Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Føj Aalborg zoo, føj... (debat)
Forfatter: 
Dato:  28-11-2005 19:44

Hej alle sammen... Nu vil jeg gerne høre jeres meninger...

For en time siden så jeg i nyhederne at Aalborg zoo i aften afliver to bjørne unger, fordi de ikke kunne få den afsat.

Manden der udtalte sig, forklarede at mange zoo'er ikke turde avle dyrebørn, på tros af at man har mangel på dem. Dog sker dette, at man ik kan afsætte de to bjørneunger.. Han fortalte at du lod dyrene avle, fordi det var en naturlig del af deres hverdag..

Endvidere fortalte han, at de for ikke så længe siden havde aflivet 26 mosegrise (mener jeg det, var men er ik sikker) fordi de var i overskud, så nu havde de kun 8 tilbage til at holde bestanden igang.

Nu er midt spørgsmål så, syntes i det er i orden at zoo'erne avler dyr, som de ikke kan afsætte og så bare afliver dem???

Personligt sys jeg det er noeD svinderi. Man ska sQ have dyret afsat FØR man avler det. Alså man skal finde nogle som overtager dem, når de er født og er gamle nok til at tage dem fra moren...

Hvad er jers mening???

Medlem af anonyme hestoholigere.
:-P
Se dressurdyret, springdyret og føllebøllen My Fair Tango på min præ.
ELSKER ham.
:-D
{> Savner Tessa. Vil altid elske og savne hende :{-(
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  28-11-2005 19:52

Hmm den er svær, men alt i alt syns jeg det er noget griseri at gøre sådan som de gør ! Jeg hørte om sagen for et par uger siden, der viste de også de små bjørneunger, og det forlød at de inden længe skulle aflives. Det syntes jeg bestemt ikke er i orden, men jeg vil hellere se det, end de ender på det sorte marked og får et rædsomt liv.

alt i alt er det ikke i orden det aalborg zoo gør. Føj!

Jeg ved det ikke med sikkerhed, men for et par år siden havde bjørnene i aalborg zoo også unger, og jeg var inde for at se dem et par gange, hvad der er sket med dem, ved jeg ikke. Men tanken om at de er endt samme vej er ækel! I indlægget i tv for et par uger siden, fortalte de at det ikke var første gang, tværtimod, de aflivede unger fordi de ikke kunne få dem afsat.

øv øv øv.

Hvem ville ikke gerne have sådan en lille pusse nusse bjørn, så længe den er lille, når den er voksen er det jo en ganske anden sag!

camilla

0
0
Svar på denne tråd

Det er en
Forfatter: 
Dato:  28-11-2005 19:53
Det er en gammel nyhed, og sidst den var oppe undersøgte jeg lidt omkring det. Det viser sig faktisk at Aalborg Zoo følger et sæt etiske regler omkring avl og aflivning. I kan læse regelsættet inde på deres hjemmeside: http://www.aalborgzoo.dk.

Mvh Jan
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  28-11-2005 19:54
jeg kom til at tænke på de andre zoo i danmark. er det samme metode ?
0
0
Svar på denne tråd

Om det ligefrem er svineri,
Forfatter: 
Dato:  28-11-2005 19:54

det ved jeg nu ikke.

Jeg er sikker på at dyrene er ret ligeglade med at være døde. Et sted som zoo er du da sikker på at de har haft tålelige forhold og en human aflivning, i modsætningen til mange andre.

Uden at være inde i det alvsarbejde de udfører, har jeg en ide om at de dermed kun vidrefører de bedste gener, når de vælger at slå nogen ihjel.

Desuden kunne jeg ikke forstille mig andet end at dyrene vil blive brugt til konsum for nogle af de andre dyr i haven.

Hvad så med f.eks. musene de avler på for at kunne fodre deres slanger mm. Er det så også noget svineri med dem?

Hilsen Nana

0
0
Svar på denne tråd

Synes faktisk deres argumentation var i orden ...
Forfatter: 
Dato:  28-11-2005 19:57

... med hensyn til at lade dem formere sig.

Det giver dyrene et naturligt liv, på trods af at de lever i fangenskab.

Hvad vil folk gå i zoologisk have for, hvis ikke de kunne kigge på alle de søde dyreunger ??

Men hvis det er dyr, som kan have et fornuftigt liv uden at formere sig, så mener jeg også, man skal give dem P-piller eller sprøjte.

Det gør man da med f.eks. aber, for at undgå indavl.

Men bjørneungerne lider jo ikke ved at være døde.

Lige som andre dyr heller ikke gør, når aflivning er den eneste udvej.

Mvh. Lisbeth

Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod fra andre.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg giver zoologen ret!
Forfatter: 
Dato:  28-11-2005 19:59

Jeg giver repræsentanten fra zoologisk have ret!

Det er i dyrenes natur at formere sig, og selv om det er synd for de to bjørne, så er det jo det samme vi gør med alle vore fødevare dyr! Hvad er forskellen??

Jeg mener, at kan vi slå det ene dyr ihjel, så kan vi også slå det andet ihjel. Jeg føler mig overbevist om, at zoo har undersøgt mulighederne for at finde nye hjem, og er de ikke tilstede, så er det fair at aflive.

Dyrene skal have lov til at avle, både fordi det er naturligt, men også fordi at mange af de præventionsmidler der findes til dyr er dårligere "testede/ tilpassede" racen med risiko for følgesygdomme - Ligesom mange katte får kræft af P-piller.

Når dyrene har haft unger 1-2 gange, bør man så dog overveje at sterialisere.. Det syntes jeg godt kunne være en løsning.

Omvendt tænker jeg lige på, at zoo sikkert gerne vil have ungerne og vise frem- og hvem af os vil ikke stille os op og sukke over hvor søde de er??

Det er en afvejning, men jeg syntes det er ok at aflive sålænge det er gjort på forsvarlig måde.

0
0
Svar på denne tråd

tja...
Forfatter: 
Dato:  28-11-2005 20:00

...jeg har ikke det vilde store problem med det.

Så længe dyrene har det godt mens de er i lige. Syns ikke det er værre end at køer og grise bliver slagtet for at vi kan spise dem

Knabstruppere forever !!
0
0
Svar på denne tråd

FØJ OG FØJ
Forfatter: 
Dato:  28-11-2005 20:01
DU DRIKKER MÆLK.
Hver anden kalv er en tyrekalv, den bliver i bedste fald aflivet. I værste fald ender den i Holland, som sødmælkskalv med permanent diarré og jernmangel.
Køer giver ikke mælk uden små nuttede kalve med store våde øjne og våde muler.

Det er ikke synd for dyr, der har haft et godt liv, at de bliver aflivet smertefrit.

Mvh xtiny

<eras3r> who the hell is digdug?
<element_a> he used to be an old video game
<element_a> then he mutated into an IRC user after someone stole his shovel
<element_a> tragic
bash.org

0
0
Svar på denne tråd

stavefejl...
Forfatter: 
Dato:  28-11-2005 20:03
...der skulle have stået i live og ikke i lige *GG*

Knabstruppere forever !!
0
0
Svar på denne tråd

lidt respons...
Forfatter: 
Dato:  28-11-2005 20:07

...okai, vil godt gi jer ret i, at det er LANGT bedre at aflive dyrene, end at de bliver solgt til trænge kår (eller hvad d hedder :p) Er helt enig.. Min mening er heller ik at de skal holde op med at avle, sys bare man sQ undersøge markedet, så dyrene er afsat faktisk inden de bliver født.

nana og jahannes:

Har faktisk aldrig tænkt over det, men jo du har faktisk ret, det med musene er jo også syndt, selvom det er naturligt.. Og faktisk den kommentar du kommer med om mus og slanger får mig til at tænke...

Har aldrig tænkt over det, det virker jo naturlig, men når man så tænker over at musene er avlet som føde.. Og det er faktisk syndt...

Men som du nævner, så jo, lige med de der mosegrise sagde de også at løverne fik dem som mad, så jo, du har ret de bliver serveret for rovdyrene.. Og det er jo også naturligt, sådan er naturens gang jo. Men tænkte bare lige med det jeg hørte det med bjørnene, at det var syndt, men kan se din point... :)

ELSKER ham.
0
0
Svar på denne tråd

xtiny...
Forfatter: 
Dato:  28-11-2005 20:11
...en ko giver alså mælk, uden at have en kalv. De behøver ikke en kalv for at de laver mælk.. Sådan er det også med geder...

ELSKER ham.
0
0
Svar på denne tråd

Køer - og kalve
Forfatter: 
Dato:  28-11-2005 20:13

Køer giver ikke mælk førend de har kælvet. Og gør det ikke "forever" derefter.

mvh PiaR
quantum in me fuit

Billetter til Herning sælges
Deltag i Heste-nettets brugerpanel

Svar venligst i tråden og ikke via besked/mail
0
0
Svar på denne tråd

Tror du det er for sjov...
Forfatter: 
Dato:  28-11-2005 20:14

... Belinda at man lader køerne få kalve ???

Selvfølgelig skal der produceres nye dyr, men hovedformålet er altså at opretholde en stabil mælkeproduktion i en malkekvægsbesætning.

Mvh. Lisbeth

Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod fra andre.
0
0
Svar på denne tråd

Velkommen til verden Belinda
Forfatter: 
Dato:  28-11-2005 20:18
Mælkeproduktionen kan uden tvivl holdes i gang meget længe ved at malke køerne, men ellers fungerer alle pattedyr ens ;)

Går det, så går det, og går det ikke, så går det nok

Kender du denne pony?
0
0
Svar på denne tråd

okai okai...
Forfatter: 
Dato:  28-11-2005 20:21

...så tog jeg lige fejl... Var faktisk ret sikker på de godt kunne producere mælk uden kalve...

Heh Heh... :p

ELSKER ham.
0
0
Svar på denne tråd

Belinda har jo til dels ret ...
Forfatter: 
Dato:  28-11-2005 20:41

... ... koen ved jo ikke, at dens mælk bliver tappet på kartoner og solgt henne i Brugsen ... (denne smiley er det nærmeste vi kommer et par koøjne)

Mvh. Lisbeth

0
0
Svar på denne tråd

Synd for musene???
Forfatter: 
Dato:  28-11-2005 21:06

Nu må I holde op

Det er synd at avle mus til slangeføde - mus har det simpelthen bedre, når de har et større formål (tror slangen synes, det er et godt formål ). Måske burde man stifte en forening... "Foreningen for gnavere med ambitioner". Eller noget...

Mvh Lea - der ikke forstår, hvorfor det så ikke er synd at lave små gule kyllinger, kun for at de kan blive til menneskeføde?

Hvor voldelig handling ta'r fat, der standser kunsten brat!

0
0
Svar på denne tråd

for pokker da
Forfatter: 
Dato:  28-11-2005 21:32

hvad skulle slangerne så leve af??? det er naturens fødekæde og sådan skal det blive ved at være... ja- det er ikke godt med BURHØNS, men der er altså også mange dyr der har det godt, selvom de bliver avlet med det formål at de er menneskeføde...

selv har jeg og kæresten 2 slanger, som LEVER af mus og rotter...dem kan vi altså ikke give salat bare fordi det er synd for musen... musen når ikke engang at forstå hvad der sker når den dør...'

synd, er det kun hvis dyret ikke har levet godt...om det så er bjørneunger der skal aflives pga pladsmangel, eller om det er mus til slangerne...

Måske er det direkte GODT for nogle dyr at dø...hvem ved hvilket liv de bjørne unger ellers kunne have fået??? man kan jo ikke lide af at være død

bare min mening

Oo.Gonzalez.oO
Montar combinerede spring læderstøvler sælges, str. 39, kun brugt 4 gange. Sorte, med smalt skaft og med lynlås bagpå i skaftet. Snøre foran. Billeder kommer d. 29/11-05! 1200 kr.

0
0
Svar på denne tråd

Spørgsmål om penge
Forfatter: 
Dato:  28-11-2005 21:32
Hårdt som det er at erkende, har zoologiske haver desværre et budget at overholde.

Jeg er sikker på at enhver der arbejder i zoo gør det, fordi han eller hun elsker dyr. Og jeg er lige så sikker på at ingen af dem nyder at aflive deres dyrebørn.

"Så hold op med at avle," siger så mange.

Desværre - MEGET desværre - opstår der her et problem. Børn vil se de søde små unger. Hvis der ikke er nogen unger, keder børnene sig. Keder børnene sig, kommer forældrene ikke igen.

Kommer forældrene ikke igen, går zoo fallit.

Det er en hårfin balance at gå. MÅSKE kommer der en bestilling på et par unger, måske gør der ikke. Hvis der ikke gør, får disse nu uønskede unger i det mindste en smertefri død, en langt bedre skæbne end de ville risikere i naturen.

'm' siger så klogt at efter 1-2 gange kunne man så overveje den ene eller anden form for prævention. Desværre er der alvorlige problemer med dette; piller kan have slemme bivirkninger, kastration/sterilisation forhindrer at man kan bruge dyrene i avlsarbejdet på at holde arten i live.

Forstå mig ret, jeg ville ønske der var en bedre måde. Men jeg har tænkt over dette længe, da sagen har været diskuteret her i hjemmet i et par år, og jeg kan ikke finde denne bedre måde.

Som det er, er det ikke perfekt.

Men det er så godt vi får det i vores uperfekte verden.

MVH
Kenneth.
0
0
Svar på denne tråd

Gonzalez:
Forfatter: 
Dato:  28-11-2005 21:38

Mit nyopdagede påståelige nørdgen vil ikke lade mig få fred, før jeg har påpeget, at burhøns ikke bliver menneskeføde - de lægger æg. Forskellen på slagtekyllinger og æglæggende høner kan ses her: www.dyrenes-beskyttels...ekyllinger Den er ret voldsom.

Mvh Lea - hvis nørdgen påpeger, at meget få danske slagtedyr lever et bare tilnærmelsesvis acceptabelt liv.

Hvor voldelig handling ta'r fat, der standser kunsten brat!

0
0
Svar på denne tråd

Kbh zoo
Forfatter: 
Dato:  28-11-2005 21:43

Er der nogen af jer der vil vide hvad Københavns zoo gør med deres løveunger? Nå, I kan jo nok regne det ud når jeg poster det i den her tråd...

Ja, de bliver såmænd aflivet. Løver er der nemlig ikke mangel på i fangenskab, så de er svære at afsætte selvom man opererer med avlsprogrammer osv. Men det er mest naturligt for løverne at formere sig, og man har valgt at prioritere dette over nogle få liv. Ungerne bliver først aflivet når de ER fravænnede, så som sådan er det på det tidspunkt, de alligevel ville have skullet forlade moderen.

Jeg er ikke sikker på min holdning til det her. Forældrenes velfærd prioriteres jo over ungernes liv. Men ungerne HAR det jo tip top super-nice i den tid de lever og de aflives på en pæne måde, så deres liv er godt (omend kort). Som sådan er det jo dyrevelfærd hele vejen igennem -og det er jo et forsøg på IKKE at gribe for meget ind i naturen, for det ER jo mere naturligt at føde unger, der så "forlader" flokken end det er ikke at have nogen kønsdrift at all...

Hmm... Det er en spændende debat som man nok aldrig når til enighed om.

Anna

0
0
Svar på denne tråd

Altså...
Forfatter: 
Dato:  28-11-2005 21:44

Nu erdet vel en ret naturlig del af det at være dyr, at de formerer sig... Eller??

Når der ikke er nogen som vil aftage dyrebørnene, er der vel ikke så meget andet at gøre, end at aflive dem, for at undgå pladsmangel og indavl?!?

Zamangah

Welsh hoppeføl

sælges

0
0
Svar på denne tråd

jeg synes
Forfatter: 
Dato:  28-11-2005 22:17

det er ærgeligt at de ikke kan komme af med bjørne ungerne, men det er jo dyrenes natur og det skal man da ikke tage fra dem...

At de så bliver aflivet.. kan de måske bruges til foder til løverne... Jeg får nok på puklen, men man skal passe på med at generalisere, det foregår overalt fra den minndste mus til den størte elefant... Men det er da bedre at aflive dem end at de bliver solgt til noget tvivlsomt. jeg tror såmændt at dyrene i zoo har det bedre end de heste der står som fødemaskiner og får tappet galde/urin.. det er sgi mere synd for dem..

Ingen unger i zoo - ingen børn/ mennesker i zoo

Coci

<3 Smil til verden og den smiler igen.<3

0
0
Svar på denne tråd

Hvad med killingerne
Forfatter: 
Dato:  28-11-2005 22:40

Hvad nu hvis jeg syntes det er så hyggeligt at have katte killinger,at jeg lader mine katte få flere kuld om året.Jeg gider dem bare ikke mere når de er ca 4-5 uger gamle.Så begynder de jo at gå på kattebakken og det er da besværligt og ulækkert at gå og tømme den.Så jeg lader dem aflive i 4-5 ugers alderen.Jeg kan da ikke se der er noget forkert i det,for det er da helt naturligt at kattene formerer sig.Jeg mener at erindre flere tråde hvor mange er vild forarget over at man lader sine katte formere sig uden i forvejen at have fuindet hjem til dem.Er der så heller ikke noget forkert i det.

JEG VIL LIGE SIGE at jeg har 2 neutraliserede hun misser og en kastreret hanmis,og den eneste killing jeg har er en lille pjok af en killing jeg fik fra Vejle dyre klinik ,da de fik den ind efter moderen havde forladt den.Og den bliver ikke aflivet.

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

jeg kan bare ikke lide at være der
Forfatter: 
Dato:  28-11-2005 22:46

nu er jeg tvunget til at komme i den zoo et par gange om året...da børnene på skolen skal der op og få en oplevelse! men det er nu meget imod min vilge...skal nok gøre det og have det sjovt...men inde i mit bag hoved, tænker jeg at mange af de dyr lever bare ikke et værdig liv!med de ekstrem små bure de har...

men det er da ved at blive bedre, skal det lige siges... isbjørnene har fået et rigtig godt sted og de er ved at lave et nyt land, til nogle af deres dyr dejligt

hilsen
Line larsen :-)

0
0
Svar på denne tråd

Medierne
Forfatter: 
Dato:  28-11-2005 22:48

Nu så jeg godt nok kun det indslag i Dagens Danmark med et halv øje, men det jeg hørt fik mig på mange måder til at ryste opgivende på hovedet (desværre)

Hvorfor skal medierne sætte den problematik i det lys?!

At en bjørneunge bliver aflivet, selvfølgelig er det trist, hvem ville ønske, at tage livet af et levende væsen, hvis ikke det var nødvendigt?!

Men hvorfor gøre så stort et nummer ud af nogle bjørneunger?! Hvad så med alle de køer, grise og andre dyr der i store tal må lade livet hver dag, for vi mennesker kan få kød på middagsbordet, er det ikke også synd for dem?

Jeg går selvfølgelig ikke ind for, at man skal avle dyr bare for at aflive dem - men det er diskussion om avl.

At bjørneungerne bliver aflivet finder jeg klart på sin ret, hvis der, som zoologen siger, ikke findes andre zoo eller lign., som kan give dem et ordenligt og godt hjem.

At lade dem blive i Aalborg Zoo duer jo tydeligvis ikke, da de jo havde for lidt plads, hvis alle bjørnene skulle leve videre og hvad er så mest humant.

Lade en flok bjørne leve i trange/små kår eller tynde ud i bestanden, så en mindre flok kan leve et godt liv med god plads...hvad ville du vælge?

Havde dyrene levet frit i naturen, jamen så var en stor del jo også døde på en hel naturlig måde alligevel - det er den cirkel af liv i naturen, som er med til at holde bestanden sund og rask og skabe stærke dyr! De svageste bliver "luget" fra og de stærkeste lever videre og giver liv til nye generationer, som får de gode gener fra de stærke overlevende...

Det er naturens gang at nogle dyr overlever og andre dør, enten af naturlige eller kunstige årsager.

Vinterknus fra Tine
og hafferlafferne,
:-D Flicka og Frigg :-D

0
0
Svar på denne tråd

jamen..
Forfatter: 
Dato:  28-11-2005 22:56

hvorfor avle dyr der ikke har nogen som helst formål med at komme til værden,andet end tilfreds stille menneskers trang til at se søde dyreunger.Og når de ikke længere er helt så søde og små,så afliver man bare.

Dorte.

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm...noget jeg ikke
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 01:20

forstår er:

Når nu de fleste dyr er truede det ene eller det andet sted...hvorfor så aflive dem istedet for at køre dem igennem et program der kan gøre dem "frie" i en eller anden stor park i enten den store pop stat USA eller Afrika...jeg mener løven er da også ved at komme på listen hvis ikke den i øvrigt er det?? hvorfor ikke sætte dem fri? hvorfor tage et liv der er bedre tjent med at leve et frit liv?

Og nu vil jeg ikke høre en eller anden sige at det kan man ikke for det sker jo hver eneste dag...Faktisk blir der sat orangutanger ud i det fri der har boet sammen med mennesker fra de var helt små af...stjålet fra deres mor ude i det vilde for at blive solgt på det sorte marked som kæledyr...og de klare sig fint..så kan et så klogt dyr der er van til mennesker måske end da knyttet til mennesker overleve i det vilde så kan en bjørn eller løve altså også...Så herfra...jeg syns også det er noget svineri..dyrebørn er åbentbart pengemaskiner...og det er lidt vammelt syns jeg.

MVH Sus

0
0
Svar på denne tråd

Susans
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 07:16

Ja, løver og bjørne er ved at være truet i naturen!

Lige netop derfor, kan man ikke bare sætte ungerne ud!

Grunden til at de er ved at være en truet art, er at vi mennesker overtager mere og mere af deres habitat...

Derved bliver pladsen trang, og naturen har indrettet sig så visseligt at der "kun" er plads til et vist antal, på et vist areal...

Så hvis man forsøgte at sætte ungerne ud, ville de med stor sandsynlighed få et kort og kummerligt liv!

Man gør meget for at bevare de truede arter, bl.a. ved at oprette national-parker, hvor man gør et stort arbejde for at opretholde en sund og god bestand. ( Yellowstone og serengeti bl.a.)

Der bliver faktisk brugt en del unger, der er avlet i fangenskab, til at føre nyt blod ind i de bestående bestande...

Men det er nu engang sådan at der bliver flere og flere mennesker, som bruger mere og mere plads, og derfor forsvinder dyrenes levesteder.

Det er en udvikling der ikke kan standses, medmindre man vil til at aflive "overskuds-ynglet".

Så valget står mellem at aflive dyrebørn humant, eller aflive menneskebøre, så man kan give dyrene mere plads i naturen.

Det valg er vel ikke så svært???

Hilsen Dorte der ikke synes det er frygteligt at aflive overskudet, så længe det foregår humant og dyrene har haft et godt liv så længe det varede.(At det så ofte ikke er tilfældet, er en helt anden debat.)

0
0
Svar på denne tråd

Nej...
Forfatter: 
Dato:  29-11-2005 09:16

det er ikke synd. Hvor skulle man ellers gøre af dem??? Aalborg har gjort alt hvad de kunne gøre for at finde nye hjem, men da det desværre ikke kunne lade sig gøre, vælger de at aflive i stedet for. Jeg synes fakrisk at det er HUMANT.

Hellere aflive en det sorte marked. Nu så jeg operation x igår, og de dyr havde det da langt værre. Tigreunger som blev taget fra dag 1 og solgt når de var 1 uge gamle. De havde tigre til at gå kun som avlsdyr og ungerne blev solgt på det sorte marked.

Mig bekendt gør Aalborg Zoo en hel del gor deres dyrs bekvemmelighed, netop derfor bliver der hvert år lavet forbedringer, men der er noget som hedder FINANSER og de kan derfor ikke lave det hele på engang, både pga pengemangel, men også fordi de ikke kan lukke parken og tabe penge.

For aalborg zoo, som jeg synes laver et godt stykke arbejde.

hilsen rikke buus

"Hygge Gump"
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider