Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

Westernsadel/gjord(e)
Forfatter: 
Dato:  14-12-2004 21:22
Hejsa i kloge hoveder...

Jeg har købt en (flot) ny westernsadel til min Rabarber...
Den ligger perfekt på ham og passer ham fint - bortset fra:

Hvordan fungerer gjorden(e)??
(Ja, jeg er ny har aldrig lagt westernsadel på før)

Jeg fik en "snoregjord" med.
På selve sadlen (venstre side) sidder der en laaaaang lædersnor, den kan næsten nå hele vejen om min hest.
Jeg gættede den var til snoregjorden, da der er et lille stykke lædersnor på modsatte side samme sted.
Men hvorfor skal den venstre side så være SÅ lang?

Der er kun huller i de to lædersnore, og altså kun snoregjorden der har "spændet" til hullerne.

Desuden var der en løs lædersnor med, den har så bare et spænde i begge ender. Den er betydeligt kortere end den lædersnor der sidder fast på sadlen.
Skal den bruges på de 2 stropper der sidder på begge sider af sadlen bagpå/bagtil??
Skal der bruges 2 gjorde? En det "normale" sted og en omkring bagbenene/lysken?

Kan i ikke vise nogle billeder af hvordan jeres gjorde sidder spændt??
Eller tegninger/vejledning m.v.

Spørgsmål fra en forvirret nybegynder :-P
.oO(Der har en MEGET tålmodig hest)Oo.

Venlig Hilsen Christina

Psst! Min præsentation er *opdateret* med spritnye billeder d. 11. august 2004

Se mine hunde:
Du Da
Kiki
0
0
Svar på denne tråd

Det er da ikke
Forfatter: 
Dato:  15-12-2004 08:27
så nemt, at forklare med ord.
Du skulle nok have haft en brugsanvisning, der hvor du købte den.
Men jeg har lidt på fornemmelsen at du ikke aner, om sadlen passer. Du snakker heller ikke om underlag.
Det ville nok være en god ide for dig at få en aftale med en træner nær ved dig, der enten kunne komme til dig eller du kunne køre til ham/hende og lige få checket det udstyr, du har købt.
I modsat fald, kan du være ude i et lidt farligt forehavende, da der florerer meget elendigt skidt, som er det rene dyrplageri at lægge på sin hest.
Desuden, hvis det er en sådan sadel, er den med al sandsynlighed for lille til dig og i så fald kan du nemt selv få brug for kiropraktorer og massører.
Kik på Western Portalens Trænerliste og se hvor du finder den træner, der er nærmest dig.
MH Conny

>WESTERN CONSULTS
Min nyopdaterede Hjemmeside - Nu med Nye salgsheste og Nyt Maleri på forsiden!
WESTERN PORTALEN
- Danmarks største Western Site, med Nyheder, Debat og Brevkasse!

0
0
Svar på denne tråd

bare rolig
Forfatter: 
Dato:  15-12-2004 08:48
... den ligger fint og underlaget ligeså...

Men jeg har selv fundet det med den forreste gjord, ville bare høre med den bagerste om den skal være spændt og hvor løst/stramt.

Har hørt det ikke er et must den er der/bliver brugt/spændt...?

Venlig Hilsen Christina

Se mine hunde:
Du Da
Kiki
0
0
Svar på denne tråd

Tja jeg er da helt rolig
Forfatter: 
Dato:  15-12-2004 08:59
Undskyld mig, men du har ikke forstand på westernsadler, men du kan afgøre at din sadel ligger som den skal?????
Det synes jeg er ret flot, for det er der faktisk ikke så mange der kan, langt de fleste, selv erfarne ryttere, støtter sig lige til en mere erfaren rytter eller træner, fordi de er ret usikre og ved hvilke komplikationer det giver, hvis sadlen ligger forkert.

Men nej, du behøver ikke at bruge din baggjord!
Conny

>WESTERN CONSULTS
WESTERN PORTALEN

0
0
Svar på denne tråd

skal sgu
Forfatter: 
Dato:  15-12-2004 09:03
... nok holde mig fra dette forum da!!!

Første visit og man bliver haglet ned over et spørgsmål.
Jeg finder andre lande at spørge i, hvor venligheden hersker...

Men TAK for svaret med "baggjorden" !!!

*Off from here*

Venlig Hilsen Christina

Se mine hunde:
Du Da
Kiki
0
0
Svar på denne tråd

Tjaae hvis
Forfatter: 
Dato:  15-12-2004 09:24
man stiller et spørgsmål, må man forvente et svar.
Det er jo ikke sikkert at man får det svar man lige ønskede. Men mine svar var ihvertfald ikke uvenligt ment, tværtimod viser min erfaring at folk plumber i alle fælderne, og smider penge ud på noget der kunne være sparet.
Jeg synes altid det er synd at folk bliver taget, når det nu er at de glade vil til at deltage.
Lad nu være med at være så hudløs og vær glad der er nogen der gider og har lyst til at hjælpe. For det er ikke så ligetil et forehavende du er i gang med.
Conny
>WESTERN CONSULTS
WESTERN PORTALEN

0
0
Svar på denne tråd

Yours....
Forfatter: 
Dato:  15-12-2004 09:29
prøv lige at slappe lidt af !
Der er da ikke nogen som hagler dig ned med spørgsmål men derimod nogle som tænker om dit udstyr nu osse virkelig passer til din hest for hvis du har haft en sagkyndig ude og kigge på din hest i forbindelse med sadelkøb kunne vedkomne jo osse have fortalt dig alt om hvordan tingene virker og hænger sammen....
Du skal jo lige huske på at måske er du erfaren dressur-rytter og ved hvordan en dressusadel skal lige på din hest men det lan du overhovedet ikke sammeligne med en westernsadel....

Rigtige mænd rider western

Billeder fra Hedelandstur Sept. 2003
" You can see what man made from the seat of an automobile, but the best way to see what God made is from the back of a horse."
0
0
Svar på denne tråd

jeg læser
Forfatter: 
Dato:  15-12-2004 09:50
absolut ikke de svar du får som negative, tvært i mod :-) western sadler er uhyre svære at se om de ligger, og man kan som alm. rytter meget ofte ikke se om de er ok.. selv garvede ryttere får hjælp fra en sadelkonsulent, da det er dyrt legetøj at skifte, hvis det alligevel ikke lå som det skulle.. jeg har selv fået råd flere gange af ikke kyndige nok, og tredie sadel var så den der lå.. jeg går til hovedet næste gang jeg skal handle sadel, andet kan ikke betale sig. ;-D så kom du bare igen ;-)

Sussie

0
0
Svar på denne tråd

Åh ja de sadler
Forfatter: 
Dato:  15-12-2004 13:00
Bare lige for at fortælle dig min lille historie.

Jeg har haft div. westernsadeler hængende i huset/stalden siden år 2000 og haft div. westerntrænede heste siden da.

Hver gang en ny hest skulle have en western sadel på, har jeg altid fået tjekket min sadel efter, af en mere garvet person end lige mig, ikke fordi jeg ikke har en ide om hvordan den skal ligge, men simpelthen fordi jeg så selv havde mere ro i sjælen, at den nu også passede....det kan hurtig blive en kostlig adfære hvis den ikke gør..

Nu står jeg så igen der, med en ny hest. Jeg har en sadel hængende, men tro mig, den får han ikke på.

Det er en unghest jeg skal til og igang med, så jeg ved, at han vil udvikle sig meget i de kommende år. Han er sent udviklet. Om 3 mdr. skal han i træning og først efter, at hans træningsperiode er over, vil jeg prøve sadel på ham, for han vil sikkert sætte nogle flere muskler i træningsperioden.

Den sadel som han ender med, at gå med efter hans ophold hos træneren, vil blive tjekket efter året efter, måske er jeg heldig, at han vil kunne bruge den et år mere, men det er ikke sikkert. Er jeg "uheldig", ja, så vil han skulle have en ny sadel. Med sikkerhed vil han skulle have ny sadel når han er ca. 5-6 år, da han først vil være færdig med at udvikle sig og være "stabil" med muskler omkring dette tidspunkt...

Så du kan godt se, at det med sadler er noget som man hele tiden er nødt til at tjekke efter. Det er ikke en engangforestilling, hvis du altså ikke vil udsætte din hest for forkert belastning.

Mon ikke det også er sådan med engelske sadler..

I dit tilfælde tror jeg, at det vil være en klog ting, at få en ekspert ud og kikke det hele efter, og så udnyt det, at personen er der, få dig et lille sadelkursus af vedkommen, for det er meget forvirrende til at begynde med, når man ikke er vant til at håndtere disse sadler.
Hvordan er det lige den skal ligge..?
Hvad med gjorden..?
Hvad med underlaget..?

Held og lykke med din nye hobby og så hjertelig velkommen blandt os andre westernnøder...Vi bider altså ikke, vi er faktisk meget flinke alle sammen.!!

HAVE A NICE DAY THE WESTERN WAY !! {>
0
0
Svar på denne tråd

ikke negativt ment
Forfatter: 
Dato:  15-12-2004 14:43
Jeg læser heller ikke Connys svar som neagtivt. Og jeg selv spørger altid fagfolk mht westernsadlen. Jeg ved hvordan en engelsk sadel skal ligge, men er da stadig efter 3 år "herinde" i tvivl hvad angår westernsadlen fordi den er så meget anderledes.

Så op med humøret, vi er ikke så slemme som vi lyder til :-)

Randi
3T-Equestrians
0
0
Svar på denne tråd

Du overreagerer
Forfatter: 
Dato:  15-12-2004 14:54
Synd at du misforstod svarene Yours. Det var blot en sagkyndigs svar på en større videnskab, nemlig sadler og udstyr. Der er rigtigt mange som har problemer med tilpasning af sadler, og tilbehøret der skal vælges dertil. De svar du fik var nogle af de mest kvallificerede du kunne ønske dig . Tag dog ikke ilde op at svarene måske ikke var som ønsket, men betragt det som at der er nogle som gider at hjælpe dig så ikke du og hesten ...og pengepungen kommer galt afted.
Kom igen. Læs svarene igen og betagt dem som en kærkommen hjælp og lad os så starte forfra.
Velkommen i westernverden. Du bliver glad for at være her en dag...Det er faktisk ret vanedannende... ;-)
Hilsen Lone
SMUKT QUARTER FØL TIL SALG. Se vores hjemmeside

Lucky Western

BESØG WWW.WESTERNPORTALEN.DK
0
0
Svar på denne tråd

sadler
Forfatter: 
Dato:  15-12-2004 14:55
engelske sadler skal stoppes om regelmæssigt - det slipper vi for med wwesternsadlen, men den skal skiftes ud i takt med at hesten ændrer sig.

Hvis du vælger ar bruge din baggjord, skal du have en håndsbreddes afstand fra hestens mave til gjorden.
Det er meget vigtigt at du også har en lille rem der forbinder baggjord med alm gjord. Da baggjorden ellers kan svinge op i lysken når du rider.
Du skal bare være opmærksom på at gjorden kun bruges når man rider roping/cutting.
Har selv haft en, men holdt op med at bruge den da jeg hørte om en der havde fået en gren ind i gjorden på tur. Hesten blev rædselsslagen og løb løbsk - pigen slap med en brækket arm.

Nu kaster jeg dog ikke med lasso mere og har ikke brug for den.
Anne
0
0
Svar på denne tråd

En hjælpende hånd
Forfatter: 
Dato:  15-12-2004 21:57
Hej Yours
Jeg kan kun give de andre ret, det Conny skriver er ikke for at hagle dig ned, men ganske enkelt for at hjælpe Dig...
Men lad mig lige fortælle dig, at hende den dame,du mener bare hagler dig ned, er altså nok en af dem herhjemme, som ved mest om hvordan en westernsaddel skal ligge, så den også passer...Og tro mig hun ved hvad hun snakker om...
Jeg har selv for ikke så længe siden prøvet det, og være ny og ikke ane en skid, og hvad skete der,efter et år, stod jeg med en hest, med dårlig ryg,en saddel som jeg ikke kunne bruge, og et års spildt arbejde, med min hest...
Og hvorfor ja jeg købte en saddel, af en som ikke havde nok forstand på, hvad han havde med at gører..
Jeg kan kun råde dig til, at lytte til Conny, for hun ved hvad hun snakker om, og mit lille saddel "eventyr" kostede altså lige næsten 10.000kr. med tabet på den saddel, som jeg ikke kunne bruge,plus at min hest, var nød til at komme til massør pga.at den havde fået myoser hend af ryggen pga. saddel'en ikke passede, så det var en halv dyr fornøgelse, før min lille hest var i orden igen... så tag imod den hjælpende hånd Conny giver dig..
Hilsen Jeanette
>o< Og lige en hilsen til dig Conny... (y) For jeg ved sku ikke hvad vi skulle have gjort,hvis du ikke havde givet clinic, herover på Fyn i sommers... B-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider