Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Det hedder altså...
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 20:20

Ja nu kan jeg simpelthen ikke holde det ud mere, til jer der bruger bogstavssammensætningen (ja for det er ikke et ord) AFVIDE:

Det hedder ikke AFVIDE, det hedder AT VIDE!

Afvide er ikke et ord.

Det hedder

At vide

Jeg ved

Jeg vidste

"Hun havde fået at vide..."

"Jeg ved at..."

"Jeg vidste at..."

I skriver jo heller ikke vedaf eller vidsteaf

Og lad nu være med at tage det personligt, I blev vel heller ikke fornærmede når jeres lærer rettede en stavefejl i jeres stil.

Betragt det som en information og hjælp til at forbedre jeres skriftlige evner, det kan da kun være positivt. :-)

Hilsen

Katrine

-Nothing is original
everyone imitates someone-
;-) Rigtige ryttere rider uden hjelm ;-)
Spam spam spam spam spam and spam
0
0
Svar på denne tråd

en til
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 20:21
Der er ikke noget der hedder en kilomet !!!

Hilsen Nanna og Sebastian
Jeg har pink humor

Dressur er kommunikation mellem hest og rytter
:)
0
0
Svar på denne tråd

Skal vi have flere
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 20:25

Så er der nemlig ikke en bUm i en sadel, men derimod en bOm.

0
0
Svar på denne tråd

Aribeth
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 20:25

He He. Hvor længe har du gået og tænkt over det ?

For det lyder som noget der irreterer hi hi.

Tror sommetider folk vænner sig til at skrive måske blindskrift eller relativt hurtigt på tastatur, og så kommer der nogle stavninger ind som måske ikke er så heldige

0
0
Svar på denne tråd

Charlotte
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 20:26
He he den var god ! *G* ..
0
0
Svar på denne tråd

En sadel -
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 20:30

og ikke en sadle.

Det irriterer mig grusomt at se sadel stavet sadle.

mvh PiaR
quantum in me fuit

Billetter til Herning sælges
Deltag i Heste-nettets brugerpanel

Svar venligst i tråden og ikke via besked/mail
0
0
Svar på denne tråd

kilometer og bom...
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 20:31

Xenia: ja jeg er jo et tålmodigt menneske (ahem ) så jeg har faktisk gået og ruget over, om jeg skulle oprette denne tråd i meget lang tid. Desværre irreterer det mig meget.

Og nu vi er igang, så hedder det stykke snor man trækker hesten i heller ikke et TORV, det hedder et TOV.

Et torv er en større plads i en by.

Hilsen

Katrine

-Nothing is original
0
0
Svar på denne tråd

Øhm...(er det et ord vi så må bruge?):)
Forfatter: 

Det er vel nok rart at have folk herinde som kan lære os at skrive?

Der findes dog nok de første 3.000 skrive/stave fejl på HN i timen - så det er da sjovt at det lige er sammensætningen AFVIDE du spasser grøn over?

Christel

"Man har vel et standpunkt til man bliver klogere?"

0
0
Svar på denne tråd

og så alle
Forfatter: 

de latterlige r'er!!

Tark

Vallark

Kloark

Narkke

Slarks

Argh!

mvh PiaR
quantum in me fuit

Billetter til Herning sælges
Deltag i Heste-nettets brugerpanel

Svar venligst i tråden og ikke via besked/mail
0
0
Svar på denne tråd

Aribeth...
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 20:34

Der er bare ikke noget værre end folk der retter andres stave/skrive fejl - når det så viser sig at de ikke selv kan skrive ordentligt??

Behøver jeg sige mere? Irreterer?? Nej vel - det hedder IrrIterer.

Så har jeg vist sagt min mening - og nej, jeg har ikke taget det personligt - for jeg kan godt stave

Christel

0
0
Svar på denne tråd

noget helt andet
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 20:35

er så hvornår der kommer r på til sidst i en sætning.

Det undrer mig at stadig så mange ikke kan bøje udsagnsord rigtigt. AT og JEG er ikke det samme.

Men det er simpelt - erstat ordet med fx løber - kan du sige jeg løbe, eller jeg løber?

Hilsen Nanna og Sebastian
Jeg har pink humor

Dressur er kommunikation mellem hest og rytter
:)
0
0
Svar på denne tråd

Cruella
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 20:35

Ja der har du ret, - der er stort set stavefejl i næsten alle indlæg på Hn. (Stort set)

Og så tænker jeg, "og hvad så", - det går måske lidt stærkt med at skrive for nogen , inklusive mig selv! Andre er måske ikke så godt til det, og derfor skal der da være total plads til stavefejl til højre og venstre overalt

Jeg kan godt morer mig lidt over at det lige præcis er nogle bestemt ord folk ligger mærke til

HN aldeles ikke fejlfrit, og godt nok som det er

0
0
Svar på denne tråd

Hahaha...
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 20:36

..ja forstår dig godt. Nogle gange et et indlæg bare ikke til at læse og tyde for alle de stavefejl der nu nogle gange befinder sig i det

Kan bare ikke få mig til at skrive at jeg ikke forstår et klap nogle gange hehe

Det værste er dog når folk bare ikke ved, hvad mellemrum mellem ord er og hvad punktummer og kommaer er hih!

Knabstruppere forever !!
0
0
Svar på denne tråd

Nanna...
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 20:37

Ja faktisk er det vildt simpelt, - burde være!

Min mor lærte mig det da jeg gik i folkeskolen, at sætte "spise" og "spiser" ind istedet for det pågældende udsagnsord (hvilket jo er det samme om med løbe)

og det virker sgu for det meste

0
0
Svar på denne tråd

Nå ja...
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 20:37

Og nu vi er igang så staves "irriterer" sådan som der er vist her. Ikke irreterer.

Jeg kan da heller ikke lade være med at krumme tæer over mange af de nævnte eksempler, og jeg ville ønske at folk brugte lidt mere tid og lidt flere kræfter på at lære at stave, og kunne det lade sig gøre at lære dem det her, så ville jeg springe til med det samme. Desværre har Cruella nok ret, det er en umulig kamp.

Mange suk fra Anna

Har nogen set Maja? Skimmel/ hvid ponyhoppe, 1.48 i stang, med ruderformet snip. Solgt fra mols i 2002 til en pige i Galtenområdet. Billeder på min præsentation. Muligvis set i Haderslev.
0
0
Svar på denne tråd

PiaR...
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 20:38

Ja lige præcis, hvordan er det gået til, at bogstavet R efterhånden har sneget sig ind i adskillige ord hvor det helt og aldeles ikke hører til.

Jeg tror det hænger sammen med at r'erne samtidig er forsvundet fra mange endelser.

Ex: "Hun reagere voldsomt" (det hedder reagerer)

"jeg acceptere det ikke" (accepterer)

Og så videre...

Crulla: Hvis jeg skulle nævne samtlige stavefejl jeg spasser grønlyseblå over så kunne vi blive ved og ved og ved, men afvide irreterer mig for det er ikke engang et ord. ;-)

Hilsen

Katrine

-Nothing is original
0
0
Svar på denne tråd

inu inu inu inu
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 20:40

Hvad så med "INU"?

Lige som "afvide" synes jeg den er helt ud i skoven!

Venligst Lone

0
0
Svar på denne tråd

Aribeth... helt sikkert dér...
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 20:46

Hvem fa´en er "Crulla"? Nu går det da helt skævt for dig?

Er irreterer da et ord?

Det ka da ig engangh hisse noen åp va? Tror do ig ba´e vi sku begønde at bruge hjælm nårr vi rider ellr havd?

Christel

0
0
Svar på denne tråd

Ligemeget?!?!
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 20:47

Kan det ikke være totalt ligegyldigt hvordan folk staver, så længe man kan forstå hvad de skriver??

Der er faktisk mange mennesker der er ordblinde, og de kan ikke bare "tage sig sammen" og lære at stave rigtigt. Så lige nu har i faktisk trådt på en hel del mennesker, som ikke selv kan gøre for, at de ikke staver videre godt...

Mig rager det en papand om folk staver korrekt og har de rigtige endelser. Så længe jeg forstår meningen med det skrevne, så er budskabet jo opfattet.

Linda.

Nu med egen hest

Medlem af FHK, HGK og pylreklubben

hestensurtehave.dk/

0
0
Svar på denne tråd

Brok brok
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 20:49

Tænk på dem som endnu ikke har lært at stave, de ordblinde, eller ja, MIG!

Min stavning er langt fra perfekt, da jeg i mine teenage år boede i udlandet, og derfor ikke har gået i dansk skole siden 7. klasse.

Føler mig faktisk lidt truffet, da jeg er en af dem som bevidst skriver "afvide"!

Skovgården
0
0
Svar på denne tråd

cruella
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 20:52

Og hvor jeg dog hader mit Word nu, som accepterer "irreterer" lige så meget som det accepterer "irriterer"

Jeg retter på intet tidspunkt andres stavefejl, jeg gør blot opmærksom på at AFVIDE ikke er et ord og efterfølgende gør jeg opmærksom på at andre skrive-/ stavefejl kan irrItere mig.

Dog kan jeg se, at jeg tydeligvis kan sætte dit blod i kog, af hvilken grund ved jeg virkelig ikke, da du jo som sagt staver og skriver perfekt. Men hids du dig bare op, jeg er ligeglad.

Og for at gøre dig glad, så kan jeg da beklage at jeg ikke fik trykket på tasten e da jeg skrev dit navn.

Hilsen

Katrine

-Nothing is original
0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil gerne rettes
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 20:53

jeg sidder og krummer tæer, hver gang folk laver sådanne stavefejl. Laver nok nogle stykker selv..men altså 8-)

... desuden skriver jeg altid til folk på Msn, når de skriver noget i deres navn forkert. Ofte bruger de en engelsk sætning..f.eks indeholdende "It have.." osv, osv, osv..

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
T
ine & T
ulle
Det klinger :D

0
0
Svar på denne tråd

Jeg gentager
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 20:55

Jeg gentager:

Betragt det som en information og hjælp til at forbedre jeres skriftlige evner, det kan da kun være positivt.

Hilsen

Katrine

-Nothing is original
0
0
Svar på denne tråd

Aribeth
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 20:56

Stoler du blindt på word ? For det kan jeg da godt fortælle dig du ikke skal gøre... !! Deres stavemaskine er overhovedet ikke den bedste, tværtimod ville jeg hellere bruge min egen fornuft hvis det kom dertil end at "lytte" til word !

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 20:58

Der skal mere til at ødelægge min dag.

Jeg staver heller ikke perfekt - Dog mest tastefejl jeg laver :P

:-* Mvh. Theis & Den Perfekte Hest :-*
~ Dance with the Devil
0
0
Svar på denne tråd

Aribeth..
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 20:59

Rolig nu - du bringer skam ikke mit urin mere i kog end så mange andre.

Jeg prøver blot at påpege, hvor ualmindeligt kikset det er, at gøre andre opmærksomme på deres skrive og stavefejl, når man selv laver dem gang på gang! Men sådan ser du åbenbart ikke på det

Og for en god ordens skyld, har jeg på intet tidspunkt sagt eller skrevet at jeg skriver/staver perfekt (jeg er jo ikke nogen Illum) Men jeg kan stadig godt finde ud af at stave

Christel

0
0
Svar på denne tråd

xenia...
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 21:01

Helt og aldeles ikke :-) men jeg bruger den ind imellem, da min retskrivningsordbog er fra syttenhundredeoghvidkål.

Hilsen

Katrine

-Nothing is original
0
0
Svar på denne tråd

Aribeth
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 21:04

Okay

Det er vel ikke alle som ved at man ikke liiige skal stole på ordbogen/stavekontrollen i word -var også bare til din orientering

0
0
Svar på denne tråd

Oki...
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 21:07

Nu skal jeg nok snart holde op - bliver bare lige nødt til at vide om syttenhundredeoghvidkål, er et ord???

Christel

0
0
Svar på denne tråd

cruella igen
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 21:14

Jeg er skam helt rolig. :-)

Jeg syntes skam ikke det er kikset at rådgive og vejlede heller ikke selv om man ikke selv er 100% perfekt.

Hvis man først måtte hjælpe hvis man var helt fejlfri i det man hjalp med, så var der ikke mange der kunne hjælpe og rådgive andre.

Næh, hvis jeg havde sagt, at de folk som stavede forkert var dumme og grimme og lugtede, ja så var det ualmindeligt kikset og smagløst.

Og jeg er skam glad for at du informerede mig om min stavefejl.

Desuden er syttenhundredeoghvidkål slang som ifølge Politikens slangordbog kan skrives i et ord.

Hilsen

Katrine

-Nothing is original
0
0
Svar på denne tråd

Haha, Aribeth,
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 21:23

der er faktisk nogen - der med rette - siger "vide af" (eller
vidste af) ... selv om det er i en anden sammenhæng end den du
nok tænker på :-P :-P.

Bortset fra det, skyldes de fleste stavefejl vist det der er
værre: At man taler utydeligt (eller altid skal overdøves af
musik), eller at børn ikke længere kan høre fordi de har smadret
deres øren med støj. Det er i hvert fald min teori i dag.

(### EDITOR - kan man ikke få en opsætning per bruger, hvor
man kan fjerne krydset "Jeg vil mægtig gerne bruge den værste
møgeditor siden edlin" fra???)

Jeg keeeder mig. Keder jeg også jer?
0
0
Svar på denne tråd

Buhl...
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 21:28

Jeg er helt og aldeles enig med dig :-)

Ja "vide af" det kan man sagtens skrive, men det giver jo en helt anden mening end at vide (afvide)

Men det kan nok egentlig godt være derfor der er nogen der har taget afvide til sig.

Hilsen

Katrine

-Nothing is original
0
0
Svar på denne tråd

Nej Cruella
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 21:30

men det er attenhundredeoggrønlangkål basta, og så lad dog folk stave som de nu kan.

Det kan vel ikke være så stort et problem.

Hilsen Joani

Des mere jeg lærer menneskene at kende,
des mere kommer jeg til at holde af min hest.

0
0
Svar på denne tråd

Hader "tyrk"fejl
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 21:33

Jeg har det sådan, at deciderede STAVEfejl kan jeg godt leve med, men når folk poster et indlæg, som er smækfyldt med trykfejl, så kan jeg godt nok blive temmelig irriteret! Selv sørger jeg altid for, at rette det, hvis jeg er lidt for hurtig på tasterne og får ombyttet et par bogstaver, men de fleste er åbenbart ligeglade med den slags.

Og jo, jeg kan godt forstå meningen alligevel, men det er alt andet lige en kende sværere, at læse et indlæg, som er skervet sådna hre. og så sævrt erd et vel helelr ikek at ramme tasterne i den rigtige rækkefølge :-)

Wildly
~~~
Fighting for peace is like fucking for virginity

~~~
Besøg min nye hjemmeside!

0
0
Svar på denne tråd

Vær dog glad for
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 21:45

at alle andre ikke skriver sms-sprog eller hvad pokker det nu end kaldes.

'HaIi MeD Jr. GåR D gOt???'

Det kan jeg nemlig ikke fatte eller forstår at læse så det giver mening, men almindelige stavefejl, næh du, de er tilladt. Alle kan jo ikke være perfekte skribenter.

Trykfejl? Argh, der skal godt nok være mange fejl, før at jeg springer et indlæg helt over.

Knus fra Vinnie_M
.
Opdateret hjemmeside med billeder - om Vinnie
(Den 30. november 2005)
0
0
Svar på denne tråd

Ej...
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 21:58

...vor r i bar gorve! Vi r noen, der ikk ka gør for d! ;-D

Nå...jeg har intet imod stavefejl. At folk staver ad pommern til er fint, bare de skriver alligevel...eller sagt på en anden måde: jeg synes det er fedt, at folk ikke lader sig stoppe af dårlig stavning. Øvelse gør som bekendt mester (..øh...vil det sige, at hvis man er en dårlig staver og skriver og øver sig meget, så bliver man en ENDNU dårligere staver?) Nej, det vil det ikke sige. Tværtimod! Jo flere indlæg man læser fra os perfekte skribenter her på HN, jo bedre bliver man til at se hvornår ord er korrekt eller ikke-korrekt stavet og dermed vil man forbedre sine egne stavekundskaber. :-P

...bla-bla-bla...Jeg ser stort på stavefejl og tastefejl og tanketorsk. Det er ikke det, der betyder noget. MEN derfor er der ALLIGEVEL nogle ord/formuleringer/stavemåder, der bare giver samme fornemmelse som negle på en tavle eller en gaffel på en kogeplade!

"hinde" (hende) er et eksempel. Argh! Irritation!

Eller...ok, det er så det eneste jeg lige kan komme på... 8-) Men der er med garanti flere! Jeg ved ikke hvad det er. NOGLE stavefejl irriterer bare øjet mere end andre!

Men, kære skrivende HN'er, lad det på ingen måde stoppe jer! Jeg kan leve med det! ;-D

Camilla

- NU MED HUND!!! :-D

Festsange forfattes. 200 kr. pr. sang. Fuld tilfredshed eller pengene tilbage. Ring/skriv for mere info. :-)
0
0
Svar på denne tråd

Synes/syntes
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 22:05

Jeg undrer mig tit over at folk ikke kan kende forskel på f.eks synes og syntes, da der jo immervæk er forskel.

Jeg er heller ikke selv nogen ørn til hverken grammatik eller stavning, men enten er der dæleme kommet rigtig mange ordblinde eller også går folk bare ikke rigtig op i at formulere sig korrekt længere (nu bliver mange sikkert rigtigt fornærmede, og det beklager jeg). Men ofte må jeg altså læse et indlæg flere gange for at være helt sikker på hvad vedkommende mener, og ofte tror jeg egentligt at mange diskussioner opstår fordi folk ikke læser/formulerer sig ordentligt, og det er jo egentligt ærgeligt

Mvh. Louise P

0
0
Svar på denne tråd

Dyrelæger
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 22:10

Lad os tage den her én gang for alle og klappe den i stavelser:

DYRLÆGER! Ikke dyrelæger, det har det aldrig heddet og skal det ikke hed. Et dyr, flere dyr. Ikke flere dyre. Eller dyrer, omend jeg ser den lidt sjældnere.

Anna *det danske sprog uddør langsomt -nu er gode råd dyrE!*

0
0
Svar på denne tråd

Flot så...
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 22:11

hedDE havde jeg villet skrive -min touchpad markerer desværre indimellem noget af det jeg lige har skrevet og når man så skriver videre slettes det. Må finde ud af at slå den fra snart.

Anna

0
0
Svar på denne tråd

himmelfjer...
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 22:12

Ja netop, der er nogle stavefejl/skrivemåder der kan give en fnidder,(i hvert fald mig) men det er jo ikke ens betydende med at jeg ikke syntes folk skal skrive alligevel.

Jeg syntes bare det er træls, og jeg forbeholder mig retten til at brokke mig over ting der irriterer mig (se Cruella, jeg kan godt :-P).

Jeg sætter nemlig pris på, at få rettet mine stavefejl, og det håber jeg også at der er andre der gør. Og hvis man ikke ved at man staver et bestemt ord forkert, så kan det da kun være positivt hvis man får at vide hvordan man så skal stave det.

Hilsen

Katrine

-Nothing is original
0
0
Svar på denne tråd

Jeg får...
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 22:55

...fnidder af ordet "tildens".

Det ord eksisterer slet ikke. Det hedder TENDENS

Det er også forvirrende når folk deler ord, som slet ikke skal deles. Nogle ord får en helt anden betydning end den oprindeligt tænkte, når de bliver delt.

Et eksempel:

"En dansklærer" - en lærer som underviser i faget dansk.

Hvis man deler ordet, bliver det til:

"En dansk lærer". Hvilket bare forklarer lærerens nationalitet og ikke det fag, han underviser i.

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 22:59

Stik denne her:

"Også gik vi udenfor.." -Du mener ikke:

"Og så gik vi udenfor.." ? 8-)

Og så er der helt ufatteligt mange der skriver "for" i stedet for "får". "Her, du for denne blyant af mig." Nej! det hedder "Du får denne blyant af mig."

Tsk, tsk.. :P

Duke
Where there's a Will there's Way
Don't Delay what you can Do Today
Well if Clint Eastwood turns up to save us
- Tell him to rack off too!
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 23:36

kan det for...f... da ik` bare være fuldstændig lige meget hvordan folk skriver, og om det er en skrive/stave fejl.

helt ærligt så små nogen sko har vi da heller ik` på...

vi fleste af os er vel gået ud af skolen, og sidder vel ik har for at være på skole bænken igen..

jeg skriver som ordene kommer til mig, skimter teksten lige inden jeg godkender, for at se om der er en sammenhæng i det jeg skriver og så siger vi godkend..jeg sidder ik`og bruget en halv time på stave/skrive fejl og punktummer og komma

nej jeg er ikke fornærmet, syntes bare det er en lille bagtel som ik er være at diskutere eller debatere

det var så min mening

mvh anita

0
0
Svar på denne tråd

Uha da...det
Forfatter: 
Dato:  30-11-2005 00:15

må da være min skyld det her...jai for tit afvide jeg ekke kan slave...

Men det værre min problem ja!! Ha ha...jeg ved ikke hvofor jeg er begyndt at skrive sådan...tror faktisk det er "HNs skyld" for der er hammer mange der gør det og så ender det med man tror det er et ord og tror det er ok at skrive sådan ligeså vel som maijonaise kan staves sådan og ikke give fejl i en stil..

Jeg lærte at sige ordene som jeg skrev dem..feks.dyrlæger hvis man skriver dyrelæger= dyre læger?? feks. tandlæger de er dyre...

ordet HOVEDET blir meget tit til hodet/hodvet/hoet her på HN..

HO-VE-DET

Så lærte jeg en fin lille remse...den der skriver D i gjort den skal have sin ende smurt der er mange herinde der skriver: gjordt!!! det hedder gjort, der var også en go en hedder og heder en hede er vist et landskab og hedde er vist noget man kan...

Sidder og side er også en gammel kender...

Der er så mange ord der faktisk er svære at sige...jeg har altis problemer med de stumme bogstaver...tror aldrig jeg lære at stave til sykolog eller sykisk ja..se selv...men det er vist noget med phs?? jeg skriver altid hjernevrider det ved man da hvad er..

men en god ting er at sige ordet som det staves det var sådan jeg lærte at stave..med mindre slave og slå fejl iblandt...men går ud fra jeg skriver et ok forståeligt sprog..

MVH Sus

0
0
Svar på denne tråd

Hvor et det
Forfatter: 
Dato:  30-11-2005 00:23

Hvor er det bare "syndt", at i ikke har mere at gå op i, end hvordan der staves og tastefejles herinde.. :) :) :)

Mkh.
Else.

Man lugter ikke af hest, man dufter.. :) :)

HUSK: Altid kontrakt, ALTID, andet er for dumt.. !!

0
Svar på denne tråd

tænk...
Forfatter: 
Dato:  30-11-2005 00:49

...jeg har lige skrevet ordet "dyrelæge" i Google. Hvis dyrlægerne ikke engang selv kan finde ud af hvordan det skal staves, hvordan skal resten af familie Danmark så kunne finde ud af det?

Der er flere dyrlæger som kalder sig dyrelæger.

Vi kan ikke alle være perfekt. Jeg har fx aldrig sat min fod i en dansk skole. Mit skriftlige dansk er hele vejen igennem selvlært. Det kan godt være folk syntes jeg er et skvat fordi jeg ikke kan kende ligge fra lægge og skulle bruge flere år for at lære at stave "endnu". Men jeg er ret sikker på at mit tysk er noget bedre end deres.

Dette er et hesteforum. So what, at nogen ikke kan stave særlig godt. Det kan godt være at i mener at i giver folk "et godt råd". Men tro mig, når man sidder foran skærmen og gang på gang får smidt i hovedet at man er et fjols fordi man ikke kan stave, er det ikke særligt rart.

Det kan godt være at vi, som har lidt staveproblemer, smiler sødt når nogen gør grin med vores fejl. Men inden i svier den hver gang.

Ja, der er mange sjuskefejl. Men der er også mange som bare ikke kan gøre det bedre end de gør, og det som de har lært har de kæmpet hårdt for. Giv dem lidt kredit og lad hver med at gør nar af folk.

Hvis der ikke skal mere til end en stavefejl for at få folk til at se rødt, så burde de opsøge hjælp. For så har de afgjort problemer i deres liv.

Mit liv er i hvertfald for kort til at jeg vil bruge det til at hidse mig op over andres småfejl, som på ingen måde påvirker mit liv mere, end at jeg bliver nød til at gætte lidt engang imellem.

Hilsen LeneJ

0
0
Svar på denne tråd

En selVskabshest
Forfatter: 
Dato:  30-11-2005 01:56

UHA jeg staver ikke perfekt, men der er også fejl der kan irriterer mig meget, som f.eks. selVskabshest.

Det hedder ALTSÅ en selskabshest, ikke noget V. Tænker tit på om det er en hest der kan skabe sig selv eller hvad???

Underligt. Men jeg tror også det der sms-sprog ødelægger manges stavefærdigheder. De helt unge er jo ikke vant til at stave ordene færdigt, så hvordan skal de vide hvornår der skal r i enden.

En anden ting jeg bliver lidt "hidsig" over, er når jeg ser salgsannoncer, som er så fulde af stave fejl, at de er svære at forstå. Hvis man er meget ordblind, kan man få en anden til at rette det inden man sætter annoncen på. Men særligt sjuskefejlene går mig på nerverne. Hvis man kan skrive det samme ord, rigtigt f.eks. 3 gange og forkert 3 gange, i samme annonce, tyder det på det gik for stærkt.

Vi kan godt blive enige om, at det er at gå i små sko, at brokke sig over andres stavefejl, men når man nu har set sig gal på dem , kan man jo lige så godt renset luften.

Og der er for mig stor forskel på stavefejl pga. ordblindhed og sjuskefejl, fordi man ikke lige gider læse sit eget indlæg igennem - hvorfor skulle andre så gide læse det???

MVH

Gitte

PS. ,,,... i kan selv fordele disse, har aldrig lært korrekt tegnsætning???

0
0
Svar på denne tråd

afvide
Forfatter: 
Dato:  30-11-2005 03:47

afvide?

Smart... det ender med at komme til at stå i retskrivningsordbogen, sammen med alle de andre ord der er blevet accepterede alternativer fordi vi har set dem så tit ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Og så er der yngling/yndling...
Forfatter: 
Dato:  30-11-2005 07:18

Den smutter også tit.

Yngling -> ung

Yndling -> ynde -> kunne lide

Leif

0
0
Svar på denne tråd

måske lidt
Forfatter: 
Dato:  30-11-2005 08:42

udenfor sammenhæng. Men jeg HADER når folk siger ET hamster! Jeg har brugt meget tid på at forklare folk, at det hedder EN hamster.

Har endda haft en tre-dages diskussion på en ridelejr om det. (tilsidst ringede vi til en der havde en retstavningsordbog)

Stavefejl som sådan går mig ikke på som sådan, men lige et hamster kan jeg slet ikke udstå når folk siger. Jeg har aldrig haft en hamster, men alligevel irriterer det mig bare.
Kommafejl kan jeg ikke hidse mig op over da jeg selv er grundigt forvirret over hvor de skal sættes

Mvh Signe

0
0
Svar på denne tråd

Tsk tsk tsk
Forfatter: 
Dato:  30-11-2005 09:19

Tænk engang at i ikke har andet at gå op i... Så længe at i fatter meningen er det vel ligemeget hvordan ordet staves.

Tænk dog over, at det måske ikke er alle der staver til UG+. Jeg håber da ikke, at der er noget der ikke tør poste indlæg af frygt for denne tråd og alle de udbrud der kommer mod de "ikke så godt stavende"

Tsk tsk tsk

Lena

Man bliver ikke større af at gøre andre mindre!!
0
0
Svar på denne tråd

Der er nogen
Forfatter: 
Dato:  30-11-2005 09:33

der synes det er ligemeget hvordan ord staves - bare man forstår meningen!

Det vil sige, vi kan ligeså godt afskaffe al skolegang, for ingen behøver lære at stave!!!

De ord som hives frem i en tråd som denne her - er ikke de ord en ordblind typisk vil have problemer med. Faktisk er der også rigtig mange ordblinde som faktisk gør fantastisk meget ud af det de skriver, og derfor indeholder det næsten ingen fejl - man behøver ikke være fejlfri for at være her, men det er altid rart at læse et indlæg hvor man kan se at skribenten har gjort en indsats.

Men ord som "afvide" "spiltorv" "træktorv" "selvskabshest" osv... det skrives af IKKE-ordblinde mennesker som staver glimrende. Der er bare lige nogle ord som har bidt sig fast i forkert staveform. Måske fordi et ord som spiltov ikke indgår i dansk diktat, og man kun har HØRT ordet udtalt - og derefter forsøger man at gætte sig til stavemåden. Og så er spiltorv jo et udmærket bud.

Forstår bare ikke hvorfor så mange altid betragter et indlæg som dette her som hetz.

Istedet for

1: ignorere det hvis man godt selv ved at det hedder "at vide"

2: Tage det til sig hvis man faktisk troede det hed "afvide" - og så har man lært noget nyt.

Mvh

-Helle

** der findes 10 slags mennesker - dem der forstår binært og dem der ikke gør **
0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor et problem? DERFOR!
Forfatter: 
Dato:  30-11-2005 10:20
Når man skal lære at stave, sker det på flere måder - og er især afhængigt af hvilken læse-/skrivemetode, ens dansklærer (der måske eller måske ikke er en dansk lærer) vælger.

Noget, ALLE teorier vist er enige om er, at man lærer at stave ved at læse ord (ligesom man bliver bedre til at læse ved at skrive ord).

Blandt andet derfor er det vigtigt, at børn (og andre) læser så meget som muligt, så de kan ØVE sig - både på læsning og skrivning.
Men det er ikke ligemeget hvad de læser - for så snart de begynder at udvikle den læsestrategi, der bygger på genkendelse af orddele eller hele ord, er det vigtigt det er de rette ordbilleder, der lagres.

Jeg kan SE at "afvide" er forkert, ligesom jeg kan SE "tildens" er noget sludder - fordi ordbillederne "at" og "vide" og "tendens" er så vellagrede (Haha!)...

Men hvis man ser bogstavsammensætningen "afvide" og "tildens" ofte nok - så bliver DE ordbilleder lagret i stedet for de korrekte.
Det vil sige, at folk ender emd at tro, det er den RIGTIGE måde at stave på.

"Det gør da ikke noget", vil nogen nu indvende. "Hvis bare vi alle sammen er enige om, det er sådan det staves!"

Men jo, det GØR noget. For en af de kompetencer, vi kan trække på når vi skal stave ord vi ikke kender, er vores kendskab til hvor rodet kommer fra og hvordan det derfor NOK staves - og der er ingen logisk forklaring på hvorfor det skal hedde "afvide" i stedet for "at vide" eller "tildens" i stedet for tendens.

I øvrigt bliver det af samme grund sværere at LÆRE dansk for "fremmedsprogede", hvis der ingen logisk sammenhæng er i sproget mere.

DERFOR betyder det noget, hvordan vi staver - også på HN "selvom vi ikke er i skole".

... 8-) - 99E - 8-)...

0
0
Svar på denne tråd

Mange mennesker
Forfatter: 
Dato:  30-11-2005 10:58

Kan ikke finde ud af, hvornår det hedder ligger eller lægger.

Eks. "jeg ligger lige nogle billeder ind"...det hedder det ikke, det hedder jeg lægger nogle billeder ind.

Mvh. Anne

0
0
Svar på denne tråd

en meget god grund
Forfatter: 
Dato:  30-11-2005 11:20

til at tage det pænt, når nogen forsøger at rette op på vores skrivefejl er, når vi sender ansøgninger på job vi gerne vil besætte, så er en ansøgning fuld af skrivefejl dømt på forhånd, og det selvom man ikke på noget tidspunkt i jobbet skal skrive andet end sit navn, derfor bør man ALTID få en ansøgning støvsuget for både stave og slåfejl, uanset om man mener at modtageren da kan være ligeglad bare det kan læses, hvis man alligevel ikke skal bruge stavning i jobbet, men vågn bare op, sådan er den virkelige verden ikke, der ses faktisk efter om man kan skrive og formulere sig.

Der er ca 6000 talte sprog på verdensplan, og hvert år forsvinder et par stykker, og det skyldes bl.a. omskrivninger og tilnærmelser til andre sprog, der til sidst udvander det oprindelige sprog, så farvel til dansk, hvis danskerne alligevel ikke gider bruge det ordentligt.

I mine øjne er der al mulig grund til at tage stavning alvorligt, og forsøge at tage ved lære af de som rent faktisk kan stave og formulere sig, og det gælder da også de ordblinde og de der bare aldrig lige fik det lært rigtigt.

Min kæphest er netop ligger og lægger

Jeg ligger i sengen, der ligger en hest i halmen.

noget man fysisk gør.

Jeg lægger pengene på bordet så kan du lægge nøglerne

noget man lægger fra sig, eller lægger til.

0
0
Svar på denne tråd

Ligge - lægge
Forfatter: 
Dato:  30-11-2005 11:24

En lille hjælp er måske at lÆgge er en bevÆgelse, mens lIgge er stIlstand.

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm..
Forfatter: 
Dato:  30-11-2005 11:25

Jeg undskylder mange gange for de stavefejl, der kommer i dette indlæg! (bedre at forebygge end helbrede!)

Jeg har ALRDIG oplevet en tråd, hvor der ikke optræder slåfejl eller generelle stavefejl, men hvis det kan irritere så mange mennesker, så må jeg vel hellere lade være med at skrive herinde, for jeg GIDER ikke altid at læse lange indlæg igennem inden jeg godkender dem, det er min tålmodighed bare ikke til! -Hvis det er irriterende for nogle jamen burde disse så ikke læse deres egne indlæg igennem INDEN de forsøger at lære andre at stave??

Her kunne man fristes til at sige; Fej for egen dør...

Dette indlæg er skrevet UDEN korrekturlæsning fra min side, men feel free, find mine fejl, jeg er fuld af dem...

Hilsen Pernille L.

Mendacem memorem esse oportere

0
0
Svar på denne tråd

jeg bliver
Forfatter: 
Dato:  30-11-2005 11:50

ikke irriteret over folks stavefejl. Hvis man bare forstår hvad der skal stå kan det vel være ligemeget? Jeg selv kommer da garanteret også tit med stavefejl, det er nu svært helt at undgå.

Hilsen Linda :-)

MIN HJEMMESIDE

Annika R.I.P
Elsket og savnet
0
0
Svar på denne tråd

Og PernilleL
Forfatter: 
Dato:  30-11-2005 11:53

GIDER så åbenbart heller ikke læse hvad denne tråd faktisk handler om:

Den handler IKKE om slåfejl.

Den handler om ord som f.eks "afvide". Det er ikke en slå fejl når man skriver sådan. Det er fordi man ikke VED at det hedder "at vide".

Og det er egentlig bare den viden man forsøger at bringe videre.

De HN-skribenter der mener det er ligemeget hvordan ord staves -

De kan jo bare ignorere oplysningen og stave som det passer dem. Og så kan de jo håbe der er nogen der forstår det.

Mvh

-Helle

** der findes 10 slags mennesker - dem der forstår binært og dem der ikke gør **
0
0
Svar på denne tråd

Det hedder
Forfatter: 
Dato:  30-11-2005 12:27

altså i sommer og IKKE i sommers, i vinter og IKKE i vinters, og så fremdeles.

Det er ikke stavefejl, men talefejl!

Annette

Rigtige kvinder er gift med en cowboy

0
0
Svar på denne tråd

Det er da rart
Forfatter: 
Dato:  30-11-2005 13:13

at få netop den slags ord rettet :-)

I mange år skrev jeg nød til, indtil der var en flink person der fortalte mig at det hedder nødt til.

Det er da netop den slags ord man bliver ved med at stave forkert, ordbogen opdager dem ikke for nød og til er eksisterende ord og man forstår jo meningen.

Som en anden har skrevet, så er det ikke så smart at skrive dem forkert i en jobansøgning, så er man allerede stemplet og ryger i dur-ikke-bunken (eller hedder det duer-ikke, ordbogen har ingen forklaring).

Some people knows how to appreciate irony...

Silhuetter
Trense købes: brun/full

0
0
Svar på denne tråd

Hedder det
Forfatter: 
Dato:  30-11-2005 13:46

så en kløver eller et kløver??? Eks.: "Jeg fandt et firkløver" eller "jeg fandt en firkløver"

Spørger bare??? Det har folk nemlig altid delte meninger om!!

Vil kun give ret i at den med afvide og at vide er lidt træls at se på!

At vide = at vide "noget"

Vide af = vide af "nogen"

0
0
Svar på denne tråd

NØJ CharlotteGC:
Forfatter: 
Dato:  30-11-2005 13:48

TAK!!!

Det er den regl jeg har ledt efter hele mit liv...KAN bare ikke kende forskel og det irriterer mig helt vildt!

TAK igen

VH gamleged

0
0
Svar på denne tråd

Den med
Forfatter: 
Dato:  30-11-2005 13:55

kløveren er da ikke svær! Det er da en kløver! Jeg har da aldrig hørt nogen sige et kløver!

Annette

0
0
Svar på denne tråd

Ja, det er godt nok...
Forfatter: 
Dato:  30-11-2005 13:58

"syndt" for alle dem der har brug for at lære at stave.

Misund ingen hans tilsyneladende lykke
Du kender ikke hans hemmelige sorger.
(indisk ordsprog)

0
0
Svar på denne tråd

HHansen
Forfatter: 
Dato:  30-11-2005 14:13

Næhhh, jeg GIDER såmænd bare ikke hænge mig i peditesser, hvilket jeg mener det er, at fortælle folk hvor irriteret man bliver over der er nogle, der ikke kan, enten se eller høre, at det hedder AT vide (hvilket jeg godt ved) eller afvide, personligt forstår jeg meningen med ordet, også selvom det er stavet forkert!

Specielt når forfatteren selv har stavefejl (for det er åbenbart ikke en slåfejl ).

Egentlig tror jeg de fleste fejl i indlæggene er SLÅ fejl fordi folk bliver ivrige og skriver hurtigt, hvilket jeg selv gør engang imellem, ofte opdager jeg ikke førend bagefter, at der er en slå/stavefejl. Og jeg har så "travlt" at jeg ser igennem fingre med at jeg f.eks bliver til ejg, for jeg kan godt selv forstå meningen alligevel.

Hilsen Pernille L.

0
0
Svar på denne tråd

hmmm...
Forfatter: 
Dato:  30-11-2005 14:22

Prvø lieg at se det her:

En viskdenbaleig unsdelrøgese lavet af et untivseriet i Enlgnad har vist at desrom de to føsrte og de to sisdte botsvgaer i alle oredne i en tekst er ritgigt pledsaret, spllier det ingen rolle hvkilen ræføkkelge de øvirge bosgvtaer i oredne kommer.

Tektsen er fuldt læbsar selv om de andre bogastver kommer huilbtertlulter!

Det er fordi vi ikke læser hvert eneklt botgsav, men ser bildeler af ordet som en hehled.

SÅ hvad betyder et par stavefejl - det er meningen som tæller !

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  30-11-2005 14:34

Selvfølgelig skriver alle forkert til tider, men der er bare nogle fejl der er mere irriterende end andre ;D

Sammensatte ord har folk også ofte problemer med.

Jeg fangede engang én på tv, og der var endda bindebogstav! (På tv for pokker?! :P)

Jeg beklager meget, det irrirterer mig bare grænseløst med sådanne fejl, jeg kan ikke gøre for det - præcist som når folk ikke kan gøre for, at de skriver forkert ;)

Duke
Where there's a Will there's Way
Don't Delay what you can Do Today
Well if Clint Eastwood turns up to save us
- Tell him to rack off too!
0
0
Svar på denne tråd

Det kan godt
Forfatter: 
Dato:  30-11-2005 14:35

være at nogen bliver irriteret over at se på andres stave/slåfejl, som jeg selv gør, men så bliver andre måske irriteret over noget andet, og sådan er vi så forskellige! Og heldigvis for det!

Annette som også bliver irriteret over dem der tygger gulerødder med åben mund

0
0
Svar på denne tråd

Tak, Pernille...
Forfatter: 
Dato:  30-11-2005 14:42
...for det gode eksempel: Peditesser.

Det hedder nemlig ikke peditesser - med D.
Det hedder petitesser med T fordi ordet kommer af petite, der betyder lille.
Der er jo ikke noget, der hedder "pedit"...

Altså: Hvis vi fjumrer for meget med stavningen mister rodene deres betydning!

... 8-) - 99E - 8-)...

0
0
Svar på denne tråd

Og 99E
Forfatter: 
Dato:  30-11-2005 14:47

Det hedder altså RØDDER og ikke rodene! (eller også skulle der stå ordene)

Annette Kray: Har du lært din hest at tygge gulerødder med lukket mund???

Sikke vi kan

Mvh

-Helle

0
0
Svar på denne tråd

99E...
Forfatter: 
Dato:  30-11-2005 15:08

Sikker på at det ikke kommer fra pedicure?

med rod i de små ting for enden af fødderne...

Some people knows how to appreciate irony...

Silhuetter
Trense købes: brun/full

0
0
Svar på denne tråd

Velbekomme...
Forfatter: 
Dato:  30-11-2005 15:13

99E, men du forstod meningen, eller...?

Hilsen Pernille L.

0
0
Svar på denne tråd

åh ja ...
Forfatter: 
Dato:  30-11-2005 17:17

Så kan man kende det "gode" HN igen, man opretter en tråd, som efter ens egen mening er rimelig forståelig og et stykke hen ad vejen er de fleste også med.

Men så pludselig virker det som om ikke alle har gidet at/haft tid til at/haft lyst til at/har kunnet læse hele indlægget/hele tråden.

Og ja så går det hele jo ligesom lidt i vasken.

Men jeg er dog glad for at der alligevel er rigtig mange, som har forstået hvad jeg har ment.

Hilsen

Katrine

-Nothing is original
0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor nu det?
Forfatter: 
Dato:  30-11-2005 17:18

Hvorfor er det lige, at det er helt i orden at blive rettet af sin dansklærer i skolen, når man staver forkert, men når nogle (formoder jeg) hjælpsomme HN-skribenter tillader sig at påpege en misforståelse, så er de bare nogle lede petitesseryttere?

Som nævnt tidligere i denne tråd, så handler det jo IKKE om de tilfælde, hvor nogen bare har været for hurtig på tasterne - det er vi nok alle sammen af og til.

Det, der falder folk for brystet, er de "forvrængninger" af ord, som vi ser gang på gang.

Mange af dem har allerede været nævnt: inu, træktorv, selvskabshest...

Til den remse kan man også føje "di" i stedet for "de".

Der er jo ikke fordi man vil pege fingre ad nogen og hænge dem ud som dumme, at man påpeger en stavefejl.

Fejlstavede ord som ovennævnte opstår ofte på baggrund af en misforståelse - dels fordi vi har en tendens til at stave som vi taler, dels fordi vi synes at kunne genkende ord, som vi har set før.

Det er jo nemt nok at se, hvordan et ord som "selvskabshest" er opstået - man er bare så vant til ordet "selv", og det udtales på samme måde.

Så hvorfor begynde at forsvare sig med "jeg er ordblind" (dem er der pludselig MANGE af på HN!), "jeg er ikke den eneste, der staver dårligt" eller "HA! Du har også selv lavet en stavefejl!"?

Vær dog GLAD for, at nogen har gidet at bruge deres tid på at hjælpe med at rydde en misforståelse af vejen - så begår du ikke DEN fejl næste gang du skal skrive en dansk stil, en ansøgning eller et kundebrev.

Det signalerer, at man er seriøs og omhyggelig, og ikke bare lader stå til - det er jeg sikker på, at modtageren vil sætte pris på, uanset om det så er dansklæreren, arbejdsgiveren, kunden...eller en HN'er.

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvor mange her på HN, der virkelig ER ordblinde.

Men jeg synes meget ofte, at man kan se på et indlæg, om skribenten generelt har svært ved at stave, eller om det bare er enkelte ord, der gør knuder.

Hvis man kan se, at stavningen er et generelt problem, kaster man sig jo heller ikke frådende over vedkommende, og skriver "du staver som en skovl!" - det synes jeg i hvert fald ikke jeg har oplevet her på HN.

Jeg er dog ret sikker på, at dem, der virkelig ER ordblinde, ofte vil være glade for at få påpeget det, hvis de har fået rodet rundt i stavningen af et ord. Jo flere ord man kan stave rigtigt, jo mindre "signalerer" man, at man er ordblind.

Sådan ved jeg i hvert fald, at min kæreste har det. Han ER ordblind, men hans stavning er blevet bedre og bedre gennem de senere år.

Når han beder mig tjekke, om han har stavet et ord korrekt, så prøver jeg gerne (hvis jeg kan) at fortælle ham hvor ordet stammer fra. Jeg prøver også at forklare ham forskellen, hvis det ord, han har skrevet, betyder noget andet end det han egentlig VILLE skrive, f.eks. problematikken vedr. "tov" og "torv".

Begge ord er jo helt korrekte - de betyder bare noget vidt forskelligt.

Det er egentlig sjovt, at stavning er sådan et følsomt emne.

Der bliver mere og mere fokus på, at indvandrere skal lære ordentligt dansk.

Hvordan i himlens navn skal de kunne det, hvis vi danskere ikke engang gider at lære det ordentligt selv?

Hilsen

Annelise

0
0
Svar på denne tråd

Stavenørd
Forfatter: 
Dato:  30-11-2005 17:57

Jeg er en ægte stavenørd, det vil sige, at jeg opdager ALLE stavefejl/ slåfejl når jeg læser, og det irriterer mig når der er fejl!

Derfor tjekker jeg også altid, hvad jeg selv har skrevet, før jeg sender det afsted, og fanger de fleste af mine egne slåfejl.

Slåfejl, ja, for jeg er en af de belastende typer som bare kan stave, så jeg laver sjældent deciderede stavefejl.

MEN, men, jeg har ændret min indstilling til det en hel del, efter at jeg er begyndt at komme på HN.

Læser jeg en bog, artikel, et brev el.lign. får jeg røde knopper når der er fejl, det mindste man kan gøre når man sender noget ud, er at få læst korrektur opå sit materiale, men her på HN er situationen en anden.

Jeg læser stort set hen over diverse stave/slåfejl her på HN, det er et forum hvor folk bare skriver, og tit går det stærkt, og for mig er det indholdet der er det vigtigste her.

Jeg opfatter det mere som en talt diskussion, der bare er blevet nedskrevet, så derfor går jeg ikke så meget op i stavningen.

At jeg så stadigvæk får røde knopper af nogle af de mærkelige ord, som man indimellem ser, det er så en anden sag, der har jeg det som mange af jer andre, jeg kan ikke holde det ud, når der står inu, træktorv, hinde osv.

- Chris

Jeg er voldsomt KLOG
Og alt hvad jeg siger er RIGTIGT!!!
0
0
Svar på denne tråd

Horseygirl:
Forfatter: 
Dato:  30-11-2005 18:04

TAK, du skrev det jeg åbenbart ikke kunne formulere godt nok...

Hilsen Pernille L.

0
0
Svar på denne tråd

Yndling/yngling
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 00:06
Se gerne Leifs indlæg:

Den smutter også tit.

Yngling -> ung

Yndling -> ynde -> kunne lide

CC-foto.dk

Nyt design, nye billeder
0
0
Svar på denne tråd

De indlysende
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 00:21
Nu er der forskel på folk, nogle kan stave- nogle kan regne og andre kan lave mad..

Jeg kan godt stave, jeg er ikke ret god til metamatik, og jeg kan absolut ikke lave mad.

Det er vi nødt til at acceptere.

MEN jeg vil ikke acceptere at tøøzzzer mizbruger zproget, når de i virkeligheden godt kan ztave og gøre zig forztåelige.

Hvorfor z?
Hvorfor forvrænge ordene? ( Harj, Heej, syz, zøtte, taark osv)

Det ser dumt ud, og folk der skriver det, virker dumme i mine øjne. (Og i mange andres)

Og så lige den sidste... er vi midt i en chat? Nej vel. Så hold op med at skrive GG, SS, SF og hvad f''''' det ellers hedder.

Tag jer sammen, stavefejl kan man ikke gardere sig imod, men at forvrænge ordene bevist, det er pokkers belastende at se på.

0
0
Svar på denne tråd

altzå...
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 01:13

jeg zyns altzå det der med de z'er er lige til at få pip over...

Der er ikke noget der hedder en ponze eller vovze!!

O så dt der skide SMS sprog. DROP dt o skriv ordentligt!

Stavefejl tager jeg mig ikke meget af. Det er en fair sag, ikke at være så stiv i det med at stave. Og det er vist osse bevist at står de første 2 og det sidste bogtsav rigtig, læses ordet ligeså let, som var det stavet rigtigt.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 07:28

Ikke blive irriteret over, at der er stavefejl, eller slåfejl på HN, bare budskabet er til, at forstå..

Nu hvor du har lært, at stave Aribeth, så skal du bare lære tegnsætning

Al sorg, al angst handler om en tilknytning til et andet individ, som er blevet brudt, eller risikerer at blive brudt. Al sorg er kærlighedens pris.

Medlem af DÅHM syd, DÅHM det er fedt, at være klog!

0
0
Svar på denne tråd

lægge og ligge
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 07:56

bliver brugt som man nu rammer tasten.

Man lægger pengene på bordet, når det er gjort så ligger de der.

Den der staver d i gjort den skal ha´ sin rumpe smurt.

Gunni.

Er det ikke en araber er det bare en hest.

www.gu-ku-vi.dk

0
0
Svar på denne tråd

hysteri
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 07:58

Jeg kan så afsløre at jeg også ser rødt hver gang der står afvide, tildens og selvskabshest. Har endda påpeget det adskillige gange her inde, men er åbenbart ikke så god til at sætte sindene i kog som visse andre ;-)

Og ellers ville jeg sige det samme som 99E. Det breder sig som en steppebrand, jeg ser det alle vegne, for 2 år siden var der ingen som skrev afvide. Det skulle nødig gå hen og blive "rigtigt"!

De som er ordblinde må da have det endnu sværere fordi de ikke engang kan stole på at andre skriver korrekt og har derfor ikke noget at sammenligne sig selv med.

Det er jo ikke de ordblinde vi slår ned på, men alle jer som ikke gider tænke sig om.

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

Nu vi snakker talefejl
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 09:13

eller hvis folk ikke er klar over hvad de rent faktisk siger.

Har et eksempel fra min veninde i min klasse:

"Skal jeg så bruge det der situationstegn"? Min lærer gloede kraftigt på hende og kunne ikke rigtig regne ud hvad det var hun mente, indtil jeg diskret hviskede det hedder "citationstegn"..

Hun hører stadig for den engang imellem som et sjovt minde og griner selv over det, for hun kan godt hører hvor dumt det har lydt.

Nogen der har andre sjove talefejl man studser over og personen ikke selv er klar over?

0
0
Svar på denne tråd

At stave eller ikke stave...
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 09:43

Uasnet hvodran nam stavre, så er det taknevækkedne, at gilegylditg hvodran odrene er sat samnem, kan det sæles, så lægne de volake bosgtaver er plarecet ritgitg.

Kan du ikke komme til hesten, må du lade hesten komme til dig.

Horsemanship L. Christensen

0
0
Svar på denne tråd

Læs nu lige ordenligt efter!
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 10:18

Hvis jeg nu lige må bryde ind her engang...

Nu, vi har gang i denne lange debat, om hvorvidt korrekt stavning er vigtigt eller ej, så undrer det mig, at folk heller ikke rigtig kan læse!

Hvis vi kigger på mange af Aribeths indlæg, vil vi se, at det ikke er en decideret stavefejl hun retter, men derimod et ord som ikke findes! Der er stor forskel!

Afvide findes altså ikke!

Nok er der mange ord som ikke er stavet rigtigt når man læser her på HN, men fred være med det. Ordblinde skal have en chance..

Dog er jeg enig med de der snakker om "tyrk"fejl. Det er altså irriterende. Og man kan for det meste tydeligt se forskel!

0
0
Svar på denne tråd

Og hold kæft hvor er det irriterende at
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 10:29

folk siger:

BAJNÆSE (bearnaise)

Ynglings- (yndlings)

Qnuzz

Elepsi (epilepsi)

Fordi at

YES! Jeg fik luft... Hvor er det egentlig skønt at irettesætte andre?

0
0
Svar på denne tråd

CRAFF!
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 10:38

Bravo! Stor hånd til dig! Sådan skal det lyde.

Irriteres selv af folk der bruger z i stedet for s!

0
0
Svar på denne tråd

hader...
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 10:46

ihhh jeg hader bare når folk ikke taler et korrekt dansk... må altid tage mig selv i at rette på andre... men hvorfor tale forkert når man kan tale "rigtigt" dansk... synes det lyder så ubegavet at tale forkert...

Alt over 165 er ikke en hest men en Giraf :-)
*La'Chalina*

Djursland og Århus området kik her! Fortid Søges! kik præsentationen
0
0
Svar på denne tråd

Jeg hader stavefejl
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 11:30

og jeg ka-kao ik' gøre for det; det irriterer mig bare voldsomt, når jeg ser det på skærmen/papiret. Jeg laver selv masser af slåfejl, men netop derfor tjekker jeg altid mit indlæg igennem før jeg trykker på "send" - for jeg kan ærgre mig noget så grusomt over det, hvis jeg kommer til at sende et indlæg med fejl i - synes det ser rigtig "grimt" ud.

Derfor glæder det mig, at så mange i denne tråd har samme holdning til det - jeg er ikke aleeene

P.S. Det hedder ikke "nu mere, nu bedre" for hulen!!

Mange hilsner fra Sine (med hafferne Havanna & Aslan)
Shit happens!
... I just try not to step in it :)
Learning seriously affects your brain -aau.dk
0
0
Svar på denne tråd

ondt i øjnene
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 11:58

Det kan godt være, at den der engelske undersøgelse viser, at man sagtens kan læse forkert stavede ord, så længe de første og sidste bogstaver er placeret rigtigt, men jeg får altså meget ondt i øjnene af at læse det. Er jeg den eneste?

Jeg bliver irriteret, når folk skriver, at det er "syndt" for nogen. Det hedder ikke "syndt", men synd.

Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen

De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan læse...
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 13:19

på hovedet, på siden, med stavefejl og uden... Nu ved jeg ikke hvordan i læser, men jeg "scanner" sætningen, hvis I forstår? Jeg sidder ikke om læser hvert enkel bogstav. Så jo, jeg kan sagtens læse en sætning med stavefejl uden problemer.

Jeg er fuldstændig ligeglad med, om folk laver stavefejl herinde! Nogle folk kan stave, andre kan ikke. nogle folk kan regne, andre kan ikke. Nogle folk kan synge, andre kan ikke. Nogle folk kan danse, andre kan ikke. Jeg kunne blive ved, og hvis jeg skulle ryge op i det røde felt, så snart jeg så ordet inu (Til jer der ikke kan læse, betyder det endnu), så skulle jeg ikke lave andet.

I ved ikke hvad i har, før i mister det - Pas godt på jeres dyr :-)

Jeg elsker ikke folk, fordi de er smukke" Jeg synes de er smukke, fordi jeg elsker dem!
0
0
Svar på denne tråd

Og så lige
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 13:29

OG - det hedder ikke BEKRÆFTIGELSE. Det hedder bekræftelse. Jeg vil gerne bekræfte, at det hedder bekræftelse. Der er rigtig mange, der siger det forkert - selv på TV.

Jeg hader også stavefejl og lægger altid mærke til dem. På internetfora tager jeg det dog ikke så tungt, men det irriterer mig grænseløst, hvis det fx. er på TV eller i bøger/blade. Sådanne steder skal man sg* stave/tale ordentligt. Nemlig.

*Hvis forventningens glæde er den største, hvorfor må man så ikke glæde sig for tidligt?!* © VKH
Palomino/arabere: Ibriiz Arabians

Sort 17" Free'n'Easy dressursadel sælges

0
0
Svar på denne tråd

Dobbelt ii - ny diille?
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 13:52

Flere steder på nettet har jeg gentagende gange set, at folk, iisær teenagere, konsekvent skriiver iikek ii stedet for "iikke," og denne ny diille med at skriive alle iierne dobbelt.

Denne diille har iintet med ordbliindhed, manglende danskkundskaber, stavesvaghed etc. at gøre, men er ganske enkelt en diille på liige fod med sms-sprog og beviidst at opfinde nye ord.

Men når dansklærerne iikke engang kan stave, hvordan skal eleverne så kunne lære det? nyhederne.tv2.dk/baggr...id=3877490

Tiina

/som allerede nu er træt af at skriive alle iierne dobbelt.

0
0
Svar på denne tråd

Svar søges!!!...
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 13:52

Angående det danske sprog, hvorfor er der en stor del af befolkningen vest for sjælland der allltid siger EN til alt.

En hus.

En papir.

En kys.

En Barn.

En stykke lagkage.

osv. osv. osv. osv.

Venlig hilsen. Per jørgensen,Bjæverskov

Tro på dit hjerte og følg din sunde fornuft.
0
0
Svar på denne tråd

Er det nu saa alvorligt...?
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 13:56
Selv om jeg har studeret i mange, mange aar og er Doktor dit-og-dat, saa er jeg da helt ligeglad med, hvordan folk staver her paa HN. Formaalet med fora'erne er jo alene, at man moedes om den faelles interesse for hesten. Det er da meget, meget bedre at folk skriver og stiller spoergsmaal med "kreativ" retsskrivning, end at nogle holder sig tilbage og finder paa hjemmelavede loesninger til deres problemer med hestene.

I oevrigt kan der ogsaa nemt snige sig en stavefejl eller tyve ind i mine indlaeg, simpelthen fordi det er saa sjaeldent, at jeg skriver dansk.

Saa slap af... der skal vaere god plads herinde :-)
0
0
Svar på denne tråd

Upsidasse...
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 14:35

Yng/ynd-lings ... den smutter vist for mig...hver gang 8-) Har vist LIGE skrevet det i et indlæg.

Jeg skriver også blindskrift, og jep - det går af og til lidt for stærkt... så "jer" bliver til "jeg" osv. Skimmer nu somregel det skrevne igennem, før jeg godkender.

Men jeg kan blive noget så irrIteret over at læse "ikek" "ejg" (oversat: Ikke og Jeg)... især fordi nogen skriver det HELE tiden. Så sæt dog farten ned 8-)

Men jaja...

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
T
ine & T
ulle
Det klinger :D

0
0
Svar på denne tråd

Mange gode eksempler...
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 16:38

Jeg er lægesekretær, og når man er sådan en, så ser man ALT hvad der er at se af stavefejl/slåfejl.

Slåfejl er det største problem - da det er et krav at man staver perfekt for at blive lægesekretærelev.

Min kollega og jeg kom til at tale om, hvilke slåfejl vi har flest af:

Smat (samt)

ikek (ikke)

go (og)

og så en intern: strakt-tarm-test (strakt-arm-test, en koordinationsprøve)

Mht. kommatering er der en ny kommalov, som ikke mange har taget til sig. Længere oppe er der en eller anden der kritiserer trådstarteren for hendes tegnsætning. Vedkommende har desværre selv galt fat i tegnsætningen, og det er tydeligt at han/hun har en bestemt huskeregel: Altid komma foran at. Men den går desværre ikke... Især ikke, når det ord der kommer efter at er et udsagnsord!

0
0
Svar på denne tråd

aha...
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 16:52

Pyyh, hold da op, sikke en gammel tråd der kommer frem igen.

Sjovt at se den blive aktiv igen.

Silas1... ja hvis du så bare selv kunne finde ud af korrekt tegnsætning, så kan jeg forstå hvorfor du kritiserer min, men det kan du tydeligvis ikke.

Hilsen

Katrine

-Nothing is original
Man bliver fuld af L O R T hvis ikke man skider
0
0
Svar på denne tråd

ligge lægge
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 17:01
Jeg synes det er smader irriterende når folk siger lægge i stedte for at sige ligge...
Man opdager det VIRKELIG meget på nogens telefonsvarere...

Grr =)

TEAM MIKI

Vi kom - vi red - vi sejrede!

FJORDHESTEN - kan og vil!

0
0
Svar på denne tråd

he he he...
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 17:04

ja...den her tråd kan jeg godt huske...

Jeg kom til at tænke på den i dag da jeg stod og funderede over noget...kommer så til at se det inde i hovedet som stod det her på Hn..ja ja...man har vel taget bare lidt skade efter et par dage med intens debat skrivning her på Hn hyggen..ha ha ha..

men altså...Det kom til at se sådan her ud: Hva gir din morder? oversat til normalt sprog: Hvad giver din mor dig?

Det er uffatteligt som tingene kommer til at se ud hvis man staver det som man siger eller tænker det...

Hvis der er noget jeg er ved at få spat af er det sms sprog...det driver mig til vanvid...

Sjovt nok have jeg ingen problemer med at læse L. Christensens indlæg men når de der småpiger begynder på deres æææeeehhh...Hv zzååå...zka v zezz zener...j kommer orver i aftens...zzzkkkøøø

0
0
Svar på denne tråd

Aribeth
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 19:08

Rolig nu, det var mest for sjov

Al sorg, al angst handler om en tilknytning til et andet individ, som er blevet brudt, eller risikerer at blive brudt. Al sorg er kærlighedens pris.

Medlem af DÅHM syd, DÅHM det er fedt, at være klog!

0
0
Svar på denne tråd

En ide...
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 19:19

HN burde have stavepoliti, der kunne slå hårdt ned på stave og grammatikfejl. Hvem melder sig til jobbet? Det er ikke lønnet og uden overenskomst.

Hilsen Karen og Bento
Man rider som man sadler!!
0
0
Svar på denne tråd

Uha uha...
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 19:31

...så kommer de vist efter mig når jeg siger knak, smak og flak!

StinaE

0
0
Svar på denne tråd

Pas på!!
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 19:43

Ja pas på strisserne kommer .

Hilsen Karen og Bento
Man rider som man sadler!!
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 20:34
Ja, jeg må nok indrømme, at jeg hader sms-sproget. Jeg er selv god til at stave og skrive, men derfor kan der jo alligevel snige sig stavefejl ind, og det er ikke alle der er lige gode til det skrevne sprog, som der også er nogle der nævner. Men det at man skriver 'afhvide' i stedet for 'at vide' eller R i stedet for 'er' osv., det går mig altså meget på nerverne. En ting er at man ikke kan stave - der skal være plads til alle - men dem der bare ikke VIL stave, dem kan jeg godt se mig ond på!

Men jeg synes det er i orden at informere folk om at de staver et ord forkert. Forudsat at man gør det på en pæn måde. Hvordan skal man ellers vide at det er forkert? Og det kunne måske hjælpe nogle til at blive bedre. Fks. er det ikke særlig smart at skrive afvide i en jobansøgning, men hvis man ikke ved bedre...

Men Aribeth og mange andre her har i hvert fald min fulde opbakning. (Og nu bliver jeg så i tvivl om det er opbagning eller opbakning - ingen er fuldkommen :).

- Rie
0
0
Svar på denne tråd

gid ikke læse denne tråd igenem
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 20:55

at lige meget hva du skriver at man ikke skal tage det personligt ja så gør jeg det skam aligevel...

for du skriver det ikke på en pæn måde..og så prøver du til sidst at sige at man skal tage det som en hjælp..nej det hjælper mig ikke for jeg kan ikke huske det..sådan er det at være ordblind.

og jo jeg synes ikke det var sjovt at få en stil tilbage i skolen..for man viste at det ikke var godt..men jeg har kæmpet og kæmpet og er kommet meget langt..og er skide stolt af det...

men jeg behøves ikke en til at fortælle mig i RÅB at jeg staver forkert og så der efter siger det er en hjælp.

synes det ville være en hjælp hvis en skriver høfligt til mig at det staves sådan og sådan..og så siger jeg altid tak for hjælpen.

men ville bare give min mening om denne tråd...

hilsen
Line larsen :-)

0
0
Svar på denne tråd

Line Larsen
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 21:20

Du staver da ganske udemærket...jeg forstår udemærket hvad du skriver...jeg tror ikke det er det tråden her handler om...det er dem der bevist ikke skriver korrekt ike dem der ikke kan gøre for det...jeg staver da heller ikke perfekt og nogle ord er jeg nød til at google på for at finde ud af om jeg har stavet rigtigt...

men du siger jo du gerne vil have hjælp...så...et ord jeg udemærket forstår meningen med men som betyder noget helt andet end det du mener er Synes... det hedder jeg syns det ville være en hjælp hvis...ikke synes det vill evære en hjælp...Synes betyder feks. at bilen skal synes

0
0
Svar på denne tråd

fra dansklæreren
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 21:22

(som endeligt ikke må stave forkert nu)

Når jeg er herinde, så er det et fristed for mig, og jeg kan sagtens lave en komma/stavefejl, og det rager mig en høstblomst, så længe andre forstår hvad jeg skriver!

Dertil skal så siges, at jeg i bøger kan få røde knopper over fejl. I Dr.Phils slankebog har jeg skrevet til udgiveren/forlaget, da der er MANGE kommafejl og jeg har faktisk opgivet læsningen af bogen -nej jeg har ikke fået svar på min mail

Nå men det korte af det lange er, at nogle hn-folk vist har for meget fritid...

Hilsen
Sanne
0
0
Svar på denne tråd

SusZerima
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 21:23

Det hedder synes i nutid og synTes i datid.

Der er ikke noget, der hedder syns. Jo, for syns skyld...

0
0
Svar på denne tråd

tak tak
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 21:35

tak tak :) hvorfor der nok ikke er så mange stavefejl i min tekst er fordi jeg simpelthel undgår ikke alm ord som jeg ikke brug hver dag..for det er der den begynder at knipe.

jeg har heldigvis lært de helt alm ord..(altså alm for mig) hehe...

men det er fordi jeg hele tiden prøver at skrive..på den ene eller anden måde.

men hvis min kæreste er hjemme og jeg skal skrive et indlæg, så når han at blive træt fordi jeg spørger om så mange ord..så der ikke kommer så mange stavefejl..

men har er ikke hjemme lige nu..ellers var der også flere ord i dette her indlæg jeg ville have spurgt om..for tror der er nogen..

det eneste ord jeg har fået printet ind på hjerne her inde fra er

scooter..ved ikke hvorfor hehe...får skrev jeg skuter og det var ikke mange som forstod den

hilsen
Line larsen :-)

0
0
Svar på denne tråd

line larsen
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 21:46

til dig og en klapsalve fordi du gider prøve! Det synes jeg er flot!

Og du staver fint. Bedre end så mange andre herinde, som ikke engang er ordblinde!

keep up the hard work.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg generes ikke
Forfatter: 
Dato:  05-04-2006 21:59

af stave/slå fejl her, men forkerte/manglende punktummer og kommaer kan gøre teksten svær at læse/forstå generelt..

En kikser af rang i mine øjne, var da der på en nærliggende skole skulle bygges om, og på gitteret omkring var et skilt, hvor der stod: VIDIO OVERVÅGNING.

Argh, den skar i øjnene.. På en skole !! Skiltet blev rettet efter en måneds tid

Stavefejl på firma hjemmesider, i aviser, reklamer, på tv osv. synes jeg er for slapt, her burde tingene staves korrekt..

0
0
Svar på denne tråd

Jantelov?
Forfatter: 
Dato:  06-04-2006 08:43

Hvorfor er det ikke i orden at gøre andre opmærksomme på deres stavefejl? Der er jo ingen, der har sagt at dem der staver skidt, er nogen idioter, halvhjerner etc.!

Min kæreste er ordblind, har aldrig været særlig god til at udtale "svære" ord, men som han siger: "Du er stærk boglig - jeg er stærk til det matematiske og praktiske, derfor supplerer vi hinanden så godt!". Så jeg tager mig af al korrespondance i forbindelse med gården, han tager sig af det hårde fysiske samt regnskab, moms, skat osv. Desuden er han supergod til at bede om min hjælp, når han bliver i tvivl om et ord.

Nu er det jo nok fordi, vi ikke kender hinanden personligt herinde, at nogen bliver stødt på manchetterne. Men skulle vi ikke tage og blive bedre til at bruge hinanden til det, som vi nu hver især er gode til?

Jeg er i hvert fald glad for, at jeg kan stille nogle faglige spørgsmål vedr. hestekøb, racer, fodring, pasning osv., da det er længe siden jeg sidst havde fingrene i en hest.

Så hvis jeg en dag får skrevet nogle forkerte påstande rent hestefagligt - så vil jeg da være glad, hvis nogen retter mig.

0
0
Svar på denne tråd

At stave eller ikke stave
Forfatter: 
Dato:  06-04-2006 09:14

De som ikke kan tåle stavefejl, burde se sig i spejlet og spørge sig selv: "Kan andre tåle og acceptere de fejl og mangler jeg selv har?"

Skal man nu også til at diskriminere ordblinde???

I burde skamme jer, favorisere egen retskrivnings-evne frem for almen intelligens, som iøvrigt ikke kan købes for penge lige som en retskrivningsordbog.

Højtuddannet læger besiddet stor intelligens skriver grimt for at kamuflere fejl og mangler i retskrivningens kundskaber.

Det er ikke det skrevne men det sagte der er afgørende.

Så, gider I lige finde kammertonen frem og diske op med en bedre tolerance i stedet for at lyde som en flok uintelligente brok-høns!

Taaak.

0
0
Svar på denne tråd

synes...
Forfatter: 
Dato:  06-04-2006 09:27

jeg bøjer mig i støvet...det er også rigtigt...UNDSKYLD...

Line Larsen: jeg synes du staver helt fint ...nu har jeg også fået rettet et ord i min hukommelse...

ellers hvis du er i tvivl i fremtiden så er der den her:

www.ddoo.dk/ en dansk retskrivningsordbog på nettet...

0
0
Svar på denne tråd

L. Christensen...
Forfatter: 
Dato:  06-04-2006 09:28

Dit indlæg er lidt sludder-agtigt , men alligevel:

Læger skriver grimt, for at kamuflere deres fejl? Haha, den må jeg tage med på lægernes middagskonference i dag, så kan jeg undersøge om det virkelig er tilfældet . Tror nu ikke de spilder deres i forvejen dyrebare tid på den slags fis.

Er det kammertonen, når du skriver "en flok uintelligente brokhøns"?

Hvorhenne er ordblinde blevet diskrimineret?

Læs lige mit sidste indlæg en gang mere - det er vist også den ånd, Aribeth startede tråden i.

0
0
Svar på denne tråd

Skryder
Forfatter: 
Dato:  06-04-2006 09:37

Jeber: Hvad laver en lægesekretær så fine steder?

Hvis du følte du ikke kunne analysere det jeg skrev og ikke mindst det mellem linierne, så læs det igen, lidt langsommere.

0
0
Svar på denne tråd

Fine steder?
Forfatter: 
Dato:  06-04-2006 10:13

Arh come on - det kan du vist gøre bedre

0
0
Svar på denne tråd

Læg dig, Christina :-)
Forfatter: 
Dato:  06-04-2006 12:19

Jeg synes det er smader irriterende når folk siger lægge i stedte for at sige ligge...
Man opdager det VIRKELIG meget på nogens telefonsvarere...

Grr =)

Det hedder altså "lægge".

Man lægger noget, så ligger det, hvor det er lagt, der hvor man lagde det, men før lå det et et andet sted.

Leif

0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider