Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

 At bruge stangbid
Forfatter: 
Dato:  02-03-2013 07:44

Hej alle.

Søger lige lidt råd.

 

Jeg har nu grundridningen på min hest i orden, hun er dejlig og blød i munden og fungerer fint for mine hjælpere og jeg kan stort set ride med en hånd i snaffle hele tiden.

 

Hun er efterhånden ved at være 6 år og jeg synes selv det er på tide at jeg og hesten lærer at ride med stang.

 

Det råd jeg søger er så:

hvilken stang er den bedste at starte med? Jo længere shanks, jo hårdere er bidet vel?

Skal det være med eller uden port?

 

Jeg søger det stangbid der er bedst og blødest at begynd med.

Kan det lade sig gøre at finde et der samtidig er lovligt at starte med?

Jeg synes ikke jeg kan finde Info om det så mange steder og jeg har lidt problemer med at læse AQHAs regelbog.

 

Er der nogen som kan hjælpe mig?


Sagde Line

 

Skovsgaard Quarter Horses

Avl af American Quarter Horses

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 stangbid
Forfatter: 
Dato:  02-03-2013 08:56

Stangbid er et bid, hvor der er stænger (shanks) på siden af biddet. Det er blidere, når shanksene er buet bagud mod tøjlen i stedet for at være lige. Jo længere shanks jo blødere bue.

 

Jeg vil anbefale et stangbid, hvor mundstykket er todelt ligesom på din snaffle. Lange bagudbuende shanks.

 

Held og lykke


Hvor der er en vilje er der en vej!


 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Enig med Janni
Forfatter: 
Dato:  02-03-2013 09:45

Et todelt bid med buede stænger er et godt begynderbid.

Samtidig må stængerne også godt være hængslede så de kan dreje omkring deres længdeakse.

Rid som du plejer med lidt langsommere bevægelser af hænderne så hesten kan mærke efterhånden som biddet indvirker i mund, på laderne, på kæben og i nakken. Den lærer signalerne at kende og skulle dermed gerne reagere før selve biddet har fuld indvirken. Og start med at ride med to hænder, i hvert fald når du laver øvelser, for at gøre overgangen lettere for hesten.

Nogle heste elsker stangbid, andre bryder sig ikke specielt om dem i starten.

 

De hårdeste (almindeligt forekommende) stangbid du kan vælge er bid med et helt lige mundstykke eller et mundstykke vhor noget går ned under selve biddet. Det klemmer tungen alvorligt. Hårdt er også et spadebid som har en ekstremt høj port som går op i hestens gane. Det betyder ikke at der ikke er nogen for hvem det er det rigtige bid. En meget velskolet hest kan måske rides af en meget følsom rytter og være glad for de meget fine signaler man kan give med feks et spadebid. Hesten reagerer når spaden bare løfter sig fra tungen hvor den ellers hviler. Men altså ikke et begynderbid og ikke et bid der anvendes af ret mange ryttere. Slet ikke i DK.

 

Mvh Tina


Quality doesn't cost - it pays !

Quarter Horses
http://www.alby-horses.com/


0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  02-03-2013 11:51

Lige et nysgerrigt spørgsmål nu der er kyndige på banen..

Hvad er forskellen på et "Tom Thumb" bid og et stangbid?

 

Jeg har hørt mange skælde ud på "Tom Thumb" bid og vil derfor gerne vide hvad forskellen er på et stangbid og et "Tom Thumb".


Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

0
0
Svar på denne tråd
 
 stangbid
Forfatter: 
Dato:  02-03-2013 14:03

Myler laver nogle fantastiske bid synes jeg.

Nogle heste bryder sig ikke om eks. snaffle med stænger, da du får mere "trækkræft"/hårdere tryk pr.gram pga stængerne, samtidig med at et snaffle virker ved at "klemme" sammen om munden. (Håber det er forklaret rigtigt).

Myler laver nogle bid hvor du har et mundstykke, som stadig kan arbejde seperat for højre og venstre side, men som ikke "knækker" som en snaffle.

Jeg er også ved at gå fra alm. snafflebid til stang på min unghest og hun er så glad for sit stangbid, kan jeg mærke.

Prøv at få en snak med Pernille Bendix fra westernoutfitter, hvis det er. Hun ved meget om bid og du kan vist nok få et på prøve, så du får et bid der passer uden at købe dig fattig.

Myler har også lavet en bid bog, som fortæller ret godt hvordan de forskellige bid fungerer og den er vidst ret billig. (kan ikke helt huske hvad jeg gav for den i sin tid).

Mit første myler stangbid er 9 år gammelt og det ser stadig nyt ud og alle de bevægelige dele, er stadig som nye. Ingen skarpe hjørner, kun bløde og behagelige afrundinger, så det er 2 hest jeg har, som er meget glad ved dette bid.

 

Held og lykke med hyppen

 

Vh Helena

0
0
Svar på denne tråd
 
 Eller 3-delt..
Forfatter: 
Dato:  02-03-2013 16:19

Et tredelt med små stænger er også et udemærket begynderbid hvis hesten fungerer bedst på 3 delt snaffle

 

-Randi


.
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider