Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

 Overgang fra dressur til western
Forfatter: 
Dato:  13-05-2014 15:27

Hej alle.

 

Kunne rigtig godt tænke mig at høre historier, fra jer der har skiftet fra spring eller dressur til western. Hvilke udfordringer mødte I, hvor meget undervisning i har fået, hvorfor i skiftede dicsiplin osv.

 

Mvh Sofie


Det er ikke et dårligt liv - blot en dårlig dag..

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Skift...
Forfatter: 
Dato:  13-05-2014 21:10

Velkommen hertil.

 

Jeg skiftede for 10 år siden. Jeg skiftede sammen med en veninde. Hun omskoldede hendes hest, og jeg købte en araber som jeg tilred med hjælp fra en træner. (dette er dog den laaaaaaange vej)

Vi fik undervisning hver 14. dag hvor vi delte en time.

Det vigtigeste er at man har en ordentlig sadel. Ikke starte med en papsadel. Og så de lange tøjler, men så kan resten af udstyret komme senere.

Desværre er det dyrt med træning, og der er ikke så mange trænere som der er i engelsk. Men man skal jo tænke på at de fleste trænere lever mere eller mindre af det, og der skal jo også svares skat. Og så opgiver man sin amatørstatus hvis man får penge for at undervise.

Jeg meldte mig ind i den lokale westernklub, og tog ud til stævner og sugede viden til mig.

Folk er enormt imødekommende i "vores" verden.

I dag, 10 år efter, har jeg lige købt en dejlig paint/quarter hoppe på 2 og så er jeg så heldig at jeg har part på en dejlig quarter som jeg kan ride mens jeg venter på at Suppe bliver stor nok til at blive ridehest.

Og så har jeg lært en masse fantastiske mennesker at kende. Disse venskaber og oplevelser sammen med dem ville jeg for alt i verden ikke undvære.

 

Hilsen Benedicte



SÅ BLEV DEN GED VIST BARBERET! :-D

3
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  13-05-2014 23:17

Skifte og skifte? Jeg fik interesse for at få ridehest igen efter en pause på næsten tyve år hvor de sidste ti op til nu dog er gået med avl, kørsel og andre ikke ride relaterede hesterier.

 

Nå men jeg fik så mulighed for at købe en quarter forrige år og efter en lidt træls start på det hele begyndte jeg at ride på ham sidste sommer og har fået undervisning hver uge.

 

De to største udfordringer for mig har helt sikkert været at finde ordentligt udstyr som der er meget langt imellem i Danmark og så at gen-lære at ride i det hele taget.

 

Fordi der gik så lang tid fra jeg fik hesten til jeg kunne begynde at ride, han stod syg næsten et halvt år, så havde jeg god tid til at købe en masse skrammel-udstyr. Bare fordi der står "western" på det betyder det ikke at det er noget som helst værd! Efterhånden er jeg sluppet af med det meste igen og har solgt det for ca. det som det reelt var værd, dvs. ikke så meget. Og så har jeg fået noget ordentligt grej istedet.

Navnlig venner i USA der rider har været en kæmpe hjælp til at finde ud af det.

 

Næste udfordring har været ridningen. Jeg kommer klart fra en "dressurfamilie" og det meste af hvad jeg har lært er gennem forældre og deres venner som har hjulpet og undervist en smule... altså har jeg aldrig "gået til ridning" eller deltaget til stævner. Det blev jeg så rigeligt afskrækket fra via mine forældre, som dyrkede den del af dressursporten ad nauseum!

Min lange ridepause kombineret med en mellemliggende trafikulykke er ikke noget der har hjulpet mig til at ride bedre! Sådan noget som balance har været et kæmpe problem. Specielt fordi at det er så stor en del af at ride western.

Det har været rigtigt dejligt med god undervisning og det er med til at få en i sadelen, også på de sure dage hvor vejret ikke er så godt.

 

Grunden til at jeg valgte at starte op med western / skifte til, kan formuleres i to ord: "Andreas Helgstrand"!

Jeg begyndte godt nok at ride western længe inden skandalen rullede, men det er den hesteverden jeg husker fra min ungdom. Dengang var der bare ikke noget der hed Epona.tv og der var ingen der kunne finde på at "stikke" en fra klubben eller en nabo der var et svin med sine dyr - det var ikke noget man gjorde.


Nu er jeg ved at være en affældig støder på snart 44 år og det er måske for en stor del sentimentalitet der fik mig til at vælge western. Da jeg var helt lille og begyndte at ride på min Connemara pony var det i en "westernsadel". Ganske vist ikke noget man ville råbe hurra for i dag, men det smagte da af fisk og jeg var altså verdens sejeste cowboy da jeg var en lille purk!
Nu hvor western er så nemt tilgængeligt og en helt legitim form for ridning er jeg så blevet utroligt fascineret af hele filosofien omkring træningen, historien og det fantastiske samarbejde man kan få med sin hest. Man kan bruge helt utroligt lang tid på navlepilleri omkring sin ridning og alt hvad der har med western at gøre, hvilket tiltaler mig meget.


Hilsen

Jens

 

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

1
0
Svar på denne tråd
 
 Udfordringer
Forfatter: 
Dato:  19-05-2014 20:58

De største udfordringer ligger i at få kroppen til ikke at gør "som den plejer", at kunne ride med løs tøjle og at hesten skal gå fladere. At kunne stoppe sin hest fra skridt kan være en næsten umulig opgave kan jeg huske efter 20 år som dressurrytter og et skift til western. At hesten skal kune stå stile i lange periodr kan for nogle virker uoverskuligt.... Men alt er muligt, bare man klør på. Og som dressurrytter er du sikkert flaske op med masser af grundridning og måske en gd opstilling , og det kan blive din fordel, da du så kan koncentrere dig om alt det andet. Et godt sted at strte i sdiscipliner vil være hunter klasser samt horsemanship, det ligner mest det du formentligt er vant til.

Held og lykke.

mvh Randi


.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Quarteren
Forfatter: 
Dato:  20-05-2014 11:03

Jeg er gammel dressurtante og min sidste varmblod var så varm i kasketten at jeg til sidst var nervøs hver gang jeg skulle ride.

 

Mit skifte kom først efter 8 års pause og jeg havde i mellemtiden været ude på Vilhelmsborg og set et par westernshows. Dér blev jeg total forelsket i Quarterne, som lignede heste, der ville blive stående hvor de stod, om så loftet faldt ned. -en skrigende kontrast til min sidste hest.

 

Da jeg så geren ville igang igen faldt valget helt naturligt på western. Min største udfordring var dengang (for ca 11 år siden) at finde et sted hvor jeg kunne prøve at ride uden selv at have købt hesten først. Jeg fandt det dog og kom igang og købte allerede min første Quarter (som jeg har endnu) efter ca et halvt år. Dette er heldigvis lidt nemmere i dag, hvis man vil køre lidt efter det.

 

Jeg er stadig forelsket i Quarteren og fortryder aldrig mit skifte. Ridestilen og ikke mindst shows er meget mere afslappet (dermed ikke være sagt at der ikke skal arbejdes) og atmosfæren meget venlig og hjælpsom.

 

Af andre udfordringer synes jeg det var grænseoverskridende at skulle slippe tøjlen helt og kun ride på sæde og ben, At finde ud af hvorfor noget udstyr man skulle have og så (for det ikke skal være løgn) syntes jeg det var helt forfærdeligt første gang jeg skulle 'klædes ud' i glitter og glimmer til det første show. I dag kan jeg dog ikke få bling nok

 

Og så synes jeg du skal give dig tid til at finde ud af hvilke dicipliner, der tiltrækker dig mest og som passer til din hest. Det er nu engang sådan at det man er bedst til også ofte er det man har det sjovest med.


To bokse udlejes syd for Odder. Paddock Paradise om dagen og boks om natten.

0
0
Svar på denne tråd
 
 griner...
Forfatter: 
Dato:  20-05-2014 12:50

Sidste gang jeg var på clinic fik jeg, og en anden dressurmoster, følgende gode råd med i bagagen..

 

"Når i føler trang til at rette ting, der ikke er sket, og flytte på hesten hele tiden, så må i holde stille og slå jer selv i hovedet, eller stå af eller et eller andet!!!"

 


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

1
0
Svar på denne tråd
 
 Der er mange gode grunde...
Forfatter: 
Dato:  21-05-2014 23:11

...til at begynde at ride western. Jeg var træt af, at min araberblanding altid var så hyss, og jeg syntes, jeg skulle tage så meget i biddet, så han stod og hoppede på bagbenene.

 

Jeg startede med at købe et kategori 1-bid til et stævne på Vilhelmsborg, og så begyndte jeg at ride med det og rigtige tøjler købt til et billigt westernhovedtøj af nylon.

 

Jeg trænede en masse med vægtstyring og ingen ben og tøjle.

 

Efter 1½ år købte jeg så en fed rigtig westernsadel, og jeg begyndte at kunne sidde rigtigt.

 

I dag har jeg en hest, jeg kan ride uden hovedtøj og styre kun med sædet. Han går over broer, gennem vand, op ad trapper, og intet kan få ham til at flejne mere. Han kan godt blive forskrækket, men han hidser sig ikke op.

 

Westernridningen har ikke kun givet mig ro i hovedet - det har også givet min hest roen... elsker den sport :-)

 

Og Jens... der er rigtig mange navne man kan føje til listen over gode grunde til ikke at ride dressur og spring :-)

 

Rigtige mænd rider i jeans - og det kan rigtige cowgirls godt li' ;-)

2
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  23-05-2014 11:15

Mange tak for alle jeres svar :-)

 

Jeg er dog ikke på udkig efter at omskole egen hest. Har nemlig ikke længere min egen hest, men er på udkig efter halvpart - og har fundet en westernhest! En fin, fin quarter-vallak, der på længere sigt skal bruges som reining-hest, men er kun lige fyldt 4. Jeg var ude og prøve igår, og det var super spændende! Men også meget anderledes. Totalt afslappende, også i fuld galop.

 

Men igen, tak for alle jeres svar, helt sikkert brugbart!


Det er ikke et dårligt liv - blot en dårlig dag..

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider