|
|
| Kastration af hanhund? |
| Forfatter:  |
mush87 |
| Dato:  |
20-02-2006 15:56 |
|
Jeg har en meget stor hanhund, som kun er 9 måneder og han er utrolig livlig, hvis man kan kalde det dét. Jeg kan ikke have ham med nogle steder, fordi han ikke vil falde til ro og jeg kan heller ikke have besøg af samme grund. Og når jeg går ture sammen med min veninde og hendes hunhund, kan han ikke lade den stakkels hund være. Jeg har overvejet at kastrere ham, da jeg har hørt at hunden falder mere til ro. Er der nogen der har noget erfaring omkring det.? I må ikke misfårstå mig, han er skam en rigtig dejlig hund. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hanhunde.. |
|
|
Der har lige for nyligt været en tråd om det samme emne...men jeg kan ikke lige finde den!  Men jeg syntes du skal kastrere ham. Vi har fået en meget mere rolig og afbalanceret hund efter at vores kom under kniven. Han kan nu lege med min venindes hunhund uden at konstant forsøge at bestige hende...og han er ikke så urolig mere. Men stadigt en glad og dejlig aktiv hund.  mvh Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kasteration |
|
|
kan være en god ting, det gør hunden roligere Personligt synes jeg ikke at det er noget man skal få gjort fordi at man ikke kan styre hunden Har du overvejret at gå til træning med ham ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
mush87 |
20-02-2006 16:29 |
|
Miss Piggy: Jeg har gennemført 3 måneders kursuset med ham, hvor man lærer det hunden har brug for at lærer. Jeg synes ikke han er vildt svær at styre, kun når der er andre hunde omkring ham og der kommer nogen på besøg eller omvendt. Min mor er ikke vild med at jeg har ham med over til hende da hun har to hunhunde og han er helt oppe at kører når han er der, og det er jo ikke fedt. Lorina: Fandt den anden tråd, den handler mest om dovenhed. Men jeg har da læst den grundigt igennem.  www.heste-nettet.dk/fo...15/979715/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej ... |
|
|
Vi købte en dejlig hanhund på ca 1,5 år for to år siden, vi havde en hunhund i for vejen, så han skulle kasterers, det vil jeg aldrig gør mere han er sååå mad glad så det er en belastning. Så jeg vil tænke meget over det.
Ha´en god dag ;o). Venlig hilsen Dorte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm... |
|
|
du kan få ham kastereret med en sprøjte for at se om det hjælper. Det virker nødagtig som når hunden bliver kastereret, bare at den efter et halvt år igen kan lave små hvalpe... så kan du se om det virker... man skal dog ikke give dem mere end en sprøjte i hele livet da det ikke er sundt...
Et godt team bygger på: Tillid, gensidig respekt og sidst men ikke mindst; to-vejskommunikation! Husk det når du arbejder med dit dyr 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sofiepigen89 |
mush87 |
20-02-2006 21:48 |
|
Okay, det har jeg aldrig hørt om før. Har du selv prøvet det.? Ved du hvad det koster, kunne forestille mig at det var rimlig dyrt. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 3 måneders kursus |
ElseG |
21-02-2006 11:18 |
|
det lyder ikke af meget, til en hund, som er dig sååå overlegen, at den ikke hører efter, hvad den får besked på.. Selv en hanhund med alle drifter i brug og en løbsk tæve for snuden, SKAL lystre sin ejer, ellers mangler der noget i opdragelsen.. Om min kan.. ?? Det kan du tro han kan, ellers skal jeg nok få ham til det... 
Mkh. Else. Man lugter ikke af hest, man dufter.. HUSK: Altid kontrakt, ALTID, andet er for dumt.. !! Skype:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ElseG... |
|
|
Det er ikke alt der kan opdrages/trænes til overvindelse... Vi var nødt til at få vores Labrador kastreret da han havde en overproduktion af testaron og man kunne simpelthen ikke komme i kontakt med ham. Jeg lagde en del træning i ham, har igennem 10 år trænet tjenestehunde, og det hjalp ikke synderligt meget. Han var helt oppe og ringe på knap 117 fra morgen til aften, min kone havde svært ved at gå med ham, kunne ikke lege med hverken tæver eller han-hunde. Tæverne skulle bare "ordnes" og han-hundene skulle bare domineres og der blev konstant "blæst balloner" og gud nåde og trøste den som svarede igen. Jeg konsulterede vores dyrlæge og vi blev enige om at få ham kastreret da det var synd for ham at var så stresset og slet ikke kunne slappe... Det skal også lige nævnes at vi fik ham i en alder af 14 mrd. fra internat, indleveret pga tidsmangel. Samtidig med kastreringen fik han også en hormonindsprøjtning som standsede hans hormonproduktion og og fjernede det han havde i kroppen og ca 2 dage efter var han total forvandlet. Vi kan nu går med ham uden snor, han kan lege med alle og har nu et meget stille og harmonisk liv men er bestemt ikke doven eller sløv, men man skal huske at omlægge deres kost fordi man mindsker deres stofskifte med ca. 25 % bagefter.
Rigtige mænd rider western " You can see what man made from the seat of an automobile, but the best way to see what God made is from the back of a horse"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lille hjælp??? |
nokio |
21-02-2006 13:07 |
|
hej... Ang. den 9 mdr gammel hanhund så ville jeg bare se at få ham kastereret inden det bliver for sent jo tidligere jo bedre også så du ikke ender som jeg og er i tvivl om det er for sent og om det i det hele taget hjælper. Håber at mit lille bidrag det kunne hjælpe en lille smule..  Jeg ville lige i samme momang spørge ( håber det er okai ) for jeg er også ejer af en dejlig og glad hanhund som også er MEGET livlig... Jeg har tænkt på at få ham kastereret men nu er mit problem lidt at han er snart 2 år og jeg har ingen anelse om det ville hjælpe at få ham kastereret? Han vil nemlig heller ikke falde til ro når vi er nogle steder og er meget livlig efter min venindes hunhund. I forbindelse med dette indlæg så var det nu jeg lige tænkte om der måske var nogle som vidste noget om det... Så ville jeg blive MEGET glad... TAK
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kastraktions sprøjten |
Pernille1980 |
21-02-2006 13:15 |
|
Hej ven.. Vi har en skøn amerikansk stafford terrier som vi faktisk aldrig hverken har bøvlet med eller har følt var for meget hanhund.. Problemet opstod da vi flyttede og fik besøg af min lillesøster og hendes cocker-tæve en dag. Vores har altid holdt sig hjemme, han er en rigtig hyggehund, men cockeren fik ham lokket ed på tur. De endte nede ved min nabo, ca 1 km væk som har en hønsehund, også en tæve. Fra den dag kunne vi ikke holde ham hjemme. Han forsvandt derned så snart han så sit snit til det, og selvom min nabo var meget forstående, så synes jeg selv det var mega pinligt og træls at skulle hente ham igen og igen. Så efter nøje overvejelse (Også af sprøjten som koster ca halvdelen af en kastraktion, 6-700 kr) valgte vi altså at kastrere ham rigtigt. Vi har ingen planer om at avle på ham, og da vi bor på en gård, er der altid mulighed for rigeligt motion, sså vi håbede på at kunne holde ham vel trænet. Siden han kom hjem fra dyrlægen har han ikke været væk en eneste gang, den eneste forskel at mærke på ham er, at han sover noget mere. Men ikke doven, for når vi leger og går tur er der ligeså meget krudt i ham som normalt. Mit råd er at lytte til dit instinkt, og spørge dyrlægen. Vi har uhvertfald ikke fortrudt at vores blev kastreret, og jeg tror heller ikke selv han er ked af det. Stadig den samme glade hund. Jeg håber du finder en løsning på problemet. Venlig hilsen Pernille (Og Tazo som lige nu... sover. hihi)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til Nokio |
Pernille1980 |
21-02-2006 13:17 |
|
Hej! Vores blev katreret for 3 måneder siden, og han er lige blevet 3, så det har altså ingen betydning haft.. Vi er rigtig glade for vores beslutning. Knus Pernille.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hanhunde |
|
|
Jeg har haft det lidt de samme erfaringer som Jørn i forhold til vores hund. Han er 3 år, og kastreret for ganske nyligt. Før han blev det, var han også helt oppe og køre i højeste gear altid. Det med at de bliver madglade, det kender jeg så ikke noget til. Vores er en labrador og har altid været madglad...  Men jeg blev rådet til at ændre hans foder da det selvfølgelig har betydning for stofskiftet at han er blevet en "intet-køn". Jeg vil stadigt anbefale det, om ikke andet føler jeg at vores hund er blevet meget bedre tilpas og meget mere afbalanceret efter at han blev snittet - som jeg også skriver i det andet indlæg. Mvh Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kasteration |
nokio |
21-02-2006 13:32 |
|
Hej Tusinde tak for hjælpen jeg har i hvert fald fået noget at tænke over. Knuz Pernille
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa.. |
|
|
Vores hanhund var en dummernik. Vi kunne simpelthen ikke holde ham ud så det hed aflivning eller kasteration. Vi har simpelthen fået verdens bedste hund ud af det!
Hilsen Frederikke Chanel & Soffy! Hvorfor nøjes?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
mush87 |
21-02-2006 21:40 |
|
Benzonshøj: Det var lige det jeg havde brug for at hører.  Hvornår kan man kasterere en hund.? Er det ikke noget med at den skal være kønsmoden først.? Vores hund er meget kønsmoden når det kommer til hunhunde, men han er ikke begyndt at løfte ben endnu. hehe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Få en snak |
|
|
med jeres dyrlæge først og fremmest med hendsyn til hvornår man "snitter" en han-hund men også om fremtidig kost og opførsel. Mit syn er, hvis du ikke skal bruge hunden til avl så snit ham og lad ham få et roligt hundeliv uden stres...
Rigtige mænd rider western " You can see what man made from the seat of an automobile, but the best way to see what God made is from the back of a horse"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tidspunkt |
pjemm |
22-02-2006 13:21 |
|
Du kan sagtens snitte en hvalp på ½ år, det gøres meget i andre lande. Den vil så slet ikke få noget hanhundepræg. Din har allerede gennemgået de første faser af kønsmodningsprocessen, og jeg tror du vil få et godt resultat fordi han lige mangler den del som giver fx. meget dominant adfærd. Der er ingen grund til at bekymre sig om det er for tidligt af hensyn til hans fysiske udvikling, den skal han nok komme efter alligevel. Jeg har lige fået kastreret min 5-års i mandags - af lidt andre årsager. Så jeg kan ikke sige hvordan det vil påvirke hans opførsel endnu. Men jo længere tid man venter, desto mindre forskel vil det nok gøre. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vores ... |
|
|
Vores blev kastereret i en alder af 5 år. Vi fik lavet et "hovsa" kuld hvalpe på vores foxterrie og derfor fik vi ham kastreret fór at det ikke skulle gentage sig, det er det bedste vi nogensinde har gjort for ham. For det første har det givet ham enormt meget ro, han stresser ikke sådan rundt og strejfer aldrig, hvilket han meget tit gjorde før. Han har altid været ekstremt mager (lignede en vi virkelig sultede), og efter han er blevet kastreret er han faktisk blevet normalvægtig og ligner faktisk en hund nu, det har bare været en kæmpe succes oplevelse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|