Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

Fodring sammen med græs
Forfatter: 
Dato:  28-04-2009 10:04

Hej alle

Jeg er interesseret i at høre, hvad I fodrer jeres rideheste med (Paint/Quarter), nu hvor græsset for alvor er kommet frem.

Min egen Quarterhoppe Time (4 år) er ikke døgngræs af flere grunde. Hun går på græs 8-10 timer i døgnet og resten af tiden på stald/jordfold. Hun rides 5 gange om ugen.

Fodrer I videre med fuldfoder eller giver I kun vitaminer/mineraler? Giver I hø ved siden af eller kun halm?

Jeg kunne forestille mig, at en del konkurrenceheste ikke går på græs ret længe i løbet af en dag af hensyn til formen.

Lad mig høre, hvad I gør?

Anne

0
0
Svar på denne tråd

Ladys foder.
Forfatter: 
Dato:  28-04-2009 11:14

Hejsa

oki, jeg lægger ud :-)

Lady er unghest, og meget af hendes foder er taget fra hende.

normalt fik hun pr dag:

1 kg lucerne

0,5 kg Roepiller ( tørvægt - og selvfølgelig blandet op med vand)

300 g TM super Musli plus fra tjørnehøj mølle

og ca 300 g. korn.

ca 6 kg hø

Nu i takt med at de den sidste uges tid er kommet på en fold med mere græs, er hun sat MEGET ned.

Nu får hun ( indtil videre, det kommer an på, om hun tager på/ taber sig osv... det skal jo reguleres efterhånden)

300 g TM super musli plus fra tjørnehøj.

4 små håndfulde korn

ca 250g roepiller ( tørvægt)

og ca 3 kg hø.. og får nu også tilbudt halm - og sjovt nok efter hun er begyndt at spise mere græs, vælger hun faktisk halmen først...

Min plan er at når hun kommer på døgnfold, skal hun blive ved med at have ihvertfald hendes tilskudsfoder, da hun her får de vitaminer og mineraler hun skal bruge, og så ellers regulere det med korn alt efter hvordan hun er i huld. - roepillerne tager jeg også helt fra hende på et tidspunkt.

Hun kan ikke leve af det græs der er på de folde hvor hun står, derfor suplere jeg med foder ved siden af.

når hun så kommer ind i stalden for at blive ordnet bliver hun tilbudt halm... eller hø, så længe det er der.

Jeg tror nok hvis hun skulle på rigtig sommergræs og hvor hun blev tromle tyk, ville jeg nok bare vælge at give hende en vitamin/mineral blanding... Men sådan ligger landet ikke lige pt.

Sådan som jeg gør med Ladys foder, gjorde jeg også sidste år, og det fungerede rigtig fint. Hun var lige perfekt i huldet, som hun skulle være.

Hilsen

Maja

Picó 28. Maj 2006 R.I.P

Basse 5. Dec. 2007 R.I.P

I vil altid være i mine tanker.

Vejen der ikke starter i hjertet ender blindt

Wildhorn alabama reiner sælges - semiquarter bom.

0
0
Svar på denne tråd

halvt foder til mine
Forfatter: 
Dato:  28-04-2009 11:49

Jeg bliver ved med at give aftenfoder ifbm jeg rider og skipper morgenfodringen. Så supplerer jeg med vitaminer idet de jo ikke er dækket ind med fuldfoderet mere.

derved har jeg heller ingen problem ved tage ham fra folden til stævner ol. -så får han bare mere foder og hans mave er vandt til det.

De går iøvrigt ude fra morgen til aften og døgnfold 2-3 måneder alt efter vejret.

Maybrit

BOSSE RULES!
0
0
Svar på denne tråd

Bella´en
Forfatter: 
Dato:  28-04-2009 15:39

Hej Anne.

Bella får nu 500g roepiller (tørvægt) og 800g TM Horse Ballance og så wrap.

Hun er lidt tynd, så først når hun komemr på døgn bliver hun taget af roepillerne.

Altså jeg vil stadig fodre hende med de 800g Horse Ballance.

Hun bliver ikke redet. (det ved du jo godt. )

Hilsen Benedicte

SÅ BLEV DEN GED VIST BARBERET

Dejlig cremello quarter hoppe sælges

http://wisemice.dk/salg.html

0
0
Svar på denne tråd

hopperne her
Forfatter: 
Dato:  28-04-2009 20:23

hos os, den ene ridehest den anden avlshopppe, får begge deres tilskudsfoder fra dangro super müsli power tror jeg det hedder og lille lyne på 1 år får 800 g suregrow, de er alle tre paint.

de kommer på døgnfold fra slutningen af maj.

Tina

På skabelsens dag, sagde Gud: "Der skal være lys!"

Og der blev lys, for da havde vi allerede lagt alle kabler ud!"

0
0
Svar på denne tråd

Hermed et dumt spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  29-04-2009 10:17

fra en uindvidet tidligere quarter-ejer, nu med all-breed...

Er der noget særligt ved fodring af quarter/paints ifht til all-breed på græs?

Jeg er da flasket op med at man tager udgangspunkt i hestens individuelle behov under hensyn til alder, arbejdsmændge og trivelighed (hvor let/svært det er at holde hesten i huld), men ikke så meget efter race, da der jo næsten altid findes mere eller mindre trivelige eksamplarer hos alle racer.

Mht. til mændgen af tid på græs, skal man også se på om man har en hest der er mere eller mindre trivelig, og det er stadig individuelt fra hest til hest hvor meget græs de tåler.

Min gamle hest, Thilda (quarter), fik året rundt vitaminer/mineraler og hø/halm som stråfoder.

I sommerhalvåret gik hun på ½-dags græsfold og ½-dags jordfold, da hun var temmelig trivelig og let at fodre på. Sommerrationen af stråfoder var ca. 1-2 skiver god halm eller 1-3 kg. tørt hø.

I vinterhalvåret fik hun udover ovennævnte suppleret sit foder med 250 gr. (tørvægt) Betfor/Speedi Beet, 500 gr. Lucerne og en lille smule havre (max 400 gr. pr. dag, og kun når hun var i fuld ridning - ellers var det overflødig energi). Vinterrationen af stråfoder bestod af 1-2 skiver god halm samt 10-12 kg hø eller wrap afhængig af kvalitet og næringsindhold.

Min nye hest, Apache (all breed), fodres efter samme princip, nemlig "Keep it simple" og kommer også til at være ½ på jordfold og ½ på græs i døgnfoldsperioden da hun også er temmelig trivelig - Her i indgræsningsfasen får hun 150 gr. Speedi Beet, Regulator Complete, 1-3 kg. hø og en skive god halm. Pga. en lidt kedelig hornkvalitet i hovene får hun Hoofmaker som tilskud.

Jeg har endnu til gode at se hvordan hun skal fodres i vinterperioden, men det bliver som altid efter hendes behov.

Kira

Nu med Tordrup Apache - DKs sejeste all-breed

0
0
Svar på denne tråd

Ikke et dumt spørgsmål.
Forfatter: 
Dato:  29-04-2009 12:11

Nej jeg tror ikke der er noget utrolig specielt mht de amerikanske racer frem for All-breed - ikke hvad jeg har opdaget ifm. fodring ihvertfald.. sådan som jeg har gjort med Lady gjorde jeg også med mine 2 arabere jeg havde før hende.... altså,forstå mig ret, med individuelle foderplaner, røngtenblikket stift rettet mod huldet osv... så ja man tager udgangspunkt i den enkelte hest, som du også skriver....

SÅ nej, ingen speciel forskel på racerne som sådan

Maja

Picó 28. Maj 2006 R.I.P

Basse 5. Dec. 2007 R.I.P

I vil altid være i mine tanker.

Vejen der ikke starter i hjertet ender blindt

Wildhorn alabama reiner sælges - semiquarter bom.

0
0
Svar på denne tråd

Godt emne at tage op
Forfatter: 
Dato:  01-05-2009 16:24

Mine bliver også fodret selv om de er på græs...også selv om jeg har masser af græs.

Jeg synes det er SÅ belastende at hører dem, der har en spidsrygget varmblod gående på sommer græs i 6 mdr om året og klage over den er "tyk" Den har nemlig en kæmpe vom og ejeren ser slet ikke at hoftre, skuldre og ryg stikker næsten igennem skindet.

Jeg har lige haft en forsprøgsel på om jeg kunne have en dv på sommergræs til 500 pr mdr...

Men den måtte ikke få mad, heller ikke selv om det blev tørt og knapt med græs. Og så kom de også lige og red på den 4 gange om ugen og hvor er lige din stald med vaskeplads?

Jeg sagde nej tak.

It´s not life or death; it´s just a horse show. Enjoy the ride!

0
0
Svar på denne tråd

mine er altid på græs.. det er naturligt
Forfatter: 
Dato:  01-05-2009 22:39

Mine heste er altid på græs. Så snart der er god nattemp, så ryger de udenfor. Det er efter min mening det mest naturligt.

Jeg tror også på at hvis hesten bliver frataget græset i en længere periode natten over eksempelvis, så vil den være mere grådig når den så kommer derud igen.

Så jeg gør det at mine går på græs nonstop og så får de roepiller og vitaminer (Regulator complete) ved siden af. Ingen wrap eller halm.

Når de så skal til stævner, så får de fuld foderration de dage samt wrap og olie og salt.

Venlig hilsen
-miki-

hende der med hjemmesiden om krybbebidning og vævning

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider