Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

At gribe ind ved "grotesk" ridning?
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 13:33

Hvordan forholder det sig til western shows, hvis man ser usympatisk/hård ridning?

Vender man bare det blinde øje til?

Er der nogen man kan melde det til, og GØR man det?

Passer man bare sit, og håber at andre så bare passer deres eget?

Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 14:04

Man råber!

Har selv så sent som til landsfinalerne i spring brokket mig SÅ højlydt over en rytter, at de små "ansvarlige", som ellers bare stod og gloede, stoppede ham.

Man skal altid sige sin mening, men hvis det er svært at stoppe rytteren og sige det (kan jeg selv have meget svært ved) så kan man gå til dem der styre showet.

Er ret sikker på at ingen acceptere vold mod hesten, grov brug af spore osv. Det høre sig ikke til!

Jeg er af den holdning, at lade stå til er at acceptere!

Anne

PG Allways My Choice

RIP Røde. Vil altid huske dig!
0
0
Svar på denne tråd

jeg ved hvordan det fungere
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 14:07

til dressur og spring stævner...

men var usikker på det mht westernshows...

har nemlig for nylig været til et show, og jeg ærgrer mig virkelig(og skammer mig) over jeg ikke gjorde noget...

Men på den anden side forstod jeg heller ikke at ingen af de andre ryttere sagde/gjorde noget....

0
0
Svar på denne tråd

Jeg oplever
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 14:57

Jeg oplever at folk tit sammenligner western ridning med rodeo. og derfor sammenligner det med mishandling af hesten.

nu virker det som om du ved noget om ridning, så det er ikke tilfældet,

hvad er det der gør du mener rytteren var hård ved hesten?

0
0
Svar på denne tråd

showmanageren
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 16:33

er den øverst ansvarlige ved et show.

Hvis man observere at nogen behandler sin hest groft uforsvarligt, bør man henvende sig til showmanageren, som så kan handle på henvendelsen.

Ved visse shows, er der observatører på opvarmningsbanen, som kan gribe ind, hvis der rides/håndteres for groft. Hvis en sådan er tilstede, henvender man sig selvfølgelig til ham/hende.

M Andersen: Det ses deværre ind imellem, at folk til westernshows rider hårdt og groft i opvarmningen. Det er slet ikke samligneligt med rodeo.

May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd

proceduren....
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 17:41

Som en anden også skriver, så er showmanageren den højeste instans ved showet, så det er den person der skal rettes henvendelse til og også den person der i sidste ende skal vurdere om der er tale om mishandling eller anden grund for påtale.

Men rent menneskeligt, så synes jeg da at man lige skal tage en snak med rytteren selv om det inden man går til "de højere herrer" - måske er der en grund til rytterens handling, måske var det en fejl eller måske noget helt tredie. Det kan også være at rytteren så bliver opmærksom på det og derefter rider pænt og så har du jo opnået det du egentlig ville.

Måden du her håndterer det på synes jeg er under al kritik. Ved godt at du kun spørger på nuværende tidspunkt og ikke har nævnt noget om den specifikke situationen, men nogle af dem som var med eller rytteren selv kan måske genkende det her eller ved det er dem der snakkes om og DET er ubehageligt.

Det er ikke mange år siden at en skrev et indlæg her på HN om en rytters ubehagelige behandling af sin hest under stævnet og at den rytter skulle diskes osv. Det viste sig at være min hest og mig der var tale om, men historien her på HN var kun en halv historie og ikke med alle korrekte oplysninger. Det blev meget personligt og jeg droppede helt HN i en længere periode pga det.

Personen dengang havde ikke engang gidet gå hen til mig personligt og udbedt sig en forklaring, men blot smidt den halve sandhed på nettet til stor forargelse.

Venlig hilsen
-miki-

Nu uden Bob og Fjodor -Et makkerpar der bar mig gennem mange år af mit liv. RIP begge to. Savnet er stort.

0
0
Svar på denne tråd

PrettyFancy
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 22:07

What....? Hvem ialverden skal dog kunne vide hvilket show jeg var til, hvilken dato, eller hvilken rytter jeg omtaler?

Nu tror jeg lige du skal trække vejret

Alle jer andre, jeg må jo på ingen måde nævne situationen, eller hvad der blev gjort, da der så HELT SIKKERT er nogen der vil føle sig ubegrundet trådt over tæerne

0
0
Svar på denne tråd

ved du hvad
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 22:14

du skal ikke tage det så tungt, dit indlæg er ikke under alt kritik, jeg ser det mere som et åbent ?, synes ikke om at man skal henvende sig direkte til rytteren, men om man henvender sig til showmanageren, der kan du få hjælp.

Pia

Professionel Choice til priser i bund!

Er du til OSWSA, så er vi skandinaviens billigste

kig ind www.noas-shop.dk

0
0
Svar på denne tråd

NoasArk
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 22:21

Tusind tak... Mente bestemt også at jeg skrev tråden som åben, og uden nogen form for information, nogen kunne bruge overhoved.

Showmanageren, javel ja, det vil jeg huske hvis jeg skulle komme ud for det igen, hvilket jeg virkelig ikke håber...

Jeg takker HN for deres svar...

0
0
Svar på denne tråd

sofiemb....
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 23:24

Det var da utroligt. Jeg svarer på din tråd og så får man retur at man skal slappe af og trække vejret.

Skrev i en helt sober tone og fortalte blot min mening.

Mon ikke du skal lade være med at fare sådan op over et simpelt indlæg? Ellers kan det jo være man ikke svarer i fremtiden.

Venlig hilsen
-miki-

Nu uden Bob og Fjodor -Et makkerpar der bar mig gennem mange år af mit liv. RIP begge to. Savnet er stort.

0
0
Svar på denne tråd

PrettyFancy
Forfatter: 
Dato:  19-08-2010 23:30

Skrev du skulle trække vejret. Lad være med at læse ting der ikke står der.

Ja, når du næsten beskylder mig for at hænge folk ud.

nogle af dem som var med eller rytteren selv kan måske genkende det her eller ved det er dem der snakkes om og DET er ubehageligt.

Jeg skriver og spørg hvad man gør....

Så lad venligst være emd at fylde indhold i min tråd, som jeg ikke selv har fyldt i den. Mener jeg at hele indholdet skal være her, skal jeg nok lægge det ind.

Men hvad om du ventede med at belære om hvordan jeg tackler tingene under al kritik, førend jeg rent faktisk har gjort det.

0
0
Svar på denne tråd

myndigheder kan gøre noget...
Forfatter: 
Dato:  20-08-2010 10:01

det kan du ikke...

Jeg er af den opfattelse at rytteren vender øjne af dig, og tænker "luk røven"

Men ved myndighederne, bliver der ligefrem tænkt over det, og handlet derefter...

Jeg mener desværre blot at man selv skal være klar til at ændre sin adfærd, for ingen udefrakommende fik mig til at holde op, det var mig selv som ændredede holdning og stoppede den indstilling til heste, for jeg havde tit irettesat min hest, uforvarent :-(

Men nu ved jeg at hesten gør ALT for at gøre dig tilfreds...

væk med sporer, bid og hackemore...

Ikke at det er mishandling at bruge det... bare unødvendigt ;-)

Men jeg synes at det er show mangeren du skal gå til, for har selv prøvet at tale med rytterne, under 4 øjne, og fået at vide at jeg bare skulle blande mig udenom, for det var HENDES hest...

0
0
Svar på denne tråd

June....
Forfatter: 
Dato:  20-08-2010 10:20

Der er jo forskel på folk. Nogle kan sagtens tales med. Det er ikke alle der har en "luk røven" attitude. Og hvis de har, så har man jo prøvet og så kan man jo gå videre til showmanageren.

Jeg synes det er ærgerligt at vi skal have den tendens at melde hinanden frem for at kunne tale om tingene.

Venlig hilsen
-miki-

0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil vove
Forfatter: 
Dato:  20-08-2010 10:28

den påstand at folk der rider på et vist plan godt ved hvad de gør ved deres heste.

jeg har engang prøvet til et springstævne(ret højt plan) at gå til rytteren med noget der bare ikke var okay, og svaret jeg fik var bare: Det er min hest, så jeg gør hvad jeg mener er rigtigt. Desuden rider du jo slet ikke på mit plan, så jeg ved nok liiige lidt mere end dig!

0
0
Svar på denne tråd

måde at tale til hinanden på....
Forfatter: 
Dato:  20-08-2010 10:32

Oftest vil du finde at western mennesker er lidt nemmere at tale med end spring/dressur mennesker. Der er endnu ikke så meget fnidder i krogene som der er i de større sporter, da vi alle kender hinanden mere eller mindre.

Og så handler det vel også om hvilken tone man taler til folk i. Hvis nogen spørger mig, så får de da svar, men hvis de anklager mig ja så bliver jeg da gal.

Venlig hilsen
-miki-

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville nok
Forfatter: 
Dato:  20-08-2010 10:38

betakke mig, hvis jeg fik henvendelser fra publikum omkring min ridning, når jeg varmede op. På det tidspunkt, er det vigtigt at have arbejdsro. Det er nu ikke sket, men jeg har da tit oplevet at folk har henvendt sig med andre spørgsmål, "hvor gammel er den", eller "hvad bruger man den dims til, på sadlen" osv. Det er mildt sagt ret irreterende når man varmer op, at folk henvender sig.

-Så jeg mener stadig at det den eneste rigtige vej, er showmanageren, som så bør være så kvalificeret at kunne vurdere, om den anmeldte rytter, rider urelementeret. Og hvis det er tilfældet, kan han i værste fald bortvise rytteren fra showet.

0
0
Svar på denne tråd

Nu ER der
Forfatter: 
Dato:  20-08-2010 10:43

jo mennesker og faktisk en del af dem- osse i western verdenen som nærmest er helt uden for rækkevidde når det omhandler behandling af deres heste, og hav der er el ikke er ok

Jeg kender da selv til det må jeg sige - hvor det aldrig fiser ind på trods af diskvalifikationer endda inden man når på banen og det er påpeget af de høje herre

Nogle folk kan man aldrig nå igennem til - og et el andet sted sys jeg ik at det er en snak man selv skal tag - der er andre til stede som er beregnet til at skulle gøre det. Det er der en grund til.

Desuden hvorfor så udsætte sig selv for en masse sladder og grim snak et el andet sted - når netop der er folk til at tag sig af den slags på stedet?

Så kan man jo mene western mennesker er meget anderledes end andre former i ridesporten - nogle er det osse - men igen det er der osse inden for alt andet. Der er både godt og skidt alle vegne - western verdenen kan IKKE sige sig fri.

diskuterer helst kun med mig selv- så er der ingen der siger mig imod

RIP Keiko dreng 13/4 2004 - 3/6 2010

0
0
Svar på denne tråd

Jeg vile give
Forfatter: 
Dato:  20-08-2010 10:58

PrettyFancy ret i at folk i western verdenen virker meget mere imødekommende og rare(dem jeg har mødt) i forhold til spring dressur verdenen, og mere villige til at tale med folk de ikke kender.

Men umiddelbart er det ikke mit indtryk at de virker mere "påvirkelige" end dressur/spring ryttere, de ved stadig bedst selv.

Vil helt sikkert gå til showmanageren, hvis en lignende situation skulle opstå....

0
0
Svar på denne tråd

stute og sofie
Forfatter: 
Dato:  20-08-2010 20:22

Citerer Stute: 'der er andre til stede som er beregnet til at skulle gøre det.'

Ja - jeg kan kun sige at jeg er enig..

Jeg har set "den slags ridning" i flere grene af ridesporten, heldigvis ikke ofte (=sjældent), men det er sket og aldrig har jeg henvendt mig direkte til rytter, men derimod gået til stævneansvarlig, med hvad jeg har set (min side af sagen) og samtidig opgivet mit navn.

Der er altid blevet grebet ind og jeg har aldrig hørt ét ondt ord fra nogen (til gengæld flere der har rost).

Og jeg vil klart gøre det igen hvis det jeg ser overskrider mine grænser..

Til gengæld har jeg da oplevet at stå i en situation, hvor jeg ganske enkelt var i tvivl om hvad jeg skulle gøre.. I dette tilfælde var det ikke en rytter, men dennes hjælper (der ikke kunne styre hesten og lod angsten/frustrationen gå ud over denne). Dér henvendte jeg mig så personligt, ved at tilbyde min hjælp og det lykkedes os sammen at få "klaret problemet"..

Sandie & Gaia

0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  20-08-2010 21:40

Stute - U said it all!

Personligt mener jeg at det er vores pligt at påtale uacceptabel ridning - og umiddelbart ville det syntes logisk at gå direkte til kilden - den, der udfører denne/disse uacceptabæe handlinger.

MEN - jeg har flere gange oplevet at netop det kan sættes i kategori med - undskyld mig - at tale til en dør.

Er man "heldig" får man et fornærmet blik og et "Mind your own business!" tilbage - er man knap så heldig får man en længere svada.

Og dette har jeg oplevet indenfor dressur-, spring- OG westernverdenen.

Ingen bryder sig jo om negativ kritik - og slet ikke hvis de ved at der er noget om snakken.

Endda det at gå til showmanager eller evt. ringsteward har sjældent nogen virkning - de fleste nægter at reagere, hvis de ikke selv har set handlingen - hvilket jeg til fulde forstår.

For vi ved jo alle, at nogen derude (ingen specifikke, men de ER der) omtsaler deres konkurrenter negativt, blot for at stille sig selv bedre.

Jge mener, at den eneste løsning er, at der på opvarmningen kopnstant postes en hestekyndig (hvad det begreb så end dækker over), der er i stand til at vurdere hvad der er acceptabel opførsel, og hvad der ikke er. Og er man ikke i stand til at behandle sin hest fair der - så får man ikke starttilladelse!

Det løser så bare ikke det problem, at der foregår langt mere horrible ting under træningen derhjemme...hvor ingen kigger.

Den eneste måde vi kan komme det til livs på, er at tage snakken - få det ud i det åbne. Og turde vise at vi ikke vil acceptere det!

Så derfor... respekt til Trådstarter for at turde tage bladet fra munden.

You can't believe it,

You can't conceive it-
And you can't touch me,

'Cause I'm untouchable !

And I know you hate it,

And you can't take it-
You'll never break me,

'Cause I'm unbreakable!

0
0
Svar på denne tråd

Showmanageren....
Forfatter: 
Dato:  20-08-2010 23:00

er helt klart dén man skal kontakte hvis man ser noget grim ridning til et stævne, og ikke selv kontakte rytteren.

Alle ved som regel hvem Showmanageren er og har respekt for personen da vedkomne har tilladelsen til at trække startnummeret fra rytteren og derved fratage dem retten til at starte ved stævnet.

Showmanageren har så muligheden for at udpege en eller flere personer til at observere og evt handle på hans vegne....

Nu er jeg så én af disse personer som blir brugt ved disse stævner til at observere og samarbejde med showmanager om at opretholde pæn ridning.

Det er et hulens svært og utaknemmeligt job, man skal være i stand til at handle korrekt og med omtanke, ens handling kan ødelægge rigtig meget hvis ikke det blir gjort korrekt.

Man skal være i stand til at kontakte både de store internationale navne og "de almindelige dødelige" og give dem en fornuftig forklaring på hvorfor man handler som man gør....

En del af de store udenlandske navne vil netop give jer et "underligt" blik hvis i selv tager direkte kontakt og muligvis "læmpe" en skideballe til jer med besked om ikke at blande sig i deres træning....

Så derfor er min opfordring, kontakt showmanager og bed om at få en opfølgning på jeres klage....

Proud owner of the australien cattledog " Archi"

Nu med 3 AKC hyrdetitler fra USA

westernundervisning tilbydes

På min bane i Præstø eller hos dig

0
0
Svar på denne tråd

Synes bare det er svært
Forfatter: 
Dato:  20-08-2010 23:44

Kan fornemme både igennem tråden her og over PB at showmanageren faktisk ikke kan/vil gøre noget hvis der ikke er bevis for det?

Så man skal gå rundt og optage ting på sin telefon eller et kamera, før der kommer påtale? Medmindre hesten har psykiske/fysiske skader?

Ret mig gerne hvis jeg er gal på den...

Jørn Hansen: De ryttere jeg har haft henvendt mig til i dressur/spring verdenen, var danske, og de havde netop en: bUZZZ OFFF, attitude....

0
0
Svar på denne tråd

Uacceptabel ridning?
Forfatter: 
Dato:  21-08-2010 08:19

Hvad er det lige?

-Det kan jo varieres i det uendelige. Og gradueringen er mangfoldig.

Nu er roll-kur jo blevet forbudt i opvarmningen på dressurbanerne. Det er hvor hestens hoved momentvis, via bidet, trækkes helt ind på halsen, så underlæben rør underhalsen. -Nu går en drussurhest jo med en noget højere hovedholdning end en westernhest. -I samme åndedrag at man forbyder rollkur, TILLADER man så LDR. LDR = Low Deep and Round. Nu er det faktisk tilladt at trække hestens hoved ind på bringen af den, blot hovedet er lavere stillet.

Men netop denne hovedholdning, er det ikke den der skumles en del over på int. plan i western-regi? Hvor hesten i træningen, trækkes bag lod, med ørerne nede mellem skuldrene???

...Ja, sådan er der så mange paradokser.

Sofie: Hvis du ser uacceptabel ridning, behøver det jo ikke at være noget der foregår et kort sekund. Det er faktisk sjældent uacceptabel ridning. Men et uheldigt moment.

For mig er uacceptabel ridning på opvarmningen: Heste der vold-spinnes, hundredevis af gange, i højt tempo (set en del gange) Heste der grov-bakkes på sporene med hovedet mellem forbenene, i højt tempo, mange gange og i lange stræk.(Set lige så mange gange.) Heste der fences (square-stoppes vinkelret på væggen) fra højere tempo, end hesten fysisk og mentalt kan kapere. (Dette ses de senere år rigtig ofte.) Heste der vedholdent rides så lavt og så meget bag lod, at det eneste de kan se er indersiden af deres forknæ.

Alle disse "øvelser" er normalt skue før en reiningklasse. Spørg man udøverne, handler det ofte om at "disciplinere" hesten, der tværer på deres ridning (evt. slår fra) og derfor "lige bliver nødt til at blive sat på plads, for ellers bliver den nok show-smart". Udtales ofte af ryttere, der mener at fuldt check på det med heste og ridning.

Nå, og hvorfor bliver den mon så det????????????????????????????

Så er der den mere amatør-agtige rytter, der rider mindre godt og har medtaget en hest der er mindre godt forberedt på strabadserne: Her ser man en en stresset, forvirret hest, med en stresset forvirret rytter. Hesten karter rundt og er ikke under rytterens kontrol. Rytteren har set "de dygtige", disciplinere deres heste og prøver at kopiere øvelserne, dog uden den sikkerhed i ridningen. Så bliver det ofte noget med en hest der slår op med hovedet med åben mund, små-stejler osv. Den bliver trukket rundt i små cirkler, bakket osv., mens den til stadighed bliver mere og mere forvirret, usikker og ulykkelig. Showsmart???

Hvis man er på opvarmningen fra tidligt til sent, kan man være (u)heldig at se se heste, der "varmes op", eller trænes eller hvad ved jeg, 3 - 4 gange den samme dag. De rides i galop på cirkel i lav stam samling i timevis, for at blive showet i et par klasser hen mod aften. Nogen gange, hvis det ikke er gået så godt, kan man se den samme hest blive redet igen, ud på de små timer, stadig hårdt.

Hele dette fremstillede scenarie, foregpår stort set til alle større shows. Det må jo så være den form for opvarmning der regulært accepteres, fra sportens side.

-Og ud fra denne vished, kan det jo ikke nytte at henvende sig til en show-manager, da det øjensynlig er sådan man træner og opvarmer til shows (...og måske hjemme, hvem ved?)

-Men man får heller ikke noget ud af at henvende sig direkte til rytteren...

((...Med mindre man går lidt mere drastisk til værks og vipper idioten af hesten og brækker begge hans arme...))

Det lange seje træk, tror ligger i, at få folk til at (re)vurdere deres heste og deres egen ridning.

Det sker ikke over-night.

Da jeg begyndte at ride western, gjorde jeg det ud fra samme grundholdning som mange gør det idag: Bedre og mere forstående omgang med hesten. Vi læste Tom og Bill Dorrance. Og sagde aha og javeeel, hvor stort, hvor svært, hvor nemt.

Hvem læser Tom og Bill idag? -Formodentlig har en stor del af de moderne show-ryttere aldrig hørt om dem, eller har glemt deres barnelærdom.

Det er som om, at den moderne western-show-rytter, kommer et helt andet sted fra.

Opfordringen kunne lyde, at måske skulle vi alle sammen lige tænke over, hvordan det er vi træner vores heste og udfra hvilke grund-principper og med hvilke formål og hvad er det lige vi vil opnå?

-Det er da sjovt at ta' blå sløjfer, trofæer osv. Men er det særlig sjovt, hvis man dagligt skal skændes med sin hest?

Undskyld dette lange indlæg og tak til Sofie, for at have sat tanker igang.

PS: "show-smart", det er altså et ord der i den grad skaber dissonans i mine øre-gange, når det bruges af en horsemanship-bevidst westernrytter. Det ord kommer altså fra en anden planet og burde aldrig findes som begreb i western-verdnen. Hvis hesten slår fra i forhold til at showe, er det i min verden, RYTTEREN der er blevet for show-smart...

0
0
Svar på denne tråd

Altng er relativt....
Forfatter: 
Dato:  21-08-2010 12:23

Men jeg vil bestemt ikke mene det var et "uheldigt moment", rytteren gjorde bevidst det her ved hesten, nej det stod ikke på i 10-20 min, men nok til at hvis rytteren havde set sin hest i øjnene, ville han ha set det samme bebrejdende udtryk som jeg så.

Jeg synes det er tragisk at penge, berømmelse, sløjfer og point kan gå forud for velbefindet af ens hest

0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  21-08-2010 19:09

Undskylder på forhånd for et meget langt indlæg!

jettenimand - det er "sjovt" at du netop spørger hvad uacceptabel ridning er - for jeg tror næppe at der er bred enighed om dette.

Jeg er dog rørende enig i alle de ting (handlinger) du lister - samt en del andre;

Tillader mig lige at kopiere :)

For mig er uacceptabel ridning:

"Heste der vold-spinnes, hundredevis af gange, i højt tempo (set en del gange)

Heste der grov-bakkes på sporene med hovedet mellem forbenene, i højt tempo, mange gange og i lange stræk.(Set lige så mange gange.)

Heste der fences (square-stoppes vinkelret på væggen) fra højere tempo, end hesten fysisk og mentalt kan kapere. (Dette ses de senere år rigtig ofte.)

Heste der vedholdent rides så lavt og så meget bag lod, at det eneste de kan se er indersiden af deres forknæ.

Så er der den mere amatør-agtige rytter, der rider mindre godt og har medtaget en hest der er mindre godt forberedt på strabadserne: Her ser man en en stresset, forvirret hest, med en stresset forvirret rytter. Hesten karter rundt og er ikke under rytterens kontrol. Rytteren har set "de dygtige", disciplinere deres heste og prøver at kopiere øvelserne, dog uden den sikkerhed i ridningen. Så bliver det ofte noget med en hest der slår op med hovedet med åben mund, små-stejler osv. Den bliver trukket rundt i små cirkler, bakket osv., mens den til stadighed bliver mere og mere forvirret, usikker og ulykkelig. Showsmart???

Netop dette begreb har jeg mange gange oplevet ryttere bruge når de skulle forsøge at forsvare deres handlinger...

Som jeg ser det, handler det om at "tage røven på hesten" når den mindst venter det - for ellers kunne man jo risike at den blev... showsmart.

Derudover har jeg oplevet følgende - som jeg anser som uacceptabelt:

- at tage tøjlen i én hånd og enderne i den anden, for derefter at slå hesten gentagne gange foran og bagved sadlen med disse

- at træne cutting på ponyer, føl og alt for ungt kvæg

- at have så hårdt tøjleføring, at hesten bløder fra munden under og efter træning

- tydelige mærker efter sporer

- træning af roping på levende dyr - og endda uden breakaway

- flere timers tæsk for at få hesten i trailer

- spinne på en måde, så hesten med vilje træder sig selv over kronranden - åbenbart for at gøre den mere opmærksom på sine ben

- bevidst at ride kvæg ned

- bevidst at lade sin hest bide kvæget - og med bide mener jeg BIDE, ikke "blot" et mindre nap i bagen

- bevidst ride så tæt på kvæget, at det springer over barrieren

Åh, jeg kunne blive ved... og dette er kun oplevet indenfor min relativt korte tid indenfor westernverdenen. Jeg har tonsvis af andre erfaringer fra min tid indenfor dressur og springverdenen - desværre.

Men hvor ER jeg glad for at snakken endelig kan tages - uden at nævne navne.

For vi har jo alle eksempler, med navne tilknyttet.

Men jeg tror, at for at debatten kan forblive nogenlunde saglig, bør vi netop holde navngivne eksempler udenfor - så det ikke udvikler sig til mudderkastning (som set før), men forbliver en reel debat.

*pust* SÅ må jeg hellere stoppe med at skrive ;)

You can't believe it,

You can't conceive it-
And you can't touch me,

'Cause I'm untouchable !

And I know you hate it,

And you can't take it-
You'll never break me,

'Cause I'm unbreakable!

0
0
Svar på denne tråd

jamen uacceptabel
Forfatter: 
Dato:  22-08-2010 10:49

ridning er vel ridning der under opvarmning/show ik accepteres- såre simpelt er det vel reelt?

Dvs alt fra kilden med sporren for at køre en hest op, så man kan få det til at se ud som om man bare irettesætter den, til direkte at flå den rundt i vild galop så den næsten ligger ned på opvarmningsbanen? Der er jo regler for hva der hører derunder vil jeg mene - og det er dem der skal følges.

Og så kan jeg ellers kun sige til Spirits indlæg- for jeg er HELT enig og har oplevet de samme ting desværre.

0
0
Svar på denne tråd

et spørgsmål..
Forfatter: 
Dato:  22-08-2010 10:58

hvorfor er det uacceptabelt at cutte med ponyer ? mange af vores heste er under ponymål dvs at vi ikke skulle kunne bruge dem til det ?

sussie

we do it
the Hippie way !

do the hippie hippie shake

0
0
Svar på denne tråd

Hippie Lee
Forfatter: 
Dato:  22-08-2010 12:37

...Det tænkte jeg også først, da jeg læste indlæget. Men jeg tror der menes: Cutte PÅ ponyer, altså hvis man ikke lige har noget kvæg og så bruger ponyer og føl istedet. Jeg kender ikke nogen der gør det, men jeg tror det er sådan indlæget skal forståes.

0
0
Svar på denne tråd

så langt
Forfatter: 
Dato:  22-08-2010 13:14

så langt rakte min fantasi slet ikke :-)

en anden ting er tøjlen.. vores hippie stopper op når hun skal skide og den flytter sig sgu ikke før den har lagt sin mega dej og det tager sin tid, mængden er så der er set kvæg rende uden om og sågar hoppe over Loool ( er blevet disset i pleasure engang ) jo så får hun sørme en med tøjlen det er jo hvad man har ved hånden..

jeg går ud fra at de ting omkring kvæg er i et privat anliggende, for det forkommer ikke hvor vi deltager og ved shows er det kompetente dommere der virkelig er vågne hvis der rides hårdt.. og der er ikke kvæg, føl, ponyer til rådighed ved opvarmningen..

sussie

we do it
the Hippie way !

do the hippie hippie shake

0
0
Svar på denne tråd

reining
Forfatter: 
Dato:  22-08-2010 14:50

ved show efter en rytter har afsluttet patern, går dommeren jo netop rundt om hesten for at se efter ved bid spore osv. er der så meget som mærker efter bid eller spore, bliver vedkommende bortvist fra showet og må ikke længere starte ved dette show. Hørte også en dommer fortælle mig, at AQHA har lavet den regl ved deres show, at heste i opvarmningen max må spinne 8 gange per side, per spin øvelse.

Jeg synes det er trist, at de overhovedet er blevet nødt til at lave sådanne regler.

Det er også fint at tage snakken og sætte fokus på alt det dårlige, men jeg ville bare så gerne, hører når der så endelig, var nogen der bare gjorde det godt og pænt.

Hvis vi alle bliver lidt bedre til også at rose de gode hestevenlige ryttere og gøre dem til "forbilleder" og måske blive bedre til at se dem der er, så folk kan se, at man kan showe og træne på en pæn og sober måde og stadig "komme nogen vejne" med det.

Hvis der nu til et show er 6 der rider meget pænt og 2 der bare gør noget af det tidl beskrevet, så er folk jo hurtige til at fortælle hvor grimt det nu var. Jeg synes det er meget ok at tale om det, men hvad med de 6 der red super pænt...?

Hvis de ikke bliver gjort opmærksomme på, så opdager nogle måske ikke, at der er en anden vej end "tæsk".

Så min bøn er= Fremhæv de gode hestevenlige ryttere, der viser et pænt ridt.

Eks De 2 ryttere der varmer op og rider grimt fanger med garanti mange flere blikke end de 6 der rider pænt. Hvis der kunne byttes lidt om på dette....ikke at man skulle se væk, men gøre showmanager opmærksom herpå og derefter nyde synet af de 6 dygtige pæne istedetfor.

Grunden til min bøn er nok, at vi sjældent for rost dem der gør det virkeligt pænt og godt, men vi er rigtig gode til at fremhæve alt det dårlige. Hvis vi nu blev lige gode til begge dele, så det var lidt 50/50, kunne vi både få det grimme ud i det åbne og tale om det, samtidig med at dem der gør det godt, bliver set og gjort opmærksomme på, så vi alle kan se, at der er en bedre måde at gøre tingene på. ( Håber ikke det blev for kringlet).

Mvh Helene :-)

0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  22-08-2010 19:11

Ja - jeg mener selvfølelig cutting PÅ ponyer og føl - altså at man, i stedet for kvæg eller cuttingmaskine bruger ponyer og kvæg.

Ligeledes er dette - samt en del af de andre hændelser jeg nævnte - set i privat regi, under træning.

Er ikke et øjeblik i tvivl om at det ikke ville blive accepteret til shows

You can't believe it,

You can't conceive it-
And you can't touch me,

'Cause I'm untouchable !

And I know you hate it,

And you can't take it-
You'll never break me,

'Cause I'm unbreakable!

0
0
Svar på denne tråd

Spirit
Forfatter: 
Dato:  22-08-2010 19:21

Er helt enig

Kan altså blive helt harm over de ting folk har set

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-08-2010 19:52

Link Warm Up!

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd

Grib ind !
Forfatter: 
Dato:  23-08-2010 08:22

For mig handler det ikke om, hvilken disiplin der rides.

Hvis det der udføres går over mine grænser ( der måske for nogle) rækker vidt, råber jeg temlig højt af rytteren.

Virker det ikke, optager jeg på min tlf, og noterer mig rytternavn evt stv nr. og henvender mig til den ansvarlige, og sker der ikke noget, indberetter jeg til forbundet. !

Det kan gøres på en alm. mail, vedhæftet fotos eller video.

Jeg lader ikke stå til .:-)

Hilsen og ha en god dag

Marianne

0
0
Svar på denne tråd

morjanne.....
Forfatter: 
Dato:  23-08-2010 10:24

"Hvis det der udføres går over mine grænser ( der måske for nogle) rækker vidt, råber jeg temlig højt af rytteren."

Synes måske du skal tage og tale med rytteren frem for at råbe højt. På mig virker det som "skæld ud" hvilket ingen mennesker vil finde sig i - mens en samtale nok ville hjælpe bedre på sagen.

At optage på sin telefon som en anden privatdetektiv er noget jeg tager stor afstand fra, da det i mine øjne er så usmageligt. Tænk om vi alle skal gå og være bekymrede for om vores kedelige momenter bliver fanget og indberettet (eller som set før, lagt til offentligt skue på HN) - for vi har ALLE dårlige momenter og nogle gange er det et brøkdel af et sekundt der stempler os.

Og som en anden siger, så skal vi nok fange og snakke om alle de kedelige momenter, men sjældent om alle de gode.

Hvornår har vi sidst haft et indlæg om en rytter der bliver skamrost for at være en god rytter? Det sker så sjældent, men ris kommer der nok af til os alle.

Venlig hilsen
-miki-

0
0
Svar på denne tråd

Kære sofiemb
Forfatter: 
Dato:  02-09-2010 14:24

folk har en tendens til at overfalde andre når man skriver noget som det du har skrevet om.

Jeg er selv western rytter og er medlem af to westernklubber. Vi snakker jævnligt om hvordan westernryttere behandler deres heste ved shows, og det er absolut ikke pæn ridning der foregår på opvarmningen. Desværre har jeg aldrig selv haft tid til at være til show og set hvad der foregår, bag kulisserne, men jeg stoler på de folk jeg har min daglige omgang med.

Jeg ved at de tit er blevet rygende uvenner med nogle ryttere pga. af deres ridning. Så hvis du kommer til et show en anden gang, og hvis du har modet, så gå hen til pågældende rytter og spørg hvorfor han/hun behandler sin hest på uretfærdigvis, ellers vil jeg sige du skal tage fat i en arrangør eller andet personale, som har noget med det at gøre.

Jeg vil også sige der findes aldrig en god forklaring på hvorfor man er uretfærdig over for sin hest.

et liv uden dyr, ville ikke være et liv for mig.

www.123hjemmeside.dk/stald-cassie

0
0
Svar på denne tråd

Adfærd
Forfatter: 
Dato:  06-09-2010 11:00

Jeg har som fotograf gennem flere år fulgt western ridningen fra sidelinjen. Både ved showbanen, opvarmningsbanen og opstaldningsområdet. Og jeg har stort set aldrig oplevet at en dansk rytter bevidst har haft en adfærd der overskrider hestens grænser - eller for den sags skyld de øvrige dyr når det drejer sig om kvægklasserne. Jeg har desværre oplevet udenlandske ryttere der - efter min mening - har haft en for voldsom adfærd. Dette skyldes sandsynligvis at der i nogle lande er en anden kultur og tradition omkring westernridning hvor man har andre grænser end vi har her i Danmark.

Jeg har enkelte gange oplevet, at der har været en rytter der i kampens hede bliver "så grebet af stemningen", at de ikke har tilstrækkelig overblik til at erkende hvornår de skal lægge en dæmper på sig selv. Der er det vigtigt at showmaster eller dommertårnet er deres opgave voksen og griber ind og får stopper rytteren.

I nogle af disse situationer har jeg oplevet at rytteren ikke selv var opmærksom på at der var et problem. Det kan skyldes manglende rutine eller ganske enkelt at de ikke helt har opfattet situationen fordi adrenalinen har kørt rundt i kroppen på dem. Der har jeg så haft glæde af mine billeder hvor rytteren ved selvsyn kan se hvordan andre har oplevet situationen. Det kan godt være lidt af en øjenåbner.

Der bliver nævnt i denne tråd at det er uheldigt at "forstyrre" en rytter under opvarmningen. Og jeg kan godt forstå dette. Rytterne er ofte meget fokuseret på at gøre sig selv og hesten både fysisk og mentalt klar til at komme ind og yde den optimale præstation. Det er en normal menneskelig reaktion at blive irriteret og afvisende hvis nogen henvender sig på netop dette tidspunkt. Ønsker man selv at konfrontere rytteren vil jeg derfor anbefale at man venter med det til efter vedkommende har været på banen. Endelig skal man være opmærksom på hvordan man frembringer sin kritik. Fremføres den stille, sobert og sagligt så vil den blive modtaget meget mere positivt end hvis man i fuld offentlighed står og "sviner rytteren til".

Mit generelle råd er dog at man kontakter showmaster hvis man ser noget som man finder uacceptabelt. Denne person får informationer fra mange forskellige sider og har derfor en langt bedre mulighed for at vurdere situationen. I denne slags sager findes der jo ikke en objektiv sandhed. Det er et spørgsmål om hvordan vi hver for sig har oplevet en situation. Det er også showmaster der kender til om der har været andre episoder tidligere. Showmasteren skulle også gerne være den der har overblikket til at vurdere hvordan og hvornår der skal gribes ind. Nogle nævner at showmaster ikke griber ind hvis de ikke selv har overværet episoden eller hvis der ikke er beviser. Det er ikke mon opfattelse at det forholder sig sådan. Men ofte så venter de lidt for at give andre observatører mulighed for at melde tilbage således at de har et bedre beslutningsgrundlag.

Generelt så er det min opfattelse at western ryttere er meget åbne over for input fra andre. Jeg har mange gange oplevet at selv de mest rutinerede ryttere har fået et godt råd fra andre. Og det bliver altid taget godt imod. Alle kender hinanden inden for western verdenen og alle hjælper hinanden med at blive bedre. Der er slet ikke det snobberi som jeg ofte har stødt på i den mere klassiske hestesport.

Jeg har i øvrigt flere gange oplevet situationer hvor det ser voldsomt ud. Men når man så efterfølgende går ind og ser optagelserne så kan man se at det ikke er rytteren der presser hesten men at det derimod er hesten selv der er blevet så tændt at den selv agere voldsomt. Det er nok hyppigst i kvægklasserne at man oplever at hesten bliver grebet af situationen. Ingen er fejlfri - heller ikke heste.

Sometimes things don't go as planed - sometimes it goes better

0
0
Svar på denne tråd

Ikke bevidst hård ridning...
Forfatter: 
Dato:  06-09-2010 14:46

Hej alle sammen

Jeg har med stor interesse læst denne tråd, og jeg må desværre sige, at westernverdenen er nøjagtig lige så hård og ubarmhjertig overfor hesten, som både dressur- og springverdenen!

Jeg var for nogle år siden til stævne i Ikast, hvor 2 tyske ryttere konkurrerede om points til WM (så vidt jeg husker). De red til flotte points, og alle jublede over deres stops - undtagen mig, for jeg havde set den ene af dem varme op!

Rytteren havde et stangbid med en enormt høj bue, der gik op i ganen af hesten. så havde han et snørebånd i samme farve som hesten (!) bundet stramt om næsen på hesten. Hvorfor forstod jeg ikke, før jeg så ham komme jordende ned gennem ridehallen og så "trække i bremsen"... Han trak så hårdt i biddet, at stængerne lå vandret bagud, hesten lukkede øjnene af smerte - for hvor mon buen på biddet var henne??? Ja, den sad så oppe i ganen på den stakkels hest, der ikke kunne åbne munden for at undvige.

JEG klagede til ham, der skulle holde øje med den slags, og han gik til showmasteren med min klage. Tilbagemeldingen var, at det ikke var ulovligt at varme op med et snørebånd om hestens næse!!!

Ja, hvor f..... er vi så henne?

Af samme grund klapper jeg ikke mere af de ryttere, der laver ekstremt "flotte" stops, for jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvordan de mon er indøvet! Jeg klapper af dem, der ihærdigt og med fornuftige hjælpere rider deres heste og elsker dem lige højt bagefter konkurrencen - uanset hvordan det er gået på banen.

En dansk toprytter har på et tidspunkt fortalt mig, at hans hest blev bundet op i boksen og stod sadlet op i rigtig lang tid, inden den skulle rides, for det skulle være "en befrielse" for den at komme ud at lave noget - som alternativ til at stå og glo ind i et hjørne i boksen uden hø og vand!!!

Jo jo... vi rider jo alle, fordi vi elsker heste, eller...?

Tornados "mor"

0
0
Svar på denne tråd

0123456789
Forfatter: 
Dato:  06-09-2010 19:30

Sikken en god debat.

Jeg har været i western sporten i rigtig mange år (siden 86) og jeg vil lige komme med mit besyv i denne tråd.

Dengang westernridning startede i Danmark var der stor uvidenhed omkring selve ridningen og det der ligger bagved at træne en hest til et show. Derfor vil jeg vove at påstå at hvis man kunne beeme sig tilbage i tiden og se både opvarmningen og selve klasserne til disse shows, var der nok en del der ville blive lidt chokeret.

Der har været en del pionere inden for sporten, Mary og Ariel var altid søde og venlige til at svare på spørgsmål og give ud af deres viden.

Conny har været med i rigtig mange år og har været med til at præge udviklingen af den danske westernsport. Det er 20 år siden jeg fik undervisning af Conny og det blev starten til min "rigtige" ride karriere.

Men jeg vil vove at påstå at jeg har lært gennem alle mine år i sporten og herigennem også omgangen med hesten til shows.

Der er skrevet meget i denne tråd om hård ridning, bevidst og ubevidst, jeg tror at der er mange ryttere der prøver at kopiere deres idol og gøre som dem, selv om det måske ikke er så fantastisk det rytteren foretager sig.

Jeg har også gennem årene set nogle ryttere få en fan klub, på trods af at deres ridning grænsede til det brutale, men de gjorde det godt på showbanen og scorede godt. Kan så ikke forstå at folk kan blive så blåøjede at de ikke kan se at det ikke er ok metoder der bliver anvendt.

Jeg har aldrig selv stoppet en rytter (ikke western, men dressur), derimod har jeg tre gange set andre gøre det.

Den ene gang var det min mand der påtalte over for en rytter at han var sikker på at hendes hest havde noget med tænderne og han syntes at det var synd at hun blev ved med at prøve at få hesten til at give sig, dette blev dog gjort på en fair måde overfor hesten og det var det trænede øje og hestens daglige rytter der kunne fornemme forskellen i hesten. Rytteren tog det til sig, tonen var god og det var en god debat. Rytteren takkede efterfølgende min mand, for hesten blev undersøgt og havde rent faktisk noget med tænderne.

Den anden gang gik det ikke så stille for sig, det var i USA til et stort show, hvor en ung rytter fra et af de kendte steder var af sted på en dejlig hingst, der skulle ud og have noget erfaring, han tævede rundt på hesten, gav den virkelig tæsk, han var en ung fyr med tilhørende pige fans. Det blev for meget for hende jeg var af sted med(hun er gammel i western sporten i USA og en meget anerkendt rytter), hun gik simpel hen og tog fat i tøjlerne på hesten midt i et spin og stoppede ham, sagde til ham at det ikke var ok ridning, og at hun håbede at hans hest ville give ham fingeren i show ringen, det gjorde hesten også, den var rigtig bange for sin rytter, om det har hjulpet noget ved jeg ikke.

Tredje gang var det en tysk rytter, der blev ved med at fence sin hest til et show i Danmark, dette havde stået på rigtig længe, mere end en time og det var hård ridning, hvor hesten blev hevet og flået i. Vi var nogle stykker der henvendte os til ejeren af stedet hvor showet blev holdt, han tog det alvorligt og havde også selv set ridningen. Rytteren fik en advarsel, men forsatte sin ridning, derefter blev han smidt ud af ride huset.

Jeg vil sige at det ridning jeg har set på show banerne og i opvarmningen generelt er rigtigt pænt, men det er svært at komme af med den grimme og ikke så heste venlige ridning så længe de ryttere der udføre det, kan gå ind og vinde og samtidig opretholde status blandt sine fans og kunder.

Ved to af de tre tilfælde jeg her nævner ridder rytterne stadig på den brutale måde med tvang og bliver belønnet for det, ved at vinde og samtidig have kunder.

Den rigtige fremgangs måde ved et show er vel at fornemme situationen og derefter tage fat i enten rytter(hvis man kender vedkommende), eller showmanager. Men det er altså et meget følsomt emne. Men det ville være dejligt om noget af den brutale ridning kunne kommes til livs.

Et ord som showsmart er jo et meget diffust begreb, min gamle pinto som jeg startede med at ride shows på, blev på et tidspunkt showsmart, men i pleasure, dengang foregik det altid i samme rækkefølge, venstre volte, walk, jog og lope, walk reverse, lope og jog, stop og back blev udført midt på banen ved line up hver gang.

Min hest var showsmart på den måde at så snart speakeren bare rørte ved mikrofonen skiftede hun selv gangart, jeg vil vove at påstå at hun ville kunne have gennemført en pleasure uden rytter. Derfor tog jeg ud til nogle trænings shows med hende og red i nogle helt andre gangarter end dem vi plejede. Hi hi jo så jeg tror at man godt kan sige at hun var showsmart, men jeg rettede hende kun og hun var ret så forvirret. Men det blev gjort på en stille måde om ment hun jo godt vidste hvad vi skulle.

Hold op det blev et langt indlæg, jeg er pt. Væk fra den danske western sene og jeg glæder mig til at se om der er sket nogen forbedringer til når jeg vender hjem igen.

Hilsen fra Berit.

0
0
Svar på denne tråd

uacceptabel ridning
Forfatter: 
Dato:  06-09-2010 20:32

Jeg vil give Berit fuldstændig ret i sit indlæg, jeg er selv novice inden for westernverdenen, men har et helt livs erfaring med dressur ( snart 40 år)- jeg skiftede til westernridningen bl.a. fordi min opfattelse var at det var en meget mere hestevenlig disciplin..... men efter, jeg som tilskuer til det sidste westernstævne, jeg var til, oplevede, det jeg vil kalde skamridning af en reininghest, så tog jeg hjem og var meget skuffet og trist og vred, og spekulerede meget over hvordan i alverden man skal komme sådan noget til livs, når det så belønnes med resultater i showringen og at vedkommende stadig for positiv omtale fra andre i westerverdenen.....

Det var nok en af de varmeste dage i sommer, og det jeg oplevede var at en rytter skulle starte et par reiningklasser senere på aftenen, og hesten blev redet uafbrudt af enten vedkommende selv eller af vedkommendes træner fra midt på eftermiddagen - det var galop og hovedet helt ned mellem forbenene, og voldsom drejning rundt om sig selv med hovedet helt om langs siden af kroppen rigtig mange gange og til begge sider,( ikke spins) dette i højt tempo og drevet med sporer hele tiden. Det stod på fra længe før første klasse, imellem klasserne og også efter - jeg var vidne til det i 4 timer, og hesten drev af sved og skum og fik ingen pauser eller blev tilbudt vand på noget tidspkt. da vedkommende så går ind og vinder, endda selv om hesten på et tidspkt sparker voldsomt ud efter sporerne - ja - undskyld mig, men så kunne jeg altså ikke se, at det var så fantastisk flot, som speakeren så højlydt sagde - nej, jeg må sige at da blev jeg skuffet over reiningverdenen - også ved efterfølgende at læse at andre westernryttere så rosende omtaler og anbefaler den omtalte træner, som i hvert fald aldrig skulle få lov at røre min hest efter denne oplevelse.

Tusind Tak til trådstarter for at have startet denne debat - har selv gået og grublet over emnet længe.

Margit

Maggie

Boons Black Betty

American Quarter horse

0
0
Svar på denne tråd

Margit...
Forfatter: 
Dato:  06-09-2010 21:26

...Ja, er det ikke ærgeligt?

Det du så, har jeg set 100 gange. Den allerførste gang, var til et Danish Open for 100 år siden. Dengang, var alle dybt forarget over denne tyske træner der virkelig skam-red hesten i opvarmningen.

Men den vandt. Alt.

Mange af de mennesker der blev forarget dengang, rider på samme måde idag.

Jeg har selv været hoppet lidt på den vogn også, da jeg ENDELIG fik en talentfuld reiner. Tog til et hav af clinics med udlandske trænere og blev belært om hvordan man træner, hvis man er "seriøs".

Jeg kan ikke og jeg vil ikke. Jeg gider ikke at gå til store shows mere. Jeg bliver deprimeret over den måde folk behandler deres heste som var det en cykel, et par ski, eller hvad ved jeg.

Det er SÅ langt fra hvad der trækker folk til sporten, i første omgang. Men folk bliver blinde og hjernevaskede.

Sikke en stor skam, for den gren af ridning (western) der bryster sig med stor, dyb hesteforståelse/indleven.

Disciplinerne pleasure og reining har spillet fallit, men der går desværre mange år og heste til, før tingene ændres.

Men der er lykkeligt nok, en spirende tilbøjelighed til at nogen, vil gøre det på andre måder.

Vi vil jo alle gerne have den der super velredne, atletiske hyper lækre hest. Og mange vil også gerne ud og vise sig frem og konkurere. Og det er da godt.

Men der er lige den med målet og midlerne.

Jeg tror vi måske lidt bare skal starte forfra med hygge og god horsemanship og så lige vende hatten engang og erkende at der er grænser for HVOR hurtigt man kan vride en hest, mentalt som fysisk, ind i eksterme øvelser.

Engang sagde man, det tog 4 år at lave en god reiner. Nu skal de top-præstere som 4-5 års. Men folk er dybt utålmodige.

Og hvor mange år tager det egentlig at uddanne en god reiningrytter? Rytteruddannelse i klassisk forstand, kan tage fra 12 til 20 år... Og så sætter man snottede teenagere eller gumpetunge begynder-voksne til at ride reining og udøve magtanvendelse som fencing og rollkur i kraftige korrektionsbid.

Quarteren (den velavlede) er en fiks lille sag, med et stor og meget nemt trænbart hjerte. Den finder sig i meget og kan meget. Det skal man ikke misbruge.

0
0
Svar på denne tråd

KOOM nu ned på jorden!
Forfatter: 
Dato:  07-09-2010 01:13

Det er jo ikke reglen, hverken at heste bindes op i 4 timer, eller rides sønder og sammen på de her beskrevne måder. Det er undtagelser og de er grove nok at se på, men alligevel.

Der er grove internationale tilfælde, ja og af og til ser vi dem herhjemme og nogle af de, der er grove, er de der vinder. Der er bare ikke rigtigt nogen danskere, der kan lægge den form for pres på en hest og så gå ud og vinde bagefter.

De to tyskere der omtales i et indlæg ovenover, er netop 2 diametrale modsætninger og 2 af Tysklands absolutte topryttere. Som Helene skriver tidligere, hvorfor fremhæver vi aldrig de ryttere, der rider med dygtighed?

At gå nedbøjet hjem og kalde reining for en dårlig disciplin, fordi vinderen var "et svin" under opvarmningen, er for enøjet og underlødigt.

At der bruges dårlige metoder blandt nogle, er uomtvisteligt, men det efterlader ikke mig med en følelse af, at reining og pleasure har spillet fallit Jette.

Myten om at western er en form for æterisk ridning, hvor rytterne ingenting gør, stammer ikke fra westernrytterne selv, men fra tilskuere der står og kigger på showene, hvor hestene er godt trænede og hvor tilskuerne ikke kan gennemskue hjælperne.

Alligevel er der en god gammel logik i westernridningen og alligevel er der masser af heste, der er blevet bedre og lykkeligere rideheste af at gå western, de er bare aldrig nået til den hårde internationale top. Eliteridning er barsk, hvadenten der er tale om den ene eller anden form.

MH Conny

0
0
Svar på denne tråd

Conny...
Forfatter: 
Dato:  07-09-2010 08:59

Dit indlæg er godt og sandt.

Lige så godt og sandt som mit.

Du skal roses for din evige opbakning af sporten. Det mener jeg virkelig.

Når jeg skriver at de 2 discipliner har spillet fallit, er det netop fordi, at rigtig mange ryttere er for dårlige, teknisk, eller hesteforstandsmæssige, på det fysiske/mentale plan, til at kunne udøve, specielt reining, på det ekstreme niveau som disciplinen er udviklet til.

Alt for mange forventer af sig selv (og hesten) at kunne ride på det høje niveau der skal til, for at få hesten til at udføre øvelserne til +70. Når det så ikke går med alm. fornuftig ridning, bliver der grebet til tvangsmæssige, ikke dyreetiske træningsmetoder. Det er afmagt og manglende selvindsigt. Og manglene biomekaninisk heste-forståelse.

Der er penge presige i top-reining. Og som du nævner Conny, er al top-konkurrence sport til en vis grad betændt. Ødelagte ballet-børn og pumpede cykelryttere er bare to eksempler.

Jeg tror nu, det er forkert, at bringe sammenligninger til andre sportsgrene ind i denne debat, specielt hvis det er for at legitimisere brugen af for hårde træningsmetoder.

Lad os bare bruge denne tråd til at gribe i egen barm.

Lad os først og fremmest erkende, at de allerfleste af os, ikke er dygtige nok til at træne/ride hestene til den ekstreme udførsels-grad, som top-reinerne vises i, via korrekte hesteetiske metoder. Mange af hestene er heller ikke tallentfulde nok.

Lad os derefter blive på barierren og NYDE synet af de, som KAN.

Mit ønske til reiningsporten, kunne være, at der kunne skabes et meget mere differentieret show-program.

Ligesom man har i dressur. Her konkurerer ryttere og heste der ikke er nået så langt, eller evt. ikke har potentiale til mere, til start på LD niveau. Her er øvelserne ikke så komplekse og samlingsgraden er krævet langt mindre.

Netop samlingsgraden, er jo bla. problemet inden for reining. Den er ikke differetieret, i forhold til feks hestens alder, eller uddannelsesniveau. f.eks. NRHA og AQHA deler hestene op i 2 katagorier, efter alder. Der kunne nu godt være flere graddelinger.

I dressur, udklasserer hestene sig fra det enkelte trin, via point. Så en hest der har gået MB, kan ikke starte LC. Det er rigtig fair. Så bliver de ryttere der rider LC ikke tvunget til at fremprovokere en samlingsgrad, som hesten ikke er klar til, og som i øvrig ikke er krævet for klassen.

De fleste der rider reining, vil allerhelst hurtigt ride på topplan. Hvis der var en "trappe" man kunne kravle op ad, tror jeg mange ville være mere tilbøjelige til langsomt at få trænet sig selv og hesten gennem niveauerne. Med en række del-mål, kan man tilfredstille konkurrence rytteren, på en måde som ville give ham den fornødne tid. Som at arbejde sig selv og hesten op fra LC til LA. Og være glad og stolt over de opnåede resultater. Og evt. erkende at hestens/rytterens niveau ikke er højere og så blive der.

Derfor hurra for Fumle-shows og Klappe-kage-shows, der tilgodeser mindre rutinerede/talentfulde ryttere og heste.

Desværre er der en tilbøjelighed til, at når et mindre ambitøst show viser sig at have succes, bliver der hurtigt lagt "sværere" klasser ind. Såsom NRHA-klasser.

Jeg har ikke helt gennemskuet det nye Fumle-show på Alhambra, men det ser lidt ud til, når man scanner klasse-udbudet, at det vist også er kravlet lidt op af præstige-trappen. Det vil være en skam, da det jo netop viste sig, at der var fint behov for konceptets første udformning.

Til Fumle-showet på Turban, så jeg absolut INGEN der skam-red deres heste. Der var nogen som ikke havde helt styr på tingene, ja, sådan er det jo når man er begynder. Men der lå ikke det store præstations-præs på deltagerne, så der var vist da ingen heste der led overlast.

-Nå, ja, så blev det vist langt igen...

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan kun
Forfatter: 
Dato:  07-09-2010 10:35

sige Jette, at jeg stort set er enig i din udligning her.

Hvad angår Fumleshowene, så lad os føre diskussionen over på den tråd.

MH Conny

0
0
Svar på denne tråd

Om træningsmetoder....
Forfatter: 
Dato:  07-09-2010 11:17

og opvarmningsditto, synes jeg en del af problemet , hvis det skal udpensles, ligger i at der ofte hyres trænere, der rider på et plan, hvor "the money counts". De kommer til clinics hvor der rider en flok "forgurkede" heste rundt, der ikke reelt er bløde nok og ikke lydhøre nok til at hæve sig op på et bedre og ordentligt plan. "De tunge drenge", har masser af hurtigtvirkende "mirakelkure" i værktøjskassen, som de kan hive frem og det gør de, for der skal selvfølgelig vises nogle bedre resultater, når man er den man er.

Problemet er i virkeligheden, at mange af deltagerne, stadig burde træne grundridning og hesteforståelse, i stedet for voldsomme korrekturmetoder, der kan dække en tid over rytterens mangler og som kun virker en kort tid efter at ikonet er taget hjem. Men det er som at give babyer håndgranater at lege med. Men det er og bliver bare ikke populært at komme og sige: "Årsagen til dit problem er din opstilling eller bevægelsesmønster på hesten! Du skal træne din følsomhed i dine hænder og lære og øve noget bedre koordination"

Guderne skal dæleme vide, at vi har trænere herhjemme, der træner folk i ridning og ikke bare hårrejsende korrekturmetoder, men der er også dem, der bare bruger correctionbid og hesteforagt. Mærkeligt er det, for vi er vel alle startet der, hvor vi godt kunne lide heste.

Jeg har ryttere, jeg ikke har villet slippe løs på køer, før de var klare. De er blevet presset og hånet og har skullet forsvare sig i en underlig grad fra omverdenen. I begyndelsen, var det svært for dem at forstå, i dag siger de, at de ihvertfald ikke vil ud og ride på kvægbanerne før de er klare og i dag forstår de dybtliggende hvorfor, og de kan se det ved selvsyn.

MH Conny

0
0
Svar på denne tråd

Om at være nærtagende eller effektiv
Forfatter: 
Dato:  07-09-2010 13:37

Hvis jeg var vidne til grim ridning på en stævneplads, ville jeg ikke et sekund overveje at tale med rytteren selv, men gå direkte til stewarden eller en anden ansvarlig.

Når/hvis jeg ser grim ridning, så vil jeg have det afbrudt - jeg er ikke interesseret i en dum diskussion med en irritabel rytter, og jeg vælger som oftest mine kampe med omhu. Ikke på vilkår om jeg gider bruge energi på en fornærmet trunte, der rider rundt og tror, hendes hest er en maskine, og at tilskuerne bare skal holde mund. Jeg gider ikke en scene.

Jeg vil da klart mene, det er mest effektivt at få en ansvarlig til at tage konfrontationen - hvis jeg er tilskuer, så er jeg der ikke for at diskutere med rytterne, men for at nyde ridningen.

Rollkur/LDR: It's trying to mimic the finished result by adding its appearance, not by developing the prerequisites.

- Theresa Sandin

0
0
Svar på denne tråd

Conny...
Forfatter: 
Dato:  07-09-2010 16:19

nu kan man naturligvis ikke slå alle over ne kam - men vi kan jo ikke komme uden om (inden for alle grene af ridedicipliner) at der findes mennesker der generalt bar går ind for af en el anden årsag at tæve hesten til at gøre som de ønsker? Vi kan ikke kommeu den om at der altid vil væren nogle (osse i de lavre rang end internationalt) der VIL gøre alt i deres magt for at vinde- selvom andre der ser dem og de måske selv er ganske klar over det aldrig kommer til at ske? Nogle vil vel bare højere op end de magter overhovedet, koste hva det koste vil? Nogle skyer ingen midler for at komme til tops? Nogle rider ikke for ridningens el hestens skyld - men for at vise sig frem?

Sådan kan man jo egentlig blive ved og ved og ved og ved- den slags mennesker findes derude om man vil det el ej- inen for al sport, inden for alle ridedicipliner. Hestene er taberne. Blir der påpeget ja så er der sågar nogle der giver krikken en ekstra omgang hjemme på træningsbanen dagen efter i stedet i frustration og hysterik.

Det er lidt det samme for mig at se som når en rytter hårdnakket holder på det er hestens skyld og ikke vedkommende der styrer den som gør at den ik går ordentligt.

Ingen vil nemlig erkende, tabe ansigt, virke dårligere end de er- så hellere give hesten og alle de udefrakomne faktorer skylden. Det er aldrig rytteren selv den er gal med.

Men faktum er at der altid vil være rådne kar- til tider ser man flere af dem end andre. Nogle lærer noget af det, andre ikke og de fortsætter blot. Nogle lærer det end ikk efter flere påtaler af dommeren, tilskuerer, steward ect ect.

Kan man ik nå til tops uden at skamferer sin hest på den ene el den anden måde- værende fysisk el psykisk- så skal man sgu lade være. Længere er den ikke. Penge el ej!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider