en rytter der skilte sig ud. Hun red blødt og roligt, og med en god forståelse for hestens formåen - hun red hesten let bag lod, men alligevel kunne jeg sagtens gå hen og rose hende, fordi der var denne ro over hele ekvipagen. Desværre var dommeren slet ikke enig og ekvipagen blev overgået af heste, der var redet tvunget ind i rammen i en skruestik mellem hånd og schenkel, og heste der viset tydeligt ubehag og stress.
Jeg kan glæde mig over Woodlander Farouche og Michael George Eilberg fordi de ryger til tops, med en ridning, der skiller sig voldsomt ud fra fx det her www.youtube.com/watch?v=5liDGtawWFI - bemærk venligst, at jeg ikke på noget tidspunkt roser, at Farouche som 5 års går utaktet, med tætsiddende næsebånd, meget højt i nakken, bag lod eller roser LDR-Ligtht versionen i træningsvideoerne (jeg har ikke set dem, da min forbindelse til nettet, kun er 1/3 så hurtig som den Nimbus har, gaaab) Jeg roser ekvipagen, fordi jeg synes, det er et lille skridt i den rigtige retning, og jeg glæder mig over, at dommerne nu dømmer i den retning. Der er UVM i Verden lige om lidt, og det bliver spændende om kursen holder. Jeg bliver også glad, når jeg læser herinde, at folk kan se den ro hesten udstråler . --- Michael, synes du ikke, der er tydelig forskel på ridningen i de to videoer, jeg har sat ind?
De venligste hilsner Louise ************************ Fotografier viser os det, vi normalt ikke ser, fordi de stander tiden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den var ikke overraskende :o) |
|
|
Jeg kan godt lide ridet fordi: 1. manden (og hans søster) kan ride - det er et særsyn i dag - og det er sgu bare SMUKT at se på når folk rent faktisk kan ride og ikke sidder vandskistilling, med hænderne bag lårene m.m. hvad man ellers får sine øjne forurenet med i dag, når man ser især hollænderne til hest. Det er bare SÅ GRIMT og i ordets bogstavligste forstand en øjenbæ ! Jeg nyder ALTID at se når folk rent faktisk kan ride, derfor har jeg også med tråde herinde på oplag haft fokus på f.eks. Uta Gräff og hendes belgieren på sin hoppe, som jeg aldrig kan huske hvad hedder. Der er også fejl i deres ridt, men selve udtrykket er et helt andet fordi der er tale om reelt ridning af hestene og ikke en gang dekadent vold-hollænderridning. Hos disse skinner den klassiske træning af hesten stadig igennem også på trods af at de også bliver flere og flere der tyr rollkur/ldr for at klare sig i og derved knække hestene bag lod og tilter på forpart, taber bagben, ikke kan samles ordentlig osv.. Det er vilkårene i dagens ridessport - ellers har de ikke en chance. Selv Uta Gräfs heste går bag lod - og hun forsøger ellers virkelig at holde den klassiske fane høj. 2. Hestens bevægelsesmønster har noget kvalitet, hvor den klassiske træning skinner igennem deraf den let drevne og langsomme takt (som jeg ELSKER og falder i svime over når jeg endelig ser den og den skal ikke forveksles med det form for gå på gloende kul som f.eks. AH frembringer hos sine heste). Jeg har kiggede en del videoer igennem af ham og hans søster og det forsvinder igen på deres mere uddannede heste og det kommer også til at ske med den skønne smukke hoppe. Den måde den bevæger sig på er nemlig både gener MEN OGSÅ uddannelse af hesten (i dag er det eneste man man får at se generne) - men igen med rollkur/Ldrridningen så forsvinder det igen når hestene og dens muskler bliver ældre og stivere Men jeg tillod mig selv at nyde at se den væsentlig mere langsomme trav-takt (som jeg ELSKER) på en så fantastisk hest - det varer ikke ved, men det var der lige nu. Ja - han bruger LDR/rollkur, hvilket jeg også havde mistanke om pga. af den snævre halsholdning samt det faktum at de var med helt fremme. Derfor er der også præcis de samme fejl som hos andre rollkur/ldr trænet heste. Her er bare også noget kvalitet oveni - ikke pga. rollkur/ldr, men til trods for - fordi de også har den klassiske baggrund. Det vil jeg sgu have lov til at nyde når jeg ENDELIG ser det. Modsat hvad flertallet tror, så kigger jeg først og fremmest på helhed, udtryk og funktion - deltajler er kun til at illustere pointer. Detaljefejlene vil altid kunne findes, fordi ingen på topplan i dag kan tillade at deres hestee går med så meget åbenhed fortil, som der skal til, når du rider ryggen op på hesten med den gående foran lod og derved får den fulde effekt af hestens funktion. Den går ikke i dag, hvis du vil konkurrere, fordi idealet har ændret sig som følge af at uendelig få mennesker kan finde ud af ovenstående i dag. Derfor tyr de til rollkur/ldr og får ryggen op på anden måde og med funktionsbrister der følger af denne måde at ride på. Hos de dårlige af rytterne inkl. på topplan følger der desværre også blodige munde, blå tunger, stramme næsebånd, glidetøjler i kandarstangen (ikke engang the duke of Newcastle, som var kendt som en brutal hestemand, kunne drømme om at sætte glidetøjlen igennem biddet) - og hvad der ellers står beskrevet i denne artikel: www.afr.com/p/lifestyle/sport/ olympics/ cruel_twist_to_the_eli...6uHYeRwjZI Der er altid to debatter som kører på tværs af hinanden: 1. hvad er korrekt ridning og uddannelse af hestene? 2. Hvornår er der velfærdsproblemer hos hestene i brede såvel som top.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LDR/rollkür |
|
|
Normalt vil jeg slet ikke bevæge mig ind sådan en klassiske HN debat, men jeg har lige et spørgsmål. Længere oppe linkes der til Reiner Klimke fra 95, og Søs ?Meggi? skriver ovenikøbet også lovprisende om R. Klimke. Så vidt jeg kan se, så går den hest han rider også i LDR holdning og som kommentatoren siger "pleasent, conventional way, not the round and deep like we saw with the other horses, but long and low and reaching in a nice rythm...". Faktum er at denne hest også går bag lod i opvarmning. Min spørgsmål er så (mest til "de hellige"..:-); Hvad ville I kalde dette, og er dette okay og hvorfor? Er det fordi det var 95 og Reiner Klimke? Hvis dette er hvad i kalder rigtigt, så forstår jeg ikke, hvorfor I himler op over den samme ridning i 2012? NB. Please ikke svare med henvisning til Anky Van Grunsven, Helgstrand eller Edward Gal og rollkur osv. da jeg mener, at det er milevidt fra det vi ser her (hvor Biotop jo også går bag lod). Vi kan meget hurtigt blive enig om, at hård hånd og stolesæde, stramme næsebånd osv. ikke er nødvendigt, og ej heller burde belønnes i konkurrence, men er det simpelthen et spørgsmål hvorvidt næsen SKAL være foran lod, ellers er det ikke rigtigt? Reiner Klimke viser jo ridning bag lod?
"What is right is not always popular and what is popular is not always right."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Desværre har jeg ikke |
MTDressage |
28-07-2012 13:45 |
|
set videoerne, for min pc er "fucked up"  Jeg kan temmeligt godt lide denne ekvipage, det er absolut ingen hemmelighed, og klart de skulle være vindere af UVM 2011(5 års) heller ingen tvivl om det. Det som bekymrer mig allermest ved sådan noget her er at lige I 2 Roselina og Søs, vitterligt forsøger at få fordrejet tingene i dén grad. I samtlige debatter som er omhandlende enten LDR, Stramme næsebånd, eller sågar bare heste på topplan, ender det altid med at lige I 2 får det trukket hen på dårlig ridning(gerne udfra et enkelt billede eller 2) og dermed manglende hestevelfærd. Nu hvor I ser vinderen fra 2011 ved UVM får et resultat på 99,6 % som jo er 0,4 % for at være det ypperste af det ypperste i og med på 100%!!! - falder I i svime. I fremhæver roen og manden opstilling. Ja, han sidder smukt, men det er der sandeligt også mange andre ryttere som gør. Hvad eneste gang I skal dokumentere noget vi andre ikke er eige i, henviser I altid til et billede, en video eller en artikel skrevet af et vist medie. Som tilfældigvis også lige har udstillet en pt. aktuel OL rytter på dennes UVM vinder - 2 år efter denne vandt. (dette blot for lige at drage nogle paraleller) Hver eneste gang man kommer med en kommentar eller noget i den stil, som falder i ens egen smag, med kommeneterer i den dårlige ridestil og det lorteliv den pågældende hest sikkert må have. Bag lod, rynker omkring næsebåndet og ved biddet, stram tøjleføring, og utakt i traven, samt ingen muskler. Nu hvor jeg viser jer billedet af denne hest taget ved det stævne som I fremhæver, vil jeg meget gerne have Jer til at uddybe om dette er bedre at se på end noget andet? Hvorfor synes I det er smuk ridestil når der er tale om en hest som i denne frie trav KUN har 1 ben i jorden. Går med en åben mund og er trukket op i nakken. Hvorfor er det denne rytter bliver fremhævet frem for andre? Bevares han siddere smukt, men jeg kan nu også ane en hård og ikke eftergivendehånd! Og bare ud fra dette billede alene, har jeg MEGET svært ved at forestille mig denne hest burde kunne gå resten af sit program så det skal ende med en sut procent på 99,6 % - Og I plejer at fortælle os alle at dommerne belønner den grimme ridning(med jeres øjne) men her synes I det er dejligt at dommerne belønner en rolig hest - og tør stå ved det? Nu er I jo meget retskafne mennesker som vægter hestevelfærden meget højt, og som jo "normalt" ikke hetzer folk pga. ridestile og deres navne såfremt de "blot fremviser smuk dressur på rentaktet heste, i korrekt form osv, så vidste man ikke bedre,kunne man da foranlediges til at tro, I forudindtaget "formodede" denne rytter ikke benyttede sig af LDR i sin daglige træning (han er jo englænder og de er kendt for at være hestevelfærdens land) og derudover er han jo uddannet hos Klimke him self! desværre viser det sig bare meget anderledes! Men gør det I ser på netop dette billede, det så mere korrekt? Bevares, Søs forsøger nu at dække sig ind uder, at på de mere uddannet heste som er i hans varetægt kan man se det går ud over bevægelsen og muskulaturen.... Men NU ved hun jo også at der benyttes LDR, så begynder man at tage sine forbehold! Hvis vi tænker takt, eftergivenhed, og ro, stramme næsebånd og åben mund, samt fin og blød tøjleføring/hånd og lige sammenligner disse billeder Roselina og Søs, synes I så stadigt denne ekvipage er fantastisk? I en anden tråd var disse 2 heste jeg nu her har sat ind ikke noget I kunne forene jer med ene og alene af den grund at de er redet bag lod. Men hvis man sammenligner alle 3 billeder synes jeg jo netop at de udviser den ro i fremhæver den anden for(ved godt at den var ubemærket af sine omgivelser sidste år i Verden) de går med lukket månd, er redet med fine/bløde og eftergivende hænder/elastiske albuer, og takter nok noget bedre end den i midten. De er redet med bagfra og frem, og kommer dermed også ind under sig. De diagonale benpar er absolut korrekt paralelle. Og iøvrigt ser det heller ikke ud til at de er snøret sammen i snudeskaftet. Det er ingen hemmelighed, at det jeg vil belyse med dette(igen) meget lange indlæg, er, at netop I 2 er meget, og endda ekstremt meget, forudindtaget med jeres fordomme gang på gang når man diskuterer. Når jeg ofte debatterer og tager toprytterne i forsvar er det fordi jeg ikke synes det er fair og rimeligt, at blive ved at fremhæve en enkelt eller flere som modbydelige ryttere og hver gang fremvise det samme billede år efter år. Eks Scandic og den blå tunge. Det jeg vil forsøge at belyse med dette indlæg er, at fordi man ser ET billede eller EN video af EN ekvipage behøver verden IKKE at se sådan ud all over. I har set videoen af den midsteste ekvipage fra sidste år. Nu fremhæver I dem, forudindtaget. Nu viser det sig jo anderledes med et billede fra lige dette stævne hvor de har fået dette (i mine øjne helt forrykte resultat) at verden "måske" ser anderledes ud. Men sådan er det også den anden vej rundt. Kittel er set 2 gange(forskellige steder) på Scandic med en blå tunge, og straks mener I at sådan må det stå til hos alle hans heste, til trods for at han har 15-20 i stalden, og ikke et eneste billede eller video har vist en blå tunge på nogle af de andre. Jeg synes vitterligt I har et forklaringsproblem, når I kan fremhæve sådan en ekvipage som denne her tråden handler om, for at være roligt, smukt harmonisk og noget som er en fryd at skue, når I langer ud efter alle andre. Sammenlign nu billederne endnu engang.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Roselina |
MTDressage |
28-07-2012 14:11 |
|
NU har jeg endeligt set videoerne(dem alle her som linkes til ) For det første må jeg rose Michael E for hans kommentar på en af videoerne som nimbus linker til - der hvor han rider en rød unghest og hans søster på en mere uddannet. Specielt der hvor han kommenterer, at han gerne lægger hesten lidt dybere, hvis det er mere komfortabelt for hesten. Samme holdning jeg har til LDR - det er for mig ligegyldigt om hesten er en smule bag lod, hvis det er der den har det bedst! Med hensyn til videoen du henviser til og om forskellen: For det første synes jeg der i begge videoer udvises en vis ro. Den du henviser til går dog konstant en smule bag lod, men forskellen på den og så den du fremhæver her i tråden er, at den du IKKE bryder sig om, rent faktisk er rentaktet i sine øgninger! Det er den du fremhæver IKKE på det billede jeg jeg har sat ind. Og så lad mig lige korrigere dig en smule  Stramt næsebånd,bag lod, hård hånd og utakt i traven er på det billede jeg har sat ind ikke fra da hesten var 5 år gammel i Verden. det er rent faktisk her fra det sidste sidste stævne hvor ekvipagen opnåede 99,6 %. Som 6 års!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| griner.. |
|
|
Måske det bare illustrerer at man skal tage debatten vedrørende ridning, sådan rent IRL i praktisk og lignende besværlige ting, for det den er, en flok selvfede trunter, der spiller bilkort med ekvipager og links til diverse "videnskablige" hjemmesider. Et forben i jorden kan trumfes af et næsebånd, og en blå tunge kun overgås af halepisken. Den store joker er så LDR.. Men, det er jo vanedannende og forfærdeligt underholdende, seriøsiteten forsvandt jo for længe siden, så der sker såmænd ikke en dyt ved, at nogle kan SE rigtig ridning, så længe de holder det på nettets virkelighedssikrede mikrounivers.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tydeliggørelse |
|
|
Jeg skal lige tydeliggør at jeg ikek mener det er klassisk ridning man ser på videoen - kun at det klassiske islæt måske er med til at gøre ridningen så følsom og rolig at se på. Og at det er HAMMERENDE lækker hest. Michael det er helt fair at du mener jeg fordrejer tingene - det kan jeg sagtens leve med du mener 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alle rider bag lod... |
Roselina ♣C♣ |
28-07-2012 16:00 |
|
...og det aller aller fleste rider med næsebånd, der sidder for stramt. Nu rider alle i topsporten bag lod/LDR, så må nogen unægteligt gøre det anderledes end andre - og jeg er ikke overrasket over ridningen der vises på clinicen, jeg har set dem, lige da denne ekvipage kom frem i 2011. Jeg fremhæver ekvipagens ro, og jeg roser dommeren for at vælge at belønne en sådan ridestil, frem for det vi tidligere har set... mere skal der ikke lægges i indlægget. Jo, jeg vil stadig gerne se hvordan ridning til 99,60% ser ud, så kom gerne med et link. Her er et link til et billede af ekvipagen, sikkert også taget på dagen hvor de 99,6% var en kendsgerning for en dressurekvipage. www.woodlanderstud.com/news/ 23072012182627-woodlander-farouche- scores-99-6-/ --- Michael, hvis du ikke kan se forskel på den ro den røde hest udstråler i forhold til den grå der småstejlende forlader banen - tjaaa så giver jeg op...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uhhhh.... |
|
|
Og måske er vi et par millioner, der altid har elsket Gal for den ro, hans heste udstråler..ærgeligt vi er nogle elitebagslikkere, der intet ved om heste. Hmmm... Hvis jeg hiver skridtkortet, stikker du så med et hovedbillede, så kan Michael trumfe med en åben mund, og Søs linke til information... Sejt, så bliver det en god lørdag..Popcorn...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Næsebåndet |
Roselina ♣C♣ |
28-07-2012 16:11 |
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| griner... |
|
|
Louise, her er nogle nemme regler.. A. Har hesten en anerkendt afstamning, er det noget snavs. B. Bliver den fremvist i andre sammenhænge, end på en græsmark, så er der lusk med i spillet. C. Er den pålagt udstyr, så er der med garanti noget, der ikke sidder rigtigt. D. Sidder der nogen på ryggen af den, så bryder du dig ikke om det, når du får kigget nøjere efter. Så, gratis brugervejledning...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
| 12345678910 |
|
|
Ikke at jeg gider at deltage i debatten men disse billeder er fra et ridt her i 2012, hvor ekvipagen også fik tårnhøje point. Jeg bruger bare Louises metode med at stoppe videoen og klippe billedet ud. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen... |
|
|
det FORSTÅR du dig slet ikke på, Karen..  Det er meget pænere, fordi det klassiske skinner igennem, cirka 5 centimeter bag højre sadelklap.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| NinA... |
Roselina ♣C♣ |
28-07-2012 16:34 |
|
...er nok den der udtrykker sig klarest i den anden tråd: ..."Jeg tror - at når Søs og Louise skriver, at det er så fint at se på - så er det fordi det er det Sammenlignet med rigtig meget andet "... Kan I overhovedet ikke se forskellen i hestenes måde at være på? Vis mig Gal, Anky, Helgstrand eller andre der rider i toppen, på heste der går så roligt, og uden ret mange stresstegn i 3 min. i en konkurrence... jeg glæder mig oprigtigt til at se det ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxxxxxxxx |
|
|
Jeg er ikke selv en der ville bruge LDR og er heller ikke en fan af bag lod. Men derfor kan jeg alligevel godt se på Michael Eliberg's ridt og se nogle positive ting i det - fx. roen, ingen halepisken osv. uden at skulle nævne de negative ting. Nogle ting er også ting der er mere sat pris på end andre ved mig - fx. hvis man kigger på Klimike's LDR anno 95 så er det vældig roligt og blødt - modsat kejetræk og halepisken anno 95 og Isabell Werth hvor jeg har svært ved at se noget positivt. En anden ting er så hvis man slet ikke syntes der er nogen positive ting og fremhæve - det kan jeg godt finde ridt ved. Hvis jeg iøvrigt skal fremhæve en jeg også syntes rider pænt og sympastisk er det den engelske Richard Davison. Han er - igen, ikke altid foran lod, men næsten. Lækker piaffe, ca. rentaktet i gang, ok. løs kandarstang og generelt ro over ridtet. Artemis er ikke den med den største gang, men det gør ikke noget. Her er lidt med ham ( og google har også fine billeder ): www.youtube.com/ watch?v=m3ftScq_bUs&feature=related www.youtube.com/ watch?v=ljadJyWVn50&feature=related www.youtube.com/watch?v=a18p5HTZcPM Men hans ridt indeholder nok så igen nogle kvaliteter som andre ikke syntes om og finder negative, hvor deres favorit ting indeholder ting som jeg finder mest negativt. Tror Nimbus skrev det i en anden tråd - noget med at det vel ikke handlede om hvordan målet så ud i enden, men om hvordan man kom der hen og om de ting gavnede det mål man ville have. Det passer meget godt. De ridt jeg finder dårlige er ridt der ikke passer til hvad jeg vil have det skal ende ud med og deres ridning er noget som jeg ikke kan bruge undervejs - noget af det, men ikke de ting der for dem er grund ting. Jeg kan godt forstå at folk finder det modsættende at der i et indlæg bliver sagt; bag lod er no go og i det andet rost et ridt hvor hesten er bag lod. Men kan alligevel også se pointen i at rose ting som man sætter højt ( fx. roen i ridtet ) også for øjeblikket se bort fra det andet.
We are at war with terrorism, racism, but most of all we at war with ourselves. .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Come on, Karen... |
Roselina ♣C♣ |
28-07-2012 16:40 |
|
...4 trumfkort af Farouche med stramt næsebånd og taktfejlende, og hvis jeg kan finde et hvor den pisker med halen, får du også det for linket til videoen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| griner... |
|
|
Næh nej, når du, Louise, ikke kan kende forskel på Anky, Gal og knægten, så gider jeg ikke spille bilkort med dig.. For nogen af os, er der lige så stor forskel på dem, som KHfantasterne siger, der er på dem og BBh.. Her skal man nok kigge 3 cm skråt bagud for venstre øre. Måske, og jeg siger kun måske, kunne man bruge denne omgang spinat til at filosofere lidt over, at meget afhænger af øjnene, der ser, og at der ikke findes nogen facitliste. Så undgår man også grønne fødder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678910 |
|
|
Det har du da vist ret i Nimbus, disse billeder er fra samme ridt, man kan give præcis det indtryk af ekvipagen som man ønsker, det er derfor at det ikke siger andet end hvad der sker i præcis det moment videoen er stoppet og det kan ikke bruges til en sk.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hov hov.. |
|
|
Det er da et godt spil.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fantastisk |
|
|
Fantastisk hest, er lykkelig for min smukke røde Dimaggio hoppe der står i min stald. Man er ikke i tvivl om hvor den fantastiske ridelighed kommer fra.  Mvh mette
Team Lodberg Riders Coaching undervisning og uddannelse af hest og rytter tlf. 20924205
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kan jeg godt |
Roselina ♣C♣ |
28-07-2012 16:57 |
|
Jamen Nimbus, Gal er min yndlings rollkurrytter, han forstår trods alt at sætte system og konsekvens i krølleridningen, så hestene ikke syner helt så stressede... må jeg så få det link 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ærligt talt |
|
|
Så kan jeg mærke i min mave, at det egentligt rager mig en hujende fis, hvad du mener om denne eller hin rytter, og hvilke kriterier du, lige p.t bedømmer udfra.. Lige på og arrogant, find nogle andre legekammerater..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forklaringsproblem |
MTDressage |
28-07-2012 17:54 |
|
Sorry Roselina og Søs, men er det nu pludseligt Ro det kommer an på og intet andet? Jeg snes vitterigt I står med et reelt forklaringsproblem! Denne ekvipage roser I til skyerne men mener at alle andre LDR redet heste er noget skidt - Og nu ikke fordi den går med stramt næsebånd, er utaktet, bag lod og åben mund, men fordi den udviser ro? Roselina: Fordi Andreas´s hest er urolig på vej ud af banen retfærdigører det nu stadigt ikke at den er rentaktet i sin bevægelse hvorimod det ikke er tilfældet for farouche!!! men hvis ikke DU kan se det så....hmmm...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| enjoy your self |
|
|
Michael - nyd det, at vi som du har bedt os om utallige gange at finde noget vi så rent faktisk kan lide frem for altid at kritisere - men det er så også galt, hmmm ikke nemt at være HN-bruger  igen så er Ridehesten altså også enige i den vurdering - at det der ses er bedre end så meget andet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Andreas, anky og gal |
|
|
Her er mit bud på et afslappet og behageligt ridt, leveret af Andreas Helgstrand og Unna Donna Unique: www.youtube.com/watch?v=kBF8swXhTJg Der er fejl ja (står i skridtpirouette og sådan), men synes virkelig de udtråler ro og overblik. Edward Gal og Totilas Dette er sikkert en meget kendt video, men synes stadig det er en ekstremt harmonisk equipage, med en rytter som har fremelsket en selvtillid og gålyst man ellers sjældent ser blandt topheste. Hesten ser koncentreret, men tilfreds ud og prøver virkelig at gøre hvad rytteren beder den om. Hjælperne er næsten usynlige og hesten er gennemgymnastiseret og stærk nok til at kunne tage maksimal bæring i f.eks galopirouetter og piaffe.. www.youtube.com/ watch?v=gTjVepyNLuM&feature=related Og sidst men ikke mindst Anky Van Grunsven på en hest jeg ikke aner hvad hedder: www.youtube.com/watch?v=PMPlUUmByIo
Wohoo Ninus er blevet passage hest nu  Fantastiske hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxxxxxxxxxx |
|
|
Nilius - Jeg er ingen Andreas fan, men indrømmer gerne at der er langt mere ro over det ridt du linker til end der normalt er over hans ridt, samt langt mere ro over det end Gal's 
We are at war with terrorism, racism, but most of all we at war with ourselves. .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er det det eneste du kan |
MTDressage |
29-07-2012 00:58 |
|
argmentere med Søs? At jeg skal nyde det og være glad over at der endeligt er noget I er enige i? At ridehesten.com er enige i det I ser gør vel ikke ekvipagen bedre? I rakker alt og alle ned som benytter sig ar LDR. Råber om Jer om biomekanik, takt osv. Og nu hvor der er en LDR redet hest som går et ROLIGT program så er det helt ok at der både er taktfejl osv. Fordi Ridehesten.com synes det samme som Jer? Hvor blev alle Jeres fordomme pludseligt af? Er det fordi I ikke vil eller kan forklare mig og alle andre, hvad det er der gør det helt specielt ved denne ekvipage udover dens ro, at der nu ses igennem fingrene med at den ikke takter rent, går med åben mund, er snøret ind, bliver redet for en forholdsvis hård hånd(stram tøjleføring) at den er spændt i nakken, som ikke er det øverste punkt, og at den ingen muskler har lagt på sig siden 2011, at den nu skal fremhæves som værende noget helt sensationelt? Jeg nyder skam ekvipagen men nyder bestemt ikke at du og Roselina blandt flere, i årevis har råbt højt og hængt gud og hver mand ud som har sympatiseret med LDR rytterne, eller i hvertfald ikke har været enige. Jeg kan huske et lignende eksempel da du var overbevist om, at Steffen Peters var en "hellig" ko. For du havde læst et interview eller noget i den retning hvor han havde udtalt at træningen var fokuseret på at Ravel skulle omskoles da den tidligere havde været redet i Roll-Kur/LDR(af Edward Gal) Da det så kom frem med billeder og videoer at han ren faktisk selv benyttede sig af(og gør det iøvrigt stadigt) LDR, så blev du stille og veg udenom diverse spørgsmål. Og nu forsøger du det igen. Istedet for at du beder mig om at nyde du er enig, så vil jeg passende bede dig om, at komme med en saglig forklaring på, hvorfor du mener denne ekvipage er noget særligt. Hvad du rent faktisk ser på det billede jeg har lagt ind af ekvipagen fra det stævne og dén klasse, hvor de opnåede de magiske point. Forklar mig så samtidigt hvorfor du om nogen har langet sådan ud efter Totilas og dens takt, og hvorfor du har langet ud efter dommer eliten på verdensplan for at dømme lige Edward gal og Totilas til de høje point de opnåede da de var sammen, når nu du roser dommerne for at give denne ekvipage de tårnhøje point, trods alt "negative den viser! Det vil være for mig og sikkert også mange andre, temmeligt spændende at høre hvad overdommeren har at sige om dette!!! KAN du ikke det, bedes du venligst tnke dig gevaldigt om næste gang du langer ud efter heste, ryttere, træningsmetoder eller debattører. For så viser det sig jo at du om nogen SLET intet har at have det alt det du bedyrer! Og så er der jo netop en langt bedre forståelse for alt det fnidder du skaber.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Michael |
|
|
Hvor blev alle Jeres fordomme pludseligt af? skriver du... Hvad tænker du egentlig selv ved dette citat af dig selv?  Det lader til, at du (måske lidt fordomsfuldt?) tror, at Søs og Rosalina hader dressur og kun er ude på at nedgøre alt, der har med dressur at gøre...... Men sådan oplever jeg det mærkeligt nok slet ikke  Søs og Rosalina elsker efter eget udsagn dressur, men er åbenbart (ligesom jeg) kede af, at dressur lidt for ofte bliver til noget meget hårdnakket, hårdhændet, taktløst, bag-lod-fixeret showridning  Når de så endelig ser en ekvipage, der tilsyneladende ser lidt bedre ud (og en vidunderlig hest) - siger de naturligvis: 'Åh, hvor dejligt' 
fra NinA Læs teksten i dressurfordringerne grundigt  (men spring billederne over)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jørgen Clevin |
Roselina ♣C♣ |
29-07-2012 07:01 |
|
Tak Nina, du forklarer det meget godt . Og Nimbus din snob, bare for jeg rider på en græsmark på en hest uden stamtavle, sadel og hovedtøj, kan vi altså godt lege sammen . Og, dyb indånding, Michael med de mange spørgsmål, som jeg snart ikke kan finde hoved og hale i. Jeg vil forsøge at svare på dem, jeg kan huske fra alle indlæggene (i begge tråde) i går - er der nogen jeg glemmer undervejs, må du bare gentage dem. Det meste mærkelige spørgsmål jeg til dato har fået på HN, er der, hvor du spørger, hvorfor dommerne dømmer hesten til 99,6%, og det forventer du jeg skal svare på ud fra ét foto ... Kan du selv se det umulige i opgaven. Jeg har aldrig set det omtalte program, jeg er ikke dommer, og jeg er ikke dressurrytter. Nu blander du konsekvent Søs og mine indlæg sammen, så mange af de spørgsmål du stiller til mig, omhandler noget Søs har skrevet, det er også en ret umulig opgave, du der sætter mig på . Men du spørger om noget ang. den Grå hests takt, som du mener er ren i forhold til den Rødes. Nu har jeg atter kigget begge videoer igennem, og så vil jeg forsøge at fortælle, hvad jeg ser ud fra stills. Det bliver lige i et nyt indlæg, som kommer til at tage ret lang tid at lave, så lidt tålmodighed, tak .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jørgen Clevin |
Roselina ♣C♣ |
29-07-2012 08:14 |
|
^ 1. Indridning, parade - hesten kan sætte sig, og lægger vægten bagud i paraden. ^ 1. Indridning, parade - hesten sænker ryggen og bagbenen er langt bagude, vægten lægges i rytterens hånd og på forbenet, rytteren læner sig voldsomt tilbage, måske er hans skyld i at ryggen trykkes væk i overgangen.
^ 2. Parade - hesten retter bagbenen lidt bagud, men står efterfølgende bomstille, roligt og opmærksomt. ^ 2. Parade - hesten tværer mod biddet, holder næsten næseryggen vandret og bevæger sig hele tiden under paraden. ^ 3. Fremad - hesten svare villigt og roligt frem uden nogen form for konflikt.
^ 3. Fremad - ved fremsignalet træder hesten baglæns... ^ ...modsætter sig voldsomt rytteren, viser konflikadfærd og voldsom halepisk... ^ ...da hesten endelig går frem krøller den fuldstændig sammen fortil, og får lige lidt højre venstre træk i tøjlen hurtigt efter hinanden. ^ 4. Fri trav - hesten er utaktet og lægger sig til tider på tøjlen og krøller sammen fortil - dog stadig med bagben der træder ret langt ind. ^ 4. Fri trav - hesten er lige så utaktet, står bedre fremme fortil men virker til at have rigtig meget vægt i tøjlen, træder noget kort bagtil. ^ 5. Ridning gennem hjørne - utaktet trav, spidset mule... rimelig indundrergriben. Rytteren har rolige stabile ens hænder, lodret sæde og misundelsesværdige fine schenkler...
^5. Ridning gennem hjørne - meget utaktet og kort gående bagtil. Uens rytterhænder med kraftigt træk i indvendige tøjle, tilbagelænet rytter og fremadskudte schenkler.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Derfor! |
Roselina ♣C♣ |
29-07-2012 08:21 |
|
Det ovenstående indlæg begrunder, hvorfor jeg bedre kan lide ridningen af Farouche, frem for meget andet af det dressur vi ser på topplan i dag. Ridningen er ikke idealet for mig! Og nu vil jeg have en kop kaffe, godmorgen !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svar til Michael |
|
|
Michael - jeg håber din adrenalin-vrede på et tidspunkt slipper sit tag i dig, så det er muligt at se en eller anden form for struktur og formål med dine indlæg. Jeg vil i øvrigt 100 procent stå ved ,at jeg godt kunne lide Steffens Peters især på en tidligere hest end Ravel. Nu er jeg ikke særlig imponeret længere  Jeg regner naturligvis med at du kan dokumentere med links til indlæg hele det forløb du mener fandt sted og førte til at Steffen Peters blev en hellig ko for mig? Så jeg vil da glæde mig til at læse mine gamle indlæg og morer mig over hvad jeg har skrevet dengang. Kan du ikke det, vil jeg godt bede dig afstå fra at opfinde og finde på, hvordan jeg danner mine meninger og holdninger. Du går i øvrigt over grænsen, når du i den grad fortolker på og fantasere om (for det er total fri fantasi, Michael, husk det !!!), hvad mine hensigter og motiver er. Jeg står lige så meget med at jeg synes Edvard Gal er en primitiv rytter, der stå på vandski på sine heste. Jeg kan OVERHOVEDET ikke dressur se over det han laver. Sortere lige i dine spg. til mig og til Roselina, og sæt det du gerne vil have svar på og som ikke allerede er besvaret op med punkter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| er skrevet |
|
|
Michael - jeg har skrevet hvorfor jeg godt kunne lide 2011 ridtet -jeg har ikke set det fra 2012 hvor de fik 99%. Jeg har ikke tænkt mig at lave samme indlæg to gange.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar...... |
CarolineR |
29-07-2012 09:57 |
|
Jeg synes godt nok den her debat giver stof til eftertanke . Dog skræmmer det mig lidt at det tilsyneladende opfattes at træningsmetoden bliver mere uvæsentlig så længe hesten viser ro på stævnepladsen? Og Ridehesten, som ellers altid er så kritiseret, er nu pludselig dokumentation for at visse debattører har ret - wow verden har ændret sig meget på de sidste par dage 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar...... |
CarolineR |
29-07-2012 10:11 |
|
www.youtube.com/watch?v=VsvrH6uJsyY Wow-nogle still-billeder der kunne laves fra denne video  Personligt synes jeg det er en fin hest og en dygtig rytter, men jeg ser ikke noget som jeg ikke har set hos så mange andre top-ekvipager, derfor er jeg uforstående overfor hvorfor lige netop denne lovprises så meget når andre konstant er udsat for massiv kritik, jeg er enig med mange af de ting Michael fremhæver, og synes det er ærgerligt at der ikke bliver svaret på de spørgsmål han stiller! Jeg synes f.eks at den video jeg har sat ind blot illustrerer at den er en hest, præcis som alle andre heste f.eks Ankys da den reagerede under præmieoverrækkelsen i 2006. Og at man kan fremstille lige den virkelighed man har lyst til. Tråden kunne omhandle 5 still-billeder af en stejlende dressurhest til et stævne, og så havde tråden sikkert haft et helt andet fokus og ordlyd omkring denne ekvipage!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LDR er noget møg |
Roselina ♣C♣ |
29-07-2012 10:17 |
|
Altså jeg synes stadig LDR grundlæggende er en kritisabel træningsmetode, specielt i den ekstreme form, men også ellers, det giver i hvert fald ikke takfaste heste nogen af delene . Og jeg tvivler på at nogen rytter, kan ride LDR med det berømte sug, uden at have et næsebånd, der sidder strammere end foreskrevet. Jeg synes også, at det er en kritisable metode ud fra stress og konflikadfærd, og ud fra at det hindre at hesten kan trække vejret frit - og ud fra det biomekaniske del, hvor LDR forhindre hesten i at gå med ryggen oppe via muskler, men man får ryggen op via nakkebåndet. Alt i alt en skidt form for træning, hvis man ser på det med hestevelfærdsbriller. Hvis vi alligevel vover os ud i at diskutere topdressur, så må verden indsnævres til det, der rent faktisk foregår på stævnepladserne, og her vil jeg heller se Michaels ridt end AHs og andre ekstreme LDRrytteres... dybere mening skal der ikke lægges i indlæggene.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Roselina.... |
CarolineR |
29-07-2012 10:20 |
|
Roselina: Har du set den video jeg linker til? Jeg vil rigtig gerne høre jeres mening (og venligst, jeg mener det for jeg synes faktisk det er en spændende debat det her).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Videoen |
Roselina ♣C♣ |
29-07-2012 10:41 |
|
CarolineR, jeg har set starten af videoen, og jeg synes han takler situationen helt ok - Hesten virker ikke på noget tidspunkt bange for rytteren/straf fordi den bliver bange og småstejler, det synes jeg tyder på en tryg hest. Den får også lov til at kigge meget, den er topspændt, men den bliver ikke fastholdt, elelr som ofte set krøllet sammen, det tror jeg er medvirkende til at hesten generelt er meget roligere, end vi ellers ser . Du kan sammenligne med Staminas afslutningsparade, hvor den nærmest flygter fra sin rytter/biddets indvirkning indtil den får krøllet halsen sammen igen ... www.youtube.com/watch?v=5liDGtawWFI
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar...... |
CarolineR |
29-07-2012 10:47 |
|
Roselina: Det er jeg helt enig med dig i. Men jeg prøver bare at forstå her. Er det i orden at hesten bliver bange/udviser konfliktadfærd hvis rytteren blot takler det "godt"? Hvad vil du mene er de væsentlige forskelle på den her episode hvor hesten stejler og så f.eks Ankys hest til præmieoverrækkelsen i 2006? Og grunden til at jeg sammenligner med den episode er at den netop på trods af at være 6 år gammel til stadighed bliver brugt i debatter, artikler mv. der kritiserer dressuren.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678910 |
|
|
Caroline R Citat :"Er det i orden at hesten Er det i orden at hesten bliver bange/udviser konfliktadfærd hvis rytteren blot takler det "godt"? Det kommer sandelig an på hvem rytteren er, hvis det er H.P. Minderhoud som tråden her fra 2010 omhandler, så er det ikke i orden, så risikerer et klap på halsen at blive betragtet som "en straf"  www.heste-nettet.dk/forum/14/908672/ 908624/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| flugt og sejrsrunder |
|
|
Ja - selvfølgelig er det i orden at hesten som flugtdyr blive forskrækket - og det vigtige er naturligvis, hvordan det bliver taklet af rytteren samt om problemet mindskes, som årene går og hesten bliver mere og mere trænet og uddannet. Angående præmieoverrækkelser for vindere af OL, VM m.m. - så er det vist først de senere år, at det er blevet et problem, at hestene blvier så bange. Her er nok noget af det smukkeste ridning jeg har set: www.youtube.com/watch?v=b4tiMDe19T0
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar...... |
CarolineR |
29-07-2012 11:24 |
|
Søs: Hvis det er i orden, hvordan kan Anky episoden så gentagne utrætteligt mange gange blive hevet frem? Hvorfor er det ikke i orden at en hest bliver bange ved en præmieoverrækkelse?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| urkomisk |
|
|
Det var bare komisk, at hun lige havde vundet VM og så ikke kunne styre sin hest. Det var vist det meste af verden der grinede af det. Mere af det end at hesten blev forskrækket.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar...... |
CarolineR |
29-07-2012 11:31 |
|
Karen: Læste lige lidt i dit link, og for første gang i mit liv må jeg have lyst til at citere Julie Taylor der så smukt skriver: "Det er fordi Pia siger de samme ting som Karen. Alle, der siger de samme ting som Karen, er troværdige. Men alle, der siger det modsatte, er utroværdige. Det gælder, uanset vedkommendes baggrund i øvrigt. Prøv ikke at forstå denne grundlæggende spilleregel. Bare acceptér den og argumentér så på det grundlag. Det kan sagtens lade sig gøre alligevel" Udskift navnene Pia og Karen med hvilke som helst andre navne, og voila  Søs: Hvis det er noget af det smukkeste ridning du nogensinde har set forstår jeg faktisk godt vi grundlæggende er uenige om hvordan man skal ride sin hest 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja - MEGET uenige |
|
|
Det er jeg godt klar over at vi er - grundlæggende uenige For ja det er noget af det smukkeste ridning, jeg har set, den æresrunde 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Søs..... |
CarolineR |
29-07-2012 12:40 |
|
Søs: Det har du selvf. alt ret til, men når jeg ser den ridning som vises der forstår jeg ikke din generelle kritik af andre. Er det fordi det er en æresrunde at du synes den går godt eller er det sådan generelt at du synes det der vises der er fint?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Roselina |
|
|
Roselina: Jeg har postet videoer til dig af de tre ryttere du nævnte før 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar...... |
CarolineR |
29-07-2012 13:04 |
|
Søs: Så lige din kommentar til Anky. Men nu bliver det brugt f.eks i en artikel der har været fremme for nyligt der retter stor kritik af ridesporten ligesom det ofte bruges i diverse debatter herinde som eksempel på hvor "grusom moderne dressur er", så jeg opfatter det nu anderledes end at folk blot mener det er "komisk" Men hvis du blot mener det er komisk og ikke mener der er mere i det end det, er det selvf. helt i orden 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
CarolineR: Det komiske bestaar vel i, at dressur burde goere hesten rolig, tillidsfuld og lydig - men Ankys Rollkur/hyperfleksion/LDR resulterer i en nervoes, anspaendt hest uden tiltro til sin rytter. I aarevis har Anky redet Salinero med flere kilo haengende i biddet, saa der er ikke noget overraskende i, at 'stop knappen' ikke var funktionel. Alt dette taget i betragtning af, at ekvipagen netop havde vundet en medalje ved et rimeligt stort mesterskab, ville vaere morsomt hvis det ikke var tragisk. Le klovn, graed hjerte, taenker jeg.
Portrætter males efter foto: luxmondy.daportfolio.com/
Cetereum auteum censeo Hyperflexionen esse delendam. (nogenlunde efter Cato)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar...... |
CarolineR |
29-07-2012 15:49 |
|
Lux: Okay, jeg forstår bare ikke hvorfor det er så "morsomt" at en hest bliver forskrækket. Jeg synes faktisk det er ligegyldigt at hun lige har vundet VM, hesten er et levende væsen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jamen der er heller ikke noget underholdende i, at Salinero blev bange - det er hvad det afsloerer om ridningen der er 'morsomt'. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lux....... |
CarolineR |
29-07-2012 17:31 |
|
Lux: Men det er netop det jeg sætter spørgsmålstegn ved. Hvorfor vidner episoden med Anky om "dårlig ridning etc" mens den episode jeg linker til umiddelbart ikke bliver betragtet ligeså?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Engang til - for dig Roselina! |
MTDressage |
29-07-2012 17:32 |
|
Roselina! Du er ikke dressurrytter, du er ikke dressurdommer, og alligevel stiller du dig som dommer overfor verdenselite dresurryttere og deres daglige træning - uanset hvad metoden kaldes! du roser dommerne for, at de beløner Farouche med høje point netop pga dens ro. I denne klasse jeg har sat billede ind fra opnpede hesten 99,6%. mit spørgsmål er så udfra billedet at bedømme, om du mener de 99,6% ekvipagen opnåede er pga RO? For hesten viser tydeligt at den ikke takter rent i den frie trav. At den går med en spændt nakke, og at denne ikke er øverste punkt. At den går med åben mund. At næsebåndet er stramt. At rytteren har en stram tøjleføring. Alt dette er noget du bemærker og kommenterer ALLE andre for, hvorfor jeg ikke forstår din begejstring af netop DENNE ekvipage. Normalt er du efter dommerne fordi de belønner disse "grimme" ting. Nu roser du dem for at belønne. Er det nu i dine øjne RO der skal belønnes og så ser du pludseligt stort på alt andet? Så meget at du mener det er iorden at der belønnes med 99,6% - blot 0,4% fra at opnå det højeste som overhovedet kan opnås? Havde der nu været tale om eks. AH - ville du have skældt ud om nogen! MEGET MEGET tankevækkende - og yderst frustrerende. For nu kan man jo ikke regne med hvad du står for mere. Dernæst vil jeg IKKE kommentere yderligere på AH´s billeder. Det er slet ikke dem det her drejer sig om. Jeg har stilet nogle helt simple og klare spørgsmål vedr. Farouche og længere er den ikke. Hvad AH´s hest gjorde for 1 år siden og hvad Farouche gjorde for et år siden er sagen FULDSTÆNDIG uvedkommende. Det er fra dette stævne DU roser Farouche og det er fra dette stævne/billede jeg spørger udfra. At du så pludseligt ikke kan udtale dig yderligere pga. et enkelt billede og at du iøvrigt ikke har set ridtet - er jeg da uforstående overfor. For det er jo netop din ros/udtalelse at tråden er blevet til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nina!!! |
MTDressage |
29-07-2012 17:40 |
|
Jeg mener faktisk ikke at du behøver at gå i offentsiven for herken Roselina eller Søs De bør kunne svare for sig - helt uden hjælp. Dét plejer bestemt ikke at være et problem for nogen af dem ellers. Men...med mit spørgsmål tænker jeg - Hvad blev der af deres fordomme om LDR redet heste. ALDRIG har de kunne se noget positivt i denne træningsform. ALDRIG har de kunne rose dressurdommerne for at give høje point. Og aldrig har de nævnt Ridehesten.com som værende et godt hestemedie. NU roses en LDR redet hest til skyerne, dressurdommerne roses for at honnorere dette ridt, endda med 99,6% og Ridehesten.com roses også - for "de" kune se det samme som dommerne og.....Roselina og Søs! Meget tankevækende taget i betragtning af alt, det som de normalt er meget mod deres opfattelse af dressur, netop vises på det billede jeg har sat ind. derfor er mit spøgmål vel ret så relevant og aktuelt - hvor blev alle fordommene af?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Mor til de 2 skønne drenge Sebastian og Jonathan
- men uden Athene hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar...... |
CarolineR |
29-07-2012 17:42 |
|
MTDressage 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| På trods af ... |
|
|
PÅ trods af Michael - ikke på grund af Ellers forvansker du igen, igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Søs!!! |
MTDressage |
29-07-2012 17:55 |
|
Jeg ville muligvis kunne dokumentere/linkeind til de indlæg hvor du fremhæver Steffen peters som værende en yderst sympatisk rytter. Men jeg gider helt ærligt ikke begynde at finde flere års debatter/tråde frem. Du burde selv kunne huske at det er debatteret tidligere. Jeg kan dg huske at det tilfældigvis også var i en tråd om LDR/Roll-Kur. Du fremhævede ham, nævnte at han skulle have haft udtalt at Ravel havde været i ridning hos Edward gal, og deraf gik meget bag lod, og det var han igang med at ændre. Da flere så satte link ind af netop Steffen peters hvor han beviseligt red selvsamme hest samt andre i netop LDR position - valgte du ikke at kommenetere mere på debetten/tråden. Måske du efter din chokerende opdagelse ikke mere synes om hans ridning skal jeg ikke kunne udtale mig om. Nedenstående er din første kommentar i tråden - og jeg har muligvis fejltolket? Men gik udfra dette var en kommentar til det netop nylige ridt til 99,6 %. Er det ikke tilfældet undskylder jeg herfor. Derudover skriver du længere nede at det her er simpelthen SÅ SMUK dressur. Videoen der linkes til er fra da hesten vandt UVM som 5 års. Det er et år siden, og billedet jeg har sat ind er fra det stævne og dén klasse hvor ekvipagen opnåede 99,6 %! Er det SMUK dressur du ser der? i forhold til de du ellers rakker ned? Øj - det er fedt at se en SÅ LÆKKER hest gå i en så langsom takt Det har jeg faktisk drømt om længe at få mulighed for at se. Fy FOR DA hvor er den lækker  Tak Roselina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja det er forkert |
|
|
ja - den har du OGSÅ fejlfortolket. Jeg har kun udtalt mig om 5 års ridet i 2011 - jeg har ikke set det andet, hverken da jeg skrev mine kommentar eller nu for den sags skyld !!!! Resten er til at dø af grin over, Michael - at du skulle have nogen som helst indsigt i mine motiver og hensigter, er jo latterligt - du du skriver da også selv, at du ikke kan udtale dig om det - men hvorfor bliver du så ved????
Jeg gentager - jeg har INTET problem med at stå ved, at jeg synes godt om Steffen Peters tidligere ridning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jørgen Clevin... |
Roselina ♣C♣ |
29-07-2012 20:45 |
|
...igen igen, ham kan du godt huske, ik´ Michael? Han klippede og klistrede og skar alting ud i pap - det var hvad jeg forsøgte at gøre ved at sammenligne den røde og den grå hest, fordi det jeg ser den røde kan, er bedre end det den grå på samme alder og under næsten samme forhold kan. Derfor roser jeg den røde hest, derfor roser jeg dommerne for at gøre denne hest til vinder i 2011 - den grå repræsentere hovedparten af den ridning vi ser i dag, den røde er en ener! Det er pointen med tråden, at det Farouche viser er anderledes, roligere, spændstigt frem for spændt og hesten virker ok tilpas på trods af træningen, det gør den grå slet slet ikke . Men nu kan du jo se at den grå takter bedre end den røde , og du kan ikke se konfliktadfærd hos den grå (ret mig, hvis jeg husker fejl, tråden er ved at være lang), på trods af at den går med en meget urolig hale, den bakker fuldstændig af i fremadridninge efter indridningsparaden, og den bliver ofte korrigeret fortil med tydelige tøjletag... jamen, så er det efterhånden svært at snakke sammen,jeg har sat billeder ind af noget af det, men du vil ikke udtale dig yderligere - hvordan kan jeg så ellers ridse forskelle op, og vide om du forstår det, for indtil nu forstår du intet af, hvad jeg har skrevet og vist ... og det er der vist heller ikke mange andre der gør??? Jeg gentager lige, at det ridt jeg roser, er det fra 2011, som vises på den første video jeg lagde ind i det allerførste indlæg i tråden - jeg har ikke set det andet, og jeg har ikke på noget tidspunkt udtalt mig om ridtet til 99,6% eller dommernes bedømmelse af det!!! Jeg har udtalt, ud fra ridtet i 2011, at det er godt at dommerne belønner den ridning frem for hovedparten af det vi ellers ser, det er jeg oprigtig glad for, fordi det er et lille bitte skridt i den rigtige retning...tænk, det her synes jeg, jeg har skrevet før...  Jeg skal nok svare på hele dit indlæg senere, hvis du stadig ikke forstår, hvad jeg skriver, ellers vil jeg foreslå du genlæser tråden ... Nu vil jeg ud og gå tur med mine hunde ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Roselina.... |
CarolineR |
29-07-2012 20:54 |
|
Roselina: Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad du så umiddelbart synes selvsamme ekvipage viser i den video jeg har linket til (-jeg tænker ikke kun på stejle episoden, men også ridtet efter opvarmning)?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| griner... |
|
|
Altså, det går jo op og ned her i verden, jeg kan da huske da Søs ville indstille Susan Kjærgård til årets dyreven  Men, det er jo så glædeligt at der endelig er fremdukket en LDR-reden hest, der er rolig, afspændt og ikke spændt, og som træder op, og endog over, forbenets spor, hvilket der ellers fo nok kun en uge siden blev postuleret ALDRIG ville kunne lade sig gøre. Men, lad nu de kære hestevenner skifte underbukser, øh, mening, igen, for jeg er sikker på at det er endnu et tegn på, at de udvikler sig, lærer og forstår langt mere end os andre. Imens sidder jeg, igen igen, og tænker på den gamle undersøgelse vedrørende selvopfattelse, hvor 85% af befolkningen mener at de er klogere end gennemsnittet, en ære der kun er 15% til del. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Synes godt om |
|
|
MtDressage Gode pointer du bringer frem, ligeledes carolineR. Jeg synes det link med Andreas H og uno Donna uniqe viste rigtig flot ridning, og især en dejlig ro ( som der jo efterspørges), hvorimod det ridt med skimlen var meget mere uroligt... ...men mon ikke moralen så bare er, at man kan finde det man søger hvis man leder længe nok, hvad enten det så er positive eller negative ridt!
Mor til 2 bulderbasser Mads 20-05-06 og Lasse 10-07-09
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Robsen |
|
|
Præcis . Det har jo også meget at gøre med samspillet hest og rytter. Andreas har åbenlyst nemmere ved at kommunikere med Donna Unique end med Stamina og ridningen på førstnævnte hest har set lækkert og harmonisk ud, lige siden hesten først blev vidst frem som 3-års til hingstekåring.. Kunne dog ikke umiddelbart finde noget roligt og harmonisk dressur med Anky (set med fuldstændigt subjektive øjne ), ikke fordi jeg ikke respekterer hendes ridekunskaber eller resultater indenfor sporten, men fordi at det bare ikke er det jeg forbinder med ro og sammenspil. Men nu har damen det jo også med at finde de mest fyrrige heste der eksisterer på moder jord, så det er vel også en kunst at holde dem på jorden i sig selv  Pointen med det er, at det jo også kommer meget an på den hest rytteren sidder på og hvor god rytteren er til at tilpasse sig forskellige hestetyper 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jøsses da! |
|
|
Super spændende debat som jeg virkelig gerne ville deltage i, men jeg orker ærligt talt ikke at grave rundt i tråde der er flere år gamle, for at finde ud af hvem der sagde hvad og mente noget om en helt tredie der muligvis tog fejl... Det undrer mig dog at Hr. MTDressage pludseligt evner at se både utakt, baglod og stramme næsebånd. Det er da ellers dér det normaltvist kniber en smule med kukkelure-brillerne...
Keep a memory of me. Not as a hero or a king, but as a man, fallible and flawed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En kovending så det basker! |
MTDressage |
29-07-2012 23:10 |
|
Pointen i hele det her er at efter nogles udsagt er det ikke hestevenligt at ride hesten i LDR. Og det ødelægger ALT. Det er skammeligt og grimt. Nu er den opfattelse så ændret fordi Ridehesten.com skriver at en vis hest gik et afspændt program og opnåede magiske 99,6 % i en 6 års klasse. Dommerne som normalt skældes ud for at belønne denne grimme ridning som iøvrigt forårsager, spændte nakker, snævre holdninger, taktfejl, og åbne munde, roses nu for denne dejlige ro ekvipagen fremviser, til trods for alle disse fejl og denne iøvrigt grimme ridning hvor der også vises stramt næsebånd og stram tøjleføring. Men bevares, rytteren har afsæt i den klassiske ridning som går tilbage til Klimke og Hinnemann og er iøvrigt hverken Holandsk, Amerikansk eller Dansk men derimod engelsk. Og hesten slår ikke med halen og står stille i sine parader. Og så alt jo perfekt. At det så fremkommer af trådens overskrift og start, at det er pga. dette fantastiske ridt hvor ekvipagen opnåede ikke mindre end 99,6 % denne jubel kommer skal man ikke lade sig narre af. For det er faktisk ridtet fra UVM i 2011 hvor hesten vandt i 5 års klassen, man mener ridtet var fantastisk - for man så jo ikke selv det nylige ridt. Som iøvrigt ligger til grund for denne tråd! Farouche og Eilberg over 99% Forfatter: Roselina ?C? ( Præsentation Opd.) ( Skriv besked) Dato: 27-07-2012 08:02
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxxxxxxxxxx |
|
|
Man kan vel sagtens syntes at LDR er noget bæ, men samtidig tage positive briller på og rose en equipage for dens ro - om end der er andre negative ting i ridtet. Forstår ikke helt den store forbrydelse i at rose en del af et ridt, rose noget man syntes skal være i et dressur ridt, selvom man samtidig er imod træningsmetoden  Jeg er som nævnt heller ingen fan af AH og hans træningsmetoder, erkender jeg gerne. Men kan da sagtens rose hans ridt på Unna Donna Unique for den ro det har over sig og sige jeg syntes andre skal stræbe efter samme ro, uden at skulle skyde de ting ned ved ridtet jeg ikke bryder mig om. Men det er åbenbart kun tilladt at sige positive ting hvis man kan lide HELE pakken - inkl. træning, fejltagelser og håndtering af dem, upser fra forskrækkede heste og stævneridningen. Ja så kan det da hurtigt blive delt op i en masse negative tråde med kritik og nærmest ingen positive - fordi de fleste mennesker laver fejl og har upsere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, her på |
|
|
sitet kan man så se, hvem der er 'absolutister' og hvem, der bare tager ja-hatten på engang imellem  'Absolutisterne' tror åbenbart, at alting er absolut og totalt sort/hvidt. Enten kan man lide hollændere eller også er det tyskerne, man synes om. Enten er man til baglod og LDR - eller også er det kun støvsugning, der duer  At nogen kan anerkende en unghests uro - men ikke synes om det, når det er verdensmesterhesten. Tænk, at man kan undre sig over det  Og at det kun er Søs, der kan se, at Klimkes æresrunde med énhånds-éttere er noget af det flotteste dressur - det kan også undre  Stor bølgegang i løgsovsen 
fra NinA Læs teksten i dressurfordringerne grundigt  (men spring billederne over)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Saa bestaar problemet egentlig ikke i, at Soes og Roselina ikke er de fanatikere MT, nimbus, Karen et al. vil have at de er? Det burde altsaa ikke vaere saa svaert at se kritisk og nuanceret paa tingene. Der er - i verden udenfor Facebook - mangfoldige udgaver af 'synes godt om'. Suk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Michael |
Roselina ♣C♣ |
30-07-2012 08:19 |
|
...ej, for pokker , læs nu hvad jeg skriver i stedet for, hvad du tror, jeg skriver - det her er altså en større tålmodighedstest, end at træne min super duper allover sensitive araberhoppe . 1. Jeg skriver i allerførste indlæg, at jeg gerne vil have et link til 99,6% ridtet og linker til en kort beskrivelse af det i Ridehesten.com 2. Dernæst linker jeg til ridtet fra UVM i 2011, roser den ro der er over ekvipagen, og skriver et citat fra en leder i Ridehesten fra 9/11 - altså fra september 2011. --- Du kan få det vendt til noget helt andet: At det så fremkommer af trådens overskrift og start, at det er pga. dette fantastiske ridt hvor ekvipagen opnåede ikke mindre end 99,6 % denne jubel kommer skal man ikke lade sig narre af. Jeg har aldrig jublet af 99,6% ridtet, jeg har aldrig set det, jeg har efterlyst et link til ridtet, fordi jeg gerne vil se det, bl.a. fordi ekvipagen var så fin i 2011 - er det til at forstå nu ? --- Du skriver: For det er faktisk ridtet fra UVM i 2011 hvor hesten vandt i 5 års klassen, man mener ridtet var fantastisk - for man så jo ikke selv det nylige ridt. Som iøvrigt ligger til grund for denne tråd! Nej, hvordan kan du få det vendt til at tråden handler om et ridt ingen af os har set - jeg kan simpelthen ikke forstå, at du kan læse det ind i de ganske få sætninger, jeg starter med at skrive . Det jeg udtaler mig ud fra her i tråden, er 2011 ridtet ved UVM (har jeg ikke skrevet det før ?). Du har fra mit allerførste indlæg i tråden, ikke læst hvad jeg har skrevet , kan du ikke selv se det - prøv at genlæse start indlægget, igen igen... --- (Louise, tag en dyb indånding og ) ---
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nilus... |
Roselina ♣C♣ |
30-07-2012 08:51 |
|
Tak for linkene, jeg har lige set lidt af Totilas videoen, og jeg kan ikke få det til at passe, at hesten er i ro, når den pisker så voldsomt med halen. For mig at se er den spændt til det yderste, uden dog at være Saliero agtig topstresset. Donnaen er i mine øjne også mere spændt end spænstig, allererede ved indridningeparaden hænger ryggen voldsomt på den, og en hest der skal bruge sig sådan (Totilas hænger ofte på samme måde i ryggen), må gå med ret mange spændinger i kroppen. Hun bruger altså også sine bagben ret dårligt og er kortgående bagtil, i forhold til Farouche. Men jo, det kunne være spændende at dykke dybere ned i detaljerne, jeg orker det bare ikke lige nu. Måske en anden dag i en anden tråd, men det kræver, at man både må og vil udtale sig om både godt og skidt, uden det bliver kaldt hetz . Det ridt du linker til er noget af det pæneste, jeg har set AH lave, men jeg synes ikke det er godt, når hestens bruger sig så grundlæggende forkert. Så i forhold til meget andet af det vi ser fra AHs side, så er det her pænt, men at jeg skriver det, betyder ikke at jeg synes, det er idealet for dressur, eller LDR'ekstrem' er tilnærmlesvis ok . Jeg kunne altså ikke lade være med at trække på smilebåndet, da jeg klikkede ind på linket til Anky, sorry - skal vi ikke bare lade den hvile i fred ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Svar...... |
CarolineR |
30-07-2012 10:54 |
|
Undrer mig over de manglende kommentarer på det link jeg har lagt ind Når det så er sagt så har jeg tænkt lidt over det og egentlig synes jeg det er positivt at flere skribenter herinde har åbnet op for at bifalde LDR trænede heste, og rose deres formåen på en dressurbane. Det viser jo blot at de er mere open-mindede omkring forskellige træningsmetoder end de har fremstået i alle hidtil værende debatter. Dog har jeg stadig en fornemmelse af at visse ryttere har klistret et stigmata til sig der betyder at tilnærmelsesvis alt de gør er skidt. En del af mig har også overvejet om denne tråd er lavet "blot for at skabe røre i andedammen", men så tænkte jeg at så meget er der vel næppe nogen i det danske land der kan sidde derhjemme og kede sig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Perfektion |
|
|
"Alt skal være perfekt, ellers er det bare ikke godt nok!" Tit og ofte, når jeg læser disse debatter, så får jeg den tanke, at hvis ikke hesten går perfekt, så er det bare ikke godt nok. Det er oftest de mindste fejl, som bliver kørt HELT op i en spids her på HN, og som er de ting som bliver diskuteret mest, hvilket undrer mig gevaldigt... Det er levende dyr, og de er alle sammen forskellige, og skal derfor behandles/trænes forskelligt. Ligesom hundehvalpe, børn og alle andre levende væsener. Ingen er ens, og ingen lærer ens, heller ikke heste. Nogen har lettere ved det ene end det andet, nogle har mere eller mindre talent. Jeg vil gerne medgive, at på de sidste to videoer som er lagt ind, så giver AH en meget kraftig hjælp til Donna Unique på det sidste changement, men samtidig vil jeg også gøre opmærksom på, at Farouche ikke changerer rent i sine to sidste changementer... Måske Donna Unique også havde svært ved at changere, og derfor fik et kraftigt signal, så changementer var rent. Eilberg giver et mindre signal på den bekostning at changementer ikke var rent. Bare lige en tanke, som forhåbentligt viser, at intet er sort på hvidt når det er levende dyr vi har med at gøre. I øvrigt synes jeg Donna Unique viser samme ro og harmoni som Farouche, men det er måske ikke det samme fordi det er AH, som sidder i sadlen (omend ikke særligt pænt i travprogrammet).
"What is right is not always popular and what is popular is not always right."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Roselina! |
MTDressage |
30-07-2012 11:34 |
|
Du har fuldstændig ret  Man KAN fordreje tingene som det passer bedst i ens kram  Det er der rigtigt mange som benytter sig af, og det er også en af mine points med det her! Jeg kan forstå at jeg bliver betragtet vred og er personlig. Det er ikke korrekt. For der er ikke folk som siger mig mindre end dem her på HN jeg angiveligt skulle være vrede på!. Men.. I må også forsøge at forstå, at når nu man har diskuteret eks. LDR og hestevelfærd igennem tiderne her på HN med blandt andre Jer, og det til tider er blevet en noget personlig debat idet vi andre som har symatiseret med de ryttere I ynder at hænge ud, bliver betragtet for at være ligeglade med hestevelfærden, så bliver man temmeligt frustreret over, at nogle som går så meget op i teori pludseligt falder på næsen over sådan en ekvipage. Trådens overskrift Roselina lyder: Farouche og Eilberg over 99% Og efterfølgende er et link til Ridehesten.com. Du bruger en overskrift fra 2012 og linker ind til et ridt fra 2011. Da jeg satte billedet ind gjorde jeg det af flere årsager. En af dem er, at jeg oprigtigt har så svært ved at forstå, at man kan tillade sig at lange ud efter os andre, og indikere vi ser stort på hestevelfærden, når vi nu engang stiller sprøgmålstegn, og endda sympatiserer med toprytterne når de går til modangreb i LDR debatten, at de går imod næsebånds måler osv osv. Istedet for, at svare på de helt enkle og simple spørgsmål, forsøger I at dreje denatten over til noget andet, ved at vise "værre" eksempler og stille modspøgsmål. Samtidigt med at stte still billeder ind fra en video som "dokumantation" for den dårlige ridning. Karen har om nogen bevist hvor lidt der skal til for, at man kan vise nøjagtigt lige det man vil. Tit og ofte viser det sig jo, at man i en videos fulde længde i normal tempo nok ser overvejende pæn ridning, men såfremt man benytter sig af pauseknappen, kan man finde mange uheldige momenter. Det er den fremgangsmåde du eks. har benyttet dig af mange gange. Nu her med AH. Karen gjorde det så med ME. Til forskel fra dig viste Karen så, at det er ligeså nemt at finde "heldige" momenter" end KUN "uheldige". Men hun viste så også de "uheldige" udfra samme video. For at vise hvor nemt det er at manipulere. Jeg valgte så at bruge et billede fra det ridt hvor hesten opnåede de magiske 99,6 %. Et heste medie som ikke har til formål, at skrive noget positivt om elitesporten har brugt samme form for manipulation som du(og karen) desværre er det så gået udover en særdeles sympatisk og talentfuld dressurrytter. her bliver still billede vist af en UVM vinder som 2 år efter, altså som 7 års, fremstilles som særdeles muskelfattig,ikke glad for at gå dressur, slukket øjne og ked af livet osv osv. Et medie du om nogen ALTID linker ind til. Ser man så videoen i fuld længde og oprindeligt/autentisk tempo - ser det hele meget anderledes ud. IGEN manipulation. For mig er det sagen uvedkommende om AH´s hest går med ro eller ej, og om det er det samme for AvG, ED eller ME. Men det er vigtigt for hele ebatten om LDR, at debattører som du og Søs vil være så venlige at svare på de spørgsmål der bliver stillet. For hver eneste gang disse debatter om LDR er igang, bliver I ved med at dunke os andre oveni hovedet om, at det er forkert og grim ridning. At det giver spændinger, stress, uro, ødelagte grundgangarter og ikke mindst smerte. Roselina - det er godt med teori i baghånden, men spørgsmålet er om det altid hænger sammen med virkeligheden? Jeg tror nemlig ikke det hele kan stilles op så det bliver sort/hvidt som du og Søs gerne vil have det til. Hvis det hele var så nemt havde du nok linket ind til en GP ekvipage for længe siden, som ikke blev trænet i LDR, hvor alt var lige efter bogen(dine teoribøger) på topplan  Nu nævner både d og Søs denne RO. Men efter Jeres tidligere udsagn kan der ikke være denne ro hos LDR heste. For går de bag lod, kompenserer de for andet, og følge deraf, vil de gå med spændinger. Og spændinger vil medføre stress og til sidst uro. Men....på en af videoerne som linkes ind til hvor ME og hans søster afholder en clinic, fremvises en 3 års, som går bag lod og som udviser RO og velbehag under arbejdet. Ligesom er tilfældet med Farouche som 5 års. Ligesom jeg har set flere af EG´s heste under opvarmning. Det vil sige - det KAN lade sig gøre. Men Jeres terobøger siger noget andet? Så er spørgsmået fra mig til dig Roselina: Hvad er RO under et ridt? For nok er der ikke tale om en hest der står stille i sine parader og som ikke slår med halen. Men momentvis(også under 2011 ridtet) går hesten bag lod, spænder i nakken osv osv. På billedet fra 2012(det jeg har sat ind) er der også "ro" men hesten viser en trav som absolut ikke er taktren, spændt nakke, stramt næsebånd og åben mund. Bevares, der er ingen halepisken at spore på billedet. Hvis LDR forårsager disse spændinger, stress, utaktheder, og smerte og denne uro - hvorfor mener du så denne hest er så meget anderledes på den"gode" side i forhold til mange andre? Hvorfor er det iorden at en ekvipage som denne skal kunne opnå 99,6 % hos dommerne, so både du og Søs igennem tiden har yndet at skælde ud, når heste i GPS på TOP plan efter Jeres udsagn for for mange point? Simple spørgsmål for en der ikke selv er dommer eller rider dressur, men som har sine teoribøger, bør kunne svare på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tråden... |
Roselina ♣C♣ |
30-07-2012 11:36 |
|
...er lavet fordi, der endelig er en rytter, der ikke rider hårdhændet LDR og ikke rider med grove hjælpere, og vi endelig ser, en hest der er meget i ro... Og fordi denne rytter også bliver belønnet for det! Caroline R, jeg har set videoen, men den er virkelig dårlig optaget. Det virker som rytteren rider med lidt hårde hænder i starten, og heste er lidt utyge ved hjørnet, hvor kameramanden står, men rytteren laver, så vidt jeg kunne se ikke kejetræk på dyret og saver hesten i munden - og hesten virker også her ok og tillidsfuld. Jeg vil undlade at sætte billeder ind af det modsatte. Jeg klistre ikke noget mærke på bestemte ryttere, men kan du ikke se, at selvom den sorte hoppe er forholdsvis rolig i den video Nilus satte ind, så hænger den voldsomt i ryggen og bruger bagbenene lidt kort? Kan du se forskel i måden rytteren bruger hjælperne på, på henholdsvis den røde og den sorte hest, i de seneste 2 link jeg har sat ind? Kig nu på forskellen i stedet for at kigge på hvad navn rytterne bære !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Henriette! |
MTDressage |
30-07-2012 11:39 |
|
En af mine pointer!!! Jeg er på ingen måde ude på at udstille Farouche trden handler om. Men forsøger at få svar på at det som vi andre har kkunne se igennem fingre med altid som eks. Roselina og Søs, ALTID har fordømt så det basker, pludseligt er ok i deres øjne?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spørgsmål? |
|
|
Hej På trods af at have fuldt med i hele denne tråd, er det gået forbi min næse; hvor er det i finder at Farouche er LDR redet? For mig er bag lod i perioder og LDR ikke det samme, muligvis fordi der i andre tråde bliver henvist til at LDR og rollkyr (når udført at AH, EG, og Anky) er det samme. Og kan ikke finde Farouche i hverken rollkyr facon eller en mildere LDR form. Men måske jeg har misset noget eller misforstået noget.
Mvh Anja
Der findes kun få mennesker der ved alting, men mange som ved alting bedre. Johannes Hohlenberg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| igen igen igen |
|
|
Jeg gentager gerne: hesten roses ikke pga. LDR, men på trods af. Igen - Michael - det bliver ikke mere sandt af at du gentager det modsatte i en uendelighed. Anja86: det er fordi der findes en demonstration på youtube, hvor rytteren og hans søster fremviser, hvordan de arbejder med hestene - fra unghest til S-niveau. her rides der målrettet rollkur/LDR.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar...... |
CarolineR |
30-07-2012 11:55 |
|
Søs: Men uanset om det er på grund af eller på trods af, så falmer mange af jeres tidligere argumenter vel stadig omkring denne træningsmetode?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En gang til |
Roselina ♣C♣ |
30-07-2012 11:55 |
|
Jeg siger ikke god for LDR, jeg siger, at det her er til dato noget af det bedste vi har set af dressur, hvor hesten beviseligt er trænet med LDR. Og for mig at se, er der taget et skridt i den rigtige retning, når dommerne belønner det. Alle rider LDR i dag,hivs de vil være med, nogen gør det så bare mere nænsomt end andre . Michael, læs hvad jeg skriver, ikke hvad du tror, jeg skriver (har jeg ikke skrevet det før ?) Hvorfor er det iorden at en ekvipage som denne skal kunne opnå 99,6 % hos dommerne - Det ved jeg heller ikke om det er, og jeg har heller ikke på noget tidspunkt skrevet, at det er i orden at de har opnået 99,6%... hvor læser du det? Michael jeg vil meget gerne svare på alle dine spørgsmål, men gider du ikke godt selv sætte dem op i punktform - det er et kæmpe arbejde at skulle vikle dem ud af dine mange alenlange indlæg . Og så vil jeg sige at heller en fejl i skiftet frem for det træk Donnaen skal lægge mund til, det er under al kritik!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| på trods, eller på grund |
MTDressage |
30-07-2012 11:57 |
|
er same @!#$ for mig, for du ved UDMÆRKET hvad jeg mener. Men det er åbenbart vigtigere at gå op i lige dét, end svare på det jeg spørger ind ind og som er rest så væsentligt for debatten.? Og ja, Søs, jeg VED mine spørgsmål er rettet til Roselina - men du er velkommen til også at svare 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Caroline |
Roselina ♣C♣ |
30-07-2012 12:06 |
|
...vil det så sige, at fordi jeg synes AH rider Donna bedst på den første video (den Nilus linker til), så falmer al anden kritik af ham og min andre argumenter for, hvorfor han rider hårdt og ufølsomt falmer???.. Men uanset om det er på grund af eller på trods af, så falmer mange af jeres tidligere argumenter vel stadig omkring denne træningsmetode? Jeg gentager lige mig selv, det Farouche og Michael viser som 5 års, er det pæneste LDRridt jeg til dato har set... hvordan kan det være ensbetydende med, at jeg pludselige ikke kan argumentere mod metoden?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar...... |
CarolineR |
30-07-2012 12:15 |
|
Roselina: Det kan du også sagtens. Men det indtryk jeg har fra tidligere debatter er at der intet godt kan komme ud af en LDR redet hest, og det er ikke det indtryk jeg får ud fra dette indlæg. Ergo må der vel være noget af det tidligere sagte der på et eller andet plan er blevet modbevist?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lige en sidste ting |
Roselina ♣C♣ |
30-07-2012 12:23 |
|
Med hensyn til stills fra video, og at man kan klippe præcis det ud man gerne vil vise, så er det da ganske korrekt, det kommer vel ikke som en overraskelse. Man kan også undlade at gøre det, men det forsvinder de hårde tøjletag, der ses på nogle af videoerne jo ikke af. Men lige meget hvor meget jeg anstrænger mig, så kan jeg ikke få Eilberg til at lave så voldsomme træk i tøjlen som ses ved mange andre ryttere - måske Karen vil hjælpe?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Caroline |
Roselina ♣C♣ |
30-07-2012 12:25 |
|
Hvad er blevet modbevist?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Roselina.... |
CarolineR |
30-07-2012 12:31 |
|
Roselina: Har du læst tråden 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen Roselina |
MTDressage |
30-07-2012 12:41 |
|
- jeg læser skam HVAD du skriver - ikke hvad jeg TROR du skriver  "Og for mig at se, er der taget et skridt i den rigtige retning, når dommerne belønner det." Hvorfor er det iorden at en ekvipage som denne skal kunne opnå 99,6 % hos dommerne - "Det ved jeg heller ikke om det er, og jeg har heller ikke på noget tidspunkt skrevet, at det er i orden at de har opnået 99,6%... hvor læser du det?" Jamen Roselina - du skriver netop at dommerne har bedømt den ro hesten viser. Og ridtet blev altså nu engang bedømt til 99,6% Og jeg spørger endnu engang: Hvad er ro i et ridt for dig? - er det blot at hesten ikke pisker med halen og står stille i en parade?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678910 |
|
|
Louise Men lige meget hvor meget jeg anstrænger mig, så kan jeg ikke få Eilberg til at lave så voldsomme træk i tøjlen som ses ved mange andre ryttere - måske Karen vil hjælpe?  Louise det er din hobby ikke min så det gider jeg ikke men du kan evt. skaffe noget aktuelt video af Søs, Nina eller dig selv, hvor i laver andet med hesten end at ride rundt i den træge tante tullelårstrav, altså hvor i laver galopanspring, øgninger, traverser, piruetter med videre, så skal geg gerne klippe dem i småstykker og udstille både gode og dårlige momenter.  Karen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Blah blah blah... |
|
|
Det er efterhånden een af de mest intetsigende debatter på HN, i nyere tid. Det kører så meget i ring, at man bliver træt i hovedet af det. Har folk helt mistet evnen til at læse?
Keep a memory of me. Not as a hero or a king, but as a man, fallible and flawed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ro....og tålmodighed |
Roselina ♣C♣ |
30-07-2012 13:14 |
|
Michael, jeg ved ikke, hvad dommerne dømte udfra, da de gav ekvipagen 99,6% - og jeg har ikke skrevet, at de dømte ud fra den ro, jeg kan se hesten viser som 5 års. Hvordan dælen vil du have, jeg personligt skulle kunne vide, hvad der præcis ligger til grund for at de dømmer et ridt - vi endnu ikke har set - til 99,6%... jeg forstår simpelthen ikke, hvor du får den ide fra ... Jeg er glad for, at de dømte ekvipagen til vinder i 2011, og jeg synes de derved lægger en linje, der siger, at de vil se mere af den slags følsommere ridning...men jeg ved det ikke. Jeg venter med spænding på UVM i år, det kan være mine tanker bliver gjort til skamme, men håbet er lysegrønt... Ro, for mig, er først og fremmest at hesten virker tryg, ved rytteren og ved de opgaver den bliver stillet - nu skriver du, blot at hesten ikke pisker med halen og står stille i paraden, jo, det er en stor del af ro, men også at kroppen på hesten hænger bare nogenlunde sammen, at det ikke er nødvendigt for rytteren at ride med kraftige hjælpere... den her hest virker ikke presset ud i ekstremerne (som fx Totilas), den er stadig med både i krop og sind. Den laver ofte nogle bløde overgange, ogden formår på trods af LDR endnu at bruge ryg og bagpart fornuftigt. Desværre syner det bedre, da den er 5 år, end nu hvor den er 6 år - og jeg har det rigtig underligt med de der passive øre der bare 'hænger'... Men det er ofte den vej det går med LDR heste, jeg tror, det er fordi LDR ikke er vejen frem, hvis man vil bibeholde en hest som denne fremvises i 2011... netop, fordi LDR forhindrer hesten i at bruge sin krop korrekt. Vi må se om denne her holder til mosten, og stadig er let og smuk og rolig at se på om 10 år, så skal jeg nok trække mine ord tilbage .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad handler det om? |
|
|
Jeg må give Chris ret: det begynder at blive intetsigende. Hvad handler det egentlig om? Handler det om at diskutere nuanceret? Eller handler det om at få nogen ned med nakken? Jeg har altid været og vil til enhver tid være fortaler for nuancerede holdninger til tingene. Og nuancerede debatter er nu engang de mest lærerige. Som det bliver sagt ovenfor, så er intet perfekt - tværtimod medfører overdreven perfektionisme en rigiditet, som jeg er meget modstander af. I denne tråd bliver alt blandet sammen - hestevelfærd, biomekanik, sympatier og antipatier, ridekunst, spillekort etc. etc. Jeg synes faktisk, at især Louise/Rosalina gang på gang i ord og billeder forsøger at forklare, hvad det er, hun mener  Louises indlæg er - som altid - velunderbyggede. Man kan være enig eller uenig med hende, men indlæggene er aldrig i sig selv følelsesladede. Følelserne kommer ind, når nogle af læserne identificerer sig med det, der bliver fremlagt. Siger endnu en gammel tante tullelår, som nok desværre ikke bliver i stand til at tilfredsstille Karen med noget brugbar video 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dybt uinteressant |
|
|
Michael - du opfordrer mig til at svare på noget, du spg. Roselina om. Men faktisk foregår det, jeg diskuterer omkring ridning, efterhånden udelukkende på facebook, så jeg gider ikke. Det er længe siden, jeg har skrevet i disse debatter - bort set fra et par indlæg i LDR-tråden og så lidt omkring den mystisk mundkurv i tråden om næsebånd. Ellers er jeg kun at finde i de mere hyggelige tråde her på HN. Fakta er, at jeg ikke bliver klogere af disse debatter længere - og de er derfor dybt uinteressante - 5 år i træk med en vred og ophidset Michael, komiske Ali og co, blottet for faglig viden og trang til at udvide horizonten, sorry, det er bare for uspændende i længden. Så er der mere gang i den FB 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan kun være enig |
|
|
med Søs. Indlæg fra visse personer bliver hurtigt til fnidder og fagligt dårligt underbyggede tirader. Jeg har for længe siden opgivet at deltage i disse tråde, bl.a. fordi jeg desværre mange gange er kommet til at opfatte især Michaels indlæg som grænsende til stalker-agtige, forstyrrende, rigide og ofte ødelæggende for, at en diskussion kan foregå på et fagligt og bare nogenlunde fredeligt plan med gode indlæg fra alle "trosretninger". Ærgerligt, for der er rigtigt megen god viden at få ved at følge med på sidelinien i disse tråde, når de ikke mudres til af personlige frustrationer. - Jeg vil meget gerne henlede opmærksomheden på, at jeg skrev "jeg desværre mange gange er kommet til at opfatte...", hvilket således kun giver udtryk for MIN helt egen personlige oplevelse (som jo ikke nødvendigvis behøver at være i overensstemmelse med den virkelige sandhed), og at det er dermed IKKE en anklage af nogen. Hilsen Linda.
Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar...... |
CarolineR |
30-07-2012 16:23 |
|
Det må afhænge af øjnene der læser hvem der er en god debattør. Jeg synes Michael er blandt dem der laver gode indlæg. Det synes jeg så også Roselina f.eks formår og mange andre. Men generelt kan alle jo komme til at lade sig rive med, eller prøve at forsvare sig fra et person-angreb og derved selv fremstå personlig. Så er der nogle jeg synes hurtige bliver meget personlige og direkte lede, det tolker jeg bare som mangel på evne til at debatere sagligt, eller som en person bag skærmen der ikke altid kan styre sit temperament så godt, dårligt selvværd (bliver let stødt) o.l. Det mest forstyrrende er da først når nogle kommer ind fra sidelinien og gør sig til dommer over hvorvidt andre er gode til at debattere, det har da på ingen måder noget at gøre med det emne der diskuteres, og så bliver debatten en bedømmelse af hvem der skriver godt, taler ordentligt, argumenterer osv. (- og ja jeg gjorde det lige selv med dette indlæg ).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja det er åbenbart |
|
|
...a never ending story.  Hilsen Linda.
Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar...... |
CarolineR |
30-07-2012 16:47 |
|
Linda: Men jeg synes da du så skal bidrage til debatterne fremfor blot at være deltagende i at forplumre dem yderligere 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm... |
|
|
Egentligt er denne tråd meget glædelig, da den netop viser, at ALLE, også den mest passionerede klassiske tilhænger, er i stand til at foretage en nøgtern vurdering, udfra egen smag og viden om ridning, og se det positive i f.eks Farouche, uanset rytterens nationalitet og ridestil. Det må så betyde, at der fremover vil herske en helt anden forståelse for de forskellige opfattelser af dressur, og vi ikke får alle fejlfindertrådene, men en mere udbredt anerkendelse af, at der er mange måder at ride på, endda også dressur.. Tak for det, Rosalina og Søs, og leve jeres store respekt for andres opfattelse af ridning...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og jeg synes |
|
|
sådan set også, den er meget god  Fordi nu har en stor del af de tidligere taktfejlsfornægtere pludselig fået øjnene op for, hvornår der er taktfejl, bag lod mv.  Nej, spøg til side  Det er faktisk ærgerligt, som Linda KW skriver, at der skal bruges så meget krudt på at blive personlig, at det ellers interessante emne drukner  Nemlig, at der her er en hest, som næsten - fordi den er så lækker - lever op til Søs' og Rosalinas krav om velgåenhed på trods af LDR. Det er s'gu da interessant - meget mere interessant end at diskutere 'hvad hvem har sagt hvornår' 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nemlig... |
|
|
Nina..Det er da på med ja-hatten, for nu kan vi nyde OL-dressuren, og endda debattere den med respekt for de subjektive vurderinger, vi nu engang alle har, i stedet for at stille formålsløse spørgsmålstegn, ved vores opfattelse af denne eller hin ekvipage. Nogle vurderer udfra ro, andre lydighed, andre i forståelse for gangarter, eller rytternationalitet, hvilket må være et okay aspekt, og den trivielle "takt-ikke-takt-næsebånd", er igen en subjektiv vurderingssag, der kan abstraheres fra, hvis ekvipagen udviser kvaliteter, man vægter højere. Undskyld for min sene forståelse af aspekterne ved denne tråd, men, nøøøøj, hvor bliver HN et dejligt sted at debattere ridning fremover.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Men desværre |
|
|
keeedeligt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm..... |
MTDressage |
31-07-2012 04:13 |
|
- jeg er da oprigtigt ked af, at mine indlæg opfattes som: stalker-agtige, forstyrrende, rigide og ofte ødelæggende for, at en diskussion kan foregå på et fagligt og bare nogenlunde fredeligt plan med gode indlæg fra alle "trosretninger". Jeg er så også oprigtigt ked af, at nogle kun kommeneterer i debatten blot for at komme med ovenstående udtalelser. Hvad gavner det? Jeg er ikke ude på at være personlig. Slet ikke. Jeg synes det er dejligt vi nu er kommet frem til at nogle debattører som foragter LDR så inderligt dog kan se nogle lyspunkter. Dog bliver jeg frustreret når der startes en tråd som denne hvor der linkes ind til en artikel, og når jeg så spørger ind til hvad, og hvorfor, bliver det fejet af med en masse udenoms snak. Jeg formoder - denne tråd er kommet til fordi TS synes det er en dejlig ekvipage . Jeg formoder TS mener det er en ekvipage som er blevet dønt retmæssigt i forhold til disse tårnhøje point, siden det er trådens overskrift. Men der hvor jeg bliver frustreret er så når jeg spørger om TS mener det er på sin plads at ekvipagen har opnået disse point, i forhold til det billede jeg har sat ind. Og det gør jeg fordi TS om nogen langer ud efter alt og alle, som netop går som hesten her på billedet. Og så kryber TS udenom, i form af, at TS ikke har set ridtet men udtaler sig udfra ridtet i 2011 osv osv... Nogle har kommenteret at jeg endeligt ved hvad taktfejl er og at jeg nu kan se det. Desværre må jeg skuffe Jer. Det er ikke nyt for mig. Der er blot nogle ting jeg kan se igennem fingrene med, i forhold til andet  Jeg må konkludere for mig selv, at der desværre er gået så meget ridestils politik idet her, at TS samt "med politikkere" er kommet ud på dybt vand. Man starter med at være begejstret for at se en ekvipage men forsøger gradvist at trække mere og mere i land, i takt med de spørgsmå man stilles, fordi man konfronteres med ens egne ekstreme fejlfinder briller. Og det kan man jo vitterligt ikke have på sig. Hvis jeg SKAL hænge disse "politikkere" op på krogen så er det hamrende nemt, og det er jo her problemet kommer. Det har intet at gøre med om jeg er personlig. Der er ingen som siger mig mindre end disse personer. Men derfor kan man godt diskutere ridemetoder og stile. Og at I ikke ønsker at svare på hvad det er I ser på det billede jeg har sat ind af hesten fra 2012 siger nok mere om Jer end noget andet. For her vil I være nødt til jvf. tidligere tråde, at kommentere på hvor stramt næsebåndet er, at hesten er spændt i nakken, går med åben mund og absolut ikke takter rent. Og at ro åbenbart vægtes højere end dette. Som vi andre er blevet klandret for at se igennem fingrene med! Sagde jeg som jo nødigt skulle ødelægge tråden yderligere, og giver derfor plads til bla,bla,bla´erne og de som synes jeg er en stalker 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralalalala |
|
|
Jeg tænker at det er svært at mødes fordi nogle føler at der ikke bare bliver set igennem fingre med visse fejl hos visse ekvipager. Der blier påpeget at Farouche går langt mere roligt og afspændt mindre stresset. Og det gør at ekvipagen skiller sig ud. Og hvis hesten har det godt trods diverse fejl kan jeg godt forstå man bliver imponeret. For det er langt fra alle heste som gør det. Jeg tror ikke der er tale om at se igennem fingrerne med noget som helst. Der er ingen mener at det er ok. Men der bliver udelukket lagt vægt på at det er et sær syn og skønt at se på fordi det er så sjældent at se hesten så afslappede i den sværhedsgrad. Men det virker derimod som om at du, Michael vil sætte visse personer i boks. Du er godt nok svær at stille tilfreds. Du efter spørger altid at se ridning som vi mener er ok. Og nu får du et eksempel på noget som "vi" synes er tilforladeligt. Og alligevel er du fjendsk og negativ. I stedet for at glæde dig over at "vi" alligevel ikke passer i den boks du et eller andet sted gerne vil putte "os" ned i. (ja det er måske meget forudindfattet af mig. Men et eller andet sted har du jo på forhånd bedømt visse personer som værende imod al dressur ridning på højere plan, samt bare at ville have topryttere ned med nakken) så glæd dig over at du tog fejl og at "vi" faktisk ikke har denne agenda. Det er da dejlgit at det faktisk viser sig at vi rent faktisk bare gerne vil have bedre heste velfærd. Som vi jo altid har fortalt. Jeg forstår dig ikke altid. For ofte er du i bund og grund enig. Du siger at ingen heste må gå med stramt næsebånd. Og at det ikke er ok at benytte rollkur og kejetræk, tvang, og blå tunger er du vel heller ikke fortaler for? Men alligevel er din holdning altid enormt negativ når nogen forsøger at komme disse ting til livs som udgør en trussel for hestevelfærden. Når man kommer med forslag til at fange de få (som du mener det handler om) som ikke behandler deres heste ok så er det altid med en million forbehold. For mit eget vedkommende synes jeg det ridt for 2011 er rigtig pænt. Ja den går ikke perfekt og jeg kunne godt tænke mig bedre takt, og en liiidt mere eftergiven hånd så hesten ikke var så stresset omkring dens mund. En løsere næsebånd så den kunne afværge presset og mindske smerten. MEN, fordi hesten rent faktisk går bedre end gennemsnittet er det værd at ligge vægt på det positive. Nemligt at dens bevægelser er bløde og naturligt. Den kaster ikke rundt med sine forben på en spændt og unaturlig måde. Den pisker ikke rundt med halen, som mange af de heste gør. Den afværger sig ikke rytterens signaler ret ofte, hvilket rigtig mange heste på det plan gør. Den skridt er ikke pas-agtigt. Den har en pæn ind undergriben. Og alt dette er set i forhold til de mange andre ekvipager på dette plan. Men hvis vi var helt igennem negative kunne vi jo godt bare sige det var noget værre bæ. Men der ER rent faktisk en del pæne ting i det ridt. Hvis du ikke kan se at dette ridt skiller sig ud så giver jeg op. Så opfatter jeg dig som om du vitterligt ikke VIL se det eller give os ret i noget som helst. Bare sådan at princip. Men det kan da godt være jeg tager fejl.
Med hvor lidt kraft kan jeg kontrollere min hest? - Andrew Mclean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| camilla |
|
|
Camilla, du skal lige have sådan en , for et rigtig godt indlæg.
Mvh Anja
Der findes kun få mennesker der ved alting, men mange som ved alting bedre. Johannes Hohlenberg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spørgsmål til Rosalina og Søs |
|
|
Jeg havde egentlig besluttet ikke at deltage i denne tråd, men der er et par spørgsmål, som det undrer mig, at ingen endnu har stillet - og så må jeg jo selv stille dem!  Jeg skal prøve at spørge meget konkret, så intet kan misforståes eller læses mellem linierne. Først, Rosalina og Søs, lige lidt baggrund for mine spørgsmål: Jeg har fra tidligere debatter fået den opfattelse, at i ikke mener, at det biomekanisk er muligt for en hest at gå afslappet og afspændt hvis den er bag lod. Jeg har også fået den opfattelse, at I mener, at et stramt næsebånd forhindrer hesten i at slappe af i kæben og derved gå i en afslappet holdning - og at en åben mund er tegn på ubehag og spændinger. Dertil har jeg fået den opfattelse, at I mener, at taktfejl er en soleklar indikator for, at hesten er spændt i sin krop og at den ikke går korrekt og afslappet. Men måske har jeg fået et helt forkert indtryk af jeres holdninger? I denne tråd roser I en hest, fordi ridtet er roligt, afspændt (spændstigt, ikke spændt), og hesten ser afslappet og veltilpas ud. Dette til trods for bag-lod-ridning, stramt næsebånd, åben mund og grove taktfejl. I siger, at I ikke roser disse ting, men at hesten på trods af disse ting udviser ro, ikke er spændt og går afslappet rundt - og at det er dét, der roses. Derfor følgende spørgsmål: - Mener I, at det er fysisk muligt for en hest at gå bag lod uden at være spændt? Ja eller nej?
- Mener I, at det er muligt for hesten at være afspændt med et stramt næsebånd? Ja eller nej?
- Mener I, at en åben mund er bevis for ubehag og spændinger? Ja eller nej?
- Mener I, at grove taktfejl er bevis på spændinger? Ja eller nej?
- Mener I, at en hest kan udvise ro selvom den er spændt i kroppen? Ja eller nej?
Jeg ønsker ikke at blande mig i debatten, men en opklaring af disse spørgsmål vil, tror jeg, gøre det nemmere for mange at få et klart billede af jeres holdninger til dressurens svære kunst. I behøver ikke for min skyld forklare jer i forhold til Farouche, bare svar på spørgsmålene uden yderligere forklaring.
Nu med indianerhesten Hidalgo! ... og stadig lidt med Lenny Langben... ***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar??? |
|
|
Ditte (Hidalgo og Lenny): 1. Nej 2. Nej 3. Ja 4. Ja 5. Det ser umiddelbart sådan ud. Jeg synes nu også at denne equipage (i 2011) er mere behagelig at se på, end langt det meste andet der bliver fremvist på dét plan. Som andre synes jeg også at det er dejligt at denne equipage bliver bedømt højere end andre med mere "eksplosive" heste. Alligevel mener jeg at ridningen er forfejlet og at procenterne er, mildest talt, helt ude i skoven... Må jeg dét???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm... |
|
|
Ditte (Hidalgo og Lenny): Måske det ville være på sin plads, at du også selv svarede på dine egne spørgsmål. Du får det til at lyde som om det kun er Søs og Roselina der mener, at et stramt næsebånd forhindrer kæben i at falde på plads og åbne munde er tegn på ubehag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ditte(Hidalgo) |
MTDressage |
31-07-2012 16:22 |
|
Tak - det er det jeg har efterspurgt om hele tåden igennem. Men ingen har svaret med. Moekkvi - du spørger om du må det? Ja, selvfølgelig. Det er da om noget meget mere fagligt, sagligt og sobert end blot blande sig ved at skrive et eller andent negativt fordi du muligvis ser rødt når jeg er på banen. Og til andre, nej jeg er ikke negativt stemt blot fordi det handler om Roselina eller Søs. Jeg er frustreret fordi som Ditte også er inde på med sine langt bedre og ligetil spørsmål end mine jo heller ikke forstår hvad det er Roselina, og Søs og andre for den sags skyld mener. For efter jvad også jeg har forstået i disse debatter her, KAN det ikke lade sig gøre at gå som den hest de her roser, når den er LDR redet. Jeg glæder mig til at se svaret 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar,.. |
Roselina ♣C♣ |
31-07-2012 16:33 |
|
- Mener I, at det er fysisk muligt for en hest at gå bag lod uden at være spændt? Nej
- Mener I, at det er muligt for hesten at være afspændt med et stramt næsebånd? Nej
- Mener I, at en åben mund er bevis for ubehag og spændinger? Ja
- Mener I, at grove taktfejl er bevis på spændinger? Ja
- Mener I, at en hest kan udvise ro selvom den er spændt i kroppen? Nej
Jeg ved ikke helt, hvad du får ud af svarene, når du på forhånd har dikteret, hvad jeg kan svare . For mig er debatten noget mere nuanceret , end at der kan svares ja eller nej på dine spørgsmål, men det er selvfølgelig meget nemmere at forholde sig til det du lægger op til... og at jeg derved kommer til at modsige mine tidligere udtalelser. --- Nu vil jeg så tillade mig at uddybe svarene, spring let og elegant hen over følgende, hvis det ikke har interesse. 1. Der vil altid være et pres fra biddet der får hesten til at gå bag lod, og den vil altid spænde nogle muskler uhensigtsmæssigt, og den vil gå med ryggen løftet via nakkebåndet og sandsynligvis ikke have haft mulighed for/været trænet til at opbygge de muskler den ellers burde bruge til at løfte ryggen. En sådan træningsform vil give spændinger i hestekroppen i det lange løb. Men måske undgår denne hest de voldsomme spændinger, vi ser mange andre gå med, fordi hoppens hverdag er dressurtræning på bane max 4 gange om ugen. De øvrige dage rides hun i den omgivende natur, springer små spring og laver cavalettisarbejde (Kilde: Ridehesten 9/11 s.43). Måske kan en hest holde til at blive trænet med LDR enkelte dage uden det giver de store spændinger, hvis den bare kommer ud og bruger sig mere frit de andre dage? 2. Ikke fuldstændig afspændt, for kæben kan ikke bevæge sig frit og det kan ikke undgåes, at der lægges konstant pres på ansigtsnerver og over nakken. ..."Nakken er en del af hestens balanceorgan - og ved et vedvarende kraftigt tryk dér, kan hesten blive stiv, og det kan forplante sig ud i hele hestens krop"... (Kilde: Landsbladet Hest, juli 2000, s.21). Farouche er heller ikke afspændt i nakken, men i 2011 går den stadig med en ok ryg. 3. Ja, en fuldstændig afspændt hest går ikke og tygger, åbner og lukker munden. Farouches mund er svær at se tydeligt på videooptagelserne, men man kan alligevel se, at hun åbner og lukker og spidser mulen - men hun virker stadig bedre tilpas med ridningen end nogen anden LDRhest, jeg til dato har set på det plan. 4. Grove taktfejl kan skyldes spændinger. Igen, en fuldstændig afspændt hest i god balance, med en god rytter, og overvåget af en super god og kompetent træner, viser ikke disse taktfejl, det har jeg set - og gennemdissekeret på én video. 5. Ikke fuldstændig ro, men den viser sig roligere end mange andre LDRheste (og det er derfor jeg roser ekvipagen). Den har stadig noget af sin naturlige trav og den fremvises i et fornuftigt tempo, og rytteren sidder ikke og laver hårde tøjletag eller sidder i ubalance. Altsammne noget der får hele hesten til at fremstå roligere og mere tillidsfuldt end mange mange andre LDR heste. --- Men tilbage til tråden - nu debatterer vi LDRtrænede heste, og denne rytter gør det bedre end hovedparten - og det viser hans hest også, at han gør - og det er den ro jeg roser! Jeg synes stadig LDR er at gamble med hestens helbred og 'komfort' under rytter for at vinde en papskive, og jeg forstår, ikke man tør udsætte sin hest for denne træningsform, hverken i light versionen ala Klimke eller den mere ekstreme ala Edward (tidligere kaldet rollkur) --- Camilla, tak for dit gode indlæg ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Camilla(Bailey) |
MTDressage |
31-07-2012 17:08 |
|
Hmm....egentligt er jeg ikke ret svær at stille tilfreds  Men jeg bliver oprigtigt frustreret, når (og det er IKKE PERSONLIGT) Roselina og Søs, går til angreb på toprytterne når disse ses på heste som går ligesom denne her hest. Og så ser de et ridt hvor de mener hesten går med ro og afspændthed i sin krop. For iflg. Roselina og Søs (og mange andre) kan dette ikke lade sig gøre, rent teoretisk. Det er ikke noget jeg blot finder på for at være uenig, det er en kendgerning, at det er sådan de har argumenteret i årevis i forhold til LDR! Jeg bliver oprigtigt irriteret når selvsamme personer incl. Moekkvi( bare rolig, du skal skam ikke glemmes ), i sådanne debatter direkte angriber mig, og andre ved at postulere,at vi ser stort på hestevelfærden, og dermed også indirekte angriber os for selv bevidst, at ride vore heste, velvidende at vi skulle udsætte dem for smerte og ubehag - helt bevidst( til trods for at de faktisk intet ved om os som ryttere) Dette kommer sig som oftes(for ikke at sige altid - til udtryk når vi sympatiserer med visse af toprytterne. Eller som jeg, går i offentsiven og tager dem i forsvar når de udstilles og hetzes. At man vælger at ride konkurrence dressur på topplan er ikke det samme som, at sige - ok folks, brug mig gerne som offentlig målskive! Nogle rider blot tur, andre rider AKA i årevis, mens andre igen tøffer rundt uden næsebånd og sadel mens andre rider dressur i konkurrencer. Uanset HVAD man ønsker at benytte sin hest til, er der INGEN som bryder sig om at blive udstilet som væmmelige mennesker. Vi ser grim ridning alle vegne, uanset disciplin og uanset ridestil. Ligeså har Roselina og Søs, altid lænet sig meget op af teorien. Teorien først og fremmest og så virkeligheden efterfølgende. Derfor ønsker jeg som Camilla(Hidalgo) super flot formuleret, får spurgt. At jeg så ikke har formået at spørge sådan beklager jeg. Jeg havde håbet på, at der ville blive svaret for længe siden med nogle gode forklaringer. Men disse svar er udeblvet, eller der er gået stort udenom dem. Det er muligt det så virker personligt fra min side at jeg bliver ved og ved og ved, at stille de samme spørgsmål. Men havde det været modsat - mig - som ikke havde svaret, var der blevet gået efter mig med det samme. Nu er der spurgt direkte, og det svar glæder jeg mig til at læse. Og nej, jeg bryder mig bestemt ikke om blå tunger, for stramme næsebånd, åben mund eller taktfejl. Men jeg fordømmer ikke på det kraftigeste når det sker. Deri ligger forskellen. Når det sker, og det gør det for de fleste(nok ike lige den blå tunge, men det er "kun" den ene hest Kittel har i sin varetægt det er set på) så er det jo ikke målet med ridningen. Men jeg mener der skal være plads til, at rytterne får udviklet sine heste over tid. At den går GP på topplan er ikke ens betydende med at hesten er færdig uddannet. For det bliver den aldrig, ligesom rytteren heller ikke gør. Når jeg virker utilfreds med trådens start og linket til Ridehesten.com og de helt horrible procenter denne hest har opnået af dommerne, samtidigt med at Roseline og Søs er ved at falde på næsen, er det jo fordi de roser alt det de ellers altid har været imod. Og dermed modsiger sig selv.( rytterne er udskældt fordi de rider grim dressur uanset hvilke midler de skal benytte blot for at opnå præmier, dommerne er udskældt fordi de ikke kan se den grimme ridning og dermed giver for høje point, Ridehesten.com er tidligere nævnt som et ikke objektivt medie osv) Alt det vi andre er blevet skældt ud over gennem tiden, at acceptere er pludseligt helt iorden. For hesten viser ro og afspændthed. Jeg kan temmeligt godt lide denne ekvipage, men jeg kan også sagtens se alle de fejl der er at spore, som vi har været indepå. Og jeg accepterer dem. Det gør jeg også hos Edward Gal og hans heste. Og jeg kan tit og ofte fryde mig over at se nogle rigtigt fine højepunkter i forskellige ridt. Desværre har det været sådan at når det har været LDR debatter og jeg har skrevet sådan er jeg blevet langt ud efter. Senest i tråden om næsebåndsdebatten skete det også. Men her i denne debat er både Moekkvi, Roselina og Søs(som jo ALTID er enige og holder sammen mod alle de som er uenige) igen enige om, at det er helt ok, eller ihvertfald acceptabelt, at denne hest går som alle andre, for den gør det trods alt med mere ro og afspændthed. Der er desværre gået for meget politik i det her. Og det er muligt man vil betragte det som en masse forudindtaget fordomme jeg kommer med. Men det handler i dette tilfælde ligeså meget om, om end ike mere, at det ikke er en vis Dansk, en vis Amerikansk rytter eller samtlige Hollandske som rider. For havde det været tilfældet, er jeg overbevist om, at denne jubel tråd aldrig var blevet oprettet. Tværtimod. Og var den, ville det primært have været for at hænge rytteren, og dommerne ud! Jeg glæder mig oprigtigt til at læse svarene på de spørgsmål Camilla(Hidalgo) så direkte har listet op 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678910 |
|
|
Fra woodlanders hjemmeside, 99 % ridtet Fra 2010 i en unghesteklassse, hun gik nu ikke dybt ret meget af tiden
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralalalalala |
|
|
Jamen Michael pointen er jo netop at vi er nogle som imponerede over at se en hest som går så fint som Farouche TRODS LDR! Det har vi ikke set før. Og når det er et så sjældent syn er der vel ikke noget at sige til at man bliver glad ved synet? vel  Og det er da også bare godt at kunne opdage noget nyt, på trods af man er imod LDR. Det er dejligt at opdage at der faktisk findes en LDR trænet hest som går nogenlunde. Michael, tænk at vi faktisk at nogle som indrømmer at det tilsyneladende er muligt. Det viser jo at vi faktisk ikke er så fordømmende som du går og tror! Og det er vel også på sin plads at være en smule fordømmende når folk rider deres heste på en måde så det går ud over hesten? Især når det jo ikke er et sjældent syn. Det ved jeg godt du mener det ikke er, men det er der ret mange som ikke er enige med dig i. Men lad os nu sige at der ikke var så mange problemer i sporten som nogle påpeger der er. Hvorfor er rytterne så, så meget imod visse tiltage for at snuppe de (få) som ikke er rare ved deres heste? Jeg skal ikke kunne udtale mig om folks motiver. Men det er jo bare ikke et sær syn at se en hest med anspændt mule, åben mund, piskende hale, øjne som er trekantede og sørgelige. Det ses når vi ser på opvarmningsbanerne og på selve banen. Og jeg har også set det i rideklubberne. Men måske ligger problemet i virkeligheden i at der er meget forskellige grænser for hvad vi opfatter som værende en stresset hest som er påført ubehag? Ang hetz, udhængning osv. Hvem i al verden må vi så bruge som eksempler? Os selv? Det er jo en smule svært når vi jo netop ikke rider LDR og heller ikke ønsker at gøre det. Hvordan skal vi så illustrere og kunne påpege de problemer vi mener der findes i vores sport? Og hvis disse ryttere mener de har deres på det rene og kan stå 100% inde for det de laver, så kan de vel være ligeglade med hvad vi siger om dem? Personligt ville jeg være ligeglad hvis du eller nogen anden tog et billede af mig til hest og skrev en artikel om hvor slem en dyremishandler jeg var. Fordi jeg ved at det er jeg ikke. Det rager da mig hvad du mener, for jeg har det godt med det jeg laver med min hest og jeg ved inden i at den har det strålende. Hvis toprytterne har det på samme måde med deres ridning og heste som jeg har, så er de vel ligeglade? Og hvis du stadig ikke mener det er ok, vil gerne vide hvordan vi så skal illustere de hestevelfærdsmæssige problemer der er i sporten? Men det er rart at vide at du ikke bryder dig om blå tunger, stramme næsebånd eller taktfejl. Det kan også godt være det ikke er målet. Men jeg undre mig så bare over at vi så ser det hele tiden? Hvorfor ses så mange taktfejl på elitehestene og dem på klubplan? Hvorfor ser vi så mange stramme næsebånd og heste som stikker tungen ud af munden i en sjov farve? Hvis de ikke er målet hvad skal man så gøre for at undgå det? For pt. virker det som om det er obligatorisk at skulle alle disse ting igennem inden man engang, måske, måske ikke, når det endelige mål. Men jeg har bare aldrig set en LDR reddet hest som ikke havde taktfejl, eller spændt mule, eller stramt næsebånd. Jeg har dog nu set en LDR reddet hest gå nogenlunde med ryggen, og uden piskende hale og med en god naturlig afslappet gang (Det meste af ridtet) Men det andet mangler jeg endnu at se. Har du set en LDR reddet hest uden næsebånd? Jeg vil vildt gerne se det. Hvis nogen har mod på at lave sådan eksperiment vil jeg vildt gerne stille op med kamera så vi kan dokumentere det. Altså jeg gider kun hvis det er en hest i LDR uden næsebånd og med afslappet mule. Hvis den ikke har det er det ikke sjovt, eller interessant for mig. Om du får svar på dine spørgsmål, er jo i bund og grund op til dig. Du får rigtig mange svar. Men der er tilsyneladende ingen som stiller dig tilfreds. Eller også har du overset dem. For jeg kan godt læse disse svar og se dem og forstå dem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ord ord ord... |
Roselina ♣C♣ |
31-07-2012 18:04 |
|
Michael, jeg er ikke ved at falde i svime over det her ridt, jeg fremhæver det, fordi det er noget af det pæneste, jeg har set inde for den årrække, vi efterhånden har diskuteret dressur. ..."at det er helt ok, eller ihvertfald acceptabelt, at denne hest går som alle andre, for den gør det trods alt med mere ro og afspændthed"... Problemet ligger nok i, at du synes dette her 2011 ridt, ligner alt andet LDRdressur. Jeg har ridset forskellen op flere gange, endda klippet stills ud, der underbygger det jeg ser og siger, alligevel får du det stadig til at lyde som om ridtet, er præcis som alle andre LDR ridt - det er det ikke, det her handler om nuancer ikke om taktfejl (som alle dressurheste i dag har), ikke om stramme næsebånd, åben mund, eller foran eller bag lod... det er ligesom en del af kagen, hvis vi skal snakke LDRredne heste, sådan er det!!! ... Snakker vi fordringer, velfærd, biomekanik - så er Farouche, rigtig nok, næsten lige så skidt som alle andre LDRheste. Men for mig er der stadig en hest at spore inde bag al træningen, den kunne stadig, i 2011, bruge sig fornuftigt, den havde ro i hovedet, den blev ikke korrigeret voldsomt, den er ikke omformet til en robot som fx denne her www.youtube.com/ watch?v=CfisnGAHhZY&feature=related Det her er ikke politik, jeg anede ikke, hvem der trænede ekvipagen før Søs skrev det, der lå intet andet bag end en glæde over, at hesten, på trods af LDR, stadig så ud til at kunne bruge sig fornuftigt og kapere det den blev budt, og at dommerne også gav udtryk for det - det burde du da om nogen glæde dig over . Med hensyn til de 99,6%, tja, så er det svært at gennemskue om det er fortjent ud fra stillbilleder - hvis dommerne dømte ud fra fordringere, skulle den ikke have så mange %, men det gør de jo overhovedet heller ikke i dag ... Hvis du synes ridtet fra 2011 ligner mange andre ridt, vil du så ikke være sød at bidrage til tråden med et par videoer af 5 eller 6 års heste, der går på lignende rolige måde - se, det glæder jeg mig meget til ! Og nu er det tid til at træne min brune pony ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| traalalla |
|
|
Igen vil jeg gerne sige: Hvis Michael ikke kan se forskellen på Farouche og andre LDR heste så giver jeg op. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øhhhhh... |
|
|
Måske forskellen, og det at det er til et unghesteVM, at de høje karakterer er givet, ligger i selve hesten, dens ekstriør, balance og gangformåen, også bibeholdt til 6 års-klassens sværere krav, end de er givet til rytteren, ridestilen, eller næsebåndet som sådan. Jeg ser en helt fantastisk hest, der er resultatet af efterhånden 5 årtiers forsøg ud i dressuravl, og de kåringer, sadelkåringer, bedømmelser og hingsteshows, der ligger til grund for den udvikling, der har været i hestematerialet. Ridningen gider jeg egentligt ikke at kloge i, den er redet og trænet som 99% af alle de topheste, der er fremvist gennem de sidste 25 år. Men, jeg må fastholde, at tror man vitterligt at nogen skynder sig at rose et ridt ukritisk, blot fordi det er en af de rettroende, der har linket, så beviser det blot, at disse debatter er formålsløse, omend underholdende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678910 |
|
|
Nimbus: Jeg ser en helt fantastisk hest, der er resultatet af efterhånden 5 årtiers forsøg ud i dressuravl, og de kåringer, sadelkåringer, bedømmelser og hingsteshows, der ligger til grund for den udvikling, der har været i hestematerialet. og skulle nogen have lyst til at forsøge sig ud i den svære kunst at avle en "Farouche" så kan i få opskriften via dette link. www.horsebreedersmagazine.com/#/ woodlander2/4537589107 Avleren har linieavlet med Florestan blod, som er på både mor og fars side.  Karen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Farouche er en brumbasse? |
|
|
Jeg synes bare det er fantastisk, at Farouche tilsyneladende trodser biomekanikken og går roligt og afslappet, selvom det ifølge teoribøgerne burde være fysisk umuligt. Det er lidt ligesom brumbassen, der egentlig ikke kan flyve, men gør det alligevel!?!  Jeg glæder mig vildt til at se 99%-ridtet! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Krop og sind |
Roselina ♣C♣ |
01-08-2012 10:52 |
|
Hvis vi gør det en smule mere nuanceret, så ja, sindsmæssigt virker hun så afslappet, som man nok kan forvente under disse konkurrenceforhold , men der er spændinger i kroppen som udmønter sig i taktfejl og en spændt hals/nakke, spændt mimrende mule og åben mund, som man så lige forsøger at minimere ved at stramme næsebåndet for meget ... Jeg synes, hun gør det fantastisk på trods af alle de begrænsninger LDR giver hende, for at hun kan komme til at bruge sig selv helt korrekt... længe leve avlen (Så længe det holder, når man linjeavler , siger schæferhundeejeren).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad roses så? |
|
|
Dvs. det faktisk er hestens sind, der roses, og ikke ridningen/træningen af hesten? For ridningen/træningen giver spændinger, men hesten har så godt et sind, at den trods disse spændinger forholder sig roligt og ikke siger fra? Er det i virkeligheden dét, der roses? For i så fald synes jeg omsider, det hele giver lidt mening. Men så kan man jo spørge sig selv, om det overhovedet er positivt, at hesten ikke siger fra overfor alle de ubehageligheder, den udsættes for? For den bliver jo netop ikke redet meget anderledes end resten af hestene i toppen, men at den så måske har et sind der gør, at den nemmere accepterer disse ting, gør jo ikke ridningen bedre. Måske ser det roligere ud, men det er vel temmelig afgørende for debatten, hvorfor det ser roligere ud - pga. ridningen, eller pga. hestens sind?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nuancer |
Roselina ♣C♣ |
01-08-2012 12:24 |
|
Jeg tror også det er pga. ridningens følsomhed, åbenbart kan mange herinde ikke se forskel på AHs overtempo og kejetræk, og så den ridning Eilberg viser... men nu kan I da både se åbne munde, stramme næsebånd og taktfejl, og lur mig om ikke også har opdaget, at nogen dressurheste går med meget urolige haler ... Helt forgæves har det da ikke været at fremhæve en følsommere LDRrytter . Jeg venter stadig på videoer af lige så rolige 5 - 6 års dressurheste som den her - gerne med en rytter der rider lige så følsomt... er det for meget forlangt ? (Det gælder altså ikke, hvis det er en Westernhest, Anky )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678910 |
|
|
Louise imens du venter kan da bruge tiden til at se disse LDR redne 5-6 års heste. Jeg har vist videoen adskillige gange, den er fra 2009 fra et tysk seminar. Yderst kompetente ryttere og undervisere og gode forklaringer på hvad formålet er med ridemetoden. wwww.clipmyhorse.de/en/archive/show/ 78/2698/  Karen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Hmmm... |
|
|
Anja86: Nu har jeg kun lige, pga tidsnød, kastet et flygtigt blik på videoerne. Det første jeg lagde mærke til var, at Michael lyder rolig og afslappet, mens Anky pruster og stønner og lyder som om hun har ligeså svært ved at trække vejret som sin hest...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| griner.. |
|
|
Nu har jeg vist også til gode at skrive ret meget positivt om Anky og knægten, udover at de er spild af fantastisk teknisk dygtighed. Ankys forsøg ud i reining er faktisk ret afslørende, hun er åbenbart så hektisk i sig selv, eller levende, eller wtf hun nu gør, at der netop ikke er den ro i stoppene, der skal være. Men, er det så underlig en tanke, at ridestilen vil tilpasse sig det brugte hestematriale, og hestematrialet, via selektion, vil blive det, der bedst egner sig til ridestilen?.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har redet landstraening med Eilberg'erne, og nok blev deres heste redet bag lod, men det forloeb uden vold, pisk eller glidetoejler - som lidt for mange andre ellers brugte det. Desvaerre synes jeg at kunne se en tydelig tendens til at stile efter overdreven runding. I 2002 snappede Ferdi Eilberg rimelig skarpt ad Maria under en piaf paa Two Sox, hvor mulen kom lidt langt ind; ville det samme ske i dag? Jeg er ikke sikker.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Michael Eilberg |
|
|
Lux: spændende at du har set træningen in real life, så er det jo dig der har absolut bedst kendskab til dem:) Men det jeg ud fra videoen tænker, er netop at der er igen stor ro omkring ridningen og en meget eftergivende hånd (sammenlignet med Anky), som lader hesten selv søge i en position hvor der vel er 30-40 cm til bringen. Og faktisk siger han under ridningen at den gerne må strække sig endnu længere frem og ud, og altså ikke næsen mod bringen som i Ankys klinik. I Ankys klinik har hun den i konkurrenceposition eller rollkyr position. Ja den får lov at skridte for lange tøjler, sandsynligvis fordi hun skal snakke, for de par gange jeg har set hende varme op i dk, har det ikke været tilfældet, men det er selvfølgelig gisninger omkring daglig træning, så beklager på forhånd. Det er mine personlige tanker og overvejelser, det står folk frit for at være uenige. Men det gør bare at jeg stadig ser forskelle i ridningen som kan forklare hvorfor der ses forskelle på stævnebanerne. Og så er det jo individuelt hvad man er mest til.
Mvh Anja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| og så er der stor forskel |
MTDressage |
02-08-2012 22:21 |
|
på hvad man kalder den enekelte træningsmetode/opvarmning og så på hvad det reelt er der foregår. LDR og ROLL-KUR er ikke det samme og kan absolut i min verden slet ikke sidestilles/sammenlignes som værende samme træningsmetode/opvarmning!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| MTDressage Præcis |
|
|
Helt enig, men hvorfor er det så at du igennem en hel tråd sammenligner netop de to ting? Altså sammenligner Michael Eilberg som rider en mild LDR under opvarmning af en ung hest, med ryttere der ofte er set ride rollkyr i over halve timer? Hvis du har andet video af ME der også rider rollkyr (Anky LDR) så vil jeg da bestemt gerne se det, og så skal jeg være den første til at indrømme at så synes jeg at det er ret vildt at hans heste går som de gør og viser (for mig) så store forskel fra mange andre topheste.
Mvh Anja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg mindes |
MTDressage |
03-08-2012 08:41 |
|
nu ikke at jeg har brugt en hel tråd på at sammenligne ME´s LDR med AVG´s Roll-Kur? Undrer mig faktisk at du overhovedet kan få den ide ved at læse mine indlæg? Måske du burde læse tråden igennem endnu engang? Jeg synes personligt at ME´s ridning er flot, ligesom de billeder jeg har sat ind tidligere af 2 LDR ekvipager. Men for det første er der rigtigt mange som mener at LDR blot er et synonym for Roll-Kur, fpr så er rytteren "dæket ind" og dernæst har jeg blot draget noge paraleller med det grimme som forårsages af LDR ifølge nogle kloge hoveder som var ved at falde i svime over ME og hans ridt til tårnhøje point, og så sammenlignet med de ting hans hest ivrigt også viser, og spurgt om det var ok når nu det var ham og eks. ikke AG eller EG. Længere er den vel ikke? Og nej, jeg tror ikke der findes sådanne videoer med ham, heldigvis.Men nu er jeg jo heller ikke typen som sidder og finder videoer for at dokumentere grim og ødelæggende ridning 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Michael:) |
|
|
Synes nu det er rigeligt at have læst denne tråd en gang..hehe  Jeg tror sådan set at du og jeg er fuldstændige enige på flere punkter, bl.a. at LDR og rollkyr ikke er det samme. Jeg ser LDR som de to billeder du tidligere har lagt ind og som det ME rider, og jeg kan sagtens se noget positivt i at indlægge denne form som en del af træningen. Så ovenstående er på ingen måde en kritik af dit syn på tingene!  Og jeg kan sagtens forstå at du forsøger at drage nogle paralleler udfra at nogen ofte smider alle over en kam. Men derfra synes bare at der bliver bedt om nogle sammenligner på ting du ikke engang selv synes kan sammenlignes. Men det er nok mig der har misforstået, og det beklager jeg. Og så er jeg glad for at der ikke findes en rollkyr video af ME 
Mvh Anja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Michael |
|
|
Du har en helt unik evne til at overdrive og fordreje de ting visse skribenter skriver. Hvordan kan du få glæden over at se en tilsyneladende mere afslappet hest end gennemsnittet til at være til at man falder i svime over ridtet? Hvordan kan du få glæden over at se en hest som stadig går nogenlunde på det plan til at hedde sig at der ses igennem fingre med visse fejl? Jeg forstår simpelhent ikke hvordan det i din verden kan komme frem til at der bliver faldet i svime over ridtet. Hvordan går det lige til? Jeg tror du skal holde dig til det skrevne ord og facs istedet for noget du tror eller ønsker der foregår. Det virker sådan for mig. Men måske jeg tager fejl??? Det må du forklare mig. Men i hvert falde så er det ikke passende at du påstår at der bliver faldet i svime over ridtet. Men måske du ikke har læst hvad der bliver skrevet helt så grundigt? Jeg ved det ikke. Jeg synes det er mærkeligt du kan få det til at hænge sådan sammen, især når der er blevet sagt at det ikke hænger sådan sammen. I hvert falde kommer du til at ligge ord i munden på folk eller udstille visse personer med holdnigner de ikke har. Det ville du jo heller ikke selv bryde dig om vel?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ligeså vel som |
MTDressage |
03-08-2012 18:05 |
|
skribenter herinde eller debattører udfra mine holdninger til LDR og at jeg ikke bryder mig om at toprytterne hænges ud konstant, og dette meget kraftigt tolkes til at jeg selv er flinrende ligeglad med hestevelfærden og åbenbart selv dyrker visse former for "mishandling" er der vel intet galt i, at jeg skriver folk falder i svime over et ridt, selvom det senere hen viser sig at de blot bare kan lide det de ser? Hvorfor er noget tilladt at skrive for nogle og ikke for andre? Dernæst er det jo korrekt at nogle herinde er vilde med ridtet og roser lige de ting de ellers fremkommer med som værende ganske umulige for LDR heste. Hvis hesten er LDR redet eller endnu værre kan den iflg. nogle ikke udvise ro på grund af spændinger og stress. Hestene vil altid gå baglod og dermed spænde i nakken og gå på forparten, og gå temmeligt utaktet. Igen er det det samme jeg ser nøjagtigt på denne hest. (Lige med takten har jeg lige set denne ellers dejlige hoppe i et stillbillede have 3 ben i jorden og 1 i luften i en trav(det er vist en ret stor taktfejl?) Når man ALTID langer ud efter ALLE toprytterne som rider LDR eller Roll-Kur og fremkommer med ovenstående som årsag til hvorfor det er grim og modbydelig ridning, har jeg vitterligt svært ved, at selvsamme personer kan synes lige denne hest præsterer et flot ridt og at denne rytter er uderst sympatisk? Hesten viser samme "grimme" fejl og mangler som alle de andre LDR redet heste, og ved at rytteren rider LDR helt bevidst, må han vel egentligt fremstå som ligeså "modbydelig"? Det er da muligt den bliver redet følsomt og med en vis ro, men det har jeg n også set Edward Gal gøre. Ennda også Patrick Kittel(senest her ved OL i dag, hvor hesten dog viste dårlig takt i skridten(men det har den ALTID gjort - også før han begyndte at ride den) og den gik endda glad, fornøjet med ørene fremme og foran det lodrette plan det meste af tiden. Og udviste en særdeles dejlig ro på konkurrencebanen. Jeg falder så ikke i svime over det, eller endda opretter en nærmest jubeltråd fordi jeg synes det er helt vidunderligt at han laver nogle gode procenter, fordi jeg ved at hesten ikke bare er redet i LDR(som jeg selv er fortaler for) men derimod bliver redet i ROLL_KUR som jeg er meget imod! Jeg ønsker heller ikke at udstille ham, for hvorfor skulle jeg gøre det? Jeg har ikke selv set med mine egne øjne, ham opvarme grimt. Derimod har jeg set ham ride et ganske fint program på konkurrencebanen. Kan du se forskellen? Hvis man er så meget immod en ridestil er det jo helt forrykt man samtidigt siger - jamen det er dejligt at se denne ro omkring ekvipagen. Hvordan kan det være dejligt at se, hvis man samtidigt er overbevist om at det er så stressende og ødelæggende for hesten? Samtidigt med at man langer ud efter andre som finder metoden LDR brugbar og gerne selv benytter sig af den jvf. de billeder jeg har sat ind? Måske er " at falde i svime" ikke det korrekte ord at bruge, men må jeg så bruge ordet hyklerisk? For det er hvad jeg mener det er. Med mindre disse personer over tid med sig selv har fundet det acceptabelt at folk benytter sig af lettere LDR uden at klandre dem eller andre for det. Men så bør de om nogen gøre opmærksom på dette. Jeg selv har tidligere forsvaret ROLL-KUR. Idag indrømmer jeg blankt at jeg er DYBT imod denne træningsform. Uanset hvem som benytter sig af den. Det er udvikling som kan fremkomme af disse debatter. Man kan blive klogere eller ihvertfald få revideret sin opfattelse af tingene. Men man bør da bestemt ikke skyde så meget med skarpt og så alligevel mene noget andet. At falde i svime kom sig af trådens overskrift og tilhørende kommentarer. Og jeg synes nu alligevel det er at falde i svime, eller meget tæt på 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| griner... |
|
|
Ja, man skal jo køre meget, for at dørene falder af. Det, der især driver Michael, tror jeg, er at nu er der blevet bombarderet med diverse "saglige" argumenter omkring baglod-ridning, særligt fra Søs og Louise, hvor deres argumenter er blevet fastholdt med en meget passioneret indgangsvinkel. Henad vejen er der så sket det, at dem, der var stolte over at de var den lille dreng, der sagde "Han har jo ikke noget tøj på", i virkeligheden selv står med rumpetten bar. Om man vil ride med halsen det ene eller andet sted er mig inderligt ligegyldigt, det er en smagssag i mit univers, og hestevelfærden har lige trange kår under ridning, uanset om man hedder Gal eller Jensen, for det er bare ikke noget vorherre har designet hesten til. MEN, det er, mildt sagt, trivielt konstant at blive bombarderet med, "en LDR hest kan aldrig dit og dat", når det nu ikke holder 5 potter lunken urin. Selv Ankys aflagte cirkushest, Painted Black, kunne i slowmotiongengivelsen vise et totalt rentaktet fodfald i en fri trav, og det er ikke grundet omskoling. Holdt man sig til at sige at det ikke harmonerer med ens personlige opfattelse af korrekt dressur, så var det en ærlig sag, og et debatværdigt emne, men når man konstant skal hænge i "Jeg er hesteelsker-modsat alle andre", så bliver det ligegyldig selviscenesættelse.. P.S, Kære Søs, jeg har endnu til gode at skrive, eller mene, at man ikke må tage bagud i tøjlen, den bog har jeg ikke læst, så der har desværre indsneget sig en fejl, i din FB-debat. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Altså - |
|
|
ren takt er 1. trin på træningsskalaen. At det overhovedet kommer til debat, om hestene bør gå rentaktet er sådan set helt ude i skoven - og at mange af dem har lært at ride dem mere rentaktede (hvilket jeg også glæder mig over ), betyder desværre ikke, at de automatisk har resten af træningsskalaen på plads. Der er også lige det med ryggen og løsgjorthed osv.  Nå, jeg skal ikke blande mig så meget i jeres vendetta - men jeg læser og læste noget andet ud af Søs' og Louises indlæg i starten af tråden, hvilket jeg også har skrevet længere oppe  Men ønsker man et debattere alting over i sort/hvid, så må de to damer jo enten mene, at alt er korrekt ved denne ridning - eller også er de ganske utroværdige? Eller måske endda begge dele?  Man må jo tage sig lidt til hovedet, hvis nogen virkelig tror, det forholder sig sådan med disse to engagerede debattører  Misser og jeg sidder i disse dage og ser OL-dressur sammen udfra de samme forudsætninger som Søs og Louise har startet denne tråd: Nemlig, at der ind i mellem er nogle heste, der er så lækre og mere følsomt redet, at de næsten går ønskværdigt  Men i hvertfald skiller sig mere positivt ud fra mængden af badekardyr, hvor ryggen i sig selv danner et 'dybt sæde' til rytterens numse 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nimbus! |
MTDressage |
04-08-2012 00:10 |
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I øvrigt |
|
|
var det da enormt fedt at høre Bjarne Nielsen sige, at Totilas jo var blevet bedømt alt for højt tidligere på forbensspjæt og en slags cirkusdressur  Ikke så meget fordi jeg havdde så meget imod Totilas - mere fordi, jeg havde noget imod bedømmelserne af dressur på denne baggrund  Derfor glæder det mig også oprigtigt, at der i denne OL lægges meget mere vægt på taktfasthed i gangarter At der så stadig dømmes op for uregelmæssige passager mv. er trist - men det andet er absolut en skridt i den rigtige retning 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| griner.. |
|
|
tjaahh..nu har jeg, for år tilbage, flere gange hævdet, at det største slag for hestevelfærd og en mere rolig dressur, netop blev slået af Gal. Før hans gennembrud var det nemlig god latin at fastholde at heste "af en vis kaliber" ikke kunne skridte, stå stille, undgå at spy ild, og en generel ulydighed i al omgang, var faktisk et kvalitetsstempel. M.h.t til den kære takt, så er der 2 problemer. ørst og fremmest er der den evige debat om, hvorvidt træningsskalaen skal forstås, og udøves, et punkt ad gangen, eller om den skal ses som et sammenhængende hele, hvor de 3 første grundelementer skal opnås i et samspil. Facitliste på dette er der ingen, der har endnu, da der ikke kan fremvises video af en hest, der 100% rentaktet i trav, hvilket Louise har medgivet mig. Så har vi Farouche, der er nydelig, trods sine taktfejl, og måske det geniale i ridningen af dette unikum ligger i, at hesten har lært at acceptere og opretholde balancen, trods de taktfejl der indtræffer, når man skal udføre tricks på kommando, og bevarer en rytme, hvilket igen, leder til den engelske udgave af ordet, nemlig rythme. Så, vil man stædigt fastholde at takt er et entydigt badømmelsesgrundlag, så er der, og vil aldrig eksistere, en hest, der må rides, men vurderer man udfra den rolige rytmiske bevægelse, så er det en anden sag. Derfor bliver, igen igen, debatterne mudrede, når man, alt efter tilhørsforhold, vælger enten den ene eller den anden defition af takten, altså den ekvipage, der roses først i tråden, bliver bedømt positivt, netop p.g.a en rolig rytmik, upåagtet de mange etbens-momenter, hvorimod f.eks en blåbluset mejerske har tabt sutten, for et tilsvarende moment. Subjektive bedømmelser er en menneskeret, men, særligt når man smykker sig af at være videnskabelig biodymekanisk tilhænger, der skal være en vis grad af sammenhæng og logik, hvis det skal bruges i debatøjemed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det giver |
|
|
nu ikke så meget mening at stille ridningen af en unghest - og dens taktfejl - sammen med ridningen på OL-niveau. Takt på OL-niveau hænger naturligvis sammen i alle træningsskalaens grundelementer. Og vi så faktisk optagelser, der viste taktfaste heste her i Grand Prix'en i OL i London , hvilket jeg synes er en forbedring  At der så stadig mangler alt for meget andet, bl.a. blødere hænder hos rytterne og bedre rygge hos hestene, er jo surt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Eilberg |
Roselina ♣C♣ |
04-08-2012 17:59 |
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift her |
|
|
Hvem der dog bare boede i england  Han er godt nok ikke dårlig at se på, ham Michael Eilberg, med det smil, den charme og accent, også med den dejlige hest Tøserne må jo stå i kø! Nå, det var lige et lille sidespring 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dejlig hest og dygtig rytter |
MTDressage |
04-08-2012 20:19 |
|
dog ser jeg nu stadigt ingen forskel på den og så de andre LDR redet heste(lige bortset fra at den er smuk og er super godt gående) Men - den omtalte ro .-) Udeblev vist ved præmie overrækkelsen? Og trods en meget følsom hånd og en let tøjle var der uro iminden under æresrunden! Så hvad der gør denne hest/rytter mere tiltalende end andre LDR redet heste begriber jeg nu stadigt ikke(jeg personligt synes den er helt fantastisk, men det synes jeg også om mange andre LDR redet heste). Jeg ser INGEN forskel på hvordan denne hest er redet i forhold til signal indlæring og ro, end de som EG rider.(Lad nu være at sammenligne med den han netop har startet ved OL - for den var MEGET tændt og dermed spændt)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| suk... |
|
|
Og her gik jeg lige og troede at der egentlig var mere enighed end der åbentbart er:( troede lige vi blev enige om at Rollkyr og LDR ikke var det samme? De ryttere du bliver ved med at sammenligne med, bl.a. EG er jo ikke LDR redne men rollkyr redne..kunne det tænkes at roen ganske simpelt kommer fordi den netop bliver redet med en smule forståelse, blød hånd der guider og ikke trækker, at den får tid til at se op og tænke når den bliver urolig og ikke får trukket hovedet ned til bringen. det er muligt at der er taktfejl osv osv både ved LDR og rollkyr, men holder stadig at der er store forskelle i ridemåden, som bl.a. kommer til udtryk ved denne equiage ved netop at være rolig og tillidsfuld, i stedet for at blive udsat for vold. Men det tyder jo på efter 160 indlæg, eller mere, at vi bare ikke ser de samme ting, så det må jo blive ved det:)
Mvh Anja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
LT: Tag det fra en der har boet i England i mere end ti aar - drengene ser IKKE ud som Eilberg (som jo heller ikke er af engelsk herkomst...). Jeg har i sinde at tage tilbage til Danmark, for der ved jeg da af erfaring at man kan finde noget ordentligt mandfolk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anja!!! |
MTDressage |
05-08-2012 08:14 |
|
Så lad os være enige om at vi ikke er enige!!! Det jeg ser hos Edward gal er rolig ridning med stor forståelse for hesten, og med helt enkle og simple signaler. For mig er det Edward Gal praktiserer LDR og IKKE Roll-Kur. For mig er det Adelinde Cornelissen, Patrick Kittel og Anky Van Grunsven praktiserer Roll-Kur. Udover at have lidt fat i strikkerne på en tikkende bombe ved dette OL, synes jeg jo netop det kendetegnende os Edward Gal er en rolig hold, og ikke en som trækker! Og jeg har efterhånden set ham ride en del heste som ligesom farouche er rolige under rytter .-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helt iorden:) |
|
|
Helt i orden Michael, men så har du også selv svaret på hvorfor du ikke kan få svar på dine spørgsmål fra andre. Svarene kommer fra et andet udgangspunkt, nogen andre øjne der ser. Så i stedet for at bruge en tråd på at drive den hetz du selv beskylder andre for, så bliv enig om at være uenig. God dag:)
Mvh Anja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralalal |
|
|
Ja hvis man ikke kan se forskellen er det jo rigtig svært at påpege de man synes skiller sig ud. Jeg gi´r op. For det er nyttest løst når forskellen ikke er blåtlagt for øjet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| overskrift her |
|
|
Kommentar fra youtube angående de argumenter man hører hele tiden, med at man ikke kan få en hest til at gøre noget den ikke vil: "it is kind of a double edged sword believing that a horse won't do anything it doesn't want to do... on one hand I wish that was the truth, but on the other I know that? give me a few pieces of regular equipment and I could literally get your horse to jump off a cliff or do just about anything... it is all in understanding their psychology. Far too easy to get a prey animal to do things." Enig! man læser ofte argumentet at heste ikke vil gøre noget de ikke har lyst til og bla bla bla- sjovt nok læser man flere gange at heste med KS, og fejlet andet, som har været i voldsomme smerter og ALLIGEVEL har prøvet deres bedste for deres rytter, og blot sagt fra engang imellem, for derefter at blive stemplede som "frække" og "Ulydige". Når man ser folk volde deres heste med rollkur ser man OFTE heste som hopper rundt og sparker efter rytteren, og netop siger FRA, men man lytter ikke til hesten. For derefter at komme med argumentet at man ikke kan tvinge en hest til noget den ikke vil eller som gør ondt på den  VI har så meget mere intellekt end hesten, så derfor er det vores ansvar at sørge for at dyrerne ikke lider overlast, og bliver behandlet etisk korrekt!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LT...... |
|
|
LT, du skal lige have dem her Kunne ikke være mere enig! Og MMM, tak for videoerne!! Viser meget godt hvad jeg mener EG bruger af metode, nemlig rollkyr. For mig har han ikke rolige heste, men lydige og opgivne heste.
Mvh Anja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralalal |
|
|
Begrebet tillært hjælpeløshed er stærkt undervurderet! Hestene har helt sikkert ofte sagt fra. Men hvad skal de gøre når de bliver hævet i flået i af en flere kilo tung hånd med et stangbid? Hvad skal de stille op når de gang på gang bare får et ryk i munden, et spark med en den lange sporer i flanken eller endda et par syngende rap med pisken? Til sidst holder de altså op med at forsøge at gøre modstand. Fordi det ganske enkelt bedre kan betale sig at udholde den smerte som de i første omgang gerne vil væk fra. Og argumentet som Anky ynder at bruge om at det er en hest på 600kg som er større og stækere end os er noget vås. Den eneste som er klar over hesten er større og stærkere er mennesket. Hesten er meget sjældnet klar over dens styrke og troen på at den kan gøre noget svinder jo meget langsomt ind i takt med at hesten trænes via at meget hårde "hjælpere".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift her |
|
|
Camilla og Bailey - fuldstændig enig (men det fremgår jo også at mit sidste indlæg )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|