|
|
| slanke koldblods |
|
|
Jeg kan godt bruge lidt billeder af slanke koldblodsheste og ponyer. Dvs slanke heste uden de karakteristiske spæknakker og hjertenumser, men uden at hesten er afmagret. I må gerne skrive hvor gammel hesten er og om I ved om deres forældre havde samme bygning. Og gerne lidt om opvækstforhold.
Foderplaner udarbejdes af uvildig hestekonsulent, cand agro Boots tilpasses og sælges, flere mærker på lager
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Keppie... |
|
|
Visse racer har hjertenumser uanset hvor slanke de er. Eksempelvis min Keltic Maccoy som er svær at hold huld på om vinteren - hjertenumsen er der altid og når han er tynd har han "ingen" hals og tydelige ribben.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| coco.... |
|
|
Hey Keppie  Min tinker Coco, som du jo kender , må siges at være en slank koldblods. Jeg kan smide nogle nyere billeder ind i løbet af de næste par dage, hun er nemlig rigtig flot lige nu, slankere end den gang du trimmede hende 
-Veo; Veganer og dyreretsaktivist! Stald Nordlund www.StaldNordlund.dk Tinkeren Coco Islænderen Halla fra Hejelte Islænderen Ljufá fra Vestergaard Islænderen Ljúf fra Nordlund . Speciesism sucks !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Englerøv |
|
|
Siger det samme som Guldhår. Her er min Welsh D - slank og velsignet med en permanent englerøv  
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Slank? |
|
|
Hvornår man mener hesten er slank, kommer nok an på øjet der ser. Kirstine, din welsh er smuk, men den har altså både spæknakke og hjerterøven. Den har altså en del fedt rundt omkring, og derfor syntes jeg bestemt ikke den er slank. Christina, jeg skal se hvad jeg har i gemmerne 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Slank fjordhest |
|
|
Jeg synes i hvert fald min Emma var pænt og slank det meste af tiden..  Her til kåring, 3 år gammel og derfor ikke så mange muskler, men synes hverken der er fedkam eller tagrende bagdel..
Hilsen Signe og mini prinsessen Karolina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Den Welsh cob somer vist i tråden må da ikke blive "slankere" der er flere koldblods racer som vil have hjerte røv uanset hvad, med mindre den er sygeligt afmagret.. og den welsh har da ikke spækkam på manken,
Med de 3 skønne muler Cody, Walentin og Kind of Magic RIP Alfred 2011-2012
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| avlsmål |
|
|
At avlsmålet gerne vil have hjertenumser og spækkam er virkelig mærkeligt, men det vil de jo flere steder. Jeg vil også mene at den welsh er lidt for tyk. Jeg linker altid til denne her video - men den er også virkelig god: www.youtube.com/watch?v=u9dVeVNtFdQ
I am not young enough to know everything (Oscar Wilde) ~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
| Forfatter:  |
Annette *Tukær* |
| Dato:  |
15-05-2012 15:51 |
|
Keppie: Hvorfor er hjertenumser, li med fede heste ?? eller skrevet på en anden måde hvorfor kan slanke heste ikke have hjertenumser ?? Jeg syntes det er en underlig "måle" form, for der er altså racer der har hjertenumser, lige meget hvad, det er også vel et spørgsmål om muskler ?? Jeg syntes Kristines hest er pæn, den må da ikke være tynder !! Og "ciller", hun mener jo alle heste er fede og lige ved at død af forfangethed... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg tænker... |
|
|
Nu har jeg siddet og tænkt for mig selv og tror virkelig min hjerne er slået fra efter jeg har lagt mig syg.... For er en shetlænder ikke en koldblodshest??? .... Jov det er de da ikke??? eller.... arhhh!!! hjerne - FUNGER!!  Det MÅ de da være.. ikke?? de kan da ikke være andet... kan de??? og mig som har skrevet projekt om shetlænder racen... Ihvertfald, er der her min, som på billedet er en huld 5 ca. hvis jeg husker korrekt. (dog fik jeg afvide af en avler at han var for tynd..)  Uden man:   Meeen efter en måneds ferie ser han desværre ikke sådan ud længere (og at de er kommet på græs hjælper heller ikke!)
Sagde Maya Med Vito, ponyen med charme og selvtillid Hvil i fred, elskede og savnede Nobi 1999-2008...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| her er min |
|
|
her er min slanke heflinger. (gamle billeder, sådan ser hun desværre ikke ud nu)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Annette??? |
|
|
Hmm, hvad har jeg gjort dig, for at fortjene den kommentar og en bræk-smiley??? Nej, jeg mener ikke alle heste er fede og ved at dø af forfangenhed (det var da ellers noget af en påstand ). Og jeg ved ikke hvor du har det fra, for så vidt jeg ved har vi aldrig mødt hinanden. Jeg tror det er ret almindeligt, at når man abejder professionelt i faget, og ser hvor mange heste der i virkeligheden går rundt med forfangenhedsproblemer, så bliver man mere obs på det. Jeg tror også du ville blive overrasket. Mange mennesker tror en forfangen hest er lig med en hest der "gynger tilbage", ikke vil gå pga. smerter osv. Men der findes mange grader af forfangenhed, og lavgradig forfangenhed er et meget overset problem hos enormt mange heste, hvis ejere slet ikke er klar over at hesten er lavgradigt forfangen. Annette, som sagt har vi vist aldrig mødt hinanden, dog har vi jo en fælles bekendt. Om det er derigennem du kender til mig og har dine påstande fra, ved jeg ikke. Det vil jeg selvfølgelig spørge nærmere ind til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| slank og slank |
|
|
Slank er måske så meget sagt, men i forhold hvordan belgierhesten præsenteres til skuer, så er hende her pænt slank.  
Hilsen Maria Livet er for kort til bekymringer -Men hvor er det svært at lade være Nu med pony på efterskole
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ahrr, nu må I lige.... |
|
|
Der er altså ingen spækkam på min. Han er lidt rundmavset, men det får man altså af at være foldbums og lidt til den lade side. Her er et par stykker fra den samme dag. Den tykke vinterpels gør det selvfølgelig svært at bedømme huld. De er fra november, og i mine øjne skal en koldblods altså ikke være være tyndere, når den står foran en vinter i løsdrift.  Og her i trav (beklager kvaliteten). 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En gang til... |
|
|
Aha, nu har jeg luret hvorfor du syntes jeg fortjener en bræk-smiley, Annette  Håber vi kan blive enige om at vi er uenige, og så lade den ligge der 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Kirstine: jeg må gi' dig ret - kan bestemt ikke finde noget spækkam på den skønne mule! I mine øjn, er han lige tilpas, når man har i tankerne at han er foldbums og går en vinter i møde med løsdrift.
"Det er bedre at have elsket og mistet end slet ikke at have elsket" Unette, Una Evigglad, Hetja & Kevin - mine hypper! Så er Vejgaards Elliott også kommet til - Charmebøf over alle grænser 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| koldblod.. |
|
|
Men bortset fra det, så er en welsh altså ikke en koldblods race. Den er varmblodet.
Mvh Lene
"Life is what happens to you while you'er busy making other plans" John Lennon
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Haha.... |
|
|
Haha Søster Lene - jeg var på vej ned i bunden af den her tråd, for at skrive præcis det samme du lige har skrevet. To sjæle - samme tanke  En welsh er ikke en koldblod, så i behøver slet ikke diskutere om det er en slank koldblod der er billeder af 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| slank fjord |
|
|
her for et par år siden da krølle nok var på sit slankeste... det er hun desværre ikke pt. men vi arbejder på det. 
tjek - www.Babybuy.dk - Brugt børnetøj fjordhesten, den kan og den vil! Se min profil for at se en skønhed uden lige!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nordsvensk Brugshest |
|
|
Soccra er en 8-årig hoppe af racen Nordsvensk Brugshest. Begge hendes forældre er af den tunge type, som hende selv. Hun er dog altid så vidt muligt holdt slank og i nogenlunde god form. Der accepteres både lette og tunge typer indenfor racen. Jeg kender flere af samme race, der er af lettere type, men som desværre er overvægtige og derfor ser tunge ud. Racen er som de fleste koldblod, vældig nøjsom, og bliver derfor nemt fede, hvis de ikke arbejder. Jeg har flere billeder hvis det har interesse 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| slank... |
|
|
Altså det der med hvornår en koldblod er slank, den er der godt nok delte meninger om. jeg synes mine heste er pæne - men det skal jeg jo sige. Og det er jo så her jeg meget gerne ville indsætte et billede, men det vil min computer bare slet ikke være med til. Så hvis en anden kunne lokkes til det måske??? Michelle L.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så gik det |
|
|
Så tror jeg måske at det går alligevel.  Så kom billedet hurra for det, det har taget mig meget lang tid. Men her er Markus, efter sigende en polsk koldblod, og jeg synes at han er pæn som han er her i fuld træning. Vi har også en belgier/oldenborgblanding. Og han er ikke specielt nøjsom at fodre på. Michelle L.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Et bidrag |
|
|
Jeg kan da også bidrage med et billede af en MEGET slank koldblods, dog ser hun lang fra sådan ud nu...  Dette billede er fra 1994 da hun var ung (5år) og i fuld træning. Hun er af racen Norsk koldblodstraver, hendes far var også en normal sportsslank herre, der gik travløb, mor ved jeg ikke hvordan så ud. Har ejet hesten siden 93 og har hende endnu, hun har forandret fasong riiigtig meget, og har været både smeldefed, dog mest ala, mega høvom, og hun har været tilbage i for tynd, og er nu en god blanding, dog vil hun nok blive betegnet som havende spækkam, dog ikke meget, men hun har staig og vil altid have, sin store hømave, der får hende til at ligne en der har fået en del føl, men i en alder af 23. synes jeg godt man må se sådan ud 
Hun er stort set fodret på hø og vitaminer/mineraler og græs, ar kun mens hun var i seriøs travtræning hun fik kraftfoder, dog får hun en lille bitte smule igen nu, fordi hun har begyndt at tabe sig lidt fejl efter at være kommet igang igen efter vinteren   Her er et par billeder af hende her, som er ca 3 år gamle. Jeg må indrømme, at jeg bedst kan lide hende som hun er på de sidste billeder, end der hun er så super skinny sportsfreak  Har ikke lige nogen gode af hende fra siden, som er helt nye, men de er sikkert heller ikke det du søger  Men må nu sige, at hjerterumpe altså ikke betyder en koldblods er fed... Mvh. Pia
If the world didn't suck, we'd all fall off 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| upsups |
|
|
Jeg er så heldig/uheldig at have en koldblods der aldrig bliver tyk. Han er nemlig svær at holde huld på. det øverste billed af fra da han gik på døgn græs.   Jeg tænker hvert år at det kommermed alderen, meeen altså hmm. Nogen der ved om de med alderen skifter stofskifte? For han er fanme dyr at fodre på 
Min fjordhest er bedre end din;) Elsker mors Gule Upse Musse
R.I.P Gribaldi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jane Thorup Kirk ☻Soccra☻ |
|
|
Hvis du en dag bliver træt af smuksakken dér så sender du hende bare hen til mig Nøøøørj jeg sidder her og savler, læææækker lækker hest!
www.ROLLOs.dk Opdræt af West Highland White Terriers Satin kaniner Teddy marsvin !!! HVALPE TIL SALG !!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kan..... |
|
|
Kan være med på bølgen med dem med hjerte-bagdel, selvom man både kan se og mærke ribben og knoglerne i manken - min er oldenborger..
Ja, hvad kan man sige.. Boller fra Kohberg! Min vil altid se fed ud, da hun er en bred hest og mere kortbenet end de høje DV'er. Men skal man følge huld-indeks for heste, eller skal man følge, at de altid ser fede ud. Min har de klassiske runde ribben, den anden har flade flanker, og der er stor forskel. Min er født med stor bagdel, allerede på det billede jeg har, fra hun var 1 år, så det har ikke noget med fedme at gøre, sådan er hun bygget. Præcis ligesom en veninde jeg havde, som vel vejede 40-45 kg, men kæmpe r*v og forlygter.. Så vi er altså bygget forskelligt. Hendes datter har en rigtig lille feminin bagdel..
Massage briks, tarsus, til salg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Slanke tunge |
|
|
Tak Rollo  -men er nu så glad for hende, at det nok ikke bliver aktuelt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| slank koldblod |
|
|
For mange koldblodsracer hænger det bare ikke sammen at ønske "ingen hjerteformet bagpart" -det er ganske enkelt en del f racen uanset hor slank hesten så er. For belgierne er det ønskeligt med en god "tagrende" hle vejen ned af ryg og bagpart. hos nogen er det mere udpræget end andre, og det bliver da osse mere hvis hesten er fed. Men her er Martha i pænt huld. Ribbenene kan mærkes, de bagerste osse anes. Hun harm da billedet er taget, kun været let kørt de sidste par mdr, så hun er ikke super muskulløs:  Det er ikke lykkedes mig at finde et billede fra dagen bagfra, men hun har, selvom hun er i pæn oderstand, stadig hjerteformet bagdel. Må lige ud med kameraet og få taget både fra siden og bagfra, så der er lidt at sammenligne. Martha er, for en belgier at være, en ret let type. Den gamle var af en noget tungere type og havde osse meget mere udpræget hjerteform -han havde i øvrigt osse større tendens til overvægt. Martha har aldrig haft tendens til at blive fed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rimelig slank |
|
|
Min dejlige koldblodstraver Barazza hører også til "de slanke koldblods" med undtagelse af når græssæsonen starter op. ;o)
Et godt hestemenneske hører når hans hest taler til ham, - et stort hestemenneske kan høre hesten hviske, men dårlige hestemennesker kan end ikke høre når hesten skriger!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ØsterskovsFocus |
|
|
Focus har tabt 60 kg, og synes, at hans huld er lige tilpas nu. Så er det kun musklerne, der mangler. Han er 6 år.
Mvh. Cecilia Med den lille gule supermule!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hjerter....mpe |
|
|
Vores er ikke koldblod - nærmest det modsatte. Men hun har altså også tendens til hjerteformet rumpe. Lige nu er der så kometen lille tagrende til fordi hendes nuværende foder er rigeligt godt men der er så skåret ned på det. Men hun er ret muskuløs og har en stor r.....
Mvh. Sanne Overvejer pt. min nye signatur ;o)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Slank hyppe |
|
|
Øj der er mange heste i denne tråd jeg ser som overvægtige, så der er nok lidt forskel på hvordan man tolker "slank"  Jeg synes mine er ok slanke - bedøm selv...   (^Ham her må godt lige smide lidt kilo.. )  Men jeg byder dem også at blive redet rimeligt hårdt og endda sprunget, så jeg kan ikke være andet bekendt end at holde dem sådan...
©´¯`·.¸¸.·´¯`·- Spyrow -·´¯`·.¸¸.·´¯`© www.haflingerstutteri-nordan.com Vallakker kommanderer man med, hingste diskuterer man med og hopper spørger man om lov...!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Slanke Lukas.. |
|
|
Her er min nordsvensker - dyrlægen siger han er i rigtig fin huld.
Jeg synes jo selv at han er en lækkerlas.. 
They tell us everything's alright, and we just go along. How can we sleep at night, when something's clearly wrong?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lukassen |
|
|
er en labermås - men hvis det er Susanne der har sagt at han er lige tilpas så skal du altså huske på at hun avler fjordheste - af den lidt tungere type og i hendes verden må de godt være til den lidt gode side  Jeg synes nu også han ser godt ud - om han er til den slanke side vil jeg dog betvivle - men jeg synes omvendt heller ikke han trænger til at tabe sig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Nu kan jeg ikke lige lade være, men en Oldenborger er ikke en koldblods de er varmblods, men dog kraftigere bygget end deres andre tyske fætre (hannoveraneren osv). Og så vil jeg lige sige thumps up til de smukke haflingere i viser, har selv eget sådan én, og det er da bare den bedste koldblod der findes  I øvrigt, som mange siger, så er hjertenumse ikke lig med fed. Whisper, min haffer, havde det i mindre grad på et tidspunkt hvor han faktisk blev sat op i foder, fordi han var ved at blive for tynd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for alle svar og billeder |
|
|
Af en eller anden grund kan jeg ikke se alle billederne i tråden. Angående hjertenumse, så er det et fedtdepot, det er ikke muskler. Jeg har studeret en del slagteheste, så den er 100 % sikker. Men ja ligesom en spækkam kan sidde på en ellers for tynd hest, så kan hjertenumsen også være svær at komme af med. Det er ikke anderledes end for os mennesker, der kan man også være tynd med stikkende ribben og stadig have en rund mave eller der kan sidde en del på rumpe og hofter. Vi arver tit fedtfordelingen efter vores forældre, det gør hestene også. Spyrows haflingere er rigtig flotte, fjordhestene i tråden er for racens gennemsnit slankere, men udfra billederne vil jeg stadig vurdere dem en huld 3,5 ud af 5, dvs let overvægtige undtagen Søde Julias, som jeg vil vurdere tilpas. Men ja jeg ved godt det ikke er normen, og at sikkert mange vil synes de er grimme slankere. Men jeg taler udfra forfangenhedsrisiko. Mange koldblods flade hove, er nemlig relateret til deres fedtdepoter.
Foderplaner udarbejdes af uvildig hestekonsulent, cand agro Boots tilpasses og sælges, flere mærker på lager
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lækker |
| Forfatter:  |
Nugga |
| Dato:  |
11-06-2012 23:00 |
|
Hold da op. Jeg synes det er de lækreste heste Spyrow har. Flot form og uhm!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| koldblods |
|
|
Dejligt heste I alle viser!  OG dejlige dejlige Soccra! Hun er og bliver altså en lækkerbisken! En skam hun ikke står ude ved os mere, så jeg kan nyde synet  Jeg vil dog sige, at jeg er lidt chokeret over nogen folk herindes defination af perfekt huld.... En hest som Focus vil jeg bestemt ikke sige er i perfekt huld. Undskyld Cecilia. Det er flot at han har tabt sig, men jeg mener at han burde tabe sig yderligere før det er helt perfekt  Tilgengæld vil jeg ROSE Spyrow's Haflingere!
..Tanja-Victoria >>
[L] Älä milloinkaan sä unelmaasi jätä, kuule ääntä sen ja löydät huomisen [L] ¤ Søger du hjælp til din problemhest, til westernridning/HMS? Så kig forbi Solhöj Horsemanship! ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu holder i |
|
|
med de hjerte numser!
Min 4 års haflinger hoppe har hjertenumse, og det havde hun også da hun kom til mig sidste år, og der var hun super slank, lidt til den tynde side, som både avler og jeg var enige om. Hun har ALDRIG været overvægtig, men har altid haft hjerte numse. Så jeg vil gerne vide hvordan et fedt depot kan opstå, når hesten ikke har været/er fed?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hjertenumse |
|
|
Jamen den kan opstå fordi man har selekteret i avlen efter den. Måske ikke direkte, men indirekte, når man har fremelsket en bestemt type. Ofte har de det allerede som føl. Haflingere, tinkere og friesere har næsten altid hjertenumse, mens jeg ser den ikke så ofte hos fjordheste, medmindre de er godt fede. Så der er en arvelig disponering af hvor fedt depoterne kommer. Det er lidt derfor jeg oprettede tråden. Er der nogen der kan fremvise en tinker, en belgier, en frieser en haflinger uden hjertenumse. Ses bedst bagfra. Og havde dens mor (eller far det)? Jeg kan fortælle om en islænderhoppe, der havde en væltet mankam og tegn på forfangenhed, hun var fed om sommeren men blev ret tynd om vinteren, dog stadig med spækkam. Hun fik et føl og allerede da den var 2 år havde den samme væltespækkam. Den var lidt til den runde side, men ikke fed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hjertenumser |
|
|
Vi har da altid avlet efter hjertenumser? Det står (har stået??) da sågar i racebeskrivelsen! Begge heste har her HJERTEnumser. Den øverste en hoppe, den nederste hingst. Måske vil nogen mene hingsten er til den tykke side, men kan så sige så meget, at hvis han blev alnskere, ville hofteben stikke ud. En koldblods skal i min verden være lidt bobleformet, for at den kan bære den grove knoglestruktur. ..Og I skal ikke komme og sige, at hoppen er fed. Synes bestemt ikke, man akn vurdere en hests huld ud fra hjerteformen på bagparten, men snarere dens ribben og hoftehjørner.
Hilsen Karina -Nu med Willie McLeod, for evigt! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du har fat i noget der |
|
|
Hidtil har huldvurdering primært gået på de bageste ribben og hvor tydeligt rygsøjle, hofter halerod og skulderblad står frem. Men den huldvurdering af horse welfare, som nogen allerede har linket til her, da vurderer man på de enkelte fedtdepoter, dvs bag skulderblad, hjertenumse, ryg, manke mellem lårene, mankekammen omkring halerod. Og ender med et gennemsnit på disse. Dvs tager vi skalaen op til 5, så kan det være din hest er en 4 på midten, mens forpart og bagpart vil hver takserer tæt på en 5 er pga hjertenumse og mankam. Og den som world horse wellfare har lavet er universal. Og de er ligeglade med avlsmålene, de kigger kun på fedtdepoterne og dens potentiale til at bidrage til EMS. Og forfangenhed er ikke sjælden hos koldblodshestene.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu kender/kendte jeg |
|
|
både min hest mor og mormor, og begge de damer, var/er udstyret med en ordentlig mås, hjerteformet. Det er klart at når/hvis de bliver tykke, så bliver hjerteformen tydeligere.... Men den forsvinder altså ikke på min, uanset hvor slank hun er... Hun havde også hjerte mås da hun var føl....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vover pelsen |
|
|
smølfen ( den blåskimlede ) har ikke hjertemås, hans mor har.. er ikke sikker på faren, da jeg ikke har set ham..
her 1 år ældre og lidt tydligere bagdel..
her som 3,5 års med en smuk skrå bagdel.. så jo der findes belgiere uden hjertemåsen, de har bare meget skrå bagdel..
" jeg er ikke overvægtig, jeg er bare underhøj! "
citat Garfield
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bred bag |
|
|
Tanja-Victoria: Tak for de søde ord om min Soccra  Jeg nyder skam også selv at se på hende, og synes det er så vigtigt, at man synes om den hest man har. Her på stedet skiller Soccra sig meget ud, da hun er den eneste koldblod blandt 12 "smalbenede"  Synes det er lidt spændende med de fedtdepoter. En kamel mister jo heller ikke sine pukler, selvom den er tynd. De bliver bare slappe -og selvom den aldrig har været fed, har den jo stdig pukler. Vores heste har alle fremavlede kendetegn, men om der er en sammenhæng mellem typen af fedtdepoter og risiko for forfangenhed, er et godt spørgsmål... Ved mennesker, er det jo ikke så skidt som kvinde at have en bred bag, så længe fedtet ikke sidder på maven 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| keppie... |
|
|
Helt ærligt så håber jeg ikke der er ret mange der kan vise belgiere uden hjertenumse. For det vil langt de fleste tilfælde betyde at hesten er døden nær af sult  Jeg har lige tjekket avlsmålet på belgiernes hjemmeside, og der står faktisk ikke det furede kryds nævnt, men det har der gjort, og må lige tjekke de ældre årbøger for den præcise formulering. Har rodet gemmerne igennem for lidt bedre billeder af vores belgiere, men fandt kun af Martha. Ved mine forældre har af både Balder og hans mor, så må lige se om jeg kan poste dem næste gang jeg er derude. Martha har alle dage været nem at holde slank (også FOR slank), og har heller ikke tendens til at hovene flader ud. Men hjertenumsen har hun altså alligevel. På billederne er hun ca 2 år:
Her fra siden -pæn og slank:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig med Michelle |
|
|
Avlsmålet er ændre lidt - og der laves efterhånden en ny type belgier. Men slanke er de altså med furet kryds. Her er vores koldblod - belgierhingste Euforie van Sluishoek - 10 år gammel
Max van't Leeggoed - 5 år gammel på Roskilde Dyrskue 2012 Max set bagfra
Her er nogle billeder af de unge hopper
Freja 3 år Kappelgårdens Trusty 2 år
Luna 3 år Efter min mening er det koldblodsheste i fin foderstand - om de er slanke eller ej...
Mvh. Gitte StaldOlsen.dk GO Filique Findus B - Top of Class - Urprinz Feldholms Doughty Ekens Fanfare - Stegstedgårds McKenzie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hjertenumse |
|
|
Det er lidt spændende med de fedtdepoter - her kan man de en fin lille hjertemås på den unge fyr som også er vist tidligere. Han har svært ved at holde huld da han lige er ved at lære at styre alle hormonerne i kroppen (han er 4 år og hingst): Og iøvrigt - tak for de pæne ord om hafferne Det er en af de svære racer at holde ved flot huld, og ser desværre rigtig mange der er voldsomt overvægtige - også selvom de er helt unge 
©´¯`·.¸¸.·´¯`·- Spyrow -·´¯`·.¸¸.·´¯`© www.haflingerstutteri-nordan.com Vallakker kommanderer man med, hingste diskuterer man med og hopper spørger man om lov...!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stor forvirring |
|
|
uden overhovedet at kommenterer om hvorvidt hestene er tynde/tykke, så vil jeg bare høre om Fjordhesten er en koldblod?? For der er en del der poster billeder af dem, og har aldrig selv tænkt på at det var en koldblod, men er den egentlig det??? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg er en smule splittet i forhold til det her fedme/ikke-fedme hos hestene. Jeg anerkender fuldstændigt de forskellige 'ratings' i forhold til at vurdere huld, men den ene er jo netop også meget specifik i forhold til at dele ratings ud over forskellige dele af kroppen - så selv om hesten måske har hjerterøv er den ikke 'fed' i almen forstand, og skal på ikke skrump indtil denne er væk. Det kan, som også Keppie pointerer, være genetisk disponeret, hvordan fedtdepoterne sidder på hesten. Feks. hos mennesker, kan man sagtens komme ud for en person, der ellers er temmelit slank (måske endda tynd), men som har et fedtdepot på maven eller hoften. Dette kan personen prøve at træne eller spise sig ud af, men det virker ikke rigtigt, og jo mere de taber sig, jo mere 'usunde' bliver de faktisk, men netop dét fedtdepot forsvinder altså ikke. Derfor skal de netop IKKE prøve at 'slanke' sig fra dette fedtdepot. Som sygeplejerske har jeg desværre set mange tilfælde på overbelastede hjerter hos kvinder, som vil have et specifikt fedtdepot væk, og så har trænet/sultet sig i usund tilstand, i forsøget. Jeg er helt med på, at man skal passe på hestens huld, og jeg ser også flere og flere fede heste rundt omkring, uden at ejeren måske lige tillægger det større betydning desværre, MEN jeg vil også mane til besindighed i mange tilfælde. Som feks Spyrows flotte slanke haflinger. Ja, den har hjertenumse, men den er jo absolut ikke fed, og vil ej heller blive ratet sådan, efter huldvurderingen, der tager udgangspnkt i de forskellige dele af hestenes krop - så jeg mener det er decideret skadeligt for hesten at blive sat på skrump i denne tilstand. Man kan ikke kigge på eet specifikt symptom, og så lægge dette til grund for en helhedsvurdering - det er dårligt klinisk arbejde. Ja, fedtdepoter kan være metabolsk aktive, men der er også en årsag til deres fremkomst - og mange undersøgelser på mennesker viser at et moderat fedtlag er meget sundere (ikke lidt - meget) for personens almene tilstand og overlevelsesevne. Ikke at man kan overføre direkte fra heste til mennesker selvfølgelig, men fedtforskrækkelse er ligeså skadeligt som alt mulig andet fanatisme. Jeg agiterer ikke for fedme, og min egen hest går feks. ikke på græs (han får en ½-1 time om dagenfor hånd, men ikke mere end dét), da den ikke kan tåle det uden at blive fed (han er dog ikke koldblod), men det er altså vigtigt at holde de lidt 'bredere' briller på. Måske denne tråd er oprettet for at se, om et givent fedtdepot er arveligt, og i så fald er det jo interessant - men det er uhensigtsmæssigt hvis den bliver brugt som et argument for, at en hest med eet specifikt fedtdepot skal på skrump, uanset hvad resten af dennes krop viser - det er jeg ret sikker på, ikke giver sunde heste.
At any street corner the feeling of absurdity can strike any man in the face.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hjerteform og fedt |
|
|
Jeg mener det er vigtigt at have i tankerne at hjerteformen ikke nødvendigvis er fedt - men er fremavlet gennem avlsmål og desuden består af muskelmasse. Fedme vurderes her i huset på hestens hals, overarm og på ryggen en håndsbredde nede fra rygsøjlen. Når først hjerteformen opstår pga. fedme så vil hesten være meget fed disse stedet inden. Dog kan der være hjerteform uden fedmetegn. Men hvad menes der med trådens overskrift? Er det store tunge koldblod der er tynde/slanke man vil se, eller koldblods der er avlet lettere?
Mvh. Gitte StaldOlsen.dk GO Filique Findus B - Top of Class - Urprinz Feldholms Doughty Ekens Fanfare - Stegstedgårds McKenzie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12432532 |
|
|
Som jeg forstår det (ret mig gerne), så ER hjertenumsen et fedtdepot, MEN for at få den væk, er det nødvendigt at slanke hesten så meget, at det bliver kriminelt. Altså fordi det på ovenstående heste er fremavlet i en sådan grad, at det vil være det sidste der forsvinder, og kræver at hesten ikke har et gram fedt på resten af kroppen. På andre heste kan det dreje sig om et fedtdepot ved skulderen, eller andre steder! I min verden er der himmelvid forskel på at eje en hest, som man ved har de her fedtdepoter, men som ellers er slank, og som man vælger ikke at slanke mere, da man ikke er interesseret i at nå derud, hvor det er kriminelt for at få depotet væk. Og så på at eje en hest, hvor man ikke kan se eller blot lukker øjnene for dens fedtdepoter og huld over middel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum.... |
|
|
Er vi ude i, at man også kan kalde en hest for tyndfed, ligesom os mennesker? Jeg gennemgik forleden en sundhedstest, som vidst at min fedtprocent var en smule for høj, uden at det er fordi jeg er overvægtig. Men selvom jeg altså ikke er overvægtig i den forstand, så er det jo ikke godt, at min fedtprocent er lidt højere, end hvad den bør være. For mig giver det meget god mening, hvis det samme gør sig gældende for hesten. Det ville da egentlig være interessant hvis der blev lavet en lidt mere dybdegående undersøgels af slagteheste og fedtdepoterne på dem.
Hilsen LouiseN Langsomt er hurtigt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Slank 1-års |
|
|
Her er min lille 1-års Belgier hingst.. 1. billede er efter 2 mdr på sommergræs og 2. billede er fra 1. dag på sommergræs.. Han går sammen med 2 og 3-års hingste og vallakker. Han har gået på sommergræs fra han blev født i april til oktober, og stået i løsdrift oktober til april, med græs til langt ind i december, og da græsset kom igen i marts, græssede de sig selv ind igen.. og kom på sommergræs i april.. Hans forældre er også pæne og slanke. (han har været klippet i gennem hele vinteren fordi han ikke kunne komme af med varmen, og blev syg af at svede og blive kold bagefter.. Derfor den alternative farve og frisure på billede 2..)
Holly Dolly Hvil i fred Melando 20. maj 1994 - 14. april 2010 Du er elsket og savnet Miniaturehoppe udlånes! 6 år gammel, evt til avl, børn eller kørsel!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mange tak |
|
|
Mange tak for alle jeres billeder og kommentarer. Som Louise N skriver kunne det være rart med noget mere forskning. Jeg kan godt forestille mig at der findes tyndfede heste, for det ville forklare en del af de forfangenhedstilfælde man ser hos tynde og slanke heste. Insulinresistens er påvist hos tynde heste også. Stald Olsen, hjertenumsen består udelukkende af fedt og ikke af muskler. Spørg en slagter eller en med viden om husdyranatomi. Ligesom alt over det elastiske nakkebånd er fedt og ikke muskler. Den forskning der er viser at der er en direkte sammenhæng mellem fedtdelle størrelsen på halsen og forekomsten af EMS. Der er så vidt jeg ved, ikke forsket på hjertenumsen alene. Man taler også om at fedt omkring organerne er metabolsk aktivt. Men det fedt er lidt svært at se .. men en stormavet hest kan være vommet pga tarmindhold der fylder, væske i bughulen og/eller pga fedt omkring tarm og organer. I bogen sandheden om sundhed skriver læge Bente Klarlund om et forsøg hos en aktiv kvinde der blev bedt om at reducere sin motion til en tredjedel og på få uger steg hendes fedtprocent betragteligt. Det som efter min mening vigtigt, er at træne sit øje til at kende til hvad der er fedt og hvad der er muskler og holde risikofaktorerne op foran sig. Jo mere græs og korn man gerne vil give sin hest, jo mere fit skal den være, både i huld og i træning. Og så skal man passe på de barokke typer, bare fordi de ser sådan ud generelt, så er man ikke home free. Og jeg mener heller ikke at man skal sulte sin hest for at komme af med de sidste fedtdepoter. Men vi skal motionere hestene noget mere end de fleste af os gør og skære ned på sukker og stivelse. viden om hove og se de første tegn på forandringer er også et vigtigt værktøj. I forgår beskar jeg to nye heste, en 3 års haflinger og dens mor. De var begge slanke, men med hjertenumse. De havde begge seedytoe, en tilstand som tilskrives forfangenhed hos de fleste hoveksperter. Problemet med forfangenhed er at det i de fleste tilfælde kommer snigende og tegnene er små i starten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min hensigt med tråden |
|
|
Det var at høre om jeres erfaringer med koldblod på tværs at typerne, brug og fodring. Det som man avler efter, kraftig eller spinkel, er jo ikke kun knoglebygningen, men må være også hvor meget der hænger på det skelet og da selv folk med meget forstand har svært ved at skelne mellem fedt og muskler (jeg tror det kræver en scanning), så er man kommet til at avle nogen bestemte fedtdepoter med og dermed insulinresistens. Og da fosteret påvirkes gennem navlestrengen og senere gennem mælken, så skal man kigge generationer tilbage hvis man vil af med et depot. Men jeg fik på et tidspunkt sendt et par billeder af nogen tinkere, som blev brugt til at trække vogne og levede af grøftekanterne og de havde absolut ikke antydning af hjertenumse og de var heller ikke afmagrede. Så hvornår kom hjertenumserne ind i avlsmålet? Eller var det deres levevis der påvirkede depoterne?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nina med blommehesten |
|
|
Det er ikke sikkert at man skal afmagre hesten for at komme af med hjertenumsen, men måske skal man være hysterisk med korn, græs og sukkerindholdet i sit grovfoder, kombineret med ret meget motion? Men jeg kender ikke nogen koldblods hesteejere der i den grad har nul græs tolerancen og rider så meget. Så jeg har ikke nogen resultater at byde ind med, derfor spørger jeg her i tråden. Og ja jeg kender nogen der har lavet tiltag for deres hest, men den har tidligere været inaktiv og levet af græs. Så måske er systemmet kronisk ødelagt? Konkurrence heste lever tit uden græs og med masser af hård ridning, men de fodres så med korn. Og at fodre med korn skulle have samme virkning som at fodre med græs eller wrap/hø med højt sukkerindhold. Og igen hvis hestens mor har levet på enten græs eller korn, så er afkommet allerede disponeret. Det er mange spørgsmål og jeg har ikke svarene... Det er ikke en quiz, jeg vil bare som hestekonsulent og trimmer gerne blive klogere på det her.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Keppie... |
|
|
Vores belgier lever stort set uden græs, fordi hun lever sammen med en holstener der MEGET nemt bliver fed, og derfor ikke tåler at gå på græs (hun får så stråfoderi rigelige mængder på stald -men må "nøjes" med mindre mængder på folden, hvor holsteneren jo osse har adgang til det). Hun lever ikke stivelsfrit, men får ikke større mængder korn e.l. Pt laver hun ingenting men både månederne op til og efter hun blev kåret arbejdede hun meget og jeg ved mine forældre ligger inde med billder fra kåringen, så må prøve at få dem til at poste noget. Forventer at hun kan sættes igang igen inden længe, og så vil jeg da gerne prøve at poste nye billeder fra nu hvor hun står og laver ingenting (men stadig slank) og til når hun igen er i fuld træning, men det kommer jo så til at tage nogen tid at få "efterbillederne" -nu er det jo nogen år siden hun blev kåret, men jeg husker hende altså ikke uden hjertenums, så tror ikke du skal forvente at se hende uden, selv når hun er i skarp træning, men vil da gerne opdatere
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|