Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Emne i tale?
Forfatter: 
Dato:  25-10-2022 19:41

Hej alle,

Jeg har fået en opgave i engelsk, hvor jeg skal skrive en tale. I denne opgave er der ingen retningslinjer, altså jeg må skrive om lige det jeg vil, hvis jeg ville holde en tale om et kaffekande måtte jeg det...

Derfor søger jeg inspiration.

 

Jeg tænkte om der var nogle herinde, der måske have nogle gode emner.


Jeg sadler af og siger tak for turen ;)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad interesserer dig.
Forfatter: 
Dato:  25-10-2022 20:16
Jeg ville i dit sted tænke over, hvad du har brugt mindst 5 minutter på at debattere med en ven indenfor den sidste uges tid??

Ellers.
Power to x.
Man bruger en energikilde man har overskud af til at lave el spalte vand via hydrolyse til ilt og brint.
- Hvis der ikke skal opstå problemer med mangel på el, så er kraftværker jo nødt til altid at producere så der er overskud = vi spilder til hverdag masser af energi.
Vindenergi. Solenergi. Vi kan jo ikke bestemme hvornår det blæser - indimellem er der grotesk meget overskud vibdenergi - og indimellem ingen vind.
På denne måde kan overskud energi opbruges på en fornuftig måde.
Det næste trin er, at kombinere brint og kulstof til lange kæder af organisk materiale. Dvs syntetisk diesel, skabt af energi vi lige nu spilder!
Genialt, ikk!!?

Dernæst - har du tænkt over, at man meget nemt kunne fjerne mange, mange tons CO2 ved at producere biogas??

Biogas.
Man tager noget organisk materiale.
Hestemøg. Husholdningsaffald. Haveaffald fra Genbrugspladsen. Halm. Møg fra mælkebonden.
Man varmer det op.
En del af det organiske materiale vil dampe af, som brandbare gasser. Biogas.
Biogas kan erstatte naturgas.
Smart ikke??

Det rigtig smarte er - når man opvarmer for at afgasse halm, møg, haveaffald osv - så får man noget forkullet materiale tilbage.
Man kan være uopfindsom og brænde det af i stedet for kul.
Man kan være lidt mere smart - og lave det til syntetisk diesel og lignende via power to x.
Eller - man kan køre afgassede, forkullede rester af halm, grene, møg osv ud til bunden, sprede det på marken og pløje det ned.
1) Hvis der er mere organisk materiale,, så bindes kvælstof og lignende bedre i jorden, skylles mindre ud. Det er da fint.
2) Forkullet organisk materiale er stabilt, bliver kun langsomt nedbrudt af bakterier til CO2. Det tager fra 50 år til et par hundrede år.

Dvs billigt og effektivt kan man pløje bundet CO2 ned i jorden.
Bivirkninger er jordforbedring, naturgas og produktion af syntetisk diesel!!

Sæt i værk!
Og politikerne siger bønder skal betale CO2 afgift, samtidig med at Arla, Danish Agro og andre landbrugsmsdtodonter gerne vil bygge power to x og biogasanlæg.
Men - begrænsning er, at tilladelse til at føre rør fra anlægget og til at tilkoble naturgas rørene falder imellem kommuner og naturstyrelsen, så tilladelserne er grotesk dyre!
... Jeg kunne snakke længe om, at vi har fantastisk naturvidenskab og vi skal bare se på de løsninger vi har glemt at tale om, men allerede har.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Måske en tale til en veninde
Forfatter: 
Dato:  26-10-2022 08:53

eller dine forældre?

 

Eller hvis du kan forestille dig selv om 50 årige holde en talt til dig selv som du er nu?

 

Ellers - dronningens nytårstale - bare med dine ord

 

God skrivelyst

 

Kh Gitte

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider