Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 what dælen do I do? (plesase, gode råd!)
Forfatter: 
Dato:  05-02-2006 13:54

Hej kloge H ænder.


Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre. Jeg er lige flyttet og i min opgang bor der en pige, vel på min egen alder (25 år), som er udviklingshæmmet. Jeg har hilst på hende i opgangen, hun bød velkommen og var rigtig sød.


Igår mødte jeg hende ved busstoppestedet, hvor hun startede med at spørge hvad klokken var. Jeg svarede venligt og derefter forklarede hun mig en lang historie om, at hun ikke kunne læse, at hendes mor ikke kunne magte hende fordi hun selv er syg, osv. osv. I bussen satte hun sig hos mig, hvilket var okay og her fortalte hun videre om, at hun var udviklingshæmmet, følte sig ensom, havde svært ved at få venner osv. Jeg talte selvfølgelig pænt med hende og prøvede at forstå hende og svare så godt jeg nu kunne.


Hun skulle ind til byen og høre noget musik. Jeg skulle ind og handle og mødes med min mor...men på en eller anden måde fik hun opfattet det sådan, at jeg ville møde hende derinde til det der musik. Jeg fik så forklaret, at det kunne jeg ikke nå. Hun sagde iøvrigt at jeg altid var velkommen oppe hos hende, hvortil jeg blot takkede.


Idag kom hun og bankede på min dør for at høre om ikke jeg kom op og hørte noget musik sammen med hende. Jeg havde virkelig ikke tid, for jeg skulle ud at handle og skal til min fars fødselsdag osv., så jeg forklarede hende pænt, at jeg ikke havde tid.


Mit problem er, at jeg synes hun er sød og hun kan jo ikke gøre for, at hun er udviklingshæmmet. Jeg er bestemt ikke den type de rikke vil snakke med en i bussen der er handicappet osv. og derfor vil jeg selvfølgelig også godt sludre med hende på opgangen, ved bussen osv.


Men jeg kan ikke overskue at hun kommer til at tro, at vi er veninder. For det første føler jeg ikke, at jeg har tid og energi til nye bekendtskaber, da jeg har problemer nok med at nå at se mine venner og familie i forvejen. Desuden har jeg bare en eller anden fobi over uanmeldte besøg osv. Når jeg er hjemme er jeg i min egen lille osteklokke. Og der er helst ikke nogen der skal trænge sig på... selvfølgelig med undtagelse af venner, familie og hvem jeg ellers selv inviterer. Jeg har bare enormt meget brug for mit private rum. Og som regel er jeg optaget af mit studie når jeg endelig er hjemme.


Jeg kan bare ikke afvise hende. Vil simpelthen føle mig så led. Og det er jo ikke fordi jeg ikke vil snakke med hende...har bare ikke personligt overskud til at besøge hende, samt invitere hende indenfor. Men det er altså bare svært at fortælle...både fordi jeg er ringe til at afvise folk og fordi hun i forvejen har sagt hun føler sig ensom... og så fordi hun er udviklingshæmmet. Der er jo bare ikke helt den samme situationsfornemmelse som ellers.


Hvad synes i jeg skal gøre? Er virkelig i et dilemma...!



mange hilsner fra mette

kingsland bandager+ underlag sælges, samt bukser fra philosophy blues original (str.36, billeder på præs.), nodestativ og DVD'er. Se mere på præs. eller skriv og hør nærmere.



















0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er så svært
Forfatter: 
Dato:  05-02-2006 13:58
Man vil ikke såre og tager ekstra hensyn, fordi hun er i en udsat gruppe - men er det ærligt? Du må på en eller anden måde få sagt pænt til hende at hun går for hurtigt frem. At du gerne vil have dit privatliv i fred. Det er ikke ulovligt og du er ikke ond - men hun bliver sikkert ikke glad for det.

Jhez
0
0
Svar på denne tråd
 
 puha den er svær
Forfatter: 
Dato:  05-02-2006 13:59

Personligt var det heller ikke noget, som jeg ville involvere mig i, da jeg som dig hverken har tid elle roverskud til "nye venner"


Jeg tror, at jeg ville se tiden lidt an..


Hvis hun kommer igen, ville jeg igen sige, at jeg desværre ikke havde tid, fordi jeg simpelthen har så meget andet i mit liv.


Det værste du kan gøre er ihvertfald at åbne døren for hende for så senere at afvise hende..


Heller fortsætte afvisningerne på en pæn måde, så du ikke giver falske forhåbninger.


Men ja - den er svær




Bitches
have more fun



0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-02-2006 14:04

he he det kender jeg alt for godt til - min kærestes kusine er også udviklingshæmmet og er lige sådan!


Hun ringer hele tiden om ingenting og når vi er samlet i familien, er hun slet ikke til at komme af med!


Det er enormt svært at tackle synes jeg, så jeg kan ikke hjælpe dig med hvad du skal gøre :-(

Måske skal du bare prøve at ignorere hende, når ikke hun forstår en hentydning! Men kan godt se at det er svært..


Men en ting er sikkert - inviterer du hende ind har du en ven for livet ;o)


0
0
Svar på denne tråd
 
 svært.
Forfatter: 
Dato:  05-02-2006 14:06

Stakkels pige. Og stakkels dig.


Indtil videre ville jeg nok fortsætte de pæne afvisninger, ikke sige noget der kan tolkes som en invitation.


Nu er jeg så heller ikke typen som føler mig forpligtet til at åbne døren bare fordi der er nogen som banker på den, eller tage telefonen når den ringer. Så med mindre hun lige har set dig gå ind, og du føler det er for flabet, så kan du også bruge denne udvej.


Ellers må du fortælle en overdrevet historie om at du KUN er hjemme i lejligheden når du læser lektier, for ikke at blive forstyrret, og du har MANGE lektier, timevis hver dag. Og så kan du forresten ikke lide musik!


:Pia


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  05-02-2006 14:21

Kan du ikke bare være ærlig og fortælle hende tingene som tingene er?! Fortæl hende dog, at du ikke har tid/overskud/lyst til nye venner, da du i forvejen ikke har tid til dem du kender nu. Og så ellers bare slå en sludder af, når i møder hinanden.


På den måde, har du givet en forklaring og hun ved, hvad hun har at forholde sig til.


Og er det ikke mest fair??


Venlig hilsen Lena


Man bliver ikke større af at gøre andre mindre!!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Godt sagt Lena
Forfatter: 
Dato:  05-02-2006 14:54
Vær ærlig. De forstår altså mere en du tror. Og forklarer man tingene på en pæn og konkret måde, så får du det udfald du ønsker. Jeg arbejder med "hæmmede" mennesker. Og de foretrækker altså også ærlighed ligesom os andre.
0
0
Svar på denne tråd
 
 for at være helt ærlig..
Forfatter: 
Dato:  05-02-2006 14:55
.. så synes jeg ikke du skal lyve for hende.. bare fordi hun er udviklingshæmmet er det ikke ens betysning med, at hun er dum.. de kan godt tænke og forstå..

hvis du synes hun er sød, ville det så være så svært at være venlig mod hende?? du ville vel godt have tid til at drikke en kop kaffe med hende en gang om ugen.. hun bor jo altså i den samme opgang, så der er ikke langt.. du kan bare lave en aftale med hende om, at I drikker kaffe hos hende hver onsdag kl. 17.00, og så lade det blive ved det... hun ville blive lykkelig.. der skal ingenting til, så er de glade.. ville du ikke være glad, hvis der var en der gad drikke kaffe med dig en gang om ugen, hvis du var ensom og udviklingshæmmet??

hvis I kører samme vej i bussen, kunne du måske følges med hende, hvis I tager bussen samtidig..

fortæl hende at du ikke vil have hun bare møder op i din lejlighed.. for du har ikke altid tid til det.. men når du har tid, vil du komme ned til hende.. (husk så at give dig tid til det en gang i mellem)..

når du er kommet lidt ind på livet af hende, kan du måske foreslå hende at flytte ind på et slags kollegium, hvor der kun bor udviklingshæmmede.. det kender jeg en der gør, og hun er virkelig glad for det.. på den måde bliver du "fri" for hende, og hun bliver samtidig glad og uensom(hvis der er noget der hedder det) og så kunne du evt. komme og besøge hende der en gang i mellem..


jeg synes bare at du skal tænke lidt på hende.. tænk på hvor glad hun bliver, hvis du bare giver hende lidt af din tid.. tænk på hvor meget du kan ændre.. og måske ender hun med at være rigtig flink og en god veninde du ikke kan leve uden..

Mvh.Krohne
med part på Chanell

at være og ikke at være, men værst er at tro man er, uden at være, og bedst er at vide at man ikke er
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ærlighed?
Forfatter: 
Dato:  05-02-2006 19:48

Jeg bor i rækkehus (boligforening), og her bor virkelig mange forskellige personligheder.

Bla en, som beskrevet. Jeg "kender" hende gennem bekendte.


Og hun er den type, man ikke bare kan være ærlig overfor.


Hvis jeg åbnede døren/tog tlf hver gang jeg vidste det var hende, ville hun stort set bo her!


Det er desværre ikke alle, der VIL høre sandheden. Min bekendte er typen, der forstår "er på vej ud af døren" - frem for et "orker dig ikke"



Så ærlighed frem for alt?...ikke i dette tilfælde, og måske heller ikke i mette's.


Mit råd er, vær ærlig overfor dig selv...giv ikke mere, end du orker.


Og i dit tilfælde kan det måske føre til en hvid løgn eller to.


Knus Lene



0
0
Svar på denne tråd
 
 hej alle
Forfatter: 
Dato:  05-02-2006 21:16

tusind tak for alle jeres svar. Jeg vil endnu engang pointere, at jeg hverken ser ned på udviklingshæmmede eller har andet imod dem. Men for mig personligt, kræver det ekstra overskud at tale med dem. Nogen dage har jeg det, andre dage ikke.


Krohne: Jeg kan så let følge dig i det du skriver og jeg er rørende enig med dig. Jeg ville ønske jeg havde overskud til at drikke kaffe med hende 1 time om ugen. Og ja, det er måske kun en time...men jeg ser ikke engang min familie hver uge pga. tid og overskud. Jeg ved det ville give den person så meget hvis jeg gjorde det, men min person rummer desværre ikke det overskud. Jeg ville også ønske jeg kunne have energi til at være besøgsven hos en ældre, men overskuddet er for småt.

Desuden er min stressterskel meget lille og det er som regel sådan, at jo mere jeg binder mig til, jo mere stresset bliver jeg. Og der skal IKKE meget til. Derfor ved jeg på forhånd, at jeg ikke kan magte sådan en aftale med hende. Og så hellere håbe på hun finder en anden der kan udfylde den plads, end påtage mig mere end jeg kan overkomme og ende med at måtte sylte hende. Det er sgu svært... det er ikke viljen til at gøre noget godt for hende der mangler, men det personlige overskud.


Jeg ville også ønske jeg bare kunne være ærlig og sige det som det var... men det kræver en længere forklaring og jeg er så bange for at såre.


Jeg hælder mest til, at tale pænt til hende som jeg altid har gjort, men sige at jeg ikke har tid når hun inviterer mig op. Og det vil ikke engang være at stikke en hvid løgn, for når jeg er hjemme så læser jeg lektier eller laver andet praktisk. Og hvis jeg sidder på HN eller glor TV, så er det fordi jeg har BRUG for et frirum til at stresse af i og være mig selv. Jeg vil nok forsøge at forklare hende dette. Altså sige, at når jeg er hjemme er jeg som regel optaget og at jeg har en hektisk hverdag hvor der ikke er meget tid og energi tilovers. Jeg vil ikke sige at jeg ikke har energi til en ekstra veninde, for det tror jeg kan såre hende.


Nu må vi se...



mange hilsner fra mette

kingsland bandager+ underlag sælges, samt bukser fra philosophy blues original (str.36, billeder på præs.), nodestativ og DVD'er. Se mere på præs. eller skriv og hør nærmere.



















0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider