Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hul efter hovbyld
Forfatter: 
Dato:  23-10-2021 10:30
Hvad gør man egentlig, når hesten har haft en hovbyld.
Og, der er et hul i sålen, hvad med det hul?

Bylden er for længe siden gravet ud, holdt op med at danne pus, hesten er haltfri.

Men at få forbinding på er lidt noget bøvl.
Drengen er ikke helt fan af man piller for længe ved hoven af gangen - nok almindelig efter, at det har gjort avs? Jeg skal have en hjælper til at holde ved Grimen de par minutter det tager. (Min mand har aftenarbejde, min opstalder er sendt til tilridning, og naboerne har ikke rutine med heste - fraset min granonkel, som bor for enden af vejen og er så rar, at Søren Ryge er en strid røvbanan i sammenligning, og jeg vil ikke slide på hans hjælp.)
Boots? Jeg har nogen der passer. Han kan virkelig ikke lide at få dem på. Og han synes helt klart ikke om at gå med dem.
Første gang løftede han benet helt op til maven hver gang han tog et skridt, og ville bare ind på folden igen og gemme sig i tryghed bag Skipper.
(I får ikke optagelsen. Jeg grinede for meget. Men - I kan da se et billede.)


Aslan har altid haft fine hove.
Eller, en gang let muk.
Er en antydning indfodet fortil.
Ved uhyrlige mængder mudder - x1 let sur stråle.
Men, en opstalder der var svær at lære op til at vige for de gamle - det gav kodeledforvridning, massiv aflastning trods smertestillende. Og så hovbyld på modsatte bagben.
Egentlig velforklaret hovbyld.

Så, det krater?
Binde Aslan stramt op og give frisk forbinding med selvklæbende tape hver dag? Alene i dagslys, i stedet for i mørke med lygte og manden som hesteholder.
Finde et andet mærke boots, som holder til løsdrift og udendørs liv?
Kan man stoppe noget i hullet? Dybde 1 cm, længe næsten 2 cm? Limdoliekit er u giftigt, ikk? Øhh, hvad gør man?
Eller, er krateret efter byld inderlig ligemeget og det skal bare renses dagligt, ligesom strålen??
0
0
Svar på denne tråd
 
 Mesteren af gakkede gangarter...?
Forfatter: 
Dato:  23-10-2021 10:33

Billede

 

Aslan har ved nærmere omtanke nok aldrig haft boots eller sko på.

Han går ikke nær så gakket, men denne boots vil han aldrig elske.

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-10-2021 18:13

Hvis hovbylden er helet op og der bare er et hul tilbage, ville jeg ikke gøre mere. Hullet vil være nogen tid om at gro ud, i den tid skal du bare holde lidt øje med det og rense det samtidig med at du renser hove. Hvis hullet føles "hovagtigt" er det helet. Han kan ømme sig en enkelt gang, hvis han f.eks. træder på en sten, der går op i hullet, men det burde ikke kunne skade ham.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Pyyh..
Forfatter: 
Dato:  23-10-2021 21:37
Hvis et krater på 1 cm x 2 cm kan tolereres, så er jeg da lettet.
Men, så forstår jeg bedre at der ikke omtales hvordan man plejer at forhindre / forebygge få skidt op i hullet??
Bortset fra det, jeg har gjort lidt research og fundet præcis 1 videnskabelig artikel om hovbylder! Suk, det er ikke meget...

Hmm...
Jeg har købt en sampak af billige str 45 herrestømper, og så ordner jeg fusser på drengen i morgen, renser krateret og så får han sokker på... Med lidt held forhindre det grus i at sætte sig - og sokkerne får lov til at holde præcis lige så længe, som de holder...

0
0
Svar på denne tråd
 
 En tot vat
Forfatter: 
Dato:  24-10-2021 08:30

Normalt stopper man bare en tot vat op i hullet, det skiftes bare engang imellem, det hives lige ud med hovrenseren og så et nyt stykke op.
I gamle dage brugte man også vat med blåsten til at sætte i strålen når hesten havde sur stråle. Men det er noget giftigt stads der er udfaset idag.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vat alene?
Forfatter: 
Dato:  24-10-2021 08:34
Jeg havde ikke fantasi til at forestille mig, at vat kunne blive siddende ret lange?
Ja, det er et fint, trekantet hul, men jeg havde faktisk opgivet den ide på forhånd.

Nogle gange er livet bare nemmere i praksis, end man forestiller sig.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Vattot
Forfatter: 
Dato:  24-10-2021 09:32

Den skal jo laves i en størrelse så den fylder hullet ud. Nogle gange falder det ret hurtigt ud, andre gange må man slås for at få den ud igen. Hvis den falder ud, så rens/skyl hullet og sæt en ny i. Hvis du føler for det, så væd den i klorhexidin eller lignende. Hvis du gerne vil sætte det fast med noget, så vikl nogle lag gaffatape om hoven. Det bliver selvfølgelig også slidt væk, men hjælper så længe det sidder der.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dagens opdatering
Forfatter: 
Dato:  24-10-2021 15:14
Jeg har lige været ude at ordne dyr.

Kalder på Skipper og Aslan - de kommer jo glade nærmere.
Aslan sætter i galop, da han kommer rundt om et hjørne imod madmor.
Tidligere på dagen så jeg ham drille køerne, standard hest versus ko med at køerne står fredeligt og græsset, hesten kommer galoperende fra den anden ende af folden, gennem koflokken, vender I hjørnet og ud igennem koflokken igen. (De bliver da forskrækkede ved første passage, men, så, det er jo køer og de bevæger sig sådan bare set ud fra hestens rute...)
Dejlig at se Aslan have lidt fræi benene igen.


Men, himlen vokser ikke helt op i skoven, eller hvordan det nu var.
I regndagene gik Aslan med den vandtætte boot på, for at beskytte krateret.
Booten blev pillet af i forgårs. Den har i al sin vandtæthed sikkert gnavet, for Aslan har nu muk på det ben. Suk.

Frem med husapoteket.
Men, oprindelig kodeledforvridning er sikkert væk.
Bylden er udtømt. Nu, almindelig pleje.
Og, så lidt muk håndtering.
Men, alt andet, samlet fremgang.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Det ...
Forfatter: 
Dato:  24-10-2021 17:56

... Lyder godt! Undtagen for køerne, men de er vel vant til det


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Best buddies
Forfatter: 
Dato:  24-10-2021 18:32
De to gamle køer har været brugt til naturpleje, og gået på fold med heste...
De virker ret uimponerede, men, de ved også at man skal holde sig langt fra Skipper, når han har foder, eller han hyrder osv..

Jeg har faktisk ikke mere ondt af dem, end jeg stoler på at de selv har styr på det...

Aslan og Skipper er best buddies og jævnt uadskillelige, så, de mænger ikke med hinanden - men ja, i dagligdagen har de vist et godt koliv og heste liv her...
0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  25-10-2021 22:39

Hoof Stuff fra Red Horse skulle være helt eminent til sådan noget. Der er nogle fibre i, så det er lidt a la vat, men alligevel ikke, og så er det blandet i noget antimikrobielt snask, som holder bakterier og svamp væk.

 

Det være sagt, så brugte jeg selv boots, da min havde en hovbyld. Det var dog på en forhov, og hun har ingen problemer med at have dem på. Det ligner lidt, du bruger sådan en soaking boot, og den er måske lidt mindre rar at have på end en blødere boot (Equine Fusion, EasyCare Cloud osv.).


Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

0
0
Svar på denne tråd
 
 Opdatering
Forfatter: 
Dato:  26-10-2021 19:08
I erkendelse af, at jeg ikke havde for 5 øre forstand på boots,, så har jeg købt den, som smeden anbefalede.
Ja,, den er beregnet til hove i behandling, hvor omgivelser skal holdes ude eller hovbad inde.
Ikke til fx ridning...
Den har holdt mudder ude, og før man fodrede og ordnede hove kunne man passende hælde sæbespåner og vand i.
Og så af med boot efter fodring, ordne hov, forbinding med klistergaze og ved næste tilsyn boot på... Fraset deher dage med massiv regn har Aslan primært gået med klistergaze forbinding...

Nu er behandlingen
-alle hove renses hver dag. De tre hove renses med hovrenser og tør børste, smøres med kovaline og jeg spuler stråler, og alle antydninger af revner, med æbleeddike.
På hoven, hvor bylden var, renses med hovrenser og børste. Alt spules med æbleeddike, og krateret får trush buster og var fugtes med trush buster og skubbes ned i.
Vattet falder helt sikkert ud, når han drøner rundt.
Aslan får foder imens og nu står han stille som normalt.
Saga synes møg fra en hov er meget delikat, så hun får et gnaveben 20 meter væk. Så inspicerer hun sikkerhed som Ansvarshavende Førstefødte Dyr jo skal, men æder gnaveben i stedet for at stjæle hovmøg.
Jeg har lige købt detder fra hovfokus' hjemmeside.

Aslan galopere mig stadig i møde og er generelt den hest, der går forrest.

Jeg er lige kommet hjem.
Jeg har et hæderligt nattesyn og kan fodre uden kunstig lys.
Hove ordnes foran stalddør, hvor der er lidt lys.
Huden ved muk er nu intakt, fraset sårskorper, der ikke er faldet af. Skorperne får lige et par dage til.
Hove lugter ikke, og der kan ikke være ømhed sådan som han leger smartass, så sålen skal bare have tid til at vokse ned. Tror jeg. .
0
0
Svar på denne tråd
 
 Skode sko
Forfatter: 
Dato:  27-12-2021 15:12

Når en hest har haft en hovbyld hvor det har været nødvenigt at skære kraftigt ud,så gør smeden ( forhåbentlgt ) det at han laver det men kalder for en skode sko,

Det er simpelthen en ganske almindelig sko,hvor der er lavet skrue huller til mordax i dragtenden af skoen.

 

På bærefladen af skoen i tåen en lille fordybning.

så skal smeden skære en 2mm plade til som passer indvendigt i skoen med en lille metal ( pind) der er svejses fast i tåen af pladen,som bliver brugt til at skubbe pladen på plads,så den bliver liggende efter at den er skruet på med mordax.

 

Pladen ( skoden ) skal efter de bagerste sømhuller dække skoen og der skal laves huller så man kan skrue pladen fast med mordexen.

Pladen skal bukkes lidt op i dragte UDEN at berøre denne,det vil skabe sår i ballen.

På den måde er det let for hesteejeren at tage skoden af dagligt for at skifte vat og rense såret.

Hesten kan arbejde 100% uden at skade såret,og da den bliver brugt normalt fremmer det dermed også blodomløbet så såret læges hurtigere.

Jeg skal ved lejlighed lave en så jeg kan lægge et billede på,hvordan den virker,det den er meget enkel,og virker hver gang.

 


People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lyder spændende
Forfatter: 
Dato:  27-12-2021 18:54
Det lyder mega spændende.
Jeg lavede relativ meget research da han fik hovbylden og fandt ikke omtale af det.

Og nej.
Aslan går ikke med sko.
Kan man så bruge det trick?
Jeg synes at der blev skåret meget ud, og nej, der er ikke gjort noget fra smedens side så jeg kunne fastgøre et plade til at holde skidt ude af hullet.
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider