Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

Spiltov vs. boks
Forfatter: 
Dato:  24-09-2005 18:06
Ja, så er det jo at vi diskutere herhjemme for at udvide vores horisont, og i dag er emnet spiltov vs boks. Er det synd at hesten står i spiltov eller er det en fornuftig del af unghestens opdragelse at den kan stå bundet? Hvad mener du?
0
0
Svar på denne tråd

Kort sagt
Forfatter: 
Dato:  24-09-2005 18:13
er imod spiltove
Breeding stocks for life
0
0
Svar på denne tråd

som opdragende
Forfatter: 
Dato:  24-09-2005 18:43
jeg synes bestemt heller ikke heste skal opstaldes i spiltove, da det er det der begrænser bevægelsesfriheden og muligheden for at tale med de andre heste og følge med i øvrigt aller mest. Men - synes bestemet der kan være fornuft i at vænne ungheste til at stå i spiltove i nogle timer i træk.
Når hjertet er med er du godt på vej

Part tilbydes til rutineret rytter se min præs.
Plads i løsdrift tilbydes til islænder
0
0
Svar på denne tråd

halsrem..
Forfatter: 
Dato:  24-09-2005 19:35
Min veninde har to af hendes stående i spiltov. De er bredere end normale spiltove og så står de med halsrem. Halsremen gør at de kan snakke med naboen.
0
0
Svar på denne tråd

er der ikke
Forfatter: 
Dato:  24-09-2005 21:15
kommet en lov, mod spiltove? jeg bryder mig ikke om dem, og hestene kan sagtens lære at stå bundet alligevel (fx som jeg gjorde med Mille, da hun var "ung", hvor jeg glemte hende på staldgangen i 4 timer 8-)) I en kort periode (2-3 dage) så måske ok, men permanent, synes jeg det hæmmer hesten for meget. mvh Maria
Lysten til at kritisere er omvendt proportiornal med evnen til at gøre det bedre selv 8-)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg NÆGTER at have en hest...
Forfatter: 
Dato:  24-09-2005 22:30
...der ikke kan stå bundet natten over. Det skal den lære, og jeg synes bestemt spiltove er en FANTASTISK mulighed for at lære hesten at stå bundet - forudsat at man ved, hvordan man opbinder en hest på forsvarlig vis OG at spiltovet er i en passende størrelse til hesten.

8-) - 99E - 8-)
"If what you're doing doesn't work
-Absolutely do something else!"

Rå Working Saddle Sælges!
0
0
Svar på denne tråd

spiltove ok!
Forfatter: 
Dato:  25-09-2005 00:31
som 99E siger - heste skal sgu lære at kunne stå bundet natten over. De skal jo kunne stå bundet ved strigling, ved smedebesøg, i traileren, til stævner osv. Men det er vigtigt hvordan man bruger dem - står hesten inde hele dagen pånær 1 time (hvis den er heldig), er det et problem at den står stille hele dagen. Derudover skal spiltovet selvfølgelig også være stort nok til at hesten kan ligge sig! Mvh. Sussanne, hvis heste i mange år har stået inde om natten i vintermdr. i spiltov
0
0
Svar på denne tråd

Ikke forbudt
Forfatter: 
Dato:  25-09-2005 07:12
at have sine heste i spiltov, døgnet rundt, året rundt, uden at de forlader pladsen overhovedet. Ingen foldtid. Det har jeg hestens værns ord for, da jeg anmeldte en mand. Det er op til folks egen samvittighed.
Smil forlænger munden
Glæde forlænger livet

Jeanette
www.sitecenter.appaloosa.dk
0
0
Svar på denne tråd

Laere hesten at staa bundet
Forfatter: 
Dato:  25-09-2005 07:58
Ja jeg har nu aldrig brugt mig om spiltove. Jeg troede mest man brugte det til rideskole heste for at pakke dem taettere. Jeg laerte min hest at staa bundet bare ved at binde hende (sjovt nok). Hvis vi er til klinik eller lignende bliver hun bare bundet til traileren med sadel og det hele i pauserne (med vand). En Aussie Tie Ring som Clinton Anderson bruger, er et rigtig godt hjaelpemidel til at laere hesten at staa bundet. Med ringen kan man saa saette den modstand som hesten skal foele. Paa intet tidspunkt bliver hesten 'klaustofobisk' fordi den foeler et totalt stop. Bungykord derimod giver hesten foelelsen af totalt stop naar det bliver strukket helt ud. Hav en god dag Frank
0
0
Svar på denne tråd

Weee...
Forfatter: 
Dato:  25-09-2005 09:37
Endelig en som, helt frivilligt, har gode ord, at sige om manden! Clinton Anderson... Frank - har du oplevet ham? Jeg er ved at spare sammen til at få DVD'erne hjem, fra de år hvor han vandt horsemanship titlerne...Cavallo et eller andet... Mht. spiltov, så er det udmærket at lære ungheste at stå deroppe, så lang tid de er ude på marken 12 timer i døgnet. Vi har gjort det med alle vores plage og det "sjove" er at de bliver meget nemmere at læsse når de så skal ud og køre. De har nemmere ved at acceptere små områder og har mindre klaus genneralt. En vinter på denne måde, tager de ikke skade af, men så kommer de også i boks resten af deres tid hos os. Nu er denne epoke forbi, da min far ikke længere avler. Spiltovene er væk. Lavet om til en boks, da avl ikke tiltaler mig. Min Chico er opdraget på denne måde og er noget af det nemmeste at håndtere. Skulle jeg komme til at avle, tja, så blev de små sørme også bundet op. De skal altså kunne stå bundet og blive håndteret sikkert inden smed og dyrlægen kommer...
Bedste hilsner
Susanne

HAVE A NICE DAY THE WESTERN WAY ! {>

Alle DK's Westernrytter bruger www.westernportalen.dk
min hjemmeside http://www.123hjemmeside.dk/smoky
0
0
Svar på denne tråd

NEJJJ
Forfatter: 
Dato:  25-09-2005 22:32
NEJ det er overhovedet ikke ok det er det samme som at lukke dig inde på et værelse på 5 kvadratmeter uden andet en seng og sige du ikke må komme ud, andet 1 time hvor du skal have motion og så 5 timer (eller hvor længe man har dem ude)ud i den friske luft når den skal på fold. Det vil sige du stadig skal være på værelset i 18 timer. Desuden er spiltove FORBUDT fra 2005 så du må slet ikke have den stående i et spiltov på din gård mere. Og man kan sektens lærer en hest at stå bundet på andre måder. Så er helt og aldeles imod spiltov
Nadia og Anastacia
0
0
Svar på denne tråd

Det kommer an på, hvad man vil...
Forfatter: 
Dato:  26-09-2005 17:23
JEG vil have en hest, som jeg kan stige af, binde, gå fra - og hvis jeg kommer tilbage en, to, fire eller fireogtyve timer senere vil jeg vide, at min hest STADIG er, hvor jeg efterlod den. Man kan godt lære en hest "at stå bundet" bare ved at binde den - fx under fodring, strigling, opsadling og den slags. Man kan også lære den at stå bundet NOK til, at det er (nogenlunde) forsvarligt at tøjre den til traileren mens man spiser frokost. Men hvis jeg skal lade min hest stå - ude i en skov, bundet til et træ langt væk hjemmefra - så vil jeg være HELT sikker på, min hest forstår konceptet bag at være bundet. Jeg HAR været på flerdagestur med een, hvis hest kun havde stået bundet i traileren, ved korte frokostpauser og under strigling/opsadling og den slags - og han var JÆVNT stresset over at skulle binde sin hest en hel nat, og havde alskens skrækscenarier i hovedet om hvordan den arme hest ville komme til skade og dø i løbet af natten... Mikkels hest har desværre aldrig stået i spiltov - vi har ikke haft muligheden. Jeg ville gerne have haft ham i spiltov en måned eller to lige i starten - han er nemlig et fjols til at filtre sig ind i rebet, når han står bundet. (I sommer var han ved at bagbinde både sig selv og Sorcha da de stod bundet til samme flagstang - på trods af kort reb!)

8-) - 99E - 8-)
"If what you're doing doesn't work
-Absolutely do something else!"

Rå Working Saddle Sælges!
0
0
Svar på denne tråd

Det kan sagtens goeres uden
Forfatter: 
Dato:  26-09-2005 20:18
Herovre har jeg ALDRIG set et eneste spiltov. Alligevel bliver heste bundet side ved for et par timer under en almindelig roping. Der bliver ropet fra dem baade foer og efter og de bliver bare staaende. De bliver taget ud paa jagt for en uge af gangen. Nogen gange bliver de bundet eller hoblet andre gange 'ground tied' (tovet loest paa jorden) og de gaar stadig ikke. En anden maade at er at binde et tov mellem to traer. og saa haegte dem til det. Saa det maa altsaa vaere muligt at laere dem det uden spiltov. Det er af sikkerhedsgrunde altid godt at laere en hest at hobble. Hvis en hest faar benene viklet ind i noget, vil en hobbletraenet hest blive staaende, mens en ikke hobbletraenet gaa amok. Ja det er ikke det smarteste at binde flere heste til en vertical stang. Rebet boer aldrig vaere laengere end hestens hals. Man maa heller ikke baade hobble og binde en hest. Hav det sjovt med jeres heste. Frank
0
0
Svar på denne tråd

hejsa :-)
Forfatter: 
Dato:  27-09-2005 18:37
Jeg mener også man sagtens kan lære hestene at stå bundet, uden et spiltov. hilsen Maja
0
0
Svar på denne tråd

neeej..
Forfatter: 
Dato:  28-09-2005 13:02
jeg er meget imod at de står i spiltov, de kan ikke bevæge sig så frit som i boks og de kan komme til skade ved at få benet over snoren. men vænne dem til det kan man godt, det er en god ide. det er rent fakti´sk forbudt at have heste opstaldet i spiltove . kram .
B-) Elsker min Spunk for evigt <33! B-)

>o< Hun R min Engel <33 . >o<
0
0
Svar på denne tråd

ikke forbud
Forfatter: 
Dato:  29-09-2005 07:43
Det er ikke vedtaget endnu at heste ikke må stå i spiltov. Jeg vil gerne se den på skrift. Har anmeldt en mand for at have sine heste i mega små spiltove, hvor de havde stået der i et halvt år, uden at de kom ud overhovedet. Det er ærgeligt at jeg har slettet mine emails mellem mig og hestens værn, og alle dyrs ret. Men de var ude og kikke, og de sagde at det ikke var optimalt, men hvis manden ikke ønsker at de skulle ud, var det ham der bestemte. Det var hårdt at køre forbi, hver dag, vel vidende at de stod der, i en lille stald, og gloede, mens man selv skulle ud til sin hest. Jeg kontaktede "hesteracens" forening, som skred ind, og tilbød manden plads og fold. Hvor de er nu aner jeg ikke, men forhåbelig et mere sikkert sted. Prøv at find den lov, og vis dem frem her på nettet.
Smil forlænger munden
Glæde forlænger livet

Jeanette
www.sitecenter.appaloosa.dk
0
0
Svar på denne tråd

begge mine har
Forfatter: 
Dato:  04-10-2005 11:18
fra avlerens side lært at stå bundet. For hun lader dem stå i spiltov i omkring 3 mdr. De går på fold fra morgen til aften. Så begge mine har lært det, og de er nu også meget søde til at blive der. Nu går de så i løsdrift, så det kan jo ikke blive bedre for dem, vel? Men jeg ser ingen problemer i det, så lang tid at de ikke skal stå der i 24 timer. For at de står der om natten, og er ude resten af tiden, ja så har de jo stadig mulighed for at bevæge sig. Men skal jeg vælge, ja så løsdrift helt sikkert. Men det er bare ikke alle som har den mulighed.

DetVarKattens - Medlem af Kattens Værn.
Oldenborgheste er bare SÅ dejlige.
0
0
Svar på denne tråd

Ja og mine staar paa doegnfold
Forfatter: 
Dato:  04-10-2005 18:20
Og de staar der aaret rundt. Den lille stod paa fold en uge efter hun blev foedt, og hun gaar stadig rundt mellem 7 andre heste inklusiv hendes mor. Hun er nu 3 og kan staa bundet 4 timer med sadel og det hele uden at lave ballade. Jeg hved ikke hvordan jeg laerte hende det, men det er ihvertfald ikke ved brug af spiltov (ok jeg hved jo saa ogsaa hvordan jeg laerte hende det). Hav en god dag Frank
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider