Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

Lån mod læring?
Forfatter: 
Dato:  21-11-2010 17:36

Findes der mon seriøse lånere til en hest på 8 som egentlig ikke kan ret meget? Jeg har en lidt bestemt hoppe som efter nogle dårlige oplevelser som "engelsk" hest ikke har været redet regelmæssigt de sidste par år. Jeg havde i tankerne at hun skal være westernhest, men samtidig må jeg indrømme at døgnet ikke har de timer jeg kunne ønske mig til ridning og økonomien ikke rækker til at sende hende i proff. ridning.

Madammen trives som foldbums og hun betyder en del for mig da hun er en gave fra min far. Derfor er salg ikke en mulighed. Men er det overhovedet muligt at låne hende ud til en westernrytter, der kan og vil lære hende alt fra bunden af? Især når det drejer sig om en "rundkørsel"; fuldblod/araber/connemara. Eller er western-folket "selvforsynende" med westernheste?

Jeg har ingen skrupler ved at lade hende gå som foldbums, men på den anden side ville det jo være rart at hun bliver brugt til andet end at pynte på folden

Hvor finder man sådanne lånere - hvis de da findes? Eller er det for sent at lære en sådan madamme nye tricks?

(Dette er ikke en annonce - men indlægget er oprettet som "en finger i jorden" for at finde ud af om min idé er noget at bygge videre på.)

MVH Pia Fruen på Bøgehøj

Chokodullen Marabou Minimulen Sorte Arnold

Djurslænding? - køb dyrenes foder hos HG Foder!

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  21-11-2010 18:50

I mine øjne, bærer dit indlæg præg af, at du gerne vil have trænet din hest gratis. På din præs. kan man se at hesten er "varm" og "ikke trafiksikker". Og du nævner at den "ikke kan ret meget". Den er 8 år...

Der er masser af heste til fals og lån og til at få smidt i nakken i disse tider, så jeg tror helt ærligt ikke du skal regne med at at en seriøs, dygtig, (western)rytter, vil lægge en hel masse arbejde i en hest, som 1: Ikke er aldersmæssigt grundtrænet, 2: Efter dens afstamning at bedømme, ikke lige er det helt oplagte emne til en kommende stjerne på western-himlen, 3: Øjensynlig har nogen gamle lig i skabet... -Det kræver altså en MEGET seriøs og MEGET dygtig person at rette op på alt dette.

-Det kan da sagtens være at det er en sød, fin, velbygget hest, med et evt. potentiale, men den bedste måde du finder ud af det på er, at finde og skyde nogen penge efter projektet og få en proffesionel til at træne den. Det vil nok tage ca. 6 måneder at få den i en rimelig form, fysisk/mentalt/øvelses-mæssigt.

Hvorfor syntes du egentlig lige den skal være western-hest?

-Du kan også vælge noget helt andet, nemlig at bruge den tid det tager og så tage hesten med på nogen clinics og dygtiggøre dig selv og den, i trygge, proffesionelle rammer, hvor du kan få noget med hjem, at arbejde videre med.

Og så lige en sidste tante-sur-bemærkning: Hvis man ikke har pengene eller tiden til en hest, foræring eller ej, er det sgu ikke værdigt at lade den gå som foldbums. Det lugter altså meget af en feber-dribling, at prøve på at få nogen til at træne en problemhest gratis.

Tænk.

May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd

Intet er gratis
Forfatter: 
Dato:  21-11-2010 20:03

Jeg er helt klar over at intet i denne verden er gratis! I et forsøg på at undgå at indlægget bliver slettet pga. "annoncering under dække af debat" vil jeg ikke gå i detaljer mht. hvad jeg og en evt. låner ville kunne blive enige om af lånevilkår.

Hoppen har for nogle år siden været sommerudlånt til en western-rytter her fra HN, der i en periode var hesteløs pga. sommergræsning og ifoling af begge hendes hopper. Dengang betalte jeg f.eks. alle udgifter undtaget smed.

Og i min verden er der forskel på at betale helt eller delvist for opstaldning og så på at betale 4-5.000 om måneden i et halvt år for decideret træning.

Jeg ville nok foretrække en låner som kunne/ville have hesten i en kortere eller længere årrække, men det skal altså ikke være "Lille Lise" på 14 der mener at western-ridning er at smække en westernsaddel på hesten og så ellers jorde ud over en stubmark med en filthat på hovedet!

MVH Pia Fruen på Bøgehøj

0
0
Svar på denne tråd

000000000000
Forfatter: 
Dato:  21-11-2010 23:02

jettenimand: det du svarer Marabou er efter min mening helt på vildspor. Har selv en dejlig hoppe som jeg har samme ønske for. Westernryttere har ry for at være gode ved deres heste og jeg tror også det er derfor Marabou vil låne hendes ud til en western rytter.Man er nogengange nødt til at anerkende at man ikke selv kan magte opgaven og så kan jeg bestemt ikke se noget forkert i at man vil låne sin hest ud til en der måske kunne få glæde af den uden at selv skulle anskaffe sig en hest. Synes det er meget uretfærdig når du beskylder Marabou for at ville have sin hest gratis trænet tværdigmod er det et tilbud som både heste , ejere og låner kan have udbytte af.Hvorfor er folk så skide bange for at blive udnyttet ? Kunne det ikke tænkes der virkelig findes mennesker som Marabou og undertegnede der bare ville det bedste for hestene.Den sidste bemærkning om : at det sgu ikke er værdigt at være foldbums- Sikken noget vrøvl . Du lyder til gengæld som en person der vil udnytte alt for at få penge .Jeg kunne da sagtens låne min hest ud hvis jeg altså lige vil betale alle udgifter. Ih guder hvor dumme tror i vi er ? Synes bare det er sørgeligt at mentaliteten er blevet at man kræver penge for alt selvom det er hesteejeren der låner sit elskede dyr ud. Føj siger jeg bare.

0
0
Svar på denne tråd

Endnu en kommentar
Forfatter: 
Dato:  22-11-2010 00:13

Lige et par kommentarer til disse udsagn:

1: Ikke er aldersmæssigt grundtrænet

2: Efter dens afstamning at bedømme, ikke lige er det helt oplagte emne til en kommende stjerne på western-himlen

3: Øjensynlig har nogen gamle lig i skabet... -Det kræver altså en MEGET seriøs og MEGET dygtig person at rette op på alt dette.

1: korrekt, hun er ikke aldersmæssigt grundtrænet. Hun er tilredet engelsk umiddelbart efter hun fyldte 2 (inden jeg fik hende). Derefter redet lidt skovtur on/off i det omfang hendes "lig" tillod. De sidste 3 år har hun ikke lavet meget.

2: korrekt, men jeg har heller ikke givet udtryk for at det er en hest med potentiale til at blive noget stort på westernbanerne jeg ejer. Jeg har heller ikke givet udtryk for at det er det jeg har som mål, det er jo ren Wendyblad. Jeg ønsker en hest der lærer tingene stille og roligt, men ikke mindst uden at forcere noget.

3: Det gamle lig i skabet er en engelsk sadel. Stil dig på siden af hesten med en engelsk sadel over armen og hun er allerede vild i øjnene. Smæk en westernsadel på ryggen af hende - hun vipper ikke med et øre. Hesten fik en westernsadel, købt hos LittleMule, som jeg mente kunne levere en sadel jeg havde samvittighed til at lægge på ryggen af min rundkørsel.

Hun er en køn hest (også i andres øjne...) og flere har foreslået at jeg trækker føl på hende. Men hvorfor skulle jeg dog det? Hvorfor avle på en hest med tvivlsom afstamning ene og alene for at avle? Dét synes jeg til gengæld smager meget af at folk vil have "noget for pengene" når det nu "kun" er en foldbums der er tale om.

Og som perlemor skriver, så ser jeg mange westernryttere som værende folk som er gode ved deres heste og rider og omgåes heste efter nogle principper jeg kan se det fornuftige i. Jeg er tidl. engelsk rytter men har "meldt" mig ud af den verden for flere år siden af samme grund som mange konvertitter i westernverdenen. Her behøver jeg vist ikke at uddybe.

Og med hendes størrelse er det da oplagt at det er western hun skal omskoles til. Alternativt kunne det være distance.

Og til den tantesure bemærkning. Helt ærligt - mine heste bliver passet i alle ender og kanter og får hvad de skal have af pussen og nussen, smed, dyrlæge, tandlæge, foder, foldtid you name it. Men med en mand der på 3. år er sygemeldt så hiver jeg ikke bare lige 5000 ekstra ud af lommen hver måned i et halvt år. Du får det jo til at lyde som om hestene går for lud og koldt vand, hvilket absolut ikke er tilfældet. Ja, det kniber med tiden, men når man skal arbejde for 2 - både på job og herhjemme, så er 24 timer ikke meget på et døgn. Det der startede med et lille hold i ryggen på min mand har udviklet sig til en langvarig arbejdsskadesag. Dét kommer der forhåbentlig en afklaring på, så jeg igen får nogle flere timer til rådighed til mig selv og mine interesser.

Så den "feber-dribling" har fået det røde kort, for det er absolut ikke dét som der er tale om her.

MVH Pia Fruen på Bøgehøj

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-11-2010 07:38

Jeg forstår ærlig talt ikke hvorfor du laver dit første indlæg og spørger, når du helt åbenlyst ikke er interesseret i et ærligt og yderst realistisk svar.

Jeg er åbenbart lige så "tantesur" som Jette - jeg er da ihvertfald fuldstændig enig med hende.

Og at Jette gider bruge tid på at svare dig og så bare bliver fejet af banen på den måde, det synes jeg faktisk er ret uforskammet af dig.

Men nu kan vi jo konkludere at du kun er interesseret i positive svar og at de der er enige med Jette og undertegnede bare kan blive ude af debatten - så må vi se hvor mange af de positive svar du får.

Gitte

En tilfreds rytter, med en super glad hest, for nye nemt monterede www.hovsko.dk med udskiftelige sliddele.

Boer/nubiske geder sælges

både til levebrug og grydeklare (se præs.)

0
0
Svar på denne tråd

0000000
Forfatter: 
Dato:  22-11-2010 18:24

SUK !!!

0
0
Svar på denne tråd

Hmmmm????
Forfatter: 
Dato:  22-11-2010 18:46

Med fare for at gentage mig selv:

8 år.

Mangler basal-træning.

Blandingsherkomst.

Mangeårig foldbums.

Varm.

Ikke trfiksikker.

Traumatiseret.

Yes! Sådan en hest, er da lige det jeg allerhelst vil ha' og gå og rode med, uden mulighed for at det kan blive min.

De fleste mennesker, der er dygtige nok til at kunne gøre noget konstruktivt med sådan et tilfælde, er proffesionelle, eller semi-proffesionelle. De ved hvad det indebærer af tid (rigtig rigtig meget). De samme mennesker, bliver (specielt i disse tider) tilbudt en masse "chance-heste", ganske gratis, med mere potentiale. Der nævnes jo, at det ikke er Lille Lise, 14 år, man er ude efter.

Helt ærligt. Der er bare SÅ mange heste at vælge imellem for tiden, så det jeg prøvede at pointere, er nok bare, at det ikke bliver nemt at få en låner til sådan en strut.

-Kender i øvrigt en super sød 4 års Fjord-hoppe, sund og rask, i sind og skind, med papirer. Smart langbenet model. Ca. 1.45 i stang. Dog ikke redet. Kan hentes for kr. 3000,-.

Stod jeg og skulle vælge mellem de to, ved jeg helt sikkert godt hvilken en jeg ville tage.

-Men det skal jeg heldigvis ikke, jeg har min egen lille chance-hest under tag, men det er altså MIN.

Men skulle nogen gå og længtes efter sådan et gult monstrum, ved jeg hvor den bor

May your belly never grumble,
May your heart never ache.
May your horse never stumble,
May your cinch never break.
0
0
Svar på denne tråd

Marabou (Pia)
Forfatter: 
Dato:  22-11-2010 19:20

Ja ihh hvor er det synd at hesten er foldbums.. Tænk at du kan finde på det.. Hesten er jo skabt som ridedyr og kan da slet ikke undvære at blive redet regelmæssigt.. stakkels lille pus da (Dybt ironisk, for dem der ikke lige ser ironien )

Hvis det ikke var fordi jeg stod og skulle til Canada i et halvt år, så ville jeg da faktisk tænke over muligheden. Jeg er nemlig en af dem der ser sådan en hest som en spændende mulighed for at blive en bedre rytter og træner.! Hvis man hverken interesserer sig for shows og konkurrencer(ja tænk at sådanne mennesker findes), så er sådan en hest da fin hvis man ikke selv har råd..
Og hun ser jo absolut okay ud på din præs, hverken skæv eller uharmonisk, og hun har et roligt udtryk i øjnene, så hun vil da sikkert sagtens kunne konverteres til en fin western/turhest. At hun så ikke bliver en stjerne er da ligegyldigt.

Jeg syntes dit oprindelige indlæg bærer præg af at du ønsker det bedste for din hest, og at du er rigtig glad for hende og derfor ikke vil sælge, denne trofasthed overfor sin hest er der da bestemt mange der kunne lære noget af. Idat er der jo desværre mange der sælger deres heste fordi den ikke er denne letteste musse på ridebanen.

Naturligvis er de fleste der søger heste til låns ude efter noget specifikt og hvis man vil showe dur din hest selvfølgelig ikke pga. dens afstamning, men til en der vil ride ture og træne horsemanship osv er den da helt super, så "keep up the work", hvis det ikke lykkes at finde en låner til hende så lad hende bare være foldbums hvis dun hygger sig med det:)

Mvh Merete

Been there, done that, wasn´t impressed.

Over and out.

--- Rider Ubama, en rigtig stjerne --

0
0
Svar på denne tråd

afstamning
Forfatter: 
Dato:  22-11-2010 20:42

jeg vil ikke gå ind i dialogen om udlån.. men det der springer mig i øjnene og rører mit allbreed hjerte er at blandingsheste ikke skulle være gode westernheste i show arenaen..

vores allbreeds er godt nok ikke blandingsheste men Haflingere og de er begge, 2 af landets bedste kvægheste.. de ligger altid i toppen når de bliver startet.. og jo man kan sagtes ride allbreeds til shows..

ang foldbumser så har vi flere af slagsen i perioder og de nyder det sgu ;-)

we do it
the Hippie way !

do the hippie hippie shake

0
0
Svar på denne tråd

det ser svært og låne hest ud
Forfatter: 
Dato:  24-11-2010 10:38

Jeg forsøgte med min lille DV hoppe på 152 cm - hun var dengang 12 år - redet i dressur fra hun var 4 til hun var 8 - lc til la dressur.

Da hun var 8 begyndte jeg at ride western på hende - hvilket hun gjorde rigtig godt - selv om hun ikke var en quarter - særlig trail var hun super god til. Vi fik en del placeringer til mindre stævner.

Da jeg så fik en en quarter, ville jeg gerne låne hende ud, var også villig til at betale nogle af udgifterne på hende. Men der var overhovedet ikke nogle seriøse henvendelser gennem et halvt år.

Folk ville have en der kunne mere - eller også ville de have jeg skulle betale opstaldning til 3000 kr. pr. måned - og der satte jeg grænsen - jeg ville betale foder - smed og dyrlæge, hvis hun stod hjemme hos nogen - men ikke flere tusinde i opstaldning.

Jeg valgte så at sætte hende i fol - igen - hun har fået to super gode DSP ponyføl - og så måtte hun blive foldbums - Men hun trives desværre ikke som foldbums - jeg kunne se hun blev ked af det, når de andre skulle ud og lave noget og jeg havde ikke kræfter og tid til to heste - så jeg valgte og sælge hende billigt på kontrakt som skovturshest - og det fungere bare fint - hun laver ikke så meget, men bliver brugt et par gange om ugen.

Og hun må ikke sælges uden at jeg får førstebud til samme pris.

Jeg har ikke noget imod at heste ikke laver noget og kun er foldbumse - men der er bare nogen der ikke trives med det - og så syntes jeg det er synd - mange heste kan sagtens trives - men min kunne bare ikke.

Så jeg tror desværre du får svært ved at låne din hest ud. Og som de andre siger - der skal virkelig ligges noget arbejde i en så urutineret hest og når der så er mange der gerne vil låne ud - så bliver det svært.

men held og lykke med det. Men måske var det bedre og sælge hende billigt på kontrakt - der findes stadig mennesker man kan stole på.

Anita Andersen

quarter ejer med smukke

Zip Skip Sunshine

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har send dig en besked!
Forfatter: 
Dato:  24-11-2010 20:56

På PB

MH Conny

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-11-2010 15:04

Jeg er sjældent herinde efterhånden og derfor så jeg først tråden nu.

Jeg kan ikke lade være med at kommentere...

JEG kender Marabou ( hesten) og ejer :-) jeg lånte nemlig Marabou da begge mine hopper var til hingst og hun er en fantastisk dejlig hest :-)

JA det er korrekt hun er sensitiv på den måde at som Pia siger kommer du med en engelsk sadel eller rider hesten "stramt" som i dressur så har du en tvær og meget vågen hest.

MEN med en western sadel strækker hun sig fint og går et dejligt tempo og arbejder villigt, hun er en kvik lille sag som MEGET hurtigt fanger tingene.

Jeg red hende uden sadel på tur og i ridehus og på bane, jeg har også redet hende kun i grimen så helt "rå" er hun skam ikke, nej hun er ikke alderssvarende uddannet inden for hverken western eller engelsk , men hun lærer fantastisk hurtigt.

En god beskrivelse af hendes temp: da vi skulle aflevere hende til Pia punkterede vores trailer på motorvejen og vi kørte af motorvejen og ind på en tankstation ( der var pænt meget trafik med lastbiler og traktorer og self. alm biler) og hun kommer ud af traileren og hun gik lige op i den nye trailer uden at vippe et øre!

Og jeg forstår ikke hvorfor hun ikke skulle kunne blive en god lille trail hest, hun tænker sig om, løfter sine ben og er obs på hun ikke rør noget og er virkelig obs på at forsøge at "please" sin rytter, det er da NETOP kvaliteter man ønsker i trail, eller?

Desuden har hun faktisk en dejlig jog uden stort rygsving, jeg ka sidde på hende uden at få smerter i alle 3 gangarter.

Marabou er en klog lille hest som "tuner" ind på rytteren og forsøger at gøre hvad hun blir bedt om :-)

Og med hensyn til foldbums, undskyld mig, men jeg har SET hvordan Pia passer sine heste og der er ikke en finger at komme efter, de er velpassede og hun sætter dem meget højt, fold bums hos Pia er ikke lig med en mudret mark og så får de kastet noget mad ind når man kommer i tanke om man har heste. NEJ de blir passet og vartet som konger og dronninger!

Jeg har ihvetfald været glad for at Pia lod mig låne Marabou i sin tid :-)

Hilsen

CJ

CK Ranch - Horses for life

Vær altid god og venlig når det er muligt.

Det er altid muligt.

Dalai Lama

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider