|
|
| Nogle Heste |
| Forfatter:  |
AG PALADINI |
| Dato:  |
03-03-2003 20:01 |
|
skal man arbejde hårdt med for at prøve på at rette op på denne hingst. Men han er en Appendix Quarter hingst, og moderen var TB'n.
Han er smuk nok, SORT som natten, ikke nogen dårlig hals, ok bentøj, kropen er osse ok, MEN der mangler maner, og respekt, og den har den dårlige vane at prøve at sparke efter dig med forbenene.........
Den vil overhovedet ikke tænke på mennesket, den vil hvad den vil, det er en hest der kommer til at tage meget tid. Jeg ville ønske jeg havde haft ham 10år sidn og ikke idag........nå ja men sådan er livet
med venlig hilsen, AG Paladini Du kan tale med mig på WWW.PALTALK.COM,i HORSENET rummet, mød heste folk fra hele verdenen!!!! http://www.bonanzawestern.com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: [GEN] Nogle Heste |
Luzie |
03-03-2003 20:41 |
|
hej
Hvor gammel er hesten?:-D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina (Stormy) |
03-03-2003 21:40 |
|
Hvad med at starte med at kastrere ham??
Hvorfor holde en appendix som hingst med mindre han er af helt uovertruffen klasse...
Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
AG PALADINI |
04-03-2003 07:29 |
|
4årig og det er ikke min men det er nogen anden der ejer det jeg skal kun træne den med venlig hilsen, AG Paladini Du kan tale med mig på WWW.PALTALK.COM,i HORSENET rummet, mød heste folk fra hele verdenen!!!! http://www.bonanzawestern.com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
hej Ariel
Er det, det værd for dig ?? ikke for at forklejne din alder eller kunnen, men er du hurtig nok til at komme væk ?? som du skriver:så måske for 10 år siden.
Den hest lyder ikke til at være legetøj, jeg kan godt se hvorfor det pirrer dig at skulle tæmme den, men at risikere at det er det sidste du gør ,vil være meget modigt.
Her tæller ikke penge eller mod/kunnen , men risicien for at være forsent i optrækket når forbenene kommer.
kh Sussie... pas på dig selv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Jeg kan se Sussies pointe A.G.....Er det dét værd, når det tilmed ikke engang er din egen hest ????
Hvad mon Mary mener ?????
Pas nu lige lidt på dig selv ikk` !!!!!
Kh. LoneA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Birgittekw |
06-03-2003 13:56 |
|
Hesten er min !
.........og jeg er flov........det er ikke min mening at udsætte Ariel, (el. andre) for farer........men hingsten har faktisk aldrig slået med for- el. for den sags skyld, med bagbenene før.
Men p.g.a. af min sygdom er han næsten ikke blevet trænet med det sidste år...............men da hans træning var igang kunne man ane noget som men de rette mennesker kunne udvikle sig til noget "outstanding".
..........og med hensyn til hans "TB. mor"...........hun er ikke en ligegyldig fejlavlet TB..........hun har faktisk produceret flere gode western heste........heriblandt en DM. (paint).
........og hermed endnu et meget stort tak til Ariel og Mary
Birgittekw
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina (Stormy) |
06-03-2003 16:09 |
|
Hej Birgittekw
Ikke for at være fræk, men hvorfor beholder du ham som hingst?
Hingste er ikke så pålidelige eller lette at håndtere som vallakker. Det kan være direkte farligt.
Du vil få meget få om nogen bedækninger til din appendix hingst for hans føl vil også få appendixpapirer indtil han evt når i hovedregisteret.
Vihar i forvejen kun 3 hopper pr hingst (QH) i Danmark og ikke alle hopper sal bedækkes. Han skal erobre de få avlshopper fra de andre hingste.
Gør dig selv og hesten en tjeneste og kastrer ham.
Det vil blive lettere athave ham med i byen og håndtere ham på alle måder og han laver ikkenoget bare fordi du lige har vendt ryggen til.
Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
AG PALADINI |
06-03-2003 17:11 |
|
Det kommer han heller ikke til når han har forladt os, han viser allerede tendens til at lytte (?) til os, så ikke så hurtigt med kniven, jeg er personligt af det synspunkt at en vallack er et menneskelig behagelighed og ikke i naturens ånd. Og vi kan ikke på den ene måde tale om økologi og på den anden gøre naturen til det som er mest behagelig for os mennesker.
Hvad i siger om hingste til hopper ratio er nok sandt men så har de damer da noget at vælge imellem ikk??
Birgit dont worry, hes doing fine. med venlig hilsen, AG Paladini Du kan tale med mig på WWW.PALTALK.COM,i HORSENET rummet, mød heste folk fra hele verdenen!!!! http://www.bonanzawestern.com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: [GEN] Nogle Heste----Tina |
Birgittekw |
06-03-2003 18:10 |
|
Hvis man går tilbage i QH´stens historie vil man som alle , ja selv den mindst kyndige, vide at det eneste tilladte forædlingsmæssigt er TB............og tænk dig om man havde kastreret alle de hingste der var kommet ud af det...........så var vi gået glib af en masse dejligt avlsmateriale........på stående fod kan jeg kun komme i tanke om Doc Bar........og han har givet "sit" til at både højne og bevare QH avlen.
Så af principielle grunde ville jeg ikke havde ham kastreret før jeg var sikker på hvad han indeholdt, eller rettere "ikke" indholdt.
Hvad hingste er eller ikke......orker jeg ikke at diskutere her........men de er ganske forudsigelige...........alt efter deres opdragelse..........og det er netop her min hingsts mangler er..............
en del af at være meget syg, er også håbet om at blive rask..............og det vil sige at man hurtigt kan genoptage alle de gøremål og interesser man ellers har.............og for mig er det stadigvæk noget som måske sker engang langt ude i fremtiden...................og på grund af min manglende erkendelse står der idag en meget forvirret og frustreret lille hingst hos Ariel.
Hingsten har aldrig gået alene...........han har de sidste 2,5 år været fast bestandel af en flok på 6-7 heste..............der har været bestemte rutiner mmm.
Hele denne trygge bagrund er lidt efter lidt gået i opløsning............ og til sidst er han blevet flyttet.
Det hele er et spørgsmål om tid, tillid og respekt...................og en dag vil der være en heldig køber som får sig en dejlig hingst/vallak.
birgittekw
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Appendix hingst - TB moder? |
Bente |
06-03-2003 19:20 |
|
Hej,
Som udvidende på området, vil jeg lige spørge, om der er nogen, som kan forklare, hvad er en appendix hingst og en TB moder?
Appendix er det en slags forregister?
mvh
Bente

|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
AG PALADINI |
06-03-2003 19:21 |
|
jeg er enig............ med venlig hilsen, AG Paladini Du kan tale med mig på WWW.PALTALK.COM,i HORSENET rummet, mød heste folk fra hele verdenen!!!! http://www.bonanzawestern.com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina (Stormy) |
06-03-2003 22:25 |
|
Hej Bente
En quarter som ikke er afkom af to quartere med alm registrering kan ikke opnå almindelig registrering i AQHA (raceforbundet).
Krydsninger kan generelt ikke få papirer.
Men man tillader brug af fuldblodsheste i avlen.
Afkom efter en fuldblodshest og en quarter kommer ikke i det almindelige register men i appendix-registeret.
Altså en slags "side-" eller "for-register".
Hesten må deltage i AQHA konkurrencer som almindelige quartere.
Hvis hesten ved disse konkurrencer optjener 10 point eller mere får den lov til at blive opgraderet til det regulære register.
Så længe den står i appendixregisteret vil dens føl også kun kunne opnå registrering i dette register.
TB er en forkortelse for thoroughbred som er det engelske ord for fuldblod.
Til Birgitte: Det er jo heldigvis sådan inden for quarteravlen at en hoppeejer må vælge netop den hingst man har lyst til at benytte, der findes ingen kåringer.
Så alle kan avle i den retning man synes bedst om.
Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Appendix hingst - TB moder? Tak for svaret |
Bente |
06-03-2003 23:09 |
|
Hej Tina,
Jeg vil bare sige tak for svaret.
Jeg synes bare, at jeg har fået fortalt, at man kun må bruge fuldblod på paint og ikke på quarter, og at de derfor ikke altid er ligeså gode som quarter, da man i teorien kan købe en billig (dårlig) fuldblodshoppe og få føl på den efter en registreret paint, og så bliver føllet registreret paint/breeding stock.
Derfor troede jeg ikke, at der var fremmed blod i quarter.
Men svaret satte noget i perspektiv.
mvh
Bente

|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej Bente,
Dine informationer om Paints er rigtige.
Forskellen på optagelseskriterierne hos hhv. Paints og Quarters, er at der ikke sættes præstationskrav til den Paint der er lavet på en Fuldblod, for fuld optagelse i stambogen.
Altså, falder Painten ud og er broget, er det en fuldgyldig Paint, er den ensfarvet, er det en bredingstock.
For at blive en fuldgyldig Quarter, må den Quarterhest der er lavet på en Fuldblod, først ud og "bevise" at den er lige så god præstationsmæssigt som de andre Quarterheste, nemlig ved at gå ud og være BEDRE end disse, ved at slå dem i konkurrence, og opnå de famøse 10 points.
Så vidt jeg ved, er der ikke nogen danskavlede Appendix-Quartere, der nogensinde har opnået fuldgyldig optagelse i Quarter-stambogen.
Jo, Doc Bar's far Three Bar, var fuldblod. Mange heste har Doc Bar på stamtavlen. Dette bruges ofte som postulat til at retfærdiggøre iblanding af Fuldblod på en Quarter (eller Paint)..."Tænk på Doc Bar, han var halvt fuldblod, og er en af de mest anvendte i Q-avlen...", siger man. Korrekt, men lige akkurat Three Bar, må vel ha' haft "DET", det var egnet til at forfine den dengang nogett mere "bulldog"-agtige Quarter.
De fleste Q's har fuldblod i sig, som regel under 20%. Men det har de allerfleste ridehesteracer nu om dage. Naturracerne som Islændere, Nordbakkere osv. undtaget.
Der er stor forskel på at udvælge en hingst med omhu for at forfine en race, i forhold til at købe en kasseret væddeløbshoppe til kr. 5.000,-, måske besat med diverse videre-arvelige fejl, for derefter at putte en billig Q-bedækning på, og så tro man har lavet sig en god Q-hest....
Hilsen Jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina (Stormy) |
07-03-2003 08:18 |
|
Nemlig Jette
Det er kvaliteten af det fuldblod som folk bruger der er problemet, ikke alene brugen af fuldblod.
Iøvrigt tror jeg doc Bar er efter Lightning Bar som er efter Three Bars.
Men Three Bars er vel en af de mest betydningsfulde hingste i QH avlen nogensinde.
Nogle af de bedste cutting-reiningheste nedstammer fra ham (feks gennem Doc Bar)
De bedste halterheste (Impressive)
De bedste pleasureheste (Zippo Pine Bar)
Samt selvf. mange af væddeløberne.
Jeg mener generelt at en appendix er mindre interessant end en ren QH simpelthen fordi at hvis man avler feks reiningheste går man efter t begge forældre/deres forældre har reiningresultater og det har de færrest fuldblod.
Men tag så feks Rugged Lark. Han er efter Really Rugged XX og han er i hall of fame og dobbelt AQHA superhorse og jeg skulle da nok sige tak hvis jeg fik chancen for et føl efter ham.
Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| appendix |
|
|
Hej Birgitte
Jeg tror ikke at jeg kender nogen, der vil bruge en appendix på deres quarter hopper.
Så jeg tror kun du får varmblods og pony hopper, som vil bedækkes af din hingst.
Men jeg kan jo tage fejl. Er han nu gudesmuk og vinder alt hvad han stiller op i af performence klasser, så kan det jo godt være.
Har du ikke et foto af ham? Hvilken afstamning er han?
Joakim fra Køge havde for nogle år siden en god Appendix, som var efter Two Bit Tony, den var sort og meget smuk. Den vandt ret meget.
Men kom desværre ud for en ulykke og blev aflivet. Den hed Blossom et eller andet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
AG PALADINI |
07-03-2003 08:39 |
|
I glemmer osse at sigue at de fleste TB i USA er HONGSTE og ikke hopper man avler på, og grunden er simpelthen at TB = Thorougbred eller Fullblod er dem som præger følet og de fleste amerikaner vil ikke have problemerne med at korrigere avlen fordi de er blevet præget forkert.
Her i DK den eneste hoppe som jeg kender som blev bedækket af en TB hingst var MISS BUFF BUFF en palomino som blev bedækket at MR PIED PIPER en fullblod hingst fra Øxenholm, og som Rick LeMay red i reining og vandt med. Hun opnåede heller ikke 10 point total. med venlig hilsen, AG Paladini Du kan tale med mig på WWW.PALTALK.COM,i HORSENET rummet, mød heste folk fra hele verdenen!!!! http://www.bonanzawestern.com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| UGENTLIG REPORT |
AG PALADINI |
08-03-2003 07:38 |
|
Så er den første uge gået.......
Hvad har man opnået??, Hesten går sammen med handleren, den kigger stadig på andre ting end handleren. Altså dens interesse span er ikke særlig stor. Men med små ryk kan man få den til at pay attention, til handleren. Det var et stort plus.
Han har ikke forsøgt at angribe, hverken mig om morgenen eller Mary når hun tager den ind om aftenen, det er et andet stort plus.
Har kun prøvet at stejle 3 gange i denne uge, når det ikke passer herren hvad det er der skal foregå. Men de sidste gange, det har været sådan halve forsøg, så vi tror at han vil vænne sig af med den vane.
Hans hoved holdning er blevet bedre, den er nu nede hvor handleren vil have det, undtagen der sker noget som han bestemt skal have en interesse i, så det må vi give ham et ½ point for.
med venlig hilsen, AG Paladini Du kan tale med mig på WWW.PALTALK.COM,i HORSENET rummet, mød heste folk fra hele verdenen!!!! http://www.bonanzawestern.com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ung hingst - forår |
|
|
Nu synes jeg, den stakkels hingst har fået på puklen længe. Selvfølgelig må han ikke stejle eller angribe, men jeg synes nu, at der er nogle "formildnende omstændigheder", der skal tages i betragtning:
Jeg ved det selvfølgelig ikke
Men:
Det er forår, og luften er fuld af "hormoner".
Hingsten er ung og reagerer selvfølgelig på det.
Hingsten er, som Birgittekw beskriver det, ikke blevet håndteret ret meget i det sidste år.
Måske "angriber" han slet ikke. Han leger bare den eneste leg, han kender. Hingstelege!
Måske synes han, det er så dejligt, at Al arbejder med ham, at han næsten ikke kan holde sig i ro og være en "dygtig" hest; selvom han prøver, som Al fortæller.
Godt det er Al, der træner ham og ikke en utålmodig træner.
Bare nogle betragtninger ud fra det jeg har læst i debatten.
Love your horses - they deserve it !
Take care........Lilli :O)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|