Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Western

extended jog
Forfatter: 
Dato:  01-06-2004 08:11
Jeg har ikke fået holdt mig orienteret så meget på det sidste, hverken her eller om western generelt, men nu læste jeg om at "extended jog" er blevet indført, og jeg har har ikke kunnet finde noget andet end dette:

What should the extended jog look like under the new definition?

We found AQHA Professional Horsemen Alex Ross of Greensboro, North Carolina, and Sandy Arledge of Rancho Santa Fe, California, for an answer:

“Jog is a western gait and is defined in the AQHA Handbook as a two-beat gait with the diagonal legs hitting the ground simultaneously," Ross said. "The best definition for any gait is found in the AQHA Official Handbook.

“Extended Jog will be defined in the 2004 AQHA Handbook as a moderate extension of the jog. The legs will lengthen their stride but, ideally, will not get faster.”

Ross and Arledge warn riders and trainers not to confuse the trot and jog. Jog is a western gait while trot is an English gait.

Arledge added, “The mechanics of the gaits are the same. Presentation is different, depending on the class.”

Er emnet blevet behandlet her?
Er extended jog indført i Danmark?

Og hvis andre er ligeså uviddende som mig, så er extended jog blevet inført i pleasure fordi nogle mennesker binder hesten op helt nede ved jorden, når hestene så kommer til show, så kan de ikke løfte hovedet, men vralter de deruda' i en jog-lignende gangart. Ved en øgning skal hovedet så løftes højere, eller så får man ingen point. Der skulle muligvis også være en "extended lope".

hilsen jan
0
0
Svar på denne tråd

Tror det nok
Forfatter: 
Dato:  01-06-2004 10:50

Hej Jan.....

Så vidt jeg ved, så er det indført hos Quarterne.
Jeg så det sidste år, til stævnet i Haderslev.

Hilsen Lyn

BREEDINGSTOCK: BEST NON SPOT
0
0
Svar på denne tråd

Det er det!
Forfatter: 
Dato:  01-06-2004 12:42
Extended jog skal vises i quarter shows, og også også i åbne DWF shows!
Du kan se DWF`s Pleasuregler her:

23. WESTERN PLEASURE

a) En god Pleasure* hest skal skridte godt igennem med en fri og flydende gang som er i overensstemmelse med hestens bygning. Den bør have god fremaddrift uden anstrengelse.
Ideelt bør den have en god balance, flydende bevægelser under udførelse af korrekte gangarter i den rigtige kadence. Der vil blive lagt meget vægt på
kvaliteten af hestens bevægelser og dens stabilitet i de respektive gangarter.
Den bør bære sit hoved og hals i en afslappet naturlig stilling med nakken i niveau med eller lidt over lansemærket. Den må ikke bære næseryggen bag lodret, hvilket vil give et udtryk af undertrykkelse, endsige strække hovedet for langt frem, hvilket vil være et udtryk for modstand.
Næseryggen holdes ideelt lidt foran lodret og hesten bør give udtryk af at være vågen og opmærksom. Den skal fremvises for en rimelig løs tøjle men med let kontakt og kontrol.
Den skal være lydig, samt blød og velvillig i overgange. Skal den øge i gangarten bør dens bevægelser stadig være flydende.
Der gives maximum point til den villige hest med en flydende gang, god balance og som giver indtryk af at være i god form og i det hele taget en fornøjelse at ride.

b)Heste på 6 år og derover skal rides med stangbid.
B)5årige heste eller yngre må rides enten i stangbid, hackamore eller snafflebit*.

c)Rides der med to hænder, skal tøjlerne være krydset sådan at hver tøjle hænger ned på modsat side af hestens hals. Rytterens hænder bør være placeret nær
bommen og hver hånd må ikke være mere end 4 ” (10cm) ud til hver side fra hornet. Rytterens hænder bør være rolige(stabile) med kun små bevægelser.

d)Denne klasse vil blive bedømt på hestens præstation og kondition og gangarter, under hensyntagen til hestens race.

e)Hestene skal rides i begge retninger på hovslaget i alle tre gangarter for at demonstrere deres evne i både højre og venstre galop. Efter dommerens ønske, kan hestene blive bedt om at øge i skridt, jog, eller galop i den ene eller begge retninger i arenaen.

Det er obligatorisk at der vil blive udbedt extended jog i mindst en retning, dette er dog undtaget i novice, beginner klasser og youthklasser 13 år og under. Dog kan dommeren forlange det, hvis det skønnes forsvarligt.
Extended Jog er en klar 2 taktet gangart, med en forlænget kadence på skridtene. Kadence balanceret med behagelige bløde bevægelser regnes for vigtigere en hastighed.

Lope med fremaddrift, er den eneste gangart der vil blive godkendt som lope.
Dog vil Dommeren aldrig bede flere end de 12 bedste heste om at øge i galoppen (lope).
Rytteren skal sidde nedsidning i øget jog.
Hestene skal kunne bakke lydigt og stå stille. Overhaling er tilladt og må ikke tildeles penalties/strafpoints så længe at hestene bibeholder en korrekt stabil kadence og rytme.
f)Hestene skal vende (reverse*) til indvendig side(væk fra barrieren).
Efter dommerens ønske, kan man blive bedt om at vende hestene i skridt eller jog men ikke i galop.
g)Dommeren kan bede ekvipagen om yderligere udførsel af klassens opgaver, dog aldrig andre opgaver end angivet i western pleasure. (angivet som ovenfor)
h)Rytteren vil ikke blive bedt om at stige af hesten undtagen i det tilfælde at dommeren ønsker at undersøge udstyr.
i)Hestene skal rides i skridt, jog og galop for en rimelig løs tøjle eller med let kontakt uden unødig tilbageholdelse.

j)Følgende fejl vil blive bedømt i forhold til ekstremitet:
1) Overdrevent høj hastighed (i enhver gangart)
2) At være i forkert galop
3) At bryde gangart (inklusiv ikke at skridte når man bliver bedt om at skridte)
4)At ride overdrevent langsomt i enhver gangart, mangel på fremad drift (hvilket resulterer i en efterligning af eller kunstig gang i galop).
5)Ikke at komme i (være i) den rigtige gangart når man bliver bedt om det. (I overgange, vil yderligere forsinkelse blive straffet).
6)At røre hesten eller sadlen med den frie hånd.
7)Hovedet bæres for højt.
8)Hovedet bæres for lavt (spidsen af hestens øre under lansemærket).
9)Overbøjning eller overstrækning af hals/hovedholdning således at næseryggen er bag lodret.
10)Næsen (hovedet) strakt for langt frem.
11)Overdreven åbning af mund.
12)Hesten snubler.
13)Brug af sporer foran gjorden.
14)En hest som virker sur, sløv, udmattet , stiv eller overtræt.
15)Hurtige ben bevægelser, stampende, eller trippende, ponyagtige bevægelser.
16)Hvis tøjlerne hænger slapt således at let kontakt ikke bibeholdes.

k)Fejl som vil resultere i diskvalifikation, undtagen i begynderklasser, hvor de vil være fejl som vil blive bedømt i henhold til ekstremitet:
1)Hvor hovedet bæres for lavt (spidsen af hestens ører konstant er under mankestykket)
2)Overbøjning eller overstrækning af hals i hovedholdning, således at næseryggen konstant er bag lodret.

j) Walk & Trot er Pleasureklasse, hvor galoppen udelades, men den bedømmes efter samme præmisser, som en almindelig Pleasureklasse. I Youth, Beginner og Novice Horse, er disse klasser pointgivende.I Amateur og Open er de ikke. Disse klasser er mærkede med * i oversigten .
Det er tilladt at ride både Walk & Trot og Pleasure klasser i en division.

Mvh CMN
0
0
Svar på denne tråd

Extended Jog...
Forfatter: 
Dato:  01-06-2004 16:25
Hej Jan,

Extended Jog er blevet indført i Danmark - nye regler kommer jo med dommerne. Hvor længe det er blevet brugt, er jeg ikke klar over.
Både NSBA, AQHA, APHA, ApHC og det danske DWF og WRS, har haft stående i regelbøgerne at, man kan blive bedt om at øge alle gangarter (med forbehold), altså "Extend" i både Walk, Jog og Lope.

Nyt for 2004 er at det er obligatorisk at der bliver bedt om "Extended Jog" i mindst én retning, i hvert fald i Open og Amateur Pleasure-klasserne. Der er nogle Pleasure-klasser hvor det ikke er obligatorisk, dog har dommeren muligheden og kan benytte den, hvis han/hun ønsker det.

Pleasure-klasserne i DK er blevet rigtig flotte at se på, og rytternes niveau er blevet meget højere. Der er snart en hel del rigtig gode Pleasure-ryttere i DK.

Sidste år, 2003, blev der gennem AQHA indført "Lope, with a slight increase in forward motion" - altså Lope, med mere fremaddrift.
Dette blev indført for bl.a. at undgå at hestene gik og "nikkede" med hovedet i galoppen og for at få en ren tre-taktet galop, og ikke en kunstig gangart som kunne minde om galop.

Det som du citerer Alex Ross og Sandy Arlegde er helt korrekt, for det bør blive ved med at være en behagelig Jog, selvom den er extended.
Jeg mener derimod ikke det er korrekt som du skriver, at hesten skal løfte hovedet i Extended Jog, ellers får man ingen point.
Hesten bør holde hals og hoved i højde med manken og skuldrende. F.eks. som det ser ud herunder.

Derimod er det korrekt at hovedet ikke må holdes så lavt at spidsen af ørerne er under skuldrende.
Der bør gives maksimum point til den hest, som ser ud til at være en fornøjelse at ride!

Du kan evt. besøge www.WesternPleasure.dk (som er et nyt website og jeg iøvrigt er en del af) og se de videoklip der linkes til. De indeholder noget at det nyeste information om Western Pleasure og viser bl.a. hvordan Pleasure-hesten bør gå. De er rigtig gode!

Med venlig hilsen

Jesper Aarenstrup Nielsen
Double J Ranch
0
0
Svar på denne tråd

Kan du forklare...!
Forfatter: 
Dato:  01-06-2004 22:13
Howdy Jesper

Jeg er lidt uforstående overfor den tegning du har valgt at vise, fordi:

1. Hvorfor ønskes denne hovedhøjde.
2. Hesten lever sit eget liv med forparten sammenholdt med bagparten.
3. Hesten træder ikke ind under sig og hesten "falder" fra hinanden. Den "tripper" med både for-og bagpart!
4. Er det det man ønsker af en pleasure hest.

Mvh. Per Beinov
0
0
Svar på denne tråd

Per Beinov...
Forfatter: 
Dato:  02-06-2004 15:16
Illustrationen er fra APHAs regelbog fra 2004 og jeg satte det ind KUN for at illustrere hvor hovedet BØR holdes i forhold til resten af kroppen.
- Jeg kunne have sat hvilken som helst andet billede ind, men valgte nu bare dette.

Jeg tror du er mere end velkommen til at kontakte APHA angående dine spørgsmål!

Med venlig hilsen

Jesper Aarenstrup Nielsen
Double J Ranch
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider