Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Opslag, billeder og video

Se hvad der mødte mig, Lymfangitis !!!
Forfatter: 
Dato:  05-06-2012 10:24

Hej Hn`er :-)

I torsdags mødte der desværre mig et meget grimt syn ude på marken, min lille hest havde et meget tykt ben, helt fra koden og op til yveret, hun kunne ikke gå, hun kunne til nøds bakkes ud fra marken og det var det!!

Hesten er købt med et altid lidt forhævet ben da den engang har haft en blodforgiftning inden jeg købte den, jeg ville være sikker på at det ikke var lymfangitis, så fik den selvfølgelig handlesundersøgt, og snakket med den dyrlæge som har haft behandlet hende dengang, og det var ikke lymfangitis!

Men det har det nok desværre været alligevel, for som sagt stod min lille hest med et kæmpe ben i torsdag, og dyrlægen kom akut ud, og hun blev sat på smertestillende, og antibiotika! Idag er hun så færdig med smertestillende, men forsat på antibiotika! Og det er lymfangitis!! Jeg ringede selvfølgelig til den tidligere dyrlæge og han har nu "skiftet mening" og siger det nok var noget lymfangitis dengang, ahh altså!!

Så nu kan jeg bydes velkommen i de lmfangitisis hesteejeresforening, eller noget! ØV hvor er det bare træls, og synd for lille hest!!

Vi undgik heldigvis en aflivning, selvom dyrlægen bestemt ikke var optimistisk, han havde ikke rigtig set noget lign, og det var næsten et under at hun er i bedring nu!

Imorgen når smeden har været må jeg begynde at skridte hende, da det er et led i behandlingen, hvor hun skal skridtes så meget som muligt for at få hele systemet til at arbejde, og indtil nu er hun blevet trukket med!

NÅR i er noget med så langt, så vil jeg sige at jeg har ikke noget negativt om tidligere ejer, hun har helt sikkert handlet i go tro, og vi har begge troet på dyrlægens ord, og hun har været en meget stor hjælp for mig, i det her forløb som vi er igenmmen pt, hun har stået til rådighed for div spørgsmål, og har været utrolig bekymret for "hendes hest"!

Ahh hvor er det bare blevet så rodet det her indlæg, jeg ved jo slet ikke hvo jeg skal starte eller slutte, også fordi det ikke er ovre endnu! Men måske har jeg bare brug for at læsse af!?! Og måske kommer der mere i løbet af min tankegang bliver mere nomalt ;-)

Jeg har i hvert fald lige et par billeder af benet, "desværre" fik jeg ikke taget nogen da det var værst, for fra billederne er taget, hævede benet yderligere, og det hævede en del, man kan slet ikke forstille sig hvordan det har set ud!! Fx nede ved koden kom der nærmest en gigantisk "badering" omkring som poppede voldsomt ud hele vejen rundt, og yveret var meget hævet samt hele låret... jamen hele benet var jo gigantisk, som sagt helt oppe fra yveret og ned til hoven!!

Forstil jer ved koden, at det nok gik hend og blev en halv gang så tykt oven i hatten!

Billede

Hasen, blev også enorm stor efterfølgende...

Billede

En fornemmelse af benet, syntes ikke benet ser "ret sort ud" her i forhold til virkeligheden!! og igen, benet hævede en del derligere...

Billede

Billede

Her kan man ane yveret og inderlåret hvor hævet det er, desværre endte det med at yveret blev så hævet og fik 2 store knuder på størrelse med en håndbold det blver skåret midt over og så lagt på låret!!

Billede

Hvis i nåde med så langt, så håber jeg i kunne finde lidt hoved og hale i det hele!! Jeg kunne godt tænke mig at høre om andre med lymfangitis heste og evt billeder !?!

Det at leve, er livet...

Livet er det, at leve...

0
0
Svar på denne tråd

for pokker
Forfatter: 
Dato:  05-06-2012 10:39

For pokker. det ser sørme ikke godt ud.

Krydser fingre for jer og sender en masse varme tanker..

KNUS

0
0
Svar på denne tråd

Desværre en trist historie
Forfatter: 
Dato:  05-06-2012 10:45

Jeg har desværre kun en trist historie - jeg mistede min hoppe med samme diagnose.

Hun havde flere skavanker i bagbenene og derfor valgte jeg at aflive.

Her er et billede af hende kort før hun rejste over regnbuebroen

Billede

Hun er meget savnet

Mvh. Gitte

StaldOlsen.dk

GO Filique

Findus B - Top of Class - Urprinz

Feldholms Doughty
Ekens Fanfare - Stegstedgårds McKenzie

0
0
Svar på denne tråd

elefantben
Forfatter: 
Dato:  05-06-2012 11:04

Det var det samme syn der mødte mig sidste sommer ude på folden.

Min dejlige lille hoppe som jeg havde været ude hos 2 timer forinden

stod med et kæmpe ben.

Forsøgte at flytte hende men det var umuligt.

Hun lagde sig bare fladt ned på marken.

Fik ringet til dyrlægen der kom og gav hende smertestillende og antibiotika og ydereligere kom igen efter 7 dage for at tilse hende.

Men pyhhh hvor var det svært at skulle få hesten til at bevæge sig for at få gang i blodcirkulationen.

Benet er idag fint og der har ikke været noget siden.

Held og lykke med din hest.

mvh trine

Lækker landejendom med stald og folde på falster sælges.

Se mere her : www.estate-maeglerne.dk/maegler/ pages/property-presentation/ property.action?caseno...pno=270081

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-06-2012 13:10

Min store vallak blev ramt af lyfangitis, og begge bagben + pungen var meget hævet. Han var på pencilin i cirka 3 uger, havde dyrlæge besøg 3 gange, og havde boksro. Derefter var han helbredt, men har mén efter det - Hvis han ikke kommer på fold en dag, hæver hans bagben meget op - en halv timnes skridt, så er det normal størrelse en dag, men folk kan godt blive lidt forskrækkede, når man ser ham stå der i boksen med stolpe-ben.

Mit hjerte banker for den akademiske ridekunst.

Lækker dressurvallak til salg:

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/316569/

0
0
Svar på denne tråd

Også prøvet lymfangitis
Forfatter: 
Dato:  05-06-2012 21:15

Det har jeg også prøvet. Vi har en hoppe opstaldet, der en morgen stod med et ben dobbelt så tykt som trådstarters, det så helt vildt ud, dyrlægen blev tilkaldt, han diagnostiserede lymfangitis, hun kom på smertestillende og antibiotika, og kom sig fuldstændig efter ca. 3 uger, og har ikke siden haft mén efter det.

Men efter hvad jeg ved, så er lymfangitis en akut opstået sygdom, så jeg tror ikke din hest har haft det fra købstidspunkt, det kommer lige pludselig ud af det blå, det kommer som oftest fra en lille bitte rift i huden, ofte er den så lille, at den ikke kan ses. Du kan læse rigtig meget om sygdommen, ved at søge på lymfangitis på google.

Mor til den fantastiske prinsesse Isabella

Født 9. Maj 2011

0
0
Svar på denne tråd

dadada...
Forfatter: 
Dato:  05-06-2012 21:52

Mange tak for der søde kommentar :-)

Og "sjovt" at høre fra andre med samme problem, og hvordan det er gået dem, og høre meget gerne fra flere!! Og har jeres heste haft sår på det syge ben siden lymfangitis uden der er sket noget??

Jeg har googlet stort set alt om lymfangitis, og når de har haft det en gang har det syge ben nemmere ved at få det igen, jeg ved godt det er akut, det har jeg lige erfaret mig, men igen har de haft det en gang, har de nemmere ved at få det igen, for der skal næsten ingen ting til før det bryder løs igen!!

Det at leve, er livet...

Livet er det, at leve...

0
0
Svar på denne tråd

puha !!!
Forfatter: 
Dato:  05-06-2012 22:35
Stakkels jer da, det ser ikke godt ud.
Pøj pøj med det !
0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 00:01

Det kan desværre godt være/blive kronisk og benet vil altid være udsat for fx sår og muk, desværre og været hævet. Det er en forfærdelig ting det lymfangitis.. :( har selv været der.

Motion er alfa omega!

Held og lykke med din hest. Varme tanker herfra

- Charlotte (:

Svendsbjergs Halifax

Hopla's Opera

0
0
Svar på denne tråd

dadada...
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 15:58

Benet havde i forvejen en kronisk hævelse, (tror vi) det har dog været faldende siden førse gang hesten havde det!!

Og tusind tak for de søde tanker fra jer alle!!

Det er første dag idag hun ikke længere har en virkning på smertestillende og hun går heldigvis ret godt :-) Hævelsen er fandet rigtig meget, benet er stadig stort, men det er i det mindste faldet i hævelsen :-)

Det at leve, er livet...

Livet er det, at leve...

0
0
Svar på denne tråd

Åhh stakkels lille hest.
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 16:18

Håber det bliver bedre.

Jeg syntes det er supert flot, at du tager det på den måde og ikke anklager sælger for fusk.

IMC

Dressur sadel samt combisadel sælges.

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=9&i=362710...y=desc&e=0

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 16:34

Vores dejlige 3 års hopper stod pludselig med et tyk bagben en vinterdag i år.

Hun havde lavet et stunt på rampen til min spritnye trailer som 2 års, hvor efter hun havde dannet arvæv på piben.

Vi regner med at hun har haft lidt muk på det pågældende bagben som har udløst det hele igen som 3 års. Jeg er påpasselig med at kigge efter muk hver dag, men har jo nok overset noget.

Hun var dog aldrig hverken halt eller modvillig mod at gå.

Dyrlægen blev dog tilkaldt, så hun kunne komme i behandling. Jeg skulle selv stikke min stakkels hest hver dag, men det hjælp ikke rigtig, så dyrlægen kom igen og gav et skud mere og derefter blev hun skal på anden medicin, da det første åbenbart ikke virkede.

Da jeg ikke helt var overbevist om effekten, måtte google igang og jeg fandt frem til at bukkehorn skulle være godt med infektioner og div. andet skidt vi gerne ville af med, så der blev indkøbt en spand bukkehorn og en spand C-vit til at booste hendes immunforsvar. Hun fik desuden hendes BOT staldgamacher på om natten og blev udover mest mulig fold også skridtet for hånd dagligt.

Det hjalp... desværre har hun en kronisk hævelse fra hendes stunt på traileren, så jeg er spændt på næste vinter og om hun har dannet så meget arvæv at hun nemt får en omgang igen.

held & lykke med din hest og god bedring med den...

Sælges:

Hingsteføl (2011) e. Sunny Boy

Vallak (2009) e. Laurino

Købes:

RBH underlag Nayv (gammel model, uden sølv pipe) str. full, dr

RBH Brune gamacher str full

0
0
Svar på denne tråd

dadada...
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 17:04

Inger - Mange tak, det varmer faktsik du siger det, for "mange" har sagt at jeg er naiv, og alt for godtroende... MEN jeg er 99,9% sikker på hun på intet har haft nogen grund til at være uærlig, for hun er bare så sød en pige/kvinde og vi har skrevet rigtig meget sammen og haft en god kontakt lige siden jeg købte hesten, rask som syg, og på baggrund af alle de beskeder vi har skrevet sammen, og alle de billeder vi har delt, og besøg, osv osv, kan jeg på ingen måde se hvordan hun kan være "skyld" i dette! Hun var ufattelig ked af at vi skulle igennem det her, da hun aldrig havde troet det kunne ske igen!

Og som sagt har hun også hjulpet mig og min lille hest godt igennem det her forløb, så hun er absolut en ansvarlig X-ejer af hesten, og jeg kunne ikke have ønsket at have købt hest af andre end hende Hun er super, meget få hesteejer er nok så heldig som jeg at have haft så go kontakt!

Lene - Ja, jeg er sku også bare så bange for muk, hun har 2 knopper på benet og har haft dem "altid" og tør snart ikke vaske, gnuppe dem af!?! Tænk nu hvis det hele går løs igen, pga det lille sår fra knopperne!??!

Og interessan med bukkehornsfrø, er det noget du har prøvet i længe??

Det at leve, er livet...

Livet er det, at leve...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 17:15

Bukkehornsfrø virkning:
Høj koncentration af næringsstoffer, der virker styrkende og stimulerende;
steroidsaponinerne fremmer (sammen med andre bestanddele) insulinproduktionen.

. betændelseshæmmende
. hæmmer virus
. lindrer irritation og smerter ved indvortes betændelsestilstande i fordøjelseskanalen og i urinvejene.
. modvirker forstoppelse
. styrker træge eller svækkede tarme
. nedsættende på kolesterol
. stabiliserende på blodsukkeret
. slimløsnende
. forbedrer appetitten
. hjertestrykende
. leverstyrkende
. vanddrivende.
. positiv indvirkning på hud/hove/pels

Ovenstående fandt jeg via google og jeg tænkte at det var et forsøg værd, så dyr var en spand jo heller ikke. Men om det var det eller BOT der havde størst effekt ved jeg ikke.

Sælges:

Hingsteføl (2011) e. Sunny Boy

Vallak (2009) e. Laurino

Købes:

RBH underlag Nayv (gammel model, uden sølv pipe) str. full, dr

RBH Brune gamacher str full

0
0
Svar på denne tråd

jeg har også pøvet
Forfatter: 
Dato:  12-06-2012 08:18

jeg har også prøvet det en del gange med min gamle hoppe. Hun havde haft det en gang før jeg fik hende. det havde efter hvad jeg fik vide været så slem at man ikke var sikke på hun klarede det.

Efter jeg fik hende stod hun med det 3 vintre i træk, alle gangene fik hun pencilin og smertestillende. den ene gang var hun meget syg af det. Hendes bagben var kronisk tykke

Hun fik det også efter jeg solgte hende.

Det var alle gangene muk der udløste det.

V.H.

Tanja D.

Nu med drømmehesten "Højbo's Veranzo/Hubert"

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-06-2012 09:30

Puha da, hvor ser hun ud den stakkels lille hest. Krydser fingre for, at hun bliver tip-top igen, så vi kan ses til stævnerne!

Og så er jeg iøvrigt 110 % enig med Inger

Mvh

Gitte og Den Lille Grå

Klubchampionatsvinder Dressur 2007

Klubchampionatsvinder Distance 2009

DK's bedste ikke-pointgivende distance-equipage 2011

At fuldføre er at vinde

www.distanceridning.dk

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift.
Forfatter: 
Dato:  10-07-2012 13:24

Mi søster købte min et årsplan og to mdr efter ringede hun og spurgte om jeg vidste hvad stolpe ben var. Det vidste sig den også havde fået lymfigitis i begge bagben og var så slemt hævet at huden sprækkede op af benene på den. Dyrlægen var inde over i over en måned og gav den ikke mange chancer - den overledede uden men og er 2 år idag. Men puha en slem omgang.

<p><span style="font-family: comic sans ms;">hilsen sofia.</span></p> <p><span style="font-family: comic sans ms;">med hestene Chamieka og Lucifer . :D</span></p>
0
0
Svar på denne tråd

Hold da op
Forfatter: 
Dato:  10-07-2012 14:00

Har engang set sådan et ben før på en hest som stod i stalden hvor jeg arbejde.. Hendes hest fik muk og en af morgnene jeg kiggede til den så benet ud som på din jeg gloede virkelig bare og var i chok må jeg indrømme havde aldrig set noget ligne.. ejer blev kaldt ud med det samme og måtte gå med hesten og hævelsen faldt heldigvis men puha det er bare et grimt syn..

håber snart din hoppe er frisk og klar igen

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-07-2012 15:47

min hoppe fik det første gang hun var i fol.

hun blev behandlet af dyrlægen og fik noget medicin i et stykke tid, også gik jeg med hende 3-6 timer om dagen og hun var ude i døgndrift. Det tog et par uger før det var helt væk men hvis man fanger det i tide og gør noget ved det, er der lys forude..

Held og lykke til dig og hesten :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider