Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

 Hvad træner I western folk med 2års
Forfatter: 
Dato:  15-03-2014 12:55

Hej

Jer der har plage omkring de 2 år. Hvad træner I med dem?

Jeg har en på ca 2 og vi går en del ture og laver lidt helt nede på jorden grundtræning på banen men jeg savner nok lidt inspiration til hvad vi skal lave på disse dejlige forårs dage. Min 2 års lærer lyn hurtigt synes jeg og jeg er bange for at jeg kunne komme til at gå for hurtigt frem med træningen også. Det føles nemt at glemme hun kun er 2, når hun er så villig.

0
0
Svar på denne tråd
 
 træning af ungheste
Forfatter: 
Dato:  15-03-2014 18:31

Her henover vinteren har min ikke lavet det vilde. Men jeg går lidt ture med ham, vasker ben og træner showmanship for at holde hans opdragelse up to date..

 

Til sommer skal han longeres lidt og vænnes til sadel. Han har haft den på nogle gange, samt bid.

0
0
Svar på denne tråd
 
 alt muligt
Forfatter: 
Dato:  16-03-2014 10:06

Nu har jeg ikke plag/e pt, men vi har haft nogle stykker fra helt små, så kender rumlen Vi har haft gået en del ture, set på spændende ting, taget på udenbys småture, små træningsstævner med gode halter klasser og trail at hand, gå med underlag og elastikgjord (hovedtøj med bid har de ikke fået på før de var 2,5-3 år, men mest fordi de skiftede fortænder).

Har man en meget "insisterende" hest(en der virkelig VIL lave og lære trods sin alder), så kan man køre hesten for lange liner fra jorden osv. Så længe træningstiden passer til hesten, hvilket er ret forskelligt for heste i den alder, så ville jeg ikke være så urolig mht at finde på småting og hygge.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Clinic med Jenny Hansson
Forfatter: 
Dato:  17-03-2014 19:47

Vi tager blandt andet på clinic med Jenny Hansson og bliver inspireret


Part på velredne westernheste tilbydes


Mulighed for bestilling af quarter, paint og appaloosa føl

1
0
Svar på denne tråd
 
 reining?
Forfatter: 
Dato:  18-03-2014 09:24

Skridt, trav, galop, stops, spins, lead-changes, roll-backs..


2
0
Svar på denne tråd
 
 jeg tænker
Forfatter: 
Dato:  18-03-2014 12:29

at så længe den er villig, så går du ikke for hurtigt frem.

 

Da min var ca 2 begyndte vi på longetræningen og derefter tog det ikke længe før der kom sadel på og så rytter.

 

Personlige årsager gjorde dog at jeg ikke kunne lægge så meget træning i den, som jeg gerne ville - ville fx gerne ha brugt meget mere tid på at gå ud og se på verden. Måtte også give den en lang sommerferie, hvor jeg gerne ville have haft den klar til nogen skridtture ud i naturen.

 

Mentalt og fysisk var den helt klar - faktisk var jeg mere bekymret om den kom i gang for sent, da den hurtigt kunne danne sig en mening om ting den ikke gad.

 

Der har været taget hensyn til vækst, men det var nu værre, da den var et år. Så medmindre den er ekstremt umoden af sind, ville jeg ikke tøve med at byde den så meget som muligt, trailbaner, showmanshiptræning, gåture, sadeltilvænning osv. (jeg fornemmer du slet ikke er klar til at mene den skal starte ryttertræning, men det kan de fleste toårs sagtens kapere.

 

mvh Maria




Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.

0
0
Svar på denne tråd
 
 llllllllll
Forfatter: 
Dato:  19-03-2014 20:46

Okay godt at høre jeg bare skal klø på med træningen.

Indtil videre har vi øvet forskellige trail øvelser, hun kommer med på små skovture som håndhest og vi går små hygge ture også.

Hun har været i byen et par gange og tager alt det fremmede i stiv arm.

 

Måske kunne nogle horsemanship og halter klasser være sjove sidst på sommeren.

 

Lene:

Hvem er jenny hanson?

 

Patrick:

Puh jeg kommer godt nok til at skulle løbe stærkt hvis vi skal træne spin rollbacks og galop

 

Maria:

Der har du afluret mig fuldstændig. Jeg synes helt klart ikke at ungheste skal rides for tidligt og her mener jeg alt under 3-3½ er for tidligt men sådan er vi jo så forskellig.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jenny Hansson
Forfatter: 
Dato:  19-03-2014 23:42

Jenny Hansson er en svensk træner som har rigtig rigtig meget at give af!

 

www.facebook.com/ photo.php?fbid=4806308...=3&theater

 


Part på velredne westernheste tilbydes


Mulighed for bestilling af quarter, paint og appaloosa føl

1
0
Svar på denne tråd
 
 123...
Forfatter: 
Dato:  22-03-2014 00:23

Det jeg nu kan fra jorden. Han er med som håndhest, jeg går ture med ham i skoven, på stranden og inde i byen. Vi forsøger at øve lidt showmanship, men det er så svært når man kun lige kan fokuserer to sekunder ad gangen. Vi øver masser af Trail. Generel opdragelse, som at stå stille også uden at være bundet fast. Jeg var ellers begyndt at tilkøre ham, men er nu uden en hjælper.


"If a horse can do it, an Appaloosa has already done it."

 

Berta - Blandet hoppe 2003.

Such-A-Cloud - Appaloosa hingst 2012.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 2 årige
Forfatter: 
Dato:  23-03-2014 12:27

de heste mange siger 2 års om nu har ikke engang haft deres reelle 2 årsfødselsdag endnu, så nej de skal ikke hoppes rundt på af fortravlede mennesker. Var de 3 eller nogle måneder derfra og meget klar var det noget andet......Men at sætte sig op på en hest som ikke engang er 24 mdr....? det kan de altså ikke holde til uanset hvor rolig man så er med det. Kender altså flere der er redet til som bla 23 mdr gammel med rytter på første gang, den måtte aflives før den blev 5 med slid i lænden og en anden som var sendt i prof træning hos en højt respekteret træner som 2,5 års gik i stykker i benene(også ledforandringer, hvilket kommer af for hård træning for tidligt). Hvorfor må heste ikke få de 6 - 12 mdr de har brug for...? Mener man den er klar før må man jo tage et røntgen billede af dens forben og se hvad det siger.

 

Hvis qh vil lave og proklamere holdbare heste, skal de til at lave om på deres præmie fordeling. Jeg savner at se flere "gamle"/modne heste i sporten.

 

Nå, nu vil jeg nyde det lækre vejr god dag til alle

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Både og..
Forfatter: 
Dato:  23-03-2014 14:59

Hejsa..

 

Jeg har det sådan at ja nogle heste kan holde til at blive startet allerede som 2 års og andre kan ikke.. Men det er jo desværde noget man jo først finder ud af sener..

 

Og igen så er der andre igen hvor det ville være lige meget om man venter til det er både 3-4-5-10 år gamle før de bliver redet, så holder de ikke bedre af den grund.

 

Jeg kender en paint hoppe der har gået worldshow som 2 års og har været i top 10 i verden, hun har i år rundet de 20 år og er stadig i fuldvigøre og stadig show aktiv. Så kom ikke og skær alle over en kam.

 

Da min paint var 2 år, stod det mest på jordarbejde, sms træning, longering og tilvænding af udstyr. Over vinteren til hans 3 år blev han vændet til at have rytter på og at der var nogen der steg af og på.

 

Sari


Charlies White Iron APHA
Vinder af Americanday quarter race på Jägersro 2010/2011


Zippo Glory Bar AQHA

0
0
Svar på denne tråd
 
 Perlen
Forfatter: 
Dato:  26-03-2014 10:13

synes måske det er en lige grov nok generalisering du kommer med der :)

 

For mig selv, kan jeg kun sige at min er født i januar og havde rytter på første gang i april, så hun var over de to år.

Jeg red hende 2-3 gange om ugen, max 10-15 min ad gangen i ridehus eller trak hende afsted på tur og red så hjem de sidste ti min.

Hvis en toårs ikke kan holde til det, så holder den heller ikke til at blive redet som voksen er min påstand :)

 

Jeg håber da at de, der starter deres heste ud hårdere i en tidlig alder har styr på at der kommer vækstperioder hvor en pause kan være tiltrængt. (Jeg ved at hende jeg har sendt min nu treåring i træning hos ER obs på at der kan komme vækst og har advaret mig om at hvis hesten har brug for nogen ugers pause, så får den det, og så betaler jeg ikke for fuld træning imens )

 

mvh Maria




Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.

0
0
Svar på denne tråd
 
 læs nu
Forfatter: 
Dato:  26-03-2014 23:20

læs nu hvad jeg reelt har skrevet og "trykket" mest på.

Jeg skriver, at heste der endnu ikke har rundet de 24 mdr, da jeg kan forstå at ts har et 2012 afkom. Derfor synes jeg, at Patricks forslag var lige voldsomt nok. Hesten har i min verden krav på sin 2 årsfødselsdag og gerne nogle flere måneder før den rides.

Jeg nævnte 2,5 års hesten i prof træning, for at understrege at en del desværre presser hestene mere end de er klar til og det i en tidligere og tidligere alder, som dé der er begyndt at tilride heste mellem 18-24 mdr. Det er sgu da tarveligt. Og jeg synes ellers det er godt at stimulere unge heste og give dem noget at tænke over.

 

Om hesten har godt af at vente til de er 3 eller 8 samt alt der i mellem, er der en del forskning om, og der hælder jeg mest til at tage hensyn til den hest det nu engang drejer sig om. Og som jeg også har skrevet i mit tidligere indlæg, at hvis man mener hesten er klar som 24 mdr, så kan man jo tage et røntgen billede af dens forben og se om den er klar eller tage en blodprøve. Nogle er måske meget tidligt klar, men er man så sikker, sker der jo intet ved eks lige at få taget en blodprøve og få bekræftiget sin påstand.

3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider