|
|
| hvilken hesterace er den bedste ? |
| Forfatter:  |
Michelle1990 |
| Dato:  |
05-11-2005 20:21 |
|
Hvad er den bedste heste race der er over 1.50 ? der har godt sind og rolig på alle måder ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er en smags-sag |
p-sille |
05-11-2005 20:47 |
|
som overskriften siger, så er det en smags-sag, men jeg har altid hørt at friesere skulle være meget rolige og have et utroligt sind... Men ved jo ikke hva du leder efter, sådan udover at den skal være rolig? Det kommer jo meget an på hva du skal bruge hesten til. Oldenborgere skulle vist også være rolige...? men ingen heste er ens, så meget svært at sige! Personligt holder jeg af Dansk varmblod... og gerne med noget fuldblods pift i, hvilket ikke kan siges at være et roligt dyr altid 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mest rolig. |
|
|
Absolut oldenborgeren. Jeg er i hvert fald ikke i tvivl. Mvh Joani.
Des mere jeg lærer menneskene at kende, des mere kommer jeg til at holde af min hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak... |
Michelle1990 |
05-11-2005 20:57 |
|
Ja oldenborg siger de er meget rolig i sind !
: D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nope... |
|
|
Det må være en forvokset highlandpony. Eller en highland halfbreed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| PREer... |
|
|
PREer er klar de skønneste der heste er findes! Og man behøver jo ikke nødvendigvis en hingst 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har et par stykker! |
Agnes Schelde |
05-11-2005 21:14 |
|
Ja jeg har 7 jeg godt kan lide: Irish cob Islandsk hest Fjordhest Svensk skovhest Frieser Connemara Welsh
hej hej!
AT RIDE ER AT LEVE! ELSKER MIN smukke pony<3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fuldblod |
Lady |
05-11-2005 21:20 |
|
Dav
jeg syntes at fuldblod er en god hest, men de har jo ikke just ry for at være rolige. selv rider jeg på en fuldblod som er 2tal rolig. det er jo forskelligt fra hestens sind,
Knus fra LAdy
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forskelligt.. |
Tristen |
05-11-2005 21:48 |
|
Det er meget forskelligt fra sind til sind.. Nogle oldenborgere er vildt hidsige mens andre er mega rolige. Det samme med fuldblods, nogle er helt varme i hovederne mens andre er vildt rolige.. Sådan er det med alle racer, men jeg ville nok betagne en Fjordhest, islænder og nogle oldenborgere som rolige heste.. Men det varrierer jo meget !
Hilsen Mette og hendes elskede Balou<'3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Oldenborg/travhest |
|
|
Ja jeg har en renstammet oldenborg og hun er normalt meget rolig og medgørlig. Men hun kan tænde på et splitsekund, så ligner hun en "araber" med store næsebor og halen lige i vejret. Fordelen er så, at hum falder lige så hurtigt ned igen.
Min Travvallak så jeg aldrig på den måde, ikke engang på jagterne. Men det har måske noget at gøre med hoppe/vallak i stedet for race, det er muligt.
OLDENBORG KAN OG VIL(tror jeg) Og nu med pintmoor-stutteri. Det der er perfekt for dig, er ikke nødvendigvis rigtigt for andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg må jo give titi10 ret.. |
|
|
PRE... De er ganske simpelt nogle dejlige rolige venlige væsener.. Kan køres op når de skal og ned som det passer ind.. Dejlige dyr.
Men den bedste race er vel for den enkelte..
Jeg kunne ikke holde ud ikke at have noget med noget spil i. Jeg ville kede mig. Omvent er der mange der nyder deres nervefaste og rolige heste og har det godt med det..
så hvert sit temperement hver sin race.. og godt for det..
Stald Rohan. PRE. Nu også forhandler af Regulator på fyn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Efter min mening |
Nanna (Sebastian) |
05-11-2005 23:27 |
|
DV, New Forest, Connemara, Shetlænder, Fjordhest og Trakehner
Hilsen Nanna og Sebastian Jeg har pink humor Dressur er kommunikation mellem hest og rytter 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rolig.. |
|
|
Hvis du ønsker dig en rolig hest over 150 i stg. må jeg klart anbefale Frieseren - den tager i 9 ud af 10 tilfælde tilværelsen med ophøjet ro (som min rare dyrlæge plejer at sige). Selvfølgelig er der her også undtagelser, og jeg vil give de brugere ret som også fremhæver oldenborgeren og Islænderen - men islænderen får svært ved at nå over de 150 i stg. Så hvis du vil have en flot, rolig og nøjsom hest, anbefaler jeg klart Frieseren. Du kan læse mere om den på http://www.danskfrieserforbund.dk Vh Miriam 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den bedste hesterace... |
|
|
...Det er vel den race, der passer til rytterens/ejerens sind, evner og behov.
Det er formentligt præcist det samme, som når man skal have sig en hund.
Så må vælger man den race/type, der passer til dét, som man skal bruge den til: om man bor i lejlighed i byen eller ude på landet med store vidder, går på jagt, vil gå mange og lange eller får og korte ture, har små børn/ingen børn, får mange eller ingen gæster, ønsker ro eler livlighed, kræver absolut opdragenhed og meget mere. Og det er jo næsten ligedan med valegt af en hest.
Men så er der jo bare desværre lige den ikke uvæsentlige forskel mellem heste- og hundekøbere, at mange hestekøbere ofte falder for hestens udseende fremfor temperamentet og evnerne, hvilket ofte ender op med ret store problemer i hest-rytter forholdet.
Hilsen Linda.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Knabstrupper |
|
|
Knabstrupperen og frederiksborgeren er nogle utrolig dejlige, rare og rolige heste!
Joy, Flicka og Dreamlight  Lækkert hingsteføl sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjah... |
|
|
For mig er den perfekte race Looksenracen  Nemlig en bomstærk Welsh Cob i luxusudgave(både stor OG bred)... Så hans 155 passer fint til mine 158 
Camilse og Looksen Startede du ved Landsstævnet i NFKR d.10/9 eller Distriktstævnet i SYK d.27-28/8? Så er der billeder HER
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123653874 |
Stald Skærlund Janne |
06-11-2005 09:31 |
|
Den roligste og mest lærenemme race jeg har mødt er Pura Raza Espanola. De har et helt fantastisk temperament 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gode heste |
|
|
Jeg vil også sige frederikborgeren. De er ofte rolige og fornuftige, men kan sagtens tændes når man har brug for det!
men hvilken hest der passer bedst til dig er jo en smagssag. en blanding af altmuligt kan sagtens være en god hest med et supert temperament.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min mening |
ane jensen |
06-11-2005 10:00 |
|
Jeg vil sige at det ikke kommer an på racen, men det vil altid kunne give dig et fingerpeg
Men her kommer min mening om nogle rolige heste
Tinkeren: Der er tænte heste her, men osse mange der er rolige og nemme at arbejde med
Frederiksborger: Kanon køre og dressur hest, og med en dejlig rolig sind
Oldenborger: Tit en rolig hest der kan bruges til dressur
DV; Her ser man altså også rimlige mange heste der er rolige (men det kommer selvfølgelig an på om de har fuldblod i stammen) Men ellers en kanon hest til spring og dressur
Knapstrupper: Synes der findes mange fornuftige heste derude med en K på bagdelen
Traver: Her ses faktis osse mange rolige heste, de er nemme at arbejde med.. Dog har de en træls galop 
Ja det var lige dem jeg kunne huske for nu
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg tror ikke på |
den hesteglade |
06-11-2005 10:12 |
|
at det kommer an på rasen hvor rolige de er ,det har altid noget med opdragelse +opvægst,så er det ligegyldigt hvad rase det er.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Min hest |
Ditte ; ) (My Cody) |
06-11-2005 10:47 |
|
Hej, hvis du søger en god og rolig hest, har jeg tilfældigvis en  Den er 161 cm, men det er en blanding. Du kan skrive på denne mail hvis du er interesseret. LKO@webspeed.dk Hilsen Ditte 
Hest til salg!! Bare skriv en besked/mail: LKO@webspeed.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Islænderen... |
Eva L/Lullari |
06-11-2005 10:58 |
|
vil jeg ikke nødvendigvis betegne som rolig, da jeg har rendt ind i nogle eksemplare, der har haft en noget hidsigt temperament/megen vilje under rytter, men igen er der jo indenfor næsten alle racer nogle varme/små skøre individer og andre er helt kolde/rolige.
Eva - med en rolig mudderuldbolle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er glad |
|
|
for der osse er masser af Quartere og Paints der ligger over1.50 stg. så jeg stadig kan sige, de er mine ynglings 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hesterace |
|
|
det kommer altså nok helt an på hvilken hest det lige netop er. MEn jeg vil nu sige varmblod, hollandsk, dansk osv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rolig hesterace |
|
|
Hey
Mon ikke vi oz kan sige haflingeren, jyden, belgieren og shiren er nogle gode kandidater?
Mvh Josefine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg synes |
|
|
At Hannovraneren er en dejlig, rolig og alsidig hest, men igen, alle heste kan have temperament uanset race, så tag ud, og kig dig omkring, pludselig er den der bare, og så er racen jo ligegyldig, hvis bare den er sød og rolig..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vidste ikke.. |
|
|
at islænderen var over 150 cm..
Jeg syntes selv frieseren er meget rolig og nem at have med at gøre..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| giver linda ret |
Moongirl |
06-11-2005 15:52 |
|
vil også sige at det kommer an på rytteren og hvad rytteren vil med hesten. Men vælg en hest som du kan sammen med og som du kan have fornøjelse af i mange år. 
Det bedste i verden er heste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| oskjædsdf |
|
|
Syntes du skal vægle en Fjordhest da de er rolige og kan bære meget
Men det er bare min mening Medlem af farve humor klubben If you think i'm a bitch must you see my mother! Er den jeg er <3 Hende med den fatalastiske pony Ceres <3 Og hesten Gritt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frieseren |
|
|
Hejsa
Ja, jeg er jo slet ikke i tvivl. Det er selvfølgelig Frieseren der er den bedste Og derefter kommer Oldenborgen, som også er en super smuk hest. 
God Søndag.
Hej fra mig
KØR SORT KØR FRIESER
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis du gerne vil have en |
ElseG |
06-11-2005 17:13 |
|
Hvis du gerne vil have en MEGET alsidig hest, så er Irish Draughten (R.I.D) lige sagen..  Vil du ride dressur, så gør den det. Vil du springe, så gør den det. Vil du ride military, så gør den det. Vil du ride western, så gør den det. Vil du ride huberturjagter, så gør den det Vil du bare en tur ud i det blå, det vil den også bare nyde...  Racens logo...  King of Diamonds på frimærke  Ham af vores egen... Rino.. 
Mkh. Else. Man lugter ikke af hest, man dufter.. HUSK: Altid kontrakt, ALTID, andet er for dumt.. !! Skype:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjaaa... |
|
|
Jeg har en Haflinger... Jeg ved ikke om de findes på over 150... Min er 144, men han er meget villig og lærer nem... Han går frem, uden at være svær at styre... Han lytter til mig, og prøver at gøre hvad jeg beder om...
Jeg tror, som andre osse har sagt, at du skal vælge hest efter hvad du vil, og hvordan den (evt.) hest er, og ikke så meget på hvilken race den er...
Hvis du så finder en hest af en bestemt race, du godt kan lide, kan du jo bruge det hvis du en anden gang skal ud og se på hest...
Jeg har da fundet ud af at hvis jeg skal have en anden hest på et tidspunkt, vil jeg se efter en Haflinger, fordi jeg har så gode erfaringer med den jeg har nu...
Men jeg kan kun sige at du må prøve dig frem... Du kan jo evt. kigge i nogen af de mange heste-bøger der forklare og beskriver de forskellige racer, og hvad de egner sig til...
Min Haflinger kan f.eks. sagtens springe, og han gør det godt... Men jeg vil nok aldrig få mulighed for at vinde særlig meget på ham, for han er ikke hurtig nok... Til gengæld er han (i mine øjne) rigtig god til dressur... -Jeg rider ikke rigtig stævner mere, derfor ved jeg ikke om andre (dommerne) er enige med mig i det...
Men det vigtigste er jo osse at jeg elsker ham over alt på jorden...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine favoritter: |
|
|
Knapstrubber/frederiksborger - har selv et eksempel, og synes virkelig det bliver en flot hest. Har set andre af samme racekryds også. Dejlig frisk hest  Connemara pony - har et enestående sind, og en dejlig energi. Bærer nemt voksne, og er smukke. Og så den go'e gamle DV  Red en DV som var ½ trakhener. Har aldrig mødt så varm og utilregnelig hest. MEN - forskelligt fra hest til hest.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Tine & Tulle Det klinger 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| oædisf |
Frk-anso |
08-11-2005 07:25 |
|
oldenborgen..kan og vil  Friser..hmm..har aldrig "mødt" en så det kan jeg ikke udtale mig om..  Islandske heste..godt nok er de ikke store, men de har et dejlgt tempremant 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er ingen race |
Hættemåge |
08-11-2005 09:56 |
|
der er bedst.. Alle racer er gode til hver deres ting..
Det er en smagssag hvem man syntes er bedst..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lalala |
Si-mone |
08-11-2005 16:27 |
|
Puha, det er lidt svært at sige, da det jo er en smagssag, men jeg synes Oldenborgen. Vi har selv to derhjemme, og du kan virkelig gøre alt med dem, og det er virkelig alt! Selvfølgelig er der nogen undtagelser, det er der jo altid, men jeg har aldrig set eller hørt om en "vildt" Oldenborg.
>
¤ Si-mone & Maika ¤ ¤ En rigtig hest er en Oldenborg ¤
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| oldenborg |
silvarda |
08-11-2005 21:10 |
|
Helt klart oldenborg, jeg har haft 2 af slagsen og så længe at der ikke er for meget fuldblod i dem så er de gode som dagen er lang. de fås i mange str lige fra 1,50 som du søger og opefter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjae... |
|
|
Jeg vil nu sige en araberhest...!!!
Og jeg ved godt at mange af jer vil være uenige, men en velpasset araberhest, er uden tvivl den mest inteligente og lærenemme ven af alle hesteracer.
Bl.a. derfor at den ofte bliver brugt i Cirkus, og at der er så mange HMS ryttere der satser på den mv.
Som araberavler, kan jeg da fortælle utallige histiorier om araberheste's kloge opførsel, som folk nægter at tro på, også selv om de har set/oplevet det selv..
Men sådan er dety desv. blevet..altså at araberhesten har et rygte for dårligt sind, hvilket har 95% at gøre med ejeren desv.
Alle der har set og oplevet mine araberheste, har sagt at de har et super godt temp. mv.
Meen det er nok en smags sag ;o)
Mvh.
OX Fuldblodsaraberheste m. int. Multi Champion afstamning sælges! Op til 80 % rabat ! Bedækninger fra kun 1.ooo kr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|