Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Pandekager
Forfatter: 
Dato:  09-06-2005 20:44
Tænkte bare om der er nogen der har en super opskrift på pandekager.

Nu har jeg prøvet flere fra nettet, og synes ikke de er helt så gode.!

Har lige lavet pandekager her til aften med øl, bagepulver og vanilie, som nogle lidt "anderledes" ingredienser, men de var IKKE gode. Alt for søde, og hang fast i panden, var såådan lidt skummende.

Tænkte bare at der sikkert er en der ligger inde med "bedste mors" super pandekager. ??
0
0
Svar på denne tråd

Øl, ja
Forfatter: 
Dato:  09-06-2005 20:48
Der skal øl i en almindelig pandekagedej, så kan pandekagerne laves ordenligt tynde og sprøde. Revet citronskal er også godt.
Bagepulver? De skal jo ikke hæve/blive tykke :-P
0
0
Svar på denne tråd

Taget fra "Biblen"
Forfatter: 
Dato:  09-06-2005 20:49
Ja altså koge-biblen (God mad - let at lave) ;)

Ca. 12 pandekager
4 dl mælk
3½ dl mel
1 tsk sukker (kan udelades, hvis man ikke vil have søde pandekager)
1/4 tsk salt
½ tsk kardemomme (bruger jeg aldrig selv)
3 stk æg
3 spsk vand eller øl
smør til bagning

Alle tingene piskes sammen og hviler i ½ time.
Og så bager du bare løs :)

De, der siger, at det ikke kan lade sig gøre, skal lade være med at afbryde dem, der allerede er i gang med det.
0
0
Svar på denne tråd

Måske noget her...
Forfatter: 
Dato:  09-06-2005 20:52
Jeg er intet mindre end pandekagemesteren ;-)
- hvis min 3 årige datter skulle sige det.

Men derfor må jeg også spørge om du er ude efter den små amerikanske pandekager (med bagepulver så de bliver tykke og bløde) eller om det er de almindelig store (med fx. øl så de kan laves tynde og sprøde).

Jeg har opskrifter på begge slags. Opskrifter som altid lykkes og som smager super godt.

Men hvad slags pandekager er du ude efter?

:) Majken

-

2 voksne piger (25 & 30 år) søger heste/ponyer til skovtur et par gange om ugen.
Se min præsentation...
0
0
Svar på denne tråd

Majken
Forfatter: 
Dato:  09-06-2005 21:00
Jeg er mest ude efter de store tynde. De skal være sprøde og til at spise kolde dagen efter.
0
0
Svar på denne tråd

Kardemomme
Forfatter: 
Dato:  09-06-2005 21:02
Ja det var bare det jeg ville sige: kardemomme -ja da og vanilie namnam
0
0
Svar på denne tråd

sprøde
Forfatter: 
Dato:  09-06-2005 21:11
UHMM... jeg smutter lige for nu har jeg bare VILDT lyst pandekager... hehe
Jeg plejer at lave dem ved at smække to æg i en skål, og så ca 2 spsk sukker... så kommer jeg ca tja... jeg kommer bare en masse mel i og en mælk skiftevis...indtil det har den rigtige konsistens, og så kommer jeg en halv tsk salt i til sidst... når panden er varm på fuld tryk så kommer jeg margarine på og så dejen og mens den bager på den ene side tager jeg smør og smører hele vejen rundt i kanten... så trækker salten ud i kanten og den får en rigtig lækker sprød kant, som er en smule salt i smagen. Det smager genialt sammen med den gode smag fra pandekagen sammen med sukker på.
0
0
Svar på denne tråd

Masser af opskrifter...
Forfatter: 
Dato:  09-06-2005 21:12
Hej Grande,
der findes masser af opskrifter på de almindelige tynde pandekager. Men den som allerede er nævnt (fra bogen God Mad Let at Lave), den er rigtig god og meget nem at lave. Det kan helt klart anbefales at komme kardemomme i.

Mht. vanille, kan det godt bliver meget sødt, med almindelig vanillesukker. Derfor tager jeg tit en stang vanille og flækker. Skraber kornene ud og blander i. Selve stangen dumper jeg ned i dejen mens den trækker og tager op igen inden jeg bager pandekagerne.

De skal naturligvis serveres med masser af ahornsirup. Man kan også servere revet æble, brombærsyltetøj, is, chokolade drys, kagekrymmel, rosiner, sukker, nutella eller hvad der er hot lige i øjblikket... det kommer selvfølgelig også an på om de er til desert eller hvad.

:) Majken

2 voksne piger (25 & 30 år) søger heste/ponyer til skovtur et par gange om ugen.
Se min præsentation...
0
0
Svar på denne tråd

Jeg plejer
Forfatter: 
Dato:  09-06-2005 21:46

Altid at piske æggehviden stiv ... det giver en dejlig dej.
Den står så lige og trækker en ½ time.
Jeg er mest til de lidt bløde og lettere tykke pandekager.
Jeg har også citronskal og kardemomme i.

BREEDING STOCK: BEST NON SPOT
0
0
Svar på denne tråd

Kærnemælk
Forfatter: 
Dato:  09-06-2005 22:37
Jeg laver dem med kærnemælk. Det smager altså også supergodt.

-Dorthe

Magister Mundi Sum
0
0
Svar på denne tråd

Karoline's
Forfatter: 
Dato:  09-06-2005 22:47
Kogebog har en opskrift på mine foretrukne, den er sådan her
Lev mens du gør det
Elsk mens du tør det

Er IKKE medlem af rygklapperklubben (RKK)

Se her,he he...
Nicole, min bedste veninde Jeg elsker dig s**, se hende på min præsentation
0
0
Svar på denne tråd

oppskrift
Forfatter: 
Dato:  10-06-2005 00:33
jeg laver verdens bedste pandekager, men oppskrift? tja man pisker nogen æg og tager noget mel rører det sammen og tilsætter mælk til passe tykkelse. Ikke sukker, kardemumme eller noget andet.

Pandekagerne passer lige så meget til aftensmad som til dessert. Eller om man stegerdem med bacon.

;) Den perfekte ponny har ingen bestemt farge ;)

livet består af både solskinn og regn og sammen bliver de til den vakreste regnbue

0
0
Svar på denne tråd

Opskrift....
Forfatter: 
Dato:  10-06-2005 05:19
...på pandekager...? Øh...jeg tager den grønne skål (! :-P ) og hælder mel i så den er næsten halv fuld, sjasker en liter mælk i og bruger håndmixeren effektivt! Så tilsættes to tsk. sukker og en tsk. salt, to æg (3 hvis det ikke er fra vores egne høns) og en sjat kaffe! Så er der pandekager til os alle 3 til aften OG 5-6 stykker til dagen efter. ;-)

Majken>> Hva'....sådan en opskrift på tykke, svampede amerikanske pandekager...er det noget du ligger inde med? :-D Sådan én kunne jeg rigtig godt tænke mig nemlig.... - altså en opskrift... - ja, også pandekagerne! ;-D

Camilla

- NU MED HUND!!! :-D

Store ånder er ofte nedgjort af middelmådige tåber...
0
0
Svar på denne tråd

Ok, jeg prøver igen
Forfatter: 
Dato:  10-06-2005 09:49
Bare fordi min gamle farmor altid laver de beste pandekager.

Jeg har prøvet masser af opskrifter, og også efter "eget hoved", men tænkte bare at en lå inde med den ultimative opskrift, med den lille finde der lige gør dem helt ekstremt gode. Tænkte er det flere æg ?

Lige det med at putte kaffe i har jeg så ikke prøvet, men øl, kardemomme osv. er prøvet.

Men tak for de mange opskaifter og ideer.
0
0
Svar på denne tråd

De små fede svampede pandekager :)
Forfatter: 
Dato:  10-06-2005 10:03
Hej Camilla
de der små fede svampede bløde amerikanske pandekager som man ofte bruger til brunch, - de er bare geniale MUMS.

Men de kræver man har en rigtig blinis-pande. Sådan en lidt æbleskiveagtig pande, bare med plads til små pandekager. Man kan vist godt med lidt go vilje og en stor pande lave små pandekager (en 2-3 stykker ad gangen). Men de bliver tykkere og blødere (og bedre! :-P ) med en blinispande da de ikke kan flyde så meget ud.

Den bedste opskrift på sådan nogle pandekager, jeg endnu er stødt på er denne:

200 g mel
1 spsk sukker
5 tsk bagepulver
1/2 tsk salt
2 æg
3 1/2 dl mælk
1/2 dl smeltet smør

Bland mel med sukker, bagepulver og salt.
Pisk æggene sammen med mælk og smeltet smør.
Hæld det i og rør dejen ensartet.
Lad dejen hvile 1/2 time.
Kom evt. lidt mere mælk i, men dejen skal være ret fast.
Kom lidt smeltet smør på panden og hæld dej på.
Når hele overfladen er dækket af bobler og kanten er fast, vendes pandekagerne med en gaffel.

Skal det være rigtig mums, skal de serveres med smeltet smør, honning eller ahornsirup.

Uhm... mon ikke vi skal ha pandekager her i løbet af weekenden? :-)

Se min præsentation...
0
0
Svar på denne tråd

Nej, Majken...
Forfatter: 
Dato:  10-06-2005 16:27
...man skal putte lidt m&m's i dejen og så skal de serveres med banan og nutella efter smag! ;-D
Men ellers MASSER af sirup på....*slurp* - det er guf! :-D

Jeg er NOK lækkersulten nu! ;-D

Jeg har ikke sådan en speciel pande, som du snakker om, men jeg har en lillebitte stegepande - tror du ikke den kan bruges? Stegefladen er på størrelse med en dessert-tallerken - 15 cm eller sådan noget... Det skal i hvert fald prøves! :-)

Tak for opskriften. :-)

Camilla

- NU MED HUND!!! :-D

Store ånder er ofte nedgjort af middelmådige tåber...
0
0
Svar på denne tråd

Jeg gør...
Forfatter: 
Dato:  10-06-2005 22:07
... nogenlunde som Sabijune. Dog steger jeg altid i smør - og jeg smelter en klat smør og pisker i dejen også.

Jeg har et par "gammeldags" opskrifter - måske er det noget i den stil din farmor laver?

"Fru Helenes opskrifter" (fra 1921) har følgende 3 opskrifter på Pandekager:

Pandekager 1.

til 6 personer.

250 g mel, 3 æg, ½ liter fløde OG
2½ d. piskefløde
Melis, salt, citronskal, kanel

Æggene piskes i en krukke, heripiskes melet, fløden, lidt hakket citronskal, st. kanel, 1 pris sukker og salt, til sidst piskefløden, pisket til skum.
De bages langsomt i smør elelr palmin.

Pandekager 2.
til 4 personer
100 g. smør
250 g. mel
2 æg
4 dl mælk
1 spk melis
salt

Smørret smeltes, heri røres melet og mælken, samt æggeblommerne, sukker og salt. Hviderne piskes og røres heri. 1 æg mere er fodt
bages meget tynde i meget lidt smør, vendes flere gange

Pandekager 3.
til 6 personer
2 dele kærnemælk og 1 del mælk (i alt ca 1 liter) til ½ kilo mel
1 tsk natron
1 pris sukker
salt
et æg eller to er altid velgørende

Disse pandekager kunne bages lidt tykke og lægges lagvis på en rundt fad, en god kompotlægges mellem pandekagerne, og man skærer deraf som en lagkage.

"Daglig mad til to" - (fra 1933), har denne opskrift:

250 g hvedemel
3 dl mælk
1 dl hvidtøl
1 æg
lidt salt, sukker og hvis man synes 1/4 tsk kanel som blandes i det tørre mel, røres og bages i ukrydret svinefedt, smør eller margarine

Så der var et par opskrifter at forsøge dig med - og jeg er blevet SÅ lækkersulten. Desværre (eller måske heldigvis) har jg hverken mælk eller æg i huset - så ingen pandekager her.
Tror jeg vil gå ud i havenog stille mig i vindretningen, og hvis jeg kan lugte at du er blevet fristet af nogen af opskrifterne, kommer jeg på besøg... ;-)
*£isbeth & Baloo*
Det er menneskeligt at fejle
Men totalt kaos kræver en computer.

kattepasser søges - 3 uger i september
0
0
Svar på denne tråd

bedstemors opskrift
Forfatter: 
Dato:  04-04-2008 22:50

er netop den jeg bruger hver lørdag morgen. Har også arvet min bedstemors opskrift på klejner men det er en anden sag hi hi.

4 dl. hvedemel

½ tsk. kanel

1 tsk kardemomme

1 knsp. salt

lidt sukker efter behag

4 æg

½ liter mælk

2 spsk olie

lad dejen hvile 20 minutter inden du steger.

De smager super godt, og kan af en eller anden grund ikke mislykkes - ikke engang den første!!!!!

Miniaturehoppe ønskes til låns for ifoling foråret 2008 gerne speciel farve.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-04-2008 23:57

Ja pandekager er okay men klatkager er bedst ! :)

her er dog den opskrift jeg bruger til pandekager men ligner vel de fleste.

250 G Mel

½ tsk. salt

1 spsk. sukker

6 dl mælk

1-2 æg

ca. 60g smør til baning

Bland mel og krydderier efter smag. fx. vamille eller kardemomme

pisk sgget sammen og kom mælken i.

Pisk det hele til en tyndtflydende dej - undgå klumper.

smelt alt smørret på panden og hæld det i dejen.

Bag pandekagerne ved jævn varme.

Velbekomme !!! :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider