Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hvor højt og tæt græs kan brakpudses?
Forfatter: 
Dato:  21-06-2021 17:44

Billede

 

Spørgsmålet er simpelt... Hvor højt og tæt græs kan brakpudses, uden græsset under bliver kvalt?

 

Jeg har 2 heste, 2 ammekøer og lidt kalve.

Den ene ko kælvede I går - den anden kan kælve hvornår det skal være.

Jeg har vandrefold inspireret system med 8 meter brede gange, i en firkant på ca 100 x 200 meter + med lidt fold omkring de to løsdrift skure. Har jeg regnet rigtigt kun 2/3 af en hektar - men... Græsset har elsket det våde forår og groet som besat.

Sine steder er græsset hoftehøjt og tæt som var det en urørt frøgræsmark.... Kan man mon brakpudse det - eller, skal det slås og presses så det kan køres væk? (Ja, jeg har også heste... Men hvem elsker ikke et billede af kalve?)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Er på ...
Forfatter: 
Dato:  21-06-2021 22:11

... ukendt territorie her, men har læst mig til, at hvis du brakpudser så højt græs, kan det give skimmel i græsset, fordi det komemr til at ligge i et for tykt lag.

Hvorfor ikke få det slået og så lave enten hø eller wrap på det?


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvorfor ikke
Forfatter: 
Dato:  21-06-2021 22:59
Ud af mine 6 hektarer, bliver 4 høstet som frøgræsfrø af min forpagter.
Hvis jeg ville, kunne jeg beholde lidt frøgræshalm derfra, så er der bare mindre de skal køre væk...

Dyrene har gået der - wrapper jeg det, kan jeg få dårlige wrapballer pga fækalier, som kan gøre mine dyr syge, pga risiko for syge dyr kan jeg ikke sælge det - faktisk er det dyrere at wrappe end at købe pga fækalier og kvalitet.

Hø?
Græsset er skredet, dvs sat frø som vist er modent.
Så, stråene bliver ikke hø, teknisk set, men frøgræshalm. Frøgræshalm, der har været skidt i - jeg har adgang til uskidt frøgræshalm alligevel.

...
Så, et alternativ er, umiddelbart...
1) Brakpudse.
2) Få det slået. Lade det tørre lidt, så det fylder mindre. Presse det = så det kan flyttes væk. Skære båndene af, evt smide kunstgødning over, så det rådner hurtigere. Få en bunke muld om et par år.
3) Trække på skuldrene og lade det være.
4) Købe en håndfuld køer til, så de kan æde græsset. Men, så meget plads har jeg ikke alligevel.
Vi kommer til at æde meget oksekød alligevel. Jeg har endnu ikke netværk til at sælge en håndfuld slagtede køer om 1-2 år - via private.

Løsning 3 og 4 er ikke helt løsninger.
Så.. Derfor? Fungere logikken?
1
0
Svar på denne tråd
 
 Finsnitter?
Forfatter: 
Dato:  23-06-2021 12:37

Få en ud at brakpudse med en finsnitter, så græsset bliver blæst ud over hele marken i stedet? Få det blæst op i en vogn, som kan tømmes et andet sted? Eller lad dem jokke det hele ned og så se frem mod næste år, hvor du er forberedt og kan beslutte om du vil have lavet hø på noget af det?

 

Vi fik lavet wrap på noget af vores et af de første år. Det var nogenlunde lige så dyrt pr balle som at købe det og så uden garanti.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Fair ...
Forfatter: 
Dato:  23-06-2021 21:54

... Nok, jeg tænkte ikke på, at hestene havde gået der.

Det kan jeg godt se, ikke er så smart at lave hø på.

Noget andet er, at man normalt laver hø/wrap når græsset ER skredet, så det burde ikke være en forhindring.

Der, hvor har jeg hest, laver de hø og wrap, og også halm og frøgræshalm for andre. Og de er gode til det. Jeg ved faktisk ikke, om de er helt førdige med 1.slet hø/wrap, ved bare, at de var ude at presse og wrappe i weekenden. De kører igen, men det er muligvis frøgræahalm, de presser nu.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fordeling af ressourcer
Forfatter: 
Dato:  23-06-2021 21:58
Jeg ejer 6,5 hektarer.
Ca 0.5-0.8 hektarer er vandrefold.
Ca 1-1,5 hektar er inderfolde indeni vandrefolden.
Ca 2 hektar er hegnet ind, men dyrene har ikke adgang til det.
Der kan jeg lave wrap eller hø.
Det bliver tærsket en sidste gang om lidt.
De sidste 2 hektar er forpagtet ud.

Ironien er, at min far var landmand og døde for halvandet år siden.
Vi havde en JF vogn som blandt andet blev brugt til møgspreder.
Og en grønthøster, til at slå roetoppe af med. Til at slå græs til køerne, osv.

Kan I GÆTTE hvem der solgte en gammel grønthøster til 500 kr i april...?
Helt præcist, den sidste grønthaster på egnen??
Mig...

Jeg tænker... Hvad med en skagleklipper?? Hm.
1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-06-2021 23:21

Selvfølgelig har du lige solgt grønthøsteren. Det er da klart.

 

ALdrig har min hest været så bange, som da der pludselig stod en grønthøster parkeret bag stalden! Han var HELT sikker på, at det var et monster, der kun ventede på at angribe ham


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ting der æder heste
Forfatter: 
Dato:  24-06-2021 06:58

Tjae.

 

Aslan er rimelig cool.

Men, at man har lagt muslingeskaller på HANS GRÆSRIDEBANE!

 

Uha, han var da klar til at eksplodere baglæns. Skipper lavede faktisk den mest imponerende baglæns hop.

Oh, what the heck...

Men, ting der knaser under fødderne...!

 

Det minder mig om, at jeg lige skal slå græs under hegnstråden og longere den lille baby på skallerne før jeg kan tillade mig at tage til strøget senere i dag.

 

...

Suk.

Og spørge min onkel om slåning af græsset med skagleklipper...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Før skridning
Forfatter: 
Dato:  24-06-2021 11:04

Jeg har altid lært at man slår græs før eller under skridning, er det først skredet så bliver næringsindholdet væsentligt lavere. Faktisk anbefalede SEGES et år at det skulle slås inden 1. juni og gerne noget tidligere for at få godt hø/wrap. Da jeg var barn skulle høet være på loftet inden 20. juni.

Den der med at sælge noget for så at opdage kort efter at man godt kan bruge det alligevel, er vel en klassisker?


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Slå før skridning, til hø
Forfatter: 
Dato:  24-06-2021 15:09
Hvis man skal bruge det til hø, er jeg 100% enig i at man skal slå før skridning.
Men... Jeg har bare monster langt græs...
Og vil have de skredne, lange strå væk.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Slankefold
Forfatter: 
Dato:  25-06-2021 08:53

Et tredje (eller femte, har ikke helt tal på det) alternativ er, at du lader det stå og så lukker dyrene på det til vinter.

 

Tanken får enhver landmand til at stønne i desperat frustration, I know, men du har tydeligvis for meget godt græs til det antal dyr, du har, så selvom det er fråds med landbrugsjord og 'dårlig' udnyttelse af arealet, får du hermed en ekstensivt udnyttet 'natur' græsmark til næste år (og de efterfølgende år), hvor dine heste sandsynligvis kan gå på et større areal i længere perioder uden at få for meget græs.

 


Nu med skovtursquarter

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lukke på - er der allerede
Forfatter: 
Dato:  25-06-2021 12:46
Det område, som jeg vil brakpudse, er det område, de allerede går på.

Så, rent grammatisk kan jeg ikke lukke dem på noget, som er et helårs areal.
Der er en inderfold, som jeg fjerner hegnet om til efteråret, ved behov for at fordele sliddet.
Så har de pludselig 100 m x 200 m.
Og, så er der jo arealet til wrap, udover...
0
0
Svar på denne tråd
 
 Langt græs
Forfatter: 
Dato:  06-07-2021 11:20

Den fold, jeg bruger til sommerfold, er også blevet så lang, så min sportspony nærmest kan blive helt væk selv med hovedet oppe, og lægger de sig ned, kan jeg i hvert fald slet ikke se dem..

 

Jeg havde ellers lovet mig selv i år, at jeg for en gangs skyld skulle prøve at få den pudset af i slut maj, så den var i mere alm. højde, når de blev lukket ud på den. Men traktoreren har haft problemer med hydraulikken, så jeg har ikke kunne få min slagleklipper ud at køre..

De sidste 3-4 år har jeg bare haft lukket dem ud på folden, og så har de gået der de næste ca. 3-4 mdr og spist, det de gider. Kan godt se, de i længden ikke rigtigt er helt vilde med de alt for lange strå, og vil hellere gnave nede i bunden, hvor de nye spirer kommer.. Til gengæld er der ikke så meget krudt i det lange græs, så når de i første omgang bliver lukket derud, er jeg ikke så bekymret for ponyen i forhold til for meget sukker..

Når så hestene bliver lukket fra folden hen på sensommeren/start efterår, plejer jeg at pudse den af, men sidste år var græsset stadig så tæt/langt, så min slagleklipper havde svært ved at tygge sig igennem det, og der derfor kom til at ligge nogle lidt tykke klumper hist og pist på marken..

 

Jeg tror, jeg enten bare ville lade dyrene gå nu og æde, det de har lyst til de næste måneder, og så efterfølgende pudse folden af eventuelt både i sensommeren og måske en gang mere i efteråret, mens der stadig er lidt vækst i det.. Alternativt, hvis græsset ikke er alt for tæt nu, så kunne det måske godt lade sig gøre at slå det, udet det kommer til at ligge i et alt for tykt lag, og så ellers bare lade dyrene gå videre på folden. Nu har vi trods alt haft en del regn de sidste dage + varme, så der vil stadig være vækst i det..

 

Så til næste år kan du måske, lige som mig, overveje at pudse folden af en gang inden, dyrene skal lukkes derind, så det ikke når at blive så langt..

 

Mvh Gitte

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider