|
|
| EPONA TV a/s Griner |
| Forfatter:  |
SenorSmartPeppy |
| Dato:  |
29-05-2011 22:05 |
|
Har for anden gang i dette forum lånt min hustrus profil. Brian Kronborg. EPONA TV A/S har været en tur i Sverige og filme lidt reining har jeg set. Dyre etik og velfærd.... Min personlige holdning er krystal klar, i samme sekund man fjerner et levende dyr fra sit naturlige habitat er det et overgreb.Resten er et spørgsmål om personlig etik og moral og ja naturligvis : lovgivning. Og hvad siger den så, ja den er krystal klar. Dyr må ikke udsættes for unødig stress og jag. Hvem skal så definere unødig... Ja det skal pengene naturligvis. Der er ingen der gider se halv skaldede burhøns, tremme kalve ej heller de meget indbringende slagtesvin fabrikker. Det sælger ikke.. Vi vil bare kunne gå ned og købe de billigste fødevare og ikke skulle tage stilling til dyrevelfærd. EPONA TV er jo geniale, de smutter en tur til Sverige til VM i reining, filmer opvarmningen smutter hjem klipper og klistre lidt, ligger en appetit vækker ud på hestenettet, som de godt ved vil få hovedparten af os heste elskere op af stolen og for så at se den, må man så lige slippe 60 kr. 5800 har i skrivende stund været inde og se tråden på hestenettet, gad vide hvor mange der har betalt for at se mere af EPONA TV. Går man ind på deres hjemmeside står der, at de gør det de gør, for at højne hestevelfærden, og tilbyder masser af spændende artikler, som vi naturligvis skal betale for at se. Gad vide om de gør det for økonomisk vindings skyld, eller arbejder de gratis, og gad vide om de gav alle de 342.000,00, de havde i brutto overskud i 2009 til dyrenes beskyttelse.. Bare en tanke.. Mit budskab er egentlig bare, lad nu være med at sluge det populær journalistik råt og lad være med at slås. Elsk jeres heste og behandl dem som i syntes de fortjener og skab et godt eksempel. Tak og med venlig hilsen Brian Kronborg 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
 Møffe
SPORTS KO...NU MED FARVER... "Den er sjælden" citat slut...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ?????? |
|
|
Jeg er forundret! Er godgørende arbejde kun godgørende hvis det laves gratis? Tror du ikke der er folk i dyrenes beskyttelse der tjener penge på deres arbejde for dyrene? Tror du alle folk i røde kors arbejder gratis? Tror du læger og sygeplejersker på sygehusene arbejder gratis? Hvad med programmer som "operation x" og "kontant"?? Tror du ikke der er nogle af dem der tjener kassen på deres "afslørende" programmer? Jeg selv er også en værre én. Jeg tager penge for at hjælpe børn med deres lektier! Børnene og deres forældre er super glade for min hjælp, men jeg gør det jo kun for at score kassen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Det var..... |
Dollas ♥Dollas♥ |
30-05-2011 06:31 |
|
dælme godt skrevet Brian. Og ja... du har da så evig ret.. de skal have nogle penge i kassen  Mvh Maja
Picó 28. Maj 2006 R.I.P Basse 5. Dec. 2007 R.I.P I vil altid være i mine tanker. Vejen der ikke starter i hjertet ender blindt Wildhorn alabama reiner sælges - semiquarter bom.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, lad os endelig |
|
|
latterliggøre Epona.tv - så kan vi nemlig fuldstændig lade være med at forholde os til, hvad de rent faktisk har filmet. Og det kan ikke på nogen måde retfærdiggøres, at give heste sådan nogle kajetræk og slet ikke i et stangbid, som der bliver vist på den video! Så vidt jeg kan forstå er det Julie Taylor og Louise Thomsen, der står bag epona.tv - det kan jeg nemlig læse på deres hjemmeside - og så vidt jeg kan se, er det ikke nogle af dem, der har oprettet indlæggende her på HN - hverken på forsiden eller på ryttersnak. Nu er det godt nok en Louise, der har oprettet de to indlæg på ryttersnak - men det er en anden Louise - jeg kender hende og er ret overbevist om, at hun ikke lever en skjult dobbelttilværelse på Sjælland. Mvh Nanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Penge eller ej - Det kan ikke fornægtes, hvad det videokamera har optaget. Jeg er helt sikker på, at dem bag EPONA.tv har en intention, et kald, der ikke involverer at "skrabe penge i kassen", for så ville de nok være trådt ud af hestebranchen for længe siden.
Citat slut Bianca
"Do not mistake a goats beard for a fine stallions tail." Irish saying
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sort snak |
|
|
Brian, du vælger simpelthen at se bort fra det indhold som videooptagelserne fra Epona viser, ved blot at affærdige det som journalistisk propaganda?? Det syntes jeg da godt nok lyder fortvivlende. Selvfølgelig skal man forholde sig kritisk til medierne, det ville være rigtig skidt hvis ingen gjore det, men at hentyde til at Eponas optagelser er ren og skær hysteri, smurt ind i omklipning af optagelserne, med det incitament at de selv kan tjene kassen, det lyder da som rent og sker idioti i mine ører. Du tror måske at Epona-pigerne har stået ved barrieren og bedt rytterne om at ride på den måde de gør i klippene? I såfald tror jeg, at du tillægger dem mere magt og indfyldelse end de på nogen måde har. Jeg mener, Epona gør et kæmpe stykke arbejde ved at få nogle af de mere foruroligende sider af ridesporten frem i lyset og det projekt støtter jeg hellere end gerne med 60 kr. om måneden. Nu kender jeg ikke hverken Julie Taylor eller Louise Thomsen personligt, men min umiddelbare vurdering er, at de ikke ikke ligefrem vælter sig rundt i en stor Joakim Von And-pengetank på baggund af det arbejde de gør. Eftersom en stor del af toppen inden for dansk ridesport, foragter alt hvad de gør (og dybest set er bange for dem). Jo, Epona bruger journalistiske virkemidler i deres ledere, artikler og de klip de laver, men er det ikke journalistens job?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Thumbs up |
|
|
Herligt indlæg, Brian. Pointen er næppe, at man kun kan være godgørende, når man arbejder gratis. Men at man må stå ved, at man arbejder for at tjene penge. Jeg er sikker på, at alle hestejournalister med respekt for sig selv og hesten vil sige det samme - de arbejder også for at højne hestevelfærden. Men de står da også ved, at de arbejder for penge og prøver ikke at gøre sig selv til større helgener, end de er. Epona har hypet sig selv dygtigt som 'seriøse dyrevenner', men jeg bed mærke i noget, Julie Taylor selv skrev herinde, da der blev spurgt, hvorfor de ikke havde filmet andet end den berømte blå tunge. Hvorfor ikke følge det til dørs som ordentlige journalister og vise, hvad stewards osv. sagde, da de (efter egen påstand) påpegede problemet? Hendes (meget lange) svar indeholdt blandt andet en sætning i nærheden af: Det var en god historie at filme den blå tunge. Og deri ligger essensen. Det er en god historie, ligesom alt andet man læser i Ekstra Bladet, BT og lignende medier. Gode historier og billeder sælger. Længere er den ikke. Og ja, de tjener godt på blå tunger og reiningvideoer. Oven i købet efter eget udsagn uden en særlig stor indsats, da de kun var der i kort tid. Andre bruger noget, der hedder research, men har man et kamera, kan man åbenbart tjene flere penge uden.. ;o)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spøjst |
|
|
Om man tjener penge på at offeltliggøre stof som får folk til at betale for at se mere eller om man gør det for sine blå øjne og dyrevelfærden er vel lige fedt, det fjerne ikke pointen og det som vi ser foran vores egne øjne, nemlig nogle ret ucharmerende træningsmetoder i nogle af tilfældene. Disse kunne være filmet andre steder på andre opvarmningsbaner, vi er jo nogle som trods alt ved at det forekommer. Og der skal det stoppes. Også selvom de fleste hesteelskere ikke behanlder deres hest så grelt. Men de som overskrider almindelig etik og ordentlig hestebehandling for egen vindings skyld eller for at haste det hele igennem på den halve tid, skal under lup, og det viser eponas klip tydeligt i hvertfald i et par tilfælde ( for min del ) . At der så er nogle som går helt bananas og skælder på al reining eller al westernridning, er en anden sag, og det er den triste side af at emnet kommer frem i lyset... Men vi fjerner ikke fakta, at der rent faktisk bliver brugt rigtigt grimme metoder i træning og opvarmning, også til stævner og hjemme i kulisserne her i lille danmark, ved at prøve at fjerne fokus fra emnet og istedet udstille epona som pengegriske og smarte. Om de er det eller ej er egentlig urellevant. De rammer hovedet på sømmet.
When you are talking behind my back, you are at the same time in the best position to kiss my ass ) Rather a fuck, than a fake
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Epona...... |
|
|
eller ej. De der grimme metoder huserer i westernverdenen såvel som i DRF regi og ishesteverdenden - fordi det for en hel del handler om resultater og hestene som sportsrekvisitter , hvor man så lige for en stund glemmer hensynet til et levende dyr, der desværre alt for nemt kan kues og dermed misbruges. Det er super fint at der er fokus på dette, og at nogen gider gribe ind. For det er fandme ikke ok. Desværre er det en udbredt misforståelse at netop westernverdenen hovesageligt baserer sig på horsemanship og deraf flg hestehensyn og hestevenlige træningsmetoder. Sådan er det bare ikke på konkurrenceplan - og godt at fokusere netop på dette - ellers vil det aldrig stoppe. Har set SÅ meget grim såkaldt westernridning gennem årene - ligesom så meget andet grim "ridning". Det burde afskaffes. Det kan lade sig gøre at ride på hestevenlige præmisser, har set det selv Men som konkurrenceverdenen er, er det ikke med de gode metoder man scorer de fede placeringer. Og som jeg ser det er det netop der, man skal gribe ind - og vurdere mere bredt end på det snævre. Det undrer mig - og har altid undret mig - at man kan glæde sig over en topplacering vel vidende at et dyr har været udsat for misbrug for at man selv kan sole sig 
Bacardi, hvid flueskimmelvallak, ca.155 cm, knabstrupper u papirer efterlyses. Han blev solgt til hestehandler Torben Andersen efterår 08 trods klausul og er muligvis på en rideskole i Sverige? Dusør.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dine øjne de skal se............... |
|
|
Sikke en rundtur og spændende anskuelse  Men du har jo også været overthere og sikkert set et og andet imens du var der  Dyrevelfærd ja det kan vi diskutere stolpe op og ned MEN at dreje focus væk fra det vi egentlig er oppe på barrikaderne over , så tænker jeg mit ...................................
MvH Jette Hansen & Rockie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis epona.tv |
|
|
kun var ude på at tjene penge, så fik de nok reklamer på deres side - som alle andre hestemedier, icl. heste-nettet  Det vil de imidlertid helst ikke, da de så ikke længere er 'et uafhængigt medie'. Har man reklamer, er man nemlig nødt til at tænke over ikke at fornærme sine annoncører.... Og så er man jo ikke længere uafhængig  --------------------- At skælde ud på budbringeren af nyheden er et gammelt trick for at dreje opmærksomheden væk fra det rigtige emne  'Don't kill the messenger' you know 
fra NinA Læs teksten i dressurfordringerne grundigt  (men spring billederne over) www.retskrivning.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Befriende |
|
|
- at der er endelig er nogle, der taler "de hellige" midt imod. Tak Brian - ikke mindst for "klippeklistre pointen" - for stort set alt kan vel bringes til at se grimt ud, når det tagesud af kontekst. Hvor ville det være rart, hvis Epona formåede at vise de gode sider af toppen af ridesporten også, i stedet for at snige sig rundt med som selvbestaltet politimand med skjult kamera!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| klippe klistre? |
|
|
-På videoen, der er lagt på youtbe, ser vi et uklippet forløb på lidt under 1 minut, hvor bemeldte herre vælger at bumpe hårdt på bidet 20 (tyve) gange. Tæl selv... Til Brians indlæg kan jeg ikke lige lade være med at kommentere hans vældigt optimistiske budgetering for Epona: At der har været små 6000 opslag på, betyder jo absolut IKKE at det er 6000 forskellige personer. Mange kigger jo flere gange, for at følge med i nye indlæg. Hvis vi siger 1000 forskellige mennesker, rammer vi nok stadig højt. Af de 1000 mennesker, er en del sikkert allerede abbonenter på Epona og en del vælger kun at kigge på linksne på Youtube. Så lad os så bare sige de får 200 nye månedabbonetner: 200 x 60 = 12.000,-. Udgifterne for at sende 2 medarbejdere til sverige 1 dag, samt det efetrfølgende redigeringsarbejde, beløber sig måske til 10.000,-. Ergo har Epona, kr. 2.000,- til at putte på kontoen. De har sgu nok også lidt faste udgifter... (Jeg har ingen personlig holdning til Epona, da jeg kun to gange har haft abbonoment, men har en fornemmelse af, der der en hel række fine artikler og videoer, af alverdens hestekyndige omkring alverdens hestereletere emner.) Brian, du får lige for din afsluttende bemærkning: "Elsk jeres heste og behandl dem som i syntes de fortjener og skab et godt eksempel."
May your belly never grumble, May your heart never ache. May your horse never stumble, May your cinch never break.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skjult kamera |
|
|
MHoejrupMoeller: Din øverste kommentar om at gå imod de såkaldte "hellige", siger da vist mere om din egen manglende viden og indsigt end alt mulig andet. Det er altid nemt at være nedladende og latterliggøre andre, der sætter en stor mængde engergi og følelser i et projekt, når man ikke selv gider sætte sig ind i hvad sagen drejer sig om.  Jeg mener Epona laver massevis af positive indslag, så udfra din nederste kommentar, kan må jeg formode at du ikke har abonnement på deres side. Med at vise de "gode" sider af top-ridesport, gør jeg ud fra du mener, at man ikke forholder sig kritisk til det viste. Den slags optagelser findes der jo rigeligt af, hvorfor skulle Epona spilde deres tid på at vise fuldstændigt det samme som alle andre viser? Det kan godt være, at der måske kunne laves et lærerigt indslag om nogle få top-ryttere der rider efter hestevenlige principper, har deres heste på fold hver dag, og som aldrig lader deres egne ambitioner gå ud over hestens velfærd. Jeg ved ikke om de findes overhovedet, men håber de gør, tror jeg da absolut Epona ville finde det interessant at lave et indslag om dem. Det var ihvertfald et indslag jeg gerne ville se. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| NinA...... |
|
|
Lige præcis... Man kan altid gå i struben på budbringeren. Man kan altid vende og dreje ting så fokus fjernes.. Egentlig også skide smart... For så kunne det jo være at ingen gjore noget ved problemet...
When you are talking behind my back, you are at the same time in the best position to kiss my ass ) Rather a fuck, than a fake
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hoejstrupmøller |
|
|
også lige en lille kommentar  Det er egentlig ret nedladende at tro at vi alle sidder her og er hellige. Kunne det overvejes at en stor del af os "hellige" rent faktisk VED hvad der foregår både bag kulisserne i træningen og inden klasserne ved stævnerne. Tror næppe at ret mange af os western "hellige" som udtaler os, gør det udelukkende pga eponas klip. De ( eller for min del, et par af dem ) understreger bare det at vi er nogle som er kede af den udvikling der er i visse dele af westernridningen ( uanset diciplin ), nu er det så bare reiningen det handler om her. Og det er for mig lige så ærgerligt som da det var kvægdiciplinerne det gik ud over, for det er nemlig mine 2 foretrukne områder. Så derfor ser man gerne at alle gør en indsats for at undgå den slags grimme metoder..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Udtalelser? |
|
|
...Epona er jo ikke de første der har gjort opmærksom på de problemer, vi ser i opvarmningen. Der har været en hel del tråde, blandt andet her på Western-debatten. Jeg fandt lige denne: www.heste-nettet.dk/forum/13/83515/ 83437/ Her tillader jeg mig så lige at kopiere et af mine egne indlæg, der er dateret 21.08.2010, under overskriften uacceptabel ridning: Hvad er det lige?
-Det kan jo varieres i det uendelige. Og gradueringen er mangfoldig.
Nu er roll-kur jo blevet forbudt i opvarmningen på dressurbanerne. Det er hvor hestens hoved momentvis, via bidet, trækkes helt ind på halsen, så underlæben rør underhalsen. -Nu går en drussurhest jo med en noget højere hovedholdning end en westernhest. -I samme åndedrag at man forbyder rollkur, TILLADER man så LDR. LDR = Low Deep and Round. Nu er det faktisk tilladt at trække hestens hoved ind på bringen af den, blot hovedet er lavere stillet.
Men netop denne hovedholdning, er det ikke den der skumles en del over på int. plan i western-regi? Hvor hesten i træningen, trækkes bag lod, med ørerne nede mellem skuldrene???
...Ja, sådan er der så mange paradokser.
Sofie: Hvis du ser uacceptabel ridning, behøver det jo ikke at være noget der foregår et kort sekund. Det er faktisk sjældent uacceptabel ridning. Men et uheldigt moment.
For mig er uacceptabel ridning på opvarmningen: Heste der vold-spinnes, hundredevis af gange, i højt tempo (set en del gange) Heste der grov-bakkes på sporene med hovedet mellem forbenene, i højt tempo, mange gange og i lange stræk.(Set lige så mange gange.) Heste der fences (square-stoppes vinkelret på væggen) fra højere tempo, end hesten fysisk og mentalt kan kapere. (Dette ses de senere år rigtig ofte.) Heste der vedholdent rides så lavt og så meget bag lod, at det eneste de kan se er indersiden af deres forknæ.
Alle disse "øvelser" er normalt skue før en reiningklasse. Spørg man udøverne, handler det ofte om at "disciplinere" hesten, der tværer på deres ridning (evt. slår fra) og derfor "lige bliver nødt til at blive sat på plads, for ellers bliver den nok show-smart". Udtales ofte af ryttere, der mener at fuldt check på det med heste og ridning.
Nå, og hvorfor bliver den mon så det????????????????????????????
Så er der den mere amatør-agtige rytter, der rider mindre godt og har medtaget en hest der er mindre godt forberedt på strabadserne: Her ser man en en stresset, forvirret hest, med en stresset forvirret rytter. Hesten karter rundt og er ikke under rytterens kontrol. Rytteren har set "de dygtige", disciplinere deres heste og prøver at kopiere øvelserne, dog uden den sikkerhed i ridningen. Så bliver det ofte noget med en hest der slår op med hovedet med åben mund, små-stejler osv. Den bliver trukket rundt i små cirkler, bakket osv., mens den til stadighed bliver mere og mere forvirret, usikker og ulykkelig. Showsmart???
Hvis man er på opvarmningen fra tidligt til sent, kan man være (u)heldig at se se heste, der "varmes op", eller trænes eller hvad ved jeg, 3 - 4 gange den samme dag. De rides i galop på cirkel i lav stam samling i timevis, for at blive showet i et par klasser hen mod aften. Nogen gange, hvis det ikke er gået så godt, kan man se den samme hest blive redet igen, ud på de små timer, stadig hårdt.
Hele dette fremstillede scenarie, foregpår stort set til alle større shows. Det må jo så være den form for opvarmning der regulært accepteres, fra sportens side.
-Og ud fra denne vished, kan det jo ikke nytte at henvende sig til en show-manager, da det øjensynlig er sådan man træner og opvarmer til shows (...og måske hjemme, hvem ved?)
-Men man får heller ikke noget ud af at henvende sig direkte til rytteren...
((...Med mindre man går lidt mere drastisk til værks og vipper idioten af hesten og brækker begge hans arme...))
Det lange seje træk, tror ligger i, at få folk til at (re)vurdere deres heste og deres egen ridning.
Det sker ikke over-night.
Da jeg begyndte at ride western, gjorde jeg det ud fra samme grundholdning som mange gør det idag: Bedre og mere forstående omgang med hesten. Vi læste Tom og Bill Dorrance. Og sagde aha og javeeel, hvor stort, hvor svært, hvor nemt.
Hvem læser Tom og Bill idag? -Formodentlig har en stor del af de moderne show-ryttere aldrig hørt om dem, eller har glemt deres barnelærdom.
Det er som om, at den moderne western-show-rytter, kommer et helt andet sted fra.
Opfordringen kunne lyde, at måske skulle vi alle sammen lige tænke over, hvordan det er vi træner vores heste og udfra hvilke grund-principper og med hvilke formål og hvad er det lige vi vil opnå?
-Det er da sjovt at ta' blå sløjfer, trofæer osv. Men er det særlig sjovt, hvis man dagligt skal skændes med sin hest?
Undskyld dette lange indlæg og tak til Sofie, for at have sat tanker igang.
PS: "show-smart", det er altså et ord der i den grad skaber dissonans i mine øre-gange, når det bruges af en horsemanship-bevidst westernrytter. Det ord kommer altså fra en anden planet og burde aldrig findes som begreb i western-verdnen. Hvis hesten slår fra i forhold til at showe, er det i min verden, RYTTEREN der er blevet for show-smart...
May your belly never grumble, May your heart never ache. May your horse never stumble, May your cinch never break.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til MHoejrupMoeller |
|
|
MHoejrupMoeller: "Hvor ville det være rart, hvis Epona formåede at vise de gode sider af toppen af ridesporten også, i stedet for at snige sig rundt med som selvbestaltet politimand med skjult kamera!" Hvor ville det have været rart, hvis der var noget, der var gennemgående pænt at vise fra toppen, Epona har flere gange efterlyst det og ingen og intet viser sig. Hvorfor beskylder du Epona for at filme med skjult kamera?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prøver lige lidt mere præcist |
SenorSmartPeppy |
31-05-2011 17:06 |
|
Mine pointer er åbenbart gået hen over hovedet på en del i dette forum. Jeg skal prøve at være lidt mere præcis. OG FOR NU INGEN SKAL VÆRE I TVIVL, MIN PERSONLIGE GRÆNSE ER OVERSKREDET I DE VISTE KLIP. 1. Jeg bryder mig ikke om EPONAs metoder fordi : De mennesker som ligger og varmer op til det FEI stævne i sverige er under konstant overvågning af oficials udpeget af FEI. Det vil sige at de rider efter de af FEI godkendte regler. Hvis man ønsker at ændre de regler bør man vel gå direkte til den lovgivende magt.Og ikke hænge enkekt personer ud. Det er lige præcis her det i mine øjne bliver til en penge maskine. 2. Hvor er det at hesten hæver sig over de dyr vi mennesker i almindelighed bruger efter forgodt befindende. Hvem er jeg til at fordømme en anden rytter når jeg gladeligt sænker tænderne i et stykke oksekød, velvidende at koen i bedste fald fik 2 timer med sin kalv, bacon velvidende at soen har stået bundet hele sit liv og ageret fødemaskine, aldrig har rodet i jorden som dens natur byder den. Æget velvidende at 90% af alle høns er under døgn belysning for at optimere antallet af lagte æg. 3. Har vi som menneske indelt dyr i værdige og ikke værdige individer. 4. Er det dig/jer/mig der skal sættes til dommer over hvad passende dyre etik er. Er det okay at gå over til bonden ved siden af, og lukke alle hans grise ud i naturen fordi jeg ikke bryder mig om reglerne for svinehold. Velvidende at manden går konkurs. ? Brian Kronborg 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Brian Kronborg |
Roselina ♣C♣ |
31-05-2011 17:39 |
|
..."EPONA TV er jo geniale, de smutter en tur til Sverige til VM i reining, filmer opvarmningen smutter hjem klipper og klistre lidt, ligger en appetit vækker ud på hestenettet, som de godt ved vil få hovedparten af os heste elskere op af stolen"... Det er mig, der har oprettet tråden herinde på Westernforumet og også den på Opslag og Billeder - og det er ikke for at vække nogens appetit, videoerne giver mig kvalme. Problemet med hårdhændet ridning forkommer i dressur og spring og altså også i reining. Og jeg synes det er godt der kommer fokus på det, specielt når det belønnes med verdensmesterskabstitlen efterfølgende. Derfor oprettede jeg indlæggene. Ude i den virkelige verden har jeg set et par opvisninger med westernheste (du var med til den ene), hvilket var ok, men ikke så let og fint som jeg havde forventet. Jeg har overværet et par clinics med to forskellige trænere - den ene var fintfølende og fornuftig, den anden ville jeg aldrig lade komme i nærheden af mine heste, og hun burde ikke arbejde med dyr. Jeg har set nogle enkelte undervisningstimer med dig som underviser, det var ikke noget der fik mig til at ønske at ride western, men heller ikke værre end så meget andet (dressur eller spring undervisning). Generelt er mit indtryk, at der også i denne del af hesteverdnen er alt for meget fokus på tøjlen. Det jeg har set i virkeligheden er dog uden sammenligning, med det Epona har filmet , som jeg mener er under al kritik... Det allerværste ved det er, at FEI siger god for det der foregår på videoerne . www.youtube.com/watch?v=en_90D5TOKA www.youtube.com/watch?v=bOqhYC_WMGY Brian, nu skriver du os hesteelskere , hvordan forholder du dig så til det videoerne viser? Nu er du jo westerntræner, så det kunne være ret interessant at læse din ærlige mening, frem for at du blot skyder på Epona ...
De venligste hilsner Louise ***** If the rider cannot make the horse stretch its neck and back, then they have no chance of keeping the horse from coming behind the bit and evading their influence. Müseler
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Brian.... |
|
|
OG FOR NU INGEN SKAL VÆRE I TVIVL, MIN PERSONLIGE GRÆNSE ER OVERSKREDET I DE VISTE KLIP.  Glædeligt at læse, så er det da ikke kun os hellige som har set forkert....eller noget , smiler Dine anskuelser er rimelige og jeg har ikke svaret, men tænker bare som så, at fordi bonden måake har sine kalve på tremmer og vi gladeligt sætter tænderne i kødet dejligt uvidende om netop min bøf´s veldfærd, skal vi så lade være med at gøre os til dommere over så grelle metoder som i de klip ? Jeg mener at vi må reagere når vi erfarer og ser med egne øjne. Ikke på rygter eller lign, men erfaring og egne opdagelser. Der må også være nogle som checker forholdene for slagtedyr...det er der jo. Men ja, vi spiser svin og ko med stor nydelse, sikkert fordi disse dyr er et led i vi menneskers fødekæde... Men derfor skal man jo ikke skamride sine heste . Nej vi skal da ikke lukke bondens svin ud....vi hiver jo heller ikke rytteren af hesten og tæppebanker ham når vi ser ting som på de viste klip... der har vi vel alligevel vores indbyggede fornuft/hæmninger/respekt...hvad man nu vælger at kalde det... (selvom man i sit stille sind nok kunne få lyst til at trække lidt i fyrens ene bukseben så han faldt lidt af )))
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Roseline |
SenorSmartPeppy |
31-05-2011 17:53 |
|
Hvis du nu læste det forrige indlæg, vil du kunne se, at Brians grænse helt sikkert er overskredet i de viste videoklip... Mvh Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Velkendte retoriske kneb |
|
|
Det der med, at sætte en ny dagsorden, er vel et velkendt retorisk kneb, når man ikke bryder sig om at diskutere det emne, der er bragt frem. Og den med at skyde budbringeren, synes jeg, jeg genkender fra timerne i oldtidshistorie. Så er der også den med, at når nu køerne lider, så må hestene vel også - eller var det ikke helt sådan det blev formuleret? Jeg kan tilslutte mig Roselina C's ønske om at høre, hvad du, Brian Kronborg, synes om den træning, der vises på videoerne fra opvarmningen ved reining-stævnet. Hvilke dele af den træning, der vises, falder indenfor din personlige "etik og moral" og hvorfor? (Det er helt ok, hvis du alene forholder dig til de klip, som ligger tilgængeligt på You-tube. Jeg ville heller ikke selv støtte et medie, som jeg ikke brød mig om.)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Charlotte og Brian |
Roselina ♣C♣ |
31-05-2011 18:48 |
|
Jeg havde kun læst det øverste indlæg fra Brian inden jeg postede mit indlæg - og deraf frem gik hans holdning ikke. Brian skriver: ..."Det vil sige at de rider efter de af FEI godkendte regler. Hvis man ønsker at ændre de regler bør man vel gå direkte til den lovgivende magt"... det gør Epona jo også, men de er vel nødt til at have noget materiale at fremvise. Den første reaktion fra FEI siger jo alt om, at man ikke kommer nogle vejne ved blot at sende dem optagelserne og gøre opmærksom på den grove ridning... epona.tv/dk/nyheder/vis/artikel/fei- ikke-aggressivt/ ?tx_ttnews[backPid]=28...62b781bff4 ..det er først når det får så meget medieomtale, og når så mange folk ytre deres mishag, at de overhovedet begynder at overveje, at der kan være noget galt - og så ændrer man da bare forklaring et par dage efter ... epona.tv/dk/nyheder/vis/artikel/fei- aendrer-historie/ ?tx_ttnews[backPid]=28...c78a66635a Hvis Epona ikke havde filmet, hvis de ikke havde lagt en "appetitvækker" ud på Youtube, så havde FEI ikke taget den mindste notits af hændelserne, og så ville der være endnu længere vej til at stoppe den form for ridning, som nu kan få en westerntræner herhjemme til at skrive "OG FOR NU INGEN SKAL VÆRE I TVIVL, MIN PERSONLIGE GRÆNSE ER OVERSKREDET I DE VISTE KLIP"... 
De venligste hilsner Louise ***** If the rider cannot make the horse stretch its neck and back, then they have no chance of keeping the horse from coming behind the bit and evading their influence. Müseler
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hold da fest |
SenorSmartPeppy |
31-05-2011 19:32 |
|
Fy for en mudderkage, jeg ønskede at bringe dyrevelfærds snakken i et breddere perspektiv og satte spørgsmål ved Eponas markedsføring. Dette har ikke ændret sig... Har ikke tid til at lege mere, skal jo passe vores heste. Tak til dem der har forholdt sig konstruktivt til trådens oprindelige tanke. Resten: Det er som en finger der peger på månen, vælger du kun at se fingeren, går du glip af hele himlens skønhed.. Og husk nu at kramme jeres hest, og vær et godt eksempel. Med venlig hilsen Brian Kronborg 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Syndsbekendelse |
|
|
"Love the Sinner, hate the Sin" Eller er det "Love the Sin, hate the Sinner" Nånej - Epona er ikke den rigtige synder i det hér. Det er rytterne. Uden sådan ridning er der ingen kød på knoglen for journalister af den ene, eller den anden art, at gå til. Og nu hvor vi snakker om klippeklistre, kan jeg da også godt huske, at Ridehesten lavede en artikel, hvor kun de allerpæneste billeder af en rædselsekvipage blev fremvist.  Et kamera lyver ikke. Men det kan øjet bag det.
Citat slut Bianca
"Do not mistake a goats beard for a fine stallions tail." Irish saying
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| usmageligt |
|
|
1.NOGEN SKAL JO STÅ FOR SKUD FOR DE TING MAN GERNE VIL HAVE ÆNDRET OM DET SÅ ER EN RYTTER DER ER HÅRD VED SIN HEST ELLER KANDMANDEN HVIS GRISE HAR LIGGESÅR, SÅDAN ER DET! 2. HVEM DER HAR HÆVET HESTEN OVER ANDRE DYR??? DET HAR VI FANDME!!! OS DER KAN KALDE OS HESTE ELSKERE!!!! OG HVORDAN KAN MAN SIGE AT FORDI ANDRE DYR BEHANDLES SKIDT, SÅ SKAL VI SÅ ACCEPTERE AT HESTE BEHANDLES SKIDT??? HVAD ER DET FOR EN BESYNDERLIG HOLDING AT HAVE??? 3. HVEM SKAL VÆRE DOMMERE??? DET SKAL VI --- HVEM ELLERS??? JEG HAR EN MENING OM HVORDAN MAN BEHANDLER ALLE DYR OG HOLDER DERFOR SELV HØNS SÅ JEG IKKE SKAL KØBE BURHØNSE ÆG JEG SPISER KUN KØD FRA FRILANDS GRIS OG JEG TRØSTER MIG MED AT MALKEKVÆG FÅR DET BEDRE OG BEDRE FORDI KØER DER TRIVES GIVER MERE MÆLK OG BRIAN HVAD SKAL IDE MED AT LUKKE GRISE UD FORDI DE FÅR LIGGE SÅR GØRE GODT FOR???? (hvor chokerende snævertsynet) VI, DER GERNE SÅ TINGENE ÆNDRET FORSØGER BLOT AT APPELERE TIL SUND FORNUFT OG SAMVITTIGHED!!! OG JEG MENER MAN SKAL BEHANDLE SIN HEST ORDENTLIGT!!! OG AT VI SKAL UDSTIKKE REGLER FOR HVAD ORDENTLIGT ER! OG DISSE HOLDNIGER MÅ JO SÅ UDSPRINGE FRA FLERTALLETS MENING KOMBINERET MED VIDENSKABLIGE UNDERSØGELSER FOR HVAD DER ER GOD OG SUND TRÆNING AF HESTEN. OG BARE FORDI REGLERNE ER SOM DE ER LIGE NU SÅ ER DET JO IKKE DET SAMME SOM AT DE SKAL BLIVE VED MED AT VÆRE SÅDAN? HVIS DER ER TVIVL OM HVAD DER ER SUND OG GOD TRÆNING, SÅ MÅ VI JO FORLANGE VIDENSKABELIGE UNDERSØGELSER OMKRING DETTE!!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øhhh, jeg forstår godt.... |
|
|
hvis Brian og frue trækker sig fra debatten, og har mere fornuftige ting at tage sig til  Hvis man skriver eet indlæg, og der er 100 personer som læser det, så er der 100 forskellige indfald til det læste. Hvis man bliver mødt af 100 øjne som vil finde det negative, så er der bare ikke basis for debat (Jeg ved godt at der er gode svar og reflektioner i tråden) Lige siden jeg har været lille har jeg hadet " diskusioner" (staveplade), det står for mig som om at det udelukkende består i at overbevise den anden part om at man har ret, og det bibringer ingen udvikling Sådan har det været siden tidernes morgen og vil nok aldrig ændre sig. Jeg er heller ikke helt enig med Brian omkring Eponas bevæggrunde, men det er ikke så vigtigt for mig at debattere det, i forhold til at reflektere over min orangutang support måske skulle ændres til køb af økologisk kød!  Det er giga kompliceret at begå sig miljø/dyre etisk "korrekt", og det er supernemt at fordømme qua et tastatur. Derfor er det efter min mening vedr. Bøkebjerg optagelserne at se VÆK fra rytteren, og se det som en langt større helhed.......jeg har lagt mærke til at mange af You Tube kommentarene indeholder ordet: Horse industry Kan det tænkes at Craig også er et offer for et ekstemt pres??  Her vil de fleste nok tænke at det ikke retfærdiggører ridningen, ENIG!! Men hvordan mennesker reagerer på stress og pres er en videnskab for sig, og jeg tror at vi kan presses til at gør langt grummere ting end vi forestiller os  Håber at I kan finde hoved og hale i det  Ps. Jeg holder fast ved min support til Nody (orangutang)  Pss. Jeg synes at du er en klaphat, Klemme  Ved at skrive med STORE bogstaver virker det som om at du råber og det er ubehageligt for øjet at læse, det er ikke acceptabel netadfærd og må betegnes som "abuse" af mine øjne! Jeg kan ikke tale for andre. Dit indlæg indeholder nogle reflektioner, som jeg gerne vil kommentere........men først må du skrive det om , med små bogstaver 
Bedste ønsker Fra Lone RIP Rødtop
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Klippe klistre |
Roselina ♣C♣ |
06-06-2011 12:05 |
|
..."There's just no fooling some people. It's true that we came home from Bökeberg Gård with two and a half tapes of footage (that's two and a half hours) and that the footage we have published so far amounts to only about 25 minutes of ham-fisted jerking on curb reins. There is potentially two whole hours and five minutes of pure sunshine and lollipops which we have deviously contrived to conceal. This means we might be bad people and you should never give us money. But it doesn't change the fact that what you see in the footage we have published, did actually happen to real horses. If you're a member of an equestrian federation under the FEI, it even happened in your name"... Resten kan læses her epona.tv/uk/news/show/artikel/ editorial-reining-scandal/ ?tx_ttnews[backPid]=38...d7d132a878
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| hvorfor ender det altid med mudder ?? |
|
|
jeg kender Brian og Charlotte og når jeg læser hans indlæg kan jeg i mit hoved se hans memik og kropssprog og høre hans stemme, hvilket gør at jeg "lige som et par stykker andre" læser hans indlæg med positive øjne, Det gør jeg fordi jeg kender Brian og hans måde og sige tingene på. Brian prøver på INGEN MÅDE at billige de metoder der bliver brugt i de omtalte video-klip. Folk der kender Brian og hans træningsmetoder ved også godt at hvis nogen af hans "elever" red deres hest sådan så ville han ikke nøjes med at tænke på at rive rytteren af han ville gøre det. jeg har flere gange set og hørt Brian tale med STORE bogstaver til deltagerne på hans clinic (ink. mig selv ) hvis rytteren har opført sig dumt over for hesten. og her taler vi altså om ting der ligger LAAANGT !! fra det man ser på videoklippene. Nå men sådan en tråd er bl.a. med til at jeg er færdig med at skrive indlæg her på HN.  men husk at det skrevende ord bliver fortolket meget forskelligt ..  Og til Brian; jeg håber at pengekassen snart tillader at pony og jeg kan får noget undervisning og Cheelootte og jeg kan spille noget kort. kh "Lone"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Betina |
|
|
.. Jeg ved ikke hvem af os du refererer til, men vil da lige tilføje at jeg ikke læser Brians indlæg med negative briller, og jeg opfatter det da positivt at Brian tager afstand fra den slags ridning på de klip... Derudover vil jeg ikke forholde mig til de andre svar eller stillede spørgsmål til brian. Hilsen Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til Lone |
|
|
Hej Lone jeg sidder lige og tænker at du måske tror at jeg peger på dig fordi jeg underskriver mig som "Lone" men det har intet med dig og gøre det er fordi at de (godt folket fra Nord Jylland og Fyn) kalder mig for Lone. Et kælenavn jeg fik på en clinic fordi jeg altid roder rundt i navne og kommer til at kalde folk for Dennis,Steffen eller Stine efter mine børn.. så det har ikke noget med dig og gøre, bare så der ikke er nogen misforståelser  mvh Bettina Alias "Lone"  
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej nej |
|
|
..jeg lagde godt mærke til det Bettina, men det var nu bare for ikke at blive sat i en boks af "mudderkastere" som det nævnes at det er )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|