Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Bisamrotte fælde
Forfatter: 
Dato:  17-08-2021 09:28

Er der nogen der er stødt på sådan en grim fælde her i landet? Lørdag morgen da jeg kom ind i stalden igen efter at have lukket hestene ud var der vild opstandelse blandt "mine" (de kommer og går med moderen, har været her on/off siden de var 5 uger) 13 uger gamle killinger. Årsag: en af dem lå på gulvet med benet i sådan en fælde. Jeg aner ikke hvor den er kommet i den henne. Killingen gik med moderen kl 1 om natten sammen med en anden killing, to blev her om natten og til morgenmad, og den var der ikke hverken første eller anden gang jeg var i stalden om morgenen, først tredie gang, hvor jeg havde været væk i 5 minutter. Så mit gæt er at den er kommet hjem med fælden på og har ledt efter sin mor, der dog var gået igen efter at have spist morgenmad. Har boet her i 16 år, så underligt, hvis den skulle have stået et sted (maskinhuset) her i 17 år eller mere uden andre katte, pindsvin eller de ræveunger der var her i maskinhuset for nogle år siden er gået i den. Og at killingen så skulle være gået i den lige som den kom hjem for første gang på egen hånd. Men vel også grænser for hvor langt staklen har kunnet bevæge sig med en 13*13cm fælde på bagbenet. Men hvorfor skaffer man sig en hollandsk bisamrottefælde? Hvad vil man dog fange i den i en lille øst-/midtjysk landsby? Eller har den været brugt til noget andet i gamle dage? Jeg kunne ikke selv finde noget lignende, men en fra mit arbejde googlede billedet og fandt den så i Holland.

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 Så vidt jeg ved
Forfatter: 
Dato:  29-10-2021 22:28

Er fældefangst den type fælder helt og aldeles ulovlige i Danmark. Man må fange rotter og mus i smækfælder, men de skal anbringes så andre dyr ikke kan gå i dem.

 

Man må fange rotter, ilder, ræve oa dyr i fældebure, hvor de fanges levende, og så har man pligt til at tilse fælden dagligt, og aflive de dyr, den er tiltænkt- og slippe andre dyr løs fx pindsvin.

 

Jeg har altså ikke set den bisamrottefælde før. Hvordan fandt du ud af, hvad det var for éen???


Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 fælde
Forfatter: 
Dato:  30-10-2021 18:40

Mis er heldigvis kommet sig helt . Der gik 3 uger, før jeg syntes, hun begyndte at reagere på berøring på oversiden af poten, og derefter stoppede hun gradvist med at halte. Vel fordi hun begyndte at kunne mærke, hvad hun lavede. Efter 4 uger så jeg hende "vrikke med lilletåen". Fik hende steriliseret for 3 uger siden. Da fortalte dyrlægen, at hun havde forsøgt at melde det til politiet, men de ville ikke gøre noget, da fælden ifølge dem er lovlig/godkendt. Jeg har læst (så vidt jeg husker på Miljøstyrelsens side), at man i Danmark ikke må bruge den til at fange bisamrotter med, så at den skulle være lovlig til at fange andet end det dyr den er lavet til at fange, lyder jo helt gak. Som skrevet googlede en fra mit arbejde mit billede af fælden.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Den der fælde
Forfatter: 
Dato:  31-10-2021 23:28

Er du sikker på katten ikke "bare" har fået poten i en rottefælde? Altså en smækfælde?

 

Den der klemfælde du linker til, er beregnet til at mase dyrets krop, så det dør. Ikke en pote.

 

Klemfælden er ulovlig at bruge i DK, og det er højst usandsynligt den er i brug her i landet.

 

Klapfælder må man gerne bruge, men til rotter/mus. Hvis din kat har fået poten i sådan éen, så er den faktisk også placeret forkert.

 


Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Miljøstyrelsen
Forfatter: 
Dato:  31-10-2021 23:40

Skriver:

mst.dk/media/185630/191120- vaskebjoern-og-bisamrotte-rapport- 19-01-dansk-jagtakademi.pdf

 

Altså de må skydes og fanges i fælder. Fælder som i levendefangst, hvor dyret fanges i en trådfælde (bur) og skydes efterfølgende.


Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Helt sikker
Forfatter: 
Dato:  01-11-2021 14:00

Killingen blev jo fundet i stalden med fælden på bagbenet, så ja er helt sikker. Den ligner nøjagtig den jeg linker til og som der også er billede af i dit link. Det samme som jeg selv fandt. Fælden ligger stadig hos dyrlægen, hvor killingen måtte bedøves for at få fælden af den. Havde utroligt nok ikke brækket benet. Ikke engang huden havde taget skade, men nerven var blevet klemt/skadet. Så dyr omgang en lørdag formiddag....


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider