Lige et par kommentarer til disse udsagn:
1: Ikke er aldersmæssigt grundtrænet
2: Efter dens afstamning at bedømme, ikke lige er det helt oplagte emne til en kommende stjerne på western-himlen
3: Øjensynlig har nogen gamle lig i skabet... -Det kræver altså en MEGET seriøs og MEGET dygtig person at rette op på alt dette.
1: korrekt, hun er ikke aldersmæssigt grundtrænet. Hun er tilredet engelsk umiddelbart efter hun fyldte 2 (inden jeg fik hende). Derefter redet lidt skovtur on/off i det omfang hendes "lig" tillod. De sidste 3 år har hun ikke lavet meget.
2: korrekt, men jeg har heller ikke givet udtryk for at det er en hest med potentiale til at blive noget stort på westernbanerne jeg ejer. Jeg har heller ikke givet udtryk for at det er det jeg har som mål, det er jo ren Wendyblad. Jeg ønsker en hest der lærer tingene stille og roligt, men ikke mindst uden at forcere noget.
3: Det gamle lig i skabet er en engelsk sadel. Stil dig på siden af hesten med en engelsk sadel over armen og hun er allerede vild i øjnene. Smæk en westernsadel på ryggen af hende - hun vipper ikke med et øre. Hesten fik en westernsadel, købt hos LittleMule, som jeg mente kunne levere en sadel jeg havde samvittighed til at lægge på ryggen af min rundkørsel.
Hun er en køn hest (også i andres øjne...) og flere har foreslået at jeg trækker føl på hende. Men hvorfor skulle jeg dog det? Hvorfor avle på en hest med tvivlsom afstamning ene og alene for at avle? Dét synes jeg til gengæld smager meget af at folk vil have "noget for pengene" når det nu "kun" er en foldbums der er tale om.
Og som perlemor skriver, så ser jeg mange westernryttere som værende folk som er gode ved deres heste og rider og omgåes heste efter nogle principper jeg kan se det fornuftige i. Jeg er tidl. engelsk rytter men har "meldt" mig ud af den verden for flere år siden af samme grund som mange konvertitter i westernverdenen. Her behøver jeg vist ikke at uddybe.
Og med hendes størrelse er det da oplagt at det er western hun skal omskoles til. Alternativt kunne det være distance.
Og til den tantesure bemærkning. Helt ærligt - mine heste bliver passet i alle ender og kanter og får hvad de skal have af pussen og nussen, smed, dyrlæge, tandlæge, foder, foldtid you name it. Men med en mand der på 3. år er sygemeldt så hiver jeg ikke bare lige 5000 ekstra ud af lommen hver måned i et halvt år. Du får det jo til at lyde som om hestene går for lud og koldt vand, hvilket absolut ikke er tilfældet. Ja, det kniber med tiden, men når man skal arbejde for 2 - både på job og herhjemme, så er 24 timer ikke meget på et døgn. Det der startede med et lille hold i ryggen på min mand har udviklet sig til en langvarig arbejdsskadesag. Dét kommer der forhåbentlig en afklaring på, så jeg igen får nogle flere timer til rådighed til mig selv og mine interesser.
Så den "feber-dribling" har fået det røde kort, for det er absolut ikke dét som der er tale om her.