Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Holdning
Forfatter: 
Dato:  07-10-2021 16:01

Hej hestenettet😊

 

Jeg har brug for lidt hjælp. Når jeg rider dressur kan jeg godt få min hest i holdning men når jeg prøver at stoppe/sænke farten så tager han hovedet op. Hvordan stopper eller sænker jeg farten uden han gør det?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hesten i holdning
Forfatter: 
Dato:  12-10-2021 12:01

Jeg har jo ikke set dig ride, så jeg svarer bare ud fra, hvad jeg tror. Hvis jeg rammer helt ved siden af, så beklager jeg :)

 

Men jeg tror, at du rider din hest "i holdning" med hånden: altså at du "piller", "nykker", "skaber bevægelse" og hvad det nu kaldes med henholdsvis den ene og den anden tøjle for at få hesten til at sænke hovedet og bukke nakken.

 

Det ser flot ud, sådan lige ved første øjekast, og det er meget brugt :) - men det er ikke helt korrekt.

 

Du skal i stedet starte i den anden ende, så at sige. Du skal stræbe efter at hesten er løsgjort/afslappet i kroppen, og du skal prøve at aktivere bagbenene/bagparten, det er nemlig hér "motoren" sidder. Når hesten træder ind under sig med bagbenene og ryggen er smidig, så bliver den løftet op under rytteren, og så dumper hovedet ned på plads, næsten af sig selv :)

 

Du skal gøre det meste af dit arbejde med dit sæde, din vægt(fordeling) og dine schenkler - og det mindste arbejde med din hånd. Når du kan kontrollere hesten med sæde og ben, så har du ikke længere problemet med at den slår fra din hånd.

 

Så let er det - og så svært er det

 

Det er nok de færreste af os, der kan læse os til det, vi skal have en god underviser til at guide os - men du kan hente megen inspiration i gode rideteoretiske bøger, og endnu mere på nettet. Og hvis du kombinerer det med undervisning, så skal det nok lykkes dig - og tro mig, når du først har mærket hvordan det føles, når det er "rigtigt", så er du slet ikke i tvivl!

 

Jeg har lige googlet lidt og prøver at lægge nogle links, som måske kan være interessante for dig - du kan selv finde flere, ligesom der også ligger videoer på Youtube, som kan være sjove at nørde rundt i:

 

www.ridehesten.com/nyheder/blog-6- tips-til-at-gore-den-stive-hest- blod-og-smidig-at-ride-pa/47375

 

tinefuttrup.ridersnotebook.dk/at- gaa-til-biddet-og-at-ride-i-en-sund- holdning-er-ikke-laengere-det-samme/

 

www.ridehesten.com/nyheder/ga-efter- den-aerlige-eftergivenhed/47094

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider