Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 At bruge en film i en opgave...
Forfatter: 
Dato:  17-12-2004 21:25
Jeg sidder og skriver 3.G's opgave, og skal perspektivere til filmen American Psycho.
Men når jeg skal skrive noget om, hvad der sker i filmen, skal jeg så skrive f.eks. efter 1 time og 23 minutter siger han...bla bla bla... eller er det nok bare at skrive at på et tidspunkt, eller midt i, til slut osv...?

Nogen kloge?
{>M
0
0
Svar på denne tråd
 
 american psycho
Forfatter: 
Dato:  17-12-2004 22:00
Nej, hvor sjovt at du skriver om den bog. Det gjorde jeg nemlig også og har aldrig hørt om nogen andre der har gjort det.

Jeg skrev godt nok ikke om filmen, da den først lige var kommet i biffen, da jeg skrev, så jeg havde jo ikke mulighed for at undersøge den nærmere.
Men kan du ikke spørge din lærer, hvad du skal gøre mht. hvordan du skal refereretil filmen?
Vi havde da i hvert fald mulighed for at spørge vores lærer til råds, mens vi skrev

Men ellers vil jeg da mene at du skal angive det med minut antal. Detvar i hvert fald det jeg ville gøre.


Mvh. Nina

I didn´t loose my mind, it was mine to give away
0
0
Svar på denne tråd
 
 Pas på...
Forfatter: 
Dato:  17-12-2004 22:08
Kan kun sige, at du skal passe på med at skrive om en film. Jeg gjorde det samme som dig - skrev om en bog (Forrest Gump) og perspektiverede til filmen; men censor var knapt så glad for film-delen.
Min veninde skrev om Blinkende Lygter (manuskriptet og filmen) - hendes lærer gav hende 10 og censor gav hende 6..! Hun endte (gud ske lov) på et 8-tal, da det blev sendt ud til 2.censor, der så bestemte den endelige karakter.

Så mest bog og mindre film er mit råd :-)

Med venlig hilsen Sine
...Desværre uden Helena...
Hvil i fred, min ven
Haflinger - das goldene Pferd mit dem goldenen Herz
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  17-12-2004 22:35
Jeg skriver om romanen Dr. Jekyll & Mr. Hyde, og skal derfor perspektivere til filmen American Psycho, fordi der er nogle ligheder....
Ved bare ikke helt hvad jeg skal gøre, når jeg snakker om filmen. Om jeg skal henvise til tidspunkt i minutter hvornår der sker hvad?
{>M
0
0
Svar på denne tråd
 
 Mine erfaringer
Forfatter: 
Dato:  17-12-2004 22:47
Da jeg skulle skrive 2. års opgave på HF skrev jeg om ridemishandling i ridesporten i faget idræt. De eneste kilder jeg havde var en masse artikler fra ridehesten og landsbladet hest og så to optagelser af programmer vist på TV2. Jeg henviste ikke til minuttal men kun til hvilken af udsendelserne det kom fra. Det synes min lærer var ganske udemærket og jeg fik 9 for opgaven :-D
Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule {>

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er ikke relevant
Forfatter: 
Dato:  18-12-2004 08:57
Hvornår tingene sker i en film eller en bog og skal du ikke skrive noget om. Du skal skrive om handlingen i dine egen ord, og ikke film/bog ordret.
Du skal kunne vise at du med egne ord kan fortælle om handlingen og hvad den film eller bog fortæller dig om emnet :-)
Vi er alle forskellige, også i vores meninger og holdninger
0
0
Svar på denne tråd
 
 at perspektivere
Forfatter: 
Dato:  18-12-2004 09:15
Perspektivering betyder egentlig "fremtidsudsigt", men i danskfaglig sammenhæng betyder det "at sætte i sammenhæng med" eller "at sammenligne med".

Således handler perspektivering om at sætte den analyserede tekst ind i en samfundsmæssig, historisk, kulturhistorisk eller psykologisk/pædagogisk sammenhæng.

"Vi kan formulere følgende to overordnede perspektiveringsspørgsmål:

1) På hvilken måde kan du sammenligne forhold inde i den tekst, du har analyseret - med historiske, kulturhistoriske, samfundsmæssige eller psykologiske/pædagogiske forhold uden for teksten, dvs. i den faktiske virkelighed?

2) På hvilken måde kan du sammenligne den analyserede tekst med andre tekster?

Disse to spørgsmål peger i retning af hvert sit perspektiverings-felt. Derfor kan det være en god ide at skelne mellem to slags perspektivering, nemlig henholdsvis den almenfaglige perspektivering og den litterære perspektivering
"

Altså skal du foretage en sammenligning, fx i handlingsstrukturen -
Du skal kun henvise direkte til noget, hvis du citerer.
Jeg synes det er dumt, at perspektivere en bog til en anden bogs filmversion. Hvorfor ikke bruge bogen?

Der står nogle gode ting her, som måske kan inspirere. Det handler om eventyrperspektivering, men kan sagtens oveføres til andet.

Perpsektivering
Hilsen Lone

>Hodie mihi -cras tibi
0
0
Svar på denne tråd
 
 LoneSchannon...
Forfatter: 
Dato:  18-12-2004 19:12
Tak... Perspektiverer til den film, fordi min dansklærer syntes det var en god idé, og fordi jeg ikke kunne nå at læse en bog på over 400 sider + min egen roman.
Men tak for hjælpen.
{>M
0
0
Svar på denne tråd
 
 citater
Forfatter: 
Dato:  18-12-2004 19:28
vil lige indskyde at hvis du henviser til en speciel situation eller samtale i enten bog eller film, vil det altså være en god ide at henvise til denne med side- eller minuttal.
Det er absolut ikke ligegyldigt og slet ikke hvis du fx bruger et citat til at underbygge en holdning du fremsætter.


Mvh. Nina

I didn´t loose my mind, it was mine to give away
0
0
Svar på denne tråd
 
 hov...
Forfatter: 
Dato:  18-12-2004 19:31
marixenC, kan da lige tilføje at du er velkommen til at skrive hvis du har nogen spørgsmål om american psycho.
Har jo gennemarbejdet bogen rimelig grundigt og har også efterfølgende set filmen et par gange og har den også stående på video. så hvis der er noget du gerne vil spørge om, skal du være velkommen


Mvh. Nina

I didn´t loose my mind, it was mine to give away
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider