Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Heste og køer på samme folde?
Forfatter: 
Dato:  15-09-2020 06:23
Hej alle.

Så.
Nu har jeg aftalt med forpagter, at fra 2021 er ca 2 hektarer trukket ud af forpagtningsaftalen - nu er det ved at blive virkelighed med store dyr hjemme!

Jeg vil jo gerne have hest hjemme.
Men - jeg vil også have lidt kødkvæg.
Nok Galloway. Men - jeg kunne da også finde på at kontakte de folk, der arbejder for bevarelse af gamle racer og fx have et par eksempler af gammel dansk malkerace gående....

Er der nogen, der har erfaring med hest og kvæg på samme folde. Altså - meget gerne sammen.
Hvordan går det med at de æder af samme høhæk osv???

Egne erfaringer?
Egnet faglitteratur om hobby kvæg osv.
0
0
Svar på denne tråd
 
 hest og kalv
Forfatter: 
Dato:  15-09-2020 10:15

Det har vi brugt i mange år. Vi havde som regel en eller to kalve, oftes tyre. Vi har også haft en ko med kalv.

 

Det går fint for kreaturene æder helst langt græs og hestene helst kort. Kreatur har også den fordel de ikke er så sarte med foder som hestene. De kan med fordel fodres med hestenes levninger eks wrap der er lidt for gammel til hesten.

Kalvefoder kan også bruges som tilskuds foder til hesten, bare det blandes op med havre.

 

Som regel gik vores i to grupper, men kom der en ny hest på folden var kalvene pludselig med i flokken og blev beskyttet mod den nyankommende.

 

Hvis vi fodrede på marken med hø, spiste hestene først og kalvene bagefter. Jeg så dem aldrig samtidigt ved høet.


Suldudu

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har tidligere...
Forfatter: 
Dato:  15-09-2020 15:42

... haft min hest gående med både køer og får - set fra et ormemæssigt synspunkt er det supergodt, da de ikke får samme orm, og køerne spiser hestenes "toiletområder".

Monty var lidt bange for køerne og fårene i begyndelsen - men de blev hurtigt venner og der var aldrig problemer. De stod kun sammen om sommeren, hvor der ikke blev fodret på folden.


£isbeth (Blue Bird)


Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

2
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg takker for jeres svar
Forfatter: 
Dato:  15-09-2020 21:09
Hej begge to.

Jeg takker for jeres svar.
Det var netop den med, at de æder forskellige planter, kvæg kan æde det sidste wrap - og jeg kan æde kvæget til sidst.

Jeg drømmer om noget vandrefold inspireret.
Yderst langs græsmarkens ydre kant en bred gang - 4-10 meter i bredden? Deromkring.
I midten flere folde af mellemstørrelse. Indgang til folde brede, så traktorer kan komme igennem og bossy alfakøer ikke kan blokere for det hele.
Og så et område med et stort skur, 2 indgange. Og så lidt derfra et stort skur til.
Støelse med halm.

Wrapballer placeret adskilt fra dyrene af elhegn, høhæk med tag placeret så jeg kan åbne en balle wrap og smide foder op i høhæk.
Mindst 2 spisestationer.

Strategisk mudder sikring med flis, eller heavy mats ved indgange til skur og folde. Altså, noget der kan fortrydes.

Vandkop, hvertfald i sommerhalvåret.
Nok mere end en, så der ikke er "godbidder "at forsvare.

Det burde da fungere, ikk?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Vandrefold
Forfatter: 
Dato:  20-09-2020 09:15

Jeg tænker ikke køer fungerer med vandrefold, de græsser på en anden måde end heste.

 

Men når det er sagt så kan de sagtens gå sammen, min far havde kødkvæg og hestene gik sammen med dem uden problemer. Fedekalvene fik foder på folden og der spiste de altid først og så slikkede hestene krybben bagefter.

 

Et år havde vi én ko der manglede at kælve da de andre kom på den store sommerfold, så den blev hjemme ved gården sammen med hestene. Når vi kom ud om morgenen, så lå den og sov midt mellem hestene, så den var en accepteret del af deres flok. Vi har også set unghestene stå og klø køerne i nakken eller mellem hornene.

 

Vi oplevede også flere gange at køerne begyndte at spise gulerødder eller rugbrød fordi de så at hestene fik det og blev misundelige.

 

Mht flis til muddersikring, det holder ikke ret længe, det formulder hurtigt og så bliver der mere mudret end før.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  21-09-2020 22:33

Vores har gået med alm. brogede malkekøer to gange - det er gået rigtig fint, og de (hestene) har haft noget at holde sig beskæftiget med ;D


Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

0
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  22-09-2020 21:46

Må nok skynde mig at skrive, at mit kendskab til køer er endog meget begrænset

 

Men jeg mener at have læst, at grunden til at køer bare er hegnet ind med en tentorpæl med et elhegn, er, at køer går igennem et hvilket som helst hegn, hvis de får lyst. Derfor giver det ikke mening at gøre det store ud af hegnene. Heste derimod, har en vis respekt for solide hegn, derfor giver det mening at hegne dem, som vi gør.

Af den grund, tænker jeg at vandrefold måske ikke er det optimale for køer? Hvis de bare vader rundt, hvor de har lyst, vøælter de vel bare hegnet, hvis der er en bedre plet inde ved siden af ...?


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Køer - tentor
Forfatter: 
Dato:  24-09-2020 07:41
Den med at køer vader igennem alt hegn uanset hvad - den har jeg ikke hørt før??

Jeg er selv vokset op med kvæg.
Der var en tråd på elhegnet.
Fordi vi kun havde voksne dyr på fold, alle kalve var på boks.
Derfor var en tråd i samme højde passende, da alle dyr var samme størrelse.

Jeg ved ikke om jeg tror på, at køer har mindre respekt for hegnet??
Men, der er... Metodeforskel.
Hvis en højtrangerende ko vil ud, så løser den det problem ved at jage en lavtrangerende ko gennem hegnet. Når tråden lægger på jorden, løber man selv og resten af flokken igennem. Og løber hen til hvor mor havde porre. Så er porre datid.
Hvis køer har det, som de skal bruge, bliver de inde.

Og så skiftede det jo cirka hvert år, hvor køerne havde fold.
Græs var sået som udlæg, efterafgrøde i kornmarker.
Så næste år var det kraftigt nok til at køerne kunne gå på det fra maj. Og køerne kom ind igen, tjae, i september.
Så, ingen grund til fint hegn, når det alligevel skulle flyttes.

Jeg er ikke sikker på, hvilke problemer køer får med vandrefold inspireret system.
Men, heste koster måske 25.000-75.000 og jeg planlægger at beholde dem.
Køer koster et par tusind kroner, og jeg planlægger at lade damerne få kalve for at æde dem!
Hvis folden passer bedre til heste end køer, så er det sådan det må være...
1
0
Svar på denne tråd
 
 Køer og hegn
Forfatter: 
Dato:  24-09-2020 07:47

Jeg er vokset op med køer, og jeg har ALDRIG oplevet at de gik gennem hegnet, men de er endog hurtigere end heste til at opdage hvis hegnet ligger ned og så er de smuttet.

 

Årsagen til at man bruger tentorpæle og én tråd, er at det er nemt at flytte og da køerne har fuld respekt for det, er det en nem og billig indhegning især til stribeafgræsning.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen ...
Forfatter: 
Dato:  24-09-2020 22:09

... Som jeg sagde, aner jeg intet om køer

 

Jeg læste (eller hørte?) bare den forklaring et sted, og den gav mening for mig. Vi havde nogle år hestene på sommerfold i et engområde, hvor der gik køer på nogle af de andre folde, og når man kørte derud, mødte man altid mindst én løsgående ko, som foretrak at rende rundt på stierne i området


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Løsgående køer
Forfatter: 
Dato:  24-09-2020 22:54

Da jeg var barn havde vi et år 2 kviekalve der havde fundet ud af at græsset var grønnere på den anden side af hegnet, så de hoppede ud. Når de så fik øje på os, så hoppede de ind igen. Men de voksede heldigvis fra det.

 

Jeg tænker at det skyldes mangel på strøm hvis køerne render ud, det opdager de ret hurtigt.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider