Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 En rå hest?
Forfatter: 
Dato:  01-04-2021 20:39

Hej alle:)

Har læst amnge der hjælper hinanden herinde og nu vil jeg spørge om hjælpe:)

 

Jeg er 14, fylder 15 her til sommer og jeg har redet i 4-5 år.

I 4 år har jeg haft part og redet omkring det 2-5 gange i ugen. Jeg har for 4 måneder siden mistet min part, da han skulle pensioneres.

Jeg rider primært dressur, men elsker springning, skovture, strandture og især horsemainship!

Jeg er ikke en nervøs rytter eller noget og kan sagtens håndtere heste. Jeg har også hjulpet min faster en smule med noget tilridning af hendes hest.

 

Nu er jeg ved selve problemet.

Jeg kunne godt tænke mig en hest. Min drøm er at finde en rå hest og så træne den op til noget ridning og en masse horsemainship. Jeg interessere mig ikke for stævner så den skal ikke kunne en masse eller noget, bare være min. Jeg går meget op i at få et bånd og bare fungere med den.

Den behøver ikke være ung og rå hest, en 8 årig som er longeret og har haft sadel og lidt rytter, det er også helt okay.

Jeg har bare så mange tanker som fx hvad vil andre sige, er det for tideligt, er det dum osv.

Faktisk har jeg været på kursus og købt 3 bøger om ungheste og set hvordan de træner dem op, så lidt har jeg jo set til det. Men tankerne er der jo stadigvæk...

 

Synes i man er klar til en rimelig rå hest som man selv træner op når man er fyldt 15 og har redet i 5 år, på over øvet niveua?

 

Håber i vil hjælpe!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad man er klar til..
Forfatter: 
Dato:  02-04-2021 06:47
Hvad man er klar til...
Hm, jo mere voksen jeg bliver, des mere går det op for mig, at det man er klar til i høj grad afhænger af ens omgivelser.


For at være klar til en "rå" hest - så forklar os, hvad mener du med en rå hest?
1)En rar hest med et godt sind, godt eksteriør, god basis opdragelse - som bare ikke er redet til.
2)Eller, er det en hest, som har fået lov til at gå på marken og passe sig selv, ikke trænet ret meget hvis overhovedet i basis ting som at gå pænt.
Og er det en af dem, hvor sælger meget belejligt har glemt den ubehagelige halvdel af, hvorfor hesten er 8 år uden at være redet til? Tidligere skade, der bryder op gang på gang efter en måneds arbejde? Fordi den har en ustabil psyke? Eller har den bare lært sig at stejle??
- vær opmærksom på, at der kan være gode grunde til at heste ikke er arbejdet ret meget med...
Hvis en hest sælges meget billigere end tilsvarende heste, så er der næsten altid en grund til at prisen er en anden.

....
Du er måske klar til at købe en tilridningsklar hest med god basis opdragelse og et rart sind, hvis
- du har fundet et opstaldningssted med de fysiske rammer, som du selv skal bruge.
Har du brug for ridehal for at nå at ride om vinteren i dårligt vejr, mørke osv. Er det realistisk at du selv kan lukke ind/ud, muge, osv eller skal du bruge fuldpas.
- Hvis du har adgang til den hjælp, som du har brug for.
Erfarne venner og familie, der kan hjælpe dig og har du råd til at købe nok undervisningstimer?
- og så er der penge. Hvordan er dit budget pr måned? Inkl har du alle punkter med?
Og hvem betaler? Hvis det er dine forældre, ved du hvad smertegrænsen er? 2000 kr pr måned? 5000? 8000? Har du en indtjening til at skaffe de manglende penge, hvis dine forældre har råd til at betale fx 3.000 kr pr måned, men det du vil (eller dyrlæge) koster mere? Hvad gør du, hvis du har købt hesten, men der ikke er nok penge?

Og så til sidst.
Hvorfor vil du have en rå hest? Hvad er fordelen?
Du kan sagtens lave et godt bånd til en voksen, veluddannet hest - ingen må bilde dig andet ind.
Et godt bånd kommer let, hvis hesten og du matcher - det hjælpes ikke af uerfarenhed hos hesten. Måske tværtimod, man skal være tryg ved hinanden for at holde af.

Hvad mener du med, at "jeg er ikke interesseret i stævner, den skal ikke kunne ret meget" tankegangen??
Det er omvendt.
En hest, der kun rides i en sandkasse kan man relativt sikkert ride på uden den egentlig er særlig god oplært.
Sandkasser kræver ikke ret meget. Der sker ikke så mange mærkelige ting omkring dig, det er forudsigelige rammer. Og, da du har et hegn omkring de fleste ridebaner, så er hesten let at fange, hvis den smider dig af.
Dressur er oplæring til at hesten forstår rytters signaler i enhver situation (uddannelse) og for at opnå fysisk styrke til at blive redet ude i den virkelige verden.
En tur på en hest, som ikke har basisuddannelse kan være skrigende farlig - for du kan ikke styre hesten, når der sker noget uventet.
Ingen må bilde dig ind, at det kræver mindre uddannelse at ride ude i naturen, end at lave volter på en bane.

Var jeg din faster, havde jeg nok gået efter at finde en tilredet hest, sund og rask og med et godt sind. Trafiksikker.
Og så gerne 149 cm - 160 cm, hvis du er ligeglad med stævner - små rideheste er ofte billigere. Hvis budgettet er lavt, så kig på ældre heste.
Når du fra starten kan det du vil, så får du en masse gode oplevelser sammen med hesten.
Og det er jo det, som skaber båndet.

- Tilridningsklare, ukomplicerede heste er uforholdsmæssigt dyre, da folk også køber dagdrømmen om selv at ride til, om at opnå en hel masse og vokse sammen.
- Rå projektheste er billige af en grund. Hvis hesten er for svær, kan du brække nakken på opgaven.

Du må ikke købe rå heste, fordi ideen er romantisk. Rå rimer ikke på romantisk.
3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider