|
|
| Min hest gaber når den får bid i mund? |
|
|
Hej alle  Min hest gik fra bosal til snafflebid for ca. 6 mdr. siden. Og han er ikke glad for biddet,men tager det nu uden "kamp"  Men han gaber øjeblikkeligt,og det fortsætter i ridehuset, en masse kæmpegab, med stræk af tungen samtidlig  Er der nogle der har lignende erfaring, eller ved hvorfor den adfærd fremkommmer? 
Bedste ønsker Fra Lone og Rødtop 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min.... |
|
|
gør det også... og når han ser en sadel er han liiiige ved at gå iseng, så træt ser han ud  Nej spøg tilside. I min´s tilfælde er det blot blevet en vane. Han kan godt gå og gumle ig "lege" med biddet under ridning også,,,selv for lang løs tøjle. Det er ikke sikkert at det betyder noget. Men hvis det gør er mulighederne flere.. Biddet niver, smager grimt, tandspidser mm
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| haha :) |
|
|
Jeg fik lige et griner billede i hovedet, med Peppe og et blik på en sadel  Hmm....biddet burde ikke nive, eller drille på anden måde,men det er en så bemærkelsesværdig adfærd, at det kunne være interressant at finde ud af hvorfor de får gabe refleks på den måde. Rødtop blev først tilredet som 5 årig, som sagt i bosal,så jeg kan godt forstå hvis biddet er mere irriterende,end hos heste. der bliver tilvænnet tidligere. Som sagt interessant adfærd,hvad betyder der mon? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Min gamle hoppe gabte altid når vi kom med hoved tøjet tog fint bidet gik altid med lukket mund og gumlede stortset aldrig på det..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uuuhhhhh |
|
|
MANGE heste gaber så snart de ser saddel el hovedtøj og ligner noget der virkelig allerede nærmest ER gået til køjs*LOL* Der behøver ikke lægge noget i det hele -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvilken slags bid |
|
|
Hvilken slags bid rider du med? Da jeg fik Chappo, red jeg ham i todelt snaffel, indtil jeg var til træning med Kenneth J. og han mente at jeg skal ride med næsbånd, fordi hesten åbner munden. Jeg prøvede med en anden bid (bille allen snaffel) og det gik bare så meget bedre! Hesten åbnede munden ikke mere og gik rimelig fint. for par uger siden skiftede jeg til stangbid - også billy allen og det går bare så godt...han er super glad for den bid og går rigtig pænt med den og jeg behøver nærmest ikke tage i tøjlen! Min gamle hoppe kunne heller ikke lide todelt snaffel og hørte om flere, som hader den bid. Så - hvis du føler at hesten ikke kun gaber, men også kaster med hoved eller åbner munden, er det på tide at prøve en anden bid og/eller ringe efter hestetandlæge. Ang. at gabe - gør det Chappo også nogle gange... jeg tænkte altid at det er logisk når han lige stod og sov på fold og man henter ham og så skal der arbejdes...at man er lidt søvnig;) *g* Hilsen Anna
www.appaloosa.dk "Kvadratisch Praktisch" - paint vallak: Flashy Chex Junior
Majesty 12. 3. 1998 - 16. 9. 2008 Du vil altid være i mine tanker og mit hjerte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| morsomt! |
|
|
med det gaberi  Hans tænder er ordnet, og min træner har sagt "god" for biddet. Han er først tilredet som 6 årig, og i bosal, så jeg kan forestille mig at det måske derfor er sværere for ham at acceptere biddet. Men han er blevet MEGET BEDRE, og gumler næsten ikke mere på det  Vedr. gaben.....har jeg også set ham tage en serie af gab, hvor han vender det hvide ud af øjnene (ikke ifb. med bid), nogen der ved hvad det "betyder" ? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke noget |
|
|
det betyder højst sansynligt ikke noget Han gaber bare. At han vender det hvide ud af øjnene under et stooort gaaaaab eller for den sags skyld en hel serie...er helt normalt. Men rigtigt , det er da sjovt at så mange har den tendens at de gør det bare de ser et hovedtøj eller en sadel. Peppe er den meste ekstreme jeg har set til dato, meeen det lyder godt nok som om at rødtoppen er hans ligemand i søvnighed... Jeg er sikker på at du intet unaturligt skal lægge i det, og er biddet ellers ok ville jeg bare tage det som den sjove opførsel det er  Måske keeeeeder han sig, måske tænker han "Åhhh nej forbarm dig dog over mig og lad mig være...kan du ikke se hvor træææææt jeg er... ... Ang tyggeriet, så gør peppe det også, næsten med alle bid, men mest indtil der kræves arbejde af ham og han er varm. Tror bare at det er en dårlig vane. Han kan rides uden brug af tøjlerne, så det er ikke pga ryk, holden tilbage el andet. Han gør det uanset hvad. Her anvender vi også rådet fra Kenneth om mundlukkeren hvis det er meget... Men pt er han så meget igang at det ikke er et stort problem.. Hmm sød og sjov tråd.... sjove heste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tsk tsk |
|
|
mine to - queenie og Cool lægger ørerne tilbage allerede når de ser jeg kommer med sadlen. Og det er ikke fordi sadlen klemmer eller irriterer på nogen måde (de måtte da hellere gabe  Når vi så kommer ud i ridehuset er de jo glade og lykkelige og elsker at lave noget - fatter ikke en brik af denne opførsel heller  Lone og Rødtop: Anhanus rammer måske hovedet på sømmet, idet hun nævner biddet. Min hoppe kan nemlig heller ikke gå med hvilket som helst bid! Hun bliver nærmest head shaker hvis hun har forkert bid på. Trods det at hun får fjernet tandspidser hver halve år, og kiropraktisk behandling ind imellem - for velværet. Lige så snart jeg rider hende i bosal er der absolut intet i vejen med hende, eller låner CJ's bid (vist også et Billy Allen bid)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Marion |
|
|
Ja i vores tilfælde er det dels som Anhanus beskriver. Vi er heller ikke i tvivl om det hvis vi vælger et forkert bid, og peppe er følson med hvad bid han går med, men vi ser mønstret i det og ved når det er biddet som ikke dur, når han keder sig og gumler på biddet, når han gaber...inden han får bid og sadel på, bare han ser det...osv. Han er rimelig nem at skille det ene fra det andet med...Så ja, i rigtigt mange tilfælde...også delvist i vores tror jeg helt sikkert at Anhanus har fat i det rigtige. Lone Rødtop´s træner...ved ikke hvem det er nu...har sagt god for biddet og hvis det ellers er rigtigt, så tror jeg på at rødtoppen laver den harmløse udgave af gaberiet Men hvorfor mange heste gaber på den måde hvergang man kommer med udstyret, ja det ved jeg ikke. Hilsen Lone 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| måske gider de ikke slæbe |
|
|
rundt på os  I de fleste tilfælde kender man jo sin hest, og ved når noget ikke er som det skal være. Dog, lige det der med gaberiet, er sikkert bare en eller anden "sjov" adfærd, som intet betyder. Heste "siger" jo så mange sjove ting, hvis man "lytter" rigtigt efter  Lone (Pep n Perfect): når peppe nærmest snorker når du kommer med sadlen, får du så ikke helt vildt dårlig samvittighed over, at presse den stakkels hest til alt det hårde arbejde 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jo Marion |
|
|
Jeg har tænkt på om ikke jeg er en oplagt sag for dyrenes beskyttelse... smiler Doven hest og ond ejer ( dovenskabern er dog slet ikke at spore når bare der står en tyr foran ham ) Og jeg vil presse ham staklen til reining ... LOOL
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gaben.. |
|
|
Åh, det her indlæg bringer minder fra min tid som ponypige på en rideskole i Spørring Der havde de to fjordheste, som selv ridelæreren ikke kun kende forskel på, men i sindet var de til gengæld meget forskellige. Den ene var enormt frisk og "varm i låget", hvorimod den anden var en sløv begynder hest. Så derfor var det ikke skide ligegyldigt hvem man fik fingrene i  Derfor var det en fast regel, at når man skulle have fat i en af fjordhestene, havde man trense med, så man kunne se hvem af dem der gabte som en gal, og så kende forskel ud fra det 
Mai & Mustang Sally Medlem af NWR ~Natural Western Riders~ Med et overforbrug af smileyer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mai og Mustangen |
|
|
HAHAHAHAHA!!! Er bare helt FLAD af grin over din historie med de to fjordheste!!!  Så lige en hel film for mit indre øje - i tegneserie-stil med søde ridepiger der får valgt forkert  HEHE - godt for fantasien!!
Sandie - nu som westernrytter på smukke Gaia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|