|
|
| Bruger I spiltov til opdragelse??? |
|
|
Hejsa... Vidste ikke lige, hvilket forum det her hørte til under, så det endte her...
Bruger I spiltov til opdragelse af jeres ungheste???
Jeg har nemlig overvejet at lave et par spiltove til mine føl/plage, som jeg kan bruge til strigleplads og så de kan blive vant til at stå bundet...
Det er godt nok "kun" miniatureheste; men derfor er det stadig vigtigt, at de står stille under strigling og ikke losser ud, når man går bagom eller lignende..
Har nemlig tidligere passet ungheste, der altid havde stået i boks, og de var ikke trygge ved, at man gik bagom dem... Mens de ungheste jeg har kendt, der har stået i spiltov nogle måneder har lært at gode ting også kommer bagfra, som f.eks. foderet...
Det er selvfølgelig ikke meningen, at de skal stå i spiltovet hele tiden; men tanken var, at de i starten skulle stå der under strigling, og senere, når de blev lidt mere fortrolige med det, skulle stå der fra de bliver lukket ind om aftenen, have deres foder der, og så lukkes på boks, når jeg slukker lyset i stalden om aftenen - som regel ved 20-21 tiden.
Spiltovene skal selvfølgelig laves, så der er plads til at de kan ligge ned og så de ikke kan komme til skade... Og det er som sagt ikke meningen, at de skal stå der hele natten - bare nogle timer hver aften indtil de er fortrolige med det hele og står pænt.
Lige nu har jeg en strigleplads på staldgangen med et træktov fra hver side i grimen på kræet; men det fungerer ikke så godt til de helt små, for de drejer hele vejen rundt og kommer nemt til at stå med bagen under snorene og det synes jeg er for farligt... De to jeg har nu er en plag på 8 måneder, som ikke har været vant til at være bundet og en hoppe på 4 år, som stort set ikke har været i menneske-hænder. Der er ingen af dem, der har tendens til at sparke, så derfor tænkte jeg at lidt opdragelse i et spiltov kunne være en god ide...
Hvad bruger I andre til opdragelse af Jeres ungheste..
MVH Tanja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke for at lyde tvær |
| Forfatter:  |
ElseG |
| Dato:  |
26-02-2004 13:09 |
|
M.K.H. Else."Man lugter ikke af hest, man dufter!!" Medlem af pylreklubben. Klubben for pylrede hesteejere. "Frisk rytter søges, til at ride stævner m.m. på Megadyret..Er det lige dig, så ring eller skriv..!!"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Okay tak... |
|
|
Det vil jeg prøve så...
Kunne bare ikke lige gennemskue, hvor det hørte til
MVH Tanja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| god ide! |
Karina(Islænderfan) |
26-02-2004 13:30 |
|
Jeg syntes da det er en god ide!
Men, det behøver jo ikke at være en spiltov.
Jeg regner med at mine skal bindes op når de skal fodres, og når de skal strigles for at lære det.
Du går jo osse bagved og omkring dem med foder og når man strigler.
Men at lære dem at stå bunden er noget af det bedste man kan lære alle sin heste!
Med venlig hilsen Karina.
Prøv en Islænder!  Du vil garanteret syntes det er skide skægt! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke i dette liv. |
Karamello |
26-02-2004 14:21 |
|
Personligt synes jeg at spiltov som opdragelse er noget pjat. Jeg kan godt se logikken i dine argumenter, men stadig ikke nødvendigheden.
Måske er det for avlere med mange plage der ikke dagligt er i hænder, men for mig er det totalt unødvendigt.
Jeg er ikke i tvivl om at enhver af mine heste ville hade at stå og glo bundet til væggen, men får de lidt hø at tygge i skal de da nok stå pænt. De står da yderst fredeligt ved striglebom og andet - også hvis jeg går et øjeblik for at hente noget.
Hoppen, der oprindeligt kommer fra en stor avler, bryder sig ikke om at være bundet. Den fejl kom hun med, og sælger oplyste at den aldrig havde brudt sig om spiltovet. Men hvilken 2 års der kommer ind fra løsdrift på stald for første gang i sit liv ville bryde sig om at blive bundet så den ike kan se alt det nye og farlige bagved. Hvis det er det der menes med "opdragelsesøjemed" så står jeg da helt af.
På stutteriet var der en plag der kvalte sig selv i grimen i løbet af natten, fordi den fik spændet til at give sig med sit hiven og sliden. Havde sådan en hest været vant til at stå bundet ville det vel ikke have været noget problem at stå og sove i spiltovet.
Det er muligt at det er min fikse ide, men jeg tror det er et smuthul for at beholde en billig opstaldningsmetode til feks unge heste i tilridning på rideskolerne.
Jeg håber sandelig ikke at jeg lever til at se den dag nogen af mine kommer til at stå bundet i andet end et vandspiltov.
/Mia.
Reality is a crutch for those who can't handle drugs..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mit føl......... |
livde |
26-02-2004 14:37 |
|
står i boks, og er helt tryg ved at man går bagom ham. Det er han blevet vænnet til første dag i boksen. F.eks lidt udmugning rundt om dem ved spisetid, og bede dem flytte sig fra side til side akkurat som havde de stået i spiltov. Lidt striglen under spisningen er også god træning. Så nu kan jeg gøre alt ved ham når han spiser, han gider ikke engang løfte hovedet fra truget.
Jeg ved ikke om det var en ide´....men spiltovstræning har jeg aldrig været vild med, men som strigleplads kan jeg ikke se problemet.
held og lykke med "projektet"
Livde 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Begge mine har stået i |
|
|
spiltov. Det var før jeg fik dem, men jeg syntes at det er en god ide. Begge mine har stået i spiltov før de blev 1 år, af den simpel grund, at avler ikke havde pladsen til dem.
Nu i en alder af snart 3, har jeg ikke nogen problemer med at de står bundet - de ved hvor langt de kan komme - og det med at kunne gå rundt om dem, ja det er overhovedet ikke noget problem.
Jeg syntes at det er godt at heste lærer at være bundet - også i længere tid. Det er jo ikke altid muligt at de kan stå i boks. Men som jeg ser det, så bør hesten jo ikke tilbringe hele dagen i stalden, men ude på folden, og så skulle der jo ikke være noget i vejen for at de står i spiltov om natten. Ja ja ved godt at jeg lyder til at være mishandler og alt det der, men det er jo rigtigt nok. Hvis spiltovet er stort nok til at de kan ligge ned, så kan jeg altså ikke se noget problem, hvis det drejer sig om heste som er på fold hele dagen.
Anja Brandt Nielsen Oldenborgheste er de bedste, så prøv dem ! Pas på kattene i trafikken.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| den unghest som jeg har |
LotteC |
26-02-2004 15:04 |
|
i træning, har aldrig før stået i spiltorv før han kom til mig. Og han står bare fint i spiltorvet.
Jeg syntes at et spiltorv er fint som opdragelses moment, men man skal bare huske på at, hesten ikke kan røre sig på samme måde som i en boks.
Min egen hoppe står i spiltorv, og har gjort det stort set en del i sit liv. Hun har altid været på fold hver dag, og har mulighed for at komme ud og røre sig.
Men fik jeg mit eget engang, vil jeg helst have den enten i boks eller løsdrift. En hest har bedst af at bevæge sig, ligesom de vil gøre det når de er på fold.
Men jeg har aldrig oplevet i den tid jeg har haft med heste at gøre, at en hest tager skade af at stå i spiltorv. Men så vil jeg også mene at man skal sørge for at den kommer på fold hver dag i tilstrækkelig mange timer.
Jeg har selv prøvet at have min hoppe på rideskole, og selvom mange af elev-hestene kom på fold, så er 4 timer på fold til en hest der står i spiltorv, egentlig ikke nok. For resten af tiden står de i spiltorvet.
Nogen heste kan ikke undgå at blive lidt hævet i koderne, når de står i spiltorv. Derfor er det vigtigt at de også kommer ud og røre sig på folden.
Men som opdragelses moment, er spiltorv udemærket. De har godt at lære at stå bunden, og det kan man evt. gøre når de skal have mad. Så er de beskæftigt, og står ikke keder sig.
Alt høre jo sammen i en større enhed.
Mvh. Lotte.
"Oldenborg heste kan og vil""Oldenborg hoppe udlånes"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine skal.... |
Susanne h |
26-02-2004 15:34 |
|
Jeg har 2 hingste i stalden, og de skal så sandelig stå i spiltov til næste vinter. Derefter tror jeg aldrig at de kommer til at stå der igen. Det er simpelthen et led i deres opdragelse, sådan gør vi med alle hestene. Det gør det også nemmere at køre i trailer med dem, at der kommer ting bagfra, at de flytter sig for mennesker, når de får besked på det.
Gennerelt syndes jeg at ungheste bliver noget nemmere at håndtere når de har prøvet en vinter i spiltov.
Alle hestene er dog ude fra kl. 8 om morgenen til kl. 18. om aftenen. De har et læskur på marken, samt en høhæk, så de er godt beskæftiget også selv om det fryser, regner eller blæser.
7,9,.... aldrig syge heste her. Bang under bordet.
En for alle, alle for en!:-D 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| God ide |
Louise E |
26-02-2004 16:51 |
|
at vænne hesten til at stå bundet enten i spildtov eller på anden måde.
En gammel mand jeg red hos startede altid med at binde føllet og hoppen op i samme boks, når føllet var omkring 4-5 måneder. Når det så var gammelt nok til at komme væk, blev det stillet i en boks ved siden af hendes boks og efter nogle uger kunne føllet flyttes uden vræl og vrinsk.
Men der findes jo forskellige måder at gøre det på; nogen gør det først når føllet er vænnet fra, men denne måde er rimelig rolig og skånsom og føllet stod kun bundet i kort tid under opsyn i starten for til sidst at kunne stå bundet hele natten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine heste |
|
|
går på fold hele dagen fra tidlig morgen til det bliver mørkt.
Så det bliver jo ikke noget med, at de skal stå i spiltovet hele dagen.. Det bliver heller ikke noget med billig opstaldning, for de skal jo stadig have en boks, som de kommer i om natten.
Det der med, at muge ud rundt om dem og den slags har jeg ikke mulighed for da de netop er på fold hele dagen og boksene selvfølgelig er rengjorte og klare, når hestene kommer ind.
Og grunden til at overvejer spiltov er, at de endnu ikke er så gode til at stå bundet f.eks. under striglingen på staldgangen hvor der er alt for meget plads til små hyppere kan trippe rundt og vende forkert og alt muligt andet, og det synes jeg er for farligt... Så har jeg en ide om, at jeg bedre kan "styre" det i et spiltov, hvor de jo f.eks. ikke kan vende sig hele vejen rundt, i hvert fald indtil de fanger meningen med at være begrænset i sin bevægelsesfrihed...
Det må være endnu farligere at en hest er drejet en hel omgang med et træktov i hver side af grimen og pludselig går i panik, end hvis den går i panik i et spiltov. De er jo selvfølgelig bundet med panikhager; men de mister jo lidt deres funktion, hvis snorene er filtret sammen. Det er jo heller ikke fordi, at jeg går fra mine heste, når de står bundet på staldgangen; men vi ved jo alle, at hvis der går panik i en hest - stor eller lille - så kan man ikke nå at gøre ret meget og den er jo for stærk til at man kan holde den længe nok til at løsne tovet eller få grimen af...
Det var lidt mere baggrunden for, hvorfor jeg påtænker at bruge et spiltov. Jeg kunne selvfølgelig også binde dem op mens de spiser, men der bliver de ikke vænnet til at stå bundet under strigling, for jeg strigler aldrig i boksen - først og fremmest fordi mine heste får rigtig meget pels af at gå ude hele dagen, så nu her om foråret fælder de temmelig meget, og det skal de selvfølgelig ikke stå i boksen...
Pyha det blev langt igen - men det er svært at forklare bevæggrundene for det med få ord.. Håber I bærer over med mig...
Tanja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|