Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Lille dilemma - bør man søge opstalder?
Forfatter: 
Dato:  03-10-2022 21:19
Et lille dilemma..

Jeg har jo mit husmandssted.
Pt har jeg:
Egne to heste
Tre opstaldere
3 køer - som skal slagtes.
Ialt 5 kalve - som måske skal slagtes til næste år. Eller, beholdes og have kalv.

Dilemmaet består i, at en veninde ejer de to opstaldede heste.
Den ene skal sælges. Sød, sød hest. Men hendes interesser har bare udviklet sig i en anden retning.
Hest nummer to har en lille kodeledsforvridning, som har fået en gammel skade til at blusse op...! Vi håber, at hun kommer sig... :s
Den tredje opstalder tror jeg er stabil og bliver vinteren over.

Løsdriften er dimensioneret til 6 heste - jeg anser det for perfekt med 5 ialt.
Min mand synes det er perfekt med 5 for "jeg foretrækker at der er plads til en til, man ved jo aldrig hvornår det bliver nødvendigt." (Jeg tror at han kender sin kone?)
Jeg ville gerne have mindst opstalder at ride ud med - men pt er det ikke relevant at ride med nuværende opstaldere.
Hvis flere heste skal ind i flokken, så skal det IKKE være om vinteren. Nu er sidste udkald.

Argumenter for at søge efter en opstalder -
Jeg vil gerne have ca 5 stk.
Jeg vil gerne finde en, som jeg kan ride ud med.
Jeg er ret sikker på, at en hest rejser, potentielt meget snart.
Bliver bentøjet ikke bedre på nr 2, kan jeg worst case miste 2 opstaldere.
Jeg slagter jo alligevel lidt køer, og så er der færre dyr til at lave mudder - så en ekstra hest er der vel plads til?? (ups, medmindre jeg pludseligt kommer med gammel dansk malkerace i en trailer... Ups, ups, impulsindkøb - eller realisering af drøm.)
Argumenter imod -
Det er lige sent nok - man burde vente til marts.
Om vinteren er det væsentligt nemmere med få heste.
Hvis det bliver en våd vinter, så slider få heste væsentlig mindre på foldene.

I dag læner jeg mig op ad at vente til foråret - i morgen har jeg lyst til at lave et opslag og søge opstalder.
Hvad rådgiver I mig til?
0
0
Svar på denne tråd
 
 For og imod
Forfatter: 
Dato:  04-10-2022 09:41

Det er svært at rådgive om.

Jeg havde ventet - men nu er jeg også én af den slags mennesker som ikke har andet liv end at passe heste

 

Hvis du gerne vil have tid til andet, så er det jo megasmart at have en opstalder til at hjælpe med staldtjansen i de korte vinterdage, og måske er det også nemmere at komme afsted en halvkold vinterdag, hvis man har en kammerat at ride sammen med.

 

Men som du selv er inde på, så kan det blive en våd vinter, og jo flere dyr jo mere mudder og slid på græsset.

 

Se, det var jo til stor hjælp...

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Flere ryttere
Forfatter: 
Dato:  04-10-2022 16:17
Ser du Sif.

Du slår jo hovedet på sømmet.

I dag har jeg for første gang REDET i skoven.

Der er ret meget skov i området.
Der er oprettet ridelaug.
Er du medlem, må du ride i skoven.

Jeg har bare ikke udnyttet de gode faciliteter før, fordi jeg ikke bryder mig om at ride alene (medmindre man er vant til det, og det er jeg ikke pga der har ikke været turryttere de andre steder jeg har været...) .

I dag har jeg været ude med min kære pensionerede genbo på sin elscooter og mig selv på kødscooter.
Hesten er jo trafiksikker, men lidt anspændt over at forlade flokken. Til hverdag er vi jo herhjemme.
Forestil dig, at jeg havde en at ride ud med....!
Det er jo netop kernen i drømmen.

Konceptet er her, at vi hjælper hinanden og man rydder op efter sig selv.
(Det sker ikke med 100% succes, men det er da målet. Fx underligt nok, så er der sjældent nyfejet, når jeg kommer hjem fra arbejde?? )
Og, den der kommer først hjem fra arbejde skal give hestene krybbefoder, og lægge wrap ud. ( For tiden kommer jeg altid først hjem?? )

Mudder - det kan jo virkelig gå begge veje...

Måske argumenterer jeg ret godt for, at finde en opstalder til?
0
0
Svar på denne tråd
 
 opstalder
Forfatter: 
Dato:  06-10-2022 10:27

Jeg har ikke opstaldere og skal heller ikke have det.

 

Meeeen problemmet med at komme afsted alene, se det kender jeg alt for godt. Så jeg har allieret mig med to veninder og min datter, så er der næsten altid en der vil med. Faktisk kan jeg savne en alenetur lidt ind imellem .

 

Så jeg ville helt klart finde en rideven, om det så er en opstalder, naboen, manden på mountinbike eller en helt anden, er underordnet. Selskab skal der til


Suldudu

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sulduko
Forfatter: 
Dato:  07-10-2022 06:50
Godmorgen sulduko.

Du har fuldstændig ret.
Selvskab skal der til.

Men, de nærmeste ryttere bor et par km væk, og jeg har ikke prøvet at spørge dem....

Hm...
Staldmøde på søndag.
- min dagsord er forventningsafstemning - den med at rydde op efter sig selv, den med at spørge til om de kan huske hvad jeg sagde ved rundvisning (1 skab pr hest og 2 tønder til foder - opbevaring hjemme hos folk selv!) og den med at hjælpes med at fodre.
Jeg forventer, at få en smuuule teenager reaktion....

Hm.
Jeg tror egentlig, at jeg egentlig tænker - en opstalder er der nok plads til, hvis det er den rette.
Og hvis der kommer teenager reaktion fra voksne, så ER der plads til det...
Dvs aktiv hyggerytter.
Og en som er med til at fodre, osv som en naturlig del af det...
Uhh...
0
0
Svar på denne tråd
 
 Opstalder
Forfatter: 
Dato:  07-10-2022 11:01

"Og en som er med til at fodre, osv som en naturlig del af det..."

 

I virkeligheden søger du nok én, som tidligere har haft hesten hjemme hos sig selv - dén slags ved nemlig godt, at der følger arbejde med

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sif - du gennemskuer
Forfatter: 
Dato:  07-10-2022 22:42
Sif - du gennemskuer mig.

Jeg drømmer netop om, at finde en opstalder, som er et (mentalt) voksent menneske, en aktiv rytter, et menneske som er cool med let håndtering af egen og andres heste, og som tager ca sin del af slæbet.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Forventningsafstemning og teenagereaktio
Forfatter: 
Dato:  09-10-2022 20:18
Åh suk.

Der var virkelig et problem, som krævede forventningsafstemning.

Jeg tilbyder ikke fuldpas, har aldrig gjort det og kommer ikke til det.
Moderen havde slet, slet ikke fattet, at dether sted er en variant af selvpas, dvs vi hjælpes ad og vi skal fx skiftes til at fodre.

Jeg forventer at kunne opsøge nye opstaldere.
Argh, og suk.

De får et par dage.
Finder jeg eller en anden på noget genialt, så fint.
Men - den ene opstalder læner sig meget kraftigt op ad at skulle søge anden opstaldning.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Opstaldning
Forfatter: 
Dato:  10-10-2022 10:10

Det er aldrig sjovt at skulle bede en opstalder om at flytte. Men alternativet er jo nok, at du bliver led og ked af både opstalderen, dennes hest - og i det hele taget mister noget af glæden ved hele hesteholdet.

 

Der vil ALTID være ofre at bringe, også når man er flere om at passe bedriften - men hvis man ellers er enige om fremgangsmåden, så gør man jo gladeligt en medopstalder en tjeneste (eller træder til, hvis nogen har glemt noget).

 

Uanset hvordan det ender, så er du klar over vigtigheden af forventningsafstemning i ekstrem grad til næste forsøg. Pøj-pøj med det hele

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak Sif
Forfatter: 
Dato:  10-10-2022 19:50
Tak Sif.

Det eneste rigtig gode er at -
Ingen jeg kender, er i tvivl om, at jeg plejer at være rigtig klar i spyttet, især når jeg viser frem et sted, som jeg er engageret i.
Og - selv hvis jeg havde glemt ordet selvpas (jeg er nu ellers ret sikker på, at jeg ikke har glemt at forklare konceptet), så træder regel 1 automatisk i kraft.
"Det er mit sted. I tilfælde af tvivl, så bestemmer JEG."
- Rent moralsk - man bestemmer jo altid over eget hjem, især når det er ude på landet og tredje generation...
Og, jeg er vant til at tage beslutninger, og så se på konsekvenserne.
Hvis jeg smider dem ud, så er det en lille version af Den Svære Samtale ift hvad jeg ellers tager ansvar for at tale om på jobbet.

Men, det er virkelig underligt at opdage, det kunne være fysisk muligt at ikke_opdage mit sted ikke er og aldrig kommer i nærheden af selvpas.
Jeg havde ikke fantasi til at forestille mig det problem var muligt. DET irriterer mig,, den manglende fantasi.

???
Karriere rytter, hyggehobbyrytter og hvornår skulle de forestille sig at jeg skulle kunne nå det - og så til en pris der er væsentlig lavere end fuldpas steder.
0
0
Svar på denne tråd
 
 forventningsafstemning
Forfatter: 
Dato:  11-10-2022 09:09

Hej

 

ja, det er utroligt så selektiv folks hørelse og hukommelse kan være ift hvad de tror de hører og hvad der rent faktisk bliver sagt.

Tænker at du fremadrettet må nedfælde tingene på skrift og at dine opstaldere f.eks har nogen fast opgaver hver måned/uge.

Jeg har stået på både større og mindre private steder, både fuldpas og delvis selvpas og der har det da været helt naturligt at man lige gav et nap med i de daglige ting der skulle ordnes. Men det kan være jeg er ved at nå en alder hvor det har været en naturlig del af opdragelsen at yde noget og ikke bare kræve ind
Det skal være hyggeligt at have opstaldere, ellers ender det med at man ikke gider være der.

 

hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sagt op...
Forfatter: 
Dato:  11-10-2022 20:16
Så, nu har jeg sagt dem op.

Det er synd, at det er nødvendigt.

Men, en del af årsagen var, at de havde overset at dether er en variant af selvpas.
(Tilsyneladende en formildende omstændighed, der kan forklare en del detaljer.)
(Eller, forværrende, at de kunne overse noget så grundlæggende?)
Men - de mente ikke at de havde behov for yderligere oplæring i fodringsprocedyre.

Jeg har fortalt teenageren det hurtigt, og delvist vist hende x1. .
Forklaret til moderen en gang, vist det - mens hendes kropssprog sagde "puha, dette er en ubehagelig situation!"
- De mener ikke, at have behov for yderligere oplæring.
De har begge en ret speciel teknik med at skulle med toget, have hovedpine, stress i dag, gæster der venter, eller fortsætte med at sadle op og stige op.
De kan ikke se, at når jeg finder underlige spor efter de gør det forkert, så er det for mig tegn til, at de skal have mere oplæring.
Fx der er kun brugt 1/3 Morten korch balle, da de fodrede hest i sygefold - de mente dispenser var fyldt op.
De havde brugt trillebøren til at give wrap, efterladt den fuld på staldgangen.
Æhm, man skal gå 10 meter med wrap skriver til hvor man skulle lægge wrap. Du kan ikke få trillebøren derhen, hvilket er ok så få meter.
De havde sat trillebøren mellem løse heste, fyldt trillebøren, gået rundt på vandrespor mellem sulte heste og lagt bunker. Deres hest er madjaloux, de forstår ikke at de SKAL overholde procedure, fordi jeg har indrettet området til at folk skal være i sikkerhed under arbejdet.
Naturligvis har de ikke forsøgt på at spørge, de var bare gået i gang, nu da de jo skulle fodre.

Suk.
Jeg gider ikke forsøge at oplære dem.
Jeg har mistet tilliden til at kunne få dem til at forstå - især, når de ikke mener at have behov for oplæring.

De er sagt op.

Jeg var træt, kvæstet i hovedet og mørbanket i formiddags.
Nu har jeg ro i sjælen igen.
Det har fyldt mere end det burde.

Så, glæder mig til at skrive annoncen og finde nye, erfarne opstaldere.
1
0
Svar på denne tråd
 
 godt for dig.
Forfatter: 
Dato:  12-10-2022 09:51

Det er nok også den bedste løsning at jeres veje skilles nu der er så stor forskel på jeres opfattelse af hvordan tingene skal gøres.

 

Du må på jagt efter et par opstaldere der er forstår hvad selvpas betyder og som er villige til at være fleksible og give et ekstra nap når det behøves.

 

Selvpas betyder i mine øjne at man lejer en plads og så selv står for al pasning af sin hest for at give lidt frihed, så deles man selvfølgelig med de andre i stalden om opgaverne i en eller anden fordeling man bliver enige om.

 

Held og lykke med at finde de helt rigtige opstaldere der også gerne vil ride ud i naturen :)

 


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Præcist - forventninger
Forfatter: 
Dato:  12-10-2022 10:06
Det er netop forventningsafstemning.

Jeg søger folk, at dele glæden med.
Til at hygge på ridebane, gerne lange skridtture i skoven.
Det er "kooperativ selvpas", dvs alle deltager i arbejdet.
Foderplan baseret på, at der altid er grovfoder.

Jeg tror, at fejlen er, at de kun havde prøvet klassisk boksopstaldning med krybbefoder på faste tidspunkter, boks, og folk der står for at basis ydelser bare fungerer.

Men, jeg tager til mig, at tekst i næste annonce skal være endnu tydeligere.
:)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Så, nu er de flyttet.
Forfatter: 
Dato:  17-10-2022 13:44
I går formiddags stod jeg og kiggede ud af vinduet.

En ung vallak, som har laveste rang blandt alle dyrene,, måtte gerne nusse den opstaldede hoppe.
Faktisk, også gerne snuse. Måtte ikke holde op med at snuse.

Lidt senere så jeg, at hoppen stod heelt stille, mens min egen vallak lidt uvidende hoppede op på hende - ben over hals og skulder. Hoppen lignede en, som synes det var mindre tilfredsstillende end håbet, men point for at forsøge....
Der var mere uro i flokken end til hverdag.
Okay, det var ikke bare lavt rangerende hest, der var taget til nåde. Damen er i brunst, for fuld skrue.

Jeg skrev ud i Facebook gruppen, at folk skulle være opmærksomme når de færdes på folden aht hoppe i brunst.

Og, så afsted til familie tamtam.

Jeg kom til at tænke mig om bag rettet - og bad mine opstaldere om at tage hoppen ud af folden, så der ikke skete skader på hestene.


...
I morges fik jeg besked om, at de kom og flyttede deres hest.
De er flyttet ud.

Mens vi stod ved striglebommen, så fortalte jeg, at jeg var ked af den kraftige brunst her, det er jo efterår - jeg har ikke haft hopper før, men det er første gang jeg har set min vallak reagere så meget på en hoppe. Jeg var lidt bekymret, bare der ikke var andet og mere galt?
Opstaldere svarer "jamen, han hoppede jo også på i sommers?!"
- Og så tænkte jeg ups, forventningsafstemning.
-Jeg fortalte, at havde jeg set drengene gøre mere end at snuse entusiastisk, så havde jeg adskilt dem der, for at undgå sparkeskader og skader på deres hoppe. Hvis det gentog sig, sige dem op dengang.

... Mor og datter så på hinanden.
(Hvorfor fanden har ingen sagt noget?)
Men, set med mine øjne - min vallak har aldrig hoppet op før, af hvad jeg ved.
Kan jeg nu senere tillade mig at have hopper på folden, hvis han har lært sig den adfærd??

Det var en skam, at det ikke gik.
Godt, at de er videre.
Vi er for forskellige ift hvordan vi tænker på hestehold.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Opstaldere .
Forfatter: 
Dato:  18-10-2022 16:21

... kan være noget af en oplevelse ... Det er ikke alle, der helt forstår, hvor lidt og hvor meget de betaler for.

 

Med hensyn til ham, der bedækker, behøver det ikke være noget, han gør igen. Jeg havde en vallak som en sommer forelskede sig voldsomt i en af damerne og hoppede på hende. Så vidt jeg ved, gjorde han det kun på hende den sommer, ellers sprang han ikke på hopperne.

Men, det må komme an på en prøve, hvis du vælger at tage hopper ind igen. Måske var hun bare specielt lækker og det er en engangsforestilling. Eller, han synes de der damer er uimodståelige, og så må han jo holdes væk fra hopperne.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Håber på engangsforestilling...
Forfatter: 
Dato:  18-10-2022 21:55
Jeg håber meget på engangsforestilling...

Jeg er selv svært godt tilfreds med hvordan foldsystem er sat op.
Men, vandrefolden er baseret på at alle dyrene kan gå i fælles flok.

Heste, køer, osv.
Alle på samme areal.

Der er to skure på vandrearalet, men, skærer jeg det ene skur af, så er der ikke længere en cirkel dyr kan bevæge sig rundt i, men kun 8 meter bred, flere hundrede meter lang fold, som så ender blindt.
Kan han ikke lade hopper være, så er det jo bare slut med hopper, så længe han lever.

Så jo, jeg er pisse bange for, at hvis det er en permanent vane...
Min ene opstalder er en følhoppe, min mand glæder sig allerede til føl på marken.
Det vil være så bittert, hvis min mand ikke kan opleve det med egne heste, hvis deres laden-stå-til medfører at det er blevet en etableret vane at hoppe op...
Snøft.


... Dagens joke.
Hos mig betaler man opstaldning for selvpas +acontobeløb til wrap.

Jeg havde lavet en regnefejl, mens jeg stod derude og vi gjorde regnskab op - jeg havde taget sidste års wrap kilopris. Uhh, 130 kroner. Jeg trak på skulderen, og rettede det ikke, men nævnte det i tilhørende email.

De har stået her i 5 mdr, og så er opsigelsen på 1 mdr.
Jeg har kun faktureret dem for 5 mdr.
- I dag fik jeg sgu en email om, at de mente der var fejl i regnskabet, for de skulle da kun betale for 4 mdr?!

Jeg skrev tilbage, at der er opsigelse for løbende måned plus 1.
Jeg håber at de skammer sig.
Har de mere at tilføje, så vil jeg bede deres advokat skrive til min advokat, medmindre det er "undskyld".

Det er måske rigtig, rigtig godt at jeg er kommet af med dem...
1
0
Svar på denne tråd
 
 Hormoner
Forfatter: 
Dato:  31-10-2022 22:20

Min erfaring er at nogle vallakker springer på damerne, andre gør ikke. Men har de én gang haft den idé så vil de altid kunne trigges til det igen. Vi havde en ponyvallak, der gjorde det i flere år og så stoppede han. Lige indtil vi fik en ung hoppe med en kraftig brunst i stalden, så kom vi ud og rækværket mellem deres bokse var nedlagt, derefter kom han aldrig i nærheden af ikke-drægtige hopper mere.

 

Jeg er jo avler og på mine folde kommer vallakker ALDRIG til at gå sammen med hopper. Hvis et handyr skal gå på fold med en hoppe, så er det en hingst med det formål at hoppen skal ifoles, ellers ikke.

Så jeg tænker at dine fremtidige opstaldere skal være vallakker medmindre du søger en til at gå med den drægtige hoppe.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 vallaker
Forfatter: 
Dato:  04-11-2022 12:44

Vi har tre heste to vallakker, der begge skafter ud og springer op, og en hoppe med meget kraftige brunster i foråret.

Når vallakkerne så går langt fra hoppen og vogter på hinanden, ved jeg hun er i begyndelsen af brunsten. Så får hun noget brunst dæmpende urtemiddel, det dæmper hendes brunst så meget hun ikke tillader dem at bespringe hende. Og roen er genoprettet på folden, det gentager sig ca 2-3 gange i foråret.

 

Vi har haft de tre heste sammen i 7 år, og har endnu ikke haft en skade på nogen af dem pga brunst besvær.

 

Jeg køber urtemidlet i almindelige rideudstyrforretninger. Det jeg pt har er dette "NAF Oestress", men der findes flere.

 

Pøjpøj med at finde en ny opstalder.

 


Suldudu

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dybt suk
Forfatter: 
Dato:  09-11-2022 06:38
Når jeg tænker tilbage, så er jeg stadig dybt chokeret over, at man kan eje en hoppe og
- ikke sige til stedets ejer, at en vallak hopper op.
- at man kan stå og smile, sige, "ja, hun er åbenbart meeeget lækker pige", og ikke skænke det en tanke, at det er deres hest, som løber den største risiko for skader - men, at et velplaceret spark fra egen hest kan gøre en anden hest permanent skadet, uridelig / klar til aflivning.

For fanden da - at de ikke vidste hvad "skal kunne gå i blandet flok" betyder, det chokerer mig stadig.

Og, jeg er ked af, hvis jeg ikke kan tillade mig at købe en hoppe som næste ridehest.

Men ja, det er rart at tænke på, at folk derude har lukket situationen ned med tilskud.
Sulduko - dit skriv er lidt opløftende.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen velbekom da
Forfatter: 
Dato:  10-11-2022 12:21

Jeg er ganske enig med dig, at dine opstaldere er et par bøvhoveder, som tydeligvis ikke ved meget om at passe en hest.

Det kan man desværre ikke gardere sig 100% mod.

Det er faktisk ikke helt usædvaneligt, at selv rigtig dygtige ryttere er totalt blanke på pasning af dyret.

 

Jeg har en nabo, som kun lukker nye ind, som er anbefalet af en fra stalden. Vedkommende står så inde for den nye og skal hjælpe ejer med at få "slebet" kanterne af den nye. Men om dit sted stort nok til den fremgangsmåde, ved jeg jo ikke. Naboen har 6 opstaldere.


Suldudu

0
0
Svar på denne tråd
 
 Blandet flok
Forfatter: 
Dato:  10-11-2022 14:32

Problemet er at blandet flok er unaturligt og ikke noget der vil forekommer i det fri. Så jeg tænker at man altid skal gå med opdelte folde, hopper for sig og resten for sig.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Blandet - unaturligt
Forfatter: 
Dato:  11-11-2022 16:05
Er det unaturligt med blandet flok.

Hm.
Jeg er nok så fræk, at jeg mener at intet af det vi gør ved hestehold, er overvældende naturligt.

Men, sådan som mine folde er sat op med fokus på vandrefold inspireret, så er det daglige arbejde bare meget mere besværligt, hvis de skal være adskilt, det fungerer ikke helt, da det aldrig har været planen.


Omvendt.
Så fungerer heste / jo delen upåklageligt.
Og, jeg kender andre steder, hvor det fungerer rigtig fint...

Sådan er der så meget.


....
Men, at folk ikke tænker over, at egen hest (og andres) er i fare for at komme til skade - den detalje undrer mig.

Jaja, jeg er naturlig blond, så...
Det er ikke alt, som jeg skal kunne forstå.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er måske...
Forfatter: 
Dato:  11-11-2022 18:17

nok unaturligt med blandet flok - men usædvanligt i domesticerede hestehold er det i hvert fald ikke, og det fungerer ganske rigtig fint mange steder.

Jeg har også mine i blandet flok - det har fungeret upåklageligt i op mod 20 år, men efter at der det seneste år har været nogle udskiftninger i flokken, er jeg nået til den beslutning, at når matriarken (og i dag eneste hoppe) ikke længere er her, hedder det fremover kun vallakker.

 

Hun har altid haft kraftige brunster, men det har aldrig været et problem i den tidligere floksammensætning - nu har jeg imidlertid fået en vallak, der (på kraftig opfordring ) af og til vælger at springe på.

Det er "kun" i perioder og kan styres med at han får agnus castus tilskud i disse, men det bekræfter stadig, at det hurtigt kan blive et problem med blandet flok - og jeg gider heller ikke bøvle med opdelte flokke.

 

/Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider