|
|
| Brugt Sadel? |
| Forfatter:  |
Heidi |
| Dato:  |
08-09-2001 16:54 |
|
Er der nogen der har nogle ideer om hvor man kan finde en relativt billig brugt westernsadel til en begynder (mig selv) som tøffer rundt på en 155 cm høj oldenborger der er lidt ad "den gamle type"? Hvis det nu er i Sjællandsområdet ville det være alletiders, evt den syd-vestsjællandske del....
Howdy fra Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Brugt Sadel? |
wsg |
09-09-2001 19:50 |
|
Hvad er "billig"?
MVH
Wivian.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Heidi |
10-09-2001 10:53 |
|
Helst under 5000,-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina |
10-09-2001 11:23 |
|
Hej Heidi
Bedste forslag er nok en annonce i Western Riders Express. Den får stort set alle westernryttere.
Måske er der nogen der ligger inde med en god sadel til billige penge.
Køb hellere en ældre sadel af god kvalitet end en let brugt af dårlig kvalitet. En westernsadel kan ikke stoppes om, den skal bare passe.
Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Heidi |
10-09-2001 15:12 |
|
Det lyder fornuftigt nok. Jeg er endnu ikke medlem af nogen westernforening, men jeg må finde en i vestsjællandsområdet. Så får man måske bladet automatisk ligesom f.eks distriktsbladet når man rider under DRF´s klubber?
--Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina |
10-09-2001 15:35 |
|
Hej Heidi
De fleste klubber bruger WRE som klubblad og inkluderer det derfor i medlemsgebyret.
Spørg den klub du tænker på at melde dig ind i.
Ellers kan du købe bladet direkte hos udgiveren. Det er billigt og godt. Mener også du kan købe feks 3 gamle udgaver hvis du lige vil have en god smagsprøve.
Jeg tror der er annoncefrist her ca den 12. september til næste nummer så ring til Klaus hvis du vil have annonce med. Bladet kommer jo kun hver 2. måned.
mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
PiaSJ |
10-09-2001 15:44 |
|
WRE kan bestilles her: www.westernridersexpress.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Heidi |
11-09-2001 12:20 |
|
Hejsa.
Tak for hjælpen. Jeg prøver at kigge på hjemmesiden og spørge min nyerhvervede underviser hvordan det ser ud med klubberne i omegnen.
-Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Måske denne sadel? HJÆLP. |
Heidi |
12-09-2001 22:52 |
|
Hej igen allesammen.
Jeg er blevet tilbudt en sadel hvorpå der står Genuine stock saddle i brunt læder der ser meget velholdt og ordentlig ud. Er det noget der kunne være værd at anskaffe???? Den skulle være en del år gammel, men ellers ved jeg ikke så meget om den.
På forhånd tak allesammen
knuz fra Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Måske denne sadel? HJÆLP. |
Tina |
13-09-2001 08:09 |
|
Hej
Det er vist ikke et af de mest kendte mærker, men hvis læderkvaliteten er i orden, sædet passer dig og SADLEN PASSER HESTEN !! er det ligemeget hvad den hedder eller hvordan den ser ud.
Hvis du har en stor stævnerytter i maven skal du nok lige være opmærksom på stilen. Ellers er det jo ligemeget.
Forsøg at få sadlen på prøve, gerne 14 dage og rid så hesten lidt svedt.
Ligger sadlen stabilt på hestenog bliver den ensartet svedt under sadlen er det nok ikke helt galt.
Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Heidi |
13-09-2001 14:53 |
|
Hej igen.
Jeg vil da gerne være lidt med i konkurrencer, men i første omgang skal jeg jo lige lære hvordan det hele fungerer....
Jeg prøvede sadlen på Nelly-pigen igår, og umiddelbart er der ingen aftryk at se, men jeg ved jo ikke om jeg overhovedet har lagt den korrekt, men jeg beholder den til tirsdag og får lidt eksperthjælp vedr. om den passer der.
-Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
wsg |
13-09-2001 18:52 |
|
Hvis det er en australsk stock sadel, er der vist noget med at du ikke må ride konkurrencer med den (har jeg hørt dengang jeg ledte efter sadel).
Og det er meget vigtigt at sadlen ligger rigtigt på hesten.... Jeg har en meget speciel hest og nu har jeg opgivet at få min sadel til at passe ham, så jeg vender tilbage til dressursadlen (som jeg næsten lige har fået solgt *Øv*). Min dyrlæge mente at hvis jeg fortsatte med min westernsadel kunne jeg risikere at ødelægge lænden på ham og det har jeg intet ønske om at gøre.....
Mit problem er at min hest er meget kort i ryggen og for smal fortil til sadlen, så sadlen løfter sig op bagtil (ikke meget=1½cm, men det er nok til at efterlade kradsemærker). Det er lidt surt, men jeg må jo acceptere det og vende tilbage til den dressursadel jeg lige skal finde pengene til *GG*.
God jagt og fornøjelse med westernridningen:-)
MVH
Wivian.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Wivian |
Heidi |
14-09-2001 12:06 |
|
Hej Wivian.
Ja jeg ved jo ikke om den er australsk... men det vil jeg da lige se om jeg kan finde ud af. Og måske er min hest lidt for bred til den. Jeg ved godt nok ikke meget om western-sadler, men da jeg lagde den på igår og red 1 times tid så det ud som om den lå lidt meget ind på skuldrene. Så jeg vil lige prøve en gang til og så kan det godt være at den kommer retur...
-Må man gerne starte western i en dressursadel?
Held og lykke med at finde en god dressursadel. -Og tak for hjælpen.
-Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Heidi |
Tina |
14-09-2001 12:36 |
|
Hej Heidi
Din prøvesadel er australsk hvis den feks
- ikke har horn (enkelte har horn)
- har knæpuder
- har sadelpuder under sædet
- har "alm" lidt brede stigremme
Som hovedregel må du IKKE starte western i dressursadel.
Nogle klubstævner giver dog mulighed for at starte begynderklasser med dispensation for engelsk sadel. Vær dog opmærksom på at dette ikke nødvendigvis gælder bid/hovedtøj/næserem/tøjler. Spørg når du får stævnepropositionerne hvis det ikke fremgår meget klart.
Ellers kan du selvfølgelig ride western i din dressursadel når det ikke lige er til stævner.
Med venlig hilsen
Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Tina |
Heidi |
14-09-2001 21:01 |
|
Hej Tina.
Tak for oplysningerne. Denne her har horn, sadelklapper som alm. sadel, stigremme der kan tages af og på og op og nedjusteres, der sidder en lille "støttelignende" tingest der ligner støtten til en Kieffer Norbert Koof springsaddel yderst bagved og foran på sadelklapperne. Der er 2 gjorde, påspændte aftagelige sadeltasker. På undersiden er den foret med rød filt. Mon ikke det så kunne lyde som om den godt kunne gå under din betegnelse af en australsk westernsadel?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Til Tina |
Heidi |
14-09-2001 21:02 |
|
UPS glemte at underskrive med navn, det er ikke for at være uhøflig...
m.v.h. Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Peter! |
15-09-2001 12:10 |
|
Her er et par eksempler på australske "stock saddles"!
Der er modeller både med og uden horn. De har (på dem jeg har set) nogle "ører/vinger" over låret, som også kan ses på billederne. Om de også laves uden "ører/vinger" ved jeg ikke!
Håber at det kunne hjælpe!
.  Peter!
Ka' du li' cowboys? - Mer' end de aner!
www.westernrytter.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tina |
15-09-2001 12:42 |
|
Hej Heidi
Det lyder som en australsk sadel og den må du ikke starte stævner med.
Du kan garanteret genkende den på et af de fine billeder Peter har sat ind...rigtig god reference, Peter.
Så hvis du vil starte stævner må du nok finde en rigtig westernsadel. Det er desværre svært for der findes ikke så mange gode brugte på markedet til ca 5.000, men det kan dog lade sig gøre at være heldig.
God jagt.
Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Tak til Peter og Tina. |
Heidi |
16-09-2001 09:49 |
|
Hej igen.
Jamen så vil jeg afgjort aflevere sadlen tilbage, for den ligner meget den på det første billede, den er bare lidt længere i sædet end den. Og der er jo ingen grund til at anskaffe en sadel jeg ikke må bruge alligevel, så kan jeg ligeså godt bruge dressursadlen jo....
Lige nu er jeg på jagt i den blå avis, indtil vivere uden held, men en dag lykkes det vel må jeg håbe. Tak for hjælpen i hvert fald.
Mange hilsner fra Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Tak til Peter og Tina. |
Peter! |
16-09-2001 13:06 |
|
Jeg er glad for at kunne hjælpe!
Det er sgu surt, hvis man køber en sadel, der viser sig at være noget andet end hvad man troede. Især hvis man så investerer flere tusinde i en, som man ikke må bruge!
-  Peter!
Ka' du li' cowboys? - Mer' end de aner!
www.westernrytter.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Heidi. |
wsg |
17-09-2001 18:05 |
|
Min sadel er til salg, hvis det har interesse og hvis den kan ligge på din hest. Du kan evt. kontakte mig over mail, hvis du er interesseret (adressen står under mit navn).
Den er pæn og velholdt uden fejl eller skader. Den eneste fejl ved den er min hest:-)
MVH
Wivian.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Heidi. |
Heidi |
18-09-2001 17:24 |
|
Hej Wivian.
Jamen det kan da godt være at jeg er interesseret i din westernsadel. Jeg skal lige undersøge lidt mere om den der australske her iaften. Det seneste jeg har hørt er at man vistnok gerne må ride med den alligevel men KUN fordi der er horn på. Men jeg skal lige have fat i formanden for western-klubben hernede i området.
Jeg skriver en mail til dig i morgen.
Hvad koster den? Og tror du den kan bruges til en hest der går med den bredeste sadelbom i en 17-tommers dressursadel?
H.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|