Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

 Billy Allan bid vs myler ?
Forfatter: 
Dato:  03-11-2013 11:16

Hej westernfolk

 

Jeg er en dressurrytter, som har fået øjnene op for jeres westernbid :-)

 

Jeg har prøvet Mylerbid, og ud over at mine heste ikke bryder sig om for megen port/tungefrihed, så synes jeg at Independent Side Movement ISM er rigtig godtkombineret med D-ring. Min den ene unghest har så også vist en glæde ved sweet iron bid, så åbenbart en westernhest in spee :-)

 

Så for første gang er jeg inde og se på western udstyr, og falder så over Billy Allan bid, som hvad jeg kan læse mig frem til, også har ISM ? Men hvad er ellers forskellen på et Myler level 1 schnaffel og et Billy Allan schnaffel ? Kan I hjælpe mig med det - er det tungefrihed, tykkelse af biddet ect ?

 

På forhånd tak for et hvert svar.

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 billy allen
Forfatter: 
Dato:  03-11-2013 17:08

Billy Allen har "ism", men hvis du køber et billigt et kan du risikere at det ruster fast med tiden, så det kan godt svare sig at se efter middelklasse kvalitet og op efter, da de ikke ruster fast selvom de måske har hængt længe.

 

Nogle Billy Allen har også et tykkere led....altså den rulle der lægger over leddet fylder nogle gange en del mere end resten af biddet. Her synes jeg at myler med sin billy allen model plejer at have en god og glat overgang.

På andre Billy Allen modeller kan der også være forskel på hvor tykke de er i selve mundstykket, hvad de er lavet af og hvor anatomisk udformede de er, eller ikke er.

 

Håber det gav lidt svar

0
0
Svar på denne tråd
 
 Okey.....
Forfatter: 
Dato:  03-11-2013 17:50

Så "Billy Allan" er mere et begreb, end et specielt mærke bid ?

 

Jeg synes mylerbiddene er lækre i design, men ville egentlig gerne afprøve en billigere udgave, for at se om det reelt var noget - den ene unghest har testet flere udgaver, og kastede nærmest op ved stor tungefrihed !?! Var ellers blevet vurderet til at have både plads, og gode lader til stor tungefrihed. Den anden unghest blev vurderet til næppe at kunne gå med tungefrihed pga små skarpe lader - han tuller nu lyksagligt rundt på et level 2 bid - så jeg er lidt "forvirret" :-)

 

Jeg smutter forbi en westernbutik i morgen, så kan jeg få lidt hands-on fornemmelse af tykkelse og design.

 

tak for hjælpen

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  07-11-2013 19:08

Snaffle bit, betyder bare at det er et delt bid uden udveksling. Altså ville man også kalde trense, muffe og bridon bid for et snaffle på amerikansk.

Et bid med "tungefrihed" kalder man normalt et corretion bit, altså et "korrigerende bid" og de bruges hvis man vil have et meget kraftigere bid og ikke har held med de snoede bid, eller i stedet for. Det ligger meget kraftigere på laderne alt efter hvor meget "frihed" der er i det og hvis din hest er bare nogenlunde blød i munden så er det et voldsomt bid at bruge.

(Et bid med udveksling er ikke et snaffle selvom der er nogen forhandlere der mærker stangbid med delt bid-del som et snaffle.)

Så fjerner du det ord så har du altså de to mærker Billy Allen og Mylar.
Men der er også en del andre der laver glimrende bid der er værd at se på. Både billigere og dyren end førnævnte.

Det jeg tror at du mener med Billy Allen bid som en type af bid er måske i virkeligheden de bid der kaldes "barrel snaffle bit" som har en rulle i midten.


Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg tror
Forfatter: 
Dato:  08-11-2013 16:11

Jens jeg tror du har misforstået spørgsmålet.

Jeg ser ikke ts spørge ind til "stang bid" (altså bid med udveksling) nogen steder. Kun snaffle i billy allen style.

 

Ts en hver erfaren westernbutik ville kunne sætte nemt og enkelt ind i de ting du ønsker at vide.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Perle...
Forfatter: 
Dato:  08-11-2013 17:24

.. det var udelukkende for fuldstændighedens skyld at jeg nævner det da der fejlagtigt er en del westernbutikker der vælger at mærke div. TT bid som "western snaffle"


Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsa....
Forfatter: 
Dato:  11-11-2013 19:58

Tak for svarene :-)

 

Jeg lånte et 2 delt sweet iron bid af en veninde, da hun havde haft god effekt af det på sin hest - og min den ene hest var vild med det ?!?

 

Myler biddet er blevet lånt på forsøgsbasis til den anden hest, men de er ikke al for tilfredse.

 

Så der er indkøbt 2 delte bid til dem i stedet :-)

 

Men tak for hjælpen.

 

mvh Charlotte

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider