... nogenlunde som Sabijune. Dog steger jeg altid i smør - og jeg smelter en klat smør og pisker i dejen også.
Jeg har et par "gammeldags" opskrifter - måske er det noget i den stil din farmor laver?
"Fru Helenes opskrifter" (fra 1921) har følgende 3 opskrifter på Pandekager:
Pandekager 1.
til 6 personer.
250 g mel, 3 æg, ½ liter fløde OG
2½ d. piskefløde
Melis, salt, citronskal, kanel
Æggene piskes i en krukke, heripiskes melet, fløden, lidt hakket citronskal, st. kanel, 1 pris sukker og salt, til sidst piskefløden, pisket til skum.
De bages langsomt i smør elelr palmin.
Pandekager 2.
til 4 personer
100 g. smør
250 g. mel
2 æg
4 dl mælk
1 spk melis
salt
Smørret smeltes, heri røres melet og mælken, samt æggeblommerne, sukker og salt. Hviderne piskes og røres heri. 1 æg mere er fodt
bages meget tynde i meget lidt smør, vendes flere gange
Pandekager 3.
til 6 personer
2 dele kærnemælk og 1 del mælk (i alt ca 1 liter) til ½ kilo mel
1 tsk natron
1 pris sukker
salt
et æg eller to er altid velgørende
Disse pandekager kunne bages lidt tykke og lægges lagvis på en rundt fad, en god kompotlægges mellem pandekagerne, og man skærer deraf som en lagkage.
"Daglig mad til to" - (fra 1933), har denne opskrift:
250 g hvedemel
3 dl mælk
1 dl hvidtøl
1 æg
lidt salt, sukker og hvis man synes 1/4 tsk kanel som blandes i det tørre mel, røres og bages i ukrydret svinefedt, smør eller margarine
Så der var et par opskrifter at forsøge dig med - og jeg er blevet SÅ lækkersulten. Desværre (eller måske heldigvis) har jg hverken mælk eller æg i huset - så ingen pandekager her.
Tror jeg vil gå ud i havenog stille mig i vindretningen, og hvis jeg kan lugte at du er blevet fristet af nogen af opskrifterne, kommer jeg på besøg...