Hej Jan,
Extended Jog er blevet indført i Danmark - nye regler kommer jo med dommerne. Hvor længe det er blevet brugt, er jeg ikke klar over.
Både NSBA, AQHA, APHA, ApHC og det danske DWF og WRS, har haft stående i regelbøgerne at, man kan blive bedt om at øge alle gangarter (med forbehold), altså "Extend" i både Walk, Jog og Lope.
Nyt for 2004 er at det er obligatorisk at der bliver bedt om "Extended Jog" i mindst én retning, i hvert fald i Open og Amateur Pleasure-klasserne. Der er nogle Pleasure-klasser hvor det ikke er obligatorisk, dog har dommeren muligheden og kan benytte den, hvis han/hun ønsker det.
Pleasure-klasserne i DK er blevet rigtig flotte at se på, og rytternes niveau er blevet meget højere. Der er snart en hel del rigtig gode Pleasure-ryttere i DK.
Sidste år, 2003, blev der gennem AQHA indført "Lope, with a slight increase in forward motion" - altså Lope, med mere fremaddrift.
Dette blev indført for bl.a. at undgå at hestene gik og "nikkede" med hovedet i galoppen og for at få en ren tre-taktet galop, og ikke en kunstig gangart som kunne minde om galop.
Det som du citerer Alex Ross og Sandy Arlegde er helt korrekt, for det bør blive ved med at være en behagelig Jog, selvom den er extended.
Jeg mener derimod ikke det er korrekt som du skriver, at hesten skal løfte hovedet i Extended Jog, ellers får man ingen point.
Hesten bør holde hals og hoved i højde med manken og skuldrende. F.eks. som det ser ud herunder.

Derimod er det korrekt at hovedet ikke må holdes så lavt at spidsen af ørerne er under skuldrende.
Der bør gives maksimum point til den hest, som ser ud til at være en fornøjelse at ride!
Du kan evt. besøge
www.WesternPleasure.dk (som er et nyt website og jeg iøvrigt er en del af) og se de videoklip der linkes til. De indeholder noget at det nyeste information om Western Pleasure og viser bl.a. hvordan Pleasure-hesten bør gå. De er rigtig gode!
Med venlig hilsen
Jesper Aarenstrup Nielsen
Double J Ranch