Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

 Pylret eller?
Forfatter: 
Dato:  06-10-2011 19:50

Dækken til unghest ja eller nej?


Jeg har en unghest som er meget tyndskindet og fin i pelsen.

Er jeg pylret hvis jeg giver ham dækken på?


Spørger jeg min ven Karsten vil han sige jeg er totalt pylret.

"De skal bare have noget wrap og så lære at holde varmen og blive hærdede"

Spørger jeg en veninde, som er show rytter ved jeg hun vil svarer at "gu fanden skal han have dækken på" Det er jo ikke en islænder vel?


Jeg synes det kunne være sjovt at få en dialog med alle parter herinde.

Dem som mener at en gang isbjørn og så har man en hest som får en vinterpels hvert år.

Dem som synes at det er charmerende med langhårede quarter. Dem som ikke kan tørre efter en ridetur og er lidt kedelige i hul/pels..giv dem dækken på.

0
0
Svar på denne tråd
 
 argh - alle ens principper om dækner
Forfatter: 
Dato:  06-10-2011 19:55

og evt. klip..


Jeg har i mange år behandlet Jack D så naturael som muligt. Indtil den dag hvor min store hesteguru (jep sådan én har jeg altså) sagde at Jack D skulle have sko på.


Så i en alder af 9 fik han 4 sko på og Gud hvor ville jeg ønske jeg havde gjort det 4 år tidligere!


Nu er han 14 år ung og skal for 2. år klippes og gå med dækken fra nu her (weekenden) og til varmen er retur.


Sidste år NØD han at være pakket ind og jeg NØD at ride / ordne en altid klar hest ang. soignering m.v. Godt for ham, let for mig.


Har også en søn efter Jack D som nu er 3 - han får dækken på (regndækken bare) de dage med dagsregn og/eller meget blæst.


Gider ikke bruge ordet pyllret - for jeg er IKKE pylleret - men jeg gider rigtig godt høre ordet omsorgsfuld.


Sum=ja tak til dækken, sko, bid, bom og så videre *ggg*


Mvh Gitte


  • Smuk broget bred type, stg. 159 tilbyder bedækning Sjælland.
0
0
Svar på denne tråd
 
 dækken på
Forfatter: 
Dato:  06-10-2011 19:56

alle vores har dækken på, så de meget nemmere at holde rene ;-)



we do it
the Hippie way !





do the hippie hippie shake

0
0
Svar på denne tråd
 
 Måske pyller her...
Forfatter: 
Dato:  06-10-2011 20:12

Ja jeg er så en af dem der vil sige "ja gu fanden skal du give den dækken på, den er jo ikke islænder" :-)


Det kan tælles på én hånd hvor mange amerikanere jeg har mødt som kan sætte så god underuld til at stå imod de skybrud eller kolde vinterdage som vi oplever her i DK.


Min Lilly har haft dækken på helt fra starten, men det er bare kommet af når hun kom ind så hun havde "fri" indenfor. Hun har så heller ikke haft kæmpe tykt dækken på, men bare et der kunne hjælpe med at tage det værste regn og vind. Max 200 gr på de meget kolde dage.



www.mia-haugsted.dk


Dale Chavez Showsadel sælges. En sadel som alle drømmer om! Masser af sølv og flot tooling. galleri.mia-haugsted.dk/#13.0


Pleasureavlet-quarterføl købes. Max 30.000 kr.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmm........
Forfatter: 
Dato:  06-10-2011 20:41

Mine har aldrig haft tøj på og de sætter en utrolig pels om vintern.

Dog i år tror jeg "vintern" kom bag på den ene. All den regn vi havde sidst fik min paint til at ryste over hele kroppen og hun måtte ind og pakkes ind i div tæpper :( Nu kommer de bare på stald hver gang det dårlig vejr. Men stadig ingen dækner. Nu er de igang med at sætte pelsen. :)



- Lonni & Sixpence -

Biggest, The best, better then all the rest...
American Paint Horse

Nobody's satisfied with being second best
0
0
Svar på denne tråd
 
 Det handler vel...
Forfatter: 
Dato:  06-10-2011 20:41

...om hvad man vil.


nogen vil gerne have en hest med en pels som en muldvarp året rundt, andre syntes det er fint med lidt natur-agtigt.


-Er man hard-core konkurrencerytter, er det u-fedt hvis hesten sætter for meget pels. Det nedsætter yde-evnen, både i sætning og fældning.


Fra mine dage i galop-sporten, ved jeg at det var katastrofe, hvis en hest begyndte at sætte pels, sidst på sæsonnen. Den løb helt sikkert så langsommere....


Jeg tror at Quarter-heste, som Fuldblodsheste, er forskelleige i henseende omkring pelssætning. Nogen er "dygtige" til det og andre er ikke.


Men sikkert er det, at man kan op-elske en tilbøjelighed til pelssætning, eller mangel på samme, ved at holde heste varm eller kold.


Hvis man har en hest, der altid har været pakket ind i vat og bommuld, kan der nemt gå 2-3 år, med at få den til at sætte max pels. Nemmere går det den anden vej. Man sørger blot for at hode hesten med dækkener, så den er en smule fugtig ved bringen, gennem efteråret. Det er lidt af en kunst og der skiftes dækkener og holdes øje med temperaturen i stald og natur (hvis den også går ude). Man skal også starte ret tidlig. Der må ikke ha' været en vind der vender på hesten. Kunstlys bruges også i den forbindelse.


Jeg selv vil gerne have mine rideheste sætter lidt pels og så kan klare sig med et tyndere dækken gennem vinteren. Jeg vil nemlig gerne kunne ride den, uden dækken. Det er lidt ufedt med en pil-skaldet hest, der får lungebetændelse, ved at skridte af uden dækken. De unge må gerne blive bjørne.


May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Måske er karsten og jeg venner ;)
Forfatter: 
Dato:  06-10-2011 20:47

Dækken til unghest - nej tak. Så længe den vokser ( i hvert fald de første 4 år af dens liv) synes jeg, det er synd og skam at smide et dækken på.

- Det hindre bevægelsesfriheden, så den ikke kan bruge sin krop ordentligt.

- Det tynger, så unghesten konstant går med vægt, der hindre eller i værste fald skader væksten.

- Det kan komme til at lægge skævt, måske 12 timer i træk, der kan belaste unghesten forkert og i værste fald give den skader.

- Det gør den sart i fremtiden. Det styrker immunforsvaret at kunne bruge sin krop ved forskellige temperaturer.


Hesten er ikke nøgen som vi mennesker. Hestens pels er intelligent og ligger som en intelligent overfrakke på hesten: Er det varmt rejser hårene sig og skaber udluftning. Er det koldt, bøjer hårene sig og danner på samme måde som en våddragt, en varm kappe af luft om hesten. Luft isolere. Ved at lægge et dækken på ødelægges denne funktion og kan give problemer for pelsen om sommeren også.


Derudover er der mange heste der har den samme type dækken på hele dagen. Dvs. både om morgenen når temperaturen er lav og midt på dagen når temperaturen er måske 5-10*C højere. Det er en kæmpe temperaturforskel og hesten har ikke mulighed for at regulere temperaturen.


Bliver hesten kold vil den, for at modvirke dette, begynde at spise og/eller bevæge sig. Er dette ikke nok, vil kroppens overflade begynde at sitre, hvilket øger blodcirkulationen på overfladen og dermed gør overfladen varmere.

Har hesten det varmt, vil den stå stille og/eller undgå at spise. Hårene vil rejse sig som udluftning, men forhindres varme i at undslippe kan hesten bliver overophedet. Disse 2 forsvarsmekanismer er den eneste måde for at komme af med varmen. Alt for ofte ser man dækkenheste stå og hænge uden at spise. Spiser hesten ikke i 8 timer i træk, kan det påvirke maven og gøre hesten syg.


Den eneste grund til at give en unghest dækken på er hvis den er syg, det er koldere end 30*C udenfor eller hvis temperaturen udenfor og i stalden variere med mere end 15*C.

Dækken kan i værste tilfælde give hesten hudproblmer og mider. Både arabere og amerikanere kan holde varmen med den pels de har, hvis de får mulighed for det. Dvs. ingen regndækken, insektdækken osv.


Til andre heste end ungheste. Så skal den naturligvis også have dækken på hvis man vælger at klippe den, men man skal tage sine forholdsregler.


Ja, det tager lidt længere tid at ordne og skridte en hest af, der ikke går med dækken, men hesten får masage når du strigler og øger styrken i ben, sener og led når du skridter. Det skal ikke ses som træls lang tid - med god tid, stille og roligt med din bedste ven, hvor i kan nusse og hygge.



Mange venlige hilsner

Claire Isabelle Blanchet

www.danskwestern.wordpress.com

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvis den fryser
Forfatter: 
Dato:  06-10-2011 21:51

Altså hvis den fryser skal den vel have et dækken på... Har altid været imod at give ungheste dækken på men da Indi var lille måtte jeg da overgive mig da jeg gang på gang fandt en kold og rystende hest der bare stod og hang ude på marken 1 år gammel. Så han fik da dækken på allerede der....


Men ellers synes jeg at kan de klare sig uden mens de er små, skal de da det, de bliver jo tidsnok voksne og skal pakkes ind i alt muligt resten af livet formentligt.


-Randi


.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Dækken eller ej
Forfatter: 
Dato:  06-10-2011 22:35

Dækken eller ej til ung hest...


Tja det kommer helt an på hvor meget den skal bestille. Det er jo selvfølgelig meget individuelt og self. skal den ikke stå og fryse, men syntes det skal være for hestens skyld og ikke for ens egen. Min generelle overbevisning er at jo mere man pakker sin hest ind, jo skrøbeligere bliver den. Dette gælder naturligvis ikke hvis hesten er i gang hver dag og af denne grund ville svede ved brug. - Men en hest(ung eller gammel, særligt ung) der kun skal lave noget et par gange ugenligt syntes jeg personligt ikke der er grund til at smide dækken på. :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 med eller uden dækken
Forfatter: 
Dato:  06-10-2011 23:01

Lady trives fint uden dækken


Men Totem skal nogen gange have dækken på


og ja de lever med islænder til dagligt.

Hilsen Helene

0
0
Svar på denne tråd
 
 spille håndbold med flyverdragt?
Forfatter: 
Dato:  06-10-2011 23:21

Ja, det lyder som en dum overskrift, men det er hvad jeg siger til alle dem der er dækkenmodstandere. Hvis man vil ride hårdt og konstant hele vinteren på en hest med vinterpels, så svarer det til at man selv spiller en håndboldkamp med flyverdragt på. Det kan ingen af os holde til.

Så hvis man vil have en hest med vinterpels, så er min mening at man må give afkald på den koncentrerede ridning! -hvilket man ikke kan, hvis man gerne vil have en konkurrencehest.


Mht ungheste så vil jeg da foretrække at lade dem gå uden, men at sige at de ligefrem kommer til at lide skade under det er måske lige voldsomt nok. Så hvis den går og fryser, så ville jeg bestemt give den dækken på uden overhovedet at have det skidt med det.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej til din unghest Birgitte
Forfatter: 
Dato:  07-10-2011 06:33

Han er i god stand, får en masse stråfoder

og har et fint hus han kan gå ind i.


Var det en plag som ikke kunne komme i læ så absolut ja. De kan virkelig fryse, specielt hvis de ikke lige har fået sat pels eller vokser og bruger meget energi på det så de bliver slanke.


Jeg har aldrig brugt dækkener på ungheste bortset fra et efterår hvor de ikke havde hus at gå ind i før til november.

De havde noget læ men det var ikke det samme som et hus med tør strøelse.

Hvis de går flere sammen skal man selvfølgelig have et øje for om de andre lader den gå ind og ud som den vil.


Mvh Tina


Quality doesn't cost - it pays !


Lejlighedsvis gode Quarter Horses til salg.


http://www.alby-horses.com/


0
0
Svar på denne tråd
 
 min lille dreng
Forfatter: 
Dato:  07-10-2011 07:34

går ude hele døgnet, dog inde 4-6 timer sidst på dagen.. Men han er nødtil at have regndækken på da han selvfølgelig skal stå på den siden af hans skur og slikke solskin hvor sneen smelter og render ned på ham..


Skal lige siges at han ikke er startet på dækken endnu..

Billede


Hilsen Tina



www.123hjemmeside.dk/cowhouse

Danmark´s dejligste Painthingst står til alvsbenyttelse


0
0
Svar på denne tråd
 
 både lyne og
Forfatter: 
Dato:  07-10-2011 07:42

huddi har haft dækner på helt fra baby.. de ejer ikke skyggen af vinterpels og jeg har ikke noget læ-skur, og ingen af dem har vist taget skade :-D..


Jeg har i år købt et dækken med lidt høj hals til huddi og hold da kæfft det ligger bare super i forhold til så mget andet..


Tina


sort og hvid tovero hoppe 2010 efter colonel coosader

sælges.. ken seriøse henvendelser. . ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dækken eller ej ?
Forfatter: 
Dato:  07-10-2011 09:37

Jeg har en unghest på 2½ år, sidste vinter fik hun overgangsdækken på, da det jo var en vildt kold vinter, hun er MEGET finpelset(ædel) og de ikke fik stråfoder på folden, samt der var intet læ. Jeg lod hende gå så længe som muligt uden dækken, da jeg håbede hun ville lægge mere vinterpels, men gjorde hun altså ikke. Da hun til sidst stod og rystede af kulde, så fik hun overgangsdækken på med 150 gram i, og så havde hun det godt igen. Jeg vil meget hellere lægge dækken på end få en syg hest og alt for tynd unghest, fordi den samtidig med at den vokser, skal kæmpe med at holde varmen.

Jeg ville rigtig gerne have haft, hvis der havde været stråfoder og læskur på folden, så havde hun måske ikke fået dækken på. Men det var der flere grunde til at de ikke kunne få. Så hvis hesten fryser, så ville jeg helt klart lægge dækken på.

Hun får også dækken på i år, hvis hun ikke kan holde varmen. Men det tager jeg når jeg kan se om hun fryser eller ej. I år ser det ud til at de kan få stråfoder på fold, det hjælper jo lidt på det.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kvalitetsdækner og max. foldtid
Forfatter: 
Dato:  07-10-2011 10:26

er vigtige ting at tænke på når man taler med eller uden dækner.


Jeg køber kun kvalitetsdækner (AT Horsecare.dk) og med min indstilling til max foldtid (gerne mere ude end inde pr. døgn) så er der absolut ikke skade til.


Hvad skal de også kunne stå mere i mod med? Hestene bliver sørget for dagligt i begge ender og efter alle kunstens regler


Mvh Gitte


  • Smuk broget bred type, stg. 159 tilbyder bedækning Sjælland.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Gode grunde
Forfatter: 
Dato:  07-10-2011 11:01

til at lægge dækken på en hest, er der lige så mange af, som ikke at gøre det. Her er en slående grund til at benytte dækken på en hvid hest. Det er hermed gjort igår, efter en lettere soignering:



May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Dækken - ja!
Forfatter: 
Dato:  07-10-2011 11:57

Jeg er hestemassør, og anbefaler helt klart dækken, idet mange heste skutter og stiver sig lidt over ryggen for at holde varmen.

Derudover ligger nogle af organerne jo tæt ved ryggen, og et dækken hjælper dem med at udføre deres arbejde.


Når det er glat om vinteren, som det har været de sidste par år, er musklen (pectoralis), der går fra bringen ned mellem forbenene og deler sig op på begge sider bag forbenene, meget negativt påvirket, fordi hesten ikke kan skridte ordentligt igennem på folden.

Når hesten så går og tripper, vil ryggen automatisk svinge mindre, og derved blive mere kold.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lille faktor
Forfatter: 
Dato:  07-10-2011 13:09

Hesten har overlevet 59 milioner år - uden dækken. Den er skabt til at være udenfor - også om vinteren.


Jeg tror hverken frilandsgrisen eller udendørsfåret skal til at have dækken på. Det handler om at give hesten de nødvendige gode forhold. Gode foldmuligheder, mulighed for at spise stråfoder minimum 16 timer i døgnet og adgang til læ og tørt leje.



Mange venlige hilsner

Claire Isabelle Blanchet

www.danskwestern.wordpress.com

0
0
Svar på denne tråd
 
 tja det
Forfatter: 
Dato:  07-10-2011 14:43

Det er vel smag og behag om der skal dækken på.

Min er dækkenløs, og det går fint.

Desuden kan man ikke sige at det er som at spille håndbold i flyverdragt, det er netop IKKE sådan. Pelsen er super åndbar, og min (plus de andre dækkenløse har i stalden) fryser ikke når der skridtes af.


Når hesten fælder og sætter pels sørger jeg dog for ekstra mineral/vitamin tilskud, på den måde mister den ikke "krudtet".

NDS vitaboost eller Vita B Forte er super godt i den forbindelse.


Hvis hesten er dårlig til at sætte pels, skal den have dækken på, men man skal bare ikke tro at et dækken kan gøre det ud for pels. F.eks kan en hest med dækken ikke "modtage" de andre heste+s strålevarme i kulden, så nogle heste vil stadig blive for kolde.

Det så vi i vores flok sidste år hvor "pelsdyrene" holdt varmen langt bedre edn dækkenhestene.


0
0
Svar på denne tråd
 
 selvfølgelig
Forfatter: 
Dato:  07-10-2011 16:03

selvfølgelig skal du lægge dækken på unghesten, hvis den fryser - alt andet ville dag være tosset.


det kan da godt være at de fleste ungheste sagtens kan holde varmen uden dækken, men har du en der ikke lige kommer i den kategori, så er det på med dækkendet.


jette


Horsemanship ridelejr i efterårsferien

Opstaldning på midtsjælland

www.staldmoellegaarden.dk



Center for alternativ behandling

0
0
Svar på denne tråd
 
 De heste vi rider på nu er IKKE
Forfatter: 
Dato:  07-10-2011 17:59

59 mill år gamle - men fra 1900 tallet avlet meget målrettet for formåls ridning og kan IKKE sidestilles med hverken vilde eller løsslupne heste.


Mvh Gitte


  • Smuk broget bred type, stg. 159 tilbyder bedækning Sjælland.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Nugga - hvordan målte i
Forfatter: 
Dato:  07-10-2011 18:01

at dækkenhestene var koldere end ikke dækkenhestene? :-)


Mvh Gitte


  • Smuk broget bred type, stg. 159 tilbyder bedækning Sjælland.
0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-10-2011 10:43

Forhåbentlig kan jeg vente 3 års tid med at smide dækken på mine 2 drenge, den 3 er ridehest og skal bruges hele vinteren, så jeg prøver at minimere pelssætningen med dækkener.. Indtil videre er han stadig rimelig kortpelset, tilpas temperatur, er frisk og glad og så håber jeg vi kan undgå en klipper senere på året og nøjes med halv vinterpels og dækken


Dog tvivler jeg på disse pludselig skulle blive pjevsede og have behov for dækken


Som ca 8 måneders babyer...

Billede


Bamsen, aka Bøffen, som ca 11 måneders...

Billede




Nej, jeg tror de nok skal klare sig uden dækken, så længe de har deres ad libitum grovfoder og dejlige løsdrift at stå i tørvejr i



Mål: Babyjagt i 2012 på Henry drengen :)

Lykkelig ejet af Bøf, Big og Henry, hundene og kattene :)

Har mine heste i løsdrift, aldrig boks til dem . ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Klart du skal
Forfatter: 
Dato:  08-10-2011 11:50

lægge dækken på en hest, der fryser! Det er overhovedet ikke pylreri!

Det gør jeg da også herhjemme :)


Life is like a box of chokolate,

you never know what you get.






Hair extensions - den billigste påsætter inkl. hår, på hele Sydsjælland.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vil gi mit besyv med
Forfatter: 
Dato:  08-10-2011 15:21

Vil også give ham dækken på hvis han virker til at fryse - vi bruger ikke så meget dækken , andet end når der er er heldagsregn og det blæser og virker koldt - vi har ikke læskur på folden

Nogle heste er helt klart mere kuldeskær og står og ryster og er helt spændt , der smider vi et dækken på .


Havde en Ox Araber der fik akut nyreslag og derefter blev jeg nødt til at give ham regndækken på når det begyndte at blive køligere og mere blæsende .


Jeg vil dog ikke lægge dækken på og klippe min hest , hvis det var for at det skal være nemmere for MIG , der rider jeg hellere på en plydsbamse

Vi prøver at hestene skal ha`lov til at være hest , og døjer ikke meget med syge heste .

(bank under bordet )







MvH Jette Hansen & Rockie






0
0
Svar på denne tråd
 
 altid dækner
Forfatter: 
Dato:  08-10-2011 15:54

vores quartere, også unghestene (når vi har sådan nogen) går med dækner hele vinteren, har haft heste gående uden, men foretrækker at de har dækner, det gør at jeg har bedre samvitighed hvis de skal stå et par timer ude i MØJ vejr hvis jeg ikke lige er hjemme til at lukke dem ind (jobbet skal jo passes). Rider egenligt ikke specielt meget om vinteren( og slet ikke i år, det kan nok tælles i uger før jeg bliver nød til at droppe at ride mere til efter jeg har født (februar).


Altså har slet ikke nogen grund til at de har dem på, andet end at jeg har det bedst med det, har dækner der ligger godt og ikke skaver, og hestene virker heller ikke generede, så ser ingen grund til at ændre ved det :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  08-10-2011 16:59

Jeg har haft min 2 års siden hun blev født. Første vinter fik hun masser af pels og dækken var absolut ikke nødvendig, men sidste år var hun ret tyndpelset og måtte have dækken på. Hun voksede dog meget sidste år og har nok brugt energien på dette istedet.

I år ser det ud til at hun sætter noget mere pels, så umiddelbart regner jeg ikke med hun skal have dækken på. Det kommer selvfølgelig an på, hvor hård vinteren bliver - ellers får hun dækken på igen.


Jeg har også en 13 års QH vallak. Han bliver ikke specielt langpelset, men den er meget tæt og han fryser aldrig, så dækken er overflødigt til ham.


De kan gå ud og ind som det passer dem og det benytter de sig da af når vejret er værst, så de ikke behøver stå udenfor og blive gennemblødte.


Mvh.

Camilla

0
0
Svar på denne tråd
 
 hundegittemor
Forfatter: 
Dato:  08-10-2011 21:57

Vi målte det ved at dækkenhestene rystede!

Fanme af kulde!

Så måtte de bare ind.

Jeg havde aldrig set det før, men heste kan sørme ryste helt vildt af kulde.

Man er bare ikke i tvivl om en hest fryser. Det er helt vildt som de kan ryste.

Den hurtigste måde at få rysteriet til at holde op på var, at få dem ind i stalden og give dem masser af hø og lune opblødte roepiller. varme indefra virker:-)


Det er ikke pylret at give hestene dækken på, men man skal bare ikke tro at den hellige grav er velforvaret.

De kan sagtens fryse med dækkenet på.


Det er en meget fin balancegang dækken/dækkenløs og at holde varmen. Det handler om hestens evne til at sætte pels, foldens forhold og ikke mindst mængden af tilgængeligt stråfoder.

Desuden er der mange der får "ødelagt" det naturlige yderste fedtlag i pelsen ved at strigle og bruge plejeprodukter på vinterpelsen.




0
0
Svar på denne tråd
 
 ingen erfaring med
Forfatter: 
Dato:  09-10-2011 07:36

Jeg har absolut ikke erfaring med ungheste og da slet ikke de amerikanske racer. Jeg købte for nogen år siden Whitey - en flot meget langhåret Tinker. Jeg havde slet ingen tanker om hvor besværligt det kunne være med dækner af og på mht. til denne race...


Der hvor han stod tidligere stod han i stald og lige op ad døren, var klippet så flot og havde dækken på og her blev han også redet i reining og var konkurrencehest.


Mit ambitionsniveau er ikke så stort og jeg flyttede sidenhen Whitey fra den stald han startede med at stå i, til løsdrift og det har jeg aldrig fortrudt. Jeg har bare vænnet mig til at høre på min hest aldrig er pæn...men for mig er det vigtigt han kan stå i mod vinteren, og han bliver virkelig en pelsbamse...så ridningen er som Pretty Fancy skriver så flot nærmest ikke eksisterende i vinterhalvåret, men vi hygger og leger inde i et lille ridehus.


Jeg strigler heller ikke Whitey enormt meget om vinteren, da jeg har hørt at fedtlaget forsvinder og dermed ødelægger jeg hans eget naturlige dækken = pelsen.


Jeg synes det lyder meget fornuftigt at man ikke kan spille håndbold i flyverdragt...helt enig. Jeg har ikke lige et billede med sne, men tror han her så småt er begyndt at danne sin vinterpels.




Sushou skriver

"Når det er glat om vinteren, som det har været de sidste par år, er musklen (pectoralis), der går fra bringen ned mellem forbenene og deler sig op på begge sider bag forbenene, meget negativt påvirket, fordi hesten ikke kan skridte ordentligt igennem på folden."


Det lyder jo bestemt ikke så godt, og her er jeg så glad for at han danner så langt hår både mellem forbenene og bagbenene, nærmest 25 cm lange hår, og han har masser af strøelse og har naturligvis stort læskur på folden om vinteren, der er blevet sat et helt nyt og kæmpe stor skur op, pga. den barske vinter sidste år, så nu er vi endnu bedre rustet til den danske vinter




Hilsen

Anja

0
0
Svar på denne tråd
 
 vinterpels
Forfatter: 
Dato:  09-10-2011 07:45

fandt lige et billede af Whitey på vinterfolden, men det er det gamle læskur i baggrunden man lige kan ane og i baggrunden udenfor billedet ligger en stor sø der er dobbelt indhegnet, og her er masser af træer som også giver læ.



Så til trådstarters spg. vil jeg efter at have læst denne gode tråd nok vælge at lade unghesten gå uden, for at den skulle have frihed til bevægelse, men alligevel holde godt øje med om den finder vejen til at regulere sin temperatur.


Godt emne i øvrigt...




Hilsen

Anja

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-10-2011 13:08

JEg ville bare smide dække på hurtigts muligt, faktisk også når de er unge.

min er født og opvokset i løsdrift i det mørke jylland ;) aldrig set skyggen af et dækken før han blev 3 år hvor han kom til mig, og nu kæmper jeg med hans tykke pels allerede fordi han er vant til at skulle ligge masser af pels til fra tidligere.

sidste vinter blev han klippet men kunne sagtens have været klippet 2 gange.

så stod det til mig havde han haft en eller anden form for dækken på fra start af.



Mvh Ditte

AQHA Red Dun Gelding "You Turn DK"


www.dba.dk/andet-haleposer-super- laek/id-75871950/

Salg af fede haleposer

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dækken?
Forfatter: 
Dato:  10-10-2011 09:27

Oprindelig var jeg modstander af al det "dækkenpjat", hesten var jo ikke født med dækken på osv. Men al naturlighed stoppede vel den dag vi satte hegn omkring græsset, så vi kunne bestemme hvor de skulle være, gav dem vores foder, lagde sadler på og begyndte at ride. Fuldstændig unaturligt.


Jeg har en hoppe som har en skade i korsbenet, og som ikke må spænde op som de gør i kulde, og jeg fik at vide at hun skulle gå med dækken. En anden kom hjem fra træning med en spændt rygmuskel, som skulle masseres hver dag for at undgå yderligere spændinger. Da hun kom hjem fik hun et dækken på og spændingen var væk. Mine ungheste får ligeledes dækken på nu, for godt nok har de fri adgang til wrap og får masser af hø inde, men de har ikke et læskur, og når det regner bliver de kolde og fryser.


Så nu har alle dækkener på. Man har vel en mening til man får en ny








Lil Chief No White


født d. 21. maj, 2008. Quarter Horse Gelding
Far: Satchmo Design
Mor: Great Shawnee Pine


0
0
Svar på denne tråd
 
 Dækkenheste
Forfatter: 
Dato:  13-10-2011 17:43

Hvis jeg havde muligheden, tror jeg Lucy (føl fra i år) var blevet dækkenhest allerede i sommer, da vi klippede hende ifbm Paint DM. Men hun skal gå/går i løsdrift og måtte nøjes med regndækken på de vådeste dage indtil hendes vinterpels begyndte at vokse ud.


Men det skal jeg da også lige love for at den har gjort Hun er allerede nu så langpelset at min hånd næsten kan blive væk i hårene. (sender hende dog stadig dagligt bekymrede tanker om hun mon fryser, men hun er god til at bruge deres skur)


Denne vinter og næste med, får hun lov til at være vinterbamse, men så tror jeg også det slutter der - så kommer der dækken på - og en tilhørende klipning, hvis det er nødvendigt. Har aldrig oplevet en hest med dækken fryse, hvis ellers dækkenet passer hesten, har nok foer og er af god kvalitet med høj regntæthed OG åndbarhed :)


mvh Maria




Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nu Speedy med dækken
Forfatter: 
Dato:  17-10-2011 21:33

Min plan var jo også at Speedy bestemt ikke skulle have dækken på før han begyndte at blive redet, det kunne han jo tids nok få.. han skulle jo have lov til at gå og være unghest.. MEN han synes bare ikke alt det regn er sjovt, han ser ud som om det bare er hammer irriterende - pisker med halen,går rundt og stamper i jorden, står og skrutter sig, løfter ryggen og spænder i musklerne ( ja har stået i @!#$ øsende regnvejr og observeret den lille hest )... så NU får han altså dækken på ( bare et overgang med fleece inderside) men det er nok til at holde ham tør... så jeg tager det i mig igen..... Speedy er unghest og har fået dækken på


Mvh

Maja



Picó 28. Maj 2006 R.I.P

Basse 5. Dec. 2007 R.I.P

I vil altid være i mine tanker.


Vejen der ikke starter i hjertet ender blindt


NU:

Selvstændig Aloe Vera forhandler

0
0
Svar på denne tråd
 
 2345667
Forfatter: 
Dato:  17-10-2011 21:57

mit føl fra 2010 gik uden dækken fordi hun satte pels som en lille bjørn, hendes mor bliver klippet og pakket ind om vinteren da hun bruges dagligt. Sætter de en god pels så spar pengene på dækkener, men ikke så pak de stakkels dyr ind :( Den bliver hverken mere eller mindre hest af at fryse hvis den ikke har pels nok, eller have dækken på.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider